(EU) 2023/661Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/661 ze dne 2. prosince 2022, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005, pokud jde o společná kritéria pro rozhodování o provádění nebo zrušení zákazu provozování letecké dopravy na úrovni Unie
Publikováno: | Úř. věst. L 83, 22.3.2023, s. 54-57 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 2. prosince 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 11. dubna 2023 | Nabývá účinnosti: | 11. dubna 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
22.3.2023 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 83/54 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/661
ze dne 2. prosince 2022,
kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005, pokud jde o společná kritéria pro rozhodování o provádění nebo zrušení zákazu provozování letecké dopravy na úrovni Unie
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005 ze dne 14. prosince 2005 o vytvoření seznamu Společenství uvádějícího letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy ve Společenství, o informování cestujících v letecké dopravě o totožnosti provozujícího leteckého dopravce a o zrušení článku 9 směrnice 2004/36/ES (1), a zejména na čl. 3 odst. 2 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení (ES) č. 2111/2005 stanoví vytvoření seznamu Unie uvádějícího letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy na územích, na něž se vztahují Smlouvy. |
(2) |
Vytvoření seznamu Unie uvádějícího letecké dopravce je založeno na společných kritériích pro uložení zákazu provozování letecké dopravy leteckým dopravcům vypracovaných na úrovni Unie. Tato společná kritéria jsou stanovena v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005. |
(3) |
Na základě posouzení nařízení (ES) č. 2111/2005, které provedla Komise, bylo zjištěno několik oblastí, v nichž by mohlo být provádění uvedeného nařízení zlepšeno, aby se zohlednil vědecký a technický vývoj. V posledních letech bylo řízení letecké bezpečnosti podpořeno novým technickým pokrokem, který umožnil měřit ověřitelné důkazy, které se týkají posouzení schopností provozovatelů ze třetích zemí a informací vyplývajících z prohlídek na odbavovací ploše, vůči příslušným bezpečnostním normám. Rovněž shromažďování vědeckých poznatků prostřednictvím výzkumných činností Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví zvyšuje její schopnost hodnotit systém řízení bezpečnosti provozovatele. Je tudíž nezbytné změnit přílohu nařízení (ES) č. 2111/2005, aby byl uvedený vývoj zohledněn. |
(4) |
Společná kritéria stanovená v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 uvádějí prvky, které je třeba zohlednit při rozhodování o uložení zákazu (nebo provozních omezení). V souladu s čl. 4 odst. 1 písm. b) nařízení (ES) č. 2111/2005 má být seznam Unie aktualizován vymazáním leteckého dopravce ze seznamu, pokud byly odstraněny bezpečnostní nedostatky a pokud na základě společných kritérií již není jiný důvod, proč leteckého dopravce na uvedeném seznamu ponechávat. Z důvodu transparentnosti je nutné uvést prvky nezbytné pro posouzení, zda již nejsou splněna společná kritéria, jejichž nedodržení vedlo ke zjištění výše uvedených nedostatků. |
(5) |
Změnou přílohy nařízení (ES) č. 2111/2005 týkající se společných kritérií používaných při rozhodování o uložení [nebo zrušení] zákazu provozování letecké dopravy na úrovni Unie lze dosáhnout řady zlepšení, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Příloha nařízení (ES) č. 2111/2005 se nahrazuje přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 2. prosince 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
PŘÍLOHA
„PŘÍLOHA
Společná kritéria pro rozhodování o uložení zákazu provozování letecké dopravy na úrovni Unie
Rozhodnutí o opatření na úrovni Unie se přijímají podle okolností každého jednotlivého případu. V závislosti na okolnostech každého případu může opatření na úrovni Unie podléhat dopravce nebo všichni dopravci, kteří získali oprávnění ve stejném státě.
A.
Při rozhodování, zda uvalit na leteckého dopravce nebo na všechny dopravce, kteří získali oprávnění ve stejném státě, úplný nebo částečný zákaz provozování letecké dopravy, se posoudí, zda letecký dopravce plní příslušné bezpečnostní normy, a to s přihlédnutím k těmto bodům:
1. |
Ověřené důkazy o závažných bezpečnostních nedostatcích na straně leteckého dopravce:
|
2. |
Neschopnost nebo neochota leteckého dopravce odstranit bezpečnostní nedostatky, o které svědčí:
|
3. |
Neschopnost nebo neochota úřadů odpovědných za regulační dohled nad tím, zda letecký dopravce bezpečnostní nedostatky řeší, o které svědčí:
|
B.
V souladu s čl. 4 odst. 1 písm. b) tohoto nařízení lze při rozhodování, zda má být seznam Unie aktualizován vymazáním leteckého dopravce ze seznamu, protože byly odstraněny bezpečnostní nedostatky a na základě společných kritérií uvedených v oddíle A již není jiný důvod, proč leteckého dopravce na uvedeném seznamu ponechávat, považovat za důkaz tyto prvky:
1. |
ověřitelné důkazy o tom, že zjištěné nedostatky byly udržitelným způsobem napraveny, z nichž vyplývá, že letecký dopravce v plném rozsahu dodržuje a provádí příslušné bezpečnostní normy; |
2. |
obnovení osvědčení leteckým dopravcům provedené úřady odpovědnými za regulační dohled nad leteckými dopravci v souladu s postupem organizace ICAO, s důkazy o tom, že veškeré činnosti byly řádně zdokumentovány; |
3. |
ověřitelné důkazy o dodržování a účinném provádění příslušných bezpečnostních norem ze strany úřadů odpovědných za regulační dohled nad leteckým dopravcem; |
4. |
ověřitelnou schopnost úřadů odpovědných za regulační dohled nad leteckým dopravcem prosazovat zdravý regulační systém; |
5. |
ověřitelné důkazy o tom, že úřady odpovědné za regulační dohled nad leteckým dopravcem provádějí účinný dohled, který umožňuje náležité prosazování a dodržování příslušných bezpečnostních norem; |
6. |
informace shromážděné v rámci postupu týkajícího se provozovatelů ze třetích zemí, ať už počátečního nebo průběžného monitorování prováděného agenturou; |
7. |
informace shromážděné při prohlídkách na odbavovací ploše. |
(1) Evropský program týkající se provádění prohlídek na odbavovací ploše u letadel používaných provozovateli ze třetích zemí (SAFA) nebo používaných provozovateli pod regulačním dozorem jiného členského státu EU (SACA).
(2) Nařízení Komise (EU) č. 965/2012 ze dne 5. října 2012, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se letového provozu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Úř. věst. L 296, 25.10.2012, s. 1).
(3) Nařízení Komise (EU) č. 452/2014 ze dne 29. dubna 2014, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se letového provozu provozovatelů ze třetích zemí podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Úř. věst. L 133, 6.5.2014, s. 12).