(EU) 2023/2674Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2674 ze dne 22. listopadu 2023, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 1217/2009, pokud jde o přechod ze zemědělské účetní datové sítě na datovou síť pro udržitelnost zemědělských podniků
Publikováno: | Úř. věst. L 2674, 29.11.2023 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 22. listopadu 2023 | Autor předpisu: | Evropský parlament; Rada Evropské unie |
Platnost od: | 19. prosince 2023 | Nabývá účinnosti: | 19. prosince 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Série L |
2023/2674 |
29.11.2023 |
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2023/2674
ze dne 22. listopadu 2023,
kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 1217/2009, pokud jde o přechod ze zemědělské účetní datové sítě na datovou síť pro udržitelnost zemědělských podniků
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 43 odst. 2 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,
s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru (1),
v souladu s řádným legislativním postupem (2),
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Analýza a rozvoj odvětví zemědělství v Unii a společné zemědělské politiky vyžaduje objektivní, aktuální a relevantní informace o výkonnosti a udržitelnosti zemědělských podniků v Unii. Zemědělská účetní datová síť (dále jen „FADN“) byla zřízena nařízením Rady (ES) č. 1217/2009 (3). |
(2) |
V posouzení dopadů, které Komise v roce 2018 provedla na podporu legislativních návrhů společné zemědělské politiky (SZP) na období po roce 2020, byla identifikována potřeba zlepšit sběr údajů na úrovni zemědělských podniků. |
(3) |
Ve sdělení Komise ze dne 20. května 2020 nazvaném „Strategie ‚od zemědělce ke spotřebiteli‘ pro spravedlivé, zdravé a ekologické potravinové systémy“ Komise oznámila svůj záměr přeměnit FADN na datovou síť pro udržitelnost zemědělských podniků (dále jen „FSDN“) s cílem shromažďovat údaje o udržitelnosti na úrovni zemědělských podniků. Po této přeměně bude tato datová síť napomáhat k rozvoji politiky založené na důkazech a výkonnosti a analýze zemědělských odvětví v členských státech a v Unii jako celku měřením pokroku a poskytováním cenných informací tvůrcům politiky. FSDN přispěje k analýze posíleného hospodářského, environmentálního a sociálního rozměru SZP, ke zlepšení poradenských služeb pro zemědělce, usnadní srovnávání výkonnosti zemědělských podniků a přispěje k transparentnosti a spravedlnosti zemědělsko-potravinářského dodavatelského řetězce. |
(4) |
Za účelem naplnění cílů SZP, jak jsou stanoveny v článku 39 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „Smlouva o fungování EU“), jakož i v zájmu zajištění toho, aby Unie adekvátně řešila současné i budoucí výzvy, je třeba zohlednit všechny tři rozměry udržitelnosti zemědělství Unie, tedy hospodářský, environmentální i sociální rozměr, jak je stanoveno zejména v článcích 5 a 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 (4). Podle článku 11 Smlouvy o fungování EU mají být do FSDN začleněny údaje týkající se ochrany životního prostředí, což má pomoci posouzení dalších aspektů souvisejících s udržitelností zemědělství Unie. V zájmu posílení vazby na provádění Agendy OSN pro udržitelný rozvoj 2030 by měl být navíc zohledněn rámec pro udržitelnost zemědělských podniků, pokud jde o cíle OSN v oblasti udržitelného rozvoje z hlediska tří hlavních aspektů: hospodářského, environmentálního a sociálního. |
(5) |
Výše uvedených cílů lze dosáhnout pouze prostřednictvím unijní sítě pro sběr údajů o udržitelnosti zemědělských podniků, konkrétně FSDN, která bude založena na činnosti subjektů shromažďujících údaje, které již působí v každém členském státě a požívají důvěry dotčených stran. |
(6) |
V současné době se údaje shromažďují především za účelem posouzení hospodářských aspektů zemědělských podniků. Je však třeba posoudit celkovou udržitelnost zemědělského podniku, a to i na základě environmentálních údajů týkajících se půdy, ovzduší, vody a biologické rozmanitosti, jakož i údajů zahrnujících sociální rozměr zemědělství, přičemž zvláštní pozornost je třeba věnovat situaci žen jako zemědělců a zemědělských pracovníků a mladých zemědělců a pracovníků v zemědělství. Hlavní kategorie hospodářských, environmentálních a sociálních údajů a v rámci těchto kategorií související témata údajů, které lze v rámci FSDN shromažďovat, je vhodné stanovit v příloze nařízení (ES) č. 1217/2009. Tato témata údajů by měla odrážet potřeby SZP a měly by být relevantní pro posouzení udržitelnosti zemědělství a zemědělských podniků Unie. Mají-li se zohlednit budoucí výzvy v oblasti udržitelnosti, měla by být na Komisi přenesena pravomoc přijímat v souladu s článkem 290 Smlouvy o fungování EU akty, pokud jde o změnu uvedené přílohy, a to i úpravu témat a doplnění témat nových, přičemž by měla být zohledněna relevantnost shromažďovaných a sestavovaných údajů a administrativní zátěž pro vnitrostátní orgány a zemědělské podniky. Kromě toho by Komise měla při doplňování nových témat poskytnout členským státům dostatek času na přípravu sběru údajů, a to alespoň jeden rok přede dnem použitelnosti souvisejícího prováděcího aktu. Komise by rovněž nová témata neměla doplňovat v prvních třech letech ode dne vstupu tohoto nařízení v platnost. |
(7) |
Aby bylo možné popsat sociální rozměr udržitelnosti, je nezbytné shromáždit určité druhy osobních údajů osob pracujících v odvětví zemědělství. Tyto informace by měly být základem pro analýzu témat souvisejících se specifickými cíli SZP podle čl. 6 odst. 1 písm. g) a h) nařízení (EU) 2021/2115. Zpracovávání těchto osobních údajů by mělo být omezeno na kategorie údajů, které jsou nezbytně nutné pro splnění účelů nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 (5), zejména s čl. 9 odst. 1 uvedeného nařízení, a nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 (6), zejména s čl. 10 odst. 1 uvedeného nařízení. |
(8) |
Komise by měla výsledky analýz stavu udržitelnosti zemědělství Unie zveřejnit, a to zejména s cílem umožnit využití těchto výsledků za účelem referenčního srovnávání. Poradenské služby poskytované vykazujícím podnikům na základě údajů FSDN mohou být cenné, a stát se tak významným podnětem k účasti ve FSDN za předpokladu, že toto poradenství bude založeno na relevantních a co nejaktuálnějších údajích, s přihlédnutím k vědecky podloženému vývoji a nejnovějším dostupným poznatkům o osvědčených postupech. Šíření souhrnných údajů FSDN týkajících se environmentálních témat stanovených v nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení a za podmínek v nich stanovených by mělo sloužit k aktivnímu a systematickému šíření informací o životním prostředí, jak požaduje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/4/ES (7) a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1367/2006 (8). |
(9) |
Ustanovení čl. 8 odst. 1 písm. c) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2379 (9) a čl. 4 odst. 1 písm. c) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1091 (10) umožňují členským státům používat pro statistické zjišťování jiné zdroje. Příloha I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 138/2004 (11) se týká používání údajů FADN. Na základě těchto možností a za účelem opakovaného použití údajů a zvýšení efektivity je užitečné členským státům umožnit používat údaje z FSDN pro statistické účely. |
(10) |
Aby bylo možné ve FSDN shromažďovat údaje, jejichž rozsah je větší než ve FADN, je vhodné upravit stávající definice. Zejména by měla být zrevidována definice „zemědělce“, která by měla odkazovat na subjekt, který je za zemědělský podnik právně odpovědný, a definice „zemědělského podniku“ by se měla více přizpůsobit analytickým účelům k zajištění jejího souladu s obdobnými definicemi používanými pro statistické účely. Definice „individuálních údajů“ by měla odrážet to, že pokud údaje fyzických a právnických osob umožňují přímou či nepřímou identifikaci těchto osob, měly by být chráněny. Definice „souhrnných údajů“ by měla jednoznačně odkazovat na údaje o určitém počtu zemědělských podniků, což je hlavní charakteristika agregace dat. |
(11) |
Členské státy nebo příslušné vnitrostátní orgány by měly usilovat o co možná největší modernizaci způsobů sběru údajů. Kromě toho je nezbytné shromažďovat harmonizované údaje a zabránit tomu, aby se tytéž údaje shromažďovaly dvakrát, například údaje získané již prostřednictvím statistiky zemědělských vstupů a výstupů nebo SZP. Aby se snížila administrativní zátěž zemědělců a subjektů shromažďujících údaje a nedocházelo ke zdvojování žádostí o údaje a shromažďování údajů a obohatil se soubor údajů FSDN, měla by se uplatňovat zásada shromáždit údaje jednou a používat je opakovaně. Pro účely uplatňování této zásady je třeba zohlednit směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1024 (12). Kromě toho by se mělo podporovat využívání digitálních řešení, včetně opakovaného používání údajů a jejich sdílení s jinými zdroji, přičemž digitální řešení by mělo být vždy první volbou, pokud přispívá k široké účasti zemědělců a přesnosti shromažďovaných údajů. Za tímto účelem by se měla věnovat pozornost vývoji nebo optimalizaci dostupných digitálních nástrojů pro sběr údajů. Systém sběru údajů založený výhradně na zemědělských účetních střediscích by mělo být s ohledem na sběr environmentálních a sociálních proměnných možno rozšířit. |
(12) |
Aby se zlepšila účinnost sestavování podnikových výkazů a snížila zátěž vykazujících podniků, měly by mít kontaktní orgány možnost ve vhodné lhůtě a bezplatně využívat vnitrostátní zdroje údajů, které mohou být použity jako relevantní údaje pro sestavování podnikových výkazů, jak jsou definovány a stanoveny v nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení. Použití těchto zdrojů údajů je nezbytné pro plnění úkolů svěřených kontaktním orgánům. Pro tyto účely je třeba vymezit způsoby přístupu k těmto zdrojům údajů a použít další metody sestavování údajů nebo inovativní přístupy, včetně zavedení mechanismů spolupráce mezi subjekty zpracovávajícími údaje v rámci daného členského státu. V tomto nařízení by měl být vytvořen seznam relevantních zdrojů údajů dostupných na vnitrostátní úrovni, které mohou kontaktní orgány použít k sestavování podnikových výkazů. Aby se zajistilo, že seznam zůstane aktuální a relevantní, měla by být na Komisi přenesena pravomoc přijímat v souladu s článkem 290 Smlouvy o fungování EU akty, pokud jde o změnu tohoto seznamu. Na tento seznam by měly být doplněny zejména soubory údajů odvozené z integrované statistiky zemědělských podniků stanovené nařízením (EU) 2018/1091 a ze statistiky zemědělských vstupů a výstupů stanovené nařízením (EU) 2022/2379, pokud je sdílení údajů z těchto zdrojů údajů z právního hlediska možné. |
(13) |
Kromě údajů obsažených v podnikovém výkazu vykazujících podniků by členské státy měly Komisi poskytnout prostředky k posílení kapacity pro analýzu otázek udržitelnosti tím, že doplní údaje z podnikových výkazů o údaje pro monitorování a hodnocení výkonnosti strategických plánů SZP (DME) získaných v souladu s prováděcím aktem přijatým na základě článku 133 nařízení (EU) 2021/2115 nebo údaje z integrovaného administrativního a kontrolního systému (IACS) zavedeného podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116 (13), přičemž je třeba zabránit zvýšení administrativní zátěže členských států a vykazujících podniků. Jelikož se přístupy a metodiky sběru a sestavování údajů mohou mezi FSDN a jinými soubory údajů lišit, například pokud jde o definice a referenční časy, může být nutné, aby při analýze údajů byly zohledněny otázky soudržnosti. V této souvislosti by měla být povinnost členských států chápána jako povinnost poskytnout údaje obsažené v těchto souborech údajů, nikoli však zajistit úplnou soudržnost s FSDN. Má-li být seznam souborů údajů co nejaktuálnější, měla by být na Komisi přenesena pravomoc přijímat v souladu s článkem 290 Smlouvy o fungování EU akty, pokud jde o změny tohoto seznamu souborů údajů a doplnění nových vhodných a relevantních souborů údajů, které mohou být propojeny na úrovni Unie, přičemž by měla být zohledněna a řádně odůvodněna relevantnost údajů, které mají být shromažďovány a sestavovány, a administrativní zátěž pro členské státy a vykazující zemědělské podniky. |
(14) |
Příkladem DME jsou rozčleněné údaje o intervencích SZP. Příkladem údajů IACS jsou údaje týkající se krajinného pokryvu zemědělských ploch, plodin, krajinných prvků a obhospodařování pozemků v rámci postupů ekologického zemědělství. Identifikaci zemědělských podniků v DME a IACS provádějí orgány členských států na vnitrostátní úrovni prostřednictvím zvláštních identifikátorů. Na základě těchto identifikátorů mohou vnitrostátní orgány tyto údaje propojit na úrovni jednotlivých zemědělských podniků. Členské státy by se měly rozhodnout, zda Komisi zašlou takto propojené údaje, nebo příslušné údaje týkající se vykazujícího podniku zahrnuté do těchto souborů údajů. Pokud se členské státy rozhodnou zaslat příslušné údaje, měly by tyto údaje zahrnovat číslo v rámci FSDN, aby bylo možné příslušný obsah sloučit s podnikovými výkazy na úrovni Unie. Měl by být upřesněn způsob propojení těchto informací na úrovni jednotlivých zemědělských podniků, a to i s ohledem na ochranu údajů. Za účelem zajištění jednotných podmínek k provádění používání údajů z těchto souborů údajů by měly být Komisi svěřeny prováděcí pravomoci, pokud jde o uvedení seznamu údajů, které mají být z těchto souborů údajů získávány, a také stanovení podrobných pravidel týkajících se technických specifikací a lhůt pro předávání údajů. Tyto údaje by měly souviset s účelem tohoto nařízení a s jedním nebo více tématy uvedenými v nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení. |
(15) |
Pokud jde o oblast zjišťování stanovenou v článku 5 nařízení (ES) č. 1217/2009, měla by být zachována hlavní kritéria pro reprezentativnost účetních údajů a výběrová kritéria pro zjišťování, přičemž je třeba doplnit další informace týkající se ostatních aspektů udržitelnosti a mít na paměti, že ve vztahu k environmentálním nebo sociálním proměnným nemusí být výsledné zjišťování reprezentativní. |
(16) |
FSDN by měla být založena na dobrovolné účasti. Nicméně vzhledem k tomu, že některé členské státy čelí problémům s účastí zemědělských podniků v FSDN, měly by mít členské státy možnost přijmout vnitrostátní pravidla k řešení tohoto problému, aniž by zemědělcům ukládaly sankce. Členské státy by měly zemědělce vybízet k účasti v FSDN prostřednictvím pobídek, stanovených na základě konkrétního plánu. Tyto pobídky mohou mít formu finančního příspěvku, zpětné vazby o výkonnost zemědělského podniku nebo poradenství založeného na informacích z FSDN. |
(17) |
Přechod z FADN na FSDN by měl umožnit srovnání údajů získaných od vykazujícího podniku se souhrnnými údaji o určitém počtu vykazujících podniků vyjádřenými ve formě regionálních, celostátních, unijních nebo odvětvových průměrů. Co se týče účetních údajů, účetnictví zemědělských podniků je základním zdrojem údajů pro veškeré posouzení jejich příjmů nebo zkoumání jejich hospodářské činnosti. Regionální, celostátní, unijní nebo odvětvové průměry by měly být rovněž k dispozici na úrovni členských států, aby se zlepšilo povědomí o situaci v zemědělství. Rovněž by mělo být možné, aby shromážděné údaje byly použity k poskytování zlepšených individualizovaných poradenských služeb a zpětné vazby zemědělcům s cílem usnadnit řízení zemědělských podniků a zdokonalit jejich udržitelnost. |
(18) |
Údaje FSDN by se měly týkat zemědělských činností a jiných výdělečných činností, které přímo souvisejí se zemědělskými podniky, aby bylo možné pokrýt všechny příslušné aspekty činností zemědělských podniků. Při posuzování celkové životaschopnosti a udržitelnosti zemědělského podniku by měly být zohledněny i činnosti mimo zemědělský podnik. V tomto případě by měl být obsah shromážděných údajů striktně omezen na to, co je nezbytné k analýze významu činností mimo zemědělský podnik ve vztahu k zemědělským činnostem. Při přípravě podnikových výkazů by neměly být brány v úvahu žádné údaje týkající se soukromého majetku. |
(19) |
Za účelem zajištění jednotných podmínek k provádění podnikových výkazů, a zejména k tomu, aby byly údaje v podnikových výkazech srovnatelné, by měly být Komisi svěřeny prováděcí pravomoci, pokud jde o definici proměnných, pro které by se měly údaje shromažďovat, vykazované období, formy a struktury podnikových výkazů a pravidel pro předávání údajů Komisi. Při stanovování těchto proměnných by se Komise měla snažit využívat stávající zdroje údajů a analyzovat, zda je zjišťování daných údajů proveditelné, a to na základě údajů členských států o možných zdrojích údajů a metodách, s cílem snížit zátěž členských států a vykazujících podniků. Mají-li být shromážděné údaje srovnatelné a užitečné pro analytické účely, je v zájmu získání úplného a jednotného souboru údajů pro celou Unii vhodné zohlednit zvláštní okolnosti jednotlivých členských států, a proto by měly být v odůvodněných případech možné zvláštní výjimky. |
(20) |
Stávající počítačový datový systém, který zřídila Komise, by měl i nadále fungovat pro předávání a ověřování údajů mezi členskými státy a Komisí a pro analýzu údajů jak na úrovni jednotlivých zemědělských podniků, tak na souhrnné úrovni všech podniků. Tento počítačový datový systém by měl být upraven tak, aby Komisi nebo členským státům umožnil kombinovat údaje na úrovni jednotlivých zemědělských podniků mezi FSDN a jinými soubory údajů (DME a IACS). Za účelem zajištění jednotných podmínek pro provádění tohoto počítačového datového systému by měly být Komisi svěřeny prováděcí pravomoci, pokud jde o podrobná pravidla pro uchovávání, zpracovávání, opakované použití a sdílení údajů v rámci Komise. |
(21) |
Pro větší motivaci zemědělců k účasti na shromažďování údajů a pro ochranu individuálních údajů před neoprávněným nebo nevhodným použitím je nezbytné vyjasnit, že individuální údaje by měly být používány pouze pro analytické účely spojené s cíli SZP a udržitelností zemědělství Unie a pro statistické účely, pokud se pro to členské státy rozhodnou. Jakékoli jiné použití individuálních údajů členskými státy nebo Komisí, zejména za účelem kontroly v souladu s nařízením (EU) 2021/2116 nebo pro daňové účely, by mělo být zakázáno. |
(22) |
V případě, že Komise nebo kontaktní orgány sdílejí údaje FSDN a údaje z jiných souborů údajů, je nanejvýš důležité zajistit ochranu údajů a poskytnout zemědělcům, a to jak fyzickým, tak právnickým osobám, záruku, že individuální údaje o jejich hospodaření a všechny ostatní podrobné informace o nich získané podle nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení budou anonymizovány, aby nebylo možné tyto osoby identifikovat. Toto nařízení by proto mělo stanovit, že údaje FSDN a údaje z jiných souborů údajů mohou být zveřejněny pouze souhrnně a anonymizovaně. Pokud jde o údaje z jiných souborů údajů, mělo by být navíc vyjasněno, že jejich zveřejnění v souhrnné a anonymizované podobě se provádí pouze pro účely nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení, a proto jím nejsou dotčena pravidla pro tyto soubory údajů, která jsou stanovena v příslušných zvláštních právních předpisech Unie. |
(23) |
V zájmu vědeckého pokroku v zemědělské oblasti v Unii a řešení problémů, s nimiž se zemědělství Unie potýká, by mělo být možné udělit přístup k pseudonymizovaným údajům pro výzkumné účely. S cílem zajistit nezbytný vysoký stupeň ochrany, kterou tyto údaje vyžadují, by na Komisi měla být přenesena pravomoc přijímat v souladu s článkem 290 Smlouvy o fungování EU akty, pokud jde o stanovení pravidel a podmínek pro tento přístup na unijní úrovni. Komise by měla obdržet stanovisko evropského inspektora ochrany údajů předtím, než přijme tyto akty v přenesené pravomoci. |
(24) |
Komise a členské státy by měly prostřednictvím vhodných technických a organizačních opatření stanovit pravidla pro správu údajů s ohledem na ochranu individuálních údajů, aby bylo zajištěno, že tyto údaje budou použity pouze pro účely nařízení (ES) č. 1217/2009. Při volbě technických a organizačních opatření na ochranu údajů a při hodnocení a dokumentaci těchto opatření by měly být využívány postupy, které odpovídají postupům používaným k zajištění souladu s článkem 24 nařízení (EU) 2016/679 a článkem 26 nařízení (EU) 2018/1725 a jsou s nimi v souladu. Kromě toho by měla být zavedena ustanovení zakazující osobám zapojeným do FSDN zveřejňovat individuální údaje. Pokud jde o osobní údaje, měl by být zaveden plný rozsah ochrany, včetně práv a povinností subjektů údajů a zpracovatelů údajů, v souladu s články 7 a 8 Listiny základních práv Evropské unie a s nařízeními (EU) 2016/679 a (EU) 2018/1725. |
(25) |
V souladu s nařízeními (EU) 2016/679 a (EU) 2018/1725 mají být osobní údaje uchovávány pouze po dobu, po kterou jsou zapotřebí pro účely, pro které byly shromážděny. Použití údajů FSDN a osobních údajů v nich obsažených by mělo zahrnovat možnost analyzovat dlouhodobé trendy na základě ukazatelů, jako jsou hospodaření s živinami nebo emise, a jejichž vývoj je třeba dlouhodobě posuzovat, aby bylo možné reagovat na přírodní jevy. Proto by měly být pravidelně prováděny analýzy, zejména pokud jde o informace o životním prostředí. Mezi další témata, která je zapotřebí podrobovat dlouhodobým analýzám, patří využívání půdy a ceny, neboť tyto údaje poskytují informace o strukturálních změnách v zemědělství. Takové dlouhodobé analýzy by mělo být rovněž možné vypracovat na základě sdílení údajů mezi různými soubory údajů vytvořenými prostřednictvím propojení na individuální úrovni. Sdílení údajů by mělo zvýšit dostupnost informací, a přitom zohlednit problémy, s nimiž se může zemědělství Unie v budoucnu potýkat. Tyto problémy nelze v současnosti předvídat, zejména pokud jde o budoucí potřebu retrospektivních studií, kterou nelze s dostatečnou jistotou určit. Není proto vhodné stanovit pro použití údajů určitou lhůtu, ale raději údaje uchovávat po dobu jejich potřeby pro provedení analýz časových řad. |
(26) |
Shromažďování, zpracovávání a používání osobních údajů by mělo být odůvodněné a přiměřené účelům dotyčných činností, mimo jiné v souladu se zásadou minimalizace údajů. Velkou část zemědělců v Unii tvoří fyzické osoby. Z informací dostupných z integrované statistiky zemědělských podniků Unie vyplývá, že v roce 2020 tvořily fyzické osoby 96 % z celkového počtu zemědělských podniků v Unii. Mají-li tedy výsledky analýzy údajů skutečně odrážet stav odvětví zemědělství, je nezbytné, aby se údaje shromážděné prostřednictvím FSDN vztahovaly i na fyzické osoby. |
(27) |
Pro účely zpracování osobních údajů na úrovni Unie by měly být určeny subjekty odpovědné za správu a zpracování osobních údajů. Jejich odpovědnost za zpracovávání údajů na úrovni Unie nastane, jakmile budou tyto údaje předány Komisi prostřednictvím podnikových výkazů. Členské státy by měly v rámci své jurisdikce určit subjekty odpovědné za správu osobních údajů, včetně subjektů odpovědných za ochranu údajů, v souladu s nařízením (EU) 2016/679, a to zejména s přihlédnutím ke skutečnosti, že údaje mohou být shromažďovány pro více účelů, přičemž jedním z nich může být jejich použití v podnikových výkazech. |
(28) |
Vzhledem k tomu, že oblast působnosti FSDN je v porovnání s FADN širší, je třeba upravit pravidla pro její rozpočet. Nařízení (EU) 2021/2116 stanoví, že z Evropského zemědělského záručního fondu (EZZF) se v přímém řízení financuje zavedení a provozování účetních informačních systémů v zemědělství. Z fondu EZZF by se měl členským státům i nadále vyplácet příspěvek za předložení řádně vyplněných podnikových výkazů ve stanovené lhůtě. Výše tohoto příspěvku může být přiměřená rozsahu, v jakém tyto podnikové výkazy zahrnují příslušná témata údajů. Dále by z EZZF měl být financován příspěvek na zavádění systémů členských států, aby byly v souladu s revidovanou oblastí působnosti a systémem řízení FSDN. Za účelem zajištění jednotných podmínek k provádění tohoto financování by měly být Komisi svěřeny prováděcí pravomoci, pokud jde o stanovení postupu pro vyplácení částek a příspěvků členským státům z rozpočtu Unie, včetně kritérií pro přidělování finančních příspěvků. |
(29) |
Při přijímání aktů v přenesené pravomoci podle nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení je obzvláště důležité, aby Komise v rámci přípravné činnosti vedla odpovídající konzultace, a to i na odborné úrovni, a aby tyto konzultace probíhaly v souladu se zásadami stanovenými v interinstitucionální dohodě ze dne 13. dubna 2016 o zdokonalení tvorby právních předpisů (14). Pro zajištění rovné účasti na vypracovávání aktů v přenesené pravomoci obdrží Evropský parlament a Rada veškeré dokumenty současně s odborníky z členských států a tito odborníci mají automaticky přístup na zasedání skupin odborníků Komise, jež se věnují přípravě aktů v přenesené pravomoci. |
(30) |
Název Výboru pro zemědělskou účetní datovou síť by měl být změněn tak, aby odrážel změny nařízení (ES) č. 1217/2009 podle tohoto nařízení. |
(31) |
Prováděcí pravomoci svěřené Komisi podle nařízení (ES) č. 1217/2009 ve znění tohoto nařízení by měly být vykonávány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 182/2011 (15). |
(32) |
Jelikož cíle tohoto nařízení, totiž zřízení FSDN, nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jej, z důvodu rozsahu a účinků tohoto nařízení, může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o Evropské unii. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje toto nařízení rámec toho, co je nezbytné pro dosažení tohoto cíle. |
(33) |
Evropský inspektor ochrany údajů byl konzultován v souladu s čl. 42 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1725 a dne 11. srpna 2022 vydal své stanovisko (16). |
(34) |
Nařízení (ES) č. 1217/2009 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALY TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (ES) č. 1217/2009 se mění takto:
1) |
Název se nahrazuje tímto: „ Nařízení Rady (ES) č. 1217/2009 ze dne 30. listopadu 2009 o zřízení Datové sítě pro udržitelnost zemědělských podniků “. |
2) |
Nadpis kapitoly I se nahrazuje tímto: „ZŘÍZENÍ DATOVÉ SÍTĚ PRO UDRŽITELNOST ZEMĚDĚLSKÝCH PODNIKŮ“. |
3) |
Článek 1 se nahrazuje tímto: „Článek 1 1. Ke splnění potřeb společné zemědělské politiky (SZB), včetně hodnocení jejího dopadu na odvětví zemědělství, se zřizuje Datová síť pro udržitelnost zemědělských podniků (dále jen „FSDN“) za účelem sběru a analýzy údajů o udržitelnosti na úrovni zemědělských podniků zahrnující hospodářský, environmentální a sociální rozměr (dále jen „údaje FSDN“). Údaje FSDN mohou být rovněž používány k posouzení dalších aspektů souvisejících s udržitelností zemědělství Unie a k řešení problémů, s nimiž se zemědělství Unie potýká. 2. Údaje FSDN zahrnují témata stanovená v příloze -I. Komisi je svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 19a akty v přenesené pravomoci, kterými se mění příloha -I za účelem úpravy těchto témat nebo jejich doplnění o témata nová. Při výkonu své pravomoci přijímat tyto akty v přenesené pravomoci Komise:
3. Údaje FSDN a údaje z jiných souborů údajů stanovených v článku 4a se použijí k vypracování analýz stavu udržitelnosti zemědělství Unie, a to i ve formátu umožňujícím referenční srovnávání. Komise zveřejní výsledky těchto analýz ve formě souhrnných a anonymizovaných údajů FSDN. Tyto údaje mohou být použity k poskytování srovnávacích informací nebo poradenství zemědělcům s cílem usnadnit řízení zemědělských podniků a zlepšit jejich udržitelnost. Zveřejňování výsledků a používání údajů pro účely srovnávání nebo poradenství musí být v souladu s článkem 16. 4. Členské státy se mohou rozhodnout použít údaje FSDN jako zdroj údajů podle čl. 8 odst. 1 písm. c) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2379 (*1), čl. 4 odst. 1 písm. c) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1091 (*2), přílohy I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 138/2004 (*3) nebo podle jiných aktů přijatých na základě čl. 338 odst. 1 Smlouvy o fungování EU. (*1) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2379 ze dne 23. listopadu 2022 o statistice zemědělských vstupů a výstupů, změně nařízení Komise (ES) č. 617/2008 a zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1165/2008, (ES) č. 543/2009 a (ES) č. 1185/2009 a směrnice Rady 96/16/ES (Úř. věst. L 315, 7.12.2022, s. 1)." (*2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1091 ze dne 18. července 2018 o integrované statistice zemědělských podniků a o zrušení nařízení (ES) č. 1166/2008 a (EU) č. 1337/2011 (Úř. věst. L 200, 7.8.2018, s. 1)." (*3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 138/2004 ze dne 5. prosince 2003 o souhrnném zemědělském účtu ve Společenství (Úř. věst. L 33, 5.2.2004, s. 1).“;" |
4) |
Článek 2 se nahrazuje tímto: „Článek 2 Pro účely tohoto nařízení se rozumí:
(*4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (Úř. věst. L 119, 4.5.2016, s. 1)." (*5) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).“;" |
5) |
Článek 3 se nahrazuje tímto: „Článek 3 K zajištění toho, aby seznam oblastí FSDN mohl být na žádost členského státu aktualizován, je Komisi svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 19a akty v přenesené pravomoci, kterými se mění příloha I, pokud jde o seznam oblastí FSDN podle jednotlivých členských států.“ |
6) |
Nadpis kapitoly II se nahrazuje tímto: „ÚDAJE PRO VYPRACOVÁNÍ PODNIKOVÝCH VÝKAZŮ A PROPOJENÍ ÚDAJŮ“. |
7) |
Článek 4 se nahrazuje tímto: „Článek 4 1. Podnikové výkazy se vypracovávají prostřednictvím zjišťování, pro něž mohou členské státy případně použít údaje ze zdrojů údajů uvedených v odstavci 2 a z jiných relevantních zdrojů údajů a mohou použít rovněž metody sestavování údajů nebo inovativní přístupy ke sdílení a sestavování údajů. 2. Kontaktní orgány mají právo na bezplatný přístup k těmto zdrojům údajů a na jejich bezplatné využívání:
3. Členské státy zajistí, aby kontaktní orgány měly právo na přístup ke zdrojům údajů uvedeným v odstavci 2 a na jejich využívání. Členské státy mohou za tímto účelem zavést nezbytné mechanismy spolupráce, které usnadní účinný přístup k těmto zdrojům údajů a jejich využívání. Právo na přístup a používání údajů se rovněž udělí v případě, že kontaktní orgán přenese úkoly na právnické nebo fyzické osoby, které tyto úkoly provedou jeho jménem. 4. Komisi je svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 19a akty v přenesené pravomoci, kterými se mění odstavec 2 tohoto článku doplněním nových vhodných zdrojů údajů stanovených právem Unie. (*6) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116 ze dne 2. prosince 2021 o financování, řízení a monitorování společné zemědělské politiky a zrušení nařízení (EU) č. 1306/2013 (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 187)." (*7) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/429 ze dne 9. března 2016 o nákazách zvířat a o změně a zrušení některých aktů v oblasti zdraví zvířat („právní rámec pro zdraví zvířat“) (Úř. věst. L 84, 31.3.2016, s. 1)." (*8) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 ze dne 17. prosince 2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty a zrušují nařízení Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007 (Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 671)." (*9) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848 ze dne 30. května 2018 o ekologické produkci a označování ekologických produktů a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 834/2007 (Úř. věst. L 150, 14.6.2018, s. 1)." (*10) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 ze dne 2. prosince 2021, kterým se stanoví pravidla podpory pro strategické plány, jež mají být vypracovány členskými státy v rámci společné zemědělské politiky (strategické plány SZP) a financovány Evropským zemědělským záručním fondem (EZZF) a Evropským zemědělským fondem pro rozvoj venkova (EZFRV), a kterým se zrušují nařízení (EU) č. 1305/2013 a (EU) č. 1307/2013 (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 1)." (*11) Směrnice Rady 91/676/EHS ze dne 12. prosince 1991 o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů (Úř. věst. L 375, 31.12.1991, s. 1).“ " |
8) |
Vkládá se nový článek, který zní: „Článek 4a 1. Kromě podnikového výkazu členské státy stanoví propojení mezi vykazujícím podnikem a identifikátory vztahujícími se k tomuto podniku v těchto souborech údajů:
2. Komisi je svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 19a akty v přenesené pravomoci, kterými se mění seznam souborů údajů uvedený v odstavci 1 tohoto článku a doplňují nové vhodné a relevantní soubory údajů. Při výkonu své pravomoci přijímat tyto akty v přenesené pravomoci Komise:
3. Komise přijme prováděcí akty, v nichž uvede seznam údajů, které mají být ze souborů údajů uvedených v odstavci 1 získány, a stanoví podrobná pravidla týkající se technických specifikací a lhůt pro předávání údajů mezi členskými státy a Komisí. Tyto údaje musí souviset s účelem tohoto nařízení stanoveným v článku 1 a s jedním nebo více tématy uvedenými v příloze I. Při přijímání těchto prováděcích aktů Komise zohlední relevanci těchto údajů a to, zda je získání údajů uvedených v odstavci 1 tohoto článku proveditelné. Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 19b odst. 2. 4. Komise vypracuje a zpřístupní členským státům technické pokyny týkající se metodiky pro získávání příslušných údajů.“ |
9) |
Článek 5 se nahrazuje tímto: „Článek 5 1. Oblast zjišťování zahrnuje zemědělské podniky, jejichž ekonomická velikost je stejná jako nebo větší než práh odpovídající dolním prahům tříd ekonomické velikosti, jak jsou vymezeny v klasifikačním systému Unie pro zemědělské podniky uvedeném v článku 5b. Komisi je svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 19a akty v přenesené pravomoci, kterými se toto nařízení doplní o pravidla pro určení prahu podle prvního pododstavce tohoto odstavce. Tato pravidla zajistí, aby v plánech výběru vykazujících podniků, které vypracují členské státy v souladu s článkem 5a, byly odpovídajícím způsobem zastoupeny zemědělské podniky menší ekonomické velikosti. Komise přijme na základě údajů a informací získaných od členských států prováděcí akty, kterými se stanoví práh podle prvního pododstavce tohoto odstavce. Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 19b odst. 2. 2. Aby byl zemědělský podnik zařazen mezi vykazující podniky, musí splňovat tyto podmínky:
3. Členské státy mohou přijmout vnitrostátní pravidla, kterými podpoří účast na zjišťováních. Ve výjimečných případech mohou členské státy rovněž přijmout pravidla pro řešení případů, kdy pravděpodobně nebude dosaženo počtu vykazujících podniků, který byl stanoven v plánu výběru vykazujících podniků. Tato pravidla však nesmí stanovit sankce pro zemědělce. ‘. |
10) |
Článek 5a se mění takto:
|
11) |
V článku 5b se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. Zemědělské podniky jsou klasifikovány jednotně podle klasifikačního systému Unie pro zemědělské podniky. Klasifikační systém zemědělských podniků se používá zejména při předkládání údajů podle typu výrobního zaměření a třídy ekonomické velikosti, které byly shromážděny prostřednictvím statistických zjišťování o struktuře zemědělských podniků v Unii a prostřednictvím FSDN.“ |
12) |
Článek 6 se mění takto:
|
13) |
V článku 7 se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. Každý členský stát určí kontaktní orgán, jehož úkolem je:
|
14) |
Článek 8 se nahrazuje tímto: „Článek 8 1. Každý vykazující podnik vypracovává svůj individuální podnikový výkaz a je mu přiděleno jedinečné vnitrostátní identifikační číslo FSDN. 2. Údaje uvedené v řádně vyplněném podnikovém výkazu musí umožňovat:
3. Údaje v podnikovém výkazu se musí vztahovat na jeden zemědělský podnik a jedno účetní období o dvanácti po sobě jdoucích měsících. Tyto údaje se vztahují na zemědělské činnosti samotného podniku a jiné výdělečné činnosti, které se jej přímo týkají. Při vypracovávání podnikových výkazů se nezohledňují údaje související s dědictvím, soukromými bankovními účty, majetkem jiným, než je zemědělský podnik, osobním zdaněním či soukromým pojištěním. 4. Aby byla zajištěna porovnatelnost údajů shromažďovaných prostřednictvím podnikových výkazů u všech vykazujících podniků, v nichž probíhá zjišťování, přijme Komise prováděcí akty, kterými se stanoví pravidla pro:
|
15) |
Vkládá se nový článek, který zní: „Článek 8a 1. Podnikové výkazy a informace o propojení či údaje uvedené v článku 4a předkládá Komisi kontaktní orgán prostřednictvím počítačového datového systému zřízeného Komisí. Údaje se předkládají v elektronické podobě prostřednictvím formulářů, které jsou kontaktnímu orgánu zpřístupněny v tomto systému. 2. Komise přijme prováděcí akty, kterými stanoví podrobná pravidla pro uchovávání, zpracovávání, opakované použití a sdílení údajů uvedených v odstavci 1 tohoto článku v rámci Komise. Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 19b odst. 2.“; |
16) |
Článek 16 se nahrazuje tímto: „Článek 16 1. Individuální údaje získané při provádění tohoto nařízení se použijí pouze pro plnění úkolů pro účely článku 1 tohoto nařízení. Členské státy ani Komise nesmí tyto individuální údaje v žádném případě použít pro jiné účely, zejména je jejich použití vyloučeno pro kontroly v souladu s nařízením (EU) 2021/2116 nebo pro daňové účely. 2. Údaje FSDN a pro účely tohoto nařízení údaje z jiných souborů údajů uvedených v článku 4a mohou být zveřejněny za předpokladu, že jsou souhrnné a anonymizované. 3. Komise může udělit přístup k pseudonymizovaným údajům pro výzkumné účely. Komisi je svěřena pravomoc přijímat v souladu s článkem 19a akty v přenesené pravomoci k doplnění tohoto nařízení, pokud jde o pravidla a podmínky takového přístupu na úrovni Unie. Při přijímání těchto aktů v přenesené pravomoci Komise zohlední potřebu ochrany individuálních údajů, a zejména pravidla pro předávání údajů příjemcům nacházejícím se mimo území Unie, jak je stanoveno v kapitole V nařízení (EU) 2016/679 a kapitole V nařízení (EU) 2018/1725. Komise si před přijetím těchto aktů v přenesené pravomoci vyžádá stanovisko evropského inspektora ochrany údajů.“ |
17) |
Vkládají se nové články, které znějí: „Článek 16a 1. Členské státy i Komise přijmou a zavedou vhodná technická a organizační opatření, včetně pokud jde o zřízení počítačového datového systému uvedeného v článku 8a, aby zajistily a byly schopny prokázat, že individuální údaje shromažďují, zpracovávají, sestavují a předávají pouze pro účely tohoto nařízení. 2. Individuální údaje se uchovávají po dobu, po niž jsou zapotřebí k provedení analýz časových řad. 3. Individuální údaje se nezpřístupní jiným osobám než těm, jejichž funkce vyžadují, aby k nim měly pro účely tohoto nařízení přístup. 4. Každému, kdo vykonává nebo vykonával činnost v rámci FSDN, je zakázáno sdělovat individuální údaje nebo jiné podrobné individuální informace, které se dozvěděl při výkonu svých povinností nebo jinak náhodně v souvislosti s výkonem svých povinností. Členské státy a Komise přijmou veškerá vhodná opatření pro řešení případů porušení tohoto zákazu. Článek 16b 1. Osobní údaje shromážděné podle tohoto nařízení musí být zpracovávány, spravovány a používány v souladu s nařízeními (EU) 2016/679 a (EU) 2018/1725. 2. Komise je správcem pro účely zpracování osobních údajů obsažených v podnikových výkazech okamžikem jejich obdržení. Členské státy určí správce a případně zpracovatele pro účely zpracování osobních údajů obsažených v podnikových výkazech, které se týkají zemědělských podniků nacházejících se na jejich území.“ |
18) |
V článku 17 se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. Celostátní výbor, regionální výbory, kontaktní orgán a subjekty shromažďující údaje poskytují v rámci své působnosti Komisi na její dotaz všechny relevantní informace, které souvisejí s plněním jejich povinností při používání tohoto nařízení. Tyto dotazy určené celostátnímu výboru, regionálním výborům nebo subjektům shromažďujícím údaje a odpovědi na ně se předávají písemně prostřednictvím kontaktního orgánu.“ |
19) |
Článek 19 se nahrazuje tímto: „Článek 19 1. Evropský zemědělský záruční fond (EZZF) financuje výdaje na:
2. EZZF rovněž poskytuje finanční příspěvky členským státům na pokrytí nákladů členských států na provádění tohoto nařízení, pokud si zavedení systému sběru environmentálních a sociálních proměnných podle tohoto nařízení, včetně školení a zajištění interoperability mezi systémy sběru dat, vyžádá významné úpravy systému sběru údajů FADN členského státu. Tyto příspěvky se členským státům poskytnou do 31. prosince 2027. 3. Částka uvedená v odst. 1 písm. a) může být částečně nebo zcela vyplacena zemědělcům za jejich účast na zjišťováních v rámci FSDN, a to podle kritérií pro vyplácení příspěvků, která si stanoví členské státy. 4. Komise přijme prováděcí akty, kterými stanoví podrobné postupy týkající se poskytnutí částky uvedené v odst. 1 písm. a) a příspěvků uvedených v odstavci 2. V prováděcích aktech ve vztahu k příspěvkům Komise upřesní, na základě jakých kritérií mají být tyto příspěvky vyplaceny. Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 19b odst. 2.“ |
20) |
Článek 19a se mění takto:
|
21) |
Článek 19b se nahrazuje tímto: „Článek 19b 1. Komisi je nápomocen „Výbor pro datovou síť pro udržitelnost zemědělských podniků“. Tento výbor je výborem ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 182/2011. (*12) 2. Odkazuje-li se na tento odstavec, použije se článek 5 nařízení (EU) č. 182/2011. Pokud v případě prováděcích aktů uvedených v čl. 4a odst. 3 a čl. 8 odst. 4 písm. a) tohoto nařízení výbor nevydá žádné stanovisko, Komise navrhovaný prováděcí akt nepřijme a použije se čl. 5 odst. 4 třetí pododstavec nařízení (EU) č. 182/2011. (*12) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 182/2011 ze dne 16. února 2011, kterým se stanoví pravidla a obecné zásady způsobu, jakým členské státy kontrolují Komisi při výkonu prováděcích pravomocí (Úř. věst. L 55, 28.2.2011, s. 13).“;" |
22) |
Vkládá se nový článek, který zní: „Článek 19c Komise předloží Evropskému parlamentu a Radě do 20. prosince 2028 hodnotící zprávu o provádění článku 4a a čl. 7 odst. 1 písm. g), k níž případně připojí návrh legislativního aktu, kterým se mění čl. 19 odst. 1 písm. a).“ |
23) |
Znění v příloze tohoto nařízení se vkládá jako příloha -I. |
24) |
Název přílohy I se nahrazuje tímto: „ Seznam oblastí FSDN “. |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
Ve Štrasburku dne 22. listopadu 2023.
Za Evropský parlament
předsedkyně
R. METSOLA
Za Radu
předseda
P. NAVARRO RÍOS
(1) Úř. věst. C 75, 28.2.2023, s. 164.
(2) Postoj Evropského parlamentu ze dne 17. října 2023 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 13. listopadu 2023.
(3) Nařízení Rady (ES) č. 1217/2009 ze dne 30. listopadu 2009 o založení zemědělské účetní datové sítě pro sběr údajů o příjmech a o hospodářské činnosti zemědělských podniků v Evropské unii (Úř. věst. L 328, 15.12.2009, s. 27).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 ze dne 2. prosince 2021, kterým se stanoví pravidla podpory pro strategické plány, jež mají být vypracovány členskými státy v rámci společné zemědělské politiky (strategické plány SZP) a financovány Evropským zemědělským záručním fondem (EZZF) a Evropským zemědělským fondem pro rozvoj venkova (EZFRV), a kterým se zrušují nařízení (EU) č. 1305/2013 a (EU) č. 1307/2013 (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 1).
(5) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (Úř. věst. L 119, 4.5.2016, s. 1).
(6) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).
(7) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/4/ES ze dne 28. ledna 2003 o přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí a o zrušení směrnice Rady 90/313/EHS (Úř. věst. L 41, 14.2.2003, s. 26).
(8) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1367/2006 ze dne 6. září 2006 o použití ustanovení Aarhuské úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí na orgány a subjekty Unie (Úř. věst. L 264, 25.9.2006, s. 13).
(9) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2379 ze dne 23. listopadu 2022 o statistice zemědělských vstupů a výstupů, změně nařízení Komise (ES) č. 617/2008 a zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1165/2008, (ES) č. 543/2009 a (ES) č. 1185/2009 a směrnice Rady 96/16/ES (Úř. věst. L 315, 7.12.2022, s. 1).
(10) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1091 ze dne 18. července 2018 o integrované statistice zemědělských podniků a o zrušení nařízení (ES) č. 1166/2008 a (EU) č. 1337/2011 (Úř. věst. L 200, 7.8.2018, s. 1).
(11) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 138/2004 ze dne 5. prosince 2003 o souhrnném zemědělském účtu ve Společenství (Úř. věst. L 33, 5.2.2004, s. 1).
(12) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1024 ze dne 20. června 2019 o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru (Úř. věst. L 172, 26.6.2019, s. 56).
(13) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116 ze dne 2. prosince 2021 o financování, řízení a monitorování společné zemědělské politiky a zrušení nařízení (EU) č. 1306/2013 (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 187).
(14) Úř. věst. L 123, 12.5.2016, s. 1.
(15) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 182/2011 ze dne 16. února 2011, kterým se stanoví pravidla a obecné zásady způsobu, jakým členské státy kontrolují Komisi při výkonu prováděcích pravomocí (Úř. věst. L 55, 28.2.2011, s. 13).
PŘÍLOHA
„PŘÍLOHA -I
Seznam témat
Hospodářství
Obecné informace o zemědělském podniku
Forma držby
Majetek a investice
Kvóty a jiná práva
Dluhy/úvěry
Daň z přidané hodnoty
Vstupy
Využívání půdy a plodiny
Živočišná výroba
Produkty a služby v oblasti živočišné výroby
Integrace trhu
Jakostní produkty – zeměpisná označení
Členství v organizacích producentů
Řízení rizika
Inovace a digitalizace
Jiné výdělečné činnosti související se zemědělským podnikem
Dotace
Orientační podíl příjmů z činnosti mimo zemědělský podnik
Životní prostředí
Zemědělské postupy
Hospodaření s půdou
Využívání živin a hospodaření s nimi
Uhlíkové zemědělství
Emise skleníkových plynů a jejich pohlcování
Znečišťování ovzduší
Využívání vody a hospodaření s vodou
Používání přípravků na ochranu rostlin
Používání antimikrobiálních látek
Dobré životní podmínky zvířat
Biologická rozmanitost
Ekologické zemědělství
Certifikační systémy
Spotřeba a výroba energie
Potravinové ztráty na úrovni prvovýroby
Nakládání s odpady
Sociální oblast
Pracovní síla
Vzdělávání
Genderová vyváženost
Pracovní podmínky
Sociální začleňování
Sociální zabezpečení
Infrastruktura a základní služby
Generační obměna
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2674/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)