(EU) 2023/2599Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/2599 ze dne 22. listopadu 2023, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o správu rejdařských společností správními orgány ve vztahu k rejdařské společnosti

Publikováno: Úř. věst. L 2599, 23.11.2023 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 22. listopadu 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 26. listopadu 2023 Nabývá účinnosti: 26. listopadu 2023
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Série L


2023/2599

23.11.2023

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/2599

ze dne 22. listopadu 2023,

kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o správu rejdařských společností správními orgány ve vztahu k rejdařské společnosti

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a o změně směrnice Rady 96/61/ES (1), a zejména na čl. 3gf odst. 4 uvedené směrnice,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Směrnice 2003/87/ES byla změněna směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/959 (2), aby do systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii (dále jen „EU ETS“) byly zahrnuty emise z námořní dopravy.

(2)

Aby se snížila administrativní zátěž rejdařských společností, směrnice 2003/87/ES stanoví, že za každou rejdařskou společnost je odpovědný jeden členský stát. Podle směrnice 2003/87/ES se na členský stát odpovědný za správu rejdařské společnosti odkazuje jako na „správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti“.

(3)

V kontextu obecného mořského práva se pojem „rejdařská společnost“ vztahuje na subjekt pověřený správou plavidla a nemůže být změněn dvoustrannou dohodou mezi stranami. Tento obecný přístup však není nejvhodnější v kontextu systému EU ETS, který je předmětem tohoto aktu. V tomto specifickém kontextu systému EU ETS je nezbytné řešit povinnosti subjektu, který je v tomto ohledu schopnější přijmout nezbytná opatření. Na rozdíl od toho, co se děje v obecném mořském právu, se může tento subjekt lišit od subjektu pověřeného skutečnou správou plavidla. S ohledem na tuto skutečnost je pro účely EU ETS nezbytné odchýlit se od významu pojmu „rejdařská společnost“ v obecném mořském právu, aby se strany mohly smluvně dohodnout na totožnosti subjektu pověřeného povinnostmi vyplývajícími z EU ETS.

(4)

Aby bylo zajištěno rovné zacházení s rejdařskými společnostmi, měly by se členské státy řídit harmonizovanými pravidly pro správu rejdařských společností, za něž nesou odpovědnost. Aby bylo zaručeno řádné prosazování systému EU ETS a aby byly zohledněny rozdíly mezi systémem EU ETS a obecným mořským právem, měly by členské státy zajistit, aby v případě, že organizace nebo osoba, která převzala odpovědnost za provoz lodi od vlastníka lodi a která při převzetí této odpovědnosti souhlasila s převzetím všech povinností a odpovědností uložených Mezinárodním předpisem pro řízení bezpečnosti lodí a pro zabránění znečištění, stanovených v příloze I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 336/2006 (3), převzala rovněž odpovědnost za povinnosti v rámci systému EU ETS, byla tato organizace nebo osoba vlastníkem lodi řádně pověřena, aby dodržovala vnitrostátní opatření provádějící směrnici 2003/87/ES, včetně povinnosti vyřadit povolenky podle článku 3gb a 12 uvedené směrnice. Pokud se tento požadavek odchyluje od praxe, pokud jde o definici „rejdařské společnosti“ v obecném mořském právu, omezuje se na převzetí odpovědnosti v rámci systému EU ETS.

(5)

Aby se usnadnilo prosazování systému EU ETS, měla by organizace nebo osoba, která převzala odpovědnost za povinnosti v rámci systému EU ETS, poskytnout svému správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti informace o lodích, za něž odpovídá.

(6)

Subjekty odpovědné za dodržování povinností podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/757 (4) a povinností podle směrnice 2003/87/ES musí být vždy jasně určeny. Za tímto účelem a s cílem zajistit soudržnost ve správě a prosazování stanoví nařízení (EU) 2015/757, že za obojí musí být odpovědný tentýž subjekt.

(7)

Ustanovení čl. 3gf odst. 1 a 3 směrnice 2003/87/ES upravují přiřazení každé rejdařské společnosti jejímu správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti. Aby bylo zajištěno rovné zacházení s rejdařskými společnostmi, je nezbytné stanovit harmonizovaná podrobná pravidla pro přiřazování rejdařských společností členským státům. Pravidla pro přiřazení rejdařské společnosti členskému státu zahrnují zemi registrace rejdařské společnosti, která by měla vycházet z informací zaznamenaných v databázi THETIS MRV, specializovaném informačním systému Unie vyvinutém a provozovaném Evropskou agenturou pro námořní bezpečnost, který podporuje provádění nařízení (EU) 2015/757. Přiřazování rejdařských společností, které nejsou registrovány v členském státě, by mělo být založeno na údajích o zastávkách v přístavu uchovávaných v systému Unie pro výměnu informací na moři zřízeném směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2002/59/ES (5) (SafeSeaNet). Údaje o zastávkách v přístavu mohou být v příslušných případech doplněny o informace z jiných informačních systémů.

(8)

Kromě toho je nezbytné stanovit podrobná pravidla přiřazování pro rejdařské společnosti, které nejsou registrovány v členském státě a které v předchozích čtyřech sledovaných letech neuskutečnily žádnou plavbu spadající do oblasti působnosti podle článku 3ga směrnice 2003/87/ES a jejichž první plavbou v oblasti působnosti uvedené směrnice je plavba mezi přístavy spadajícími do jurisdikce dvou členských států, a pro rejdařské společnosti, které nejsou registrovány v členském státě a které mají největší počet zastávek v přístavu ve dvou nebo více členských státech. V zájmu zajištění hladkého provádění systému EU ETS by si členské státy měly vyměňovat informace v případě změny správního orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti dané rejdařské společnosti.

(9)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro změnu klimatu,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

1.   Pokud organizace nebo osoba, jako je správce nebo nájemce plavidla bez posádky, která převzala odpovědnost za provoz lodi od vlastníka lodi a která při převzetí této odpovědnosti souhlasila s převzetím všech povinností a odpovědností uložených Mezinárodním předpisem pro řízení bezpečnosti lodí a pro zabránění znečištění uvedených v příloze I nařízení (ES) č. 336/2006, převzala rovněž odpovědnost za povinnosti dodržovat vnitrostátní opatření provádějící směrnici 2003/87/ES a povinnost vyřadit povolenky podle článku 3gb a 12 uvedené směrnice (dále jen „povinnosti v rámci ETS“), členské státy zajistí, že tato organizace nebo osoba byla vlastníkem lodi řádně pověřena plněním povinností v rámci ETS.

2.   Pro účely odstavce 1 poskytne organizace nebo osoba svému správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti dokument, v němž je jasně uvedeno, že byla vlastníkem lodi řádně pověřena plněním povinností v rámci ETS.

Dokument musí být podepsán jak vlastníkem lodi, tak uvedenou organizací či osobou.

Je-li uvedený dokument vyhotoven v jiném jazyce než v úředním jazyce členského státu nebo angličtině, poskytne se překlad do angličtiny.

Je-li dokumentem kopie, musí být ověřena notářem nebo jinou podobnou osobou, kterou určí správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti. Je-li ověřená kopie vydána mimo členský stát správního orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti, musí být tato kopie legalizována, nestanoví-li vnitrostátní právní předpisy jinak.

3.   Dokument uvedený v odstavci 2 obsahuje tyto informace:

a)

název a jedinečné identifikační číslo společnosti a registrovaného vlastníka podle IMO organizace nebo osoby pověřené vlastníkem lodi;

b)

zemi registrace organizace nebo osoby pověřené vlastníkem lodi, jak je zaznamenána v rámci systému jedinečného identifikačního čísla společnosti a registrovaného vlastníka podle IMO;

c)

název a jedinečné identifikační číslo společnosti a registrovaného vlastníka lodi podle IMO;

d)

tyto informace o kontaktní osobě vlastníka lodi:

i)

jméno;

ii)

příjmení;

iii)

pracovní pozici;

iv)

pracovní adresu;

v)

pracovní telefonní číslo;

vi)

pracovní e-mailovou adresu;

e)

datum, od kterého platí pověření vlastníkem lodi organizaci nebo osobě;

f)

identifikační číslo lodě podle IMO pro každou loď spadající do oblasti působnosti pověření.

4.   Pokud organizace nebo osoba uvedená v odstavci 1 nemůže poskytnout svému správnímu orgánu dokument uvedený v odstavci 2, považuje se vlastník lodi za subjekt odpovědný za povinnosti v rámci ETS.

Článek 2

1.   Je-li subjektem, který převzal odpovědnost za povinnosti v rámci ETS, vlastník lodi, správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti zajistí, aby mu vlastník lodi poskytl dokument, který obsahuje seznam lodí, u nichž vlastník převzal odpovědnost za povinnosti v rámci ETS a jejichž emise spadají do oblasti působnosti směrnice 2003/87/ES, jakož i jejich příslušné identifikační číslo lodě podle IMO.

