(EU) 2023/2599Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/2599 ze dne 22. listopadu 2023, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o správu rejdařských společností správními orgány ve vztahu k rejdařské společnosti
Publikováno: | Úř. věst. L 2599, 23.11.2023 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 22. listopadu 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 26. listopadu 2023 | Nabývá účinnosti: | 26. listopadu 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Série L |
2023/2599 |
23.11.2023 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/2599
ze dne 22. listopadu 2023,
kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o správu rejdařských společností správními orgány ve vztahu k rejdařské společnosti
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a o změně směrnice Rady 96/61/ES (1), a zejména na čl. 3gf odst. 4 uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Směrnice 2003/87/ES byla změněna směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/959 (2), aby do systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii (dále jen „EU ETS“) byly zahrnuty emise z námořní dopravy. |
(2) |
Aby se snížila administrativní zátěž rejdařských společností, směrnice 2003/87/ES stanoví, že za každou rejdařskou společnost je odpovědný jeden členský stát. Podle směrnice 2003/87/ES se na členský stát odpovědný za správu rejdařské společnosti odkazuje jako na „správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti“. |
(3) |
V kontextu obecného mořského práva se pojem „rejdařská společnost“ vztahuje na subjekt pověřený správou plavidla a nemůže být změněn dvoustrannou dohodou mezi stranami. Tento obecný přístup však není nejvhodnější v kontextu systému EU ETS, který je předmětem tohoto aktu. V tomto specifickém kontextu systému EU ETS je nezbytné řešit povinnosti subjektu, který je v tomto ohledu schopnější přijmout nezbytná opatření. Na rozdíl od toho, co se děje v obecném mořském právu, se může tento subjekt lišit od subjektu pověřeného skutečnou správou plavidla. S ohledem na tuto skutečnost je pro účely EU ETS nezbytné odchýlit se od významu pojmu „rejdařská společnost“ v obecném mořském právu, aby se strany mohly smluvně dohodnout na totožnosti subjektu pověřeného povinnostmi vyplývajícími z EU ETS. |
(4) |
Aby bylo zajištěno rovné zacházení s rejdařskými společnostmi, měly by se členské státy řídit harmonizovanými pravidly pro správu rejdařských společností, za něž nesou odpovědnost. Aby bylo zaručeno řádné prosazování systému EU ETS a aby byly zohledněny rozdíly mezi systémem EU ETS a obecným mořským právem, měly by členské státy zajistit, aby v případě, že organizace nebo osoba, která převzala odpovědnost za provoz lodi od vlastníka lodi a která při převzetí této odpovědnosti souhlasila s převzetím všech povinností a odpovědností uložených Mezinárodním předpisem pro řízení bezpečnosti lodí a pro zabránění znečištění, stanovených v příloze I nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 336/2006 (3), převzala rovněž odpovědnost za povinnosti v rámci systému EU ETS, byla tato organizace nebo osoba vlastníkem lodi řádně pověřena, aby dodržovala vnitrostátní opatření provádějící směrnici 2003/87/ES, včetně povinnosti vyřadit povolenky podle článku 3gb a 12 uvedené směrnice. Pokud se tento požadavek odchyluje od praxe, pokud jde o definici „rejdařské společnosti“ v obecném mořském právu, omezuje se na převzetí odpovědnosti v rámci systému EU ETS. |
(5) |
Aby se usnadnilo prosazování systému EU ETS, měla by organizace nebo osoba, která převzala odpovědnost za povinnosti v rámci systému EU ETS, poskytnout svému správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti informace o lodích, za něž odpovídá. |
(6) |
Subjekty odpovědné za dodržování povinností podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/757 (4) a povinností podle směrnice 2003/87/ES musí být vždy jasně určeny. Za tímto účelem a s cílem zajistit soudržnost ve správě a prosazování stanoví nařízení (EU) 2015/757, že za obojí musí být odpovědný tentýž subjekt. |
(7) |
Ustanovení čl. 3gf odst. 1 a 3 směrnice 2003/87/ES upravují přiřazení každé rejdařské společnosti jejímu správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti. Aby bylo zajištěno rovné zacházení s rejdařskými společnostmi, je nezbytné stanovit harmonizovaná podrobná pravidla pro přiřazování rejdařských společností členským státům. Pravidla pro přiřazení rejdařské společnosti členskému státu zahrnují zemi registrace rejdařské společnosti, která by měla vycházet z informací zaznamenaných v databázi THETIS MRV, specializovaném informačním systému Unie vyvinutém a provozovaném Evropskou agenturou pro námořní bezpečnost, který podporuje provádění nařízení (EU) 2015/757. Přiřazování rejdařských společností, které nejsou registrovány v členském státě, by mělo být založeno na údajích o zastávkách v přístavu uchovávaných v systému Unie pro výměnu informací na moři zřízeném směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2002/59/ES (5) (SafeSeaNet). Údaje o zastávkách v přístavu mohou být v příslušných případech doplněny o informace z jiných informačních systémů. |
