Povinné/volitelné
|
Oblast působnosti (filtr)
|
Proměnná
|
Povinné proměnné
|
|
(1)
|
hlavní ekonomická činnost podniku v předchozím kalendářním roce
|
(2)
|
průměrný počet zaměstnanců a osob sebezaměstnaných v předchozím kalendářním roce
|
(3)
|
celková hodnota obratu (v peněžním vyjádření, bez DPH) v předchozím kalendářním roce
|
(4)
|
počet zaměstnanců a osob sebezaměstnaných, nebo procento z celkového počtu zaměstnanců a osob sebezaměstnaných, majících přístup k internetu pro pracovní účely
|
(5)
|
zaměstnání specialistů v oblasti IKT
|
(6)
|
poskytování jakéhokoli typu školení na rozvoj dovedností souvisejících s informačními a komunikačními technologiemi pro specialisty v oblasti IKT zaměstnané v podniku, v předchozím kalendářním roce
|
(7)
|
poskytování jakéhokoli typu školení na rozvoj dovedností souvisejících s informačními a komunikačními technologiemi pro ostatní zaměstnané osoby, v předchozím kalendářním roce
|
(8)
|
nábor nebo pokus o nábor specialistů v oblasti IKT, v předchozím kalendářním roce
|
(9)
|
vykonávání činností IKT (např. údržba infrastruktury IKT, podpora kancelářského softwaru, vývoj nebo podpora softwaru/systémů pro řízení podniku a/nebo webových řešení, bezpečnost a ochrana údajů) vlastními zaměstnanci podniku (včetně zaměstnanců pracujících v mateřském nebo přidruženém podniku), v předchozím kalendářním roce
|
(10)
|
vykonávání činností IKT (např. údržba infrastruktury IKT, podpora kancelářského softwaru, vývoj nebo podpora softwaru/systémů pro řízení podniku a/nebo webových řešení, bezpečnost a ochrana údajů) externími poskytovateli, v předchozím kalendářním roce
|
|
ii)
|
za podniky se zaměstnanci a osobami sebezaměstnanými majícími přístup k internetu pro pracovní účely
|
|
(11)
|
používání jakéhokoli typu pevného připojení k internetu
|
(12)
|
vzdálený přístup (prostřednictvím počítačů nebo přenosných zařízení, např. chytrých telefonů) zaměstnaných osob do systému elektronické pošty podniku
|
(13)
|
vzdálený přístup (prostřednictvím počítačů nebo přenosných zařízení, např. chytrých telefonů) zaměstnaných osob k dokumentům podniku (např. souborům, tabulkám, prezentacím, grafům, fotografiím)
|
(14)
|
vzdálený přístup (prostřednictvím počítačů nebo přenosných zařízení, např. chytrých telefonů) zaměstnaných osob k obchodním aplikacím nebo podnikovému softwaru (např. přístup k účetnictví, prodeji, objednávkám, řízení vztahů se zákazníky (CRM) (kromě aplikací používaných pro interní komunikaci))
|
(15)
|
vedení schůzí na dálku
|
(16)
|
uskutečňování internetového prodeje zboží či služeb prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací podniku (včetně extranetu), v předchozím kalendářním roce
|
(17)
|
uskutečňování internetového prodeje zboží či služeb prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací elektronického tržiště používaných několika podniky pro obchodování se zbožím či službami, v předchozím kalendářním roce
|
(18)
|
uskutečňování prodeje zboží či služeb prostřednictvím elektronické výměny dat (EDI) (přijímání objednávek podaných prostřednictvím zpráv typu EDI), v předchozím kalendářním roce
|
(19)
|
uplatňování bezpečnostních opatření v oblasti IKT týkajících se podnikových systémů IKT: autentizace prostřednictvím silného hesla (např. minimální délka, použití čísel a zvláštních znaků, pravidelné změny)
|
(20)
|
uplatňování bezpečnostních opatření v oblasti IKT týkajících se podnikových systémů IKT: autentizace prostřednictvím biometrických metod používaných pro přístup k podnikovému systému IKT (např. autentizace na základě otisků prstů, hlasu, obličeje)
|
(21)
|
uplatňování bezpečnostních opatření v oblasti IKT týkajících se podnikových systémů IKT: autentizace na základě kombinace alespoň dvou mechanismů autentizace (tj. kombinace například uživatelsky definovaného hesla, jednorázového hesla (OTP), kódu vygenerovaného prostřednictvím bezpečnostního tokenu nebo přijatého prostřednictvím chytrého telefonu, biometrické metody (např. na základě otisků prstů, hlasu, obličeje))
|
(22)
|
uplatňování bezpečnostních opatření v oblasti IKT týkajících se podnikových systémů IKT: šifrování dat, dokumentů nebo e-mailů
|
(23)
|
uplatňování bezpečnostních opatření v oblasti IKT týkajících se podnikových systémů IKT: zálohování dat na odděleném zálohovacím místě (včetně zálohování na cloudu)
|
(24)
|
uplatňování bezpečnostních opatření v oblasti IKT týkajících se podnikových systémů IKT: řízení přístupu k síti (správa uživatelských práv v podnikové síti)
|
(25)
|
uplatňování bezpečnostních opatření v oblasti IKT týkajících se podnikových systémů IKT: virtuální soukromá síť (VPN), jež rozšiřuje soukromou síť přes veřejnou síť s cílem umožnit bezpečnou výměnu dat přes veřejnou síť
|
(26)
|
uplatňování bezpečnostních opatření v oblasti IKT týkajících se podnikových systémů IKT: systém monitorování bezpečnosti v oblasti IKT používaný k odhalování podezřelé aktivity (jako je systém detekce narušení nebo systém prevence narušení, které sledují chování uživatelů nebo zařízení, síťový provoz), s výjimkou antivirového softwaru a výchozího řešení firewall, jež je součástí operačního systému osobních počítačů a routerů
|
(27)
|
uplatňování bezpečnostních opatření v oblasti IKT týkajících se podnikových systémů IKT: uchovávání přihlašovacích protokolů pro účely analýzy po bezpečnostních incidentech v oblasti IKT
|
(28)
|
uplatňování bezpečnostních opatření v oblasti IKT týkajících se podnikových systémů IKT: posuzování rizik IKT, tj. pravidelné posuzování pravděpodobnosti a následků bezpečnostních incidentů v oblasti IKT
|
(29)
|
uplatňování bezpečnostních opatření v oblasti IKT týkajících se podnikových systémů IKT: testy bezpečnosti IKT (např. provádění penetračního testování, testování bezpečnostního varovného systému, revize bezpečnostních opatření, testování zálohovacích systémů)
|
(30)
|
informování zaměstnaných osob o jejich povinnostech v otázkách týkajících se bezpečnosti IKT prostřednictvím dobrovolných školení nebo interně dostupných informací (např. informací na intranetu)
|
(31)
|
informování zaměstnaných osob o jejich povinnostech v otázkách týkajících se bezpečnosti IKT prostřednictvím povinných vzdělávacích kurzů nebo sledování povinného materiálu
|
(32)
|
informování zaměstnaných osob o jejich povinnostech v otázkách týkajících se bezpečnosti IKT prostřednictvím smlouvy (např. pracovní smlouva)
|
(33)
|
dostupnost dokumentu (dokumentů) o opatřeních, praxi nebo postupech týkajících se bezpečnosti v oblasti IKT, např. dokumentů o bezpečnosti IKT a důvěrnosti údajů o školení zaměstnanců v oblasti využívání IKT, o bezpečnostních opatřeních v oblasti IKT, hodnocení bezpečnostních opatření v oblasti IKT, plánech na aktualizaci bezpečnostních dokumentů v oblasti IKT
|
(34)
|
bezpečnostní incidenty v oblasti IKT, k nimž došlo v předchozím kalendářním roce a které vedly k těmto důsledkům: nedostupnost služeb IKT v důsledku selhání hardwaru nebo softwaru
|
(35)
|
bezpečnostní incidenty v oblasti IKT, k nimž došlo v předchozím kalendářním roce a které vedly k těmto důsledkům: nedostupnost služeb IKT způsobená útokem zvenčí, např. útokem ransomware nebo útokem typu „denial of service“
|
(36)
|
bezpečnostní incidenty v oblasti IKT, k nimž došlo v předchozím kalendářním roce a které vedly k těmto důsledkům: zničení nebo poškození dat v důsledku selhání hardwaru nebo softwaru
|
(37)
|
bezpečnostní incidenty v oblasti IKT, k nimž došlo v předchozím kalendářním roce a které vedly k těmto důsledkům: zničení nebo poškození dat v důsledku napadení škodlivým softwarem nebo neoprávněným vniknutím
|
(38)
|
bezpečnostní incidenty v oblasti IKT, k nimž došlo v předchozím kalendářním roce a které vedly k těmto důsledkům: zveřejnění důvěrných dat v důsledku vniknutí, pharmingového a phishingového útoku, úmyslné činnosti vlastních zaměstnanců
|
(39)
|
bezpečnostní incidenty v oblasti IKT, k nimž došlo v předchozím kalendářním roce a které vedly k těmto důsledkům: zveřejnění důvěrných dat v důsledku neúmyslné činnosti vlastních zaměstnanců
|
(40)
|
používání technologií umělé inteligence provádějících analýzu písemného jazyka (například vytěžování textů)
|
(41)
|
používání technologií umělé inteligence převádějících mluvenou řeč do strojově čitelného formátu (rozpoznávání řeči)
|
(42)
|
používání technologií umělé inteligence generujících psanou či mluvenou formu jazyka (generování přirozeného jazyka, syntéza řeči)
|
(43)
|
používání technologií umělé inteligence identifikujících předměty nebo osoby na základě obrazu nebo videa (rozpoznání obrazu, zpracování obrazu)
|
(44)
|
používání strojového učení (například hlubokého učení) k analýze dat
|
(45)
|
používání technologií umělé inteligence automatizujících různé pracovní procesy nebo napomáhajících při rozhodování (např. robotická automatizace procesů s využitím softwaru založeného na umělé inteligenci)
|
(46)
|
používání technologií umělé inteligence umožňujících fyzický pohyb strojů prostřednictvím autonomních rozhodnutí na základě detekce okolí (autonomní roboti, samořízená vozidla, autonomní drony)
|
|
iii)
|
za podniky, jež používají jakýkoli typ pevného internetového připojení
|
|
(47)
|
maximální smluvně stanovená rychlost stahování nejrychlejšího pevného internetového připojení v rozsahu: [0 Mbit/s, < 30 Mbit/s], [30 Mbit/s, < 100 Mbit/s], [100 Mbit/s, < 500 Mbit/s], [500 Mbit/s, < 1 Gbit/s], [≥ 1 Gbit/s]
|
(48)
|
dostatečná rychlost pevného internetového připojení (pevných internetových připojení) pro naplnění skutečných potřeb podniku
|
|
iv)
|
za podniky, jež v předchozím kalendářním roce uskutečňovaly internetový prodej zboží a služeb prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací podniku nebo prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací elektronického tržiště používaných několika podniky pro obchodování se zbožím či službami
|
|
(49)
|
hodnota internetového prodeje zboží či služeb, nebo procento z celkového obratu plynoucí z internetového prodeje zboží a služeb, v předchozím kalendářním roce
|
(50)
|
procento z hodnoty internetového prodeje plynoucí z internetového prodeje soukromým spotřebitelům (vztah mezi podnikem a spotřebitelem: B2C), v předchozím kalendářním roce
|
(51)
|
procento z hodnoty internetového prodeje plynoucí z internetového prodeje jiným podnikům (vztah mezi podniky: B2B) a veřejnému sektoru (vztah mezi podnikem a veřejnou správou: B2G), v předchozím kalendářním roce
|
(52)
|
internetový prodej zákazníkům nacházejícím se ve vlastní zemi podniku, v předchozím kalendářním roce
|
(53)
|
internetový prodej zákazníkům nacházejícím se v jiných členských státech, v předchozím kalendářním roce
|
(54)
|
internetový prodej zákazníkům nacházejícím se ve zbytku světa, v předchozím kalendářním roce
|
|
v)
|
za podniky, jež v předchozím kalendářním roce uskutečňovaly internetový prodej zboží a služeb prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací podniku a prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací elektronického tržiště používaných několika podniky pro obchodování se zbožím či službami
|
|
(55)
|
procento z hodnoty internetového prodeje zboží či služeb plynoucí z prodeje prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací podniku (včetně extranetu), v předchozím kalendářním roce
|
(56)
|
procento z hodnoty internetového prodeje zboží či služeb plynoucí z prodeje prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací elektronického tržiště používaných několika podniky pro obchodování se zbožím či službami, v předchozím kalendářním roce
|
|
vi)
|
za podniky, jež v předchozím kalendářním roce uskutečnily prodej zboží a služeb prostřednictvím EDI
|
|
(57)
|
hodnota prodeje zboží či služeb prostřednictvím EDI, nebo procento z celkového obratu plynoucí z prodeje zboží či služeb prostřednictvím EDI, v předchozím kalendářním roce
|
|
vii)
|
za podniky, jež provedly nábor nebo se pokusily o nábor specialistů v oblasti IKT, v předchozím kalendářním roce
|
|
(58)
|
volná pracovní místa pro specialisty v oblasti IKT, jež bylo těžké obsadit
|
|
viii)
|
za podniky používající technologie umělé inteligence, zejména pokud jde o povinné proměnné (40) až (46)
|
|
(59)
|
používání softwaru nebo systémů umělé inteligence pro marketing nebo prodej (jako je vytváření profilů zákazníků, optimalizace cen, personalizované marketingové nabídky, analýza trhu na základě strojového učení, chatovací roboti fungující na principu zpracování přirozeného jazyka pro zákaznickou podporu, autonomní roboti pro zpracování objednávek)
|
(60)
|
používání softwaru nebo systémů umělé inteligence pro výrobní nebo servisní procesy (jako je prediktivní údržba nebo optimalizace procesů na základě strojového učení, nástroje pro klasifikaci výrobků nebo detekci závad výrobků fungující na principu počítačového vidění, autonomní drony pro úkoly sledování, bezpečnosti a kontroly výroby, montážní práce prováděné autonomními roboty)
|
(61)
|
používání softwaru nebo systémů umělé inteligence pro organizaci postupů obchodní správy nebo řízení podniku (jako jsou virtuální obchodní asistenti fungující na principu strojového učení a/nebo zpracování přirozeného jazyka (například pro tvorbu dokumentů), analýza dat nebo strategické rozhodování na základě strojového učení (například posouzení rizik), plánování nebo tvorba obchodních prognóz na základě strojového učení, řízení lidských zdrojů na základě strojového učení nebo zpracování přirozeného jazyka (například předběžný výběr uchazečů, vytváření profilů zaměstnanců nebo analýza výkonnosti))
|
(62)
|
používání softwaru nebo systémů umělé inteligence pro logistiku (jako jsou autonomní roboti pro vychystávání a balení ve skladech pro doručování, sledování, distribuci nebo třídění zásilek, optimalizace trasy na základě strojového učení)
|
(63)
|
používání softwaru nebo systémů umělé inteligence pro bezpečnost IKT (jako je rozpoznávání obličeje na základě počítačového vidění pro ověřování uživatelů IKT, odhalování a prevence kybernetických útoků na základě strojového učení)
|
(64)
|
používání softwaru nebo systémů umělé inteligence pro účetnictví, kontrolu nebo finanční řízení (jako je strojové učení k analýze údajů, které pomáhá při přijímání finančních rozhodnutí, zpracování faktur na základě strojového učení, strojové učení nebo zpracování přirozeného jazyka používané pro účetní úkoly)
|
(65)
|
používání softwaru nebo systémů umělé inteligence pro výzkum a vývoj nebo pro inovační činnost, s výjimkou výzkumu v oblasti umělé inteligence (jako je analýza údajů pro provádění výzkumu, řešení problémů týkajících se výzkumu, vývoj nových nebo výrazně zdokonalených produktů/služeb na základě strojového učení)
|
|
Nepovinné proměnné
|
i)
|
za podniky se zaměstnanci a osobami sebezaměstnanými majícími přístup k internetu pro pracovní účely
|
|
(1)
|
počet zaměstnaných osob, nebo procento z celkového počtu zaměstnaných osob, které používají přenosné zařízení poskytované podnikem, jež umožňuje připojení k internetu prostřednictvím mobilní telefonní sítě, pro pracovní účely
|
(2)
|
platba za reklamu na internetu (jako je reklama ve vyhledávačích, na sociálních médiích, na jiných internetových stránkách nebo aplikacích)
|
|
ii)
|
za podniky platící za reklamu na internetu
|
|
(3)
|
využívání cílené reklamy na základě obsahu nebo klíčových slov vyhledávaných uživateli internetu
|
(4)
|
využívání cílené reklamy na základě sledování minulých aktivit nebo profilu uživatelů internetu
|
(5)
|
využívání cílené reklamy na základě geolokalizace uživatelů internetu
|
(6)
|
využívání jakékoli jiné metody cílené reklamy na internetu, než jsou metody uvedené v nepovinných proměnných (3), (4) nebo (5)
|
|
iii)
|
za podniky, jež uskutečňovaly internetový prodej zákazníkům nacházejícím se alespoň ve dvou z těchto zeměpisných oblastí: ve vlastní zemi, v jiném členském státě nebo ve zbytku světa, v předchozím kalendářním roce
|
|
(7)
|
procento z hodnoty internetového prodeje plynoucí z internetového prodeje zákazníkům nacházejícím se ve vlastní zemi podniku, v předchozím kalendářním roce
|
(8)
|
procento z hodnoty internetového prodeje plynoucí z internetového prodeje zákazníkům nacházejícím se v jiných členských státech, v předchozím kalendářním roce
|
(9)
|
procento z hodnoty internetového prodeje plynoucí z internetového prodeje zákazníkům nacházejícím se ve zbytku světa, v předchozím kalendářním roce
|
|
iv)
|
za podniky s volnými pracovními místy pro specialisty v oblasti IKT, jež bylo těžké obsadit, když se pokusily o nábor takových specialistů v předchozím kalendářním roce
|
|
(10)
|
obtíže při náboru specialistů v oblasti IKT z důvodu nedostatku žádostí, v předchozím kalendářním roce
|
(11)
|
obtíže při náboru specialistů v oblasti IKT z důvodu nedostatečných příslušných kvalifikací žadatelů v oblasti IKT dosažených prostřednictvím vzdělávání a/nebo odborné přípravy, v předchozím kalendářním roce
|
(12)
|
obtíže při náboru specialistů v oblasti IKT z důvodu nedostatečné příslušné odborné praxe žadatelů, v předchozím kalendářním roce
|
(13)
|
obtíže při náboru specialistů v oblasti IKT z důvodu příliš vysokého platového očekávání žadatelů, v předchozím kalendářním roce
|
|
v)
|
za podniky, jež mají dokument (dokumenty) o opatřeních, praxi nebo postupech týkajících se bezpečnosti v oblasti IKT
|
|
(14)
|
čas definování nebo poslední revize dokumentu (dokumentů) podniku o opatřeních, praxi nebo postupech týkajících se bezpečnosti v oblasti IKT: během posledních dvanácti měsíců, v období před více než dvanácti měsíci a méně než 24 měsíci, před více než 24 měsíci
|
|
vi)
|
za podniky používající technologie umělé inteligence, zejména pokud jde o povinné proměnné (40) až (46)
|
|
(15)
|
software a systémy umělé inteligence byly vyvinuty vlastními zaměstnanci (včetně zaměstnanců mateřského nebo přidruženého podniku)
|
(16)
|
komerční software nebo systémy umělé inteligence byly upraveny vlastními zaměstnanci (včetně zaměstnanců mateřského nebo přidruženého podniku)
|
(17)
|
otevřený software nebo systémy umělé inteligence byly upraveny vlastními zaměstnanci (včetně zaměstnanců mateřského nebo přidruženého podniku)
|
(18)
|
komerční software nebo systémy umělé inteligence byly zakoupeny připravené k použití (rovněž pokud již byly integrovány do zakoupeného zboží nebo systému)
|
(19)
|
k vývoji nebo úpravě softwaru a systémů umělé inteligence byli najati externí poskytovatelé
|
(20)
|
zpracování údajů (např. pohlaví, věk, rasový nebo etnický původ, zdravotní postižení, náboženské vyznání nebo přesvědčení, sexuální orientace, zobrazení obličeje, záznamy o nákupu, povolání nebo adrese) o jednotlivcích (jako jsou zaměstnanci, uchazeči o zaměstnání nebo zákazníci) za použití technologií umělé inteligence
|
|
vii)
|
za podniky, jež používaly technologie umělé inteligence ke zpracování údajů o jednotlivcích
|
|
(21)
|
opatření (jako je analýza výsledků různých modelů strojového učení, zkoumání datového souboru, který byl použit k přípravě modelu strojového učení, rozšíření dat, které zahrnuje techniky umělého generování dodatečných datových bodů ze stávajících dat, tj. syntetických dat) pro kontrolu výsledků generovaných technologiemi umělé inteligence z hlediska možných předsudků vůči jednotlivcům na základě pohlaví, věku, rasového nebo etnického původu, zdravotního postižení, náboženského vyznání nebo přesvědčení, sexuální orientace
|
|
viii)
|
za podniky, jež nepoužívaly žádné technologie umělé inteligence, zejména pokud jde o povinné proměnné (40) až (46)
|
|
(22)
|
zvážení používání některých z technologií umělé inteligence, zejména pokud jde o povinné proměnné (40) až (46)
|
|
ix)
|
za podniky, jež nepoužívaly žádné technologie umělé inteligence, ale jejich používání zvažovaly, zejména pokud jde o povinné proměnné (40) až (46)
|
|
(23)
|
technologie umělé inteligence nepoužívány, neboť náklady se jeví jako příliš vysoké
|
(24)
|
technologie umělé inteligence nepoužívány z důvodu nedostatku odborných znalostí v podniku
|
(25)
|
technologie umělé inteligence nepoužívány z důvodu neslučitelnosti se stávajícím zařízením, softwarem nebo systémy
|
(26)
|
technologie umělé inteligence nepoužívány kvůli potížím s dostupností nebo kvalitou potřebných údajů
|
(27)
|
technologie umělé inteligence nepoužívány kvůli obavám souvisejícím s porušováním ochrany údajů a soukromí
|
(28)
|
technologie umělé inteligence nepoužívány z důvodu nejasných právních důsledků (např. odpovědnost za škodu způsobenou v důsledku používání umělé inteligence)
|
(29)
|
technologie umělé inteligence nepoužívány z etických důvodů
|
(30)
|
technologie umělé inteligence nepoužívány z důvodu neužitečnosti pro podnik
|
|