2.   V případě změn seznamu uvedeného v odstavci 1 informuje vlastník lodi neprodleně příslušný správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti a poskytne mu aktualizovaný dokument, jakož i název a jedinečné identifikační číslo společnosti a registrovaného vlastníka podle IMO nové rejdařské společnosti pro každou loď, která již nespadá do odpovědnosti vlastníka lodi.

Článek 3

1.   Pro účely přiřazení rejdařské společnosti správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti v souladu s článkem 3gf směrnice 2003/87/ES se zemí registrace rejdařské společnosti podle článku 3gf uvedené směrnice rozumí země zaznamenaná ve specializovaném informačním systému Unie THETIS MRV, který podporuje provádění nařízení (EU) 2015/757.

2.   Pro účely přiřazení rejdařské společnosti, která není registrována v členském státě, správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti v souladu s čl. 3gf odst. 1 směrnice 2003/87/ES vycházejí údaje o zastávkách v přístavu z údajů uložených v systému Unie pro výměnu informací na moři (SafeSeaNet) zřízeném směrnicí 2002/59/ES.

Pokud údaje zaregistrované v systému SafeSeaNet nepostačují k tomu, aby bylo možné přiřadit rejdařskou společnost, která není registrována v členském státě, správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti, může Komise použít doplňující údaje, jako jsou údaje ze systému automatické identifikace, uchovávané v jiných informačních systémech.

Článek 4

Je-li první plavbou lodi rejdařské společnosti, která není registrována v členském státě, jak je uvedeno v čl. 3gf odst. 1 písm. c) směrnice 2003/87/ES, plavba, která začala v přístavu určení spadajícím do jurisdikce členského státu a skončila v přístavu určení spadajícím do jurisdikce jiného členského státu, je správním orgánem ve vztahu k této rejdařské společnosti členský stát, v němž tato plavba začala.

Článek 5

V případě, že rejdařská společnost, která není registrována v členském státě, má nejvyšší počet zastávek v přístavu ve dvou nebo více členských státech, je správním orgánem ve vztahu k rejdařské společnosti členský stát, v němž rejdařská společnost provedla první zastávku v přístavu mezi plavbami, které byly zahájeny nebo ukončeny v těchto členských státech se stejným počtem zastávek v přístavu a které se uskutečnily během příslušných vykazovaných období.

Datum a hodina odplutí nebo připlutí se vypočítají podle koordinovaného světového času (GMT/UTC).

Článek 6

1.   V případě změny správního orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti má nový správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti přístup ke všem relevantním informacím o této rejdařské společnosti. To zahrnuje přístup k plánu pro monitorování každé lodi, za niž odpovídá rejdařská společnost, k předchozím zprávám o emisích na úrovni lodi a ke zprávám na úrovni lodi, které mají být předloženy v případě změny společnosti každé lodi, za niž odpovídá rejdařská společnost, a k souhrnným údajům o emisích na úrovni společnosti za předchozí monitorovací období.

2.   Správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti, který je odpovědný před změnou uvedenou v odstavci 1, postupuje s náležitou péčí, aby novému správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti na jeho žádost poskytl veškeré další relevantní dokumenty nebo informace týkající se dotčené rejdařské společnosti.

3.   Správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti, který je odpovědný před změnou uvedenou v odstavci 1, má v příslušných případech přístup k informacím týkajícím se doby, po kterou rejdařská společnost spadala pod jeho odpovědnost, zejména pro účely vyřizování sankčních postupů za porušení vnitrostátních předpisů přijatých podle směrnice 2003/87/ES a sankcí uvedených v čl. 16 odst. 3 uvedené směrnice.

Článek 7

Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 22. listopadu 2023.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 275, 25.10.2003, s. 32.

(2)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/959 ze dne 10. května 2023, kterou se mění směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a rozhodnutí (EU) 2015/1814 o vytvoření a uplatňování rezervy tržní stability pro systém Unie pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů (Úř. věst. L 130, 16.5.2023, s. 134).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 336/2006 ze dne 15. února 2006 o provádění Mezinárodního předpisu pro řízení bezpečnosti ve Společenství a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 3051/95 (Úř. věst. L 64, 4.3.2006, s. 1).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/757 ze dne 29. dubna 2015 o monitorování, vykazování a ověřování emisí skleníkových plynů z námořní dopravy a o změně směrnice 2009/16/ES (Úř. věst. L 123, 19.5.2015, s. 55).

(5)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/59/ES ze dne 27. června 2002, kterou se stanoví kontrolní a informační systém Společenství pro provoz plavidel a kterou se zrušuje směrnice Rady 93/75/EHS (Úř. věst. L 208, 5.8.2002, s. 10).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2599/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU