(EU) 2023/2820Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/2820 ze dne 15. prosince 2023, kterým se stanoví mimořádná finanční podpora pro zemědělská odvětví zasažená přírodními katastrofami v Řecku a Slovinsku
Publikováno: | Úř. věst. L 2820, 18.12.2023 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 15. prosince 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 19. prosince 2023 | Nabývá účinnosti: | 19. prosince 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
![]() |
Úřední věstník |
CS Série L |
2023/2820 |
18.12.2023 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/2820
ze dne 15. prosince 2023,
kterým se stanoví mimořádná finanční podpora pro zemědělská odvětví zasažená přírodními katastrofami v Řecku a Slovinsku
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 ze dne 17. prosince 2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty a zrušují nařízení Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007 (1), a zejména na čl. 221 odst. 1 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/1465 (2) poskytlo mimořádnou finanční podporu několika členským státům, včetně Řecka a Slovinska, pro zemědělská odvětví postižená konkrétními problémy, mimo jiné některými nepříznivými meteorologickými událostmi, které mají dopad na hospodářskou životaschopnost zemědělců. Po vstupu uvedeného prováděcího nařízení v platnost došlo v Řecku a Slovinsku nedávno k dalším mimořádným nepříznivým přírodním katastrofám, které mají dopad na hospodářskou životaschopnost zemědělců. |
(2) |
Během srpna a září 2023 byly části Řecka postiženy lesními požáry nebývalého rozsahu a následně povodněmi, které vážně zasáhly zemědělskou půdu postižených regionů. |
(3) |
Mezi 3. a 4. srpnem 2023 zaznamenalo Slovinsko mimořádné množství srážek a přívalové bouře, jež vedly k sesuvům půdy a záplavám s negativním dopadem na významnou část zemědělské půdy tohoto členského státu. |
(4) |
Ačkoli existují náznaky, že k podobným událostem dochází v celkovém kontextu změny klimatu, kdy se rizika pro zemědělství zvyšují, intenzita událostí v Řecku a Slovinsku byla mimořádná. |
(5) |
Značné škody, jež tyto události zemědělcům způsobily, a ztráty příjmů, které v jejich důsledku utrpěli postižení zemědělci v Řecku a Slovinsku, ohrožují hospodářskou životaschopnost zemědělských podniků. |
(6) |
Podle prováděcího nařízení (EU) 2023/1465 obdržely Řecko a Slovinsko podporu, aby mohly dopady konkrétních problémů na zemědělce řešit. Vzhledem k rozsahu a závažnosti škod, které producentům vznikly v důsledku mimořádných meteorologických událostí během léta 2023, však tato podpora není dostatečná. Proto by mělo být přijato nové mimořádné opatření, jež by přispělo k řešení konkrétních problémů v návaznosti na uvedené události. |
(7) |
Zmiňované obtíže představují konkrétní problém ve smyslu článku 221 nařízení (EU) č. 1308/2013, který nelze snadno řešit opatřeními přijatými podle článků 219 nebo 220 uvedeného nařízení. Situace není konkrétně spojena s identifikovaným mimořádným narušením trhu nebo s přesně stanovenou hrozbou takového narušení. Nesouvisí ani s opatřeními, která by řešila šíření nákaz zvířat, ani se ztrátou důvěry spotřebitelů v důsledku ohrožení zdraví veřejnosti, zvířat nebo rostlin. |
(8) |
Měly by být stanoveny částky, které by měly Řecko a Slovinsko dostat k dispozici, s přihlédnutím k váze Řecka a Slovinska v zemědělském odvětví Unie na základě čistých stropů pro přímé platby stanovených v příloze V nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 (3) a také k dopadu nedávných událostí v těchto členských státech. |
(9) |
Řecko a Slovinsko by měly podporu rozdělit prostřednictvím nejúčinnějších kanálů na základě objektivních a nediskriminačních kritérií, která zohlední rozsah obtíží a hospodářských škod, jimž dotčení zemědělci čelí. Měly by zajistit, aby zemědělci byli konečnými příjemci podpory, a zabránit jakémukoli narušení trhu nebo hospodářské soutěže. |
(10) |
Vzhledem k tomu, že částky přidělené Řecku a Slovinsku by řešily hospodářské obtíže zemědělců pouze částečně, mělo by být těmto členským státům umožněno poskytnout producentům dodatečnou vnitrostátní podporu za podmínek a ve lhůtách stanovených tímto nařízením. |
(11) |
Aby Řecko a Slovinsko mohly podporu flexibilně rozdělovat podle situace dotčených zemědělců, měly by mít možnost ji kumulovat s dalšími podporami financovanými z Evropského zemědělského záručního fondu a Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova, aniž by však zemědělcům poskytovaly nadměrnou kompenzaci. |
(12) |
Aby se zabránilo nadměrné kompenzaci, měly by Řecko a Slovinsko při reagování na předmětné hospodářské ztráty zohlednit podporu poskytnutou v rámci jiných vnitrostátních nebo unijních nástrojů podpory nebo v rámci soukromých režimů. |
(13) |
Z rozpočtových důvodů by měla Unie financovat výdaje vzniklé Řecku a Slovinsku v rámci tohoto mimořádného opatření pouze tehdy, pokud jsou tyto výdaje uskutečněny do určitého data způsobilosti. Podpora na toto mimořádné opatření by proto měla být vyplacena do 31. května 2024. |
(14) |
Řecko a Slovinsko by měly Komisi sdělit podrobné informace o provádění tohoto nařízení, aby Unie mohla sledovat účinnost opatření zavedeného tímto nařízením. |
(15) |
Aby bylo zajištěno, že zemědělci obdrží podporu co nejdříve, mělo by být Řecku a Slovinsku umožněno provést toto nařízení neprodleně. Toto nařízení by tudíž mělo vstoupit v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. |
(16) |
Opatření stanovené tímto nařízením je v souladu se stanoviskem Výboru pro společnou organizaci zemědělských trhů, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
1. Řecku je k dispozici podpora Unie v celkové výši 43 082 500 EUR a Slovinsku je k dispozici podpora Unie v celkové výši 8 585 500 EUR na poskytnutí mimořádné podpory zemědělcům za podmínek stanovených v tomto nařízení.
2. Řecko a Slovinsko použijí částky uvedené v odstavci 1 na opatření, jejichž cílem je kompenzovat nejvíce postiženým zemědělcům hospodářské ztráty, které mají dopad na jejich životaschopnost.
3. Opatření se přijímají na základě objektivních a nediskriminačních kritérií, která zohledňují hospodářské ztráty vzniklé postiženým zemědělcům a zajišťují, aby výsledné platby nevedly k narušení trhu nebo hospodářské soutěže.
4. Řecko a Slovinsko zajistí, aby pokud zemědělci nejsou přímými příjemci plateb podpory Unie, na ně byl hospodářský přínos podpory Unie přenesen v plné výši.
5. Výdaje Řecka a Slovinska podle odstavce 1 v souvislosti s platbami za opatření podle odstavce 2 jsou způsobilé pro podporu Unie pouze v případě, že budou uvedené platby provedeny do 31. května 2024.
6. Opatření podle tohoto nařízení lze kumulovat s dalšími podporami financovanými z Evropského zemědělského záručního fondu a Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova.
7. Řecko a Slovinsko mohou na opatření přijatá podle odstavce 2 poskytnout dodatečnou vnitrostátní podporu až do maximální výše 200 % příslušných částek uvedených v odstavci 1, a to na základě objektivních a nediskriminačních kritérií a za předpokladu, že výsledné platby nezpůsobí narušení trhu nebo hospodářské soutěže nebo že nedojde k nadměrné kompenzaci.
8. Aby se zabránilo nadměrné kompenzaci, měly by Řecko a Slovinsko při poskytování podpory podle tohoto nařízení v reakci na předmětné hospodářské ztráty zohlednit podporu poskytnutou v rámci jiných vnitrostátních nebo unijních nástrojů podpory nebo v rámci soukromých režimů.
Článek 2
1. Neprodleně a nejpozději do 29. února 2024 oznámí Řecko a Slovinsko Komisi v souvislosti s opatřeními prováděnými podle článku 1:
a) |
popis opatření, která mají být přijata; |
b) |
kritéria použitá ke stanovení metod udělování podpory a zdůvodnění rozdělení podpory mezi zemědělce; |
c) |
zamýšlený dopad opatření s cílem kompenzovat zemědělcům hospodářské ztráty; |
d) |
opatření přijatá s cílem ověřit, zda bylo zamýšleného dopadu dosaženo; |
e) |
opatření přijatá s cílem zamezit narušení hospodářské soutěže a nadměrné kompenzaci; |
f) |
prognózu plateb, pokud jde o výdaje Unie, v rozdělení podle měsíců do 31. května 2024; |
g) |
výši dodatečné podpory udělené podle čl. 1 odst. 7; |
h) |
opatření přijatá ke kontrole způsobilosti zemědělců a k ochraně finančních zájmů Unie. |
2. Nejpozději dne 15. října 2024 oznámí Řecko a Slovinsko Komisi celkové částky vyplacené za jednotlivá opatření, v příslušných případech v rozčlenění podle podpory Unie a dodatečné vnitrostátní podpory, počet a druh příjemců a hodnocení účinnosti opatření.
Článek 3
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 15. prosince 2023.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj.
(2) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/1465 ze dne 14. července 2023 o mimořádné finanční podpoře zemědělským odvětvím postiženým zvláštními problémy, které mají dopad na hospodářskou životaschopnost zemědělců (Úř. věst. L 180, 17.7.2023, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1465/oj).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 ze dne 2. prosince 2021, kterým se stanoví pravidla podpory pro strategické plány, jež mají být vypracovány členskými státy v rámci společné zemědělské politiky (strategické plány SZP) a financovány Evropským zemědělským záručním fondem (EZZF) a Evropským zemědělským fondem pro rozvoj venkova (EZFRV), a kterým se zrušují nařízení (EU) č. 1305/2013 a (EU) č. 1307/2013 (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2115/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2820/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)