(8) |
Kromě toho je nezbytné stanovit podrobná pravidla přiřazování pro rejdařské společnosti, které nejsou registrovány v členském státě a které v předchozích čtyřech sledovaných letech neuskutečnily žádnou plavbu spadající do oblasti působnosti podle článku 3ga směrnice 2003/87/ES a jejichž první plavbou v oblasti působnosti uvedené směrnice je plavba mezi přístavy spadajícími do jurisdikce dvou členských států, a pro rejdařské společnosti, které nejsou registrovány v členském státě a které mají největší počet zastávek v přístavu ve dvou nebo více členských státech. V zájmu zajištění hladkého provádění systému EU ETS by si členské státy měly vyměňovat informace v případě změny správního orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti dané rejdařské společnosti. |
(9) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro změnu klimatu, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
1. Pokud organizace nebo osoba, jako je správce nebo nájemce plavidla bez posádky, která převzala odpovědnost za provoz lodi od vlastníka lodi a která při převzetí této odpovědnosti souhlasila s převzetím všech povinností a odpovědností uložených Mezinárodním předpisem pro řízení bezpečnosti lodí a pro zabránění znečištění uvedených v příloze I nařízení (ES) č. 336/2006, převzala rovněž odpovědnost za povinnosti dodržovat vnitrostátní opatření provádějící směrnici 2003/87/ES a povinnost vyřadit povolenky podle článku 3gb a 12 uvedené směrnice (dále jen „povinnosti v rámci ETS“), členské státy zajistí, že tato organizace nebo osoba byla vlastníkem lodi řádně pověřena plněním povinností v rámci ETS.
2. Pro účely odstavce 1 poskytne organizace nebo osoba svému správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti dokument, v němž je jasně uvedeno, že byla vlastníkem lodi řádně pověřena plněním povinností v rámci ETS.
Dokument musí být podepsán jak vlastníkem lodi, tak uvedenou organizací či osobou.
Je-li uvedený dokument vyhotoven v jiném jazyce než v úředním jazyce členského státu nebo angličtině, poskytne se překlad do angličtiny.
Je-li dokumentem kopie, musí být ověřena notářem nebo jinou podobnou osobou, kterou určí správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti. Je-li ověřená kopie vydána mimo členský stát správního orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti, musí být tato kopie legalizována, nestanoví-li vnitrostátní právní předpisy jinak.
3. Dokument uvedený v odstavci 2 obsahuje tyto informace:
a) |
název a jedinečné identifikační číslo společnosti a registrovaného vlastníka podle IMO organizace nebo osoby pověřené vlastníkem lodi; |
b) |
zemi registrace organizace nebo osoby pověřené vlastníkem lodi, jak je zaznamenána v rámci systému jedinečného identifikačního čísla společnosti a registrovaného vlastníka podle IMO; |
c) |
název a jedinečné identifikační číslo společnosti a registrovaného vlastníka lodi podle IMO; |
d) |
tyto informace o kontaktní osobě vlastníka lodi:
|
e) |
datum, od kterého platí pověření vlastníkem lodi organizaci nebo osobě; |
f) |
identifikační číslo lodě podle IMO pro každou loď spadající do oblasti působnosti pověření. |
4. Pokud organizace nebo osoba uvedená v odstavci 1 nemůže poskytnout svému správnímu orgánu dokument uvedený v odstavci 2, považuje se vlastník lodi za subjekt odpovědný za povinnosti v rámci ETS.
Článek 2
1. Je-li subjektem, který převzal odpovědnost za povinnosti v rámci ETS, vlastník lodi, správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti zajistí, aby mu vlastník lodi poskytl dokument, který obsahuje seznam lodí, u nichž vlastník převzal odpovědnost za povinnosti v rámci ETS a jejichž emise spadají do oblasti působnosti směrnice 2003/87/ES, jakož i jejich příslušné identifikační číslo lodě podle IMO.
2. V případě změn seznamu uvedeného v odstavci 1 informuje vlastník lodi neprodleně příslušný správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti a poskytne mu aktualizovaný dokument, jakož i název a jedinečné identifikační číslo společnosti a registrovaného vlastníka podle IMO nové rejdařské společnosti pro každou loď, která již nespadá do odpovědnosti vlastníka lodi.
