(EU) 2023/2070Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/2070 ze dne 18. srpna 2023, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 za účelem doplnění Kamerunu a Vietnamu na seznam vysoce rizikových třetích zemí (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 239, 28.9.2023, s. 1-4 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 18. srpna 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 18. října 2023 | Nabývá účinnosti: | 18. října 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
28.9.2023 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 239/1 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/2070
ze dne 18. srpna 2023,
kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 za účelem doplnění Kamerunu a Vietnamu na seznam vysoce rizikových třetích zemí
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 ze dne 20. května 2015 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES a směrnice Komise 2006/70/ES (1), a zejména na čl. 9 odst. 2 uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Unie má zajistit účinnou ochranu integrity a řádného fungování svého finančního systému a vnitřního trhu před praním peněz a financováním terorismu. Směrnice (EU) 2015/849 proto stanoví, že má Komise identifikovat jurisdikce třetích zemí, které mají strategické nedostatky ve svých režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu představující významnou hrozbu pro finanční systém Unie (dále jen „vysoce rizikové třetí země“). |
(2) |
Vysoce rizikové třetí země se strategickými nedostatky jsou identifikovány v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 (2). |
(3) |
Vzhledem k vysoké úrovni integrace mezinárodního finančního systému, úzkému propojení tržních subjektů, vysokému objemu přeshraničních transakcí směrem do Unie i z Unie a stupni otevřenosti trhu představuje jakákoli hrozba v oblasti praní peněz a financování terorismu pro mezinárodní finanční systém také hrozbu pro finanční systém Unie. |
(4) |
Podle čl. 9 odst. 4 směrnice (EU) 2015/849 má Komise při určování vysoce rizikových třetích zemí zohlednit příslušná hodnocení, posouzení nebo zprávy vypracované mezinárodními organizacemi a tvůrci standardů s pravomocí v oblasti předcházení praní peněz a boje proti financování terorismu. Tyto informace zahrnují veřejná prohlášení Finančního akčního výboru (FATF), seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“ a zprávy FATF, které vypracovala Skupina pro přezkum mezinárodní spolupráce v souvislosti s riziky, jež představují jednotlivé třetí země. |
(5) |
Od posledních změn nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 aktualizoval FATF svůj seznam „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Na svém plenárním zasedání ve dnech 21.–23. června 2023 aktualizoval FATF svůj seznam „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“ doplněním Kamerunu a Vietnamu. Vzhledem k těmto změnám provedla Komise posouzení za účelem identifikace vysoce rizikových třetích zemí v souladu s článkem 9 směrnice (EU) 2015/849. |
(6) |
V červnu 2023 přijal Kamerun politický závazek na vysoké úrovni, že bude spolupracovat s FATF a skupinou Groupe d’Action Contre le Blanchiment d’Argent en Afrique Centrale (GABAC), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v říjnu 2021 dosáhl Kamerun pokroku, pokud jde o některá opatření doporučená v uvedené zprávě – navýšil zdroje finanční zpravodajské jednotky a budoval kapacity vyšetřovacích orgánů a soudních orgánů, aby účinně řešily případy praní peněz a financování terorismu. Kamerun bude pracovat na provádění svého akčního plánu FATF: 1) sladí vnitrostátní strategie a politiky v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu se zjištěními vnitrostátního posouzení rizik a bude sledovat jejich provádění a bude prokazovat spolupráci a koordinaci mezi příslušnými orgány v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu; 2) zajistí přednostní vyřizování příchozích žádostí o mezinárodní spolupráci, které se bude zakládat na posouzení rizik, v souladu s riziky a efektivní reakci; 3) posílí dohled nad bankami založený na posouzení rizik, zavede účinný dohled nad nebankovními finančními institucemi a určenými nefinančními podniky a profesemi založený na posouzení rizik a zajistí vhodnou osvětu vysoce rizikových finančních institucí a určených nefinančních podniků a profesí; 4) zachová a zajistí včasný přístup příslušných orgánů k přiměřeným a aktuálním informacím o skutečných majitelích právnických osob a zavede režim sankcí za porušení povinností v oblasti transparentnosti vztahujících se na právnické osoby; 5) posílí bezpečnou výměnu informací mezi finančními zpravodajskými jednotkami, subjekty podávajícími zprávy a příslušnými orgány a prokáže vyšší míru šíření zpravodajských zpráv na podporu operativních potřeb příslušných orgánů; 6) prokáže, že orgány jsou schopny provádět škálu vyšetřování případů praní peněz a stíhat praní peněz v souladu s riziky; 7) bude provádět politiky a postupy pro zajišťování a konfiskaci výnosů z trestné činnosti a nástrojů trestné činnosti a pro správu zmrazeného, zajištěného a konfiskovaného majetku a postará se o prioritní zajišťování a konfiskaci aktiv na hranicích; 8) prokáže, že vyšetřování a stíhání financování terorismu jsou vedena v souladu s rizikem, a 9) prokáže účinné provádění režimů cílených finančních sankcí souvisejících s financováním terorismu a financováním šíření zbraní a bude uplatňovat přístup k neziskovým organizacím založený na posuzování rizik, aniž by došlo k narušení legitimních činností neziskových organizací. Navzdory tomuto závazku a pokroku Kamerun dosud plně nerozptýlil obavy, jež vedly k jeho zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Kamerun by proto měl být považován za jurisdikci třetí země, která má ve svém režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky představující významnou hrozbu pro finanční systém Unie, jak je uvedeno v čl. 9 odst. 1 směrnice (EU) 2015/849. |
(7) |
V červnu 2023 přijal Vietnam politický závazek na vysoké úrovni, že bude spolupracovat s FATF a Asijsko-tichomořskou skupinou pro boj proti praní peněz (APG), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v listopadu 2021 dosáhl Vietnam pokroku, pokud jde o některá opatření doporučená v uvedené zprávě – připojil se k Asijsko-tichomořské síti úřadů pro vyhledávání majetku z trestné činnosti a přijal národní akční plán pro boj proti praní peněz a financování terorismu a pro boj proti financování šíření zbraní. Vietnam bude pracovat na provádění svého akčního plánu FATF: 1) zlepší porozumění rizikům a vnitrostátní koordinaci a spolupráci v boji proti praní peněz a financování terorismu; 2) posílí mezinárodní spolupráci; 3) zavede účinný dohled nad finančními institucemi a určenými nefinančními podniky a profesemi založený na posouzení rizik; 4) přijme opatření k regulaci virtuálních aktiv a poskytovatelů služeb souvisejících s virtuálními aktivy; 5) bude řešit technické nedostatky v oblasti dodržování předpisů, a to mimo jiné pokud jde o trestný čin praní peněz, cílené finanční sankce, hloubkovou kontrolu klienta a oznamování podezřelých transakcí; 6) zajistí osvětové aktivity se soukromým sektorem; 7) zavede režim, který bude příslušným orgánům poskytovat přiměřené, přesné a aktuální informace o skutečném vlastnictví; 8) zajistí nezávislost finanční zpravodajské jednotky a kvalitativně i kvantitativně zlepší analýzu a šíření finančních zpravodajských informací; 9) bude upřednostňovat souběžná finanční vyšetřování a prokáže nárůst počtu zahájených vyšetřování a stíhání případů praní peněz; 10) prokáže, že je monitorováno, zda finanční instituce a určené nefinanční podniky a profese dodržují povinnosti, pokud jde o cílené finanční sankce související s financováním šíření zbraní, a že mezi orgány existuje spolupráce a koordinace, aby se zabránilo obcházení cílených finančních sankcí souvisejících s financováním šíření zbraní. Navzdory tomuto závazku a pokroku Vietnam dosud plně nerozptýlil obavy, jež vedly k jeho zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Vietnam by proto měl být považován za jurisdikci třetí země, která má ve svém režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky představující významnou hrozbu pro finanční systém Unie, jak je uvedeno v čl. 9 odst. 1 směrnice (EU) 2015/849. |
(8) |
Komise proto dospěla k závěru, že by Kamerun a Vietnam měly být považovány za jurisdikce třetích zemí, které mají ve svých režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky, které představují významnou hrozbu pro finanční systém Unie. Kamerun a Vietnam by proto měly být doplněny do tabulky v bodě I přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675. |
(9) |
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Příloha nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 18. srpna 2023.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 141, 5.6.2015, s. 73.
(2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 ze dne 14. července 2016, kterým se směrnice (EU) 2015/849 Evropského parlamentu a Rady doplňuje o identifikaci vysoce rizikových třetích zemí se strategickými nedostatky (Úř. věst. L 254, 20.9.2016, s. 1).
PŘÍLOHA
V bodě I přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 se tabulka nahrazuje tímto:
„Č. |
Vysoce riziková třetí země (1) |
1 |
Afghánistán |
2 |
Barbados |
3 |
Burkina Faso |
4 |
Kamerun |
5 |
Kajmanské ostrovy |
6 |
Demokratická republika Kongo |
7 |
Gibraltar |
8 |
Haiti |
9 |
Jamajka |
10 |
Jordánsko |
11 |
Mali |
12 |
Mosambik |
13 |
Myanmar |
14 |
Nigérie |
15 |
Panama |
16 |
Filipíny |
17 |
Senegal |
18 |
Jižní Afrika |
19 |
Jižní Súdán |
20 |
Sýrie |
21 |
Tanzanie |
22 |
Trinidad a Tobago |
23 |
Uganda |
24 |
Spojené arabské emiráty |
25 |
Vanuatu |
26 |
Vietnam |
27 |
Jemen“. |
(1) Aniž je dotčen právní postoj Španělského království, pokud jde o svrchovanost a jurisdikci ve vztahu k území Gibraltaru.