(EU) 2023/1510Nařízení Komise (EU) 2023/1510 ze dne 20. července 2023, kterým se mění nařízení (EU) 2023/915, pokud jde o maximální limity kadmia v tygřích ořeších a některých pěstovaných houbách (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 184, 21.7.2023, s. 21-24 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 20. července 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 10. srpna 2023 | Nabývá účinnosti: | 10. srpna 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
21.7.2023 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 184/21 |
NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/1510
ze dne 20. července 2023,
kterým se mění nařízení (EU) 2023/915, pokud jde o maximální limity kadmia v tygřích ořeších a některých pěstovaných houbách
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Rady (EHS) č. 315/93 ze dne 8. února 1993, kterým se stanoví postupy Společenství pro kontrolu kontaminujících látek v potravinách (1), a zejména na čl. 2 odst. 3 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Komise (EU) 2023/915 (2) stanoví maximální limity kadmia v řadě potravin. |
(2) |
Dne 30. ledna 2009 přijal Evropský úřad pro bezpečnost potravin (dále jen „úřad“) vědecké stanovisko ke kadmiu v potravinách (3). Úřad dospěl k závěru, že kadmium je toxické zejména pro ledviny, především pro buňky proximálního tubulu, kde se v průběhu času hromadí a může vést k poruchám funkce ledvin. S ohledem na toxické účinky kadmia na ledviny stanovil úřad tolerovatelný týdenní příjem kadmia ve výši 2,5 μg/kg tělesné hmotnosti. Úřad dále dospěl k závěru, že průměrná expozice pro dospělého člověka v Unii se blíží hodnotě tolerovatelného týdenního příjmu nebo ji mírně překračuje. Rovněž usoudil, že u podskupin, jako jsou vegetariáni, děti, kuřáci a lidé žijící ve vysoce kontaminovaných oblastech, může dietární expozice převyšovat tolerovatelný týdenní příjem zhruba dvojnásobně. Úřad proto dospěl k závěru, že stávající expozice kadmiu na úrovni populace musí být snížena. Na základě uvedeného vědeckého stanoviska vydal úřad dne 17. ledna 2012 vědeckou zprávu, ve které potvrdil, že děti a dospělí s expozicí na 95. percentilu by mohli překročit směrné hodnoty stanovené z hlediska ochrany zdraví (4). |
(3) |
S přihlédnutím k vědeckému stanovisku úřadu a vědecké zprávě byly nařízením Komise (EU) č. 488/2014 (5) stanoveny nové maximální limity kadmia pro potraviny pro kojence a malé děti a čokoládové/kakaové výrobky. Bylo přijato doporučení Komise 2014/193/EU (6), které vyzvalo členské státy, aby zajistily informování zemědělců o dostupných metodách pro omezení obsahu a propagaci těchto metod tak, aby se tyto metody začaly používat nebo se nadále používaly, aby pravidelně sledovaly pokrok opatření pro omezení obsahu shromažďováním údajů o výskytu kadmia v potravinách a do února 2018 podaly zprávu obsahující zejména údaje ohledně úrovní kadmia, které se blíží maximálním limitům nebo je přesahují. |
(4) |
Na základě údajů o výskytu shromážděných po provedení opatření pro omezení obsahu prostřednictvím nařízení Komise (EU) 2021/1323 (7) byly maximální limity kadmia v široké škále potravin sníženy. |
(5) |
Po vyhlášení nařízení (EU) 2021/1323 byly zpřístupněny nové údaje o výskytu pro tygří ořechy a některé méně konzumované druhy pěstovaných hub. |
(6) |
Na tygří ořechy se vztahuje maximální limit kadmia v ředkvích, který byl nařízením (EU) 2021/1323 snížen z 0,10 na 0,020 mg/kg. Tento maximální limit byl snížen na základě tehdy dostupných údajů o výskytu pro nejvíce konzumované druhy v rámci skupiny komodit „ředkve“ (Raphanus sativus var. sativus). Mezitím však byly zpřístupněny novější údaje o výskytu konkrétně pro tygří ořechy, z nichž vyplývá, že tygří ořechy obsahují vyšší koncentrace kadmia než jiné ředkve. Proto se ukázalo, že maximální limit stanovený pro kadmium v tygřích ořeších není v souladu se zásadou „na co nejnižší rozumně dosažitelné úrovni (ALARA)“. Kromě toho je vzhledem k nízké míře konzumace tygřích ořechů jejich podíl na expozici spotřebitelů kadmiu omezený. |
(7) |
Nařízením (EU) 2021/1323 byly sníženy maximální limity pro pěstované houby z 0,20 mg/kg pro Agaricus bisporus, Lentinula edodes a Pleurotus ostreatus a 1,0 mg/kg pro ostatní pěstované houby na 0,15 mg/kg pro Lentinula edodes a Pleurotus ostreatus a 0,050 mg/kg pro všechny ostatní pěstované houby včetně Agaricus bisporus. Maximální limit pro pěstované houby jiné než Lentinula edodes a Pleurotus ostreatus byl snížen na základě tehdy dostupných údajů o výskytu pro nejvíce konzumované druhy této skupiny komodit (Agaricus bisporus). Mezitím však byly zpřístupněny novější údaje o výskytu pro některé konkrétní druhy pěstovaných hub, které jsou méně konzumovány než Agaricus bisporus, Lentinula edodes a Pleurotus ostreatus, z nichž vyplývá, že tyto druhy obsahují vyšší koncentrace kadmia než Agaricus bisporus. Proto je nyní zjevné, že maximální limit stanovený pro kadmium v pěstovaných houbách jiných než Agaricus bisporus, Lentinula edodes a Pleurotus ostreatus není v souladu se zásadou „ALARA“. Jelikož druhy Agaricus bisporus, Lentinula edodes a Pleurotus ostreatus navíc představují hlavní část celkového objemu hub konzumovaných v Unii, je podíl ostatních pěstovaných hub na expozici spotřebitelů kadmiu omezený. |
(8) |
S cílem zohlednit zásadu „ALARA“ a zabránit nepřiměřené míře nesouladu u tygřích ořechů a pěstovaných hub jiných než Agaricus bisporus, Lentinula edodes a Pleurotus ostreatus při současném zachování vysoké úrovně bezpečnosti potravin by maximální limity kadmia u uvedených druhů měly být zvýšeny. |
(9) |
Nařízení (EU) 2023/915 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(10) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Stálého výboru pro rostliny, zvířata, potraviny a krmiva, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Příloha nařízení (EU) 2023/915 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 20. července 2023.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 37, 13.2.1993, s. 1.
(2) Nařízení Komise (EU) 2023/915 ze dne 25. dubna 2023 o maximálních limitech některých kontaminujících látek v potravinách a o zrušení nařízení (ES) č. 1881/2006 (Úř. věst. L 119, 5.5.2023, s. 103).
(3) Komise EFSA pro kontaminující látky v potravinovém řetězci (CONTAM). Vědecké stanovisko ke kadmiu v potravinách. EFSA Journal 2009(980) 1–139, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2009.980.
(4) Scientific Report of EFSA on Cadmium dietary exposure in the European population (Vědecká zpráva EFSA o dietární expozici kadmiu v evropské populaci). EFSA Journal 2012;10(1), 2551 [37 s.], https://doi.org/10.2903/j.efsa.2012.2551.
(5) Nařízení Komise (EU) č. 488/2014 ze dne 12. května 2014, kterým se mění nařízení (ES) č. 1881/2006, pokud jde o maximální limity kadmia v potravinách (Úř. věst. L 138, 13.5.2014, s. 75).
(6) Doporučení Komise 2014/193/EU ze dne 4. dubna 2014 o omezování přítomnosti kadmia v potravinách (Úř. věst. L 104, 8.4.2014, s. 80).
(7) Nařízení Komise (EU) 2021/1323 ze dne 10. srpna 2021, kterým se mění nařízení (ES) č. 1881/2006, pokud jde o maximální limity kadmia v některých potravinách (Úř. věst. L 288, 11.8.2021, s. 13).
PŘÍLOHA
Oddíl 3 (Kovy a jiné prvky) pododdíl 3.2 (Kadmium) přílohy nařízení (EU) 2023/915 se mění takto:
1) |
položka 3.2.2 se nahrazuje tímto:
|
2) |
položka 3.2.9 se nahrazuje tímto:
|