(EU) 2023/1634Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/1634 ze dne 5. června 2023, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 203, 16.8.2023, s. 1-10 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 5. června 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 5. září 2023 | Nabývá účinnosti: | 1. ledna 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
16.8.2023 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 203/1 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/1634
ze dne 5. června 2023,
kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 ze dne 17. dubna 2019, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla a kterým se zrušují nařízení (ES) č. 443/2009 a (EU) č. 510/2011 (1), a zejména na čl. 7 odst. 8, čl. 10 odst. 8 druhý pododstavec a čl. 15 odst. 8 tohoto nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Příloha I nařízení (EU) 2019/631 stanoví podrobné metody výpočtu cílů pro specifické emise pro výrobce osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel. |
(2) |
Podle ustanovení nařízení Komise (EU) 2017/1151 (2) vycházejí emisní normy CO2 od 1. ledna 2021 z údajů o emisích CO2 zjištěných v souladu s celosvětově harmonizovaným zkušebním postupem pro lehká vozidla (WLTP). Příloha I nařízení (EU) 2019/631 byla změněna nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/2173 (3) s ohledem na zavedení postupu WLTP, a to objasněním způsobu stanovení cílů pro specifické emise pro jednotlivé typy výrobců. Pro výrobce, kteří jsou členy sdružení, je však nutné další objasnění, aby bylo možné stanovit metodu výpočtu cílů pro specifické emise pro kalendářní roky 2021 až 2024. |
(3) |
Část A přílohy I nařízení (EU) 2019/631 stanoví metodu výpočtu cílových hodnot výjimek platných v kalendářních letech 2021 až 2024. Z důvodu právní jistoty je nezbytné upřesnit metodu výpočtu také pro cílové hodnoty výjimek použitelné v kalendářních letech 2025 až 2028, jak je uvedeno v čl. 10 odst. 4 druhém pododstavci písm. c) uvedeného nařízení. |
(4) |
Aby se rozlišilo mezi případem úplných a neúplných základních vozidel, měla by být upravena definice zkušební hmotnosti („TM“) pro průměrnou zkušební hmotnost vyjádřenou v kilogramech u všech nových lehkých užitkových vozidel, stanovená v části B bodě 6.2.1 přílohy I nařízení (EU) 2019/631. |
(5) |
Přílohy II a III nařízení (EU) 2019/631 stanoví druh a formát údajů o nových osobních automobilech a nových lehkých užitkových vozidlech, které mají členské státy nebo výrobci shromažďovat a každoročně předávat Komisi. Na základě získaných zkušeností se ukázalo, že některé parametry sledování by mohly být odstraněny, aby se usnadnil proces sledování, neboť tyto parametry se nepoužívají pro výpočet cílů pro specifické emise nebo průměrných specifických emisí, a měly by proto být odstraněny, aniž by se tím omezilo důkladné posouzení plnění cílů pro specifické emise ze strany výrobců. Kromě toho je nutné doplnit některé nové parametry, zejména pro účely ověřování emisí CO2 u vozidel v provozu. Tyto změny parametrů je třeba zohlednit u typu údajů, které mají být shromažďovány podle části A přílohy II a části A přílohy III nařízení (EU) 2019/631, jakož i u formátů shromažďovaných údajů podle části B přílohy II a části B přílohy III uvedeného nařízení. |
(6) |
V příloze III nařízení (EU) 2019/631 je podrobně popsán postup, podle kterého výrobci vypočítávají hodnoty emisí CO2 a hmotnosti v případě lehkých užitkových vozidel, u nichž schválení typu probíhá ve více stupních. V případě jednotlivého neúplného základního vozidla se hmotnost vozidla vypočítá podle části A bodu 1.2.4 přílohy III nařízení (EU) 2019/631, přičemž se zohlední hodnota hmotnosti karoserie (B0), která byla pro výpočty týkající se kalendářního roku 2021 stanovena na 1,375. Pro kalendářní roky 2022 až 2024 by tato hodnota měla být revidována na základě průměrné hmotnosti v provozním stavu nových neúplných základních vozidel registrovaných v Unii v kalendářních letech 2018, 2019 a 2020. |
(7) |
Vzhledem k tomu, že nebyly k dispozici konečné údaje ze sledování emisí CO2 u nových lehkých užitkových vozidel za kalendářní rok 2020, nemohla být revize hodnoty B0 dokončena do 31. října 2021, jak je stanoveno v části A bodě 1.2.4 přílohy III nařízení (EU) 2019/631. Vzhledem k tomu, že revize hodnoty B0 pouze na základě údajů za kalendářní roky 2018 a 2019 by vyústila v hodnotu, která by se velmi blížila současné hodnotě B0, a v zájmu usnadnění provádění a zajištění právní jistoty pro dotčené výrobce je vhodné pro kalendářní rok 2022 zachovat stávající platnou hodnotu B0. Pro kalendářní roky 2023 a 2024 byla revidovaná hodnota B0 vypočtena na základě konečných údajů ze sledování lehkých užitkových vozidel za kalendářní roky 2018, 2019 a 2020. V zájmu zajištění právní jistoty pro výrobce po roce 2024 je navíc nutné vyjasnit, že revidovaná hodnota B0 zůstává použitelná i v letech po roce 2024. |
(8) |
Je třeba objasnit, jak lépe zohlednit různé způsoby určení aerodynamického vlivu v rámci výpočtu kontrolní hodnoty emisí CO2 v případě neúplných základních vozidel kategorie N1. |
(9) |
Část B přílohy III nařízení (EU) 2019/631 obsahuje některé informace týkající se konkrétně regulačního zkušebního postupu NEDC, které jsou již zastaralé, a měly by být proto zrušeny. |
(10) |
Nařízení (EU) 2019/631 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) 2019/631 se mění takto:
1) |
Příloha I se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení. |
2) |
příloha II se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení. |
3) |
Příloha III se mění v souladu s přílohou III tohoto nařízení. |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Ode dne 1. ledna 2024 se použijí tato ustanovení:
a) |
bod 1 písm. a) podbody ii) a iii) a bod 2 písm. b) a c) přílohy II; |
b) |
bod 1 písm. a) podbody iii) a v) a bod 3 písm. c) a e) přílohy III. |
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 5. června 2023.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 111, 25.4.2019, s. 13.
(2) Nařízení Komise (EU) 2017/1151 ze dne 1. června 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla, mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES, nařízení Komise (ES) č. 692/2008 a nařízení Komise (EU) č. 1230/2012 a zrušuje nařízení Komise (ES) č. 692/2008 (Úř. věst. L 175, 7.7.2017, s. 1).
(3) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/2173 ze dne 16. října 2020, kterým se mění přílohy I, II a III nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 s cílem aktualizovat parametry sledování a objasnit některé aspekty související se změnou v regulačním zkušebním postupu (Úř. věst. L 433, 22.12.2020, s. 1).
PŘÍLOHA I
Příloha I nařízení (EU) 2019/631 se mění takto:
1) |
Část A se mění takto:
|
2) |
Část B se mění takto:
|
PŘÍLOHA II
Příloha II nařízení (EU) 2019/631 se mění takto:
1) |
Část A se mění takto:
|
2) |
v části B oddílu 2 A se tabulka mění takto:
|
PŘÍLOHA III
Příloha III nařízení (EU) 2019/631 se mění takto:
1) |
Část A se mění takto:
|
2) |
Část B se zrušuje; |
3) |
v části C se oddíl 2a mění takto:
|