Článek 3
1. Pro účely přiřazení rejdařské společnosti správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti v souladu s článkem 3gf směrnice 2003/87/ES se zemí registrace rejdařské společnosti podle článku 3gf uvedené směrnice rozumí země zaznamenaná ve specializovaném informačním systému Unie THETIS MRV, který podporuje provádění nařízení (EU) 2015/757.
2. Pro účely přiřazení rejdařské společnosti, která není registrována v členském státě, správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti v souladu s čl. 3gf odst. 1 směrnice 2003/87/ES vycházejí údaje o zastávkách v přístavu z údajů uložených v systému Unie pro výměnu informací na moři (SafeSeaNet) zřízeném směrnicí 2002/59/ES.
Pokud údaje zaregistrované v systému SafeSeaNet nepostačují k tomu, aby bylo možné přiřadit rejdařskou společnost, která není registrována v členském státě, správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti, může Komise použít doplňující údaje, jako jsou údaje ze systému automatické identifikace, uchovávané v jiných informačních systémech.
Článek 4
Je-li první plavbou lodi rejdařské společnosti, která není registrována v členském státě, jak je uvedeno v čl. 3gf odst. 1 písm. c) směrnice 2003/87/ES, plavba, která začala v přístavu určení spadajícím do jurisdikce členského státu a skončila v přístavu určení spadajícím do jurisdikce jiného členského státu, je správním orgánem ve vztahu k této rejdařské společnosti členský stát, v němž tato plavba začala.
Článek 5
V případě, že rejdařská společnost, která není registrována v členském státě, má nejvyšší počet zastávek v přístavu ve dvou nebo více členských státech, je správním orgánem ve vztahu k rejdařské společnosti členský stát, v němž rejdařská společnost provedla první zastávku v přístavu mezi plavbami, které byly zahájeny nebo ukončeny v těchto členských státech se stejným počtem zastávek v přístavu a které se uskutečnily během příslušných vykazovaných období.
Datum a hodina odplutí nebo připlutí se vypočítají podle koordinovaného světového času (GMT/UTC).
Článek 6
1. V případě změny správního orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti má nový správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti přístup ke všem relevantním informacím o této rejdařské společnosti. To zahrnuje přístup k plánu pro monitorování každé lodi, za niž odpovídá rejdařská společnost, k předchozím zprávám o emisích na úrovni lodi a ke zprávám na úrovni lodi, které mají být předloženy v případě změny společnosti každé lodi, za niž odpovídá rejdařská společnost, a k souhrnným údajům o emisích na úrovni společnosti za předchozí monitorovací období.
2. Správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti, který je odpovědný před změnou uvedenou v odstavci 1, postupuje s náležitou péčí, aby novému správnímu orgánu ve vztahu k rejdařské společnosti na jeho žádost poskytl veškeré další relevantní dokumenty nebo informace týkající se dotčené rejdařské společnosti.
3. Správní orgán ve vztahu k rejdařské společnosti, který je odpovědný před změnou uvedenou v odstavci 1, má v příslušných případech přístup k informacím týkajícím se doby, po kterou rejdařská společnost spadala pod jeho odpovědnost, zejména pro účely vyřizování sankčních postupů za porušení vnitrostátních předpisů přijatých podle směrnice 2003/87/ES a sankcí uvedených v čl. 16 odst. 3 uvedené směrnice.
Článek 7
Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 22. listopadu 2023.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 275, 25.10.2003, s. 32.
(2) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/959 ze dne 10. května 2023, kterou se mění směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Unii a rozhodnutí (EU) 2015/1814 o vytvoření a uplatňování rezervy tržní stability pro systém Unie pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů (Úř. věst. L 130, 16.5.2023, s. 134).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 336/2006 ze dne 15. února 2006 o provádění Mezinárodního předpisu pro řízení bezpečnosti ve Společenství a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 3051/95 (Úř. věst. L 64, 4.3.2006, s. 1).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/757 ze dne 29. dubna 2015 o monitorování, vykazování a ověřování emisí skleníkových plynů z námořní dopravy a o změně směrnice 2009/16/ES (Úř. věst. L 123, 19.5.2015, s. 55).
(5) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/59/ES ze dne 27. června 2002, kterou se stanoví kontrolní a informační systém Společenství pro provoz plavidel a kterou se zrušuje směrnice Rady 93/75/EHS (Úř. věst. L 208, 5.8.2002, s. 10).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2599/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)