(EU) 2023/1193Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/1193 ze dne 14. března 2023, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/23, pokud jde o regulační technické normy upřesňující obsah plánu řešení krize (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 158, 21.6.2023, s. 48-61 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 14. března 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 11. července 2023 Nabývá účinnosti: 11. července 2023
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



21.6.2023   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 158/48


NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/1193

ze dne 14. března 2023,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/23, pokud jde o regulační technické normy upřesňující obsah plánu řešení krize

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/23 ze dne 16. prosince 2020 o rámci pro ozdravné postupy a řešení krize ústředních protistran a o změně nařízení (EU) č. 1095/2010, (EU) č. 648/2012, (EU) č. 600/2014, (EU) č. 806/2014 a (EU) 2015/2365 a směrnic 2002/47/ES, 2004/25/ES, 2007/36/ES, 2014/59/EU a (EU) 2017/1132 (1), a zejména na čl. 12 odst. 9 čtvrtý pododstavec uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Při vypracovávání plánů řešení krize by orgány příslušné k řešení krize měly dbát na to, aby zvážily všechny prvky uvedené v čl. 12 odst. 7 písm. a) až s) nařízení (EU) 2021/23. Normy pro obsah plánů řešení krize by měly být dostatečně podrobné, aby bylo zajištěno, že plány řešení krize budou cílené a užitečné pro provádění strategií řešení krize, a zároveň by měly umožňovat dostatečnou flexibilitu, aby bylo možné zohlednit vnitrostátní právní rámec v oblasti insolvenčního práva, jakož i povahu a složitost clearingové činnosti ústřední protistrany.

(2)

Ačkoli by v plánu řešení krize měly být zahrnuty všechny prvky upřesňující obsah plánů řešení krize, které jsou upraveny v článku 12 nařízení (EU) 2021/23, orgán příslušný k řešení krize by měl zajistit, aby tyto prvky byly v plánu řešení krize zohledněny vhodným způsobem s ohledem na specifické vlastnosti ústřední protistrany, jako je povaha a složitost clearingové činnosti, kterou provádí.

(3)

Shrnutí klíčových prvků plánu řešení krize uvedené v čl. 12 odst. 7 písm. a) nařízení (EU) 2021/23 by mělo být stručné a výstižné, ale zároveň by mělo obsahovat dostatečné vysvětlení, aby zahrnovalo klíčové prvky plánu, které mají být ústřední protistraně sděleny. Toto shrnutí by mělo ústřední protistrany seznámit s klíčovými činnostmi, které by měly být schopny provádět, a s údaji, které by měly být schopny předkládat. Shrnutí by se mělo zaměřit na případy, kdy tento plán může mít podstatný dopad na plánování ozdravných postupů a krizového řízení ústřední protistrany, a objasnit veškerá očekávání od ústřední protistrany, pokud jde o spolupráci ve fázi řešení krize, a opatření, která mohou ovlivnit funkce ústřední protistrany.

(4)

Aby byla zajištěna celková vhodnost a přiměřenost plánu řešení krize, měl by obsahovat scénáře řešení krize a strategie řešení krize. Orgán příslušný k řešení krize by měl mít k dispozici nástroje v podobě různých typů možných scénářů, včetně jejich kombinací, k vytvoření relevantních a vhodných scénářů pro ústřední protistranu a seznam klíčových aspektů, které je třeba zvážit při stanovení strategií řešení krize pro scénáře řešení krize.

(5)

S cílem zohlednit specifické rysy platného vnitrostátního právního rámce v oblasti insolvenčního práva by orgány příslušné k řešení krize měly mít flexibilitu, aby mohly pečlivě zvážit některé aspekty plánování řešení krize, jako je mechanismus podle článku 60 nařízení (EU) 2021/23 a případné rozdíly mezi pořadím věřitelů podle vnitrostátních insolvenčních postupů a pořadím pro absorpci ztrát stanoveným podle uvedeného nařízení. Tuto celkovou flexibilitu dokládá toto nařízení, které stanoví prvky, jež mají být zohledněny v plánu řešení krize, aniž je dotčena požadovaná flexibilita podle nařízení (EU) 2021/23. Prvky uvedené v tomto nařízení rovněž nevylučují, aby orgán příslušný k řešení krize stanovil další aspekty, které mají být zohledněny v plánu řešení krize.

(6)

Pro usnadnění a zajištění účinného provádění plánu řešení krize je nezbytné, aby v případech, kdy orgán příslušný k řešení krize posoudil některé aspekty ústřední protistrany odlišně od vlastního posouzení ústřední protistrany v rámci ozdravného plánu, byly tyto rozdíly zváženy s ohledem na možný dopad na rychlé provádění plánu řešení krize. Pokud jsou tedy zjištěny nějaké rozdíly, měl by je orgán příslušný k řešení krize zohlednit v plánu řešení krize a posoudit je, aby pochopil jejich případný vliv na provádění plánu řešení krize.

(7)

Aby bylo zajištěno, že plány řešení krize mohou být v případě potřeby účinně a včas provedeny, je nezbytné, aby orgány příslušné k řešení krize v rámci možností provedly „ověřovací zkoušku“ uplatňování zamýšleného plánu řešení krize podrobným testováním procesů a postupů. Součástí tohoto testování by mělo být zasílání e-mailů a informací, aby se zajistilo, že všechny předem naplánované kroky týkající se toho, jak a kdy provést určitá opatření a jak a kdy shromáždit určité informace, jsou v krizových podmínkách proveditelné a že veškeré zjištěné překážky jsou vyřešeny, aby se v co největší míře zajistilo, že odhadované časové rámce budou pravděpodobně dodrženy.

(8)

Aby bylo zajištěno, že klíčoví zaměstnanci zůstanou v ústřední protistraně i během fáze řešení krize, měl by se orgán příslušný k řešení krize pokusit posoudit a předem stanovit motivační struktury, které budou používány, a to případně nejen v souvislosti s budoucími zisky ústřední protistrany, ale také s přímými odměnami, a měl by zvážit, jak zajistit dostatečný počet zaměstnanců tím, že zváží krátkodobé nábory, výměny, dočasná přidělení nebo případné dohody o poradenství zaměstnanců, aby ústřední protistrany měly potřebné kompetence.

(9)

Aby byla zajištěna rychlá a účinná spolupráce s orgány, jejichž oblasti působnosti by byly ovlivněny selháním ústřední protistrany a které jsou zastoupeny v kolegiu k řešení krize podle článku 4 nařízení (EU) 2021/23, měl by orgán příslušný k řešení krize připravit a pravidelně testovat mechanismy pro oznamování kolegiu k řešení krize a sdělování všech relevantních informací.

(10)

Toto nařízení vychází z návrhů regulačních technických norem, které Komisi předložil Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA) po konzultaci s Evropskou radou pro systémová rizika.

(11)

Orgán ESMA uskutečnil k návrhům regulačních technických norem, z nichž toto nařízení vychází, otevřené veřejné konzultace, analyzoval potenciální související náklady a přínosy a požádal o stanovisko skupinu subjektů působících v oblasti cenných papírů a trhů zřízenou podle článku 37 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 (2),

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Kvantifikační posouzení

Orgán příslušný k řešení krize při sestavování plánu řešení krize posoudí, jak jsou nebo mohou být jednotlivé aspekty plánu řešení krize kvantifikovány, a poskytne vysvětlení, jak a v jakém rozsahu bylo provedeno kvantitativní posouzení určitého aspektu plánu řešení krize. Pokud orgán příslušný k řešení krize dospěje k závěru, že v souvislosti s určitým aspektem plánu řešení krize není kvantitativní posouzení vhodné nebo možné, mělo by to být v plánu řešení krize uvedeno.

Článek 2

Shrnutí klíčových prvků plánu řešení krize

Při přípravě shrnutí klíčových prvků plánu řešení krize v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. a) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plán řešení krize obsahoval alespoň tyto prvky:

a)

klíčové prvky stanovených strategií řešení krize a základní hlavní scénáře v rámci plánu řešení krize, přičemž se rozlišuje mezi událostmi selhání, událostmi jinými než selhání a kombinací obojího;

b)

stručné shrnutí klíčových prvků plánu řešení krize ve vztahu ke každému z bodů podle čl. 12 odst. 7 písm. b) až s) nařízení (EU) 2021/23 se zaměřením na aspekty relevantní pro ústřední protistranu:

i)

hlavní opatření, která by měla být ústřední protistrana schopna provádět;

ii)

údaje, které by ústřední protistrana měla být schopna předložit;

iii)

všechny aspekty plánu, které mohou mít podstatný dopad na plánování ozdravných postupů a krizového řízení ústřední protistrany.

Článek 3

Shrnutí podstatných změn

Při přípravě shrnutí podstatných změn plánu řešení krize v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. b) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plán řešení krize obsahoval podstatné změny týkající se alespoň těchto prvků:

a)

trhů, na kterých ústřední protistrana působí, linií podnikání považovaných za klíčové pro ústřední protistranu a clearingových služeb, které ústřední protistrana nabízí;

b)

dohod o interoperabilitě ústřední protistrany nebo prvků vzájemné propojenosti ústřední protistrany, včetně poskytovatelů služeb ústřední protistrany;

c)

kapitálu a kapitálové struktury ústřední protistrany, včetně výše předem financovaných vyčleněných vlastních zdrojů;

d)

obezřetnostních požadavků ústřední protistrany, včetně změn metodik fondu pro riziko selhání, rámců pro řízení marží a rizika likvidity, investičních politik, politik pro zajištění a vypořádání;

e)

neobezřetnostních požadavků ústřední protistrany, včetně organizačních aspektů, jako je organizační struktura, kontinuita činnosti a externí zajišťování služeb (outsourcing), a podstatných změn pravidel řízení obchodní činnosti ústřední protistrany, včetně složení členů ústřední protistrany a změn týkajících se oddělení a přenositelnosti;

f)

struktury vlastnictví ústřední protistrany a motivačních struktur manažerů;

g)

scénářů řešení a strategií řešení.

Článek 4

Zásadní funkce

Při přípravě popisu toho, jak by bylo možné právně a ekonomicky oddělit zásadní funkce ústřední protistrany v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. c) nařízení (EU) 2021/23, orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plán řešení krize obsahoval alespoň tyto prvky:

a)

popis funkcí, které orgán příslušný k řešení krize považuje za zásadní;

b)

pokud existují podstatné rozdíly oproti seznamu zásadních funkcí v ozdravném plánu, podrobný popis hlavních důvodů, proč orgán příslušný k řešení krize posoudil zásadní funkce odlišně, podstatné dopady takového odlišného posouzení, a jak by to mohlo ovlivnit způsobilost ústřední protistrany k řešení krize;

c)

popis hlavních závislostí mezi zásadními funkcemi a kritickými prvky vzájemné propojenosti a popis klíčových vnitřních a vnějších mechanismů a procesů, včetně operací, postupů IT, seznamu klíčových zaměstnanců a hlavních poskytovatelů služeb nezbytných k tomu, aby ústřední protistrana mohla nadále zajišťovat své zásadní funkce, nebo jakýchkoli dalších aspektů, které může být nezbytné zvážit s ohledem na možný převod některých nebo všech operací ústřední protistrany na jinou infrastrukturu finančních trhů nebo překlenovací ústřední protistranu, je-li to součástí navrhované strategie řešení krize;

d)

popis toho, jak by mohly být zásadní funkce odděleny od jiných než zásadních funkcí z ekonomického, provozního a právního hlediska, včetně podrobností o tom, jak orgán příslušný k řešení krize posoudil podstatné dopady takového oddělení na zúčastněné strany, včetně:

i)

podstatných dopadů na skupiny transakcí se započtením pro členy clearingového systému, pokud jsou transakce rozděleny do různých sil ústřední protistrany nebo jiné ústřední protistrany;

ii)

podstatných dopadů na operace nebo právních účinků rozdělení transakcí do různých ústředních protistran a dopadů na členy clearingového systému, klienty a nepřímé klienty, pokud je lze určit;

iii)

podstatných dopadů na výpočet požadavků na zajištění, zejména variačních marží, pokud je lze určit, a jak by oddělení ovlivnilo zajištění požadované členy clearingového systému, klienty a nepřímými klienty;

iv)

posouzení ceny převodu takových transakcí, pokud ji lze určit;

e)

shrnutí toho, jak může navrhovaný přístup ústřední protistrany k oddělení či neoddělení zásadních funkcí ústřední protistrany od jejích ostatních funkcí ovlivnit posouzení způsobilosti ústřední protistrany k řešení krize;

f)

přiřazení zásadních funkcí k určeným právním subjektům a k hlavním liniím podnikání ústřední protistrany.

Článek 5

Časový rámec pro provedení

1.   Při přípravě odhadu časového rámce pro provedení plánu řešení krize v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. d) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plán řešení krize obsahoval alespoň tyto prvky:

a)

seznam opatření, která by orgán příslušný k řešení krize zamýšlel přijmout, a případně, zda tato opatření vyplývají z uplatnění ozdravného plánu;

b)

seznam předpokládaných kroků s přidělenými časovými rámci, které má orgán příslušný k řešení krize přijmout k provedení každého podstatného aspektu plánu řešení krize, a uvedení odpovídajících kroků pro toto provedení, včetně odhadované lhůty pro posouzení jednotlivých strategií řešení krize a jejich použitelnosti;

c)

popis způsobu, jakým se v rámci plánu řešení krize předpokládá doplnění finančních zdrojů ústřední protistrany, včetně případů odvozených z ozdravného plánu, a odhadovaný časový rámec pro různá opatření k doplnění finančních zdrojů ústřední protistrany.

2.   Orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby časové rámce uvedené v odstavci 1 byly:

a)

vhodné a relevantní, jak vyplývá z popisu toho, jak orgán příslušný k řešení krize posoudil proveditelnost a důvěryhodnost předpokládaných kroků a přidělených časových rámců v plánu řešení krize;

b)

pravidelně testovány, a to alespoň při sestavení plánu řešení krize a poté po jakýchkoli podstatných změnách;

c)

efektivní, s přihlédnutím k procesům a postupům, včetně použití šablon.

Článek 6

Posouzení způsobilosti k řešení krize

Při přípravě podrobného popisu posouzení způsobilosti k řešení krize, který má být zahrnut do plánu řešení krize v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. e) nařízení (EU) 2021/23, orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plán řešení krize obsahoval alespoň tyto prvky:

a)

závěry posouzení způsobilosti k řešení krize, včetně alespoň toho, zda je ústřední protistrana považována za způsobilou k řešení krize na základě uvážení orgánu příslušného k řešení krize podle čl. 15 odst. 2 nařízení (EU) 2021/23;

b)

popis toho, jak orgán příslušný k řešení krize posoudil, do jaké míry je ústřední protistrana způsobilá k řešení krize, aniž by převzala některý z mechanismů financování podle čl. 15 odst. 1 písm. a), b) a c) nařízení (EU) 2021/23;

c)

popis odůvodnění orgánu příslušného k řešení krize, proč zvažuje proveditelnost použití nástrojů k řešení krize tak, aby byl splněn účel řešení krize;

d)

popis posouzení informací, které orgán příslušný k řešení krize obdržel od ústřední protistrany podle čl. 15 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23, s uvedením podrobností o tom, zda orgán příslušný k řešení krize souhlasí s posouzením ústřední protistrany ohledně neexistence překážek;

e)

popis s podrobnými údaji o tom, kdy a jak orgán příslušný k řešení krize naposledy posoudil způsobilost k řešení krize;

f)

popis dostupnosti předpokládaných aktiv a práv ústřední protistraně, a zda by tato aktiva byla k dispozici pro použití v rámci řešení krize, nebo zda by takovému použití nebo převodu těchto aktiv mohly bránit nebo je znemožnit zbytkové podíly přímých a nepřímých účastníků na těchto aktivech nebo právní omezení, jako je právní mechanismus, na jehož základě je poskytnuto zajištění, včetně skutečnosti, zda je zajištění poskytnuto ve formě práva ze zajištění nebo formou převodu vlastnického práva;

g)

popis každé ze skutečností, které má orgán příslušný k řešení krize zohlednit při posuzování způsobilosti ústřední protistrany k řešení krize, jak je uvedeno v oddíle C přílohy nařízení (EU) 2021/23.

Článek 7

Překážky způsobilosti k řešení krize

Při přípravě popisu veškerých opatření požadovaných podle článku 16 nařízení (EU) 2021/23 k řešení nebo odstranění překážek způsobilosti k řešení krize, který má být zahrnut do plánu řešení krize v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. f) nařízení (EU) 2021/23, orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plán řešení krize obsahoval alespoň tyto prvky:

a)

pokud byla zjištěna významná překážka, popisný přehled opatření požadovaných podle článku 16 nařízení (EU) 2021/23 s cílem určit veškeré nezbytné změny struktury, operací nebo rámců řízení rizik a finančních zdrojů ústřední protistrany nebo opatření ke zlepšení způsobilosti ústřední protistrany k řešení krize a časový harmonogram dokončení požadovaných změn;

b)

popis všech překážek, které byly řešeny nebo odstraněny v souladu s článkem 16 nařízení (EU) 2021/23 za období dvou let předcházející současnému přezkumu překážek podle článku 15 uvedeného nařízení.

Článek 8

Určení hodnoty a prodejnosti zásadních funkcí a aktiv

Při přípravě popisu procesů pro určení hodnoty a prodejnosti zásadních funkcí a aktiv, který má být zahrnut do plánu řešení krize v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. g) nařízení (EU) 2021/23, orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plán řešení krize obsahoval alespoň tyto prvky:

a)

popis metody pro určení hodnoty a prodejnosti zásadních funkcí a aktiv, jako jsou hlavní linie podnikání, operace a aktiva ústřední protistrany, se zaměřením především na aspekty, které by mohly mít vliv na ocenění, jako je volatilita na trhu, nedostupnost a/nebo nejistota tržních cen, časová omezení a právní otázky;

b)

pokud se metoda popsaná v písmenu a) podstatně odchyluje od metodiky oceňování použité v rámci ozdravného plánu, popis hlavních důvodů, proč orgán příslušný k řešení krize posoudil metodiku oceňování odlišně, a případné podstatné dopady tohoto rozdílu.

Článek 9

Požadavky na informace

Při přípravě popisu požadavků na informace stanovených v čl. 12 odst. 7 písm. h) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plán řešení krize obsahoval alespoň tyto prvky:

a)

popis ujednání mezi orgánem příslušným k řešení krize a ústřední protistranou, která zajišťují přístup k informacím a jejich sdílení, a způsobu, jakým bude ústřední protistrana udržovat informační systémy a kontrolní mechanismy, které mohou orgánu příslušnému k řešení krize neprodleně poskytnout a zpřístupnit příslušné údaje a informace; taková ujednání, včetně postupů pro aktualizaci informací a poskytování standardizovaných aktualizací v případě podstatných změn;

b)

seznam informací požadovaných podle článku 13 nařízení (EU) 2021/23 a popis způsobu, jakým ústřední protistrana hodlá zajistit, aby tyto informace byly aktuální a kdykoli dostupné orgánu příslušnému k řešení krize.

Článek 10

Jak by mohla být financována opatření k řešení krize

Při přípravě vysvětlení týkajícího se financování opatření k řešení krize v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. i) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plán řešení krize obsahoval alespoň tyto prvky:

a)

popis předpokládaných finančních zdrojů potřebných v rámci plánu řešení krize, přičemž je třeba jasně oddělit potřeby financování solventnosti od potřeb financování likvidity, včetně celkového popisu možných finančních zdrojů, které budou pravděpodobně zapotřebí v souvislosti s prováděním strategie řešení krize, včetně každého příslušného scénáře řešení krize;

b)

pokud nebyly všechny smluvní závazky a jiná ujednání vymáhány před zahájením řešení krize ústřední protistrany, předběžné posouzení možných problémů s plněním těchto závazků a ujednání ve vztahu ke zdrojům na financování opatření k řešení krize a toho, zda tyto zjištěné problémy mohou negativně ovlivnit možnost včasného dosažení účelu řešení krize;

c)

popis potenciálních zdrojů financování řešení krize, včetně hlavních podmínek financování, podstatných předpokladů pro jejich použití, načasování jejich dostupnosti a případných požadavků na zajištění, pokud jsou k dispozici předem;

d)

popis a analýzu toho, jak a kdy může ústřední protistrana požádat o využití facilit centrální banky v souladu s požadavkem, aby plány řešení krize nepředpokládaly přístup k facilitám centrální banky za nestandardních podmínek;

e)

popis a určení aktiv, která by mohla být použita, a zda se očekává, že by mohla posloužit jako zajištění, a jak takové očekávání použití aktiv může způsobit zatížení, především pokud jde o hodnotu a použití těchto aktiv.

Článek 11

Strategie a scénáře řešení krize

Při přípravě podrobného popisu strategií a scénářů řešení krize v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. j) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plán řešení krize obsahoval alespoň tyto prvky:

a)

alespoň devět navržených scénářů plánu řešení krize na základě matice pro sestavení scénářů plánu řešení krize uvedené v příloze, nebo seznam scénářů plánu řešení krize zahrnující všechny „typy scénářů“ uvedené v příloze, pokud jsou relevantní pro ústřední protistranu, který může být koncipován odlišně;

b)

popis scénářů řešení krize vybraných na základě posouzení orgánu příslušného k řešení krize s ohledem na specifické vlastnosti a úroveň složitosti ústřední protistrany a případných dalších scénářů navržených v plánu řešení krize;

c)

orgán příslušný k řešení krize by měl pro každý typ scénáře zahrnout nástroje kvantitativního posouzení, pokud je to možné v závislosti na přístupu k údajům, které se mají použít k vytvoření kvantitativních dopadů scénářů řešení krize; pokud nejsou k dispozici žádné údaje a nelze je získat ani po vynaložení přiměřeného úsilí, orgán příslušný k řešení krize provede a zohlední v plánu kvalitativní posouzení nástrojů, pokud je to možné, včetně podrobností o tom, do jaké míry bylo pro určitý scénář provedeno kvantitativní posouzení;

d)

popis zvolených strategií řešení krize pro scénáře řešení krize s uvedením následujících bodů:

i)

podrobný popis hlavní zvolené strategie řešení krize, a pokud je zvoleno více strategií, jak se jejich použití liší a zda by se pro jejich provedení použily různé časové rámce, a klíčová strategická analýza, která je základem pro různé volby zvolených strategií řešení krize;

ii)

podrobný popis toho, jak orgán příslušný k řešení krize testoval předpokládané strategie plánu řešení krize, včetně toho, jak byla zvážena odolnost předpokládaných strategií na základě zvoleného scénáře a zda by mohly vzniknout problémy nebo překážky, a pokud ano, jak byly zmírněny revizí zvolené strategie a scénáře;

iii)

podrobný popis podmínek, které má orgán příslušný k řešení krize posoudit při rozhodování, zda provést zásah v rámci strategie řešení krize, spolu s předpokládanými nástroji k řešení krize;

iv)

podrobný popis toho, jak strategie řešení krize zohledňuje dopad na přímé a nepřímé účastníky ústřední protistrany, jakož i prvky vzájemné propojenosti, jako jsou jiné propojené infrastruktury finančních trhů a obchodní systémy;

v)

podrobný popis účinků různých opatření k řešení krize v rámci strategií řešení krize, jako jsou nástroje k řešení krize, které by rozdělily skupiny transakcí se započtením, a také popis toho, jak by to mohlo ovlivnit další aspekty fungování ústřední protistrany, jako jsou požadavky na likviditu a zajištění, jakož i další typy nástrojů k řešení krize, včetně nástroje převodu činnosti nebo odpisu či konverze;

vi)

podrobný popis toho, jak strategie řešení krize zohledňuje a zajišťuje kontinuitu právních a technických opatření ústřední protistrany a jak plán podporuje převod jejích funkcí, včetně zajištění předběžné dohody s jinými infrastrukturami finančních trhů nebo příslušnými poskytovateli služeb.

Článek 12

Kritické prvky vzájemné propojenosti

Při přípravě popisu kritických prvků vzájemné propojenosti podle čl. 12 odst. 7 písm. k) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plán řešení krize obsahoval alespoň tyto prvky:

a)

popis všech zjištěných kritických prvků vzájemné propojenosti v rámci plánu řešení krize;

b)

pokud zjištěné prvky vzájemné propojenosti uvedené v písmenu a) znamenají podstatné rozdíly ve srovnání se seznamem kritických prvků vzájemné propojenosti v ozdravném plánu, podrobný popis hlavních důvodů, proč orgán příslušný k řešení krize posoudil kritické prvky vzájemné propojenosti odlišně, a jakýkoli podstatný důsledek pro uplatňování plánu řešení krize v důsledku odlišného posouzení kritických prvků vzájemné propojenosti, a jak to může ovlivnit způsobilost ústřední protistrany k řešení krize;

c)

popis různých typů subjektů s prvky vzájemné propojenosti s ústřední protistranou, včetně seznamu uvádějícího všechny příslušné zúčastněné strany, včetně přímých a nepřímých účastníků ústřední protistrany, pokud je to možné určit, vlastníky, poskytovatele finančních služeb, jako jsou poskytovatelé likvidity, vypořádací banky nebo zprostředkovatelé, platformy, investiční zprostředkovatelé, banky, uschovatelé a další poskytovatelé služeb, včetně poskytovatelů IT a poskytovatelů údajů, a propojené infrastruktury finančních trhů, a jejich význam pro postup řešení krize;

d)

popis hodnocení subjektů uvedených v písmenu c), které mají prvky vzájemné propojenosti s ústřední protistranou, zahrnující jejich význam pro ústřední protistranu, zejména proč by měly nebo neměly být považovány za kritické a zda schopnost ústřední protistrany nadále zajišťovat své zásadní funkce závisí na těchto subjektech;

e)

popis ujednání o externím zajištění služeb nebo činností u poskytovatelů kritických služeb, kteří pokrývají část hlavní činnosti ústřední protistrany, včetně případů, kdy jiný subjekt provádí určování cen a poskytuje systémy pro clearing, výpočty marží nebo jiné podstatné části činnosti ústřední protistrany;

f)

popis toho, jak byly posouzeny subjekty, u nichž byl zjištěn kritický prvek vzájemné propojenosti s ústřední protistranou podle písmene a), a jak byla veškerá zjištěná rizika zmírněna a řešena, včetně právní vymahatelnosti a regulačních omezení jednotlivých ujednání, jako je vzájemné započtení a netting, aby byla zajištěna provozní kontinuita při řešení krize;

g)

popis toho, jak byly v plánu řešení krize zmírněny všechny podstatné problémy způsobené možným nedodržením povinností vyplývajících z ujednání o externím zajištění služeb ze strany poskytovatele kritických externě zajišťovaných služeb;

h)

popis toho, jak plán řešení krize zohlednil potenciální dopad použití nástrojů k řešení krize na jakoukoli interoperabilní ústřední protistranu, zahrnující převod výzev k doplnění likvidity pro řešení krize nebo srážky variační marže prostřednictvím dohody o interoperabilitě;

i)

popis možných dopadů na jiné infrastruktury finančního trhu spojené s ústřední protistranou, včetně posouzení významu zapojení ústřední protistrany do těchto subjektů, včetně toho, zda by řešení krize ústřední protistrany mohlo způsobit šíření krize prostřednictvím infrastruktur finančního trhu tím, že by se spustily postupy pro případ selhání v infrastrukturách finančního trhu nebo by jiné podniky zůstaly bez přístupu k infrastrukturám finančního trhu.

Článek 13

Kritické prvky vzájemné propojenosti uvnitř skupiny

Při přípravě popisu kritických prvků vzájemné propojenosti uvnitř skupiny v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. l) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plán řešení krize obsahoval alespoň tyto prvky:

a)

popis skupiny, do níž ústřední protistrana patří, a seznam subjektů skupiny, s nimiž je ústřední protistrana propojena, posouzení toho, které subjekty skupiny mají být považovány za kritické prvky vzájemné propojenosti uvnitř skupiny, a popis prvků vzájemné propojenosti uvnitř skupiny zjištěných v rámci plánu řešení krize;

b)

zda tyto zjištěné prvky vzájemné propojenosti znamenají nějaké podstatné zjištěné rozdíly ve srovnání se seznamem kritických prvků vzájemné propojenosti uvnitř skupiny v ozdravném plánu, a pokud existují rozdíly, podrobný popis hlavních důvodů, proč orgán příslušný k řešení krize posoudil kritické prvky vzájemné propojenosti uvnitř skupiny odlišně, a případných podstatných dopadů v důsledku odlišného posouzení a toho, jak to může ovlivnit případnou způsobilost ústřední protistrany k řešení krize;

c)

popis dopadu opatření k řešení krize na ostatní linie podnikání kritických subjektů uvnitř skupiny a právních subjektů, včetně toho, zda by opatření k řešení krize ovlivnila schopnost jiného subjektu pokračovat v činnosti;

d)

popis způsobu, jakým by příslušné subjekty uvnitř skupiny mohly poskytovat finanční podporu, a to buď předem dohodnutou, nebo dobrovolnou;

e)

popis právní vymahatelnosti nebo regulačních omezení, která by mohla ovlivnit prvky vzájemné propojenosti uvnitř skupiny;

f)

popis zmírňujících opatření týkajících se těch kritických prvků vzájemné propojenosti uvnitř skupiny, které zajistí provozní kontinuitu při řešení krize, pokud je to nezbytné pro zachování kontinuity zásadních funkcí ústřední protistrany.

Článek 14

Zajištění některých funkcí ústřední protistrany

Při přípravě popisu způsobu zajištění některých funkcí ústřední protistrany v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. m) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plány řešení krize obsahovaly alespoň popisy těchto prvků:

a)

každého z klíčových provozních procesů a systémů a popis způsobu posouzení a zachování těchto klíčových operací a systémů poskytnutím určených možností trvalého přístupu k infrastrukturám, procesům a provozním ujednáním s cílem zachovat nepřetržité fungování provozních procesů ústřední protistrany, jak je uvedeno v čl. 12 odst. 7 písm. m) nařízení (EU) 2021/23, a klíčové výsledky tohoto posouzení;

b)

zjištěných možností zachování finanční odolnosti;

c)

zjištěných možností, jak zajistit zachování smluvních ujednání, včetně smluvních doložek o odolnosti, doložek o ovlivnitelnosti řešením krize a omezení práv na ukončení smlouvy při řešení krize;

d)

zjištěných možností, jak zajistit zachování interních dohod ve fázi řešení krize, včetně cenových struktur za obvyklých podmínek a zachování přístupu k provozním aktivům;

e)

různých ujednání, která již byla uzavřena v rámci plánu řešení krize s cílem zajistit kontinuitu fungování provozních procesů uvedených v čl. 12 odst. 7 písm. m) nařízení (EU) 2021/23 během řešení krize;

f)

jak by plán řešení krize s využitím určených možností umožnil ústřední protistraně pokračovat v nepřetržitém poskytování kritických clearingových služeb, včetně využití prozatímních řešení, jako je kupující nebo překlenovací instituce využívající stávající zaměstnance a infrastrukturu, nebo pokud není možné taková řešení předem vypracovat, seznamu možností, které lze při řešení krize použít, a seznamu informací nezbytných k vypracování takových ujednání a dohod v krátké době.

Článek 15

Jak získat informace potřebné k provedení ocenění

Při přípravě popisu způsobu získání informací nezbytných k provedení ocenění v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. n) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plány řešení krize obsahovaly alespoň popisy těchto prvků:

a)

předpokládaného způsobu, jakým orgán příslušný k řešení krize a nezávislý odhadce získají informace nezbytné k provedení ocenění podle článku 24 nařízení (EU) 2021/23;

b)

informací vyžadovaných pro účely ocenění, zejména podle hlavy V kapitoly II nařízení (EU) 2021/23, a pro účely prodejnosti, zejména podle požadavků na prodej platných pro nástroj převodu činnosti a nástroj překlenovací ústřední protistrany, a postupů zajišťujících, že tyto informace budou k dispozici ve vhodnou dobu a vhodným způsobem;

c)

jakým způsobem ústřední protistrana shromažďuje, uchovává, strukturuje, organizuje a aktualizuje příslušné tržní údaje a jakým způsobem jsou tyto tržní údaje relevantní pro plán řešení krize připravovány a ověřovány co nejblíže k datu ocenění;

d)

jakým způsobem ústřední protistrana zpracovává a pravidelně aktualizuje účetní závěrku a regulatorní výkaznictví a jakým způsobem jsou tyto finanční informace připravovány, podrobně zpracovávány a ověřovány co nejblíže k datu ocenění a jak je prokázáno, že ocenění aktiv a závazků je úplné;

e)

jaká úroveň podrobnosti informací má být dostatečná pro orgán příslušný k řešení krize a nezávislého odhadce, aby mohli přijmout opatření v rámci plánu řešení krize, a to stanovením požadavků na úroveň podrobnosti údajů potřebnou pro ocenění, včetně toho, kde musí informace zahrnovat podrobnosti o pozicích, transakcích a zajištění po jednotlivých položkách nebo po jednotlivých portfoliích a o vlastním kapitálu ústřední protistrany;

f)

pravidel, klíčových metodik, předpokladů a hodnocení, které ústřední protistrana používá pro zpracování účetní závěrky a regulatorního výkaznictví;

g)

jak jsou informace uspořádány, označeny a strukturovány a jak je orgán příslušný k řešení krize a nezávislý znalec mohou účinně a bezpečně používat a analyzovat, aby orgán příslušný k řešení krize měl k dispozici informace potřebné k přijetí opatření podle plánu řešení krize.

Článek 16

Posouzení dopadů na zaměstnance

Při přípravě posouzení dopadů na zaměstnance v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. o) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby byly v plánu řešení krize zohledněny alespoň tyto prvky:

a)

popis různých typů zaměstnanců a kategorizace toho, jak mají být různé typy zaměstnanců informovány a řízeny v situaci řešení krize, a odhadovaný dopad plánu na různé typy zaměstnanců ústřední protistrany;

b)

popis toho, jak zmírnit ztrátu kritických zaměstnanců před řešením krize a jak vytvořit účinné pobídky v rámci řešení krize pro udržení kritických zaměstnanců určených na základě jejich hodnoty a významu ve fázi řešení krize; je třeba mít na paměti tyto aspekty: i) veškeré regulační postupy, které je třeba dodržet při řešení krize; ii) posouzení předpokládané účinnosti motivačních struktur; iii) možnost provést změny v pracovních smlouvách, podmínkách a organizaci během fáze řešení krize a iv) odhad veškerých souvisejících nákladů na udržení kritických zaměstnanců nebo nábor zaměstnanců, včetně posouzení veškerých souvisejících nákladů s přihlédnutím k příslušným vnitrostátním pravidlům pro odměny a náhrady během řešení krize;

c)

popis plánu komunikace se zaměstnanci, včetně popisu předpokládaných postupů pro konzultace se zaměstnanci během procesu řešení krize, s přihlédnutím ke všem vnitrostátním pravidlům a systémům pro dialog se sociálními partnery, vedením, vlastníky a zaměstnaneckými odbory.

Článek 17

Plán komunikace

Při přípravě popisu plánu komunikace v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. p) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plány řešení krize obsahovaly alespoň popisy těchto prvků:

a)

plánu komunikace s upřesněním těchto údajů:

i)

kdo informuje média a veřejnost;

ii)

kdy mají být informována média a veřejnost;

iii)

co má být sděleno, aby se zajistilo, že budou sdělovány pouze veřejné informace o plánu řešení krize v souladu s nařízením (EU) 2021/23;

b)

provozních ujednání a postupů plánu komunikace, kritérií pro uplatňování komunikační strategie, vhodnosti plánu komunikace a způsobu, jakým plán dosahuje cíle zajistit, aby plán komunikace a zveřejňování ústřední protistrany dokázal splnit záměr jednat transparentním způsobem;

c)

podrobnosti rozlišující mezi zákonem požadovanými formálními oznámeními a dobrovolně prováděnou komunikací s popisem toho, jak plán řešení krize zohlednil různé regulační požadavky na zveřejňování informací, zejména pokud by tyto informace mohly ovlivnit kritické služby na finančním trhu a pokud je ústřední protistrana kótovanou společností nebo je takovou společností vlastněna;

d)

jak byla v plánu řešení krize posouzena možnost významných negativních reakcí trhu na řešení krize ústřední protistrany a jakým způsobem plán předpokládá zmírnění těchto potenciálně negativních reakcí trhu při zveřejňování informací.

Článek 18

Klíčové operace a systémy

Při přípravě popisu klíčových operací a systémů v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. q) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plány řešení krize obsahovaly alespoň popisy těchto prvků:

a)

klíčových operací a systémů určených v rámci plánu řešení krize;

b)

v případě, že se určené operace a systémy podstatně liší od klíčových operací a systémů určených v rámci ozdravného plánu, popis hlavních důvodů, proč orgán příslušný k řešení krize posoudil klíčové operace a systémy odlišně, případné podstatné účinky vyplývající z odlišného posouzení a jak to může ovlivnit způsobilost ústřední protistrany k řešení krize;

c)

jak jsou tyto klíčové operace a systémy určeny, jaká kritéria a prahové hodnoty jsou použity k jejich odlišení od ostatních operací a systémů ústřední protistrany, které za klíčové operace a systémy považovány nejsou.

Článek 19

Oznamování kolegiu k řešení krize

Při přípravě popisu mechanismů pro oznamování kolegiu k řešení krize v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. r) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plány řešení krize obsahovaly alespoň popisy těchto prvků:

a)

postupů a procesů, které je třeba dodržovat při informování kolegia k řešení krize, a zejména informací o distribučních seznamech, vzorových dokumentech a časových harmonogramech, jak a kdy informovat kolegium k řešení krize;

b)

postupů pro aktualizaci distribučních seznamů;

c)

opatření pro testování oznamovacího procesu kolegia k řešení krize, včetně informací o rozsahu a intervalech takového testování a postupů pro řešení případných nedostatků, jako jsou chyby, nedorozumění nebo zpoždění.

Článek 20

Opatření k usnadnění přenositelnosti pozic a souvisejících aktiv

Při přípravě popisu opatření k usnadnění přenositelnosti pozic a souvisejících aktiv v souladu s čl. 12 odst. 7 písm. s) nařízení (EU) 2021/23 orgán příslušný k řešení krize zajistí, aby plány řešení krize obsahovaly alespoň popisy těchto prvků:

a)

posouzení skutečnosti, zda je přenositelnost pozic a souvisejících aktiv na jinou ústřední protistranu možná, včetně posouzení její proveditelnosti a pravděpodobného výsledku, a posouzení situace, kdy přenositelnost nebo převod nakonec nejsou možné;

b)

způsobu, jakým ústřední protistrana uchovává příslušné údaje o pozicích na souhrnných a oddělených účtech klientů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 (3), a způsobu, jakým je ústřední protistrana schopna poskytnout podrobnosti o zdrojích a systémech zavedených k udržování aktuálních informací, které by mohly být v případě řešení krize rychle poskytnuty, aby se zajistilo, že pozice klientů u ústřední protistrany, pokud je možné je identifikovat, mohou být identifikovány a případně úspěšně převedeny;

c)

opatření k usnadnění přenositelnosti pozic a souvisejících aktiv členů clearingového systému a klientů ústřední protistrany, která selhala, od ústřední protistrany, která selhala, k jiné ústřední protistraně nebo překlenovací ústřední protistraně.

Článek 21

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 14. března 2023.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 22, 22.1.2021, s. 1.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 ze dne 4. července 2012 o OTC derivátech, ústředních protistranách a registrech obchodních údajů (Úř. věst. L 201, 27.7.2012, s. 1).


PŘÍLOHA

O SCÉNÁŘÍCH, KTERÉ JE TŘEBA ZAHRNOUT DO PLÁNU ŘEŠENÍ KRIZE ÚSTŘEDNÍ PROTISTRANY

Typy scénářů

(čl. 12 odst. 3 písm. a) a čl. 12 odst. 7 písm. j) nařízení (EU) 2021/23)

Faktory pro popis typu scénářů

(čl. 12 odst. 3 písm. a) a čl. 12 odst. 7 písm. j) nařízení (EU) 2021/23)

Scénář pro případ selhání – Neúspěšné ozdravení, kdy ústřední protistrana nemá dostatečné zdroje a nástroje pro úspěšné ozdravení

Vytvořit scénář, kdy ústřední protistrana plně neřeší nedostatek likvidity nebo nezavedla opatření týkající se alokace ztrát, která by plně řešila nekryté úvěrové ztráty. V důsledku toho jsou zdroje a nástroje pro ozdravení nedostatečné k absorpci ztrát a doplnění finančních zdrojů na úroveň minimálních regulatorních požadavků.

Scénář pro případ selhání – Selhání opatření týkajících se alokace ztrát

Vytvořit scénář, kdy opatření ústřední protistrany týkající se alokace ztrát stanovená v ozdravném plánu nefungují zamýšleným způsobem a v důsledku toho nejsou v době ozdravení k dispozici plánované zdroje nebo nástroje nebo nejsou k dispozici v dostatečné míře.

Scénář pro případ selhání – Více členů clearingového systému neplní své závazky v rámci ozdravných opatření ústřední protistrany

Vytvořit scénář, kdy více členů clearingového systému neplní své závazky v rámci ozdravných opatření ústřední protistrany. Pokud je skupina členů clearingového systému, kteří neplní své závazky, dostatečně velká nebo pokud neplnění jejich závazků vede k obecné ztrátě důvěry v ústřední protistranu, může se stát, že ústřední protistrana nebude schopna pokračovat v činnosti.

Scénář pro případ selhání – Načasování opatření k řešení krize

Vytvořit scénář, kdy příslušné orgány rozhodnou, že řešení krize by mělo být zahájeno dříve, než budou uplatněna některá opatření nebo nástroje v rámci ozdravného plánu ústřední protistrany. V tomto scénáři příslušné orgány rozhodly, že uplatnění ozdravných opatření nebo nástrojů za převládajících tržních podmínek může ohrozit finanční stabilitu a/nebo kontinuitu zásadních funkcí.

Scénář pro jiné případy než selhání – Investiční rizika

Vytvořit scénář, kdy by mohly vzniknout ztráty z investic počáteční marže nebo aktiv fondu pro riziko selhání, například v případě selhání investiční protistrany. Ústřední protistrana může být nucena nést tyto ztráty, pokud je nástroje k alokaci ztrát v pravidlech ústřední protistrany nepokrývají jiným způsobem. Ztráty by mohly vzniknout také z investování vlastních finančních zdrojů ústřední protistrany včetně SITG a SSITG. Investiční ztráty by se mohly projevit náhle.

Scénář pro jiné případy než selhání – Selhání poskytovatelů služeb

Vytvořit scénář, kdy by v důsledku selhání uschovatele, depozitáře, platební nebo vypořádací banky, platebního systému, systému vypořádání obchodů s cennými papíry nebo jiného subjektu poskytujícího podobné služby mohla ústřední protistrana ztratit včasný přístup ke svým aktivům, nemohla by inkasovat marže nebo by nemohla přeměnit nehotovostní zajištění nebo investice na hotovost. To by mohlo způsobit problémy s likviditou a/nebo solventností ústřední protistrany v závislosti na povaze nebo důsledcích selhání a na době potřebné k obnovení přístupu k aktivům.

Scénář pro jiné případy než selhání – Události operačního rizika

Vytvořit scénář, kdy finanční ztráty nebo problémy s likviditou vznikají v důsledku různých krizových situací souvisejících s provozem, jako je lidská chyba, selhání informačních technologií, podvod, kybernetický incident nebo neplnění ze strany dodavatelů či poskytovatelů služeb. Ústřední protistraně mohou vzniknout operační ztráty přímo (primární ztráty) nebo v důsledku právních kroků ostatních osob, kterých se událost týká (sekundární ztráty). K událostem spojeným s operačním rizikem může dojít náhle, ale některé ztráty, zejména sekundární, se mohou plně projevit až po několika letech.

Scénář pro jiné případy než selhání – Finanční ztráty (komplexní opatření týkající se alokace ztrát z úschovy a investic, které ústřední protistraně vzniknou v důsledku její clearingové a vypořádací činnosti)

Vytvořit scénář, kdy ústřední protistrana nemá dostatečné finanční zdroje nebo nástroje ke krytí ztrát jiných než ze selhání (včetně ztrát vyplývajících z právních rizik, včetně právních, regulačních, donucovacích nebo smluvních sankcí, které by mohly vést k významným ztrátám nebo nejistotě pro ústřední protistranu a které se mohou projevit až za dlouhou dobu). V tomto scénáři by ztráty jiné než ze selhání byly větší než kapitál a podmíněné zdroje ústřední protistrany (např. pojištění, záruky mateřského podniku). Případně ve scénáři, kdy by členové clearingového systému ústřední protistrany museli rovněž nést ztráty, by celkové dostupné zdroje nestačily na pokrytí ztrát a/nebo na doplnění kapitálu zpět na požadované minimum.

Vytvořit scénář, kdy opatření ústřední protistrany ke krytí (specifických) ztrát jiných než ze selhání, stanovená v ozdravném plánu, nemohou být použita nebo nefungují tak, jak bylo zamýšleno. V důsledku toho nejsou v době ozdravení plánované zdroje nebo nástroje k dispozici nebo nejsou k dispozici v dostatečné míře.

Vytvořit scénář, kdy členové clearingového systému ústřední protistrany neplní své závazky v rámci ozdravných opatření ústřední protistrany. V tomto scénáři členové clearingového systému neplní příslušné závazky týkající se alokace ztrát nebo doplňování zdrojů.

Vytvořit scénář, kdy akcionáři ústřední protistrany nepodporují její ozdravná opatření. V tomto scénáři mateřský podnik ústřední protistrany nebo jiní akcionáři nekryjí ztráty ústřední protistrany jiné než ze selhání, které nejsou alokovány jinam, a/nebo nejsou ochotni ústřední protistranu rekapitalizovat, a to bez ohledu na to, zda existuje smluvní závazek, záruka mateřského podniku nebo podobné ujednání o poskytnutí finančních zdrojů, či nikoli.

Vytvořit scénář, kdy příslušné orgány rozhodnou, že řešení krize by mělo být zahájeno dříve, než budou použita některá ozdravná opatření nebo nástroje nebo ukončena činnost ústřední protistrany. V tomto scénáři jsou opatření ústřední protistrany pro ozdravení a ukončení činnosti v souladu se zásadami PFMI, ale příslušné orgány rozhodly, že jejich uplatňování za stávajících tržních podmínek může ohrozit finanční stabilitu a/nebo kontinuitu zásadních funkcí.

Událost(i), která (které) způsobuje (způsobují) současné ztráty ze selhání a ztráty jiné než ze selhání – Tento scénář řeší situaci, kdy dochází k souběžným ztrátám ze selhání a ztrátám jiným než ze selhání v důsledku jedné události nebo v důsledku více událostí, které nastanou v kratším časovém rozmezí.

Vytvořit scénář, kdy existují specifické subjekty, které jsou významnými zdroji ztrát ze selhání i ztrát jiných než ze selhání, přičemž mohou být relevantní specifické scénáře analyzující dopady událostí selhání, které na tyto subjekty mají vliv.

Zohlednění případů, kdy by ztráty jiné než ze selhání nesli členové clearingového systému ovlivňující způsob šíření ztrát a kdy existují podstatné rozdíly mezi různými kombinacemi událostí selhání a událostí jiných než selhání s ohledem na dostupné nástroje, použití nástrojů, způsoby šíření ztrát nebo dopad na zúčastněné strany.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU