(EU) 2023/410Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/410 ze dne 19. prosince 2022, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675, pokud jde o doplnění Demokratické republiky Kongo, Gibraltaru, Mosambiku, Tanzanie a Spojených arabských emirátů do tabulky I přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 a odstranění Nikaraguy, Pákistánu a Zimbabwe z uvedené tabulky (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 59, 24.2.2023, s. 3-7 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 19. prosince 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 16. března 2023 | Nabývá účinnosti: | 16. března 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
24.2.2023 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 59/3 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2023/410
ze dne 19. prosince 2022,
kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675, pokud jde o doplnění Demokratické republiky Kongo, Gibraltaru, Mosambiku, Tanzanie a Spojených arabských emirátů do tabulky I přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 a odstranění Nikaraguy, Pákistánu a Zimbabwe z uvedené tabulky
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 ze dne 20. května 2015 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES a směrnice Komise 2006/70/ES (1), a zejména na čl. 9 odst. 2 uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Unie musí zajistit účinnou ochranu integrity a řádné fungování svého finančního systému a vnitřního trhu před praním peněz nebo financováním terorismu. Směrnice (EU) 2015/849 proto stanoví, že by Komise měla identifikovat země, které mají ve svých režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky představující významnou hrozbu pro finanční systém Unie. |
(2) |
Vysoce rizikové třetí země se strategickými nedostatky jsou identifikovány v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 (2). |
(3) |
Vzhledem k vysoké úrovni integrace mezinárodního finančního systému, úzkému propojení tržních subjektů, vysokému objemu přeshraničních transakcí směrem do Unie i z Unie a stupni otevřenosti trhu představuje jakákoli hrozba v oblasti praní peněz a financování terorismu pro mezinárodní finanční systém hrozbu také pro finanční systém Unie. |
(4) |
V souladu s čl. 9 odst. 4 směrnice (EU) 2015/849 Komise zohlední nejnovější dostupné informace, zejména nedávná veřejná prohlášení Finančního akčního výboru (FATF), seznam FATF s názvem „Jurisdictions under enhanced Monitoring“ a zprávy FATF vypracované v rámci skupiny pro přezkum mezinárodní spolupráce týkající se rizik, která představují jednotlivé třetí země. |
(5) |
Od posledních změn nařízení (EU) 2016/1675 FATF svůj seznam „Jurisdictions under Increased Monitoring“ obsáhle aktualizoval. Na svém plenárním zasedání v březnu 2022 FATF na svůj seznam doplnil Spojené arabské emiráty a odstranil z něj Zimbabwe. Na svém plenárním zasedání v červnu 2022 FATF na svůj seznam doplnil Gibraltar. Na svém plenárním zasedání v říjnu 2022 FATF na svůj seznam doplnil Demokratickou republiku Kongo, Mosambik a Tanzanii a odstranil z něj Nikaraguu a Pákistán. Komise všechny tyto změny posoudila v souladu s článkem 9 směrnice (EU) 2015/849. |
(6) |
Spojené arabské emiráty přijaly v únoru 2022 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázaly ke spolupráci s FATF a Finančním akčním výborem Blízkého východu a severní Afriky s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Spojené arabské emiráty od té doby prokázaly pozitivní pokrok, mimo jiné tím, že finanční zpravodajské jednotce (FIU) poskytují dodatečné zdroje pro zlepšení jejích analýz a donucovacím orgánům a státním zástupcům poskytují finanční zpravodajské informace za účelem boje proti vysoce rizikovým hrozbám praní peněz. Spojené arabské emiráty by měly pokračovat v provádění svého akčního plánu FATF tím, že: 1) prostřednictvím případových studií a statistik prokáží trvalý nárůst odchozích žádostí o vzájemnou právní pomoc, jejichž cílem je usnadnit vyšetřování financování terorismu, praní peněz a vysoce rizikových predikativních trestných činů; 2) zlepší a zachovají společné chápání rizik praní peněz a financování terorismu mezi různými odvětvími, v nichž působí pověřené nefinanční subjekty a profese, a institucemi; 3) prokáží nárůst počtu a kvality oznámení podezřelé transakce, jež podávají finanční zprostředkovatelé a pověřené nefinanční subjekty a profese; 4) zajistí důkladnější pochopení rizika zneužití právnických osob a případně právních uspořádání pro praní peněz a financování terorismu; 5) prokáží, že finanční zpravodajské informace jsou ke sledování vysoce rizikových hrozeb praní peněz využívány ve větším měřítku, a prokáží trvalý nárůst účinného vyšetřování a stíhání různých druhů případů praní peněz v souladu s rizikovým profilem SAE a 6) proaktivně identifikují případy obcházení sankcí a budou proti nim proaktivně bojovat, mimo jiné tím, že prokáží, že soukromý sektor problematice obcházení sankcí lépe rozumí. Navzdory tomuto závazku a pokroku nebyly obavy, které FATF vedly k zařazení Spojených arabských emirátů na seznam, dosud plně vyřešeny. Spojené arabské emiráty by proto měly být považovány za zemi se strategickými nedostatky v režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu podle článku 9 směrnice (EU) 2015/849. |
(7) |
Gibraltar přijal v červnu 2022 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázal ke spolupráci s FATF a výborem MONEYVAL (Výbor expertů pro hodnocení opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu), výborem odborníků Rady Evropy pro hodnocení opatření proti praní peněz a financování terorismu, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Gibraltar dosáhl od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v prosinci 2019 pokroku u značného počtu opatření doporučených v této zprávě, např. dokončení nového vnitrostátního posouzení rizik, řešení technických nedostatků v souvislosti s vedením záznamů týkajících se skutečného majitele, zavedení požadavků na transparentnost pro pověřené akcionáře a ředitele, posílení finanční zpravodajské jednotky a zlepšení politiky vyšetřování praní peněz v souladu s riziky. Gibraltar by měl pracovat na provádění svého akčního plánu, mimo jiné tím, že 1) zajistí, aby orgány dohledu nad nebankovními finančními institucemi a pověřenými nefinančními subjekty a profesemi používaly řadu účinných, přiměřených a odrazujících sankcí za porušení předpisů v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu, a 2) prokáže, že aktivněji a úspěšněji vykonává pravomocné konfiskační rozsudky, a to prostřednictvím trestního nebo občanskoprávního řízení založeného na finančním vyšetřování. Navzdory tomuto závazku a pokroku nebyly obavy, které FATF vedly k zařazení Gibraltaru na seznam, dosud plně vyřešeny. Gibraltar by proto měl být považován za jurisdikci třetí země se strategickými nedostatky v režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu podle článku 9 směrnice (EU) 2015/849. |
(8) |
Demokratická republika Kongo v říjnu 2022 přijala politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázala ke spolupráci s FATF a skupinou „Groupe d’Action contre le blanchiment d’Argent en Afrique Centrale“ (GABAC), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Demokratická republika Kongo dosáhla od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v říjnu 2020 pokroku u některých opatření doporučených v této zprávě, mimo jiné toho, že konfiskace výnosů z trestné činnosti je politickou prioritou. Demokratická republika Kongo bude pracovat na provádění svého akčního plánu FATF tím, že: 1) dokončí vnitrostátní posouzení rizik praní peněz a financování terorismu a přijme vnitrostátní strategii pro boj proti praní peněz a financování terorismu; 2) určí orgány dohledu pro všechna odvětví, v nichž působí pověřené nefinanční subjekty a profese, a vypracuje a provede plán dohledu založený na posouzení rizik; 3) zajistí dostatečné zdroje pro finanční zpravodajskou jednotku a vybuduje její kapacitu pro provádění operačních a strategických analýz; 4) posílí kapacity orgánů zapojených do vyšetřování a stíhání praní peněz a financování terorismu a 5) prokáže účinné provádění opatření v oblasti cílených finančních sankcí souvisejících s financování terorismu a s financováním šíření zbraní. Navzdory tomuto závazku a pokroku nebyly obavy, které FATF vedly k zařazení Demokratické republiky Kongo na seznam, dosud plně vyřešeny. Demokratická republika Kongo by proto měla být považována za zemi se strategickými nedostatky v režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu podle článku 9 směrnice (EU) 2015/849. |
(9) |
Mosambik přijal v říjnu 2022 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázal ke spolupráci s FATF a Východoafrickou a jihoafrickou skupinou pro boj proti praní peněz (ESAAMLG) s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Mosambik dosáhl od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v dubnu 2021 pokroku u řady opatření doporučených v této zprávě, jejichž cílem bylo zlepšit jeho systém, mimo jiné dokončením vlastního vnitrostátního posouzení rizik a posílením úsilí o konfiskaci majetku. Mosambik bude pracovat na provádění svého akčního plánu FATF tím, že: 1) zajistí spolupráci a koordinaci mezi příslušnými orgány za účelem provádění strategií a politik v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu založených na posouzení rizik; 2) provede odborné přípravy pro všechny donucovací orgány v oblasti vzájemné právní pomoci s cílem zlepšit shromažďování důkazů nebo zabavování/konfiskaci výnosů z trestné činnosti; 3) orgánům dohledu poskytne odpovídající finanční a lidské zdroje, vypracuje a provede plán dohledu založený na posouzení rizik; 4) orgánům poskytne dostatečné zdroje, aby mohly začít shromažďovat přiměřené, přesné a aktuální informace o skutečných majitelích právnických osob; 5) navýší lidské zdroje finanční zpravodajské jednotky a zvýší počet finančních zpravodajských informací zasílaných orgánům; 6) prokáže, že donucovací orgány jsou schopny účinně vyšetřovat případy praní peněz a financování terorismu s využitím finančních zpravodajských informací; 7) provede komplexní posouzení rizik financování terorismu a zahájí provádění komplexní vnitrostátní strategie pro boj proti financování terorismu; 8) zvýší povědomí o financování terorismu a cílených finančních sankcích souvisejících s financováním šíření zbraní a 9) v souladu se standardy FATF provede posouzení rizik financování terorismu u neziskových organizací a toto posouzení použije jako základ při vypracování informačního plánu. Navzdory uvedenému závazku a pokroku nebyly obavy, které FATF vedly k zařazení Mosambiku na seznam, dosud plně vyřešeny. Mosambik by proto měl být považován za zemi se strategickými nedostatky v režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu podle článku 9 směrnice (EU) 2015/849. |
(10) |
Tanzanie v říjnu 2022 přijala politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázala ke spolupráci s FATF a Východoafrickou a jihoafrickou skupinou pro boj proti praní peněz (ESAAMLG) s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Tanzanie dosáhla od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v dubnu 2021 pokroku u řady opatření doporučených v této zprávě, jejichž cílem bylo zlepšit její systém, mimo jiné vytvořením právního rámce pro opatření v oblasti financování terorismu a cílených finančních sankcí souvisejících s financováním šíření zbraní a šířením strategické analýzy finanční zpravodajské jednotky. Tanzanie bude pracovat na provádění svého akčního plánu FATF tím, že: 1) zlepší dohled založený na posouzení rizik zaměřený na finanční instituce a pověřené nefinanční subjekty a profese, mimo jiné prováděním kontrol na základě posouzení rizik a uplatňováním účinných, přiměřených a odrazujících sankcí za nedodržování předpisů; 2) prokáže, že orgány jsou schopny účinně provádět různá vyšetřování a stíhání praní peněz v souladu s rizikovým profilem dané země; 3) prokáže, že donucovací orgány přijímají opatření k identifikaci, vysledování, zajištění a konfiskaci výnosů z trestné činnosti a nástrojů trestné činnosti; 4) provede komplexní posouzení rizik financování terorismu, zahájí provádění komplexní vnitrostátní strategie pro boj proti financování terorismu a prokáže, že je schopna vést vyšetřování v oblasti financování terorismu a vést trestní stíhání v souladu s rizikovým profilem země; 5) zvýší povědomí soukromého sektoru a příslušných orgánů o cílených finančních sankcích souvisejících s financování terorismu a s financováním šíření zbraní a 6) v souladu se standardy FATF provede posouzení rizik financování terorismu u neziskových organizací a toto posouzení použije jako základ při vypracování informačního plánu. Navzdory uvedenému závazku a pokroku nebyly obavy, které FATF vedly k zařazení Tanzanie seznam, dosud plně vyřešeny. Tanzanie by proto měla být považována za zemi se strategickými nedostatky v režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu podle článku 9 směrnice (EU) 2015/849. |
(11) |
Posouzení Komise proto dochází k závěru, že Demokratická republika Kongo, Gibraltar, Mosambik, Tanzanie a Spojené arabské emiráty by měly být považovány za jurisdikce třetích zemí, které mají ve svých režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky představující významnou hrozbu pro finanční systém Unie podle kritérií stanovených v článku 9 směrnice (EU) 2015/849. |
(12) |
Komise přezkoumala pokrok, kterého při řešení strategických nedostatků dosáhly země, jež byly uvedeny na seznamu v nařízení (EU) 2016/1675, ale FATF je ze seznamu odstranil v březnu, červnu a říjnu 2022. Za účelem aktualizace přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675, jak vyžaduje článek 9 směrnice (EU) 2015/849, Komise přezkoumala pokrok, jehož dosáhla Nikaragua, Pákistán a Zimbabwe. |
(13) |
FATF uvítal významný pokrok, kterého Nikaragua, Pákistán a Zimbabwe dosáhly při zlepšování svých režimů pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Vzal na vědomí, že Nikaragua, Pákistán a Zimbabwe zavedly právní a regulační rámce, aby splnily závazky obsažené v jejich příslušných akčních plánech pro řešení strategických nedostatků, které FATF identifikoval. Nikaragua, Pákistán a Zimbabwe proto již nepodléhají monitorovacímu postupu FATF v rámci probíhajícího globálního procesu ověřování dodržování požadavků v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu. Nikaragua by měla pokračovat ve spolupráci se skupinou „Grupo de Acción Financiera de Latinoamérica“ (GAFILAT), regionálním orgánem typu FATF, s cílem dále zlepšit svůj režim pro boj proti praní peněz a financování terorismu, mimo jiné tím, že zajistí, aby byl dohled nad neziskovými organizacemi založen na posouzení rizik a v souladu se standardy FATF. Pákistán bude pokračovat ve spolupráci s asijsko-tichomořskou skupinou, regionálním orgánem typu FATF, s cílem dále zlepšit svůj systém pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Zimbabwe by mělo pokračovat ve spolupráci s Východoafrickou a jihoafrickou skupinou pro boj proti praní peněz (ESAAMLG) s cílem dále zlepšit svůj systém pro boj proti praní peněz a financování terorismu, mimo jiné zajistit, aby byl jeho dohled nad neziskovými organizacemi založen na posouzení rizik a aby byl v souladu se standardy FATF. |
(14) |
Komise posoudila dostupné informace a dospívá k závěru, že Nikaragua, Pákistán a Zimbabwe již nemají ve svých režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky. Nikaragua, Pákistán a Zimbabwe posílily účinnost svých režimů pro boj proti praní peněz a financování terorismu a řešily související technické nedostatky, aby splnily závazky ve svých akčních plánech týkající se strategických nedostatků, které identifikoval FATF. |
(15) |
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Tabulka v bodě I přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 se nahrazuje tabulkou v příloze tohoto nařízení.
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 19. prosince 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 141, 5.6.2015, s. 73.
(2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 ze dne 14. července 2016, kterým se směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 doplňuje o identifikaci vysoce rizikových třetích zemí se strategickými nedostatky (Úř. věst. L 254, 20.9.2016, s. 1),
PŘÍLOHA
„Č. |
Vysoce riziková třetí země (1) |
1 |
Afghánistán |
2 |
Barbados |
3 |
Burkina Faso |
4 |
Kambodža |
5 |
Kajmanské ostrovy |
6 |
Demokratická republika Kongo |
7 |
Gibraltar |
8 |
Haiti |
9 |
Jamajka |
10 |
Jordánsko |
11 |
Mali |
12 |
Maroko |
13 |
Mosambik |
14 |
Myanmar |
15 |
Panama |
16 |
Filipíny |
17 |
Senegal |
18 |
Jižní Súdán |
19 |
Sýrie |
20 |
Tanzanie |
21 |
Trinidad a Tobago |
22 |
Uganda |
23 |
Spojené arabské emiráty |
24 |
Vanuatu |
25 |
Jemen |
(1) Aniž je dotčen právní postoj Španělského království, pokud jde o svrchovanost a jurisdikci ve vztahu k území Gibraltaru.“