(EU) 2023/1192Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/1192 ze dne 14. března 2023, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/23, pokud jde o regulační technické normy upřesňující obsah písemných ujednání a postupů pro fungování kolegií k řešení krize (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 158, 21.6.2023, s. 31-47 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 14. března 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 11. července 2023 Nabývá účinnosti: 11. července 2023
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



21.6.2023   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 158/31


NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/1192

ze dne 14. března 2023,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/23, pokud jde o regulační technické normy upřesňující obsah písemných ujednání a postupů pro fungování kolegií k řešení krize

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/23 ze dne 16. prosince 2020 o rámci pro ozdravné postupy a řešení krize ústředních protistran a o změně nařízení (EU) č. 1095/2010, (EU) č. 648/2012, (EU) č. 600/2014, (EU) č. 806/2014 a (EU) 2015/2365 a směrnic 2002/47/ES, 2004/25/ES, 2007/36/ES, 2014/59/EU a (EU) 2017/1132 (1), a zejména na čl. 4 odst. 7 čtvrtý pododstavec uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

V zájmu zajištění jednotné správy a řízení řešení krize ústředních protistran v celé Unii by kolegia k řešení krize zřízená podle článku 4 nařízení (EU) 2021/23 měla vycházet ze sdíleného souboru pravidel fungování.

(2)

Kolegia k řešení krize mají usnadnit spolupráci mezi příslušnými orgány a orgány příslušnými k řešení krize, zejména v přípravných fázích ozdravných postupů a řešení krize, a to shromažďováním všech příslušných orgánů, příslušných členů Evropského systému centrálních bank, centrálních bank emitujících příslušné měny Unie používané u finančních nástrojů, jejichž clearing provádějí, příslušného ministerstva, Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy (ESMA) a Evropského orgánu pro bankovnictví (EBA).

(3)

V zájmu efektivního a účinného rozhodování, výměny informací a spolupráce mezi orgány by měla písemná ujednání a postupy kolegia k řešení krize obsahovat nezbytné organizační předpisy. Zejména by si mělo být kolegium k řešení krize vědomo potřeby zřídit ve svém rámci flexibilní dílčí struktury, které by plnily jeho funkce a zajišťovaly, aby byli členové kolegia s to přispívat k různým činnostem kolegia vhodným způsobem.

(4)

Písemná ujednání a postupy kolegia k řešení krize by měly obsahovat i nezbytná provozní ustanovení. Tato provozní ustanovení by měla orgánům příslušným k řešení krize umožnit koordinovat jejich příspěvky k činnosti kolegia dohledu zřízeného podle článku 18 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 (2), který se vztahuje na každodenní operace ústřední protistrany. Tato provozní ustanovení by navíc měla orgánům příslušným k řešení krize usnadnit úkol spojený s organizováním analýzy a posouzením a hodnocením příspěvků, které obdrží od kolegia dohledu. Písemná ujednání a postupy by proto měly obsahovat postup komunikace mezi kolegiem dohledu a kolegiem k řešení krize.

(5)

S cílem zajistit odolnost kolegia k řešení krize, účinnost jeho vnitřních postupů a účinnou koordinaci s kolegiem dohledu by mělo kolegium k řešení krize vycházet ze souboru provozních pravidel, kterými se řídí fungování zasedání kolegia, výměna informací v rámci kolegia k řešení krize a ujednání o komunikaci.

(6)

V zájmu účinnosti provozních postupů při řešení naléhavých situací by měl orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vhodným způsobem testovat připravenost kolegia k řešení krize v takové situaci jednat a reagovat.

(7)

Nezbytné pro hladké a účinné rozhodování je včas a realisticky naplánovat všechny postupy společného rozhodování. Každý orgán, který je do těchto postupů zapojen, by měl orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany dodat svůj příspěvek k příslušnému společnému rozhodnutí včas, efektivně a v souladu s harmonogramem schváleným pro příslušné společné rozhodnutí.

(8)

Je nezbytné, aby byla společná rozhodnutí přijímána rychle a včas. Tento požadavek je důležitý zejména u rozhodnutí o řešení krize, avšak je relevantní i pro plánování řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize. Současně by měly mít všechny orgány zapojené do postupu společného rozhodování dostatečnou lhůtu k vyjádření svého stanoviska. Měly by být stanoveny kroky k dosažení libovolného společného rozhodnutí, s tím, že některé z těchto kroků lze provádět souběžně a jiné v posloupnosti.

(9)

V zájmu srovnatelnosti postupů a výsledků, a tedy i dosahování konvergence napříč různými kolegii k řešení krize, je nezbytné upravit jednotná pravidla, jimiž se bude řídit postup a dokumentace při společném rozhodování kolegií k řešení krize.

(10)

Dále je nezbytné vymezit procesní rámec, v němž by orgán příslušný k řešení krize, orgány, které jsou členy kolegia k řešení krize, a případně příslušné orgány a orgány příslušné k řešení krize třetí strany usilovaly o efektivní a schůdné plánování řešení krize i bez přijímání společných rozhodnutí.

(11)

Toto nařízení vychází z návrhů regulačních technických norem předložených Komisi orgánem ESMA.

(12)

Orgán ESMA uskutečnil otevřené veřejné konzultace o návrzích regulačních technických norem, z nichž toto nařízení vychází, analyzoval potenciální související náklady a přínosy a požádal o radu skupinu subjektů působících v oblasti cenných papírů a trhů zřízenou podle článku 37 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 (3),

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

KAPITOLA 1

PROVOZNÍ ORGANIZACE KOLEGIÍ K ŘEŠENÍ KRIZE

Článek 1

Určení členů kolegia k řešení krize a případných pozorovatelů

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany určí členy kolegia k řešení krize podle čl. 4 odst. 2 nařízení (EU) 2021/23 a určí případné pozorovatele podle čl. 4 odst. 4 nařízení (EU) 2021/23 v souladu s postupem stanoveným v článku 2 tohoto nařízení.

2.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí seznam členů a případných pozorovatelů a jakékoli následné změny tohoto seznamu kolegiu k řešení krize.

3.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany reviduje a aktualizuje seznam členů a případných pozorovatelů alespoň jednou ročně a v každém případě po jakékoli změně v tomto seznamu.

Článek 2

Orgány v třetích zemích jako pozorovatelé v kolegiu k řešení krize

1.   Po obdržení příslušné žádosti o účast v kolegiu k řešení krize od příslušného orgánu nebo orgánu příslušného k řešení krize členů clearingového systému usazených ve třetích zemích nebo příslušného orgánu nebo orgánu příslušného k řešení krize ústředních protistran ze třetích zemí, se kterými má ústřední protistrana uzavřeny dohody o interoperabilitě podle čl. 4 odst. 4 nařízení (EU) 2021/23, nebo pokud orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zamýšlí přizvat je k účasti v kolegiu k řešení krize, sdělí orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany žádost o přizvání nebo záměr je přizvat k účasti v kolegiu k řešení krize.

2.   K tomuto sdělení musí být připojeny veškeré tyto náležitosti:

a)

stanovisko orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany, též s ohledem na odst. 2 písm. b) a c), ohledně rovnocennosti požadavků na zachování důvěrnosti platných pro případného pozorovatele;

b)

podmínky účasti pozorovatelů v kolegiu k řešení krize podle čl. 5 odst. 2 písm. f) tohoto nařízení;

c)

stanovisko orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany k významu expozice příslušných členů clearingového systému ze třetích zemí nebo interoperabilních ústředních protistran;

d)

stanovení lhůty, ve které má kolegium k řešení krize přijmout rozhodnutí o žádosti o účast nebo záměru přizvat k účasti v kolegiu k řešení krize, po jejímž uplynutí se předpokládá souhlas kolegia k řešení krize. Ve lhůtě vymezené v tomto odstavci písm. d) může jakýkoliv nesouhlasící orgán uvedený v čl. 4 odst. 2 písm. b) a c) nařízení (EU) 2021/23 vyjádřit svou řádně odůvodněnou námitku vůči stanovisku orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany uvedenému v písmenu a). Je-li vznesena námitka, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany ji zohlední před přijetím konečného rozhodnutí. Konečné rozhodnutí orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany ohledně žádosti o účast nebo záměru přizvat k účasti musí být řádně odůvodněno a sděleno všem členům kolegia k řešení krize a v případě potřeby musí obsahovat důvody, proč nebylo přihlédnuto k odlišným názorům.

3.   Pokud orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany rozhodne, že přizve orgán třetí země k účasti v kolegiu k řešení krize, jak je stanoveno v čl. 4 odst. 4 nařízení (EU) 2021/23, zašle pozvání případným pozorovatelům. K pozvání musí být přiloženy podmínky pro účast pozorovatelů v kolegiu k řešení krize stanovené v čl. 5 odst. 2 písm. f) tohoto nařízení. Případný pozorovatel, který obdrží pozvání, se považuje za pozorovatele po přijetí pozvání, jež se považuje za přijetí podmínek pro účast pozorovatelů stanovených v čl. 5 odst. 2 písm. f) tohoto nařízení.

4.   Po přijetí pozvání předá orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany aktualizovanou verzi seznamu podle článku 1 tohoto nařízení kolegiu k řešení krize.

Článek 3

Komunikace s ústřední protistranou

1.   V zájmu zlepšení účinného a efektivního fungování kolegia k řešení krize zajistí orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany pravidelný kontakt s ústřední protistranou.

2.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany oznámí ústřední protistraně zřízení kolegia k řešení krize a seznam jeho členů a případných pozorovatelů, jakož i informace o každé změně uvedeného seznamu.

Článek 4

Sestavení a aktualizace kontaktních údajů

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vede kontaktní údaje osob jmenovaných jednotlivými členy za účelem plnění úkolů kolegia k řešení krize, jakož i kontaktní údaje osob jmenovaných pozorovateli, a sdílí je se členy a pozorovateli kolegia k řešení krize.

Kontaktní údaje uvedené v prvním pododstavci rovněž zahrnují kontaktní údaje pro mimopracovní dobu k použití v mimořádných situacích.

2.   Všichni členové a pozorovatelé kolegia k řešení krize zajistí, aby orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany obdržel všechny kontaktní údaje relevantních kontaktních osob a byl bez zbytečného odkladu informován o všech relevantních změnách.

Článek 5

Obsah písemných ujednání a postupů pro fungování kolegia k řešení krize

1.   Písemná ujednání a postupy uvedené v čl. 4 odst. 5 písm. a) nařízení (EU) 2021/23 obsahují alespoň identifikaci členů a pozorovatelů kolegia k řešení krize podle článků 1 a 2 tohoto nařízení a stanoví rámec pro spolupráci mezi členy kolegia k řešení krize a pro koordinaci činností a úkolů kolegia k řešení krize.

2.   Rámec pro spolupráci a koordinaci zahrnuje všechny tyto prvky:

a)

pravidla pro správu a řízení kolegia k řešení problémů, jeho pracovní jazyk a postupy hlasování;

b)

úkoly a rozhodnutí, které má kolegium k řešení krize vykonávat, včetně práva kolegia k řešení krize vytvářet výbory a postupů k dosažení dohody o vytvoření těchto výborů a delegování úkolů na tyto výbory, spolu s případnými podmínkami;

c)

odpovědnosti orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany jako předsedy kolegia k řešení krize podle čl. 4 odst. 5 nařízení (EU) 2021/23 a ve vztahu k úkolům a rozhodnutím uvedeným v písmenu b) tohoto odstavce;

d)

strukturu kolegia k řešení krize, zejména jakýchkoliv výborů zřízených podle písmene b) a identifikaci členů kolegia k řešení krize, kteří se účastní těchto výborů, a pozorovatelů přijatých do těchto výborů;

e)

podmínky účasti členů kolegia k řešení krize, včetně jejich zapojení do úkolů a rozhodnutí uvedených v písmenu b);

f)

podmínky pro účast pozorovatelů v kolegiu k řešení krize, včetně jejich zapojení do různých dialogů a činností kolegia k řešení krize, jakož i jejich práv a povinností, pokud jde o výměnu informací podle článků 4, 8 a 80 nařízení (EU) 2021/23. Za tímto účelem orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany dbá na to, aby podmínky pro účast pozorovatelů nebyly výhodnější než podmínky stanovené pro členy kolegia k řešení krize;

g)

ujednání o každodenní komunikaci, spolupráci a koordinaci, jakož i o komunikaci, spolupráci a koordinaci v mimořádných situacích, jako jsou pravidelné aktualizace podnikové struktury a obchodních činností ústřední protistrany, včetně druhu služeb, které poskytuje, produktů, kategorií aktiv a typů transakcí, u kterých provádí clearing, ústředních protistran, obchodních systémů, platebních systémů, centrálních depozitářů cenných papírů a systémů vypořádání obchodů s cennými papíry, s nimiž je propojena, a zeměpisné skladby přímých a významných nepřímých účastníků, kteří jsou ústřední protistraně známi;

h)

postupy pro přijímání společných rozhodnutí, pokud se na ně nevztahuje nařízení (EU) 2021/23, a postupy pro dosažení společného porozumění v případech, kdy není požadováno společné rozhodnutí, ale takové společné porozumění v rámci kolegia k řešení krize nebo v rámci kteréhokoli z jeho výborů se orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany jeví jako nezbytné;

i)

ujednání pro výměnu důvěrných a nedůvěrných informací podle článku 8 včetně příslušného rozsahu a četnosti této výměny a komunikačních kanálů, které mají být použity, s ohledem na články 8, 73 a 80 nařízení (EU) 2021/23 a v příslušných případech na úlohu orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany jako koordinátora pro získávání a šíření informací mezi členy a pozorovateli kolegia k řešení krize;

j)

popis relevantních informací, jež mají být sdíleny s členy a pozorovateli kolegia k řešení krize a týkají se zejména plánování řešení krize, posouzení způsobilosti k řešení krize a dalších úkolů uvedených v článku 4 nařízení (EU) 2021/23, s ohledem na články 8, 73 a 80 uvedeného nařízení a na úlohu orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany;

k)

ujednání o nakládání s důvěrnými informacemi s ohledem na články 8, 73 a 80 nařízení (EU) 2021/23;

l)

postupy pro svolávání a pořádání pravidelných i ad hoc zasedání uvedených v článku 7;

m)

ujednání týkající se interakce mezi kolegiem k řešení krize a kolegiem dohledu uvedeným v čl. 2 bodě 24 nařízení (EU) 2021/23, včetně koordinace příspěvků členů kolegia k řešení krize a sdělování těchto příspěvků kolegiu dohledu, pokud je to potřebné pro účely výkonu jejich úkolů podle uvedeného nařízení;

n)

postupy týkající se komunikační politiky podle článku 9 tohoto nařízení;

o)

případnou jinou smlouvu týkající se fungování kolegia k řešení krize;

p)

případná ujednání týkající se změny a přerušení práce.

Článek 6

Vytvoření a aktualizace písemných ujednání a postupů pro fungování kolegia k řešení krize

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vypracuje návrh písemných ujednání a postupů pro fungování kolegia k řešení krize v souladu s článkem 5 tohoto nařízení.

2.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí za účelem konzultace svůj návrh kolegiu k řešení krize a vyzve členy, aby vyjádřili své stanovisko, s uvedením lhůty pro předložení těchto stanovisek.

3.   Pokud členové kolegia k řešení krize uvedeného v odstavci 2 ve stanovené lhůtě nepředloží žádná stanoviska, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany přistoupí k přijetí písemných ujednání a postupů kolegiem k řešení krize.

Pokud členové kolegia k řešení krize předloží stanoviska k návrhu písemných ujednání a postupů podle odstavce 2, předloží tato stanoviska spolu s důkladným vysvětlením připomínek a návrhů poskytnutých orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany ve stanovené lhůtě.

4.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zohlední stanoviska členů kolegia k řešení krize a odůvodní své rozhodnutí, pokud tato stanoviska nezohlední, a přistoupí k přijetí písemných ujednání a postupů.

5.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany po dokončení předá písemná ujednání a postupy pro fungování kolegia k řešení krize členům kolegia k řešení krize.

6.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany přezkoumá a aktualizuje písemná ujednání a postupy pro fungování kolegia k řešení krize nejméně jednou ročně a po veškerých podstatných změnách ve složení kolegia k řešení krize.

7.   Při aktualizaci písemných ujednání a postupů pro fungování kolegia k řešení krize dodržují orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany a ostatní členové kolegia k řešení krize postup stanovený v odstavcích 1 až 6.

8.   Písemnými ujednáními a postupy přijatými v souladu s tímto článkem jsou vázáni všichni členové a pozorovatelé kolegia k řešení krize.

Článek 7

Zasedání kolegia k řešení krize a ostatní činnosti

1.   Kolegium k řešení krize svolává nejméně jedno zasedání ročně. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany může se souhlasem všech členů kolegia k řešení krize a při zohlednění zvláštností ústřední protistrany stanovit vyšší četnost zasedání kolegia k řešení krize s ohledem na velikost, povahu, rozsah a složitost ústřední protistrany, systémové důsledky ústřední protistrany napříč jurisdikcemi a měnami, potenciální dopad činností ústřední protistrany, vnější okolnosti a případné požadavky členů kolegia k řešení krize.

2.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany organizuje ad hoc zasedání nebo jiné formy činností mezi členy a pozorovateli kolegia k řešení krize, zejména pokud je požadován dialog mezi členy a pozorovateli kolegia k řešení krize.

3.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vypracuje pořad jednání a cíle plánovaných zasedání a dalších činností. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany před zasedáním předloží návrh pořadu jednání členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize za účelem konzultace, vyzve je, aby k němu přispěli, a zařadí body na pořad jednání v rámci stanoveného harmonogramu.

4.   Všichni členové a pozorovatelé kolegia k řešení krize zajistí, aby se s ohledem na cíle zasedání a dalších činností kolegia k řešení krize zúčastnili zasedání a dalších činností kolegia k řešení krize vhodní zástupci z jejich příslušných institucí. Tito členové a pozorovatelé rovněž zajistí, aby uvedení zástupci byli zmocněni k tomu, aby v maximální možné míře zavazovali orgány, které zastupují, k rozhodnutím přijatým na těchto zasedáních nebo při dalších činnostech.

5.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zajistí, aby příslušné dokumenty byly rozeslány nejméně pět pracovních dní před konkrétním zasedáním nebo činností kolegia k řešení krize nebo v jakémkoli jiném časovém rámci schváleném kolegiem k řešení krize. Výsledky a rozhodnutí zasedání nebo dalších činností kolegia k řešení krize jsou písemně zdokumentovány a orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zajistí, aby byly předány členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize v rozsahu relevantním s ohledem na jejich účast na zasedání do 15 pracovních dní od zasedání nebo činnosti nebo v jiném časovém rámci schváleném kolegiem k řešení krize.

Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany přinejmenším zajistí, aby:

a)

výroční zasedání kolegia k řešení krize rozhodla o plánu řešení krize ústřední protistrany pro předchozí cyklus řešení krize a projednala pokrok dosažený v oblasti způsobilosti ústřední protistrany k řešení krize;

b)

zasedání nebo činnosti kolegia k řešení krize byly účinné, a zároveň zajistí, aby všichni členové a pozorovatelé kolegia k řešení krize byli plně informováni o činnostech kolegia k řešení krize, které jsou pro ně relevantní;

c)

činnosti kolegia k řešení krize byly pravidelně přezkoumávány, a pokud kolegium k řešení krize nepracuje účinně, byla přijata nápravná opatření.

6.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany jedná jako ústřední kontaktní místo pro veškeré záležitosti související s praktickou organizací kolegia k řešení krize.

Článek 8

Výměna informací

1.   S výhradou článků 8, 73 a 80 nařízení (EU) 2021/23 dbají orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany i členové a pozorovatelé kolegia k řešení krize na to, aby si vyměňovali veškeré důležité informace obdržené od jakéhokoli zdroje a relevantní pro činnosti kolegia k řešení krize.

2.   Důležité informace uvedené v odstavci 1 musí být náležité a přesné a musí být včas sdíleny.

3.   S výhradou článků 8, 73 a 80 nařízení (EU) 2021/23 dbají orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany a příslušný orgán uvedený v čl. 2 bodě 7 nařízení (EU) 2021/23 na to, aby si vyměňovaly veškeré informace nutné k zajištění toho, aby obě kolegia plnila svou úlohu stanovenou v článku 18 nařízení (EU) č. 648/2012 a článku 4 nařízení (EU) 2021/23.

4.   Pokud orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany obdrží informace uvedené v odstavcích 1 a 2 tohoto článku, předá je s výhradou článků 8, 73 a 80 nařízení (EU) 2021/23 členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize.

5.   Pokud je kolegium k řešení krize uspořádáno do různých výborů, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany průběžně informuje všechny členy a pozorovatele kolegia k řešení krize v plném rozsahu a včas o činnostech nebo opatřeních prováděných v těchto výborech.

6.   Pokud není stanoveno jinak, může kolegium k řešení krize k výměně informací se svými členy a pozorovateli podle odstavců 1 a 2 použít všechny komunikační prostředky. Důvěrné a citlivé informace se v nejvyšší možné míře předávají s využitím zabezpečených prostředků. U veřejně dostupných informací je postačující, aby orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany poskytl na tyto informace odkaz.

7.   Pokud existují zabezpečené internetové stránky kolegia k řešení krize, je hlavním komunikačním prostředkem využívání těchto internetových stránek.

8.   Tímto nařízením nejsou dotčeny pravomoci příslušného orgánu ústřední protistrany nebo orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany shromažďovat informace.

Článek 9

Komunikační politika

Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany je orgánem odpovědným za komunikaci s ústřední protistranou a s příslušným orgánem uvedeným v čl. 2 bodě 7 nařízení (EU) 2021/23, pokud se v případě druhého uvedeného orgánu nejedná o orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany.

Článek 10

Externí komunikace

Pokud je to možné, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany informuje kolegium k řešení krize alespoň o:

a)

koordinaci externí komunikace a veřejných prohlášení za situace, kdy platí předpoklad nepřetržitého trvání podniku, za situace, kdy se má za to, že ústřední protistrana je v krizové situaci nebo jí krizová situace hrozí podle čl. 22 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23;

b)

úrovni informací, které mají být zveřejněny.

Článek 11

Mimořádné situace

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zřídí a pravidelně alespoň jednou ročně testuje provozní postupy pro fungování kolegia k řešení krize v mimořádných situacích, zejména takových situacích, které mohou představovat systémové ohrožení životaschopnosti ústřední protistrany.

2.   Provozní postupy uvedené v odstavci 1 musí zahrnovat alespoň tyto prvky:

a)

zabezpečené komunikační prostředky, které mají být použity;

b)

soubor informací, které mají být vyměňovány;

c)

příslušné osoby, které mají být kontaktovány;

d)

komunikační postupy, které musí dodržovat členové a pozorovatelé příslušného kolegia k řešení krize.

KAPITOLA 2

SPOLEČNÁ ROZHODNUTÍ O PLÁNOVÁNÍ ŘEŠENÍ KRIZE A O ZPŮSOBILOSTI K ŘEŠENÍ KRIZE

ODDÍL 1

Postup společného rozhodování o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize

Článek 12

Plánování kroků postupu společného rozhodování o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize

1.   Před zahájením postupu společného rozhodování o plánu řešení krize v souladu s čl. 14 odst. 2 nařízení (EU) 2021/23 se členové kolegia k řešení krize dohodnou na harmonogramu kroků, který se má v uvedeném postupu dodržovat (dále jen „harmonogram společného rozhodnutí o plánu řešení krize“).

V případě, že nedojde k dohodě o harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany stanoví uvedený harmonogram po zohlednění názorů a výhrad vyjádřených členy orgánu k řešení krize.

2.   Harmonogram společného rozhodnutí o plánu řešení krize musí být členy kolegia k řešení krize nejméně jednou ročně aktualizován a musí obsahovat veškeré z těchto kroků, které mají být provedeny v pořadí schváleném kolegiem k řešení krize nebo stanoveném orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany, jak je stanoveno v odst. 1 druhém pododstavci:

a)

předběžný dialog na úrovni kolegia k řešení krize týkající se strategie řešení krize ústřední protistrany, a to při přípravě společného rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize;

b)

žádost ústřední protistraně o informace potřebné pro vypracování plánu řešení krize v souladu s článkem 12 nařízení (EU) 2021/23 a provedení posouzení způsobilosti k řešení krize v souladu s článkem 15 uvedeného nařízení;

c)

předložení informací, které byly požadovány v písmenu b), ústřední protistranou přímo orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany;

d)

předání informací, které orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany obdrží od ústřední protistrany, kolegiu k řešení krize a stanovení lhůty pro případné dodatečné žádosti o informace;

e)

předložení příspěvků pro vypracování plánu řešení krize a pro posouzení způsobilosti k řešení krize ze strany členů a pozorovatelů kolegia k řešení krize orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany;

f)

předložení návrhu plánu řešení krize a návrhu posouzení způsobilosti k řešení krize orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize;

g)

předložení případných připomínek k návrhu plánu řešení krize a k návrhu posouzení způsobilosti k řešení krize členy kolegia k řešení krize orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany;

h)

jednání s ústřední protistranou o návrhu plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize, pokud ho orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany považuje za vhodné;

i)

dialog o návrhu plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize na úrovni kolegia k řešení krize;

j)

rozeslání návrhu společného rozhodnutí o plánu řešení krize orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany kolegiu k řešení krize;

k)

dialog o návrhu společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize, pokud ho orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany považuje za potřebný;

l)

dosažení společného rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize;

m)

sdělení o dosažení společného rozhodnutí ústřední protistraně spolu se shrnutím klíčových prvků plánu řešení krize.

3.   Harmonogram společného rozhodnutí o plánu řešení krize:

a)

odráží rozsah a složitost jednotlivých kroků postupu společného rozhodování;

b)

zohledňuje harmonogram dalších společných rozhodnutí, kterých má kolegium k řešení krize dosáhnout;

c)

zohledňuje v největším možném rozsahu harmonogram dalších společných rozhodnutí, kterých má příslušné kolegium dohledu dosáhnout, zejména harmonogram společného rozhodnutí o přezkumu a posouzení ozdravného plánu v souladu s článkem 10 nařízení (EU) 2021/23.

Článek 13

Prvky harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize

1.   Při vypracovávání návrhu harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize zohlední zapojené orgány nebo orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany, pokud jedná sám, ustanovení čl. 16 odst. 2 nařízení (EU) 2021/23 o nutnosti souběžného posouzení způsobilosti k řešení krize a pozastavení postupu k řešení významných překážek a zajistí, aby byly odpovídajícím způsobem přizpůsobeny příslušné lhůty podle harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize.

2.   Při vypracovávání návrhu harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize zohlední orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany podmínky účasti pozorovatelů stanovené v písemných ujednáních a postupech kolegia k řešení krize uvedených v čl. 4 odst. 4 a v článku 5 nařízení (EU) 2021/23.

3.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí ústřední protistraně tyto aspekty harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize:

a)

odhadované datum, k němuž se očekává předložení žádosti o informace nezbytné pro vypracování plánu řešení krize a pro provedení posouzení způsobilosti k řešení krize v souladu s čl. 12 odst. 2 písm. b) tohoto nařízení, a lhůtu pro předložení uvedených informací v souladu s čl. 12 odst. 2 písm. c) tohoto nařízení;

b)

odhadované datum pro uspořádání případného jednání uvedeného v čl. 12 odst. 2 písm. h) tohoto nařízení;

c)

odhadované datum pro sdělení uvedené v čl. 12 odst. 2 písm. m) tohoto nařízení.

Článek 14

Předběžný dialog o strategii řešení krize

Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany uspořádá předběžný dialog s příslušnými členy a pozorovateli kolegia k řešení krize za účelem provedení veškerých těchto kroků:

a)

projednání předběžného návrhu týkajícího se strategie řešení krize pro ústřední protistranu;

b)

ověření, zda některé z informací nezbytných pro vypracování plánu řešení krize a provedení posouzení způsobilosti k řešení krize jsou již k dispozici některým z příslušných orgánů, a sdílení těchto informací v souladu s článkem 14 nařízení (EU) 2021/23;

c)

stanovení doplňujících informací, které je třeba vyžádat od ústřední protistrany;

d)

dohoda na všech případných příspěvcích, které orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany potřebuje od příslušných orgánů, a to od orgánů příslušných k řešení krize nebo od jiných orgánů, pro vypracování plánu řešení krize a provedení posouzení způsobilosti k řešení krize.

Článek 15

Informace od ústřední protistrany

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany si od ústřední protistrany vyžádá veškeré nezbytné informace v souladu s článkem 13 nařízení (EU) 2021/23, přičemž zohlední výsledek dialogu stanoveného v článku 14 tohoto nařízení.

2.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany ústřední protistraně jasně sdělí lhůtu pro poskytnutí těchto informací.

3.   Ústřední protistrana poskytne orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany požadované informace včas, nejpozději však ve lhůtě stanovené v odstavci 2.

Článek 16

Předání informací od orgánu příslušného k řešení krize

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany bez zbytečného odkladu předá informace obdržené v souladu s článkem 15 a s výhradou článku 8 členům kolegia k řešení krize a vyzve je, aby ve stanoveném časovém rámci poskytli připomínky k tomu, zda jsou požadovány doplňující informace.

2.   Každý člen kolegia k řešení krize, který obdrží informace, může od orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany požadovat doplňující informace v časovém rámci stanoveném podle odstavce 1 tohoto článku, pokud orgán, který obdrží informace, považuje tyto doplňující informace za relevantní pro vypracování a aktualizaci plánu řešení krize ústřední protistrany nebo pro provedení posouzení způsobilosti k řešení krize. V takovém případě se odpovídajícím způsobem použijí příslušná ustanovení článku 15.

3.   Předání informací ze strany orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany členům kolegia k řešení krize uvedené v odstavci 2 se považuje za úplné až po skutečném předání původních i následných informací.

4.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany oznámí při zohlednění odstavce 3 tohoto článku kolegiu k řešení krize počátek běhu čtyřměsíční lhůty k dosažení společného rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize v souladu s čl. 14 odst. 2 nařízení (EU) 2021/23.

5.   Členové kolegia k řešení krize si vyměňují doplňující informace nezbytné k tomu, aby se usnadnilo vypracování plánu řešení krize a provedení posouzení způsobilosti k řešení krize, s výhradou požadavků na důvěrnost stanovených v článcích 8, 73 a 80 nařízení (EU) 2021/23.

Článek 17

Vypracování a rozeslání návrhu plánu řešení krize a návrhu posouzení způsobilosti k řešení krize

1.   Všichni členové a pozorovatelé kolegia k řešení krize dodají orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany svůj příspěvek k plánu řešení krize ústřední protistrany a posouzení způsobilosti k řešení krize včas a v každém případě ve lhůtě stanovené v harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize podle čl. 12 odst. 2 písm. e).

2.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vypracuje návrh plánu řešení krize v souladu s článkem 12 nařízení (EU) 2021/23, přičemž zohlední veškeré příspěvky předložené členy a pozorovateli příslušného kolegia k řešení krize.

3.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany rozešle příspěvky uvedené v odstavci 1, návrh plánu řešení krize a návrh posouzení způsobilosti k řešení krize členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize včas, avšak nejpozději ve lhůtě stanovené v čl. 12 odst. 2 písm. j) tohoto nařízení.

Článek 18

Jednání s ústřední protistranou

Pokud orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany uspořádá s ústřední protistranou jednání o klíčových prvcích návrhu plánu řešení krize na základě stanoviska obdrženého od ústřední protistrany v souladu s čl. 12 odst. 8 nařízení (EU) 2021/23 a posouzení způsobilosti k řešení krize ústřední protistrany podle čl. 12 odst. 2 písm. h) tohoto nařízení, musí tak učinit včas, nejpozději však před uplynutím lhůt stanovených v relevantním kroku harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany poskytne kolegiu k řešení krize případné připomínky ke klíčovým prvkům plánu řešení krize, včetně posouzení způsobilosti k řešení krize, které ústřední protistrana během této konzultace vznese.

Článek 19

Dialog o návrhu plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany uspořádá dialog o návrhu plánu řešení krize a návrhu posouzení způsobilosti k řešení krize se členy kolegia k řešení krize včas podle čl. 12 odst. 2 písm. i), nejpozději však před uplynutím lhůt stanovených v harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize.

Pokud je ústřední protistrana součástí skupiny společností, která zahrnuje další ústřední protistranu (další ústřední protistrany), orgány příslušné k řešení krize ústředních protistran mezi sebou uspořádají jednání o návrzích plánů řešení krize a návrzích posouzení způsobilosti k řešení krize.

2.   Na základě dialogu podle odstavce 1 orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany dokončí plán řešení krize příslušné ústřední protistrany a provedení posouzení způsobilosti k řešení krize.

3.   Pokud jsou zjištěny významné překážky způsobilosti k řešení krize, použije se čl. 24 odst. 1 tohoto nařízení.

Článek 20

Vypracování návrhu společného rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení

Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vypracuje návrh společného rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize ústřední protistrany. Návrh společného rozhodnutí obsahuje všechny tyto prvky:

a)

názvy orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany a členů kolegia k řešení krize, kteří dospívají ke společnému rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize ústřední protistrany;

b)

názvy pozorovatelů, pokud byli tito pozorovatelé zapojeni v souladu s podmínkami účasti pozorovatelů, jak jsou uvedeny v písemných ujednáních a postupech podle článku 5 tohoto nařízení;

c)

shrnutí stanovisek vyjádřených orgány konzultovanými při přijímání společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize;

d)

odkazy na použitelné právní předpisy Unie a členských států, jež se týkají přípravy, dokončení a použití společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize;

e)

datum přijetí společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize a případných relevantních aktualizací tohoto rozhodnutí;

f)

plán řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize, včetně případných opatření k řešení nebo odstranění významných překážek způsobilosti k řešení krize v souladu s články 15 a 16 nařízení (EU) 2021/23, s jejichž výhradou se společné rozhodnutí přijímá. Pokud uvedená opatření provádí ústřední protistrana, musí být rovněž poskytnuty informace týkající se lhůty pro jejich provedení.

Článek 21

Dosažení společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany bez zbytečného odkladu zašle návrh společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize členům kolegia k řešení krize a stanoví lhůtu pro členy kolegia k řešení krize s hlasovacími právy ohledně poskytnutí písemného souhlasu s uvedeným společným rozhodnutím, a to v souladu s čl. 8 odst. 6 tohoto nařízení.

2.   Po obdržení návrhu společného rozhodnutí předají členové kolegia k řešení krize s hlasovacími právy, jejichž postoje nejsou nesouhlasné, svůj písemný souhlas orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany ve lhůtě podle odstavce 1.

3.   Společné rozhodnutí v konečném znění sestává z dokumentu společného rozhodnutí vypracovaného v souladu s článkem 20 tohoto nařízení, z písemných souhlasů podle odstavce 2 tohoto článku a ze souhlasu orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany.

4.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí společné rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize.

Článek 22

Sdělení společného rozhodnutí o plánu řešení krize a jeho shrnutí ústřední protistraně

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí společné rozhodnutí o plánu řešení krize a shrnutí klíčových prvků plánu řešení krize, včetně posouzení způsobilosti k řešení krize, vedoucímu orgánu ústřední protistrany včas, nejpozději však před uplynutím lhůty stanovené v harmonogramu společného rozhodnutí o plánu řešení krize.

2.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany o uvedeném sdělení informuje členy a pozorovatele kolegia k řešení krize.

3.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vysvětlí ústřední protistraně klíčové prvky společného rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize.

Článek 23

Postup v případě neexistence společného rozhodnutí o plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize

Není-li společného rozhodnutí členů kolegia k řešení krize dosaženo do čtyř měsíců ode dne předání návrhu plánu k řešení krize v souladu s čl. 14 odst. 2 nařízení (EU) 2021/23, přijme orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany rozhodnutí o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize, které bez zbytečného odkladu písemně sdělí kolegiu k řešení krize prostřednictvím dokumentu obsahujícího všechny tyto položky:

a)

název orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany;

b)

název ústřední protistrany;

c)

odkazy na použitelné právní předpisy Unie a členských států, jež se týkají přípravy, dokončení a použití rozhodnutí;

d)

datum rozhodnutí;

e)

plán řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize, včetně případných opatření k řešení nebo odstranění významných překážek způsobilosti k řešení krize v souladu s články 15 a 16 nařízení (EU) 2021/23, s jejichž výhradou se rozhodnutí přijímá. Pokud uvedená opatření provádí ústřední protistrana, musí být rovněž poskytnuta lhůta pro jejich provedení;

f)

názvy členů kolegia k řešení krize zapojených do postupu společného rozhodování o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize, spolu se shrnutím stanovisek vyjádřených uvedenými členy a informacemi o problémech, jež vedly k nesouhlasu;

g)

připomínky orgánu ústřední protistrany k řešení krize týkající se stanovisek vyjádřených členy kolegia k řešení krize, zejména o problémech, jež vedly k nesouhlasu, a možnosti, aby kterýkoli ze členů kolegia k řešení krize s hlasovacími právy postoupil tyto problémy Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy v souladu s článkem 19 nařízení (EU) č. 1095/2010.

ODDÍL 2

Společná rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek

Článek 24

Pozastavení postupu společného rozhodování o plánu řešení krize a o posouzení způsobilosti k řešení krize

1.   Pokud orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany ve spolupráci s kolegiem k řešení krize zjistí významné překážky způsobilosti k řešení krize nebo souhlasí se stanoviskem o zjištěných významných překážkách vyjádřeným členy nebo pozorovateli kolegia k řešení krize ohledně plánu řešení krize a posouzení způsobilosti k řešení krize, předloží členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize zprávu v souladu s čl. 16 odst. 1 nařízení (EU) 2021/23. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany v ní oznámí pozastavení postupu společného rozhodování v souladu s čl. 16 odst. 2 uvedeného nařízení.

2.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany obnoví postup společného rozhodování o plánu řešení krize, včetně provedení posouzení způsobilosti k řešení krize, po dokončení postupů společného rozhodování podle čl. 17 odst. 3 a 4 nařízení (EU) 2021/23 o opatřeních k řešení nebo odstranění významných překážek způsobilosti k řešení krize navržených ústřední protistranou v souladu s čl. 16 odst. 3 uvedeného nařízení nebo o alternativních opatřeních ze strany orgánu příslušného k řešení krize podle čl. 16 odst. 4 uvedeného nařízení.

Článek 25

Plánování kroků postupů společného rozhodování o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek

1.   Před zahájením postupů společného rozhodování o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek v souladu s čl. 17 odst. 2, 3 a 4 nařízení (EU) 2021/23 se členové kolegia k řešení krize dohodnou na harmonogramu kroků, který se má v uvedeném postupu dodržovat (dále jen „harmonogram společného rozhodnutí o zjištění významných překážek“).

V případě, že nedojde k dohodě o harmonogramu společného rozhodnutí o zjištění významných překážek, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany stanoví uvedený harmonogram po zohlednění názorů a veškerých výhrad vyjádřených členy orgánu k řešení krize.

2.   Harmonogram společného rozhodnutí o zjištění významných překážek musí zahrnovat tyto kroky:

a)

vypracování a rozeslání zprávy týkající se významných překážek zjištěných v souladu s čl. 16 odst. 1 nařízení (EU) 2021/23 orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany po konzultaci s příslušným orgánem ústřední protistrany;

b)

předložení zprávy podle čl. 16 odst. 1 nařízení (EU) 2021/23 orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany ústřední protistraně a kolegiu k řešení krize;

c)

datum, kdy ústřední protistrana předloží orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany své případné připomínky a alternativní opatření pro nápravu významných překážek v souladu s čl. 16 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23;

d)

dialog mezi orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany a členy a pozorovateli kolegia k řešení krize o jakýchkoli relevantních připomínkách nebo alternativních opatřeních pro odstranění významných překážek navržených ústřední protistranou podle čl. 16 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23;

e)

vypracování návrhu společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení či odstranění takových překážek podle čl. 17 odst. 1 písm. a), b) a c) nařízení (EU) 2021/23;

f)

dokončení společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení či odstranění takových překážek podle čl. 17 odst. 1 písm. a), b) a c) nařízení (EU) 2021/23;

g)

sdělení společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení či odstranění takových překážek ústřední protistraně podle čl. 17 odst. 1 písm. a), b) a c) nařízení (EU) 2021/23.

3.   Harmonogram společného rozhodnutí o zjištění významných překážek musí být orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany přezkoumán a aktualizován tak, aby odrážel rozšíření postupu společného rozhodování, pokud ústřední protistrana předloží připomínky nebo navrhne alternativní opatření k řešení či odstranění významných překážek způsobilosti k řešení krize v souladu s čl. 16 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23.

4.   Při vypracovávání návrhu harmonogramu společného rozhodnutí o zjištění významných překážek zohlední orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany podmínky účasti pozorovatelů stanovené v písemných ujednáních a postupech kolegia k řešení krize a v čl. 4 odst. 4 nařízení (EU) 2021/23.

5.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí ústřední protistraně ty aspekty harmonogramu společného rozhodnutí o zjištění významných překážek, u nichž se počítá se zapojením ústřední protistrany.

Článek 26

Konzultace a sdělení zprávy ústřední protistraně

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany připraví návrh zprávy o významných překážkách způsobilosti k řešení krize v souladu s čl. 16 odst. 1 nařízení (EU) 2021/23 a předá jej příslušnému orgánu ústřední protistrany a orgánu ESMA.

2.   Obdržené připomínky a stanoviska k návrhu zprávy posoudí orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany za účelem dokončení zprávy.

3.   Po dokončení se zpráva poskytne ústřední protistraně a kolegiu k řešení krize.

4.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí kolegiu k řešení krize začátek běhu čtyřměsíční lhůty podle čl. 16 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23 určené pro ústřední protistranu, pokud jde o navržení opatření k řešení významných překážek způsobilosti k řešení krize.

Článek 27

Předložení připomínek ústřední protistrany a konzultace s orgány

1.   Pokud ústřední strana navrhne orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany do čtyř měsíců ode dne doručení zprávy v souladu s čl. 16 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23 alternativní opatření pro nápravu významných překážek způsobilosti k řešení krize, postoupí orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany bez zbytečného odkladu, v každém případě však do 10 pracovních dnů, uvedená opatření ostatním členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize.

2.   Při rozesílání alternativních opatření předložených ústřední protistranou stanoví orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany lhůtu pro předložení připomínek členů kolegia k řešení krize.

3.   Pokud členové kolegia k řešení krize neposkytnou své připomínky ve lhůtě uvedené v odstavci 2, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany předpokládá, že tito členové nemají k alternativním opatřením předloženým ústřední protistranou žádné připomínky, a pokračuje ve svém postupu.

4.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany bez zbytečného odkladu rozešle veškeré připomínky předložené členem kolegia k řešení krize všem ostatním členům kolegia k řešení krize a projedná s nimi navrhovaná opatření k řešení významných překážek způsobilosti k řešení krize předložená ústřední protistranou.

5.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany a členové kolegia k řešení krize řádně projednají a zohlední možný dopad navrhovaných opatření na ústřední protistranu, na všechny členské státy, v nichž ústřední protistrana působí, i na Unii jako celek.

Článek 28

Vypracování společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany vypracuje při zohlednění výsledku dialogu podle čl. 27 odst. 5 tohoto nařízení návrh společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek.

2.   Každý návrh společného rozhodnutí uvádí všechny tyto položky:

a)

název ústřední protistrany, jíž se společné rozhodnutí týká a na niž se použije;

b)

názvy orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany a členů kolegia k řešení krize, kteří dospěli ke společnému rozhodnutí;

c)

názvy pozorovatelů, pokud byli tito pozorovatelé zapojeni do postupu společného rozhodování v souladu s podmínkami účasti pozorovatelů, jak jsou uvedeny v písemných ujednáních a postupech kolegia k řešení krize;

d)

shrnutí stanovisek vyjádřených orgány konzultovanými v rámci postupu společného rozhodování;

e)

odkazy na použitelné právní předpisy Unie a členských států, jež se týkají přípravy, dokončení a použití společného rozhodnutí;

f)

datum společného rozhodnutí;

g)

zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize;

h)

posouzení opatření navržených ústřední protistranou podle čl. 16 odst. 3 nařízení (EU) 2021/23;

i)

opatření stanovená podle čl. 16 odst. 4 nařízení (EU) 2021/23 a uvedená v čl. 16 odst. 7 uvedeného nařízení schválená orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany a členy kolegia k řešení krize a lhůta, v níž musí příslušné subjekty tato opatření uplatnit;

j)

pokud opatření navržená ústřední protistranou nejsou orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany přijata nebo jsou přijata částečně, vysvětlení, proč jsou opatření navržená ústřední protistranou posouzena jako nevhodná k odstranění významných překážek způsobilosti k řešení krize a proč by významné překážky způsobilosti k řešení krize účinně omezila či odstranila opatření uvedená v písmenu i).

Článek 29

Dosažení společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zašle bez zbytečného odkladu návrh společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek popsaných v čl. 17 odst. 1 písm. a), b) a c) nařízení (EU) 2021/23 členům a pozorovatelům kolegia k řešení krize a stanoví lhůtu pro členy kolegia k řešení krize s hlasovacími právy ohledně poskytnutí písemného souhlasu s uvedenými společnými rozhodnutími v souladu s čl. 8 odst. 6 tohoto nařízení.

2.   Po obdržení návrhu společných rozhodnutí předají členové kolegia k řešení krize s hlasovacími právy, jejichž postoje nejsou nesouhlasné, svůj písemný souhlas orgánu příslušnému k řešení krize ústřední protistrany ve lhůtě uvedené v odstavci 1.

3.   Každé společné rozhodnutí v konečném znění sestává z dokumentu společného rozhodnutí vypracovaného v souladu s článkem 28 tohoto nařízení, z písemných souhlasů podle odstavce 2 tohoto článku a ze souhlasu orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany. Poskytuje se všem členům kolegia k řešení krize.

4.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí společná rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek členům kolegia k řešení krize.

Článek 30

Sdělení společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek ústřední protistraně

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí společná rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek vedoucímu orgánu ústřední protistrany včas, nejpozději však před uplynutím lhůty stanovené v harmonogramu společného rozhodnutí o zjištění významných překážek. Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany o sdělení informuje členy a pozorovatele kolegia k řešení krize.

2.   V případě, že jsou některá z opatření přijatých v souladu s čl. 16 odst. 7 nařízení (EU) 2021/23 určena jiným subjektům než ústřední protistraně, orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany zajistí, že on sám nebo příslušné orgány uvedených subjektů poskytnou vedoucím orgánům daných subjektů v jejich jurisdikci příslušné části společného rozhodnutí o opatřeních k řešení významných překážek způsobilosti k řešení krize včas, nejpozději však ve lhůtě stanovené v harmonogramu společného rozhodnutí o zjištění významných překážek.

3.   Pokud je to potřebné, může orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany projednat podrobnosti obsahu a uplatňování společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení či odstranění takových překážek popsaných v čl. 17 odst. 1 písm. a), b) a c) nařízení (EU) 2021/23 s ústřední protistranou.

Článek 31

Sledování uplatňování společných rozhodnutí

1.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí výsledek případného jednání podle čl. 30 odst. 3 tohoto nařízení kolegiu k řešení krize.

2.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany sdělí výsledek případného jednání podle čl. 30 odst. 2 tohoto nařízení orgánu příslušnému k řešení krize jakékoli další ústřední protistrany, centrálních depozitářů cenných papírů nebo úvěrových institucí, který je součástí téže skupiny nebo s nímž má ústřední protistrana propojení interoperability.

3.   Orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany a v příslušných případech členové kolegia k řešení krize sledují uplatňování společných rozhodnutí o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek, která jsou relevantní pro jednotlivé subjekty uvedené v odstavci 2 a za která případně nesou odpovědnost.

Článek 32

Postup v případě neexistence společného rozhodnutí o opatřeních k řešení významných překážek způsobilosti k řešení krize

Není-li společného rozhodnutí o opatřeních k řešení významných překážek způsobilosti k řešení krize podle čl. 17 odst. 8 nařízení (EU) 2021/23 dosaženo, rozhodnutí přijaté orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany je bez zbytečného odkladu písemně sděleno kolegiu k řešení krize prostřednictvím dokumentu obsahujícího veškeré tyto položky:

a)

název orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany, který přijímá rozhodnutí;

b)

název ústřední protistrany a subjektů, jichž se rozhodnutí týká a na něž se použije;

c)

odkazy na použitelné právní předpisy Unie a členských států, jež se týkají přípravy, dokončení a použití rozhodnutí;

d)

datum rozhodnutí;

e)

zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize;

f)

opatření stanovená podle čl. 16 odst. 7 nařízení (EU) 2021/23, o nichž rozhodl orgán příslušný k řešení krize ústřední protistrany, a lhůta, v níž musí být tato opatření uplatněna;

g)

pokud opatření navržená ústřední protistranou nejsou přijata nebo jsou částečně přijata orgánem příslušným k řešení krize ústřední protistrany, vysvětlení, proč jsou opatření navržená ústřední protistranou posouzena jako nevhodná k odstranění významných překážek způsobilosti k řešení krize a proč by dané významné překážky způsobilosti k řešení krize účinně zmenšila či odstranila opatření stanovená v písmenu f);

h)

názvy členů kolegia k řešení krize zapojených do postupu společného rozhodování o zjištění významných překážek způsobilosti k řešení krize a o opatřeních k řešení nebo odstranění takových překážek, spolu se shrnutím stanovisek vyjádřených uvedenými členy a informacemi o problémech, jež vedly k nesouhlasu;

i)

připomínky orgánu příslušného k řešení krize ústřední protistrany týkající se stanovisek vyjádřených členy kolegia k řešení krize, zejména o problémech, jež vedly k nesouhlasu;

j)

možnost, aby kterýkoli z členů kolegia k řešení krize s hlasovacími právy tyto problémy postoupil orgánu ESMA v souladu s článkem 19 nařízení (EU) č. 1095/2010.

Článek 33

Vstup v platnost a použitelnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 14. března 2023.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 22, 22.1.2021, s. 1.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 ze dne 4. července 2012 o OTC derivátech, ústředních protistranách a registrech obchodních údajů (Úř. věst. L 201, 27.7.2012, s. 1).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU