(EU) 2023/1118Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/1118 ze dne 12. ledna 2023, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2034, pokud jde o regulační technické normy upřesňující podmínky, za nichž kolegia orgánů dohledu vykonávají své úkoly (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 148, 8.6.2023, s. 17-28 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 12. ledna 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 28. června 2023 | Nabývá účinnosti: | 28. června 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
8.6.2023 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 148/17 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/1118
ze dne 12. ledna 2023,
kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2034, pokud jde o regulační technické normy upřesňující podmínky, za nichž kolegia orgánů dohledu vykonávají své úkoly
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2034 ze dne 27. listopadu 2019 o obezřetnostním dohledu nad investičními podniky a o změně směrnic 2002/87/ES, 2009/65/ES, 2011/61/EU, 2013/36/EU, 2014/59/EU a 2014/65/EU (1), a zejména na čl. 48 odst. 8 uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Pro vytvoření kolegií orgánů dohledu a určení členů kolegií a potenciálních pozorovatelů je nutné zmapovat skupiny investičních podniků. Účelem tohoto mapování je identifikovat subjekty nebo pobočky skupiny v Unii nebo třetí zemi a popsat u každého subjektu skupiny jeho povahu, umístění, orgány zapojené do dohledu nad ním, platné obezřetnostní výjimky, jeho význam pro skupinu a význam pro zemi, v níž je povolen nebo usazen. |
(2) |
Pro zajištění jednotného uplatňování článku 48 směrnice (EU) 2019/2034 v celé Unii, a tím i spravedlivých podmínek hospodářské soutěže, je důležité podporovat sbližování postupů orgánů dohledu nad skupinami, pokud jde o zřízení kolegií orgánů dohledu nad skupinami investičních podniků. Zejména vzhledem k tomu, že zřízení kolegií orgánů dohledu je ponecháno na uvážení orgánu dohledu nad skupinou, který je určen v souladu s článkem 46 směrnice (EU) 2019/2034, je nezbytné stanovit společná kritéria, která by měly orgány dohledu nad skupinou zohlednit při rozhodování o zřízení kolegia orgánů dohledu. Tato společná kritéria by měla zahrnovat kritéria proporcionality, odrážet potřebu usnadnit úkoly v oblasti dohledu a usnadnit koordinaci mezi příslušnými orgány dohledu třetích zemí a spolupráci s nimi, zejména pokud je tato koordinace a spolupráce nutná k výměně příslušných informací o modelu marží s orgány dohledu členů clearingového systému způsobilých ústředních protistran nebo s orgány dohledu způsobilých ústředních protistran a k aktualizaci těchto informací. |
(3) |
V zájmu zvýšení účelnosti a účinnosti fungování kolegií orgánů dohledu by se písemná ujednání uvedená v čl. 48 odst. 6 třetím pododstavci směrnice (EU) 2019/2034 měla vztahovat na všechny oblasti činnosti kolegií. Tato písemná ujednání by se proto měla vztahovat i na ujednání mezi členy kolegia zapojenými do konkrétních činností kolegia, včetně činností vykonávaných prostřednictvím konkrétních dílčích struktur kolegia, pokud jsou tyto dílčí struktury zřízeny za účelem zvýšení účinnosti. Ze stejného důvodu by se písemná ujednání měla týkat i provozních aspektů práce kolegia, neboť tyto aspekty jsou zásadní pro snadnější fungování kolegia orgánů dohledu v běžných i naléhavých situacích. Písemná ujednání by měla být komplexní, soudržná a vyčerpávající a měla by příslušným orgánům poskytovat dostatečný a přiměřený základ, aby mohly své povinnosti a úkoly plnit v rámci kolegia orgánů dohledu, nikoli mimo ně. |
(4) |
Kolegia orgánů dohledu jsou klíčovým nástrojem pro výměnu informací, pro přípravu na naléhavé situace a jejich řešení a pro umožnění orgánu dohledu nad skupinou vykonávajícímu dohled na konsolidovaném základě provádět tento dohled účinně. Aby byla zajištěna jednotnost a aby Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) mohl plnit své úkoly v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 (2), měl by se orgán EBA účastnit všech kolegií orgánů dohledu. Vzhledem k tomu, že kolegia orgánů dohledu plní v oblasti dohledu nad všemi skupinami investičních podniků koordinační úlohu, která vyplývá z jiných právních předpisů Unie, měl by být navíc v souladu s písemnými ujednáními k účasti na zasedáních a činnostech kolegií orgánů dohledu vždy přizván Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA). |
(5) |
Aby mohli orgán dohledu nad skupinou a členové kolegia orgánů dohledu vykonávat všechny činnosti kolegia, měli by mít přehled o činnostech všech subjektů příslušné skupiny investičních podniků, včetně činností těch subjektů, které vykonávají finanční činnosti, aniž by byly kvalifikovány jako investiční podniky, a činností těch subjektů, které působí ve třetích zemích. Ze stejného důvodu by měla být podporována interakce mezi orgánem dohledu nad skupinou, členy kolegia, veřejnými orgány nebo subjekty v členském státě, které jsou odpovědné za dohled nad některým ze subjektů skupiny investičních podniků nebo se na něm podílejí, včetně příslušných orgánů hostitelských členských států, v nichž jsou zřízeny významné pobočky, orgánů nebo subjektů odpovědných za dohled nad trhy s finančními nástroji a za předcházení zneužívání finančního systému pro účely praní peněz a financování terorismu, orgánů nebo subjektů odpovědných za ochranu spotřebitele a orgánů příslušných k řešení krize. Je proto důležité, aby se tyto veřejné orgány nebo subjekty mohly případně účastnit práce kolegia orgánů dohledu jako pozorovatelé. |
(6) |
V zájmu transparentnosti a zajištění hladkého fungování kolegia orgánů dohledu by členové kolegia měli projednat a dohodnout rozsah a úroveň zapojení případných dalších orgánů, které by se měly účastnit kolegia orgánů dohledu jako pozorovatelé. Podmínky účasti těchto orgánů coby pozorovatelů v kolegiu orgánů dohledu by měly být jasně stanoveny v písemných ujednáních a měly by být sděleny všem orgánům, které se kolegia orgánů dohledu účastní jako pozorovatelé. |
(7) |
Členové kolegia orgánů dohledu by měli v zájmu lepšího plnění svých povinností a zamezení duplicitě úkolů, včetně duplicitních žádostí o informace adresovaných dohlíženým subjektům skupiny, úzce spolupracovat a v maximální možné míře koordinovat své kroky v oblasti dohledu. Ze stejného důvodu by členové kolegia orgánů dohledu měli pravidelně přezkoumávat veškeré dohody o přenesení úkolů a povinností, a to zejména tehdy, když členové kolegia určují rozdělení zdrojů a vypracovávají plán úkolů dohledu na místě i na dálku na úrovni kolegia orgánů dohledu. |
(8) |
Orgán dohledu nad skupinou by měl mít celkový přehled o situaci ve skupině a měl by být nápomocen při zajišťování plynulého toku informací mezi členy kolegia. Orgán dohledu nad skupinou by proto měl mít přístup ke všem informacím potřebným k plnění svých úkolů a povinností a měl by působit jako koordinátor pro účely shromažďování a šíření informací získaných od kteréhokoli člena kolegia orgánů dohledu, jiného pozorovatele nebo kteréhokoli subjektu ve skupině nebo jakýchkoli podkladů získaných od jiných orgánů dohledu nebo orgánů zřízených ve vztahu ke skupině investičních podniků. Totéž platí pro členy kolegia, neboť potřebují přístup k relevantním informacím, aby mohli plnit své úkoly a povinnosti ve vztahu k subjektům, za které odpovídají, a také potřebují tyto relevantní informace sdílet s ostatními členy kolegia orgánů dohledu. Zejména pokud orgán dohledu nad skupinou určí, že určitá informace je důležitá pro jiného člena kolegia orgánů dohledu, neměl by členům kolegia v přístupu k těmto informacím bezdůvodně bránit. |
(9) |
Kolegia orgánů dohledu usnadňují spolupráci a koordinaci mezi příslušnými orgány. To platí zejména pro veškerá rozhodnutí týkající se používání interních modelů pro výpočet kapitálových požadavků, ke kterým je třeba předchozího povolení příslušných orgánů. Je proto důležité stanovit podmínky, za nichž si orgán dohledu nad skupinou a příslušné dotčené orgány budou vyměňovat informace o výkonnosti interních modelů a projednávat dohody o opatřeních k řešení zjištěných nedostatků a dosahovat těchto dohod. |
(10) |
Při rozdělování zdrojů v oblasti dohledu a při vypracovávání nebo koordinaci úkolů dohledu na místě a na dálku na úrovni kolegia orgánů dohledu by členové kolegia orgánů dohledu měli zohlednit výsledky procesu kontroly a hodnocení orgánem dohledu uvedeného v čl. 36 odst. 1 směrnice (EU) 2019/2034, který se provádí pro skupinu investičních podniků a každý z jejích subjektů. V zájmu lepšího určení priorit společné práce v oblasti dohledu a zajištění odpovídajícího přidělení zdrojů by proto mělo být vypracování programů dohledových šetření kolegia zahájeno po dokončení těchto procesů kontroly a hodnocení orgánem dohledu a mělo by být uzavřeno poté, co příslušné orgány posoudí úkoly, které se zavázaly plnit na vnitrostátní úrovni, zdroje přidělené na tyto úkoly a příslušné harmonogramy pro plnění těchto úkolů. |
(11) |
Členové kolegia orgánů dohledu by měli koordinovat své činnosti při přípravě na naléhavé situace a během naléhavých situací, včetně nepříznivého vývoje, který může vážně ohrozit řádné fungování a integritu finančních trhů nebo stabilitu celého finančního systému Unie nebo jeho části, nebo jiných situací, které ovlivňují nebo očividně mohou ovlivnit finanční a hospodářskou situaci skupiny investičních podniků nebo některého z jejích subjektů. |
(12) |
Je nutné zajistit, aby byla naléhavá situace řádně vyhodnocena a řešena. Při řešení naléhavé situace by se proto členové kolegia orgánů dohledu měli pod vedením orgánu dohledu nad skupinou snažit vypracovat koordinované posouzení situace v rámci dohledu, dohodnout se na koordinované reakci na naléhavou situaci v rámci dohledu a monitorovat provádění své reakce. Členové kolegia orgánů dohledu by také měli zajistit, aby veškerá externí komunikace byla koordinovaná a aby tato komunikace zahrnovala prvky, které jsou mezi nimi dohodnuty ex ante. |
(13) |
Toto nařízení vychází z návrhu regulačních technických norem předloženého Komisi orgánem EBA. |
(14) |
Orgán EBA provedl k návrhu regulačních technických norem, z něhož toto nařízení vychází, konzultace s orgánem ESMA, uskutečnil otevřené veřejné konzultace, analyzoval potenciální související náklady a přínosy a požádal o stanovisko skupinu subjektů působících v bankovnictví zřízenou podle článku 37 nařízení (EU) č. 1093/2010, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
ODDÍL 1
ZŘÍZENÍ KOLEGIÍ
Článek 1
Mapování skupin investičních podniků
1. Orgán dohledu nad skupinou zmapuje skupinu investičních podniků a určí následující subjekty skupiny:
a) |
investiční podniky s povolením v členském státě a pobočky usazené v členském státě jiné než investiční podniky, na které se vztahuje čl. 1 odst. 2 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2033 (3); |
b) |
finanční instituce, podniky pomocných služeb, smluvní zástupce a jejich pobočky, které mají povolení nebo jsou usazeny v členském státě; |
c) |
investiční podniky, finanční instituce, podniky pomocných služeb, smluvní zástupce a jejich pobočky, které mají povolení nebo jsou usazeny ve třetí zemi. |
2. Pro účely odst. 1 písm. a) musí mapování zohledňovat následující údaje:
a) |
členský stát, v němž je investiční podnik povolen nebo v němž je pobočka usazena; |
b) |
příslušný orgán odpovědný za dohled nad investičním podnikem nebo příslušný orgán hostitelského členského státu, v němž je pobočka usazena, a další relevantní orgány finančního sektoru daného členského státu, včetně příslušných orgánů odpovědných za dohled nad trhy s finančními nástroji, za předcházení zneužívání finančního systému pro účely praní peněz nebo financování terorismu, za ochranu spotřebitele a za řešení krize; |
c) |
u investičního podniku povoleného v členském státě, zda splňuje kritéria pro to, aby byl považován za malý a nepropojený investiční podnik podle čl. 12 odst. 1 nařízení (EU) 2019/2033. |
3. Pro účely odst. 1 písm. b) a c) musí mapování zohledňovat následující údaje:
a) |
členský stát nebo třetí zemi, kde byly subjekt skupiny nebo pobočka povoleny nebo usazeny; |
b) |
orgán, který je odpovědný za dohled nad daným subjektem skupiny nebo pobočkou, nebo se na tomto dohledu podílí; |
c) |
informace o významu subjektu skupiny nebo pobočky pro členský stát uvedený v písmenu a) a pro skupinu investičních podniků a příslušná kritéria použitá příslušnými orgány k určení tohoto významu. |
Článek 2
Určení, zda je vhodné zřídit kolegium orgánů dohledu
1. Při určování, zda je vhodné zřídit kolegium orgánů dohledu, vezme orgán dohledu nad skupinou v úvahu mapování skupiny uvedené v článku 1 a ověří, zda je splněna některá z následujících podmínek:
a) |
skupina investičních podniků se skládá alespoň ze dvou investičních podniků, které mají povolení a působí ve dvou různých členských státech; |
b) |
zřízení kolegia orgánů dohledu by usnadnilo výkon úkolů uvedených v článku 48 směrnice (EU) 2019/2034; |
c) |
koordinace a spolupráce s příslušnými orgány dohledu třetích zemí by byla v rámci kolegia orgánů dohledu prováděna účinněji; |
d) |
koordinace a spolupráce jsou potřebné k výměně informací s orgány dohledu členů clearingového systému způsobilých ústředních protistran nebo s orgány dohledu způsobilých ústředních protistran pro účely čl. 23 odst. 1 prvního pododstavce písm. c) a čl. 23 odst. 2 nařízení (EU) 2019/2033 a k aktualizaci těchto informací. |
2. Pokud je splněna některá z podmínek uvedených v odst. 1 písm. a), b), c) nebo d), považuje se zřízení kolegia za vhodné, s výjimkou případů, kdy orgán dohledu nad skupinou usoudí, že by takové zřízení nebylo vhodné zejména s ohledem na mapování skupiny uvedené v článku 1, a zejména pokud jsou investiční podniky považovány za malé a vzájemně nepropojené investiční podniky podle čl. 12 odst. 1 nařízení (EU) 2019/2033.
Článek 3
Sdělení o zřízení kolegia orgánů dohledu
1. Je-li zřízeno kolegium orgánů dohledu, orgán dohledu nad skupinou musí bez zbytečného odkladu:
a) |
oznámit své členství v kolegiu orgánů dohledu příslušným orgánům a orgánům dohledu uvedeným v čl. 48 odst. 5 směrnice (EU) 2019/2034; |
b) |
informovat orgán EBA a dotčený mateřský investiční podnik v Unii, mateřskou investiční holdingovou společnost v Unii nebo mateřskou smíšenou finanční holdingovou společnost v Unii (kterýkoli z těchto subjektů je rovněž označován jako „mateřský podnik v Unii“) o zřízení kolegia orgánů dohledu, o tom, kdo jsou jeho členové a pozorovatelé, jakož i o všech změnách ve složení tohoto kolegia. |
2. Pokud kolegium orgánů dohledu nebylo zřízeno, ačkoli byly splněny podmínky stanovené v čl. 2 odst. 1 písm. a), orgán dohledu nad skupinou o svém rozhodnutí nezřídit kolegium orgánů dohledu bez zbytečného odkladu informuje orgán EBA a své rozhodnutí odůvodní.
ODDÍL 2
FUNGOVÁNÍ KOLEGIÍ
Článek 4
Vypracování písemných ujednání
1. Písemná ujednání uvedená v čl. 48 odst. 6 třetím pododstavci směrnice (EU) 2019/2034 musí obsahovat všechny následující údaje:
a) |
informace o celkové struktuře dotyčné skupiny zahrnující všechny subjekty ve skupině, včetně mateřského podniku v Unii; |
b) |
identifikaci členů kolegia orgánů dohledu, včetně členů, kteří jsou orgány dohledu třetích zemí, a pozorovatelů uvedených v čl. 5 odst. 1 tohoto nařízení; |
c) |
popis podmínek účasti orgánů dohledu ze třetích zemí uvedených v čl. 48 odst. 5 písm. b) směrnice (EU) 2019/2034 v kolegiu orgánů dohledu, zejména pokud jde o jejich zapojení do různých dialogů a procesů kolegia orgánů dohledu a jejich práva a povinnosti týkající se výměny informací v rámci kolegia orgánů dohledu; |
d) |
zda může orgán dohledu nad skupinou přizvat pozorovatele podle čl. 5 odst. 1 tohoto nařízení, a podmínky jejich účasti na činnosti kolegia orgánů dohledu; |
e) |
režim výměny informací, včetně jejich rozsahu, četnosti a komunikačních kanálů, včetně výměny informací s orgány dohledu třetích zemí a orgány příslušnými k řešení krize podle čl. 4 odst. 2 písm. v) nařízení (EU) č. 1093/2010, které byly přizvány k účasti v kolegiu jako pozorovatelé; |
f) |
režim nakládání s důvěrnými informacemi; |
g) |
postupy získávání informací od subjektů skupiny investičních podniků a postupy ověřování těchto informací; |
h) |
postup koordinace žádostí o informace od orgánů dohledu členů clearingového systému způsobilých ústředních protistran nebo orgánů dohledu způsobilých ústředních protistran; |
i) |
případný režim přenesení úkolů a povinností; |
j) |
případný popis veškerých dílčích struktur kolegia; |
k) |
režim plánování a koordinace činností dohledu v běžných situacích; |
l) |
režim plánování a koordinace činností dohledu při přípravě na naléhavé situace a během nich, včetně pohotovostního plánování, nástrojů a postupů komunikace; |
m) |
postupy pro informování orgánu dohledu nad skupinou a členů kolegia orgánů dohledu před uložením významných sankcí subjektům skupin investičních podniků a po jejich uložení; |
n) |
politiku komunikace orgánu dohledu nad skupinou a členů kolegia orgánů dohledu s mateřským podnikem v Unii a se subjekty skupiny; |
o) |
dohodnuté postupy a časové rámce pro distribuci dokumentů k zasedání kolegia orgánů dohledu; |
p) |
jakoukoli jinou dohodu mezi členy kolegia orgánů dohledu, včetně dohodnutých ukazatelů pro určení prvotních varovných signálů, potenciálních rizik a zranitelných míst; |
q) |
režim v situaci, kdy člen nebo pozorovatel ukončí svou účast v kolegiu, a zejména povinnosti uchovávat a poskytovat přístup k údajům, k jejichž výměně došlo před takovým ukončením. |
2. Písemná ujednání uvedená v čl. 48 odst. 6 třetím pododstavci směrnice (EU) 2019/2034 mohou zahrnovat další prvky dohodnuté mezi orgánem vykonávajícím dohled na konsolidovaném základě a členy kolegia.
Článek 5
Identifikace pozorovatelů
1. Kromě členů kolegia orgánů dohledu a orgánu EBA přizve orgán dohledu nad skupinou v případě potřeby k účasti na zasedáních a činnostech kolegia orgánů dohledu jako pozorovatele tyto orgány:
a) |
příslušné orgány těch hostitelských členských států, v nichž jsou usazeny pobočky, které byly označeny za významné v souladu s čl. 1 odst. 3 písm. c); |
b) |
orgán ESMA; |
c) |
národní centrální banku členského státu, v němž je subjekt skupiny, včetně mateřského podniku v Unii, povolen nebo usazen, nebo Evropskou centrální banku; |
d) |
veřejné orgány nebo subjekty v členském státě, které jsou odpovědné za dohled nad kterýmkoli subjektem skupiny investičních podniků nebo se na něm podílejí, včetně příslušných orgánů odpovědných za dohled nad trhy s finančními nástroji, předcházení zneužívání finančního systému pro účely praní peněz nebo financování terorismu a ochranu spotřebitele a příslušných orgánů domovského členského státu člena clearingového systému nebo příslušných orgánů způsobilých ústředních protistran uvedených v článku 48 směrnice (EU) 2019/2034; |
e) |
orgány příslušné k řešení krize podle čl. 4 odst. 2 písm. v) nařízení (EU) č. 1093/2010. |
2. Orgán dohledu nad skupinou po konzultaci s členy kolegia orgánů dohledu v písemných ujednáních o koordinaci a spolupráci uvedených v článku 4 upřesní ujednání týkající se účasti orgánů uvedených v odst. 1 písm. a) až e) tohoto článku v kolegiu orgánů dohledu. Orgán dohledu nad skupinou informuje o těchto opatřeních všechny členy a pozorovatele kolegia orgánů dohledu.
Článek 6
Účast na zasedáních kolegia orgánů dohledu
1. Při pořádání zasedání kolegia podle čl. 48 odst. 6 směrnice (EU) 2019/2034 orgán dohledu nad skupinou zohlední všechna tato hlediska:
a) |
témata, která mají být projednána, činnosti, které mají být zváženy, a cíle zasedání, zejména s ohledem na jejich význam pro všechny subjekty skupiny investičních podniků podle mapování provedeného v souladu s článkem 1 tohoto nařízení; |
b) |
význam jakéhokoli subjektu skupiny investičních podniků podle mapování provedeného v souladu s článkem 1 tohoto nařízení, a to jak pro skupinu investičních podniků, tak pro členský stát, v němž byl tento subjekt povolen nebo usazen. |
2. Orgán dohledu nad skupinou, členové a pozorovatelé v kolegiu orgánů dohledu na základě projednávaných témat a sledovaných cílů zajistí, aby se zasedání nebo činností kolegia orgánů dohledu účastnili nejvhodnější zástupci. Tito zástupci jsou oprávněni v maximální možné míře pověřovat své orgány jakožto členy nebo pozorovatele kolegia k tomu, aby se podílely na diskusích a rozhodnutích plánovaných během těchto zasedání.
3. Orgán dohledu nad skupinou může na základě témat a cílů zasedání kolegia dohledu přizvat k účasti na těchto zasedáních zástupce subjektů skupiny investičních podniků.
Článek 7
Přenesení úkolů a odpovědností
1. Při sestavování programu dohledových šetření kolegia podle článku 14 a při jeho aktualizaci zváží orgán dohledu nad skupinou a členové kolegia orgánů dohledu možnost dohod o dobrovolném přenesení úkolů a povinností podle čl. 48 odst. 2 písm. e) směrnice (EU) 2019/2034, zejména pokud se očekává, že takové přenesení úkolů a povinností povede k účelnějšímu a účinnějšímu dohledu, zejména odstraněním nadbytečného zdvojování požadavků dohledu, včetně požadavků na informace.
2. Orgán dohledu nad skupinou oznámí uzavření dohody o přenesení úkolů a povinností mateřskému podniku v Unii a příslušný orgán, který přenáší své pravomoci, je oznámí dotčenému investičnímu podniku.
Článek 8
Výměna informací mezi členy kolegia orgánů dohledu a skupinou investičních podniků
1. Orgán dohledu nad skupinou a členové kolegia orgánů dohledu koordinují sdělování informací kterémukoli subjektu skupiny investičních podniků a vyžadování informací od kteréhokoli subjektu skupiny investičních podniků takto:
a) |
orgán dohledu nad skupinou sděluje informace mateřskému podniku v Unii a vyžaduje od něj informace; |
b) |
členové kolegia orgánů dohledu sdělují informace subjektům skupiny investičních podniků, které spadají do jejich působnosti dohledu, a vyžadují od nich informace podle mapování provedeného v souladu s článkem 1. |
2. Člen kolegia orgánů dohledu, který má výjimečně v úmyslu sdělit mateřskému podniku Unie informace nebo od něj informace požadovat, o tom předem informuje orgán dohledu nad skupinou.
3. Pokud orgán dohledu nad skupinou výjimečně zamýšlí sdělit informace subjektu skupiny investičních podniků, který je mimo jeho přímou dohledovou působnost podle mapování provedeného v souladu s článkem 1, nebo pokud si od něj hodlá vyžádat informace, informuje o tom předem dotčeného člena kolegia odpovědného za dohled nad tímto subjektem.
ODDÍL 3
PLÁNOVÁNÍ A KOORDINACE ČINNOSTÍ DOHLEDU V BĚŽNÝCH SITUACÍCH
Článek 9
Obecné podmínky pro výměnu informací v rámci kolegia orgánů dohledu
1. Orgán dohledu nad skupinou, členové a pozorovatelé kolegia orgánů dohledu si vyměňují veškeré informace nezbytné k usnadnění výkonu svých funkcí a povinností, včetně úkolů uvedených v článcích 48 a 49 směrnice (EU) 2019/2034.
2. Informace uvedené v odstavci 1 zahrnují všechny relevantní informace, ať už jsou získány od subjektu skupiny nebo pobočky, příslušného orgánu či orgánu dohledu nebo z jakéhokoli jiného zdroje, a vyměňují se přiměřeným, přesným a včasným způsobem.
Článek 10
Výměna informací ke zvýšení účinnosti dohledu nad skupinami investičních podniků
1. Orgán dohledu nad skupinou a členové kolegia orgánů dohledu si pravidelně vyměňují následující informace:
a) |
informace podle čl. 13 odst. 1 a 2 směrnice (EU) 2019/2034, jak je dále upřesněno v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/1117 (4); |
b) |
informace nezbytné pro splnění požadavků na spolupráci stanovených v článku 49 směrnice (EU) 2019/2034; |
c) |
případně informace o makroekonomickém prostředí, v němž skupina investičních podniků a její subjekty působí. |
2. Na základě informací vyměňovaných podle odstavce 1 orgán dohledu nad skupinou a členové kolegia orgánů dohledu zjišťují kvantitativní informace a vyměňují si je s cílem identifikovat prvotní varovné signály, potenciální rizika a zranitelná místa a poskytovat informace v rámci procesu kontroly a hodnocení orgánem dohledu.
Článek 11
Výměna informací pro účely procesu kontroly a hodnocení orgánem dohledu
1. Orgán dohledu nad skupinou a členové kolegia orgánů dohledu si vyměňují informace o výsledcích procesu dohledu a hodnocení prováděného v souladu s článkem 36 směrnice (EU) 2019/2034.
2. Informace uvedené v odstavci 1 zahrnují alespoň tyto údaje:
a) |
prvky uvedené v čl. 36 odst. 1 písm. a) až g) směrnice (EU) 2019/2034, které byly předmětem kontroly a hodnocení orgánem dohledu; |
b) |
výsledky posouzení, že byla zjištěna jedna ze situací uvedených v čl. 40 odst. 1 směrnice (EU) 2019/2034, včetně případných informací o veškerých dodatečných požadavcích na kapitál, které byly uloženy v souladu s články 39 a 40 směrnice (EU) 2019/2034, a veškerých informací o závěrech přezkumu provedeného v souladu s článkem 41 uvedené směrnice a případně o veškerých souvisejících žádostech o dodatečný kapitál; |
c) |
výsledky hodnocení přiměřenosti likvidity provedeného v souladu s čl. 42 odst. 1 směrnice (EU) 2019/2034 a případně informace o případných zvláštních požadavcích na likviditu uložených v souladu s čl. 39 odst. 2 písm. k) a čl. 42 odst. 1 směrnice (EU) 2019/2034; |
d) |
informace o dalších opatřeních v oblasti dohledu nebo opatřeních včasného zásahu, která byla přijata nebo jsou plánována s cílem řešit nedostatky zjištěné při procesu dohledu a hodnocení; |
e) |
informace o zjištěních z kontrol na místě a monitorování na dálku, která jsou relevantní pro posouzení profilu rizika skupiny investičních podniků nebo kteréhokoli z jejích subjektů. |
Článek 12
Výměna informací s ohledem na průběžný přezkum svolení používat interní modely
1. Orgán dohledu nad skupinou a členové kolegia orgánů dohledu si vyměňují veškeré relevantní informace o výsledku průběžného přezkumu svolení používat interní modely podle článku 37 směrnice (EU) 2019/2034.
2. Pokud orgán dohledu nad skupinou nebo kterýkoli člen kolegia orgánů dohledu zjistí, že subjekt skupiny investičních podniků, včetně mateřského podniku v Unii, přestal splňovat požadavky na používání interních modelů, nebo zjistí nedostatky v souladu s článkem 37 směrnice (EU) 2019/2034, tento orgán dohledu nad skupinou nebo člen kolegia orgánů dohledu si podle potřeby neprodleně vymění následující informace:
a) |
posouzení dopadu zjištěných nedostatků a případných problémů spočívajících v nedodržování požadavků na používání interních modelů a závažnosti těchto nedostatků a problémů; |
b) |
posouzení plánu předloženého příslušným subjektem skupiny investičních podniků na obnovení souladu s předpisy a na řešení zjištěných nedostatků, včetně informací o lhůtě pro provedení tohoto plánu; |
c) |
informace o záměru orgánu dohledu nad skupinou nebo kteréhokoli příslušného člena kolegia orgánů dohledu zrušit svolení používat interní model nebo omezit používání tohoto modelu na oblasti, které jsou v souladu s předpisy, nebo na ty oblasti, u nichž lze souladu dosáhnout v přiměřené lhůtě, případně na ty oblasti, které nejsou zasaženy zjištěnými nedostatky; |
d) |
informace o všech navrhovaných dodatečných kapitálových požadavcích podle čl. 39 odst. 2 písm. a) ve spojení s čl. 40 odst. 1 písm. d) směrnice (EU) 2019/2034 jakožto o opatření dohledu k řešení zjištěných problémů v oblasti nedodržování předpisů nebo zjištěných nedostatků. |
3. Orgán dohledu nad skupinou a členové kolegia orgánů dohledu si rovněž vyměňují informace o rozšíření svolení používat interní modely nebo informace o změnách těchto interních modelů.
Článek 13
Spolupráce při nedodržování předpisů a sankcích
1. Členové a pozorovatelé kolegia orgánů dohledu sdělí orgánu dohledu nad skupinou informace o všech situacích, u nichž zjistili, že subjekt skupiny investičních podniků, který spadá do jejich působnosti dohledu:
a) |
nesplnil požadavky týkající se obezřetnostního dohledu nebo dohledu nad tržním chováním institucí stanovené v:
|
b) |
podléhá některé ze správních sankcí nebo jiných správních opatření uplatněných v souladu s článkem 54 směrnice (EU) 2019/2034. |
2. Na základě informací vyměněných v souladu s odstavcem 1 členové a pozorovatelé v kolegiu orgánů dohledu projednají s orgánem dohledu nad skupinou možný dopad problémů spočívajících v nedodržování předpisů nebo sankcí na dotčené subjekty skupiny nebo na skupinu investičních podniků jako celek.
Článek 14
Provádění procesu kontroly a hodnocení orgánem dohledu
1. Pro účely provádění procesu kontroly a hodnocení orgánem dohledu prováděného v souladu s článkem 36 směrnice (EU) 2019/2034 orgán dohledu nad skupinou po konzultaci s členy kolegia orgánů dohledu vypracuje a udržuje aktualizovaný program dohledových šetření kolegia.
2. Pokud je zaveden program dohledových šetření, určí orgán dohledu nad skupinou po konzultaci s členy kolegia orgánů dohledu činnosti dohledu, které mají být prováděny ve vztahu k subjektům skupiny nebo ke skupině investičních podniků jako celku. Tento program dohledových šetření kolegia musí obsahovat všechny tyto údaje:
a) |
oblasti společné činnosti určené na základě kontroly a hodnocení orgánem dohledu prováděných v souladu s článkem 36 směrnice (EU) 2019/2034 nebo na základě jiných činností prováděných kolegiem orgánů dohledu, včetně snah přispět k účinnému dohledu a vyloučit nadbytečné duplicity v požadavcích dohledu, jak je uvedeno v čl. 48 odst. 2 písm. f) uvedené směrnice; |
b) |
příslušné programy dohledových šetření orgánu dohledu nad skupinou a členů kolegia orgánů dohledu pro mateřský podnik v Unii a subjekty nebo pobočky skupiny investičních podniků; |
c) |
oblasti, na které se kolegium orgánů dohledu zaměřuje, a jeho plánované činnosti dohledu, včetně plánovaných šetření na místě a kontrol podle článku 14 směrnice (EU) 2019/2034; |
d) |
členy kolegia orgánů dohledu odpovídající za provádění plánovaných činností dohledu; |
e) |
očekávané lhůty pro každou z plánovaných činností dohledu z hlediska načasování i trvání. |
ODDÍL 4
PLÁNOVÁNÍ A KOORDINACE ČINNOSTÍ DOHLEDU PŘI PŘÍPRAVĚ NA NALÉHAVÉ SITUACE A BĚHEM TAKOVÝCH SITUACÍ
Článek 15
Rámec kolegia pro případné naléhavé situace
1. Orgán dohledu nad skupinou po konzultaci s členy kolegia orgánů dohledu stanoví rámec kolegia pro případné naléhavé situace, s přihlédnutím ke specifikům a struktuře dané skupiny investičních podniků.
2. Rámec kolegia uvedený v odstavci 1 je formalizován ve formě písemných ujednání uzavřených v souladu s článkem 4 a obsahuje všechny následující prvky:
a) |
postupy konkrétního kolegia, které se uplatní v případě, že nastane naléhavá situace podle článku 47 směrnice (EU) 2019/2034; |
b) |
informace, které budou vyměňovány v případě, že nastane naléhavá situace podle článku 47 směrnice (EU) 2019/2034. |
3. Informace uvedené v odst. 2 písm. b) obsahují všechny následující údaje:
a) |
nástin naléhavé situace, k níž došlo, včetně hlavní příčiny naléhavé situace, a očekávaný dopad naléhavé situace na subjekty skupiny investičních podniků nebo na skupinu jako celek, na její zákazníky, na trhy a na stabilitu finančního systému Evropské unie; |
b) |
vysvětlení opatření a kroků, které byly přijaty nebo jejichž přijetí se plánuje, orgánem dohledu nad skupinou nebo kterýmkoli z členů kolegia orgánů dohledu nebo subjektů skupiny investičních podniků v reakci na naléhavou situaci; |
c) |
nejnovější dostupné kvantitativní informace týkající se likvidity a kapitálového postavení investičních podniků skupiny investičních podniků. |
Článek 16
Výměna informací během naléhavých situací
1. Orgán dohledu nad skupinou a členové kolegia orgánů dohledu si vyměňují veškeré informace nezbytné k usnadnění plnění úkolů uvedených v článku 47 směrnice (EU) 2019/2034.
2. Je-li orgán dohledu nad skupinou upozorněn kterýmkoli členem nebo pozorovatelem kolegia orgánů dohledu na naléhavou situaci nebo poté, co naléhavou situaci sám zjistil, sdělí členům kolegia orgánů dohledu, kteří vykonávají dohled nad investičním podnikem nebo jeho pobočkami, které jsou nebo mohou být naléhavou situací dotčeny, orgánu EBA a Evropské radě pro systémová rizika informace uvedené v čl. 15 odst. 2 písm. b), a to v souladu s postupy stanovenými podle písmene a) uvedeného odstavce.
3. V závislosti na povaze, závažnosti, potenciálním systémovém dopadu či jiném dopadu a na pravděpodobnosti dalšího šíření naléhavé situace se mohou členové kolegia orgánů dohledu, kteří vykonávají dohled nad subjekty nebo pobočkami ve skupině, jež jsou nebo by pravděpodobně mohly být naléhavou situací dotčeny, a orgán dohledu nad skupinou rozhodnout vyměňovat si i další informace.
4. Informace uvedené v odstavcích 2 a 3 se dle potřeby aktualizují, jakmile jsou k dispozici informace nové.
5. Jestliže sdělení uvedené v tomto článku probíhá ústně, potvrdí dotyčné příslušné orgány obsah tohoto sdělení včas písemnou formou.
Článek 17
Koordinace posouzení a reakce na naléhavou situaci v rámci dohledu
1. Dojde-li k naléhavé situaci, koordinuje orgán dohledu nad skupinou posouzení naléhavé situace ve spolupráci s členy kolegia orgánů dohledu a případně konzultuje pozorovatele v kolegiu. Toto posouzení zahrnuje zejména:
a) |
povahu a závažnost naléhavé situace; |
b) |
dopad nebo potenciální dopad naléhavé situace na subjekty nebo pobočky skupiny investičních podniků a na skupinu jako celek, jakož i na její zákazníky a trhy; |
c) |
riziko přeshraničního rozšíření situace, zejména s ohledem na potenciální systémové důsledky v kterémkoli z členských států, kde jsou subjekty skupiny investičních podniků povoleny nebo usazeny. |
2. Na základě posouzení uvedeného v odstavci 1 koordinuje orgán dohledu nad skupinou ve spolupráci s členy kolegia orgánů dohledu přípravu reakce orgánu dohledu na naléhavou situaci a případně ji konzultuje s pozorovateli v kolegiu orgánů dohledu.
3. V koordinované reakci na naléhavou situaci v rámci dohledu se uvedou potřebná opatření dohledu, jejich rozsah a harmonogram jejich provádění.
4. Orgán dohledu nad skupinou a členové kolegia orgánů dohledu vykonávající dohled nad subjekty nebo pobočkami skupiny investičních podniků, které jsou nebo by pravděpodobně mohly být naléhavou situací dotčeny, monitorují a vyměňují si informace o způsobu provádění koordinované reakce na naléhavou situaci v rámci dohledu.
Článek 18
Koordinace vnější komunikace v naléhavé situaci
Orgán dohledu nad skupinou a členové kolegia orgánů dohledu vykonávající dohled nad subjekty nebo pobočkami skupiny investičních podniků, které jsou nebo by pravděpodobně mohly být naléhavou situací dotčeny, co nejvíce koordinují svou vnější komunikaci, přičemž zohledňují právní povinnosti a omezení podle práva Unie a vnitrostátního práva.
Článek 19
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné v členských státech v souladu se Smlouvami.
V Bruselu dne 12. ledna 2023.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 314, 5.12.2019, s. 64.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro bankovnictví), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/78/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 12).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2033 ze dne 27. listopadu 2019 o obezřetnostních požadavcích na investiční podniky a o změně nařízení (EU) č. 1093/2010, (EU) č. 575/2013, (EU) č. 600/2014 a (EU) č. 806/2014 (Úř. věst. L 314, 5.12.2019, s. 1).
(4) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/1117 ze dne 12. ledna 2023, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2034, pokud jde o regulační technické normy upřesňující požadavky na druh a povahu informací vyměňovaných příslušnými orgány domovského a hostitelského členského státu (viz strana 10 v tomto čísle Úředního věstníku).
(5) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013 ze dne 26. června 2013 o obezřetnostních požadavcích na úvěrové instituce a o změně nařízení (EU) č. 648/2012 (Úř. věst. L 176, 27.6.2013, s. 1).
(6) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 600/2014 ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů a o změně nařízení (EU) č. 648/2012 (Úř. věst. L 173, 12.6.2014, s. 84).
(7) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů a o změně směrnic 2002/92/ES a 2011/61/EU (Úř. věst. L 173, 12.6.2014, s. 349).
(8) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/59/EU ze dne 15. května 2014, kterou se stanoví rámec pro ozdravné postupy a řešení krize úvěrových institucí a investičních podniků a kterou se mění směrnice Rady 82/891/EHS, směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/24/ES, 2002/47/ES, 2004/25/ES, 2005/56/ES, 2007/36/ES, 2011/35/EU, 2012/30/EU a 2013/36/EU a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 648/2012 (Úř. věst. L 173, 12.6.2014, s. 190).