(EU) 2023/1201Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/1201 ze dne 21. června 2023 o podrobných opatřeních pro vedení některých řízení Komisí podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2065 (nařízení o digitálních službách)
Publikováno: | Úř. věst. L 159, 22.6.2023, s. 51-59 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 21. června 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 12. července 2023 | Nabývá účinnosti: | 12. července 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
22.6.2023 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 159/51 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/1201
ze dne 21. června 2023
o podrobných opatřeních pro vedení některých řízení Komisí podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2065 (nařízení o digitálních službách)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2065 ze dne 19. října 2022 o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (nařízení o digitálních službách) (1), a zejména na čl. 83 první pododstavec písm. a), b) a c) uvedeného nařízení,
poté, co byly všechny zúčastněné strany vyzvány k podání připomínek,
po konzultaci s Výborem pro digitální služby,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení (EU) 2022/2065 zmocňuje Komisi k přijímání prováděcích aktů o praktických opatřeních týkajících se některých aspektů řízení podle uvedeného nařízení. V souladu se zásadou řádné správy a zásadou právní jistoty je nezbytné stanovit pravidla týkající se pravomocí Komise provádět kontroly podle článku 69 nařízení (EU) 2022/2065 a přijímat nezbytné monitorovací kroky podle článku 72 uvedeného nařízení. Je rovněž nezbytné stanovit pravidla týkající se výkonu práva být slyšen adresáty předběžných zjištění Komise a práva na přístup ke spisu Komise podle článku 79 nařízení (EU) 2022/2065. |
(2) |
V souvislosti s kontrolami zmocňuje čl. 69 odst. 2 písm. f) a g) nařízení (EU) 2022/2065 úředníky Komise a další doprovázející osoby pověřené Komisí k provedení kontroly požádat jakéhokoli zástupce nebo zaměstnance dotčeného poskytovatele velmi velké online platformy nebo velmi velkého internetového vyhledávače či případně další dotčené osoby uvedené v čl. 67 odst. 1 uvedeného nařízení o vysvětlení skutečností nebo dokumentů týkajících se předmětu a účelu kontroly a zaznamenat odpovědi. Ve stejném kontextu kontrol zmocňuje čl. 69 odst. 2 písm. g) nařízení (EU) 2022/2065 úředníky Komise a další doprovázející osoby pověřené Komisí položit jakémukoli takovému zástupci nebo zaměstnanci dotazy týkající se předmětu a účelu kontroly a zaznamenat odpovědi. Podle čl. 74 odst. 2 písm. c) nařízení (EU) 2022/2065 může být takovým poskytovatelům a takovým osobám uložena pokuta, pokud ve lhůtě stanovené Komisí neopraví nesprávné, neúplné nebo zavádějící informace, které poskytl zástupce nebo jejich zaměstnanec na otázky položené v průběhu kontroly. Je proto nezbytné takovým poskytovatelům a takovým osobám poskytnout záznam všech poskytnutých vysvětlení a zavést postup, který jim umožní opravovat, měnit nebo doplňovat podaná vysvětlení, včetně ze strany zástupce nebo jejich zaměstnance, který taková vysvětlení podal, aniž by k tomu měl pověření. Vysvětlení podaná zástupcem nebo zaměstnancem by měla zůstat ve spisu Komise tak, jak byla zaznamenána během kontroly. |
(3) |
Podle článku 72 nařízení (EU) 2022/2065 může Komise přijmout nezbytná opatření k monitorování účinného provádění a dodržování uvedeného nařízení. Za tímto účelem by Komise měla mít možnost nařídit poskytovatelům velmi velkých online platforem a velmi velkých internetových vyhledávačů, aby poskytli přístup ke svým databázím a algoritmům a vysvětlení k nim, je-li to nezbytné k zajištění účinného souladu s nařízením (EU) 2022/2065. Přístup k těmto databázím může spočívat v tom, že Komisi umožní vyhledávat v těchto databázích prostřednictvím dotazů, jak je zapotřebí ke sledování účinného provádění a souladu s nařízením (EU) 2022/2065. Pro účely tohoto nařízení by měl být pojem „databáze“ vykládán jako odkaz na veškerá příslušná datová aktiva, která má dotčený poskytovatel velmi velké online platformy nebo velmi velkého internetového vyhledávače k dispozici, bez ohledu na to, zda jsou dostupná v jediné databázi. Při objednávání tohoto přístupu pro účely monitorování by Komise měla mít rovněž možnost určit technická rozhraní, která mohou usnadnit přístup k databázím a algoritmům, jako jsou aplikační programovací rozhraní (API) nebo jiné prostředky technického přístupu, včetně přístupu v reálném čase a/nebo prostředků pro přístup k velkým objemům dat. V této souvislosti by Komise měla mít rovněž možnost požadovat, aby tito poskytovatelé uchovávali nezbytné dokumenty za podmínek stanovených Komisí. Aby bylo zajištěno, že Komise bude mít nezbytné poznatky a odborné znalosti při plnění svých úkolů podle nařízení (EU) 2022/2065, měla by mít možnost jmenovat externí odborníky a auditory, kteří jí budou nápomocni při plnění jejích úkolů v oblasti dohledu. Tito odborníci a auditoři by měli být na dotčeném poskytovateli nezávislí a měli by mít nezbytné odborné znalosti a poznatky, aby mohli být Komisi nápomocni. Za tímto účelem je nezbytné stanovit požadavky na nezávislost a odborné znalosti těchto odborníků a auditorů. |
(4) |
Ustanovení čl. 79 odst. 1 nařízení (EU) 2022/2065 vyžaduje, aby Komise před přijetím rozhodnutí podle čl. 73 odst. 1, článku 74 nebo článku 76 uvedeného nařízení poskytla poskytovateli velmi velké online platformy nebo velmi velkého internetového vyhledávače či jiné osobě uvedené v čl. 67 odst. 1 nařízení 2022/2065, kterým oznámila předběžná zjištění, možnost slyšení ohledně zjištění a opatření, která Komise hodlá s ohledem na tato zjištění přijmout. Tito poskytovatelé a tyto osoby by měli předložit svá stanoviska písemně ve lhůtě stanovené Komisí s cílem sladit účinnost a účelnost řízení na jedné straně a možnost uplatnit právo na slyšení na straně druhé. Adresát prozatímních zjištění by měl mít právo stručně uvést relevantní skutečnosti a poskytnout podpůrné doklady. V zájmu zajištění spravedlivého a účinného řízení, účinného a plného prosazování nařízení (EU) 2022/2065 a právní jistoty pro všechny dotčené osoby je nezbytné stanovit pravidla, pokud jde o formát a maximální délku písemných vyjádření a používání jazyků. |
(5) |
Ustanovení čl. 79 odst. 4 nařízení (EU) 2022/2065 vyžaduje, aby Komise umožnila stranám, kterých se týká její řízení, přístup ke spisu. Zatímco adresát prozatímních zjištění by měl vždy získat od Komise verze znění všech dokumentů uvedených v předběžných zjištěních bez důvěrných údajů, Komise by měla mít možnost rozhodnout případ od případu o vhodném postupu pro poskytnutí přístupu k dalším informacím ve spisu. Komise by při poskytování přístupu ke spisu měla zajistit ochranu obchodních tajemství a jiných důvěrných informací. Komise by měla mít možnost požádat osoby, které v průběhu řízení předkládají nebo předložily informace nebo dokumenty, aby označily obchodní tajemství nebo jiné důvěrné informace. Komise by měla před zpřístupněním těchto informací adresátovi svých předběžných zjištění u každého jednotlivého dokumentu posoudit, zda je, s ohledem na účinný výkon práva na slyšení, potřeba zpřístupnění dokumentů větší než újma, kterou by zpřístupnění mohlo způsobit osobě, která informace nebo dokumenty předložila, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
KAPITOLA I
OBLAST PŮSOBNOSTI
Článek 1
Předmět a oblast působnosti
Toto nařízení stanoví pravidla týkající se praktických opatření pro:
a) |
kontroly prováděné podle článku 69 nařízení (EU) 2022/2065 a monitorovací kroky přijaté podle článku 72 uvedeného nařízení; |
b) |
výkon práva na slyšení a podmínky zpřístupnění podle článku 79 nařízení (EU) 2022/2065. |
KAPITOLA II
KONTROLY A MONITOROVACÍ KROKY PROVÁDĚNÉ KOMISÍ
Článek 2
Vysvětlení poskytnutá během kontrol
1. Vysvětlení požadovaná Komisí nebo doprovázejícími osobami podle čl. 69 odst. 2 písm. f) a g) nařízení (EU) 2022/2065 podávají pouze pověření zástupci nebo zaměstnanci poskytovatele velmi velké online platformy, poskytovatele velmi velkého internetového vyhledávače nebo případně jiných osob uvedených v čl. 67 odst. 1 uvedeného nařízení. Úředníci Komise nebo doprovázející osoby mohou uvedená vysvětlení v jakékoli formě zaznamenat.
2. Po kontrole se kopie jakéhokoli záznamu pořízeného podle odstavce 1 zpřístupní poskytovateli velmi velké online platformy, poskytovateli velmi velkého internetového vyhledávače nebo jiné osobě uvedené v čl. 67 odst. 1 nařízení (EU) 2022/2065, které se tato kontrola týká.
3. V případech, kdy byl zástupce nebo zaměstnanec uvedený v odstavci 1 požádán, aby poskytl vysvětlení, avšak tento zástupce nebo zaměstnanec nebyl oprávněn poskytovat vysvětlení jménem poskytovatele nebo dotčené osoby, stanoví Komise lhůtu, v níž může dotčený poskytovatel nebo osoba sdělit Komisi veškeré opravy, změny nebo doplnění vysvětlení poskytnutých tímto zástupcem nebo zaměstnancem. Oprava, změny nebo doplnění se připojí k vysvětlením zaznamenaným podle odstavce 1.
4. Možností poskytovatele velmi velké online platformy, poskytovatele velmi velkého internetového vyhledávače nebo případně jiných osob uvedených v čl. 67 odst. 1 nařízení (EU) 2022/2065 sdělit Komisi opravy, změny nebo doplňující informace k vysvětlení podanému podle odstavce 3 není dotčena pravomoc Komise ukládat pokuty a penále v souladu s články 74 a 76 nařízení (EU) 2022/2065.
Článek 3
Monitorovací kroky
1. Pokud Komise poskytovateli velmi velkých online platforem nebo velmi velkého internetového vyhledávače nařídí, aby jí poskytl přístup ke svým databázím nebo algoritmickým systémům podle čl. 72 odst. 1 nařízení (EU) 2022/2065, může Komise určit technické prostředky nebo rozhraní, jejichž prostřednictvím poskytovatelé velmi velkých online platforem nebo velmi velkých internetových vyhledávačů tento přístup poskytnou.
2. Poskytovatelé velmi velkých online platforem nebo velmi velkého internetového vyhledávače, jimž bylo nařízeno poskytnout přístup podle čl. 72 odst. 1 nařízení (EU) 2022/2065, tak učiní včas a účinně, což Komisi umožní přístup ke všem informacím v dotčených databázích a ke všem informacím souvisejícím s dotčeným algoritmem, které jsou nezbytné pro posouzení toho, jak dotčený poskytovatel provádí nařízení (EU) 2022/2065 a zda je s ním v souladu.
3. Poskytovatelé velmi velkých online platforem nebo velmi velkého internetového vyhledávače, jimž bylo nařízeno poskytnout přístup podle čl. 72 odst. 1 nařízení (EU) 2022/2065, splňují požadavky stanovené v článku 7 tohoto nařízení.
4. Pokud Komise uloží poskytovateli velmi velkých online platforem nebo velmi velkého internetového vyhledávače povinnost uchovávat všechny dokumenty nezbytné k posouzení provádění a dodržování nařízení (EU) 2022/2065 podle čl. 72 odst. 1 uvedeného nařízení, stanoví podmínky uchovávání, včetně doby a rozsahu dokumentů, na něž se povinnost vztahuje. V zájmu posouzení provádění a souladu s nařízením (EU) 2022/2065 může být toto období v případě potřeby prodlouženo.
5. Pokud Komise jmenuje externí odborníky nebo auditory, kteří jí budou nápomocni při monitorování toho, zda poskytovatelé velmi velkých online platforem a velmi velkých internetových vyhledávačů podle čl. 72 odst. 2 nařízení (EU) 2022/2065 účinně provádí a dodržují uvedené nařízení, Komise zajistí, aby tito odborníci a auditoři byli nezávislí na dotčeném poskytovateli a aby prokázali odborné znalosti a poznatky v oblasti, v níž jsou Komisi nápomocni.
6. Aby byla zajištěna nezávislost v souladu s odstavcem 5, Komise při jmenování odborníků nebo auditorů podle uvedeného odstavce zohlední existenci sdíleného vlastnictví, řízení, vedení, personálu nebo zdrojů dotčených externích odborníků nebo auditorů a existenci smluvních vztahů s dotčeným poskytovatelem velmi velké online platformy nebo velmi velkého internetového vyhledávače během 24 měsíců před postupem prováděným Komisí. Jmenovaný odborník nebo auditor musí být nezávislý po celou dobu, na niž je jmenován.
7. Aby bylo zajištěno, že odborníci a auditoři mají nezbytné odborné znalosti a poznatky v souladu s odstavcem 5, vezme Komise při jmenování odborníka nebo auditora podle uvedeného odstavce v úvahu prokázanou odbornost odborníka v záležitosti, v níž jsou Komisi nápomocni, nebo prokázanou technickou způsobilost auditora k provádění auditů v záležitosti, v níž jsou Komisi nápomocni.
KAPITOLA III
PRÁVO NA SLYŠENÍ A NA PŘÍSTUP KE SPISU
Článek 4
Písemné připomínky k předběžným zjištěním
1. Adresát předběžných zjištění sdělených podle čl. 73 odst. 2, čl. 74 odst. 3 a článku 76 nařízení (EU) 2022/2065 může ve lhůtě stanovené Komisí stručně a v souladu s požadavky na formát a délku dokumentů stanovenými v příloze tohoto nařízení písemně informovat Komisi o svém stanovisku k těmto zjištěním a k opatřením, o jejichž přijetí může Komise s ohledem na tato zjištění uvažovat, a předložit na jejich podporu důkazy. Komise není povinna zohledňovat písemné připomínky obdržené po uplynutí této lhůty.
2. Informace předložené Komisi podle odstavce 1 musí být správné, úplné a nesmí být zavádějící. Musí být prezentovány jasným, dobře strukturovaným a srozumitelným způsobem.
3. Písemné připomínky uvedené v odstavci 1 se vypracovávají v jednom z úředních jazyků Unie. Podpůrná dokumentace se předkládá v původním jazyce, a pokud jejich původní jazyk není jedním z úředních jazyků Unie, musí k nim být přiložen věrný překlad do jednoho z úředních jazyků Unie.
4. Písemné připomínky uvedené v odstavci 1 musí být v souladu s pravidly pro formát a počet stran stanovenými v příloze tohoto nařízení. Komise může na základě odůvodněné žádosti adresátu předběžných zjištění povolit překročit uvedený počet stran, pokud daný adresát doloží, že je v případech obzvláště složitých z právního nebo skutkového hlediska objektivně nemožné nebo mimořádně obtížné dodržet příslušné počty stran.
5. Dokumenty, databáze nebo jakékoli jiné informace se předkládají Komisi v souladu s článkem 7 tohoto nařízení.
6. K informacím předloženým Komisi podle odstavce 1 se přiloží písemný doklad o tom, že osoby předkládající tyto informace jsou oprávněny jednat jménem adresáta dotčených předběžných zjištění.
7. Komise neprodleně písemně potvrdí adresátovi dotčených předběžných zjištění nebo jeho zástupcům, že obdržela informace předložené podle odstavce 1.
Článek 5
Přístup ke spisu
1. Na žádost poskytne Komise adresátovi předběžných zjištění sdělených podle čl. 73 odst. 2, čl. 74 odst. 3 nebo článku 76 nařízení (EU) 2022/2065 (dále jen „adresát“) přístup ke spisu. Přístup ke spisu nelze poskytnout před oznámením předběžných zjištění.
2. Když Komise poskytuje přístup ke spisu, poskytne adresátovi všechny dokumenty uvedené v předběžných zjištěních s výhradou vypuštění provedených podle článku 6 za účelem ochrany obchodního tajemství nebo jiných důvěrných informací.
3. Aniž je dotčen odstavec 4, Komise rovněž poskytne přístup ke všem dokumentům ve svém spisu bez jakýchkoliv vypuštění za podmínek zpřístupnění, které budou stanoveny v rozhodnutí Komise. Podmínky zpřístupnění se stanoví v souladu s následujícím:
a) |
přístup k dokumentům je poskytován pouze omezenému počtu určených externích právních a ekonomických poradců a externích technických odborníků, které adresát najal a jejichž jména musí být Komisi sdělena předem; |
b) |
určení externí právní a ekonomičtí poradci a externí techničtí odborníci musí být podniky, zaměstnanci podniků nebo se nacházet v situaci srovnatelné se situací zaměstnanců podniků. Všichni jsou vázáni podmínkami zpřístupnění. |
c) |
Osoby zařazené na seznam určených externích právních a ekonomických poradců a technických odborníků nesmějí být ke dni rozhodnutí Komise, kterým se stanoví podmínky zpřístupnění, v pracovněprávním vztahu s adresátem nebo v situaci srovnatelné se situací zaměstnance adresáta. Pokud určený externí právní nebo ekonomický poradce nebo externí technický odborník následně vstoupí do takového vztahu s adresátem nebo s jinými podniky působícími na stejných trzích jako adresát v průběhu šetření nebo během tří let od skončení šetření Komise, určený externí právní nebo ekonomický poradce nebo externí technický odborník a adresát neprodleně informuje Komisi o podmínkách tohoto vztahu. Daný určený externí právní nebo ekonomický poradce nebo externí technický odborník rovněž poskytne Komisi ujištění, že již nemá přístup k informacím nebo dokumentům obsaženým ve spisu, ke kterým mu byl poskytnut přístup podle písmene a) a které nebyly Komisí adresátovi poskytnuty. Komisi rovněž poskytnou ujištění, že budou i nadále dodržovat požadavky uvedené v písmenu d) tohoto odstavce. |
d) |
Určený externí právní a ekonomický poradce a externí techničtí odborníci nezpřístupní žádný z poskytnutých dokumentů ani jejich obsah žádné fyzické nebo právnické osobě, která není vázána podmínkami zpřístupnění, a nepoužijí žádný z poskytnutých dokumentů ani jejich obsah jinak než pro účely uvedené níže v čl. 5 odst. 9. |
e) |
Komise v podmínkách zpřístupnění stanoví technické prostředky zpřístupnění a dobu jeho trvání. Zpřístupnění lze provést elektronickými prostředky nebo (u některých nebo všech dokumentů) v prostorách Komise. |
4. Komise může za výjimečných okolností rozhodnout, že poskytne přístup k určitým dokumentům nebo že poskytne přístup k částečně upraveným dokumentům podle podmínek zpřístupnění uvedených v odstavci 3, pokud určí, že újma, kterou by strana, jež dotčené dokumenty předložila, pravděpodobně utrpěla zpřístupněním za těchto podmínek zpřístupnění, převáží nad významem zpřístupnění plného znění dokumentu za účelem uplatnění práva na slyšení.
5. Podle čl. 79 odst. 4 nařízení (EU) 2022/2065 se právo na přístup ke spisu Komise nevztahuje na interní dokumenty Komise nebo příslušných orgánů členských států. Podobná ochrana se může vztahovat i na korespondenci mezi Komisí a jinými veřejnými orgány, včetně jiných orgánů EU nebo třetích zemí, a na jiné druhy citlivých dokumentů.
6. Určení externí právní a ekonomičtí poradci a externí techničtí odborníci uvedení v odstavci 3 mohou do jednoho týdne od obdržení přístupu podle podmínek zpřístupnění předložit Komisi odůvodněnou žádost o přístup k verzi jakéhokoli dokumentu ze spisu Komise bez důvěrných údajů, který adresátovi dosud nebyl poskytnut podle odstavce 2, s cílem zpřístupnit adresátovi takovou verzi bez důvěrných údajů, nebo rozšířit podmínky zpřístupnění na další určené externí právní a ekonomické poradce nebo externí technické odborníky. Tento dodatečný přístup lze poskytnout pouze výjimečně a za předpokladu, že je to nezbytné pro řádný výkon práva adresáta na slyšení.
7. Pro účely použití odstavců 4 až 6 může Komise požádat stranu, která dotyčné dokumenty předložila, o jejich nedůvěrné znění podle článku 6.
8. Považuje-li Komise žádost podle odstavce 6 za opodstatněnou vzhledem k potřebě zajistit, aby byl adresát schopen účinně uplatnit své právo na slyšení, požádá stranu, která dotčené dokumenty poskytla, aby buď odsouhlasila verzi bez důvěrných informací k zpřístupnění pro adresáta, nebo odsouhlasila rozšíření podmínek zpřístupnění na určené osoby nebo podniky pouze pro dotčené dokumenty.
9. V případě, že strana, která dotčené dokumenty poskytla, nesouhlasí, přijme Komise rozhodnutí, kterým stanoví podmínky zpřístupnění dotčených dokumentů.
10. Dokumenty získané na základě přístupu ke spisu umožněného podle tohoto článku se použijí pouze pro účely příslušných řízení, v jejichž rámci byl přístup k těmto dokumentům poskytnut, nebo pro účely soudních či správních řízení týkajících se uplatnění nařízení (EU) 2022/2065, jež souvisí s těmito řízeními.
11. Komise může kdykoli v průběhu řízení namísto metody poskytnutí přístupu ke spisu podle odstavce 3 výše nebo v kombinaci s ní poskytnout přístup k některým nebo všem dokumentům upraveným podle čl. 6 odst. 3, aby se zabránilo nepřiměřenému prodlení nebo administrativní zátěži.
KAPITOLA IV
OBECNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
Článek 6
Označování a ochrana důvěrných informací
1. Není-li v nařízení (EU) 2022/2065 nebo v článku 5 tohoto nařízení stanoveno jinak, Komise nezveřejní ani nezpřístupní informace nebo dokumenty, které shromáždila nebo získala, pokud obsahují obchodní tajemství nebo jiné důvěrné informace jakékoliv fyzické nebo právnické osoby.
2. Při zabavení dokumentů nebo získání dobrovolného přístupu k dokumentům během kontrol podle článku 69 nařízení (EU) 2022/2065 nebo při jiném přijímání dokumentů nebo přístupu k informacím podle článku 72 nařízení (EU) 2022/2065 informuje Komise dotčené velmi velké online platformy nebo velmi velké internetové vyhledávače nebo případně jinou dotčenou fyzickou nebo právnickou osobu uvedenou v čl. 67 odst. 1 nařízení (EU) 2022/2065 o tom, že přístup k těmto informacím může být poskytnut podle článku 5 tohoto nařízení. V každém případě, pokud velmi velké online platformy nebo velmi velké internetové vyhledávače nebo případně jiná dotčená fyzická nebo právnická osoba poskytnou Komisi informace podle nařízení (EU) 2022/2065 nebo tohoto nařízení dobrovolně, souhlasí s tím, že přístup k těmto informacím může být poskytnut podle článku 5 tohoto nařízení.
3. Aniž je dotčen odstavec 2, může Komise požadovat, aby velmi velké online platformy nebo velmi velké internetové vyhledávače nebo případně jiné dotčené fyzické nebo právnické osoby, které jsou původci dokumentů obsažených v jejím souboru, identifikovaly dokumenty, prohlášení nebo jejich části, o nichž se domnívají, že obsahují obchodní tajemství nebo jiné důvěrné informace, a aby určily fyzické a právnické osoby, ve vztahu k nimž jsou tyto informace považovány za důvěrné. Komise může rovněž dotčeným velmi velkým online platformám nebo velmi velkým internetovým vyhledávačům nebo případně jiným dotčeným fyzickým nebo právnickým osobám uvedeným v čl. 67 odst. 1 nařízení (EU) 2022/2065 stanovit lhůtu pro identifikaci jakékoli části rozhodnutí Komise, která podle jejich názoru obsahuje obchodní tajemství nebo jiné důvěrné informace.
4. Komise může dotčenému poskytovateli velmi velkých online platforem a velmi velkých internetových vyhledávačů nebo případně dotčené fyzické nebo právnické osobě uvedené v čl. 67 odst. 1 nařízení (EU) 2022/2065 stanovit lhůtu s tím, že:
a) |
doloží své žádosti o obchodní tajemství a další důvěrné informace pro každý jednotlivý dokument a databázi nebo část dokumentu a databáze; |
b) |
poskytnou Komisi verzi dokumentů a databáze bez důvěrných údajů, v níž jsou obchodní tajemství a jiné důvěrné informace jasným a srozumitelným způsobem vypuštěny; |
c) |
poskytnou stručný popis každé vypuštěné informace bez důvěrných údajů. |
5. Pokud poskytovatelé velmi velkých online platforem nebo velmi velkých internetových vyhledávačů nebo případně dotčené fyzické nebo právnické osoby uvedené v čl. 67 odst. 1 nařízení (EU) 2022/2065 nedodrží ustanovení odstavců 2 a 3, může Komise mít za to, že dotčené informace neobsahují obchodní tajemství ani jiné důvěrné informace.
6. Pokud Komise rozhodne, že určité informace, o nichž poskytovatelé velmi velkých online platforem nebo velmi velkých internetových vyhledávačů nebo případně fyzické nebo právnické osoby uvedení v čl. 67 odst. 1 nařízení (EU) 2022/2065 tvrdí, že jsou důvěrné, mohou být zveřejněny buď proto, že tyto informace nepředstavují obchodní tajemství nebo jiné důvěrné informace, nebo proto, že existuje převažující zájem na jejich zveřejnění, informuje dotčené poskytovatele nebo fyzickou či právnickou osobu, že má v úmyslu tyto informace zveřejnit, pokud do jednoho týdne neobdrží námitky. Pokud poskytovatel nebo dotčená fyzická nebo právnická osoba vznese námitku, může Komise přijmout odůvodněné rozhodnutí, v němž upřesní den, po němž budou informace zpřístupněny. Tento den musí být nejméně jeden týden ode dne oznámení. Rozhodnutí se oznámí dotčeným poskytovatelům nebo fyzické či právnické osobě.
Článek 7
Předávání a přijímání dokumentů
1. Předávání dokumentů, databází nebo jakýchkoli jiných informací Komisi a přijímání dokumentů od ní podle článků 2, 3 a 4 tohoto nařízení probíhá digitálními prostředky. Komise může zveřejňovat a pravidelně aktualizovat technické specifikace týkající se způsobů předávání a podpisu.
2. Dokumenty předávané digitálními prostředky jsou podepsány s použitím alespoň jednoho kvalifikovaného elektronického podpisu, který splňuje požadavky stanovené v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 (2).
3. Dokumenty předávané Komisi digitálními prostředky se považují za přijaté dnem, kdy Komise zašle potvrzení o přijetí.
4. Pro informace v reálném čase nebo téměř v reálném čase sdílené například prostřednictvím aplikačních programovacích rozhraní nebo jiných rovnocenných prostředků stanoví Komise metodu a dobu trvání takového sdílení informací.
5. Dokumenty, databáze a jakékoli jiné informace předané Komisi digitálními prostředky se nepovažují za přijaté, pokud nastane jedna z těchto okolností:
a) |
dokument nebo jeho části jsou nefunkční nebo nepoužitelné; |
b) |
dokument obsahuje viry, malware nebo jiné hrozby; |
c) |
dokument obsahuje elektronický podpis, jehož platnost nemůže Komise ověřit. |
6. Komise bez odkladu informuje odesílatele, pokud nastane jedna z okolností uvedených v odstavci 5, a poskytne mu možnost vyjádřit v přiměřené lhůtě své stanovisko a situaci napravit.
7. Odchylně od odstavce 1 mohou být dokumenty za výjimečných okolností, které znemožňují nebo nadměrně ztěžují zasílání digitálními prostředky, zaslány Komisi i doporučeným dopisem. Tyto dokumenty jsou považovány za doručené Komisi v den jejich doručení na adresu příslušného útvaru Komise, kterou Komise zveřejnila na svých internetových stránkách.
8. Odchylně od odstavce 1 mohou být dokumenty za výjimečných okolností, které znemožňují nebo nadměrně ztěžují zasílání digitálními prostředky, předány Komisi prostřednictvím osobního doručení. Tyto dokumenty jsou považovány za doručené v den jejich doručení na adresu příslušného útvaru Komise, kterou Komise zveřejnila na svých internetových stránkách. Toto doručení bude potvrzeno potvrzením Komise o přijetí.
Článek 8
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 21. června 2023.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 277, 27.10.2022, s. 1.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES (Úř. věst. L 257, 28.8.2014, s. 73).
PŘÍLOHA
Formát a délka připomínek předložených podle článku 4
Písemné připomínky předložené Komisi podle článku 4 tohoto nařízení se předkládají ve formátu, který Komisi umožňuje jejich elektronické zpracování, a zejména jejich digitalizaci a rozpoznávání znaků.
Za tímto účelem musí být splněny následující požadavky:
a) |
text ve formátu A4 je snadno čitelný a napsaný pouze na jedné straně listu (tedy jednostranně, nikoli oboustranně); |
b) |
dokumenty předložené v listinné podobě jsou spojeny způsobem, který umožňuje jejich snadné oddělení (nesmí být svázány nebo jinak pevně spojeny, např. slepením, sešitím atd.); |
c) |
text je napsán běžným typem písma (například Times New Roman, Courier nebo Arial) o velikosti alespoň 12 bodů u textu a alespoň 10 bodů u poznámek pod čarou, s řádkováním 1 a s okraji nahoře, dole, vlevo a vpravo o šířce alespoň 2,5 cm (maximálně 4 700 znaků na stránku); |
d) |
strany a odstavce každého dokumentu jsou číslovány souvisle a vzestupně. |
Písemné připomínky předložené Komisi podle článku 4 tohoto nařízení nesmějí přesáhnout 50 stran. Případné přílohy přiložené k těmto připomínkám se do maximálního počtu stran nezapočítávají, pokud mají čistě důkazní a pomocnou funkci a jsou přiměřené co do počtu a délky.