(EU) 2023/2820Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/2820 ze dne 15. prosince 2023, kterým se stanoví mimořádná finanční podpora pro zemědělská odvětví zasažená přírodními katastrofami v Řecku a Slovinsku

Publikováno: Úř. věst. L 2820, 18.12.2023 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 15. prosince 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 19. prosince 2023 Nabývá účinnosti: 19. prosince 2023
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Série L


2023/2820

18.12.2023

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/2820

ze dne 15. prosince 2023,

kterým se stanoví mimořádná finanční podpora pro zemědělská odvětví zasažená přírodními katastrofami v Řecku a Slovinsku

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 ze dne 17. prosince 2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty a zrušují nařízení Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007 (1), a zejména na čl. 221 odst. 1 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/1465 (2) poskytlo mimořádnou finanční podporu několika členským státům, včetně Řecka a Slovinska, pro zemědělská odvětví postižená konkrétními problémy, mimo jiné některými nepříznivými meteorologickými událostmi, které mají dopad na hospodářskou životaschopnost zemědělců. Po vstupu uvedeného prováděcího nařízení v platnost došlo v Řecku a Slovinsku nedávno k dalším mimořádným nepříznivým přírodním katastrofám, které mají dopad na hospodářskou životaschopnost zemědělců.

(2)

Během srpna a září 2023 byly části Řecka postiženy lesními požáry nebývalého rozsahu a následně povodněmi, které vážně zasáhly zemědělskou půdu postižených regionů.

(3)

Mezi 3. a 4. srpnem 2023 zaznamenalo Slovinsko mimořádné množství srážek a přívalové bouře, jež vedly k sesuvům půdy a záplavám s negativním dopadem na významnou část zemědělské půdy tohoto členského státu.

(4)

Ačkoli existují náznaky, že k podobným událostem dochází v celkovém kontextu změny klimatu, kdy se rizika pro zemědělství zvyšují, intenzita událostí v Řecku a Slovinsku byla mimořádná.

(5)

Značné škody, jež tyto události zemědělcům způsobily, a ztráty příjmů, které v jejich důsledku utrpěli postižení zemědělci v Řecku a Slovinsku, ohrožují hospodářskou životaschopnost zemědělských podniků.

(6)

Podle prováděcího nařízení (EU) 2023/1465 obdržely Řecko a Slovinsko podporu, aby mohly dopady konkrétních problémů na zemědělce řešit. Vzhledem k rozsahu a závažnosti škod, které producentům vznikly v důsledku mimořádných meteorologických událostí během léta 2023, však tato podpora není dostatečná. Proto by mělo být přijato nové mimořádné opatření, jež by přispělo k řešení konkrétních problémů v návaznosti na uvedené události.

(7)

Zmiňované obtíže představují konkrétní problém ve smyslu článku 221 nařízení (EU) č. 1308/2013, který nelze snadno řešit opatřeními přijatými podle článků 219 nebo 220 uvedeného nařízení. Situace není konkrétně spojena s identifikovaným mimořádným narušením trhu nebo s přesně stanovenou hrozbou takového narušení. Nesouvisí ani s opatřeními, která by řešila šíření nákaz zvířat, ani se ztrátou důvěry spotřebitelů v důsledku ohrožení zdraví veřejnosti, zvířat nebo rostlin.

(8)

Měly by být stanoveny částky, které by měly Řecko a Slovinsko dostat k dispozici, s přihlédnutím k váze Řecka a Slovinska v zemědělském odvětví Unie na základě čistých stropů pro přímé platby stanovených v příloze V nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 (3) a také k dopadu nedávných událostí v těchto členských státech.

(9)

Řecko a Slovinsko by měly podporu rozdělit prostřednictvím nejúčinnějších kanálů na základě objektivních a nediskriminačních kritérií, která zohlední rozsah obtíží a hospodářských škod, jimž dotčení zemědělci čelí. Měly by zajistit, aby zemědělci byli konečnými příjemci podpory, a zabránit jakémukoli narušení trhu nebo hospodářské soutěže.

(10)

Vzhledem k tomu, že částky přidělené Řecku a Slovinsku by řešily hospodářské obtíže zemědělců pouze částečně, mělo by být těmto členským státům umožněno poskytnout producentům dodatečnou vnitrostátní podporu za podmínek a ve lhůtách stanovených tímto nařízením.

(11)

Aby Řecko a Slovinsko mohly podporu flexibilně rozdělovat podle situace dotčených zemědělců, měly by mít možnost ji kumulovat s dalšími podporami financovanými z Evropského zemědělského záručního fondu a Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova, aniž by však zemědělcům poskytovaly nadměrnou kompenzaci.

(12)

Aby se zabránilo nadměrné kompenzaci, měly by Řecko a Slovinsko při reagování na předmětné hospodářské ztráty zohlednit podporu poskytnutou v rámci jiných vnitrostátních nebo unijních nástrojů podpory nebo v rámci soukromých režimů.

(13)

Z rozpočtových důvodů by měla Unie financovat výdaje vzniklé Řecku a Slovinsku v rámci tohoto mimořádného opatření pouze tehdy, pokud jsou tyto výdaje uskutečněny do určitého data způsobilosti. Podpora na toto mimořádné opatření by proto měla být vyplacena do 31. května 2024.

(14)

Řecko a Slovinsko by měly Komisi sdělit podrobné informace o provádění tohoto nařízení, aby Unie mohla sledovat účinnost opatření zavedeného tímto nařízením.

(15)

Aby bylo zajištěno, že zemědělci obdrží podporu co nejdříve, mělo by být Řecku a Slovinsku umožněno provést toto nařízení neprodleně. Toto nařízení by tudíž mělo vstoupit v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

(16)

Opatření stanovené tímto nařízením je v souladu se stanoviskem Výboru pro společnou organizaci zemědělských trhů,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

1.   Řecku je k dispozici podpora Unie v celkové výši 43 082 500 EUR a Slovinsku je k dispozici podpora Unie v celkové výši 8 585 500 EUR na poskytnutí mimořádné podpory zemědělcům za podmínek stanovených v tomto nařízení.

2.   Řecko a Slovinsko použijí částky uvedené v odstavci 1 na opatření, jejichž cílem je kompenzovat nejvíce postiženým zemědělcům hospodářské ztráty, které mají dopad na jejich životaschopnost.

3.   Opatření se přijímají na základě objektivních a nediskriminačních kritérií, která zohledňují hospodářské ztráty vzniklé postiženým zemědělcům a zajišťují, aby výsledné platby nevedly k narušení trhu nebo hospodářské soutěže.

4.   Řecko a Slovinsko zajistí, aby pokud zemědělci nejsou přímými příjemci plateb podpory Unie, na ně byl hospodářský přínos podpory Unie přenesen v plné výši.

5.   Výdaje Řecka a Slovinska podle odstavce 1 v souvislosti s platbami za opatření podle odstavce 2 jsou způsobilé pro podporu Unie pouze v případě, že budou uvedené platby provedeny do 31. května 2024.

6.   Opatření podle tohoto nařízení lze kumulovat s dalšími podporami financovanými z Evropského zemědělského záručního fondu a Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova.

7.   Řecko a Slovinsko mohou na opatření přijatá podle odstavce 2 poskytnout dodatečnou vnitrostátní podporu až do maximální výše 200 % příslušných částek uvedených v odstavci 1, a to na základě objektivních a nediskriminačních kritérií a za předpokladu, že výsledné platby nezpůsobí narušení trhu nebo hospodářské soutěže nebo že nedojde k nadměrné kompenzaci.

8.   Aby se zabránilo nadměrné kompenzaci, měly by Řecko a Slovinsko při poskytování podpory podle tohoto nařízení v reakci na předmětné hospodářské ztráty zohlednit podporu poskytnutou v rámci jiných vnitrostátních nebo unijních nástrojů podpory nebo v rámci soukromých režimů.

Článek 2

1.   Neprodleně a nejpozději do 29. února 2024 oznámí Řecko a Slovinsko Komisi v souvislosti s opatřeními prováděnými podle článku 1:

a)

popis opatření, která mají být přijata;

b)

kritéria použitá ke stanovení metod udělování podpory a zdůvodnění rozdělení podpory mezi zemědělce;

c)

zamýšlený dopad opatření s cílem kompenzovat zemědělcům hospodářské ztráty;

d)

opatření přijatá s cílem ověřit, zda bylo zamýšleného dopadu dosaženo;

e)

opatření přijatá s cílem zamezit narušení hospodářské soutěže a nadměrné kompenzaci;

f)

prognózu plateb, pokud jde o výdaje Unie, v rozdělení podle měsíců do 31. května 2024;

g)

výši dodatečné podpory udělené podle čl. 1 odst. 7;

h)

opatření přijatá ke kontrole způsobilosti zemědělců a k ochraně finančních zájmů Unie.

2.   Nejpozději dne 15. října 2024 oznámí Řecko a Slovinsko Komisi celkové částky vyplacené za jednotlivá opatření, v příslušných případech v rozčlenění podle podpory Unie a dodatečné vnitrostátní podpory, počet a druh příjemců a hodnocení účinnosti opatření.

Článek 3

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 15. prosince 2023.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj.

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/1465 ze dne 14. července 2023 o mimořádné finanční podpoře zemědělským odvětvím postiženým zvláštními problémy, které mají dopad na hospodářskou životaschopnost zemědělců (Úř. věst. L 180, 17.7.2023, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1465/oj).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 ze dne 2. prosince 2021, kterým se stanoví pravidla podpory pro strategické plány, jež mají být vypracovány členskými státy v rámci společné zemědělské politiky (strategické plány SZP) a financovány Evropským zemědělským záručním fondem (EZZF) a Evropským zemědělským fondem pro rozvoj venkova (EZFRV), a kterým se zrušují nařízení (EU) č. 1305/2013 a (EU) č. 1307/2013 (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2115/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2820/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU