(EU) 2023/1192Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/1192 ze dne 14. března 2023, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/23, pokud jde o regulační technické normy upřesňující obsah písemných ujednání a postupů pro fungování kolegií k řešení krize (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 158, 21.6.2023, s. 31-47 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 14. března 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 11. července 2023 | Nabývá účinnosti: | 11. července 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
21.6.2023 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 158/31 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/1192
ze dne 14. března 2023,
kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/23, pokud jde o regulační technické normy upřesňující obsah písemných ujednání a postupů pro fungování kolegií k řešení krize
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/23 ze dne 16. prosince 2020 o rámci pro ozdravné postupy a řešení krize ústředních protistran a o změně nařízení (EU) č. 1095/2010, (EU) č. 648/2012, (EU) č. 600/2014, (EU) č. 806/2014 a (EU) 2015/2365 a směrnic 2002/47/ES, 2004/25/ES, 2007/36/ES, 2014/59/EU a (EU) 2017/1132 (1), a zejména na čl. 4 odst. 7 čtvrtý pododstavec uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
V zájmu zajištění jednotné správy a řízení řešení krize ústředních protistran v celé Unii by kolegia k řešení krize zřízená podle článku 4 nařízení (EU) 2021/23 měla vycházet ze sdíleného souboru pravidel fungování. |
(2) |
Kolegia k řešení krize mají usnadnit spolupráci mezi příslušnými orgány a orgány příslušnými k řešení krize, zejména v přípravných fázích ozdravných postupů a řešení krize, a to shromažďováním všech příslušných orgánů, příslušných členů Evropského systému centrálních bank, centrálních bank emitujících příslušné měny Unie používané u finančních nástrojů, jejichž clearing provádějí, příslušného ministerstva, Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy (ESMA) a Evropského orgánu pro bankovnictví (EBA). |
(3) |
V zájmu efektivního a účinného rozhodování, výměny informací a spolupráce mezi orgány by měla písemná ujednání a postupy kolegia k řešení krize obsahovat nezbytné organizační předpisy. Zejména by si mělo být kolegium k řešení krize vědomo potřeby zřídit ve svém rámci flexibilní dílčí struktury, které by plnily jeho funkce a zajišťovaly, aby byli členové kolegia s to přispívat k různým činnostem kolegia vhodným způsobem. |
(4) |
Písemná ujednání a postupy kolegia k řešení krize by měly obsahovat i nezbytná provozní ustanovení. Tato provozní ustanovení by měla orgánům příslušným k řešení krize umožnit koordinovat jejich příspěvky k činnosti kolegia dohledu zřízeného podle článku 18 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 (2), který se vztahuje na každodenní operace ústřední protistrany. Tato provozní ustanovení by navíc měla orgánům příslušným k řešení krize usnadnit úkol spojený s organizováním analýzy a posouzením a hodnocením příspěvků, které obdrží od kolegia dohledu. Písemná ujednání a postupy by proto měly obsahovat postup komunikace mezi kolegiem dohledu a kolegiem k řešení krize. |
(5) |
S cílem zajistit odolnost kolegia k řešení krize, účinnost jeho vnitřních postupů a účinnou koordinaci s kolegiem dohledu by mělo kolegium k řešení krize vycházet ze souboru provozních pravidel, kterými se řídí fungování zasedání kolegia, výměna informací v rámci kolegia k řešení krize a ujednání o komunikaci. |
(6) |
V zájmu účinnosti provozních postupů při řešení naléhavých situací by měl orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vhodným způsobem testovat připravenost kolegia k řešení krize v takové situaci jednat a reagovat. |
(7) |
Nezbytné pro hladké a účinné rozhodování je včas a realisticky naplánovat všechny postupy společného rozhodování. Každý orgán, který je do těchto postupů zapojen, by měl orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany dodat svůj příspěvek k příslušnému společnému rozhodnutí včas, efektivně a v souladu s harmonogramem schváleným pro příslušné společné rozhodnutí. |
(8) |
Je nezbytné, aby byla společná rozhodnutí přijímána rychle a včas. Tento požadavek je důležitý zejména u rozhodnutí o řešení krize, avšak je relevantní i pro plánování řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize. Současně by měly mít všechny orgány zapojené do postupu společného rozhodování dostatečnou lhůtu k vyjádření svého stanoviska. Měly by být stanoveny kroky k dosažení libovolného společného rozhodnutí, s tím, že některé z těchto kroků lze provádět souběžně a jiné v posloupnosti. |
(9) |
V zájmu srovnatelnosti postupů a výsledků, a tedy i dosahování konvergence napříč různými kolegii k řešení krize, je nezbytné upravit jednotná pravidla, jimiž se bude řídit postup a dokumentace při společném rozhodování kolegií k řešení krize. |
(10) |
Dále je nezbytné vymezit procesní rámec, v němž by orgán příslušný k řešení krize, orgány, které jsou členy kolegia k řešení krize, a případně příslušné orgány a orgány příslušné k řešení krize třetí strany usilovaly o efektivní a schůdné plánování řešení krize i bez přijímání společných rozhodnutí. |
(11) |
Toto nařízení vychází z návrhů regulačních technických norem předložených Komisi orgánem ESMA. |
(12) |
Orgán ESMA uskutečnil otevřené veřejné konzultace o návrzích regulačních technických norem, z nichž toto nařízení vychází, analyzoval potenciální související náklady a přínosy a požádal o radu skupinu subjektů působících v oblasti cenných papírů a trhů zřízenou podle článku 37 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 (3), |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
KAPITOLA 1
PROVOZNÍ ORGANIZACE KOLEGIÍ K ŘEŠENÍ KRIZE
Článek 1
Určení členů kolegia k řešení krize a případných pozorovatelů
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany určí členy kolegia k řešení krize podle čl. 4 odst. 2 nařízení (EU) 2021/23 a určí případné pozorovatele podle čl. 4 odst. 4 nařízení (EU) 2021/23 v souladu s postupem stanoveným v článku 2 tohoto nařízení.
2. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí seznam členů a případných pozorovatelů a jakékoli následné změny tohoto seznamu kolegiu k řešení krize.
3. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany reviduje a aktualizuje seznam členů a případných pozorovatelů alespoň jednou ročně a v každém případě po jakékoli změně v tomto seznamu.
Článek 2
Orgány v třetích zemích jako pozorovatelé v kolegiu k řešení krize
1. Po obdržení příslušné žádosti o účast v kolegiu k řešení krize od příslušného orgánu nebo orgánu příslušného k řešení krize členů clearingového systému usazených ve třetích zemích nebo příslušného orgánu nebo orgánu příslušného k řešení krize ústředních protistran ze třetích zemí, se kterými má ústřední protistrana uzavřeny dohody o interoperabilitě podle čl. 4 odst. 4 nařízení (EU) 2021/23, nebo pokud orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zamýšlí přizvat je k účasti v kolegiu k řešení krize, sdělí orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany žádost o přizvání nebo záměr je přizvat k účasti v kolegiu k řešení krize.
2. K tomuto sdělení musí být připojeny veškeré tyto náležitosti:
a) |
stanovisko orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany, též s ohledem na odst. 2 písm. b) a c), ohledně rovnocennosti požadavků na zachování důvěrnosti platných pro případného pozorovatele; |
b) |
podmínky účasti pozorovatelů v kolegiu k řešení krize podle čl. 5 odst. 2 písm. f) tohoto nařízení; |
c) |
stanovisko orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany k významu expozice příslušných členů clearingového systému ze třetích zemí nebo interoperabilních ústředních protistran; |
d) |
stanovení lhůty, ve které má kolegium k řešení krize přijmout rozhodnutí o žádosti o účast nebo záměru přizvat k účasti v kolegiu k řešení krize, po jejímž uplynutí se předpokládá souhlas kolegia k řešení krize. Ve lhůtě vymezené v tomto odstavci písm. d) může jakýkoliv nesouhlasící orgán uvedený v čl. 4 odst. 2 písm. b) a c) nařízení (EU) 2021/23 vyjádřit svou řádně odůvodněnou námitku vůči stanovisku orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany uvedenému v písmenu a). Je-li vznesena námitka, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany ji zohlední před přijetím konečného rozhodnutí. Konečné rozhodnutí orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany ohledně žádosti o účast nebo záměru přizvat k účasti musí být řádně odůvodněno a sděleno všem členům kolegia k řešení krize a v případě potřeby musí obsahovat důvody, proč nebylo přihlédnuto k odlišným názorům. |
3. Pokud orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany rozhodne, že přizve orgán třetí země k účasti v kolegiu k řešení krize, jak je stanoveno v čl. 4 odst. 4 nařízení (EU) 2021/23, zašle pozvání případným pozorovatelům. K pozvání musí být přiloženy podmínky pro účast pozorovatelů v kolegiu k řešení krize stanovené v čl. 5 odst. 2 písm. f) tohoto nařízení. Případný pozorovatel, který obdrží pozvání, se považuje za pozorovatele po přijetí pozvání, jež se považuje za přijetí podmínek pro účast pozorovatelů stanovených v čl. 5 odst. 2 písm. f) tohoto nařízení.
4. Po přijetí pozvání předá orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany aktualizovanou verzi seznamu podle článku 1 tohoto nařízení kolegiu k řešení krize.
Článek 3
Komunikace s ústřední protistranou
1. V zájmu zlepšení účinného a efektivního fungování kolegia k řešení krize zajistí orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany pravidelný kontakt s ústřední protistranou.
2. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany oznámí ústřední protistraně zřízení kolegia k řešení krize a seznam jeho členů a případných pozorovatelů, jakož i informace o každé změně uvedeného seznamu.
Článek 4
Sestavení a aktualizace kontaktních údajů
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vede kontaktní údaje osob jmenovaných jednotlivými členy za účelem plnění úkolů kolegia k řešení krize, jakož i kontaktní údaje osob jmenovaných pozorovateli, a sdílí je se členy a pozorovateli kolegia k řešení krize.
Kontaktní údaje uvedené v prvním pododstavci rovněž zahrnují kontaktní údaje pro mimopracovní dobu k použití v mimořádných situacích.
2. Všichni členové a pozorovatelé kolegia k řešení krize zajistí, aby orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany obdržel všechny kontaktní údaje relevantních kontaktních osob a byl bez zbytečného odkladu informován o všech relevantních změnách.
Článek 5
Obsah písemných ujednání a postupů pro fungování kolegia k řešení krize
1. Písemná ujednání a postupy uvedené v čl. 4 odst. 5 písm. a) nařízení (EU) 2021/23 obsahují alespoň identifikaci členů a pozorovatelů kolegia k řešení krize podle článků 1 a 2 tohoto nařízení a stanoví rámec pro spolupráci mezi členy kolegia k řešení krize a pro koordinaci činností a úkolů kolegia k řešení krize.
2. Rámec pro spolupráci a koordinaci zahrnuje všechny tyto prvky:
a) |
pravidla pro správu a řízení kolegia k řešení problémů, jeho pracovní jazyk a postupy hlasování; |
b) |
úkoly a rozhodnutí, které má kolegium k řešení krize vykonávat, včetně práva kolegia k řešení krize vytvářet výbory a postupů k dosažení dohody o vytvoření těchto výborů a delegování úkolů na tyto výbory, spolu s případnými podmínkami; |
c) |
odpovědnosti orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany jako předsedy kolegia k řešení krize podle čl. 4 odst. 5 nařízení (EU) 2021/23 a ve vztahu k úkolům a rozhodnutím uvedeným v písmenu b) tohoto odstavce; |
d) |
strukturu kolegia k řešení krize, zejména jakýchkoliv výborů zřízených podle písmene b) a identifikaci členů kolegia k řešení krize, kteří se účastní těchto výborů, a pozorovatelů přijatých do těchto výborů; |
e) |
podmínky účasti členů kolegia k řešení krize, včetně jejich zapojení do úkolů a rozhodnutí uvedených v písmenu b); |
f) |
podmínky pro účast pozorovatelů v kolegiu k řešení krize, včetně jejich zapojení do různých dialogů a činností kolegia k řešení krize, jakož i jejich práv a povinností, pokud jde o výměnu informací podle článků 4, 8 a 80 nařízení (EU) 2021/23. Za tímto účelem orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany dbá na to, aby podmínky pro účast pozorovatelů nebyly výhodnější než podmínky stanovené pro členy kolegia k řešení krize; |
g) |
ujednání o každodenní komunikaci, spolupráci a koordinaci, jakož i o komunikaci, spolupráci a koordinaci v mimořádných situacích, jako jsou pravidelné aktualizace podnikové struktury a obchodních činností ústřední protistrany, včetně druhu služeb, které poskytuje, produktů, kategorií aktiv a typů transakcí, u kterých provádí clearing, ústředních protistran, obchodních systémů, platebních systémů, centrálních depozitářů cenných papírů a systémů vypořádání obchodů s cennými papíry, s nimiž je propojena, a zeměpisné skladby přímých a významných nepřímých účastníků, kteří jsou ústřední protistraně známi; |
h) |
postupy pro přijímání společných rozhodnutí, pokud se na ně nevztahuje nařízení (EU) 2021/23, a postupy pro dosažení společného porozumění v případech, kdy není požadováno společné rozhodnutí, ale takové společné porozumění v rámci kolegia k řešení krize nebo v rámci kteréhokoli z jeho výborů se orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany jeví jako nezbytné; |
i) |
ujednání pro výměnu důvěrných a nedůvěrných informací podle článku 8 včetně příslušného rozsahu a četnosti této výměny a komunikačních kanálů, které mají být použity, s ohledem na články 8, 73 a 80 nařízení (EU) 2021/23 a v příslušných případech na úlohu orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany jako koordinátora pro získávání a šíření informací mezi členy a pozorovateli kolegia k řešení krize; |
j) |
popis relevantních informací, jež mají být sdíleny s členy a pozorovateli kolegia k řešení krize a týkají se zejména plánování řešení krize, posouzení způsobilosti k řešení krize a dalších úkolů uvedených v článku 4 nařízení (EU) 2021/23, s ohledem na články 8, 73 a 80 uvedeného nařízení a na úlohu orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany; |
k) |
ujednání o nakládání s důvěrnými informacemi s ohledem na články 8, 73 a 80 nařízení (EU) 2021/23; |
l) |
postupy pro svolávání a pořádání pravidelných i ad hoc zasedání uvedených v článku 7; |
m) |
ujednání týkající se interakce mezi kolegiem k řešení krize a kolegiem dohledu uvedeným v čl. 2 bodě 24 nařízení (EU) 2021/23, včetně koordinace příspěvků členů kolegia k řešení krize a sdělování těchto příspěvků kolegiu dohledu, pokud je to potřebné pro účely výkonu jejich úkolů podle uvedeného nařízení; |
n) |
postupy týkající se komunikační politiky podle článku 9 tohoto nařízení; |
o) |
případnou jinou smlouvu týkající se fungování kolegia k řešení krize; |
p) |
případná ujednání týkající se změny a přerušení práce. |
Článek 6
Vytvoření a aktualizace písemných ujednání a postupů pro fungování kolegia k řešení krize
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vypracuje návrh písemných ujednání a postupů pro fungování kolegia k řešení krize v souladu s článkem 5 tohoto nařízení.
2. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí za účelem konzultace svůj návrh kolegiu k řešení krize a vyzve členy, aby vyjádřili své stanovisko, s uvedením lhůty pro předložení těchto stanovisek.
3. Pokud členové kolegia k řešení krize uvedeného v odstavci 2 ve stanovené lhůtě nepředloží žádná stanoviska, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany přistoupí k přijetí písemných ujednání a postupů kolegiem k řešení krize.
Pokud členové kolegia k řešení krize předloží stanoviska k návrhu písemných ujednání a postupů podle odstavce 2, předloží tato stanoviska spolu s důkladným vysvětlením připomínek a návrhů poskytnutých orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany ve stanovené lhůtě.
4. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zohlední stanoviska členů kolegia k řešení krize a odůvodní své rozhodnutí, pokud tato stanoviska nezohlední, a přistoupí k přijetí písemných ujednání a postupů.
5. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany po dokončení předá písemná ujednání a postupy pro fungování kolegia k řešení krize členům kolegia k řešení krize.
6. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany přezkoumá a aktualizuje písemná ujednání a postupy pro fungování kolegia k řešení krize nejméně jednou ročně a po veškerých podstatných změnách ve složení kolegia k řešení krize.
7. Při aktualizaci písemných ujednání a postupů pro fungování kolegia k řešení krize dodržují orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany a ostatní členové kolegia k řešení krize postup stanovený v odstavcích 1 až 6.
8. Písemnými ujednáními a postupy přijatými v souladu s tímto článkem jsou vázáni všichni členové a pozorovatelé kolegia k řešení krize.
Článek 7
Zasedání kolegia k řešení krize a ostatní činnosti
1. Kolegium k řešení krize svolává nejméně jedno zasedání ročně. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany může se souhlasem všech členů kolegia k řešení krize a při zohlednění zvláštností ústřední protistrany stanovit vyšší četnost zasedání kolegia k řešení krize s ohledem na velikost, povahu, rozsah a složitost ústřední protistrany, systémové důsledky ústřední protistrany napříč jurisdikcemi a měnami, potenciální dopad činností ústřední protistrany, vnější okolnosti a případné požadavky členů kolegia k řešení krize.
2. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany organizuje ad hoc zasedání nebo jiné formy činností mezi členy a pozorovateli kolegia k řešení krize, zejména pokud je požadován dialog mezi členy a pozorovateli kolegia k řešení krize.
3. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vypracuje pořad jednání a cíle plánovaných zasedání a dalších činností. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany před zasedáním předloží návrh pořadu jednání členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize za účelem konzultace, vyzve je, aby k němu přispěli, a zařadí body na pořad jednání v rámci stanoveného harmonogramu.
4. Všichni členové a pozorovatelé kolegia k řešení krize zajistí, aby se s ohledem na cíle zasedání a dalších činností kolegia k řešení krize zúčastnili zasedání a dalších činností kolegia k řešení krize vhodní zástupci z jejich příslušných institucí. Tito členové a pozorovatelé rovněž zajistí, aby uvedení zástupci byli zmocněni k tomu, aby v maximální možné míře zavazovali orgány, které zastupují, k rozhodnutím přijatým na těchto zasedáních nebo při dalších činnostech.
5. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zajistí, aby příslušné dokumenty byly rozeslány nejméně pět pracovních dní před konkrétním zasedáním nebo činností kolegia k řešení krize nebo v jakémkoli jiném časovém rámci schváleném kolegiem k řešení krize. Výsledky a rozhodnutí zasedání nebo dalších činností kolegia k řešení krize jsou písemně zdokumentovány a orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zajistí, aby byly předány členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize v rozsahu relevantním s ohledem na jejich účast na zasedání do 15 pracovních dní od zasedání nebo činnosti nebo v jiném časovém rámci schváleném kolegiem k řešení krize.
Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany přinejmenším zajistí, aby:
a) |
výroční zasedání kolegia k řešení krize rozhodla o plánu řešení krize ústřední protistrany pro předchozí cyklus řešení krize a projednala pokrok dosažený v oblasti způsobilosti ústřední protistrany k řešení krize; |
b) |
zasedání nebo činnosti kolegia k řešení krize byly účinné, a zároveň zajistí, aby všichni členové a pozorovatelé kolegia k řešení krize byli plně informováni o činnostech kolegia k řešení krize, které jsou pro ně relevantní; |
c) |
činnosti kolegia k řešení krize byly pravidelně přezkoumávány, a pokud kolegium k řešení krize nepracuje účinně, byla přijata nápravná opatření. |
6. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany jedná jako ústřední kontaktní místo pro veškeré záležitosti související s praktickou organizací kolegia k řešení krize.
Článek 8
Výměna informací
1. S výhradou článků 8, 73 a 80 nařízení (EU) 2021/23 dbají orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany i členové a pozorovatelé kolegia k řešení krize na to, aby si vyměňovali veškeré důležité informace obdržené od jakéhokoli zdroje a relevantní pro činnosti kolegia k řešení krize.
2. Důležité informace uvedené v odstavci 1 musí být náležité a přesné a musí být včas sdíleny.
3. S výhradou článků 8, 73 a 80 nařízení (EU) 2021/23 dbají orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany a příslušný orgán uvedený v čl. 2 bodě 7 nařízení (EU) 2021/23 na to, aby si vyměňovaly veškeré informace nutné k zajištění toho, aby obě kolegia plnila svou úlohu stanovenou v článku 18 nařízení (EU) č. 648/2012 a článku 4 nařízení (EU) 2021/23.
4. Pokud orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany obdrží informace uvedené v odstavcích 1 a 2 tohoto článku, předá je s výhradou článků 8, 73 a 80 nařízení (EU) 2021/23 členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize.
5. Pokud je kolegium k řešení krize uspořádáno do různých výborů, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany průběžně informuje všechny členy a pozorovatele kolegia k řešení krize v plném rozsahu a včas o činnostech nebo opatřeních prováděných v těchto výborech.
6. Pokud není stanoveno jinak, může kolegium k řešení krize k výměně informací se svými členy a pozorovateli podle odstavců 1 a 2 použít všechny komunikační prostředky. Důvěrné a citlivé informace se v nejvyšší možné míře předávají s využitím zabezpečených prostředků. U veřejně dostupných informací je postačující, aby orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany poskytl na tyto informace odkaz.
7. Pokud existují zabezpečené internetové stránky kolegia k řešení krize, je hlavním komunikačním prostředkem využívání těchto internetových stránek.
8. Tímto nařízením nejsou dotčeny pravomoci příslušného orgánu ústřední protistrany nebo orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany shromažďovat informace.
Článek 9
Komunikační politika
Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany je orgánem odpovědným za komunikaci s ústřední protistranou a s příslušným orgánem uvedeným v čl. 2 bodě 7 nařízení (EU) 2021/23, pokud se v případě druhého uvedeného orgánu nejedná o orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany.
Článek 10
Externí komunikace
Pokud je to možné, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany informuje kolegium k řešení krize alespoň o:
a) |
koordinaci externí komunikace a veřejných prohlášení za situace, kdy platí předpoklad nepřetržitého trvání podniku, za situace, kdy se má za to, že ústřední protistrana je v krizové situaci nebo jí krizová situace hrozí podle čl. 22 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23; |
b) |
úrovni informací, které mají být zveřejněny. |
Článek 11
Mimořádné situace
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zřídí a pravidelně alespoň jednou ročně testuje provozní postupy pro fungování kolegia k řešení krize v mimořádných situacích, zejména takových situacích, které mohou představovat systémové ohrožení životaschopnosti ústřední protistrany.
2. Provozní postupy uvedené v odstavci 1 musí zahrnovat alespoň tyto prvky:
a) |
zabezpečené komunikační prostředky, které mají být použity; |
b) |
soubor informací, které mají být vyměňovány; |
c) |
příslušné osoby, které mají být kontaktovány; |
d) |
komunikační postupy, které musí dodržovat členové a pozorovatelé příslušného kolegia k řešení krize. |
KAPITOLA 2
SPOLEČNÁ ROZHODNUTÍ O PLÁNOVÁNÍ ŘEŠENÍ KRIZE A O ZPŮSOBILOSTI K ŘEŠENÍ KRIZE
ODDÍL 1
Postup společného rozhodování o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize
Článek 12
Plánování kroků postupu společného rozhodování o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize
1. Před zahájením postupu společného rozhodování o plánu řešení krize v souladu s čl. 14 odst. 2 nařízení (EU) 2021/23 se členové kolegia k řešení krize dohodnou na harmonogramu kroků, který se má v uvedeném postupu dodržovat (dále jen „harmonogram společného rozhodnutí o plánu řešení krize“).
V případě, že nedojde k dohodě o harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany stanoví uvedený harmonogram po zohlednění názorů a výhrad vyjádřených členy orgánu k řešení krize.
2. Harmonogram společného rozhodnutí o plánu řešení krize musí být členy kolegia k řešení krize nejméně jednou ročně aktualizován a musí obsahovat veškeré z těchto kroků, které mají být provedeny v pořadí schváleném kolegiem k řešení krize nebo stanoveném orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany, jak je stanoveno v odst. 1 druhém pododstavci:
a) |
předběžný dialog na úrovni kolegia k řešení krize týkající se strategie řešení krize ústřední protistrany, a to při přípravě společného rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize; |
b) |
žádost ústřední protistraně o informace potřebné pro vypracování plánu řešení krize v souladu s článkem 12 nařízení (EU) 2021/23 a provedení posouzení způsobilosti k řešení krize v souladu s článkem 15 uvedeného nařízení; |
c) |
předložení informací, které byly požadovány v písmenu b), ústřední protistranou přímo orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany; |
d) |
předání informací, které orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany obdrží od ústřední protistrany, kolegiu k řešení krize a stanovení lhůty pro případné dodatečné žádosti o informace; |
e) |
předložení příspěvků pro vypracování plánu řešení krize a pro posouzení způsobilosti k řešení krize ze strany členů a pozorovatelů kolegia k řešení krize orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany; |
f) |
předložení návrhu plánu řešení krize a návrhu posouzení způsobilosti k řešení krize orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize; |
g) |
předložení případných připomínek k návrhu plánu řešení krize a k návrhu posouzení způsobilosti k řešení krize členy kolegia k řešení krize orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany; |
h) |
jednání s ústřední protistranou o návrhu plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize, pokud ho orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany považuje za vhodné; |
i) |
dialog o návrhu plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize na úrovni kolegia k řešení krize; |
j) |
rozeslání návrhu společného rozhodnutí o plánu řešení krize orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany kolegiu k řešení krize; |
k) |
dialog o návrhu společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize, pokud ho orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany považuje za potřebný; |
l) |
dosažení společného rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize; |
m) |
sdělení o dosažení společného rozhodnutí ústřední protistraně spolu se shrnutím klíčových prvků plánu řešení krize. |
3. Harmonogram společného rozhodnutí o plánu řešení krize:
a) |
odráží rozsah a složitost jednotlivých kroků postupu společného rozhodování; |
b) |
zohledňuje harmonogram dalších společných rozhodnutí, kterých má kolegium k řešení krize dosáhnout; |
c) |
zohledňuje v největším možném rozsahu harmonogram dalších společných rozhodnutí, kterých má příslušné kolegium dohledu dosáhnout, zejména harmonogram společného rozhodnutí o přezkumu a posouzení ozdravného plánu v souladu s článkem 10 nařízení (EU) 2021/23. |
Článek 13
Prvky harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize
1. Při vypracovávání návrhu harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize zohlední zapojené orgány nebo orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany, pokud jedná sám, ustanovení čl. 16 odst. 2 nařízení (EU) 2021/23 o nutnosti souběžného posouzení způsobilosti k řešení krize a pozastavení postupu k řešení významných překážek a zajistí, aby byly odpovídajícím způsobem přizpůsobeny příslušné lhůty podle harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize.
2. Při vypracovávání návrhu harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize zohlední orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany podmínky účasti pozorovatelů stanovené v písemných ujednáních a postupech kolegia k řešení krize uvedených v čl. 4 odst. 4 a v článku 5 nařízení (EU) 2021/23.
3. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí ústřední protistraně tyto aspekty harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize:
a) |
odhadované datum, k němuž se očekává předložení žádosti o informace nezbytné pro vypracování plánu řešení krize a pro provedení posouzení způsobilosti k řešení krize v souladu s čl. 12 odst. 2 písm. b) tohoto nařízení, a lhůtu pro předložení uvedených informací v souladu s čl. 12 odst. 2 písm. c) tohoto nařízení; |
b) |
odhadované datum pro uspořádání případného jednání uvedeného v čl. 12 odst. 2 písm. h) tohoto nařízení; |
c) |
odhadované datum pro sdělení uvedené v čl. 12 odst. 2 písm. m) tohoto nařízení. |
Článek 14
Předběžný dialog o strategii řešení krize
Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany uspořádá předběžný dialog s příslušnými členy a pozorovateli kolegia k řešení krize za účelem provedení veškerých těchto kroků:
a) |
projednání předběžného návrhu týkajícího se strategie řešení krize pro ústřední protistranu; |
b) |
ověření, zda některé z informací nezbytných pro vypracování plánu řešení krize a provedení posouzení způsobilosti k řešení krize jsou již k dispozici některým z příslušných orgánů, a sdílení těchto informací v souladu s článkem 14 nařízení (EU) 2021/23; |
c) |
stanovení doplňujících informací, které je třeba vyžádat od ústřední protistrany; |
d) |
dohoda na všech případných příspěvcích, které orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany potřebuje od příslušných orgánů, a to od orgánů příslušných k řešení krize nebo od jiných orgánů, pro vypracování plánu řešení krize a provedení posouzení způsobilosti k řešení krize. |
Článek 15
Informace od ústřední protistrany
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany si od ústřední protistrany vyžádá veškeré nezbytné informace v souladu s článkem 13 nařízení (EU) 2021/23, přičemž zohlední výsledek dialogu stanoveného v článku 14 tohoto nařízení.
2. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany ústřední protistraně jasně sdělí lhůtu pro poskytnutí těchto informací.
3. Ústřední protistrana poskytne orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany požadované informace včas, nejpozději však ve lhůtě stanovené v odstavci 2.
Článek 16
Předání informací od orgánu příslušného k řešení krize
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany bez zbytečného odkladu předá informace obdržené v souladu s článkem 15 a s výhradou článku 8 členům kolegia k řešení krize a vyzve je, aby ve stanoveném časovém rámci poskytli připomínky k tomu, zda jsou požadovány doplňující informace.
2. Každý člen kolegia k řešení krize, který obdrží informace, může od orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany požadovat doplňující informace v časovém rámci stanoveném podle odstavce 1 tohoto článku, pokud orgán, který obdrží informace, považuje tyto doplňující informace za relevantní pro vypracování a aktualizaci plánu řešení krize ústřední protistrany nebo pro provedení posouzení způsobilosti k řešení krize. V takovém případě se odpovídajícím způsobem použijí příslušná ustanovení článku 15.
3. Předání informací ze strany orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany členům kolegia k řešení krize uvedené v odstavci 2 se považuje za úplné až po skutečném předání původních i následných informací.
4. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany oznámí při zohlednění odstavce 3 tohoto článku kolegiu k řešení krize počátek běhu čtyřměsíční lhůty k dosažení společného rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize v souladu s čl. 14 odst. 2 nařízení (EU) 2021/23.
5. Členové kolegia k řešení krize si vyměňují doplňující informace nezbytné k tomu, aby se usnadnilo vypracování plánu řešení krize a provedení posouzení způsobilosti k řešení krize, s výhradou požadavků na důvěrnost stanovených v článcích 8, 73 a 80 nařízení (EU) 2021/23.
Článek 17
Vypracování a rozeslání návrhu plánu řešení krize a návrhu posouzení způsobilosti k řešení krize
1. Všichni členové a pozorovatelé kolegia k řešení krize dodají orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany svůj příspěvek k plánu řešení krize ústřední protistrany a posouzení způsobilosti k řešení krize včas a v každém případě ve lhůtě stanovené v harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize podle čl. 12 odst. 2 písm. e).
2. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vypracuje návrh plánu řešení krize v souladu s článkem 12 nařízení (EU) 2021/23, přičemž zohlední veškeré příspěvky předložené členy a pozorovateli příslušného kolegia k řešení krize.
3. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany rozešle příspěvky uvedené v odstavci 1, návrh plánu řešení krize a návrh posouzení způsobilosti k řešení krize členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize včas, avšak nejpozději ve lhůtě stanovené v čl. 12 odst. 2 písm. j) tohoto nařízení.
Článek 18
Jednání s ústřední protistranou
Pokud orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany uspořádá s ústřední protistranou jednání o klíčových prvcích návrhu plánu řešení krize na základě stanoviska obdrženého od ústřední protistrany v souladu s čl. 12 odst. 8 nařízení (EU) 2021/23 a posouzení způsobilosti k řešení krize ústřední protistrany podle čl. 12 odst. 2 písm. h) tohoto nařízení, musí tak učinit včas, nejpozději však před uplynutím lhůt stanovených v relevantním kroku harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany poskytne kolegiu k řešení krize případné připomínky ke klíčovým prvkům plánu řešení krize, včetně posouzení způsobilosti k řešení krize, které ústřední protistrana během této konzultace vznese.
Článek 19
Dialog o návrhu plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany uspořádá dialog o návrhu plánu řešení krize a návrhu posouzení způsobilosti k řešení krize se členy kolegia k řešení krize včas podle čl. 12 odst. 2 písm. i), nejpozději však před uplynutím lhůt stanovených v harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize.
Pokud je ústřední protistrana součástí skupiny společností, která zahrnuje další ústřední protistranu (další ústřední protistrany), orgány příslušné k řešení krize ústředních protistran mezi sebou uspořádají jednání o návrzích plánů řešení krize a návrzích posouzení způsobilosti k řešení krize.
2. Na základě dialogu podle odstavce 1 orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany dokončí plán řešení krize příslušné ústřední protistrany a provedení posouzení způsobilosti k řešení krize.
3. Pokud jsou zjištěny významné překážky způsobilosti k řešení krize, použije se čl. 24 odst. 1 tohoto nařízení.
Článek 20
Vypracování návrhu společného rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení
Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vypracuje návrh společného rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize ústřední protistrany. Návrh společného rozhodnutí obsahuje všechny tyto prvky:
a) |
názvy orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany a členů kolegia k řešení krize, kteří dospívají ke společnému rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize ústřední protistrany; |
b) |
názvy pozorovatelů, pokud byli tito pozorovatelé zapojeni v souladu s podmínkami účasti pozorovatelů, jak jsou uvedeny v písemných ujednáních a postupech podle článku 5 tohoto nařízení; |
c) |
shrnutí stanovisek vyjádřených orgány konzultovanými při přijímání společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize; |
d) |
odkazy na použitelné právní předpisy Unie a členských států, jež se týkají přípravy, dokončení a použití společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize; |
e) |
datum přijetí společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize a případných relevantních aktualizací tohoto rozhodnutí; |
f) |
plán řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize, včetně případných opatření k řešení nebo odstranění významných překážek způsobilosti k řešení krize v souladu s články 15 a 16 nařízení (EU) 2021/23, s jejichž výhradou se společné rozhodnutí přijímá. Pokud uvedená opatření provádí ústřední protistrana, musí být rovněž poskytnuty informace týkající se lhůty pro jejich provedení. |
Článek 21
Dosažení společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany bez zbytečného odkladu zašle návrh společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize členům kolegia k řešení krize a stanoví lhůtu pro členy kolegia k řešení krize s hlasovacími právy ohledně poskytnutí písemného souhlasu s uvedeným společným rozhodnutím, a to v souladu s čl. 8 odst. 6 tohoto nařízení.
2. Po obdržení návrhu společného rozhodnutí předají členové kolegia k řešení krize s hlasovacími právy, jejichž postoje nejsou nesouhlasné, svůj písemný souhlas orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany ve lhůtě podle odstavce 1.
3. Společné rozhodnutí v konečném znění sestává z dokumentu společného rozhodnutí vypracovaného v souladu s článkem 20 tohoto nařízení, z písemných souhlasů podle odstavce 2 tohoto článku a ze souhlasu orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany.
4. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí společné rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize.
Článek 22
Sdělení společného rozhodnutí o plánu řešení krize a jeho shrnutí ústřední protistraně
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí společné rozhodnutí o plánu řešení krize a shrnutí klíčových prvků plánu řešení krize, včetně posouzení způsobilosti k řešení krize, vedoucímu orgánu ústřední protistrany včas, nejpozději však před uplynutím lhůty stanovené v harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize.
2. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany o uvedeném sdělení informuje členy a pozorovatele kolegia k řešení krize.
3. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vysvětlí ústřední protistraně klíčové prvky společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize.
Článek 23
Postup v případě neexistence společného rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize
Není-li společného rozhodnutí členů kolegia k řešení krize dosaženo do čtyř měsíců ode dne předání návrhu plánu k řešení krize v souladu s čl. 14 odst. 2 nařízení (EU) 2021/23, přijme orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize, které bez zbytečného odkladu písemně sdělí kolegiu k řešení krize prostřednictvím dokumentu obsahujícího všechny tyto položky:
a) |
název orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany; |
b) |
název ústřední protistrany; |
c) |
odkazy na použitelné právní předpisy Unie a členských států, jež se týkají přípravy, dokončení a použití rozhodnutí; |
d) |
datum rozhodnutí; |
e) |
plán řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize, včetně případných opatření k řešení nebo odstranění významných překážek způsobilosti k řešení krize v souladu s články 15 a 16 nařízení (EU) 2021/23, s jejichž výhradou se rozhodnutí přijímá. Pokud uvedená opatření provádí ústřední protistrana, musí být rovněž poskytnuta lhůta pro jejich provedení; |
f) |
názvy členů kolegia k řešení krize zapojených do postupu společného rozhodování o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize, spolu se shrnutím stanovisek vyjádřených uvedenými členy a informacemi o problémech, jež vedly k nesouhlasu; |
g) |
připomínky orgánu ústřední protistrany k řešení krize týkající se stanovisek vyjádřených členy kolegia k řešení krize, zejména o problémech, jež vedly k nesouhlasu, a možnosti, aby kterýkoli ze členů kolegia k řešení krize s hlasovacími právy postoupil tyto problémy Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy v souladu s článkem 19 nařízení (EU) č. 1095/2010. |
ODDÍL 2
Společná rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek
Článek 24
Pozastavení postupu společného rozhodování o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize
1. Pokud orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany ve spolupráci s kolegiem k řešení krize zjistí významné překážky způsobilosti k řešení krize nebo souhlasí se stanoviskem o zjištěných významných překážkách vyjádřeným členy nebo pozorovateli kolegia k řešení krize ohledně plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize, předloží členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize zprávu v souladu s čl. 16 odst. 1 nařízení (EU) 2021/23. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany v ní oznámí pozastavení postupu společného rozhodování v souladu s čl. 16 odst. 2 uvedeného nařízení.
2. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany obnoví postup společného rozhodování o plánu řešení krize, včetně provedení posouzení způsobilosti k řešení krize, po dokončení postupů společného rozhodování podle čl. 17 odst. 3 a 4 nařízení (EU) 2021/23 o opatřeních k řešení nebo odstranění významných překážek způsobilosti k řešení krize navržených ústřední protistranou v souladu s čl. 16 odst. 3 uvedeného nařízení nebo o alternativních opatřeních ze strany orgánu příslušného k řešení krize podle čl. 16 odst. 4 uvedeného nařízení.
Článek 25
Plánování kroků postupů společného rozhodování o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek
1. Před zahájením postupů společného rozhodování o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek v souladu s čl. 17 odst. 2, 3 a 4 nařízení (EU) 2021/23 se členové kolegia k řešení krize dohodnou na harmonogramu kroků, který se má v uvedeném postupu dodržovat (dále jen „harmonogram společného rozhodnutí o zjištění významných překážek“).
V případě, že nedojde k dohodě o harmonogramu společného rozhodnutí o zjištění významných překážek, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany stanoví uvedený harmonogram po zohlednění názorů a veškerých výhrad vyjádřených členy orgánu k řešení krize.
2. Harmonogram společného rozhodnutí o zjištění významných překážek musí zahrnovat tyto kroky:
a) |
vypracování a rozeslání zprávy týkající se významných překážek zjištěných v souladu s čl. 16 odst. 1 nařízení (EU) 2021/23 orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany po konzultaci s příslušným orgánem ústřední protistrany; |
b) |
předložení zprávy podle čl. 16 odst. 1 nařízení (EU) 2021/23 orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany ústřední protistraně a kolegiu k řešení krize; |
c) |
datum, kdy ústřední protistrana předloží orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany své případné připomínky a alternativní opatření pro nápravu významných překážek v souladu s čl. 16 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23; |
d) |
dialog mezi orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany a členy a pozorovateli kolegia k řešení krize o jakýchkoli relevantních připomínkách nebo alternativních opatřeních pro odstranění významných překážek navržených ústřední protistranou podle čl. 16 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23; |
e) |
vypracování návrhu společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení či odstranění takových překážek podle čl. 17 odst. 1 písm. a), b) a c) nařízení (EU) 2021/23; |
f) |
dokončení společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení či odstranění takových překážek podle čl. 17 odst. 1 písm. a), b) a c) nařízení (EU) 2021/23; |
g) |
sdělení společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení či odstranění takových překážek ústřední protistraně podle čl. 17 odst. 1 písm. a), b) a c) nařízení (EU) 2021/23. |
3. Harmonogram společného rozhodnutí o zjištění významných překážek musí být orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany přezkoumán a aktualizován tak, aby odrážel rozšíření postupu společného rozhodování, pokud ústřední protistrana předloží připomínky nebo navrhne alternativní opatření k řešení či odstranění významných překážek způsobilosti k řešení krize v souladu s čl. 16 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23.
4. Při vypracovávání návrhu harmonogramu společného rozhodnutí o zjištění významných překážek zohlední orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany podmínky účasti pozorovatelů stanovené v písemných ujednáních a postupech kolegia k řešení krize a v čl. 4 odst. 4 nařízení (EU) 2021/23.
5. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí ústřední protistraně ty aspekty harmonogramu společného rozhodnutí o zjištění významných překážek, u nichž se počítá se zapojením ústřední protistrany.
Článek 26
Konzultace a sdělení zprávy ústřední protistraně
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany připraví návrh zprávy o významných překážkách způsobilosti k řešení krize v souladu s čl. 16 odst. 1 nařízení (EU) 2021/23 a předá jej příslušnému orgánu ústřední protistrany a orgánu ESMA.
2. Obdržené připomínky a stanoviska k návrhu zprávy posoudí orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany za účelem dokončení zprávy.
3. Po dokončení se zpráva poskytne ústřední protistraně a kolegiu k řešení krize.
4. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí kolegiu k řešení krize začátek běhu čtyřměsíční lhůty podle čl. 16 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23 určené pro ústřední protistranu, pokud jde o navržení opatření k řešení významných překážek způsobilosti k řešení krize.
Článek 27
Předložení připomínek ústřední protistrany a konzultace s orgány
1. Pokud ústřední strana navrhne orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany do čtyř měsíců ode dne doručení zprávy v souladu s čl. 16 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23 alternativní opatření pro nápravu významných překážek způsobilosti k řešení krize, postoupí orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany bez zbytečného odkladu, v každém případě však do 10 pracovních dnů, uvedená opatření ostatním členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize.
2. Při rozesílání alternativních opatření předložených ústřední protistranou stanoví orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany lhůtu pro předložení připomínek členů kolegia k řešení krize.
3. Pokud členové kolegia k řešení krize neposkytnou své připomínky ve lhůtě uvedené v odstavci 2, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany předpokládá, že tito členové nemají k alternativním opatřením předloženým ústřední protistranou žádné připomínky, a pokračuje ve svém postupu.
4. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany bez zbytečného odkladu rozešle veškeré připomínky předložené členem kolegia k řešení krize všem ostatním členům kolegia k řešení krize a projedná s nimi navrhovaná opatření k řešení významných překážek způsobilosti k řešení krize předložená ústřední protistranou.
5. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany a členové kolegia k řešení krize řádně projednají a zohlední možný dopad navrhovaných opatření na ústřední protistranu, na všechny členské státy, v nichž ústřední protistrana působí, i na Unii jako celek.
Článek 28
Vypracování společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vypracuje při zohlednění výsledku dialogu podle čl. 27 odst. 5 tohoto nařízení návrh společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek.
2. Každý návrh společného rozhodnutí uvádí všechny tyto položky:
a) |
název ústřední protistrany, jíž se společné rozhodnutí týká a na niž se použije; |
b) |
názvy orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany a členů kolegia k řešení krize, kteří dospěli ke společnému rozhodnutí; |
c) |
názvy pozorovatelů, pokud byli tito pozorovatelé zapojeni do postupu společného rozhodování v souladu s podmínkami účasti pozorovatelů, jak jsou uvedeny v písemných ujednáních a postupech kolegia k řešení krize; |
d) |
shrnutí stanovisek vyjádřených orgány konzultovanými v rámci postupu společného rozhodování; |
e) |
odkazy na použitelné právní předpisy Unie a členských států, jež se týkají přípravy, dokončení a použití společného rozhodnutí; |
f) |
datum společného rozhodnutí; |
g) |
zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize; |
h) |
posouzení opatření navržených ústřední protistranou podle čl. 16 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23; |
i) |
opatření stanovená podle čl. 16 odst. 4 nařízení (EU) 2021/23 a uvedená v čl. 16 odst. 7 uvedeného nařízení schválená orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany a členy kolegia k řešení krize a lhůta, v níž musí příslušné subjekty tato opatření uplatnit; |
j) |
pokud opatření navržená ústřední protistranou nejsou orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany přijata nebo jsou přijata částečně, vysvětlení, proč jsou opatření navržená ústřední protistranou posouzena jako nevhodná k odstranění významných překážek způsobilosti k řešení krize a proč by významné překážky způsobilosti k řešení krize účinně omezila či odstranila opatření uvedená v písmenu i). |
Článek 29
Dosažení společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zašle bez zbytečného odkladu návrh společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek popsaných v čl. 17 odst. 1 písm. a), b) a c) nařízení (EU) 2021/23 členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize a stanoví lhůtu pro členy kolegia k řešení krize s hlasovacími právy ohledně poskytnutí písemného souhlasu s uvedenými společnými rozhodnutími v souladu s čl. 8 odst. 6 tohoto nařízení.
2. Po obdržení návrhu společných rozhodnutí předají členové kolegia k řešení krize s hlasovacími právy, jejichž postoje nejsou nesouhlasné, svůj písemný souhlas orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany ve lhůtě uvedené v odstavci 1.
3. Každé společné rozhodnutí v konečném znění sestává z dokumentu společného rozhodnutí vypracovaného v souladu s článkem 28 tohoto nařízení, z písemných souhlasů podle odstavce 2 tohoto článku a ze souhlasu orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany. Poskytuje se všem členům kolegia k řešení krize.
4. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí společná rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek členům kolegia k řešení krize.
Článek 30
Sdělení společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek ústřední protistraně
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí společná rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek vedoucímu orgánu ústřední protistrany včas, nejpozději však před uplynutím lhůty stanovené v harmonogramu společného rozhodnutí o zjištění významných překážek. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany o sdělení informuje členy a pozorovatele kolegia k řešení krize.
2. V případě, že jsou některá z opatření přijatých v souladu s čl. 16 odst. 7 nařízení (EU) 2021/23 určena jiným subjektům než ústřední protistraně, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zajistí, že on sám nebo příslušné orgány uvedených subjektů poskytnou vedoucím orgánům daných subjektů v jejich jurisdikci příslušné části společného rozhodnutí o opatřeních k řešení významných překážek způsobilosti k řešení krize včas, nejpozději však ve lhůtě stanovené v harmonogramu společného rozhodnutí o zjištění významných překážek.
3. Pokud je to potřebné, může orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany projednat podrobnosti obsahu a uplatňování společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení či odstranění takových překážek popsaných v čl. 17 odst. 1 písm. a), b) a c) nařízení (EU) 2021/23 s ústřední protistranou.
Článek 31
Sledování uplatňování společných rozhodnutí
1. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí výsledek případného jednání podle čl. 30 odst. 3 tohoto nařízení kolegiu k řešení krize.
2. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí výsledek případného jednání podle čl. 30 odst. 2 tohoto nařízení orgánu příslušnému k řešení krize jakékoli další ústřední protistrany, centrálních depozitářů cenných papírů nebo úvěrových institucí, který je součástí téže skupiny nebo s nímž má ústřední protistrana propojení interoperability.
3. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany a v příslušných případech členové kolegia k řešení krize sledují uplatňování společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek, která jsou relevantní pro jednotlivé subjekty uvedené v odstavci 2 a za která případně nesou odpovědnost.
Článek 32
Postup v případě neexistence společného rozhodnutí o opatřeních k řešení významných překážek způsobilosti k řešení krize
Není-li společného rozhodnutí o opatřeních k řešení významných překážek způsobilosti k řešení krize podle čl. 17 odst. 8 nařízení (EU) 2021/23 dosaženo, rozhodnutí přijaté orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany je bez zbytečného odkladu písemně sděleno kolegiu k řešení krize prostřednictvím dokumentu obsahujícího veškeré tyto položky:
a) |
název orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany, který přijímá rozhodnutí; |
b) |
název ústřední protistrany a subjektů, jichž se rozhodnutí týká a na něž se použije; |
c) |
odkazy na použitelné právní předpisy Unie a členských států, jež se týkají přípravy, dokončení a použití rozhodnutí; |
d) |
datum rozhodnutí; |
e) |
zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize; |
f) |
opatření stanovená podle čl. 16 odst. 7 nařízení (EU) 2021/23, o nichž rozhodl orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany, a lhůta, v níž musí být tato opatření uplatněna; |
g) |
pokud opatření navržená ústřední protistranou nejsou přijata nebo jsou částečně přijata orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany, vysvětlení, proč jsou opatření navržená ústřední protistranou posouzena jako nevhodná k odstranění významných překážek způsobilosti k řešení krize a proč by dané významné překážky způsobilosti k řešení krize účinně zmenšila či odstranila opatření stanovená v písmenu f); |
h) |
názvy členů kolegia k řešení krize zapojených do postupu společného rozhodování o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek, spolu se shrnutím stanovisek vyjádřených uvedenými členy a informacemi o problémech, jež vedly k nesouhlasu; |
i) |
připomínky orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany týkající se stanovisek vyjádřených členy kolegia k řešení krize, zejména o problémech, jež vedly k nesouhlasu; |
j) |
možnost, aby kterýkoli z členů kolegia k řešení krize s hlasovacími právy tyto problémy postoupil orgánu ESMA v souladu s článkem 19 nařízení (EU) č. 1095/2010. |
Článek 33
Vstup v platnost a použitelnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 14. března 2023.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 22, 22.1.2021, s. 1.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 ze dne 4. července 2012 o OTC derivátech, ústředních protistranách a registrech obchodních údajů (Úř. věst. L 201, 27.7.2012, s. 1).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84).