(EU) 2023/2866Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/2866 ze dne 15. prosince 2023, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631, pokud jde o určení postupů provádění ověřování hodnot emisí CO2 a hodnot spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu)

Publikováno: Úř. věst. L 2866, 18.12.2023 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 15. prosince 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 7. ledna 2024 Nabývá účinnosti: 7. ledna 2024
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 7. dubna 2024

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/2866

ze dne 15. prosince 2023,

kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631, pokud jde o určení postupů provádění ověřování hodnot emisí CO2 a hodnot spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu)

(Úř. věst. L 2866 18.12.2023, s. 1)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

 M1

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/889 ze dne 15. března 2024,

  L 889

1

18.3.2024




▼B

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/2866

ze dne 15. prosince 2023,

kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631, pokud jde o určení postupů provádění ověřování hodnot emisí CO2 a hodnot spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu)



Článek 1

Předmět a oblast působnosti

1.  
Toto nařízení určuje postupy ověřování, zda hodnoty emisí CO2 a spotřeby paliva uvedené v prohlášeních o shodě odpovídají emisím CO2 a spotřebě paliva u vozidel v provozu, a postupy ověřování, zda nejsou ve vozidlech nebo v souvislosti s vozidly přítomny jakékoli strategie, které při zkouškách prováděných pro účely schvalování typu uměle vylepšují výsledky zkoušek vozidla (dále jen „ověřování v provozu“).
2.  
Toto nařízení rovněž stanoví podrobná pravidla týkající se postupů pro hlášení odchylek zjištěných u emisí CO2 vozidel v provozu od hodnot specifických emisí CO2 uvedených v prohlášeních o shodě při ověřování v provozu a postupů pro zohlednění těchto odchylek při výpočtu průměrných specifických emisí CO2 výrobce.
3.  

Toto nařízení se nevztahuje na:

a) 

vozidla, která jsou osvobozena od povinnosti měřit emise CO2;

b) 

výrobce, kteří byli spolu se všemi svými spojenými podniky odpovědní za méně než 1 000 nových osobních automobilů nebo za méně než 1 000 nových lehkých užitkových vozidel registrovaných v Unii v kalendářním roce dva roky před kalendářním rokem, v němž byly vybrány rodiny vozidel pro ověřování v provozu v souladu s článkem 3.

Článek 2

Definice

Pro účely tohoto nařízení se použijí definice uvedené v článku 2 nařízení (EU) 2017/1151 ( 1 ), článku 3 nařízení (EU) 2019/631, bodě 3 předpisu OSN č. 154 a článku 2 nařízení (EU) nařízení v přenesené pravomoci 2023/2867 ( 2 ).

Kromě toho se rozumí:

1) 

„odchylkou hodnot emisí CO2“ případ, kdy emise CO2 u vozidel v provozu jsou při zohlednění statistického vyhodnocení zkoušek podle přílohy I vyšší než specifické emise CO2 uvedené v prohlášeních o shodě;

2) 

„zkouškou na vozidlovém dynamometru“ zkouška na vozidlovém dynamometru podle příloh B6 a B8 předpisu OSN č. 154, která se provádí na vozidle v provozu;

3) 

„zkouškou jízdního zatížení“ zkouška jízdního zatížení podle přílohy B4 předpisu OSN č. 154, která se provádí na vozidle v provozu;

4) 

„zkouškou umělých strategií“ specializovaná zkouška prováděná na vozidle v provozu za účelem ověření, zda jsou přítomny umělé strategie;

5) 

„vozidlem při vysoké úrovni z rodiny pro ověřování v provozu“ vozidlo při vysoké úrovni z kterékoli interpolační rodiny zahrnuté do rodiny pro ověřování v provozu, u kterého je deklarována nejvyšší hodnota emisí CO2.

Článek 3

Výběr rodin vozidel pro ověřování v provozu

1.  
Počet rodin vozidel, které orgán udělující schválení typu vybere každý rok pro ověřování v provozu, činí nejméně 2 % celkového počtu rodin pro ověřování v provozu, pro které tento orgán vydal schválení typu z hlediska emisí ve třech kalendářních letech předcházejících ověřování v provozu.
2.  

Při výběru rodin pro ověřování v provozu v souladu s článkem 3 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2023/2867 orgán udělující schválení typu:

a) 

zahrne všechny rodiny pro ověřování v provozu, v souvislosti s nimiž v předchozích dvanácti měsících obdržel důkazy od Komise, orgánu udělujícího schválení typu, orgánu pro dozor nad trhem nebo třetí strany splňující požadavky stanovené prováděcím nařízením Komise (EU) 2022/163 ( 3 ) poukazující na existenci odchylky hodnot emisí CO2;

b) 

vybere další rodiny pro ověřování v provozu na základě Komisí provedeného posouzení rizika, že by se v těchto rodinách mohla nacházet vozidla vykazující odchylku hodnot emisí CO2, jak je oznámeno v souladu s odstavcem 3.

3.  

Komise při provádění posouzení uvedeného v odst. 2 písm. b) zohlední alespoň tyto prvky, jsou-li k dispozici:

a) 

celkový počet nových vozidel, která náleží do rodiny pro ověřování v provozu a byla uvedena na trh Unie;

b) 

rodiny pro ověřování v provozu, které mají podobné technické vlastnosti, ale nižší hodnoty emisí CO2 nebo spotřeby paliva a byly identifikovány na základě údajů shromážděných podle článku 14 prováděcího nařízení Komise (EU) 2021/392 ( 4 );

c) 

výsledky předchozích ověření v provozu, a zejména zjištění týkající se přítomnosti umělých strategií;

d) 

příslušné informace získané při zkouškách shodnosti v provozu podle nařízení (EU) 2017/1151;

e) 

údaje z reálného provozu ve smyslu čl. 2 písm. c) prováděcího nařízení (EU) 2021/392.

4.  
Komise každý rok do 31. prosince zveřejní zprávu, v níž popíše metodiku použitou pro posouzení uvedené v odst. 2 písm. b) a hlavní zjištění vyplývající z posouzení provedeného v daném roce. Ve zprávě rovněž uvede seznam rodin pro ověřování v provozu, u nichž existuje nejvyšší riziko, že se v nich nacházejí vozidla vykazující odchylku hodnot emisí CO2.

Článek 4

Typ a počet zkoušek ověřování v provozu

1.  

U každé rodiny pro ověřování v provozu vybrané v daném kalendářním roce v souladu s článkem 3 orgán udělující schválení typu provede v daném roce na vybraných vozidlech alespoň jednu z následujících zkoušek a zajistí přitom toto rozložení:

a) 

zkoušky na vozidlovém dynamometru nejméně u 75 % vybraných rodin pro ověřování v provozu;

b) 

zkoušky jízdního zatížení nejméně u 50 % vybraných rodin pro ověřování v provozu s vyloučením rodin pro ověřování v provozu, u nichž byla v rámci schvalování typu použita standardní metoda výpočtu jízdního zatížení;

c) 

zkoušky ke zjištění umělých strategií nejméně u 25 % vybraných rodin pro ověřování v provozu.

2.  

U každé vybrané rodiny pro ověřování v provozu se zkouší tento počet vozidel:

a) 

zkoušky na vozidlovém dynamometru a zkoušky jízdního zatížení: mezi třemi až deseti vozidly v souladu s metodou popsanou v příloze I;

b) 

zkoušky ke zjištění umělých strategií: nejméně jedno vozidlo.

3.  

Orgán udělující schválení typu se může rozhodnout, že do statistické metody popsané v příloze I zahrne výsledky zkoušek ověřování v provozu provedených Komisí, jiným orgánem udělujícím schválení typu, orgánem pro dozor nad trhem nebo třetí stranou splňující požadavky stanovené v prováděcím nařízení Komise (EU) 2022/163, pokud jsou splněny všechny tyto podmínky:

a) 

orgán udělující schválení typu byl informován o připravovaných zkouškách, aby mohl sledovat jejich průběh;

b) 

všechny výsledky zkoušek ověřování v provozu byly orgánu udělujícímu schválení typu nahlášeny do pěti dnů od každé zkoušky.

Článek 5

Výběr jednotlivých zkušebních vozidel

1.  

Orgán udělující schválení typu vybere zkušební vozidla, která v době výběru splňují všechna tato kritéria:

a) 

počet ujetých kilometrů je mezi 3 000 km a 40 000  km;

b) 

vozidla nejsou starší než dva roky, počítáno ode dne první registrace.

2.  

Bez ohledu na odstavec 1 může orgán udělující schválení typu v případě, že není schopen vybrat dostatečný počet vozidel, která by splňovala uvedená kritéria, vybrat zkušební vozidla, která v době výběru splňují všechna tato kritéria:

a) 

počet ujetých kilometrů je mezi 3 000  km a 100 000  km;

b) 

vozidla nejsou starší než pět let, počítáno ode dne první registrace.

3.  
Pomocí kontrolního seznamu pro vozidla uvedeného v příloze II orgán udělující schválení typu ověří a zajistí, že zkušební vozidla jsou ve stavu reprezentativním pro řádně udržované a užívané vozidlo a jejich vlastnosti odpovídají vlastnostem uvedeným v prohlášení o shodě.

Článek 6

Zkušební podmínky u zkoušek na vozidlovém dynamometru

1.  
Pro každé zkušební vozidlo, které má být podrobeno zkoušce na vozidlovém dynamometru, se podle bodu 8 přílohy B4 předpisu OSN č. 154 použije nastavení zatížení vozidlového dynamometru pomocí koeficientů jízdního zatížení f0, f1 a f2 a zkušební hmotnosti uvedených v prohlášení o shodě zkušebního vozidla.
2.  
Jako zkušební palivo se při zkouškách na vozidlovém dynamometru použije referenční palivo specifikované v příloze B3 předpisu OSN č. 154.

V případě vozidel na dvojí palivo poháněných benzinem a zkapalněným ropným plynem nebo benzinem a stlačeným zemním plynem a v případě vozidel flex fuel na benzin a ethanol (E85), se zkouška na vozidlovém dynamometru provede s palivem, pro které musí členské státy hlásit hodnotu emisí CO2, jak je stanoveno v bodě 2a části A přílohy II nařízení (EU) 2019/631 nebo v bodě 2a části A přílohy III nařízení (EU) 2019/631.

Článek 7

Výsledek zkoušky jednotlivého zkušebního vozidla na vozidlovém dynamometru

1.  
Orgán udělující schválení typu vypočítá na základě výsledků provedené zkoušky na vozidlovém dynamometru korekce stavu nabití REESS (RCB), cílové rychlosti a vzdálenosti podle přílohy B7 nebo v příslušných případech podle příloh B6 nebo B8 předpisu OSN č. 154.

Pro výpočet korekčních faktorů Ki, KCO2 a korekčního faktoru rodiny ATCT podle příloh B6, B7 a B8 předpisu OSN č. 154 uplatní orgán udělující schválení typu některý z těchto postupů:

a) 

použije korekční faktory Ki, KCO2 a korekční faktor rodiny ATCT, které byly použity pro schválení typu;

b) 

vypočítá korekční faktory Ki, KCO2 a korekční faktor rodiny ATCT na základě zkoušek provedených na vozidle vybraném pro tuto zkoušku ověřování v provozu podle postupů popsaných v přílohách B6, B7 a B8 předpisu OSN č. 154.

2.  
Pro každé jednotlivé zkušební vozidlo, které bylo podrobeno zkoušce na vozidlovém dynamometru, kromě vozidel OVC-HEV stanoví orgán udělující schválení typu výsledek zkoušky na vozidlovém dynamometru (CO2 ratio) jako poměr hodnoty emisí CO2 vypočítané na základě zkoušky na vozidlovém dynamometru při zohlednění korekčních faktorů uvedených v odstavci 1 (CO2, in-service verification) k hodnotě kombinovaných emisí CO2 uvedené v bodě 49 prohlášení o shodě daného vozidla (CO2, CoC).
3.  
Pro každé vozidlo OVC-HEV, které bylo podrobeno zkoušce na vozidlovém dynamometru, stanoví orgán udělující schválení typu výsledek zkoušky na vozidlovém dynamometru (CO2 ratio) jako poměr hodnoty emisí CO2 vypočítané na základě zkoušky na vozidlovém dynamometru v režimu nabíjení-udržování podle přílohy B8 předpisu OSN č. 154 při zohlednění korekčních faktorů uvedených v odstavci 1 (CO2, in-service verification) k hodnotě kombinovaných emisí CO2 v režimu nabíjení-udržování uvedené v bodě 49 prohlášení o shodě daného vozidla (CO2, CoC).

Orgán udělující schválení typu kromě toho stanoví ekvivalentní elektrický akční dosah na baterii a hodnotu emisí CO2 vypočítanou na základě zkoušky na vozidlovém dynamometru v režimu nabíjení-vybíjení podle přílohy B8 předpisu OSN č. 154 při zohlednění korekčních faktorů uvedených v odstavci 1.

Ve zkušebním protokolu se uvede poměr hodnoty vážených kombinovaných emisí CO2 vypočítané na základě zkoušek na vozidlovém dynamometru při zohlednění korekčních faktorů uvedených v odstavci 1 k hodnotě vážených kombinovaných emisí CO2 uvedené v bodě 49 prohlášení o shodě daného vozidla, jakož i informace o zhoršení stavu trakční baterie v čase a o ekvivalentním elektrickém akčním dosahu na baterii.

4.  
U každého jednotlivého zkušebního vozidla orgán udělující schválení typu načte před zkouškou na vozidlovém dynamometru a po ní univerzálním čtecím zařízením hodnoty údajů z reálného provozu ve smyslu čl. 2 písm. c) prováděcího nařízení (EU) 2021/392 ze sériového portu palubního diagnostického systému vozidla. Orgán udělující schválení typu uvede tyto hodnoty spolu s hodnotou „fuel_consumed WLTP“ podle přílohy C5 předpisu OSN č. 154 ve zkušebním protokolu.

Článek 8

Statistické vyhodnocení výsledků zkoušek na vozidlovém dynamometru a výpočet velikosti odchylky

1.  
Metodou stanovenou v příloze I orgán udělující schválení typu vyhodnotí výsledky zkoušek na vozidlovém dynamometru u jednotlivých zkušebních vozidel získané v souladu s článkem 7 s cílem určit, zda v případě rodiny pro ověřování v provozu, která byla zkouškám na vozidlovém dynamometru podrobena, existuje odchylka hodnot emisí CO2, či nikoli.
2.  
Je-li výsledkem statistického vyhodnocení podle přílohy I, že rodina pro ověřování v provozu nevyhověla, stanoví orgán udělující schválení typu velikost odchylky hodnot emisí CO2 takto:

image

(g/km),

kde:

— 
CO2 VH je hodnota emisí CO2 deklarovaná u vozidla při vysoké úrovni z rodiny pro ověřování v provozu (g/km) nebo v případě vozidel OVC-HEV hodnota emisí CO2 v režimu nabíjení-udržování u vozidla při vysoké úrovni z rodiny vozidel určených pro ověřování v provozu (g/km),
— 
average (CO2 ratio) je výraz definovaný v příloze I.

Článek 9

Zkušební podmínky u zkoušek jízdního zatížení

1.  
Při zkoušce jízdního zatížení může orgán udělující schválení typu použít kteroukoli metodu měření uvedenou v příloze B4 předpisu OSN č. 154.
2.  
Z vozidla vybraného pro zkoušku jízdního zatížení se odstraní veškeré doplňkové vybavení a veškeré prvky, které ve vozidle nebyly v době první registrace. Palivové nádrže vozidla se naplní alespoň na 90 % svého objemu. Vozidlo musí být vybaveno standardním vybavením podle specifikací výrobce, dodatečným závažím o hmotnosti 100 kg a hmotností reprezentativní pro zatížení vozidla, jak je definována v bodě 3.2.26 předpisu OSN č. 154. Orgán udělující schválení typu stanoví hmotnost tímto způsobem reálně či fiktivně připraveného vozidla, která se považuje za zkušební hmotnost stanovenou při zkoušce jízdního zatížení.
3.  

Orgán udělující schválení typu zajistí, aby pneumatiky vozidla vybraného pro zkoušku jízdního zatížení splňovaly všechny tyto podmínky:

a) 

patří do třídy energetické účinnosti, která je uvedena v prohlášení o shodě;

b) 

splňují kritéria stanovená v bodě 4.2.2.2 přílohy B4 předpisu OSN č. 154.

Jako alternativu k podmínce uvedené v písmenu a) může orgán udělující schválení typu použít korekci koeficientu jízdního zatížení f0 podle přílohy III. Výsledná hodnota f0, measured, corrected se potom považuje za hodnotu f0 stanovenou při zkoušce jízdního zatížení.

4.  
Orgán udělující schválení typu zajistí, aby regulace výšky vozidla a aktivní uzávěry mřížky chladiče, jakož i další pohyblivé aerodynamické části karoserie, které dynamicky mění aerodynamický odpor vozidla, během zkoušky jízdního zatížení u každého zkušebního vozidla fungovaly v souladu s požadavky stanovenými v bodě 4.2.1.5 přílohy B4 předpisu OSN č. 154.

Článek 10

Výsledek zkoušky jízdního zatížení jednotlivého zkušebního vozidla

1.  
Pro každé jednotlivé zkušební vozidlo, jež bylo podrobeno zkoušce jízdního zatížení, kromě vozidel OVC-HEV, vypočítá orgán udělující schválení typu hodnotu emisí CO2 (CO2, in-service verification) z koeficientů jízdního zatížení f0, f1 a f2 a zkušební hmotnosti stanovené při zkoušce jízdního zatížení pomocí metod stanovených v příloze B7 nebo v příslušných případech v příloze B8 předpisu OSN č. 154, přičemž použije hodnoty emisí CO2 naměřené pro vozidlo při nízké úrovni a pro vozidlo při vysoké úrovni.
2.  
V případě vozidla OVC-HEV, jež bylo podrobeno zkoušce jízdního zatížení, vypočítá orgán udělující schválení typu hodnotu CO2, in-service verification z koeficientů jízdního zatížení f0, f1 a f2 a zkušební hmotnosti stanovené při zkoušce jízdního zatížení pomocí metod stanovených v příloze B8 předpisu OSN č. 154, přičemž použije interpolační přímku odpovídající režimu nabíjení-udržování.
3.  
V případě, že nebyla použita metoda interpolace, se hodnota CO2, in-service verification vypočítá z koeficientů jízdního zatížení f0, f1 a f2 a zkušební hmotnosti stanovené při zkoušce jízdního zatížení podle přílohy IV.
4.  
Pro každé jednotlivé zkušební vozidlo, které bylo podrobeno zkoušce jízdního zatížení, stanoví orgán udělující schválení typu výsledek zkoušky jízdního zatížení (CO2 ratio) jako poměr hodnoty CO2, in-service verification stanovené v souladu s odstavci 1 až 3 tohoto článku k hodnotě kombinovaných emisí CO2 nebo v případě vozidla OVC-HEV k hodnotě kombinovaných emisí CO2 v režimu nabíjení-udržování uvedené v bodě 49 prohlášení o shodě daného vozidla (CO2, CoC).

Článek 11

Statistické vyhodnocení výsledků zkoušek jízdního zatížení a výpočet velikosti odchylky

1.  
Metodou stanovenou v příloze I orgán udělující schválení typu vyhodnotí výsledky zkoušky jízdního zatížení získané v souladu s článkem 10 s cílem určit, zda v případě rodiny podle jízdního zatížení, která byla zkouškám jízdního zatížení podrobena, existuje odchylka hodnot emisí CO2, či nikoli.
2.  
Je-li závěrem statistického vyhodnocení podle přílohy I, že rodina podle jízdního zatížení nevyhověla, stanoví orgán udělující schválení typu velikost odchylky hodnot emisí CO2 takto:

image

(g/km),

kde:

— 
CO2 VH je hodnota emisí CO2 deklarovaná u vozidla při vysoké úrovni z rodiny pro ověřování v provozu (g/km) nebo v případě vozidel OVC-HEV hodnota emisí CO2 v režimu nabíjení-udržování u vozidla při vysoké úrovni z rodiny pro ověřování v provozu (g/km),
— 
average (CO2 ratio) je výraz definovaný v příloze I.

Článek 12

Zkušební podmínky u zkoušek ke zjištění umělých strategií

Orgán udělující schválení typu ověří přítomnost umělých strategií ve zkušebním vozidle vybraném v souladu s článkem 4 nejsou pomocí těchto zkoušek:

a) 

zkoušky na vozidlovém dynamometru;

b) 

zkoušky na vozidlovém dynamometru podle přílohy B6 předpisu OSN č. 154, jejíž zkušební fáze se provádějí v jiném pořadí, nebo jakékoli jiné zkoušky, u níž zkušební podmínky za nepřítomnosti umělých strategií nevedou k podstatné změně fyzické odezvy vozidla a/nebo některého jeho subsystému;

c) 

silniční zkoušky emisí v reálném provozu podle přílohy IIIA nařízení (EU) 2017/1151 nebo jakékoli jiné zkoušky na silnici, která by mohla prokázat přítomnost umělé strategie;

d) 

zkoušky na vozidlovém dynamometru, jejímž cílem je replikovat zkoušku na silnici provedenou podle písmena c).

Článek 13

Vyhodnocení výsledků zkoušek umělých strategií a výpočet velikosti odchylky

1.  

S cílem posoudit riziko přítomnosti umělých strategií ve zkušebním vozidle vyhodnotí orgán udělující schválení typu výsledky zkoušek provedených podle článku 12 tak, že porovná:

a) 

hodnoty emisí CO2 získané při zkoušce uvedené v čl. 12 písm. b) s hodnotami získanými při zkoušce uvedené v čl. 12 písm. a);

b) 

hodnoty emisí CO2 získané při zkoušce uvedené v čl. 12 písm. c) vydělené energetickou náročností cyklu s hodnotami získanými při zkoušce uvedené v čl. 12 písm. a);

c) 

hodnoty emisí CO2 získané při zkoušce uvedené v čl. 12 písm. d) vydělené energetickou náročností cyklu s hodnotami získanými při zkoušce uvedené v čl. 12 písm. c).

2.  
Orgán udělující schválení typu popíše kritéria použitá k tomuto vyhodnocení ve zkušebním protokolu, přičemž umělými strategiemi se rozumí jakýkoli software, logika řízení, hardware nebo konstrukční část na palubě nebo související s vozidlem, které u vozidla snižují hodnoty emisí CO2 nebo spotřeby paliva ve zkouškách prováděných pro účely schvalování typu z hlediska emisí, ale které s přihlédnutím k rozdílným podmínkám nefungují soustavně při provozu vozidla, pokud to nevyžadují právní předpisy nebo to nelze odůvodnit nutností chránit vozidlo před bezprostředním poškozením či zajistit jeho bezpečný provoz.
3.  
Pokud orgán udělující schválení typu vyhodnotí na základě hodnocení podle odstavce 1 riziko, že ve zkušebním vozidle jsou přítomny umělé strategie, jako vysoké, specifikuje a provede kromě zkoušek prováděných podle článku 12 zvláštní zkušební program s cílem zjistit, zda umělá strategie je, či není přítomna.
4.  
Zjistí-li orgán udělující schválení typu, že umělé strategie jsou přítomny, stanoví velikost odchylky hodnot emisí CO2 porovnáním hodnoty emisí CO2 za přítomnosti umělých strategií a za jejich nepřítomnosti. Pokud velikost odchylky nelze stanovit na základě zkoušek provedených podle článku 12 a v příslušných případech podle odstavce 3, určí se velikost odchylky hodnot emisí CO2 jako 10 % hodnoty emisí CO2 vozidla při vysoké úrovni z rodiny pro ověřování v provozu nebo v případě vozidel OVC-HEV jako 10 % hodnoty emisí CO2 v režimu nabíjení-udržování vozidla při vysoké úrovni z rodiny pro ověřování v provozu, přičemž v obou případech musí výsledná hodnota činit minimálně 14 g/km.

Článek 14

Zkušební protokol

1.  

Orgán udělující schválení typu uvede ve zkušebních protokolech podle čl. 5 odst. 1 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2023/2867 u každé zkoušené rodiny pro ověřování v provozu a u každého typu zkoušky alespoň tyto informace:

a) 

typ provedené zkoušky;

b) 

kontrolní seznam pro vozidla;

c) 

zkušební podmínky;

d) 

výsledky zkoušky u každého jednotlivého zkušebního vozidla;

e) 

statistické vyhodnocení výsledků zkoušky;

f) 

v příslušných případech výpočet velikosti odchylky;

g) 

v případě zkoušky ke zjištění umělých strategií: kritéria použitá k vyhodnocení výsledků zkoušky.

2.  

Do dvaceti pracovních dnů od dokončení zkoušek se zkušební protokol zpřístupní výrobci dotčených vozidel a zkušební protokol se spolu s následujícími údaji vztahujícími se ke každému jednotlivému zkušebnímu vozidlu nahraje v zašifrovaném formátu na vyhrazený server Komise:

a) 

u každé provedené zkoušky na vozidlovém dynamometru a zkoušky ke zjištění umělých strategií údaje uvedené v bodě 1 přílohy V;

b) 

u každé provedené zkoušky jízdního zatížení údaje uvedené v bodě 2 přílohy V.

Údaje a parametry uvedené v písmenech a) a b) se nezveřejní.

Pokud jsou všechny údaje o všech zkoušených vozidlech z rodiny pro ověřování v provozu nahrány správně, obdrží subjekt, který údaje nahrál, ze serveru Komise potvrzení o jejich přijetí.

Článek 15

Závěry orgánu udělujícího schválení typu

1.  
Pokud výsledky ověření v provozu prokáží, že neexistuje žádná odchylka hodnot emisí CO2, učiní orgán udělující schválení typu závěr v tomto smyslu a připojí jej ke zkušebnímu protokolu.
2.  
Pokud výsledky ověření v provozu prokáží, že existuje odchylka hodnot emisí CO2, může výrobce do dvaceti pracovních dnů ode dne, kdy obdrží zkušební protokol, výsledky napadnout předložením důkazů prokazujících, že hodnoty emisí CO2 uvedené v prohlášeních o shodě odpovídají hodnotám získaným při ověření v provozu.

Pokud výrobce nijak nezareaguje, má se za to, že výsledky ověření v provozu přijal.

3.  
S přihlédnutím k informacím poskytnutým výrobcem podle odstavce 2 učiní orgán udělující schválení typu závěr ohledně toho, zda byl při ověření v provozu zjištěn nesoulad mezi hodnotami emisí CO2 získanými v rámci tohoto ověření a hodnotami uvedenými v prohlášeních o shodě, nebo ohledně přítomnosti umělých strategií.

Orgán udělující schválení typu předá svůj závěr dotčenému výrobci a Komisi nejpozději 40 pracovních dnů ode dne, kdy poskytl informace výrobci podle odstavce 2.

4.  

Závěry orgánu udělujícího schválení typu uvedené v odstavci 3 musí obsahovat alespoň tyto informace:

a) 

v případě, že orgán udělující schválení typu neshledá žádný nesoulad mezi dotčenými hodnotami emisí CO2 nebo neprokáže přítomnost umělých strategií:

(i) 

příslušnou rodinu pro ověřování v provozu, interpolační rodiny vozidel a v případě, že jsou zjištění založena na výsledcích zkoušek jízdního zatížení, dotčenou rodinu podle jízdního zatížení;

(ii) 

odůvodnění zjištění, že odchylky zjištěné při ověřování v provozu nezakládají nesoulad;

b) 

v případě, že orgán udělující schválení typu shledá nesoulad mezi dotčenými hodnotami emisí CO2 nebo přítomnost umělých strategií:

(i) 

příslušnou rodinu pro ověřování v provozu, interpolační rodiny vozidel a v případě, že jsou zjištění založena na výsledcích zkoušek jízdního zatížení, dotčenou rodinu podle jízdního zatížení;

(ii) 

velikost odchylky hodnot emisí CO2;

(iii) 

v příslušných případech zjištěné umělé strategie.

5.  
Před 1. březnem každého kalendářního roku orgán udělující schválení typu zveřejní přehled ověření v provozu provedených v předchozím kalendářním roce a své závěry, které v daném roce vydal podle odstavců 1 a 3, ve formátu stanoveném v příloze VI. Závěry týkající se zkoušek provedených v rámci ověřování v provozu, které nebyly učiněny před zveřejněním přehledu, se zahrnou do následujícího ročního přehledu.

Článek 16

Oprava průměrných specifických emisí CO2 výrobce

1.  
Pokud orgán udělující schválení typu vydal závěr ve smyslu čl. 15 odst. 4 písm. b), Komise na základě informací obsažených v tomto závěru použije danou velikost odchylky hodnot emisí CO2 při předběžném výpočtu průměrných specifických emisí CO2 podle čl. 7 odst. 4 nařízení (EU) 2019/631 pro kalendářní rok, v němž byl závěr vydán, a pro následující kalendářní roky a informuje výrobce podle čl. 7 odst. 5 nařízení (EU) 2019/631.
2.  
Komise rovněž použije velikost odchylky hodnot emisí CO2 uvedenou v závěru ve smyslu čl. 15 odst. 4 písm. b) k opravě průměrných specifických emisí CO2 výrobce za deset kalendářních let předcházejících roku, v němž byl závěr vydán, nejdříve však za kalendářní rok 2021. Komise odpovídajícím způsobem změní prováděcí akty přijaté podle čl. 9 odst. 1 nařízení (EU) 2019/631.

Článek 17

Přezkum

Komise do konce roku 2026 posoudí potřebu zvýšit minimální počet rodin pro ověřování v provozu, které mají být každoročně vybrány podle čl. 3 odst. 1, přičemž zohlední zejména:

(a) 

celkový počet rodin pro ověřování v provozu, pro které orgán udělující schválení typu vydal schválení typu z hlediska emisí v předchozích letech;

(b) 

počet vozidel zkoušených pro každou rodinu pro ověřování v provozu v souladu s článkem 4;

(c) 

dostupnost zkušebních zařízení a předpověď vývoje této dostupnosti.

Článek 18

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.




PŘÍLOHA I

Statistické vyhodnocení výsledků zkoušek na vozidlovém dynamometru a zkoušek jízdního zatížení

1)    Výchozí bod

Výchozím bodem statistického vyhodnocení jsou hodnoty CO2 ratio vypočítané pro tři jednotlivá zkušební vozidla (N = 3) podle čl. 7 odst. 2 a 3 v případě výsledků zkoušek na vozidlovém dynamometru a podle čl. 10 odst. 4 v případě výsledků zkoušek jízdního zatížení.

Kritéria stanovená v bodě 2 určují, zda je třeba vyzkoušet další vozidla.

2)    Statistické parametry

Stanoví se průměr (Xtests) a směrodatná odchylka (s) výsledků zkoušek ve vztahu k celkovému počtu zkoušených vozidel (N):

image

a

image

kde

x i

je hodnota CO2 ratio vypočítaná pro jednotlivé zkušební vozidlo i podle čl. 7 odst. 2 a 3 v případě výsledků zkoušek na vozidlovém dynamometru a podle čl. 10 odst. 4 v případě výsledků zkoušek jízdního zatížení.

3)    Hodnocení

Pro tři vozidla vyzkoušená na začátku a po vyzkoušení každého dalšího vozidla se vyhodnotí hodnota Xtests, jak je uvedeno níže, s cílem učinit ve vztahu k rodině pro ověřování v provozu nebo k rodině podle jízdního zatížení jeden z těchto závěrů:

1) 
rodina vyhověla, jestliže:

image

2) 
rodina nevyhověla, jestliže:

image

3) 
je třeba vyzkoušet další vozidlo, jestliže:

image

kde:

pro tP tF se použijí hodnoty stanovené v níže uvedené tabulce,

s je směrodatná odchylka stanovená podle bodu 2,

A je 1,02 pro výsledky zkoušky na vozidlovém dynamometru;

A je 1,03 pro výsledky zkoušky jízdního zatížení;

A je 1,08 pro výsledky zkoušky jízdního zatížení u rodin zkoušených v roce 2024 nebo 2025.



Tabulka

Hodnoty parametrů t pro rozhodnutí o vyhovění/nevyhovění

Počet zkoušených vozidel

tP

tF

3

2,2655

nejvyšší hodnota z 1,1062 a (0,02 /s) (1)

4

1,5093

0,5970

5

1,1230

0,3737

6

0,8196

0,2430

7

0,5944

0,1548

8

0,3866

0,0902

9

0,1873

0,0402

10

0,0000

0,0000

(1)   

Kde s je směrodatná odchylka stanovená podle bodu 2 .

4)    Výpočet velikosti odchylky

Pro účely výpočtu velikosti odchylky poté, co podle bodu 3 rodina vozidel nevyhověla, je výraz average (CO2 ratio) definován jako Xtests pro celkový počet zkoušených vozidel:

average (CO2 ratio) = X tests




PŘÍLOHA II

Kontrolní seznam pro vozidla vybíraná pro zkoušky ověřování v provozu

„Kritéria pro vyloučení“ znamenají, že pokud je popsaná podmínka splněna (odpověď na otázku je „ano“), vozidlo nemůže být pro zkoušky ověřování v provozu vybráno.

Označení jako „důvěrné“ znamená, že tyto informace jsou v příslušných případech uchovávány orgánem udělujícím schválení typu, avšak nejsou uvedeny ve zkušebním protokolu, který se předkládá Komisi.

1)    Vlastnosti vozidla

1.1.   Zaznamenají se a ve zkušebním protokolu uvedou tyto informace:



1.1.1

VIN:

DŮVĚRNÉ

1.1.2

Počet ujetých kilometrů:

 

1.1.3

Datum první registrace:

 

1.1.4

TAN (číslo schválení typu vozidla jako celku):

 

1.1.5

Číslo schválení typu z hlediska emisí:

 

1.1.6

VFN (identifikátor interpolační rodiny vozidla):

 

1.1.7

Identifikátor rodiny podle jízdního zatížení:

 

1.1.8

Název výrobce pneumatik, typ pneumatik a identifikační číslo pneumatik (je-li k dispozici)

 

1.2.   Vozidlo se posoudí na základě těchto kritérií pro vyloučení:



 

 

Ano/ne

1.2.1

Počet ujetých kilometrů:

Je počet ujetých kilometrů nižší než 3 000  km nebo vyšší než 100 000  km?

 

1.2.2

Datum první registrace:

Jedná se o datum více než pět let před datem výběru vozidla?

 

2)    Interview s vlastníkem/uživatelem vozidla

(Vlastník nesmí znát důsledky odpovědí)

2.1   Zaznamenají se tyto informace:



2.1.1

Jméno vlastníka

DŮVĚRNÉ

2.1.2

Kontaktní údaje (adresa / telefonní číslo)

DŮVĚRNÉ

2.2   Vozidlo se posoudí na základě těchto kritérií pro vyloučení:



 

Neoprávněné používání vozidla

Ano/ne

2.2.1

Přepravovalo vozidlo těžké náklady vyšší, než uvádějí specifikace výrobce?

 

2.2.2

Bylo vozidlo využíváno pro závody nebo motoristické sporty?

 

2.2.3

Jezdilo se s vozidlem v jiném státě než členském státě EU víc než 10 % doby řízení?

 

2.2.4

Bylo vozidlo někdy použito s nesprávným druhem paliva (např. benzin místo nafty) nebo s nekomerčně dostupným palivem úrovně EU (černý trh nebo mísené palivo)?

 

2.2.5

Byla použita přísada do pohonné hmoty neschválená výrobcem?

 

 

Neautorizované opravy

2.2.6

Bylo vozidlo udržováno v rozporu s pokyny výrobce?

 

2.2.7

Byly provedeny větší neautorizované opravy motoru nebo vozidla?

 

2.2.8

Účastnilo se vozidlo vážné nehody?

 

 

Neoprávněné změny

2.2.9

Proběhlo zvýšení výkonu / tuning?

 

2.2.10

Byla trvale odstraněna některá z částí systému následného zpracování emisí?

 

2.2.11

Byla nainstalována nějaká nedovolená zařízení (deaktivátor SCR, emulátor atd.)?

 

3)    Kontrola vozidla

3.1   Zkušební protokol musí obsahovat tyto informace:



3.1.1

Číslo dílu kalibrace kontrolního modulu hnacího ústrojí a kontrolní součet

 

3.1.2

Diagnostika systémem OBD

Načtěte diagnostické chybové kódy a vytiskněte záznam o chybách (1)

3.1.3

Dotaz OBD – servisní režim 09

Načtěte servisní režim 09 a informace zaznamenejte

3.1.4

Režim 07 OBD

Načtěte servisní režim 07 a informace zaznamenejte

3.1.5

Fotografie zkoušeného vozidla včetně fotografií podvozku

 

(1)   

Do diagnostiky systémem OBD musí být zapojeny všechny systémy a „záznamy o chybách / zjištěné a diagnostikované informace“ musí být součástí zkušebního protokolu. Tím je zaručeno, že se řádně odhalí chyby s nepřímým vlivem na emise.

Poznámka: Veškeré kontroly vyžadující napojení OBD se provedou před zkouškou emisí a po ní.

3.2   Vozidlo se posoudí na základě těchto kritérií pro vyloučení:



 

 

Ano/ne

3.2.1

Svítí na přístrojové desce nějaká výstražná světla značící chybnou funkci vozidla nebo systému následného zpracování výfukových plynů, kterou nelze vyřešit běžnou údržbou? (Světelná kontrolka chybné funkce, kontrolka servisu motoru atd.?)

 

3.2.2

Byly provedeny nějaké poprodejní aerodynamické úpravy, které nelze před zkouškou odstranit (pozn.: střešní boxy, nosiče na náklad, spoilery apod. lze odstranit)? Nechybí žádné standardní aerodynamické části (přední deflektory, difuzéry, splittery apod.)?

(Kritérium pro vyloučení pouze pro zkoušky jízdního zatížení)

3.3   Při nesplnění následujících podmínek může být vozidlo vybráno pod podmínkou, že před provedením zkoušek v rámci ověřování v provozu budou přijata příslušná opatření:



 

Kontrola, kterou je třeba provést

Zjištěný problém a opatření k nápravě

3.3.1

Hladina palivové nádrže

Pokud svítí kontrolka paliva, doplňte před zkouškou palivo.

3.3.2

AdBlue

Pokud po zapnutí motoru svítí kontrolka selektivní katalytické redukce (SCR), mělo by se doplnit AdBlue nebo by se měla provést oprava předtím, než se vozidlo použije pro zkoušku.

3.3.3

Vzduchový filtr a olejový filtr

Zkontrolujte jejich znečištění a poškození

Pokud jsou poškozeny nebo silně znečištěny nebo pokud zbývá méně než 800 km do další doporučené výměny, filtry vyměňte.

3.3.4

Kontrola hladin a tříd kapalin

Zkontrolujte maximální a minimální hladiny (olej v motoru, chladicí kapalina)

Pokud jsou pod minimální hladinou, doplňte je.

Pokud jsou z nesprávné třídy, vyměňte je.

3.3.5

Kabel zapalování (benzin)

Zkontrolujte zapalovací svíčky, kabely apod.

V případě poškození je vyměňte.

3.3.6

Servis

Zkontrolujte, zda nezbývá méně než 800 km do dalšího plánovaného servisu

Pokud ano, proveďte servis.

3.3.7

POUZE u zkoušek jízdního zatížení:

Zkontrolujte, zda seřízení kol a nastavitelná výška vozidla / světlá výška nejsou mimo přípustné rozmezí

Pokud ano, nastavte seřízení kol a výšku vozidla / světlou výšku v rámci přípustného rozmezí.

3.3.8

POUZE u vozidel s počtem ujetých kilometrů vyšším než 40 000  km nebo u vozidel starších než dva roky

Vyměňte nízkonapěťovou baterii za novou ekvivalentní baterii.




PŘÍLOHA III

Korekce koeficientu jízdního zatížení f0

Krok 1: Přepočet hodnoty f0,CoC:

i) 

v případě, že ke stanovení jízdního zatížení jednotlivého vozidla byla použita metoda interpolace:

image

kde:

f0,H

je koeficient jízdního zatížení f0 vozidla při vysoké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (N),

f0,L

je koeficient jízdního zatížení f0 vozidla při nízké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (N),

TMH

je zkušební hmotnost vozidla při vysoké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (kg),

TML

je zkušební hmotnost vozidla při nízké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (kg),

TMCoC

je zkušební hmotnost vozidla uvedená v prohlášení o shodě (kg),

RRnew tyre

je valivý odpor pneumatik vybraného vozidla v provozu, jak je definován v tabulce A4/2 v příloze XXI nařízení (EU) 2017/1151 (kg/t),

RRH

je skutečný valivý odpor pneumatik vozidla při vysoké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (kg/t),

RRL

je skutečný valivý odpor pneumatik vozidla při nízké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (kg/t),

ii) 

v případě, že ke stanovení jízdního zatížení jednotlivého vozidla nebyla použita metoda interpolace:

image

kde:

f0, r

je koeficient jízdního zatížení f0 reprezentativního vozidla z rodiny podle matice jízdního zatížení nebo vozidla při vysoké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (N),

TMr

je zkušební hmotnost reprezentativního vozidla z rodiny podle matice jízdního zatížení nebo vozidla při vysoké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (kg),

TMCoC

je zkušební hmotnost vozidla uvedená v prohlášení o shodě (kg),

RRnew tyre

je valivý odpor pneumatik vybraného vozidla v provozu, jak je vymezen v tabulce A4/2 v příloze XXI nařízení (EU) 2017/1151 (kg/t),

RRr

je skutečný valivý odpor pneumatik reprezentativního vozidla z rodiny podle matice jízdního zatížení nebo vozidla při vysoké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (kg/t).

Krok 2: Korekce hodnoty f0, measured:

f0, measured, corrected = f0, measured + (f0, CoC – f0, CoC, new tyre)

kde:

f0, measured

je naměřený koeficient jízdního zatížení f0 (N),

f0, CoC

je koeficient jízdního zatížení f0 uvedený v prohlášení o shodě (N),

f0, CoC, new tyre

je koeficient jízdního zatížení f0 vypočítaný v kroku 1 (N).




PŘÍLOHA IV

Výpočet hodnoty CO2, in-service verification v případě, že nebyla použita metoda interpolace

image

kde:

CED CoC

:

je energetická náročnost cyklu vypočítaná z koeficientů jízdního zatížení f0, f1 a f2 a zkušební hmotnosti, které jsou uvedeny v prohlášení o shodě, podle bodu 5 přílohy B7 předpisu OSN č. 154 (kJ),

image

:

je energetická náročnost cyklu vypočítaná z koeficientů jízdního zatížení f0, f1 a f2 a zkušební hmotnosti stanovené při zkoušce jízdního zatížení (kJ),

a

:

je hodnota uvedená v následující tabulce (g/km/kJ).



Druh paliva

a

nafta

0,009

benzin

0,010

zkapalněný ropný plyn

0,008

zemní plyn

0,007




PŘÍLOHA V

Údaje ze zkoušek ověřování v provozu, které mají být hlášeny

1)    Údaje, které jsou získávány při zkouškách ověřování v provozu a mají být hlášeny v případě zkoušky na vozidlovém dynamometru nebo zkoušky ke zjištění umělých strategií

Hlásí se údaje uvedené v tabulce 2 v příloze prováděcího nařízení (EU) 2021/392, přičemž ve vztahu k uvedené tabulce jsou pro účely tohoto nařízení všechny odkazy na vozidlo H a L chápány jako odkazy na jednotlivé zkušební vozidlo a všechny odkazy na dokumentaci ke schválení typu jsou chápány jako odkazy na konkrétní záznamy v prohlášení o shodě daného vozidla.

Kromě toho se hlásí tyto údaje:



Č.

Parametry

Jednotka

Zdroj

Poznámky

1

Další interpolační rodiny, které jsou součástí téže rodiny pro ověřování v provozu

Bod 2.1.1.2.1 dodatku 8a k příloze I nařízení (EU) 2017/1151 (první tři řádky tabulky)

Na základě stejné zkoušky typu 1, tedy stejných hodnot nahlášených u „naměřené hodnoty“, „hodnoty korigované s ohledem na rychlost a vzdálenost“ a „korekčního koeficientu RCB“

2

Číslo vozidla

Pořadí vozidla (1, 2, 3, ...10) ve statistickém vyhodnocení

3

Celkový počet zkoušených vozidel

Celkový počet vozidel zahrnutých do statistického vyhodnocení popsaného v příloze I

4

Číslo rodiny podle jízdního zatížení nebo rodiny podle matice jízdního zatížení

Bod 0.2.3.4 nebo 0.2.3.5 prohlášení o shodě

Rodina zkoušeného vozidla podle jízdního zatížení nebo podle matice jízdního zatížení

5

Číslo schválení typu z hlediska emisí

Část dokumentace ke schválení typu

Číslo schválení typu z hlediska emisí vztahující se k interpolační rodině zkoušeného vozidla

6

Číslo schválení typu vozidla jako celku

Bod 0.11 prohlášení o shodě

Identifikátor schválení typu vozidla jako celku podle definice v příloze IV nařízení (EU) 2020/683

7

Kombinovaný ekvivalentní elektrický akční dosah na baterii (EAER) – prohlášení o shodě

km

Bod 5.2 prohlášení o shodě

Pouze v případě vozidel OVC-HEV

8

Celkové množství spotřebovaného paliva (za dobu životnosti)

l

Tabulka 1 v příloze prováděcího nařízení (EU) 2021/392

Údaje získané ze zařízení OBFCM vozidla

9

Celková ujetá vzdálenost (za dobu životnosti)

km

Tamtéž

Tamtéž

10

Celkové množství spotřebovaného paliva v režimu nabíjení-vybíjení (za dobu životnosti)

l

Tamtéž

Tamtéž, pouze v případě vozidel OVC-HEV

11

Celkové množství spotřebovaného paliva v řidičem volitelném režimu zvýšení stavu nabití (za dobu životnosti)

l

Tamtéž

Tamtéž

12

Celková vzdálenost ujetá v režimu nabíjení-vybíjení s vypnutým motorem (za dobu životnosti)

km

Tamtéž

Tamtéž

13

Celková vzdálenost ujetá v režimu nabíjení-vybíjení s běžícím motorem (za dobu životnosti)

km

Tamtéž

Tamtéž

14

Celková vzdálenost ujetá v řidičem volitelném režimu zvýšení stavu nabití (za dobu životnosti)

km

Tamtéž

Tamtéž

15

Celkové množství elektrické energie z rozvodné sítě do baterie (za dobu životnosti)

kWh

Tamtéž

Tamtéž

16

Výsledek zkoušky na vozidlovém dynamometru (CO2 ratio)

Čl. 7 odst. 2, v případě vozidel OVC-HEV čl. 7 odst. 3

2)    Údaje, které jsou získávány při zkouškách ověřování v provozu a mají být hlášeny v případě zkoušky jízdního zatížení



Č.

Parametry

Jednotka

Zdroj

Poznámky

1

Číslo rodiny podle jízdního zatížení nebo rodiny podle matice jízdního zatížení

Bod 0.2.3.4 nebo 0.2.3.5 prohlášení o shodě

 

2

Číslo interpolační rodiny vozidla

 

Bod 0.2.3.1 prohlášení o shodě

 

3

Další interpolační rodiny, které jsou součástí téže rodiny podle jízdního zatížení / rodiny podle matice jízdního zatížení

Uveďte čísla všech interpolačních rodin vozidla

4

Číslo vozidla

Pořadí vozidla (1, 2, 3, ...10) ve statistickém vyhodnocení

5

Celkový počet zkoušených vozidel

 

Celkový počet vozidel zahrnutých do statistického vyhodnocení popsaného v příloze I

6

Číslo schválení typu z hlediska emisí

Dokumentace ke schválení typu

Číslo schválení typu z hlediska emisí vztahující se k interpolační rodině zkoušeného vozidla

7

Číslo schválení typu vozidla jako celku

Bod 0.11 prohlášení o shodě

8

Zkušební zařízení (název/místo)

9

Kategorie a třída vozidla

M1 nebo N1 třída 1, 2 nebo 3

10

Počet kilometrů ujetých vozidlem

km

Stav počitadla ujetých kilometrů před zkouškou jízdního zatížení

11

Zkušební metoda

Příloha B4 předpisu OSN č. 154

Dojezdová zkouška na silnici / měření točivého momentu při jízdě na silnici / kombinace aerodynamického tunelu a pásového dynamometru / kombinace aerodynamického tunelu a vozidlového dynamometru

12

Deklarovaný koeficient jízdního zatížení f0

N

Bod 47.1.3 prohlášení o shodě

 

13

Deklarovaný koeficient jízdního zatížení f1

N/(km/h)

Bod 47.1.3 prohlášení o shodě

 

14

Deklarovaný koeficient jízdního zatížení f2

N/(km/h)2

Bod 47.1.3 prohlášení o shodě

 

15

Deklarovaná zkušební hmotnost

kg

Bod 47.1.1 prohlášení o shodě

 

16

Deklarovaná energetická náročnost cyklu (CED)

kJ

Bod 3.2.3.2.3 přílohy B7 předpisu OSN č. 154

Energetická náročnost cyklu za úplný příslušný cyklus WLTC dané třídy použitá k interpolaci emisí CO2 zkoušeného vozidla

17

Deklarované emise CO2

g/km

Bod 49.4 prohlášení o shodě

Hodnota emisí CO2 zkoušeného vozidla, v případě vozidel OVC-HEV hodnota kombinovaných emisí CO2 v režimu nabíjení-udržování

18

Označení rozměru pneumatik (přední/zadní)

Kód pneumatik (např. P195/55R1685H) použitých u zkušebního vozidla

19

Deklarovaná třída valivého odporu pneumatik (přední/zadní)

Bod 35 prohlášení o shodě

 

20

Třída valivého odporu pneumatik (přední/zadní)

Třída valivého odporu pneumatiky použité při zkoušce jízdního zatížení nebo v případě pneumatik třídy nižší než A skutečný valivý odpor

22

Průměrná teplota

°C

Průměrná teplota naměřená při zkoušce jízdního zatížení – pouze v případě silničních zkoušek

23

Průměrná rychlost větru

m/s

Průměrná rychlost větru naměřená při zkoušce jízdního zatížení – pouze v případě silničních zkoušek

24

Průměrný tlak vzduchu

kPa

Průměrný tlak vzduchu naměřený při zkoušce jízdního zatížení – pouze v případě silničních zkoušek

25

Průměrná hmotnost vozidla

kg

Bod 4.2.1.6 přílohy B4 předpisu OSN č. 154

Průměrná hmotnost zkoušeného vozidla naměřená před určením jízdního zatížení a po něm

26

Konečný naměřený koeficient jízdního zatížení f0

N

Příloha B4 předpisu OSN č. 154

Konečný koeficient jízdního zatížení f0 zkoušeného vozidla po všech korekcích

27

Konečný naměřený koeficient jízdního zatížení f1

N/(km/h)

Příloha B4 předpisu OSN č. 154

Konečný koeficient jízdního zatížení f1 zkoušeného vozidla po všech korekcích

28

Konečný naměřený koeficient jízdního zatížení f2

N/(km/h)2

Příloha B4 předpisu OSN č. 154

Konečný koeficient jízdního zatížení f2 zkoušeného vozidla po všech korekcích

29

Zkušební hmotnost

kg

Čl. 9 odst. 2

 

30

Konečná naměřená energetická náročnost cyklu (CED)

kJ

Bod 3.2.3.2.3 přílohy B7 předpisu OSN č. 154

Energetická náročnost cyklu za úplný příslušný cyklus WLTC vypočítaná z naměřených koeficientů jízdního zatížení a zkušební hmotnosti (body 26 až 29)

31

Vypočítaná hodnota emisí CO2 (CO2, in-service verification)

g/km

Čl. 10 odst. 1

 

32

Výsledek zkoušky jízdního zatížení (CO2 ratio)

Čl. 10 odst. 4

 




PŘÍLOHA VI

Formát pro vykázání ročního přehledu ověření v provozu

A.   Všeobecné informace



1

Orgán udělující schválení typu

 

2

Datum ročního přehledu

 

3

Předmětný rok

 

4

Celkový počet rodin pro ověřování v provozu, pro které orgán vydal schválení typu z hlediska emisí ve třech kalendářních letech předcházejících ověřování v provozu

 

5

Minimální počet rodin pro ověřování v provozu, které měly být zkoušeny

(tj. 3 % z počtu uvedeného v bodě 4)

 

6

Celkový počet rodin pro ověřování v provozu, které byly v předmětném roce zkoušeny

 

B.   Seznam rodin pro ověřování v provozu, které byly vybrány pro zkoušení

— 
identifikační číslo vybrané rodiny pro ověřování v provozu („ISV ID“),
— 
dotčený výrobce vozidla („OEM“),
— 
uvedou se všichni výrobci, kterým schvalovací orgán udělil schválení typu z hlediska emisí v předchozích třech letech,
— 
identifikátory interpolačních rodin vozidel ve vztahu ke každé vybrané rodině pro ověřování v provozu („IP ID“),
— 
důvod(y), proč byly rodiny pro ověřování v provozu vybrány („důvod“):
— 
„důkazy“, pokud byl výběr proveden na základě čl. 3 odst. 2 písm. a),
— 
„posouzení rizika“, pokud byl výběr proveden na základě čl. 3 odst. 2 písm. b),
— 
„jiné“, v případě jiného důvodu – uveďte jej v poznámce pod čarou.



ISV ID

OEM

Identifikátory interpolačních rodin vozidel (IP ID)

Důvod

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

C.   Shrnutí výsledků zkoušek ověřování v provozu

— 
„typ zkoušky“: zkouška na vozidlovém dynamometru („CDM“), zkouška jízdního zatížení („RL“) nebo zkouška ke zjištění umělých strategií („AS“),
— 
minimální počet rodin pro ověřování v provozu, u kterých měly být provedeny jednotlivé typy zkoušek („Min.“) na jednotlivý typ zkoušky, vypočítaný podle čl. 4 odst. 1 jako procentní podíl celkového počtu zkoušených rodin pro ověřování v provozu (viz bod A.6 této přílohy),
— 
celkový počet rodin pro ověřování v provozu, u kterých byly provedeny jednotlivé typy zkoušek („celkem“),
— 
celkový počet závěrů u jednotlivých typů zkoušek:
— 
nezjištěn nesoulad (vyhovující – „vyh.“),
— 
zjištěn nesoulad (nevyhovující – „nevyh.“),
— 
závěr ještě nebyl učiněn („neuzavřeno“).



Typ zkoušky

Min.

Celkem

Vyh.

Nevyh.

Neuzavřeno

CDM (75 %)

 

 

 

 

 

RL (50 %)

 

 

 

 

 

AS (25 %)

 

 

 

 

 

D.   Podrobné výsledky zkoušek ověřování v provozu za předmětný rok

— 
identifikační číslo vybrané rodiny pro ověřování v provozu („ISV ID“),
— 
dotčený výrobce („OEM“),
— 
typ provedené zkoušky („typ zkoušky“): zkouška na vozidlovém dynamometru („CDM“), zkouška jízdního zatížení („RL“) nebo zkouška ke zjištění umělých strategií uměle zvyšujících výkonnost („AS“),
— 
datum zahájení zkoušky („datum zahájení“) podle čl. 5 odst. 2 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2023/2867,
— 
název organizace, která zkoušku provedla /. názvy organizací, které zkoušku provedly (orgán udělující schválení typu nebo technická zkušebna) („GTAA/TS“),
— 
počet zkoušených vozidel („počet vozidel“),
— 
výsledek zkoušky každého jednotlivého zkušebního vozidla („CO2, ratio “),
— 
závěr vyvozený ze zkoušky („závěr/odchylka“), tj. „vyhovující“, „nevyhovující“ nebo „neuzavřeno“, a velikost odchylky v případě závěru „nevyhovující“,
— 
referenční číslo zkušebního protokolu („Ref. č. prot.“),
— 
referenční číslo závěru („Ref. č. závěru“).



ISV ID

OEM

Typ zkoušky

Datum zahájení

GTAA/TS

Počet vozidel

CO2, ratio

Závěr/odchylka

Ref. č. prot.

Ref. č. závěru

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E.   Podrobné výsledky zkoušek ověřování v provozu, v jejichž případě bylo v předcházejícím ročním přehledu u závěru uvedeno „neuzavřeno“



Předmětný rok

ISV ID

OEM

Typ zkoušky

Datum zahájení

GTAA/TS

Počet vozidel

CO2, ratio

Závěr/odchylka

Ref. č. prot.

Ref. č. závěru

 

 

 

 

 

 

 

 

 



( 1 ) Nařízení Komise (EU) 2017/1151 ze dne 1. června 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla, mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES, nařízení Komise (ES) č. 692/2008 a nařízení Komise (EU) č. 1230/2012 a zrušuje nařízení Komise (ES) č. 692/2008 (Úř. věst. L 175, 7.7.2017, s. 1).

( 2 ) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/2867 ze dne 5.října 2023, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 stanovením hlavních zásad a kritérií pro určení postupů ověřování hodnot emisí CO2 a spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu) (Úř. věst. L, 2023/2867, 18.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2867/oj).

( 3 ) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/163 ze dne 7. února 2022, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, pokud jde o funkční požadavky na dozor nad trhem s vozidly, systémy, konstrukčními částmi a samostatnými technickými celky (Úř. věst. L 27, 8.2.2022, s. 1).

( 4 ) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/392 ze dne 4. března 2021 o sledování a hlášení údajů týkajících se emisí CO2 z osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 a o zrušení prováděcích nařízení Komise (EU) č. 1014/2010, (EU) č. 293/2012, (EU) 2017/1152 a (EU) 2017/1153 (Úř. věst. L 77, 5.3.2021, s. 8).

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU