(EU) 2023/989Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/989 ze dne 22. května 2023, kterým se mění nařízení (EU) č. 1321/2014 o zachování letové způsobilosti letadel a leteckých výrobků, letadlových částí a zařízení a schvalování organizací a personálu zapojených do těchto úkolů a kterým se opravuje uvedené nařízení
Publikováno: | Úř. věst. L 135, 23.5.2023, s. 53-110 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 22. května 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 12. června 2023 | Nabývá účinnosti: | 12. června 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
23.5.2023 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 135/53 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/989
ze dne 22. května 2023,
kterým se mění nařízení (EU) č. 1321/2014 o zachování letové způsobilosti letadel a leteckých výrobků, letadlových částí a zařízení a schvalování organizací a personálu zapojených do těchto úkolů a kterým se opravuje uvedené nařízení
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na čl. 17 odst. 1 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Komise (EU) č. 1321/2014 (2) stanoví požadavky na zachování letové způsobilosti letadel, včetně kvalifikací a průkazů způsobilosti personálu odpovědného za uvolnění do provozu po vykonání údržby. |
(2) |
Výraz „složité motorové letadlo“ byl vymezen v čl. 3 písm. j) nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (3) a byl zrušen nařízením (EU) 2018/1139. V souladu s čl. 140 odst. 2 písm. b) nařízení (EU) 2018/1139 má být nařízení (EU) č. 1321/2014 upraveno podle nařízení (EU) 2018/1139, pokud jde o definici uvedeného pojmu. |
(3) |
V zájmu lepší účinnosti systému udělování průkazů způsobilosti a výcviku v oblasti údržby je nezbytné provést změny v požadavcích na průkazy způsobilosti k údržbě a výcvikové organizace stanovených v příloze III (část 66) a příloze IV (část 147) nařízení (EU) č. 1321/2014. |
(4) |
Konkrétně je nezbytné usnadnit zápis typové kvalifikace na letadlo do průkazu způsobilosti k údržbě v případě, že neexistují žádné organizace oprávněné podle přílohy IV nařízení (EU) č. 1321/2014, které nabízejí typový výcvik na toto letadlo, aby se zaručila stejná úroveň bezpečnosti a rovné podmínky pro všechny. Rovněž je nutné aktualizovat osnovy základního výcviku osvědčujícího personálu zapojeného do údržby letadel, zlepšit účinnost „profesní přípravy na pracovišti“ vyžadované pro zápis první typové kvalifikace v kategorii průkazu způsobilosti k údržbě a zavést nové výcvikové metody a technologické učební pomůcky a další zlepšení v rámci pravidelné aktualizace pravidel v této příloze. |
(5) |
Nařízení (EU) č. 1321/2014 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(6) |
Tyto změny vycházejí ze stanoviska č. 07/2022 (4) vydaného Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) v souladu s čl. 75 odst. 2 písm. b) a čl. 76 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139. |
(7) |
Organizacím pro výcvik údržby a orgánům vydávajícím průkazy způsobilosti by mělo být poskytnuto dostatečné přechodné období, aby mohly zajistit soulad s novými pravidly a postupy zavedenými tímto nařízením. |
(8) |
Prováděcím nařízením Komise (EU) 2022/1360 (5) bylo změněno nařízení (EU) č. 1321/2014 tak, aby zahrnovalo odkazy na údaje a informace používané pro zachování letové způsobilosti v souladu s novou přílohou Ib nařízení Komise (EU) č. 748/2012 (6). |
(9) |
Prováděcím nařízením (EU) 2022/1360 byl nedopatřením zrušen bod 3 bodu M.A.302 písm. d) přílohy I (část M) nařízení (EU) č. 1321/2014 a body 3 až 9 bodu ML.A.302 písm. c) přílohy Vb (část ML) uvedeného nařízení, které měly zůstat zachovány. Prováděcím nařízením (EU) 2022/1360 bylo rovněž nedopatřením k bodu M.A.502 přílohy I (část M) nařízení (EU) č. 1321/2014 doplněno další písmeno e) namísto toho, aby ho nahradilo. |
(10) |
Nařízení (EU) č. 1321/2014 by proto mělo být odpovídajícím způsobem opraveno. |
(11) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle článku 127 nařízení (EU) 2018/1139, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) č. 1321/2014 se mění takto:
1) |
Článek 2 se mění takto:
|
2) |
Článek 6 se mění takto:
|
3) |
Příloha III (část 66) se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení. |
4) |
Příloha IV (část 147) se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení. |
Článek 2
Nařízení (EU) č. 1321/2014 se opravuje takto:
1) |
Příloha I (část M) se opravuje v souladu s přílohou III tohoto nařízení. |
2) |
Příloha Vb (část ML) se opravuje v souladu s přílohou IV tohoto nařízení. |
Článek 3
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 12. června 2024.
Ustanovení čl. 1 odst. 1 a článek 2 se však použije ode dne 12. června 2023.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 22. května 2023.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s. 1.
(2) Nařízení Komise (EU) č. 1321/2014 ze dne 26. listopadu 2014 o zachování letové způsobilosti letadel a leteckých výrobků, letadlových částí a zařízení a schvalování organizací a personálu zapojených do těchto úkolů (Úř. věst. L 362, 17.12.2014, s. 1).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 ze dne 20. února 2008 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Evropské agentury pro bezpečnost letectví, kterým se ruší směrnice Rady 91/670/EHS, nařízení (ES) č. 1592/2002 a směrnice 2004/36/ES (Úř. věst. L 79, 19.3.2008, s. 1).
(4) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions
(5) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/1360 ze dne 28. července 2022, kterým se mění nařízení (EU) č. 1321/2014, pokud jde o provádění přiměřenějších požadavků pro letadla používaná pro sportovní a rekreační letectví (Úř. věst. L 205, 5.8.2022, s. 115).
(6) Nařízení Komise (EU) č. 748/2012 ze dne 3. srpna 2012, kterým se stanoví prováděcí pravidla pro certifikaci letové způsobilosti letadel a souvisejících výrobků, letadlových částí a zařízení a certifikaci ochrany životního prostředí, jakož i pro certifikaci projekčních a výrobních organizací (Úř. věst. L 224, 21.8.2012, s. 1).
PŘÍLOHA I
PŘÍLOHA III (část 66) nařízení (EU) č. 1321/2014 se mění takto:
1) |
Obsah se mění takto:
|
2) |
Bod 66.A.5 se mění takto:
|
3) |
V bodě 66.A.10 se písmeno e) nahrazuje tímto:
|
4) |
V bodě 66.A.20 písm. a) bodě 7 se doplňuje nový pododstavec, který zní: „Průkaz způsobilosti k údržbě letadel kategorie C s ohledem na složitá motorová letadla musí zahrnovat práva průkazu způsobilosti k údržbě letadel kategorie C s ohledem na jiná než složitá motorová letadla.“ |
5) |
Bod 66.A.25 se nahrazuje tímto:
|
6) |
Bod 66.A.30 se mění takto:
|
7) |
V bodě 66.A.40 se písmeno b) nahrazuje tímto:
|
8) |
V bodě 66.A.45 se písmeno d) mění takto:
|
9) |
V bodě 66.A.45 písm. h) bodě ii) bodě 3 se zrušuje třetí pododstavec. |
10) |
Doplňuje se nový bod 66.B.2, který zní:
|
11) |
Bod 66.B.105 se mění takto:
|
12) |
V bodě 66.B.110 se písmeno d) nahrazuje tímto:
|
13) |
V bodě 66.B.130 se doplňuje nové písmeno c), které zní:
|
14) |
Doplňuje se nový bod 66.B.135, který zní:
|
15) |
Bod 66.B.200 se mění takto:
|
16) |
V hlavě E se první věta nahrazuje tímto: „Tato hlava stanoví postupy pro udělování zápočtů zkoušek uvedených v bodě 66.A.25 písm. d).“ |
17) |
V bodě 66.B.400 se doplňuje nové písmeno d), které zní:
|
18) |
V bodě 66.B.405 písm. a) se druhý pododstavec nahrazuje tímto: „Toto porovnání musí uvádět, zda byla prokázána shoda, a musí obsahovat odůvodnění každého tvrzení a možné podmínky nebo doplňující poznámky nebo obojí.“ |
19) |
Dodatek I se mění takto:
|
20) |
Dodatek II se mění takto:
|
21) |
Dodatek III se mění takto:
|
22) |
Dodatek IV se nahrazuje tímto: „Dodatek IV Moduly nebo dílčí moduly praxe a základních znalostí potřebné pro rozšíření průkazu způsobilosti k údržbě letadel podle přílohy III (část 66) A. Požadavky na zkušenosti V níže uvedené tabulce A jsou uvedeny požadavky na praxi (v měsících) pro rozšíření průkazu způsobilosti vydaného v souladu s přílohou III (část 66) o novou kategorii nebo podkategorii. Požadavky na praxi mohou být sníženy o 50 %, jestliže žadatel absolvoval kurz základního výcviku schválený podle části 147 odpovídající konkrétní podkategorii. Tabulka A
B. Požadované moduly nebo dílčí moduly základních znalostí Účelem této tabulky je podat přehled o zkouškách potřebných k rozšíření průkazu způsobilosti k údržbě letadel uděleného v souladu s touto přílohou o novou základní kategorii/podkategorii. Osnovy vypracované v souladu s dodatkem I a dodatkem VII vyžadují různou úroveň znalostí pro různé kategorie průkazu způsobilosti v rámci daného modulu; proto u některých modulů existují dodatečné zkoušky určené pro držitele průkazu způsobilosti, kteří si přejí rozšířit průkaz způsobilosti k údržbě letadel udělený v souladu s touto přílohou o další kategorii/podkategorii, a provede se analýza daného modulu ke stanovení chybějících předmětů nebo předmětů absolvovaných na nižší úrovni. Tabulka B
SQ = závisí na systémové kvalifikaci
|
23) |
Formulář 26 EASA v dodatku VI se mění takto:
|
24) |
Dodatek VII se nahrazuje tímto: „Dodatek VII Požadavky na základní znalosti pro průkaz způsobilosti k údržbě letadel kategorie L Definice různých úrovní znalostí požadovaných v tomto dodatku jsou stejné jako definice stanovené v bodě 1 dodatku I. 1. Rozdělení na předmětové moduly Moduly požadované pro každou podkategorii/kategorii průkazu způsobilosti na letadlo musí být v souladu s uvedenou tabulkou. Předmětové moduly jsou tam, kde jsou vyžadovány, označeny křížkem („X“), zatímco slovo „ne“ znamená, že daný předmětový modul se nepoužije ani nepožaduje. Požadavek na základní znalosti pro kategorii L5 je stejný jako u jakékoli podkategorie B1 (jak je uvedeno v dodatku I) plus další moduly uvedené v tabulce.
MODUL 1L – ZÁKLADNÍ ZNALOSTI
MODUL 2L – LIDSKÉ ČINITELE
MODUL 3L – LETECKÁ LEGISLATIVA
MODUL 4L – DŘEVĚNÁ A/NEBO KOVOVÁ TRUBKOVÁ KONSTRUKCE POKRYTÁ PLÁTĚNÝM POTAHEM
MODUL 5L – KOMPOZITOVÁ KONSTRUKCE
MODUL 6L – KOVOVÁ KONSTRUKCE
MODUL 7L – KONSTRUKCE DRAKU – VŠEOBECNÉ, MECHANICKÉ A ELEKTRICKÉ SYSTÉMY
MODUL 8L — POHONNÁ JEDNOTKA
MODUL 9L — BALONY — HORKOVZDUŠNÉ BALONY
MODUL 10L — BALONY — PLYNOVÉ (VOLNÉ/UPOUTANÉ) BALONY
MODUL 11L — VZDUCHOLODĚ — HORKOVZDUŠNÉ/PLYNOVÉ VZDUCHOLODĚ
MODUL 12L — RÁDIOVÁ KOMUNIKACE/ELT/ODPOVÍDAČE/PŘÍSTROJE
|
25) |
Dodatek VIII se mění takto:
|
26) |
Doplňuje se nový dodatek IX, který zní: „Dodatek IX Metoda posouzení multimediálního výcviku (MBT)
|
(*) Praxe může být zkrácena o 50 %, ale musí umožnit vydání průkazu způsobilosti s omezeními, tj. průkazu způsobilosti, ve kterém je zapsána výjimka ze „složitých úkolů údržby uvedených v dodatku VII přílohy I (části M), standardních změn uvedených v bodě 21.A.90B přílohy I (části 21) nařízení (EU) č. 748/2012 a standardních oprav uvedených v bodě 21.A.431B přílohy I (části 21) nařízení (EU) č. 748/2012.“
(*1) Jsou požadovány pouze příslušné předměty zaměřené na pohon z modulu 8L; závisejí na podkategorii B1, z jaké žadatel přichází.
PŘÍLOHA II
PŘÍLOHA IV (část 147) nařízení (EU) č. 1321/2014 se mění takto:
1) |
V obsahu se bod 147.A.305 nahrazuje tímto: „147.A.305 Typové hodnocení na letadlo a posouzení úkolů“. |
2) |
Bod 147.A.100 se mění takto:
|
3) |
V bodě 147.A.105 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
4) |
Bod 147.A.115 se mění takto:
|
5) |
V bodě 147.A.120 se doplňuje nové písmeno c), které zní:
|
6) |
V bodě 147.A.135 se doplňuje nové písmeno d), které zní:
|
7) |
V bodě 147.A.145 se písmeno b) nahrazuje tímto:
|
8) |
Bod 147.A.200 se mění takto:
|
9) |
Bod 147.A.305 se nahrazuje tímto:
|
10) |
Dodatek III se mění takto:
|
PŘÍLOHA III
Příloha I (část M) nařízení (EU) č. 1321/2014 se opravuje takto:
1) |
V bodě M.A.302 se písmeno d) nahrazuje tímto:
|
2) |
Bod M.A.502 se nahrazuje tímto: „M.A.502 Údržba letadlových celků
|
PŘÍLOHA IV
V bodě ML.A.302 přílohy Vb (část ML) nařízení (EU) č. 1321/2014 se písmeno c) nahrazuje tímto:
„c) |
Program údržby letadla:
|