(EU) 2023/1127Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/1127 ze dne 2. března 2023, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2065 o podrobné metodiky a postupy týkající se poplatků za dohled, které Komise účtuje poskytovatelům velmi velkých online platforem a velmi velkých internetových vyhledávačů (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 149, 9.6.2023, s. 16-25 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 2. března 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 29. června 2023 Nabývá účinnosti: 29. června 2023
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



9.6.2023   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 149/16


NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/1127

ze dne 2. března 2023,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2065 o podrobné metodiky a postupy týkající se poplatků za dohled, které Komise účtuje poskytovatelům velmi velkých online platforem a velmi velkých internetových vyhledávačů

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2065 ze dne 19. října 2022 o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (nařízení o digitálních službách) (1), a zejména na jeho čl. 43 odst. 4,

vzhledem k těmto důvodům:

1)

Článek 43 nařízení (EU) 2022/2065 vyžaduje, aby Komise účtovala poskytovatelům velmi velkých online platforem a velmi velkých internetových vyhledávačů roční poplatky za dohled, jejichž celková výše má pokrýt veškeré odhadované náklady, které Komisi v souvislosti s úkoly v oblasti dohledu podle uvedeného nařízení vzniknou, jak je lze přiměřeně určit předem.

2)

Náklady, které mají být odhadnuty pro účely poplatků za dohled účtovaných v roce „n“, by měly být stanoveny s přihlédnutím ke všem lidským zdrojům, které má Komise zaměstnat v roce „n+1“ k plnění úkolů uvedených v čl. 43 odst. 2 nařízení (EU) 2022/2065, včetně úředníků, dočasných a smluvních zaměstnanců a vyslaných národních odborníků. Vzhledem k tomu, že se odhad týká budoucích nákladů, měl by vycházet z průměrných nákladů vyjádřených v přepočtu na plné pracovní úvazky zvýšených o průměrné použitelné sociální příspěvky a provozní výdaje související s těmito lidskými zdroji. Tyto provozní výdaje by proto měly zahrnovat průměrné náklady vzniklé za účelem zřízení a zprovoznění oddělení zaměstnanců v přepočtu na plné pracovní úvazky působící v oblasti IT a fyzické infrastruktury Komise, například tak, jak je pravidelně stanoví útvary Komise v souvislosti s výpočtem průměrných nákladů na zaměstnance pro účely legislativních finančních výkazů.

3)

Kromě výše uvedených nákladů na lidské zdroje musí Komise rovněž odhadnout další provozní a správní výdaje, které konkrétně souvisejí s plněním úkolů uvedených v čl. 43 odst. 2 nařízení (EU) 2022/2065, jako jsou studie, najímání odborníků, průzkumy, služební cesty, organizace zasedání nebo vývoj či používání specifického softwaru nebo nástrojů či služeb IT. Roční odhad celkové výše nákladů by měl navíc zohlednit rozdíl mezi odhadovanými náklady a náklady vzniklými v předchozím roce, který vyplývá z výroční zprávy přijaté Komisí.

4)

Celkovou výši nákladů, kterou Komise každoročně odhadne, by měli nést poskytovatelé velmi velkých online platforem a velmi velkých internetových vyhledávačů prostřednictvím poplatků za dohled účtovaných za určené služby podléhající poplatku za dohled v každém kalendářním roce. Aby se zajistil soulad s rozhodnutími o určení podle čl. 33 odst. 4 nařízení (EU) 2022/2065, měl by být pojem poskytovatel určené služby nebo určených služeb označen odkazem na adresáta nebo adresáty souvisejícího rozhodnutí nebo souvisejících rozhodnutí o určení podle čl. 33 odst. 4 nařízení (EU) 2022/2065. Pokud je rozhodnutí přijaté podle čl. 33 odst. 4 nařízení (EU) 2022/2065 určeno více než jedné právnické osobě, měli by všichni adresáti uvedeného rozhodnutí nést společnou a nerozdílnou odpovědnost za zaplacení poplatku za dohled s ohledem na tuto službu nebo tyto služby.

5)

Služby, které mají být započítány v daném roce „n“, by měly zahrnovat služby, na něž se již vztahují povinnosti vztahující se na velmi velké online platformy a velmi velké internetové vyhledávače na začátku roku, jakož i služby, u nichž rozhodnutí o určení nebo rozhodnutí o ukončení určení nabude účinku během uvedeného kalendářního roku, s přihlédnutím k tomu, že rozhodnutí u obou kategorií nabývají účinku čtyři měsíce po svém oznámení poskytovateli podle čl. 33 odst. 6 nařízení (EU) 2022/2065. Tato lhůta by měla být vypočtena v souladu s obecnými pravidly stanovenými v nařízení Rady (EHS, Euratom) č. 1182/71 (2), kterým se určují pravidla pro lhůty, data a termíny.

6)

Komise by měla stanovit celkovou výši poplatku za dohled, který má být každoročně účtován každému poskytovateli, a to nejprve stanovením základní částky za určenou službu. Základní částka za službu by měla vyplynout z vydělení celkových ročních nákladů odhadovaných pro rok „n+1“ všemi určenými službami započítanými v roce „n“. Ke stanovení základní částky je třeba vzít v úvahu počet dnů určení v roce „n“. Za druhé, aby se zajistila úměrnost jednotlivých poplatků za dohled s ohledem na velikost určené služby vyplývající z průměrného měsíčního počtu aktivních příjemců v Unii, měla by Komise základní částku upravit pomocí koeficientu úměrného počtu aktivních příjemců vyplývajícímu z dostupných informací.

7)

Podle čl. 43 odst. 5 nařízení (EU) 2022/2065 nesmí žádný poskytovatel určené služby nebo určených služeb zaplatit celkovou částku poplatku za dohled převyšující jeho ekonomickou kapacitu, konkrétně více než 0,05 % jeho celosvětového ročního čistého příjmu. Odkaz na čistý příjem, který zahrnuje celkové příjmy snížené o náklady poskytovatele, by měl zajistit, aby byla zohledněna platební schopnost poskytovatele, a to i v případě ztrátových poskytovatelů. Za účelem určení tohoto limitu v souladu s platnými standardy účetního výkaznictví je třeba odkázat na pojem celkového celosvětového zisku v předchozím účetním období, který bude stanoven na základě nejlepších dostupných údajů poskytovatele vyplývajících z účetní závěrky, jak byly sděleny Komisi. Proto by měl být uveden odkaz na mezinárodní standardy účetního výkaznictví použitelné v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 (3), pokud je dotčený poskytovatel používá, nebo alternativně na účetní závěrky sestavené v souladu s požadavky na vykazování podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU (4). Pokud se na dotčeného poskytovatele nevztahují ani mezinárodní standardy účetního výkaznictví, ani směrnice 2013/34/EU, měl by být uveden odkaz na jakýkoli jiný přijatelný standard výkaznictví třetí země platný pro tohoto poskytovatele, jako je například standard výkaznictví třetí země, který je považován za rovnocenný mezinárodním standardům účetního výkaznictví, nebo jakýkoli jiný standard výkaznictví třetí země, který lze považovat za obecně přijatelný pro účely jiných právních předpisů Unie. Pokud má poskytovatel konsolidovanou účetní závěrku, konsolidovaný celosvětový zisk skupiny, do níž patří, nejlépe odráží jeho ekonomickou kapacitu platit poplatek za dohled vzhledem k tomu, že finanční zdroje skupiny jsou tomuto poskytovateli k dispozici, aby nesl celkovou výši poplatku účtovaného za veškeré určené služby poskytované uvedeným poskytovatelem.

8)

Pokud základní částka účtovaná danému poskytovateli nebo součet příslušných základních částek v případě, že daný poskytovatel poskytuje více než jednu určenou službu, překročí maximální celkový limit, měl by být konečný poplatek za dohled účtovaný tomuto poskytovateli odpovídajícím způsobem snížen. S cílem zajistit, aby v každém případě byly celkové roční náklady hrazeny prostřednictvím poplatků za dohled vybíraných za všechny určené služby, by zbytková částka, která nebyla účtována poskytovatelům s ohledem na uplatňování maximálního celkového limitu, měla být hrazena zbývajícími poskytovateli pod limitem, a to úměrně základnímu vzorci pro rozdělování. Rozdělování zbytkových částek mezi ostatní poskytovatele určených služeb by po uplatnění maximálního celkového limitu mělo pokračovat, dokud nezůstane žádná zbytková částka.

9)

V souladu s čl. 43 odst. 3 nařízení (EU) 2022/2065 má Komise každý rok přijmout jednotlivé prováděcí akty, v nichž stanoví individuální výši poplatku za dohled, jenž má být účtován každému poskytovateli za určenou službu nebo určené služby, na něž se vztahuje povinnost zaplatit poplatek za dohled během daného kalendářního roku. Každoroční postup pro účtování poplatku by proto měl být organizován tak, aby tyto prováděcí akty byly přijaty poté, co budou stanoveny celkové roční náklady, které budou základem pro výpočet celkové výše poplatků za dohled, jež mají být účtovány, jak je uvedeno v přípravném dokumentu Komise připojeném k návrhu rozpočtu podle čl. 41 odst. 8 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 (5), kterým se stanoví finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie. Jednotlivé prováděcí akty mohou být navíc přijaty až po určitém datu, kdy lze stanovit počet a velikost určených služeb, na něž se vztahují poplatky za dohled. Tento postup by měl rovněž zohledňovat ekonomickou kapacitu, pokud jde o zisky příslušných poskytovatelů, jak byla určena na základě informací poskytnutých dotčeným poskytovatelem. Předběžná výše poplatku, který má být účtován, by navíc měla být sdělena dotčenému poskytovateli před přijetím prováděcího rozhodnutí Komise, aby se mu poskytla příležitost předložit připomínky, které mají být při konečném určení poplatku za dohled zohledněny. Po zvážení předložených připomínek by Komise měla přijmout odpovídající prováděcí akt, kterým se stanoví jednotlivé poplatky za dohled splatné jako pohledávky podle článku 98 nařízení (EU, Euratom) 2018/1046, jež maj být zaplaceny do konce téhož kalendářního roku tak, aby byly k dispozici zdroje potřebné na pokrytí odhadovaných nákladů na další rok.

10)

Nezaplacení ve lhůtě stanovené prováděcími akty by mělo vést k vymáhání nezaplacené částky spolu s úrokem z prodlení při sazbě Evropské centrální banky pro refinancování zvýšené o 3,5 % v souladu s čl. 99 odst. 2 nařízení (EU, Euratom) 2018/1046.

11)

S cílem zajistit odpovědnost a transparentnost vzniklých nákladů a příjmů vybíraných Komisí za úkoly v oblasti dohledu prováděné podle nařízení (EU) 2022/2065 by Komise měla každoročně podávat zprávu Evropskému parlamentu a Radě a tuto zprávu zveřejnit na svých internetových stránkách. Aby se navíc zajistil soulad mezi odhadem nákladů a konkrétními náklady na dohled, které byly za daný rok skutečně vynaloženy, měla by zpráva konkrétně porovnávat příslušné částky na základě skutečně provedených plateb v příslušném období pro každou dotčenou kategorii nákladů uvedenou v čl. 43 odst. 2 nařízení (EU) 2022/2065, jakož i veškeré výdajové závazky přijaté během uvedeného roku, a to i v návaznosti na jakékoli soudní rozhodnutí vydané v daném roce. Jakýkoli rozdíl mezi odhadovanou částkou a skutečně vzniklými náklady by neměl ovlivnit výši poplatků za dohled účtovaných za příslušný rok, ale měl by být zohledněn v příštím odhadu, a to buď odečtením přebytku z celkových nákladů odhadovaných na rok „n+2“, nebo přičtením schodku k celkovým nákladům odhadovaným na rok „n+2“.

12)

Odhad nákladů by měl určit náklady, které mají vzniknout v následujícím kalendářním roce, aby se zajistilo, že Komisi budou předem poskytnuty dostatečné zdroje. V období od vstupu nařízení (EU) 2022/2065 v platnost do 1. ledna 2024 již Komise vynaložila nebo plánovala náklady podle čl. 43 odst. 2 uvedeného nařízení, které nemohly být pokryty žádným předchozím poplatkem za dohled, a proto musely být obecně pokryty jinými prostředky stanovenými ve schváleném rozpočtu Unie na rok 2023. Pro účely stanovení celkových poplatků, které mají být účtovány v roce 2023, by proto k nákladům odhadovaným na rok 2024 mohly být připočteny pouze náklady, které ještě nejsou kryty stávajícími prostředky v souhrnném rozpočtu Unie na rok 2023, a to v souladu s informacemi uvedenými v přehledu přiloženém k odhadu. Za účelem stanovení přebytku nebo schodku, který má být zohledněn v následujícím odhadu, by proto první zpráva Evropskému parlamentu a Radě měla zohlednit pouze náklady vzniklé v roce 2022 od vstupu nařízení (EU) 2022/2065 v platnost a v roce 2023, které ještě nebyly kryty stávajícími prostředky,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Definice

Pro účely tohoto nařízení se rozumí:

1)

„určenou službou“ zprostředkovatelská služba určená jako velmi velká online platforma nebo velmi velký internetový vyhledávač podle čl. 33 odst. 4 nařízení (EU) 2022/2065;

2)

„poskytovatelem určené služby nebo určených služeb“ poskytovatel, jemuž je adresováno jedno nebo více rozhodnutí Komise o určení velmi velké online platformy nebo velmi velkého internetového vyhledávače podle čl. 33 odst. 4 nařízení (EU) 2022/2065;

3)

„základní částkou“ částka vypočtená pro každou určenou službu v souladu s článkem 4 a před uplatněním maximálního celkového limitu uvedeného v článku 5.

Článek 2

Odhad celkových ročních nákladů

1.   Komise v každém roce „n“ odhadne celkové roční náklady, které by měly vzniknout při plnění úkolů uvedených v čl. 43 odst. 2 nařízení (EU) 2022/2065 v následujícím kalendářním roce (rok „n+1“), v souladu s postupem stanoveným v čl. 6 odst. 1 tohoto nařízení. Výše celkových ročních nákladů odhadovaných na rok „n+1“ je základem pro stanovení celkové výše poplatků za dohled účtovaných v roce „n“. Tato odhadovaná částka se poskytovatelům určených služeb účtuje v plné výši prostřednictvím poplatků za dohled vypočtených v souladu s tímto nařízením.

2.   Při odhadu celkových ročních nákladů Komise zohlední:

a)

lidské zdroje nezbytné pro plnění úkolů uvedených v čl. 43 odst. 2 nařízení (EU) 2022/2065, s přihlédnutím k různým kategoriím úředníků a ostatních zaměstnanců Unie zaměstnaných Komisí. Odhad nákladů je založen na průměrných nákladech vyjádřených v přepočtu na plné pracovní úvazky a zahrnuje poměrné průměrné provozní výdaje a použitelné příspěvky na sociální zabezpečení spojené s těmito lidskými zdroji;

b)

veškeré další správní nebo provozní výdaje nezbytné pro plnění úkolů uvedených v čl. 43 odst. 2 nařízení (EU) 2022/2065, které se očekávají v roce „n+1“, s přihlédnutím k informativnímu seznamu položek uvedených v příloze I tohoto nařízení.

3.   Při každém odhadu celkových ročních nákladů se zohlední kladná nebo záporná výše vzniklých nákladů zahrnutá ve zprávě uvedené v čl. 8 odst. 4. Zejména v případě schodku, tj. pokud částka odhadovaných nákladů na rok „n“ byla nižší než vykázané náklady vzniklé v daném roce, se částka celkových ročních nákladů odhadovaných na rok „n+2“, která má být účtována v roce „n+1“, zvýší o částku vzniklého schodku za rok „n“. V případě přebytku, tj. pokud částka odhadovaných nákladů na rok „n“ překročí vykázané náklady vzniklé v daném roce, se celkové roční náklady odhadované na rok „n+2“, které se mají účtovat v roce „n+1“, sníží o výsledný přebytek za rok „n“.

Článek 3

Roční identifikace určených služeb

Určenými službami, za které se v daném roce „n“ účtuje poplatek za dohled, jsou:

a)

veškeré služby, které k 1. lednu daného roku již podléhaly povinnostem vyplývajícím z kapitoly III oddílu 5 nařízení (EU) 2022/2065 v souladu s čl. 33 odst. 6 uvedeného nařízení, včetně veškerých služeb, u nichž se ukončení určení stane použitelným podle čl. 33 odst. 6 uvedeného nařízení po uvedeném dni;

b)

veškeré služby, na které se v období od 1. ledna do 31. prosince daného roku začnou vztahovat povinnosti vyplývající z kapitoly III oddílu 5 nařízení (EU) 2022/2065 v souladu s čl. 33 odst. 6 uvedeného nařízení.

Článek 4

Stanovení základní částky za službu

1.   S ohledem na každou určenou službu podléhající poplatkům za dohled podle článku 3 se základní částka pro rok „n“ vypočte jako podíl na celkových ročních nákladech odhadovaných na rok „n+1“ v souladu s článkem 2, úměrný průměrnému měsíčnímu počtu aktivních příjemců určené služby v souladu s koeficientem (U) uvedeným v odstavci 2 tohoto článku a s přihlédnutím k období, během něhož byla služba určena v souladu s koeficientem (T) uvedeným v odstavci 3 tohoto článku, a to v souladu s tímto vzorcem:

 

Formula

2.   Koeficient (U) pro výpočet základní částky pro každou určenou službu má hodnotu stanovenou v příloze II, která odpovídá průměrnému měsíčnímu počtu aktivních příjemců vyjádřenému v milionech jednotek a která se zaokrouhluje dolů na nejbližších sto tisíc.

Průměrný měsíční počet aktivních příjemců každé určené služby, který určuje použitelný koeficient podle prvního pododstavce tohoto odstavce, je počet vyplývající z údajů oznámených poskytovatelem online platformy nebo internetového vyhledávače podle čl. 24 odst. 2 nařízení (EU) 2022/2065 nebo z informací požadovaných podle čl. 24 odst. 3 uvedeného nařízení nebo z jakýchkoli jiných informací, které jsou Komisi dostupné a jež jsou k dispozici ke dni 31. srpna roku n.

3.   Koeficient (T) pro výpočet základní částky pro každou určenou službu je poměr mezi počtem dní, během nichž je služba určena v roce „n“, a počtem dní v roce, který se vypočítá takto:

 

Formula

V souladu s čl. 33 odst. 6 nařízení (EU) 2022/2065 se má za to, že období určení začíná čtyři měsíce po dni oznámení rozhodnutí o určení podle čl. 33 odst. 4 nařízení (EU) 2022/2065 a končí čtyři měsíce po oznámení rozhodnutí o ukončení podle čl. 33 odst. 5 nařízení (EU) 2022/2065.

Článek 5

Stanovení celkové výše poplatku za dohled a použití maximálního celkového limitu na poskytovatele

1.   Dotčený poskytovatel určené služby nebo určených služeb zaplatí každý rok poplatek za dohled vyplývající ze základní částky nebo ze součtu základních částek vypočtených podle článku 4 za určenou službu nebo určené služby, které poskytuje, a z úprav uplatněných podle tohoto článku.

2.   Celková výše poplatku za dohled účtovaného v daném roce danému poskytovateli určené služby nebo určených služeb nesmí překročit maximální celkový limit rovnající se 0,05 % jeho celosvětového zisku v předchozím účetním období. Pokud má poskytovatel konsolidovanou účetní závěrku, zohlední se pro účely stanovení maximálního celkového limitu poplatku konsolidované celosvětové zisky skupiny, do níž patří.

Pro účely prvního pododstavce tohoto odstavce se za celosvětový zisk považuje zisk vyplývající z nejlepších dostupných údajů z roční účetní závěrky vztahující se k poslednímu celému účetnímu období předložené dotčeným poskytovatelem ve smyslu jedné z těchto možností:

a)

mezinárodní standardy účetního výkaznictví použitelné v souladu s nařízením (ES) č. 1606/2002, pokud je poskytovatel používá;

b)

příloha V bod 17 nebo příloha VI bod 15 směrnice 2013/34/EU;

c)

veškeré přijatelné standardy výkaznictví třetí země, pokud poskytovatel nepoužívá předpisy uvedené v písmeni a) ani b).

3.   Pokud základní částka nebo součet základních částek vypočtených podle článku 4 za určenou službu nebo určené služby poskytované daným poskytovatelem překročí maximální celkový limit stanovený v odstavci 2 tohoto článku, sníží se celková výše poplatku za dohled účtovaného tomuto poskytovateli na tento limit.

4.   Součet zbytkových částek, které nejsou účtovány podle odstavce 3 tohoto článku, se účtuje zbývajícím poskytovatelům určených služeb, u nichž není dosaženo maximálního celkového limitu, úměrně k průměrnému měsíčnímu počtu aktivních příjemců určené služby, vyjádřenému jako koeficient (U) uvedený v čl. 4 odst. 2 a s přihlédnutím k období, během něhož byla služba určena, vyjádřenému jako koeficient (T) uvedený v čl. 4 odst. 3, a to v souladu s tímto vzorcem:

 

Formula

Pokud uplatnění tohoto odstavce vyvolá uplatnění maximálního celkového limitu pro jednoho nebo více zbývajících poskytovatelů určené služby nebo určených služeb, budou se nadále uplatňovat odstavec 3 a tento odstavec, dokud nezůstane žádná zbytková částka.

Článek 6

Roční postup pro stanovení jednotlivých poplatků

1.   V souladu s čl. 41 odst. 8 nařízení (EU, Euratom) 2018/1046 určí Komise v souvislosti se sestavováním návrhu rozpočtu na rok „n+1“ pro každou příslušnou rozpočtovou položku odhadovanou výši vnějších účelově vázaných příjmů pocházejících z poplatků za dohled, které budou zpřístupněny na začátku roku „n+1“, jako částky odpovídající celkovým ročním nákladům odhadovaným na rok „n+1“ v souladu s článkem 2 tohoto nařízení.

K odhadu podle prvního pododstavce tohoto odstavce je přiložen přehled vypracovaný Komisí s uvedením prvků, které byly do tohoto odhadu zahrnuty, v souladu s různými kategoriemi nákladů uvedenými v článku 2, s tím, že se zveřejní nejpozději do 30. června každého kalendářního roku na internetových stránkách Komise.

2.   Každý poskytovatel určené služby nebo určených služeb podléhajících poplatku za dohled podle článku 3 předloží Komisi nejpozději do 31. srpna každého roku svůj poslední finanční výkaz a jakýkoli jiný podpůrný doklad pro stanovení maximálního celkového limitu podle článku 5 a v příslušných případech veškeré informace nezbytné pro uplatnění poplatku. Pokud poskytovatel doklady potřebné pro stanovení maximálního celkového limitu neposkytne, předpokládá se, že tohoto limitu v daném kalendářním roce nedosáhl.

3.   Nejpozději do 30. září každého roku sdělí Komise každému poskytovateli určené služby nebo určených služeb identifikovaných podle článku 3 předběžnou výši poplatku za dohled za všechny určené služby poskytované uvedeným poskytovatelem vypočtenou v souladu s metodikou stanovenou v článcích 4 a 5. Poskytovatel sdělí Komisi případné připomínky k tomuto výpočtu do dvou týdnů od obdržení sdělení o tomto předběžném určení.

4.   Nejpozději do 30. listopadu každého roku, s přihlédnutím k připomínkám uvedeným v odstavci 3, přijme Komise a oznámí každému poskytovateli určené služby nebo určených služeb identifikovaných podle článku 3 tohoto nařízení prováděcí rozhodnutí přijaté v souladu s čl. 43 odst. 3 nařízení (EU) 2022/2065, kterým se stanoví poplatek za dohled nad určenou službou nebo určenými službami poskytovanými uvedeným poskytovatelem, vypočtený v souladu s metodikou stanovenou v článcích 4 a 5 tohoto nařízení. Prováděcí rozhodnutí stanoví pohledávky jako poplatek za dohled ve smyslu článku 98 nařízení (EU, Euratom) 2018/1046 a stanoví lhůtu pro zaplacení poplatků za dohled do 31. prosince uvedeného roku. Pokud je rozhodnutí přijaté podle čl. 33 odst. 4 nařízení (EU) 2022/2065 určeno více než jedné právnické osobě, měli by všichni adresáti uvedeného rozhodnutí nést společnou a nerozdílnou odpovědnost za zaplacení poplatku za dohled s ohledem na určenou službu nebo určené služby.

Článek 7

Způsoby plateb a finanční důsledky v případě nezaplacení

1.   Všechny poplatky za dohled jsou splatné v eurech a v souladu s odkazy na platbu stanovenými v prováděcím rozhodnutí přijatém podle čl. 6 odst. 4.

2.   V případě opožděné platby, částečné platby, nezaplacení nebo nedodržení platebních podmínek stanovených v prováděcím rozhodnutí podle čl. 6 odst. 4 tohoto nařízení se nezaplacená částka vymáhá spolu s úrokem v sazbě uvedené v čl. 99 odst. 2 nařízení (EU, Euratom) 2018/1046. Těmito platbami nejsou dotčeny pokuty a penále použitelné podle článků 74 a 76 nařízení (EU) 2022/2065.

Článek 8

Podávání zpráv o vzniklých nákladech a účtovaných poplatcích za dohled

1.   Do 31. března každého roku „n“ podá Komise Evropskému parlamentu a Radě zprávu o výši celkových ročních nákladů vzniklých při plnění jejích úkolů podle nařízení (EU) 2022/2065 a o celkové výši ročních poplatků za dohled účtovaných podle čl. 6 odst. 4 tohoto nařízení v předchozím roce (rok „n-1“).

2.   Ve zprávě podle odstavce 1 se uvedou konkrétní náklady vzniklé při plnění úkolů uvedených v čl. 43 odst. 2 nařízení (EU) 2022/2065 v souladu s kategoriemi nákladů stanovenými v čl. 2 odst. 2 tohoto nařízení. Náklady zahrnují veškeré závazky přijaté v průběhu roku „n-1“, a to i v případě, že platby na plnění závazků dosud nebyly provedeny.

3.   Ve zprávě podle odstavce 1 se uvede celková výše poplatků za dohled účtovaných každému poskytovateli určené služby nebo určených služeb, včetně data příslušných plateb, informací o chybějících nebo opožděných platbách, informací o probíhajícím soudním řízení týkajícím se prováděcích rozhodnutí uvedených v čl. 6 odst. 4 a postupů vymáhání plateb uvedených v čl. 7 odst. 2 týkajících se účtovaných poplatků za dohled ke dni dokončení zprávy.

4.   Ve zprávě se uvedou veškeré náklady vzniklé podle odstavce 2, které překročily částku odhadovaných nákladů za rok „n-1“, nebo v relevantních případech jakýkoli přebytek odhadovaných nákladů za rok „n-1“ ve srovnání s náklady vzniklými v daném roce podle odstavce 2.

5.   Komise zprávu v souladu s odstavcem 1 zveřejní na svých internetových stránkách.

Článek 9

Přechodná ustanovení

1.   Náklady podle čl. 2 odst. 1 a 2, které již vznikly nebo jsou plánovány na období od 16. listopadu 2022 do 31. prosince 2023, mohou být připočteny k prvnímu odhadu nákladů vztahujících se k období roku 2024 podle čl. 6 odst. 1, pokud již nejsou kryty původními prostředky schválenými Evropským parlamentem a Radou pro souhrnný rozpočet Unie na rok 2023.

2.   První zprávu podle článku 8 přijme Komise do 31. března 2024 a tato zpráva bude zahrnovat období od 16. listopadu 2022 do 31. prosince 2023. Pro účely určení vzniklých nákladů podle čl. 8 odst. 2 se náklady uhrazené z prostředků uvedených v odstavci 1 uvádějí odděleně a neberou se v úvahu pro účely zůstatku uvedeného v čl. 8 odst. 4.

Článek 10

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 2. března 2023.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 277, 27.10.2022, s. 1.

(2)  Nařízení Rady (EHS, Euratom) č. 1182/71 ze dne 3. června 1971, kterým se určují pravidla pro lhůty, data a termíny (Úř. věst. L 124, 8.6.1971, s. 1).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 ze dne 19. července 2002 o uplatňování mezinárodních účetních standardů (Úř. věst. L 243, 11.9.2002, s. 1).

(4)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU ze dne 26. června 2013 o ročních účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem podniků, o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/43/ES a o zrušení směrnic Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS (Úř. věst. L 182, 29.6.2013, s. 19).

(5)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 ze dne 18. července 2018, kterým se stanoví finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie, mění nařízení (EU) č. 1296/2013, (EU) č. 1301/2013, (EU) č. 1303/2013, (EU) č. 1304/2013, (EU) č. 1309/2013, (EU) č. 1316/2013, (EU) č. 223/2014 a (EU) č. 283/2014 a rozhodnutí č. 541/2014/EU a zrušuje nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012 (Úř. věst. L 193, 30.7.2018, s. 1).


PŘÍLOHA I

Informativní seznam provozních a správních výdajů

Pro účely čl. 2 odst. 2 písm. b) mohou být zohledněny tyto položky související s plněním úkolů uvedených v čl. 43 odst. 2 nařízení (EU) 2022/2065:

obezřetnostní odhad veškerých služebních cest provedených při výkonu pravomocí svěřených Komisi podle kapitoly IV oddílu 4 nařízení (EU) 2022/2065, s přihlédnutím k odhadu počtu určených služeb,

odhadované náklady na fyzická zasedání Evropského sboru pro digitální služby podle nařízení (EU) 2022/2065,

plánovaná účast na zasedáních nebo akcích souvisejících s rozvojem odborných znalostí a schopností týkajících se dohledu nad nově se objevujícími a systémovými problémy nebo organizace těchto zasedání a akcí,

obezřetnostní odhad pro studie a externí konzultanty týkající se dané určené služby, včetně jejích auditů, nebo analyzující danou kategorii rizik vyplývající z posouzení rizik, které mají určené služby provést podle článku 34 nařízení (EU) 2022/2065,

veškeré stávající nebo plánované dohody mezi útvary Komise a jinými orgány, institucemi nebo subjekty Unie nebo jiným vnitrostátním orgánem, které se týkají analýzy, z níž vychází kontrolní dohled nad určenými službami,

veškerý vývoj nebo používání digitálních nástrojů nebo prostředí, včetně softwaru a rozhraní API, konkrétně určených k analýze, dohledu a testování fungování určených služeb za účelem zajištění souladu s nařízením (EU) 2022/2065,

obezřetnostní odhad pro přístup k databázím a provádění průzkumů s cílem identifikovat služby, které mají být určeny, a posoudit dopad fungování určených služeb, pokud jde o aspekty upravené nařízením (EU) 2022/2065,

obezřetnostní odhad výdajů souvisejících se zřízením, získáním, udělením licence, předplatným, vývojem, správou a provozem systému pro sdílení informací podle článku 85 nařízení (EU) 2022/2065 a databáze spravované Komisí podle čl. 24 odst. 5 nařízení (EU) 2022/2065.


PŘÍLOHA II

Koeficient U

Průměrný měsíční počet aktivních příjemců určené služby (v milionech zaokrouhlený dolů na jedno desetinné místo)

Koeficient

45 –54,9

1

55 –64,9

1,2

65 –74,9

1,4

75 –84,9

1,6

85 –94,9

1,8

95 –104,9

2

Pro počet vyšší než 105 milionů nebo nižší než 45 milionů (až do doby nabytí účinků případného rozhodnutí podle čl. 33 odst. 5 nařízení (EU) 2022/2065): skupina každých 10 milionů aktivních příjemců, s odpovídajícím koeficientem U vypočteným podle vzorce

Formula
zaokrouhleným dolů na jedno desetinné místo.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU