(EU) 2023/1619Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/1619 ze dne 8. srpna 2023 o dočasných mimořádných opatřeních, kterými se pro rok 2023 stanoví odchylky od některých ustanovení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 a (EU) 2021/2117 za účelem řešení konkrétních problémů v odvětví ovoce a zeleniny a v odvětví vína způsobených nepříznivými meteorologickými událostmi

Publikováno: Úř. věst. L 199, 9.8.2023, s. 96-100 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 8. srpna 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 9. srpna 2023 Nabývá účinnosti: 9. srpna 2023
Platnost předpisu: Ne Pozbývá platnosti: 9. srpna 2024
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



9.8.2023   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 199/96


PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/1619

ze dne 8. srpna 2023

o dočasných mimořádných opatřeních, kterými se pro rok 2023 stanoví odchylky od některých ustanovení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 a (EU) 2021/2117 za účelem řešení konkrétních problémů v odvětví ovoce a zeleniny a v odvětví vína způsobených nepříznivými meteorologickými událostmi

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 ze dne 17. prosince 2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty a zrušují nařízení Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007 (1), a zejména na čl. 221 odst. 1 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

V důsledku závažných nepříznivých meteorologických událostí, které se vyskytly v několika regionech členských států na jaře roku 2023, byla produkce ovoce a zeleniny dramaticky poškozena. Ve Španělsku je plánovaná produkce v regionu Katalánsko v důsledku sucha snížena nejméně o 50 %, zatímco produkce v italském regionu Emilia-Romagna byla zničena povodněmi. Sucho také vážně ovlivnilo úroveň a kvalitu produkce v některých regionech Francie a Portugalska.

(2)

Vzhledem k závažným nepříznivým meteorologickým událostem z jara roku 2023 čelí řada uznaných organizací producentů a sdružení organizací producentů v odvětví ovoce a zeleniny obtížím při provádění jejich schválených operačních programů. Některé schválené akce a opatření nebudou v roce 2023 provedeny, a proto nebude část provozních fondů využita. Jiné uznané organizace producentů a sdružení organizací producentů mění své operační programy, aby mohly provádět akce a opatření pro řešení dopadu závažných nepříznivých meteorologických událostí v odvětví ovoce a zeleniny, jako jsou opatření pro řešení krizí.

(3)

Uznané organizace producentů a sdružení organizací producentů mohou v rámci svých schválených operačních programů provádět krizová a preventivní opatření v odvětví ovoce a zeleniny, jejichž smyslem je zvýšit jejich odolnost vůči narušením trhu. V souladu s čl. 33 odst. 3 čtvrtým pododstavcem nařízení (EU) č. 1308/2013 však tato opatření pro předcházení krizím a jejich řešení nesmí představovat více než jednu třetinu výdajů operačního programu. Aby byla těmto organizacím producentů poskytnuta větší flexibilita a umožnilo se jim zaměřit zdroje v rámci operačních programů na řešení narušení trhu způsobeného opatřeními souvisejícími s nepříznivými meteorologickými událostmi, uvedené pravidlo by se v roce 2023 nemělo použít. Tato dočasná odchylka by se měla vztahovat na operační programy, které nadále fungují za podmínek stanovených v nařízení (EU) č. 1308/2013, v souladu s čl. 5 odst. 6 prvním pododstavcem písm. c) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2117 (2).

(4)

Kromě toho uznané organizace producentů a sdružení organizací producentů musí mít možnost přesměrovat finanční prostředky, včetně finanční podpory Unie v rámci svého příslušného provozního fondu, na akce a opatření, které jsou nezbytné k řešení důsledků nepříznivých meteorologických událostí z jara 2023. Aby se tato možnost pro uznané organizace producentů a sdružení organizací producentů zajistila, je nezbytné navýšit v roce 2023 limit finanční podpory Unie stanovený v čl. 34 odst. 1 nařízení (EU) č. 1308/2013 z 50 % na 60 % skutečně vynaložených výdajů. Tato dočasná odchylka by se měla vztahovat na operační programy, které nadále fungují za podmínek stanovených v nařízení (EU) č. 1308/2013, v souladu s přechodným ustanovením v čl. 5 odst. 6 prvního pododstavce písm. c) nařízení (EU) 2021/2117.

(5)

Nepříznivé meteorologické události z jara 2023 vážně zasáhly v Unii i odvětví vína, kde pěstitelé révy vinné v dotčených regionech členských států čelili mimořádným obtížím. Mimořádné povětrnostní podmínky znemožnily vinohradníkům provádět na vinicích práce, které se obvykle provádějí na jaře, jako je čištění a příprava půdy, výsadba nové révy nebo štěpování. V oblastech postižených mimořádným suchem není taková činnost možná z důvodu vysušení půdy a extrémně nepříznivých podmínek pro založení nové výsadby a v oblastech postižených povodněmi není taková činnost možná, protože vinice jsou buď nepřístupné, nebo zničené množstvím vody.

(6)

V čl. 62 odst. 3 prvním pododstavci nařízení (EU) č. 1308/2013 se stanoví, že povolení k výsadbě révy vinné, včetně povolení k nové výsadbě a povolení k opětovné výsadbě, jsou platná tři roky ode dne jejich udělení. V čl. 68 odst. 2 prvním pododstavci uvedeného nařízení se stanoví, že povolení udělená v důsledku převodu práv na výsadbu mají stejnou dobu platnosti jako původní práva na výsadbu. V období platnosti každého povolení pěstitelé révy vinné obvykle na podzim připraví půdu a získají nové keře, které se pak vysazují na jaře, protože jaro je pro výsadbu nejvhodnějším ročním obdobím.

(7)

V důsledku nepříznivých meteorologických událostí nemohli vinohradníci, kteří jsou držiteli povolení k výsadbě v postižených regionech, jejichž platnost končí v roce 2023, využít těchto povolení během jara v posledním roce jejich platnosti, jak bylo plánováno. Vzhledem k tomu, že nelze předvídat, jak dlouho budou tyto nepříznivé meteorologické události a jejich důsledky trvat, není jisté, zda tito vinohradníci budou mít možnost využít svá povolení k výsadbě v příslušných obdobích platnosti. Pěstitelé révy vinné by museli vysazovat révu v horkém období, a tedy v méně vhodném okamžiku vegetačního cyklu, za obtížných podmínek a s dodatečnými náklady, to vše v době, kdy odvětví vína již tak čelí nepříznivým podmínkám na trhu.

(8)

Proto, a aby se předešlo ztrátě povolení k výsadbě nebo rychlému zhoršení podmínek, za nichž by výsadba musela být provedena, je nezbytné v regionech postižených nepříznivými meteorologickými událostmi neprodleně umožnit prodloužení platnosti povolení k výsadbě, jejichž platnost končí v roce 2023. Platnost všech povolení, jejichž platnost končí v roce 2023 a která mají být využita v dotčených regionech, by proto měla být prodloužena o dalších 12 měsíců od jejich současného data ukončení platnosti v roce 2023, aby vinohradníci mohli vysadit keře révy vinné v roce 2024.

(9)

Vzhledem k nepředvídaným obtížím, s nimiž se vinohradníci v postižených regionech v důsledku nepříznivých meteorologických událostí potýkají, by těmto pěstitelům mělo být umožněno vzdát se povolení k výsadbě, jehož platnost končí v roce 2023, aniž by jim byla uložena správní sankce podle čl. 62 odst. 3 nařízení (EU) č. 1308/2013, pokud již svou plochu vinic nechtějí rozšiřovat.

(10)

Pokud jde o pěstitele révy vinné, kteří mají nově vysázené vinice v oblastech, jež byly vážně postiženy nepříznivými meteorologickými událostmi z jara 2023 v souvisejících regionech a které byly vysázeny s očekáváním vyklučení rovnocenné plochy s využitím povolení k opětovné výsadbě udělených členskými státy v souladu s čl. 66 odst. 2 nařízení (EU) č. 1308/2013, je vhodné čtyřletou lhůtu pro vyklučení předchozí vysázené plochy prodloužit o jeden rok. To umožní vinohradníkům využít další rok sklizně z předchozí vysazené plochy jako náhradu za škody na nově vysazené vinici, vzhledem k tomu, že tyto škody mohou oddálit začátek využívání nově vysazené plochy nebo mít za následek, že nově vysazenou plochu bude třeba osadit znovu. V důsledku toho by se měla upravit i lhůta stanovená v čl. 5 druhém pododstavci nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/273 (3).

(11)

Pro výdaje vzniklé po prosinci 2022 v rámci vnitrostátních programů podpory v odvětví vína podle článku 40 nařízení (EU) č. 1308/2013 by měla být zavedena přechodná ustanovení. Zejména čl. 5 odst. 7 nařízení (EU) 2021/2117 stanoví, že programy podpory v odvětví vína platí až do dne 15. října 2023. Za tímto účelem se články 39 až 54 nařízení (EU) č. 1308/2013 nadále použijí i po dni 31. prosince 2022, pokud jde o výdaje vzniklé a platby provedené v souvislosti s operacemi uskutečněnými podle nařízení (EU) č. 1308/2013 před 16. říjnem 2023. Kromě toho se články 39 až 54 nařízení (EU) č. 1308/2013 mají nadále vztahovat také na výdaje vzniklé a platby provedené v souvislosti s operacemi uskutečněnými podle článků 46 a 50 nařízení (EU) č. 1308/2013 před 16. říjnem 2025 za předpokladu, že do 15. října 2023 byly tyto operace částečně provedeny a vzniklé výdaje dosáhly alespoň 30 % celkových plánovaných výdajů.

(12)

Vzhledem k nepředvídaným potížím, kterým vinohradníci čelí v důsledku vážných následků nepříznivých meteorologických událostí z jara 2023, však bylo některým pěstitelům révy vinné znemožněno provést operace podle článku 46 nařízení (EU) č. 1308/2013, aby prahovou hodnotu 30 % výdajů, která musí být vynaložena do 15. října 2023, mohli splnit. Považuje se proto za nezbytné snížit hranici 30 % na 3 %, aby vinohradníci, kteří začali opatření provádět, ale nepředvídané povětrnostní podmínky jim zabránily v jejich pokračování, nebyli zbytečně penalizováni a mohli v provádění opatření pokračovat, jakmile to situace umožní. Tato flexibilita by se měla vztahovat pouze na pěstitele révy vinné, kteří jsou držiteli povolení k opětovné výsadbě, jež mají být využita v regionech postižených na jaře 2023 nepříznivými meteorologickými událostmi.

(13)

Celková situace představuje konkrétní problém ve smyslu článku 221 nařízení (EU) č. 1308/2013, který nelze snadno řešit opatřeními přijatými podle článků 219 nebo 220 uvedeného nařízení. Situace není konkrétně spojena s existujícím identifikovaným mimořádným narušením trhu nebo s přesně stanovenou hrozbou takového narušení. Nesouvisí ani s opatřeními, jejichž cílem je zabránit šíření nákaz zvířat, ani se ztrátou důvěry spotřebitelů v důsledku ohrožení zdraví veřejnosti, zvířat nebo rostlin.

(14)

Vzhledem k bezprecedentní povaze závažných nepříznivých meteorologických událostí z jara roku 2023 je nezbytné tyto obtíže zmírnit odchylkami od některých ustanovení nařízení (EU) č. 1308/2013 a (EU) 2021/2117, a to pouze v nezbytně nutném rozsahu.

(15)

Vzhledem k nutnosti přijmout okamžitá opatření by toto nařízení mělo vstoupit v platnost dnem vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

(16)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro společnou organizaci zemědělských trhů,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Dočasné odchylky od nařízení (EU) č. 1308/2013, pokud jde o ovoce a zeleninu

1.   Odchylně od čl. 33 odst. 3 čtvrtého pododstavce nařízení (EU) č. 1308/2013 se v roce 2023 nepoužije limit jedné třetiny výdajů na opatření pro předcházení krizím a jejich řešení v rámci operačního programu podle uvedeného ustanovení, pokud jde o oblasti postižené na jaře 2023 nepříznivými meteorologickými událostmi, které určí členské státy.

2.   Odchylně od čl. 34 odst. 1 nařízení (EU) č. 1308/2013 finanční podpora Unie na provozní fond podle uvedeného ustanovení poskytovaná v roce 2023 organizacím producentů nebo sdružením organizací producentů postiženým nepříznivými meteorologickými událostmi z jara 2023, které určí členské státy, nepřesáhne výši finančního příspěvku Unie na provozní fondy schválené členskými státy pro rok 2023 a je omezena na 60 % skutečně vynaložených výdajů.

Článek 2

Dočasné odchylky od nařízení (EU) č. 1308/2013, pokud jde o víno

1.   Odchylně od čl. 62 odst. 3 prvního pododstavce první věty a čl. 68 odst. 2 prvního pododstavce první věty nařízení (EU) č. 1308/2013 povolení k výsadbě udělená v souladu s články 62, 64, 66 a 68 uvedeného nařízení, jejichž platnost končí v roce 2023 a která mají být využita v regionech postižených na jaře 2023 nepříznivými meteorologickými událostmi, vyprší až po uplynutí 12 měsíců od původního data skončení jejich platnosti.

2.   Odchylně od čl. 62 odst. 3 prvního pododstavce druhé věty nařízení (EU) č. 1308/2013 se pěstitelům révy vinné, kteří jsou držiteli povolení k výsadbě, jejichž platnost končí v roce 2023 a která mají být využita v oblastech postižených na jaře 2023 nepříznivými meteorologickými událostmi, neukládají správní sankce za podmínky, že do dne 31. prosince 2023 informují příslušné orgány o tom, že svého povolení nehodlají využít a nechtějí využít prodloužení platnosti podle odstavce 1 tohoto článku.

3.   Odchylně od čl. 66 odst. 2 nařízení (EU) č. 1308/2013 mohou členské státy prodloužit lhůtu pro vyklučení až do uplynutí pěti let ode dne výsadby nové vinné révy v případech, kdy byla nově vysazená plocha na jaře 2023 vážně postižena nepříznivými meteorologickými událostmi do té míry, že se buď zpozdí zahájení využívání nově vysazené plochy, nebo se nově vysazená plocha musí znovu osázet.

Do dvou měsíců od podání žádosti o prodloužení lhůty pro vyklučení členské státy informují žadatele o schválení nebo zamítnutí jeho žádosti. V případě zamítnutí žádosti sdělí členské státy žadateli důvody zamítnutí.

Pokud pěstitel révy vinné neprovede vyklučení do konce prodloužené lhůty, použije se čl. 5 druhý pododstavec nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2018/273.

Pěstitelé využívající prodloužení lhůty nejsou v souvislosti s nově osázenou plochou, nebo plochou, jež má být vyklučena, až do konce prodloužené lhůty způsobilí pro podporu na zelenou sklizeň podle článku 47 nařízení (EU) č. 1308/2013.

Článek 3

Dočasné odchylky od přechodných ustanovení stanovených v čl. 5 odst. 7 písm. b) nařízení (EU) 2021/2117, pokud jde o uplatňování článků 39 až 52 nařízení (EU) č. 1308/2013

Odchylně od čl. 5 odst. 7 písm. b) nařízení (EU) 2021/2117 se články 39 až 54 nařízení (EU) č. 1308/2013 použijí i po 31. prosince 2022, pokud jde o výdaje vzniklé a platby provedené v souvislosti s operacemi uskutečněnými podle článku 46 nařízení (EU) č. 1308/2013 před 16. říjnem 2025, za předpokladu, že:

a)

do 15. října 2023 byly tyto operace částečně provedeny a vzniklé výdaje dosáhly alespoň 3 % celkových plánovaných výdajů; a

b)

tyto operace budou do 15. října 2025 provedeny v plném rozsahu.

Členské státy zajistí, aby se tato odchylka vztahovala pouze na pěstitele révy vinné, kteří jsou držiteli povolení k opětovné výsadbě, jež mají být využita v regionech postižených nepříznivými meteorologickými událostmi, k nimž došlo na jaře roku 2023.

Článek 4

Vstup v platnost a použitelnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dnem vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se do dne 9. srpna 2024.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 8. srpna 2023.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 671.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2117 ze dne 2. prosince 2021, kterým se mění nařízení (EU) č. 1308/2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty, nařízení (EU) č. 1151/2012 o režimech jakosti zemědělských produktů a potravin, nařízení (EU) č. 251/2014 o definici, popisu, obchodní úpravě, označování a ochraně zeměpisných označení aromatizovaných vinných výrobků a nařízení (EU) č. 228/2013, kterým se stanoví zvláštní opatření v oblasti zemědělství ve prospěch nejvzdálenějších regionů Unie (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 262).

(3)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/273 ze dne 11. prosince 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o systém povolení pro výsadbu révy, registr vinic, průvodní doklady a certifikaci, evidenční knihu vstupů a výstupů, povinná prohlášení, oznámení a zveřejňování oznamovaných informací, doplňuje se nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013, pokud jde o příslušné kontroly a sankce, mění se nařízení Komise (ES) č. 555/2008, (ES) č. 606/2009 a (ES) č. 607/2009 a zrušuje se nařízení Komise (ES) č. 436/2009 a nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/560 (Úř. věst. L 58, 28.2.2018, s. 1).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU