(EU) 2022/1398Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/1398 ze dne 8. června 2022, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 za účelem zohlednění technického pokroku a vývoje v oblasti právních předpisů, pokud jde o změny předpisů týkajících se vozidel přijaté v rámci Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 213, 16.8.2022, s. 1-12 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 8. června 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 5. září 2022 | Nabývá účinnosti: | 5. září 2022 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
16.8.2022 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 213/1 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2022/1398
ze dne 8. června 2022,
kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 za účelem zohlednění technického pokroku a vývoje v oblasti právních předpisů, pokud jde o změny předpisů týkajících se vozidel přijaté v rámci Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 ze dne 27. listopadu 2019 o požadavcích pro schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla z hlediska obecné bezpečnosti a ochrany cestujících ve vozidle a zranitelných účastníků silničního provozu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 a o zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009, (ES) č. 79/2009 a (ES) č. 661/2009 a nařízení Komise (ES) č. 631/2009, (EU) č. 406/2010, (EU) č. 672/2010, (EU) č. 1003/2010, (EU) č. 1005/2010, (EU) č. 1008/2010, (EU) č. 1009/2010, (EU) č. 19/2011, (EU) č. 109/2011, (EU) č. 458/2011, (EU) č. 65/2012, (EU) č. 130/2012, (EU) č. 347/2012, (EU) č. 351/2012, (EU) č. 1230/2012 a (EU) 2015/166 (1), a zejména na čl. 4 odst. 3 a 6 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
V příloze I nařízení (EU) 2019/2144 jsou mimo jiné uvedeny na seznamu tyto předpisy OSN: předpis OSN č. 14 (2), předpis OSN č. 17 (3), předpis OSN č. 29 (4), předpis OSN č. 44 (5), předpis OSN č. 45 (6), předpis OSN č. 48 (7), předpis OSN č. 80 (8), předpis OSN č. 94 (9), předpis OSN č. 95 (10), předpis OSN č. 118 (11), předpis OSN č. 122 (12), předpis OSN č. 126 (13), předpis OSN č. 127 (14), předpis OSN č. 135 (15), předpis OSN č. 137 (16), předpis OSN č. 141 (17) a předpis OSN č. 142 (18). Všechny tyto předpisy byly změněny v rámci Světového fóra Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů pro harmonizaci předpisů týkajících se vozidel (dále jen „skupina WP.29 EHK OSN“). Je proto vhodné, aby byl seznam uvedený v příloze I nařízení (EU) 2019/2144 aktualizován tak, aby tyto změny odrážel. |
(2) |
Skupina WP.29 EHK OSN rovněž přijala několik nových předpisů, k nimž Unie přistoupila a povinně je uplatňuje. Konkrétně jde o předpis OSN č. 145 (19), předpis OSN č. 148 (20), předpis OSN č. 149 (21), předpis OSN č. 150 (22), předpis OSN č. 151 (23), předpis OSN č. 152 (24), předpis OSN č. 153 (25), předpis OSN č. 155 (26), předpis OSN č. 157 (27), předpis OSN č. 158 (28), předpis OSN č. 159 (29), předpis OSN č. 161 (30), předpis OSN č. 162 (31) a předpis OSN č. 163 (32). Je proto vhodné zahrnout odkazy na tyto předpisy do přílohy I nařízení (EU) 2019/2144. |
(3) |
Předpis OSN č. 0 o mezinárodním schvalování typu vozidla jako celku (33) byl přijat s cílem omezit překážky obchodu mezi smluvními stranami EHK OSN a poskytnout vyšší míru jistoty výrobcům vozidel, kteří usilují o uznání svého schválení typu v dotčených smluvních stranách. Unie je smluvní stranou, která předpis OSN č. 0 uplatňuje. Aby bylo možné považovat univerzální mezinárodní schválení typu vozidla jako celku za rovnocenné EU schválení typu, měla by být zohledněna znění předpisů OSN uvedená v příloze I nařízení (EU) 2019/2144. |
(4) |
Příloha II nařízení (EU) 2019/2144 obsahuje seznam požadavků, které by měla vozidla, systémy, konstrukční části a samostatné technické celky splňovat podle čl. 4 odst. 5 a čl. 5 odst. 3 uvedeného nařízení. Uvedená příloha však neobsahuje odkazy na regulační akty, které stanoví podrobné technické požadavky, pokud jde o vyspělé systémy nouzového brzdění s detekcí chodců a cyklistů, systémy výstražného signálu upozorňujícího na srážku s chodci a cyklisty, informační systémy pro eliminaci mrtvého úhlu, systémy pro nouzové udržování vozidla v jízdním pruhu, detekci zpětného chodu, signál nouzového brzdění a zapisovače údajů o události. Je proto nezbytné doplnit do uvedené přílohy odkazy na příslušné regulační akty. |
(5) |
Shoda s předpisem OSN č. 90 (34) je povinná pro náhradní části s brzdovým obložením, obložení bubnových brzd a kotouče a bubny pro motorová vozidla a jejich přípojná vozidla. Mělo by být povoleno, aby byly nové náhradní části s brzdovým obložením, obložení bubnových brzd, kotouče a bubny pro stávající typy vozidel se schválením typu vozidla, které bylo uděleno z hlediska brzdění v souladu s předpisem OSN č. 13 (35) nebo předpisem OSN č. 13-H (36) přede dnem použitelnosti nařízení (EU) 2019/2144, dodávány na trh nebo uváděny do provozu v souladu s přílohou I uvedeného nařízení. |
(6) |
Od 1. září 2023 bude předpisem OSN č. 129 (37) nahrazen předpis OSN č. 44, a již tak nebude možné, aby byla dětským zádržným systémům, které nejsou v motorových vozidlech „zabudovány“, udělována schválení typu podle uvedeného předpisu. Je zapotřebí dodatečný čas, aby se doprodala produkce na skladě a v distribučních kanálech. Mělo by být proto povoleno, aby dětské zádržné systémy schválené v souladu s předpisem OSN č. 44 před 1. zářím 2023 byly dodávány na trh a uváděny do provozu do 1. září 2024. |
(7) |
Ustanovení předpisu OSN č. 13-H týkající se brzdových asistenčních systémů a systémů elektronického řízení stability byla převedena do předpisu OSN č. 139 (38) a předpisu OSN č. 140 (39), zatímco ustanovení týkající se brzdění byla přesunuta do série změn 01 předpisu OSN č. 13-H. Vzhledem k tomu, že požadavky na brzdové asistenční systémy a systémy elektronického řízení stability zůstaly nezměněny, měla by být schválení typu udělená v souladu s původním zněním předpisu OSN 13-H a jejich rozšíření považována za rovnocenná schválení typu udělenému podle původních znění předpisu OSN č. 139 a předpisu OSN č. 140. |
(8) |
Požadavky na kotevní úchyty dětských zádržných systémů byly beze změn převedeny ze série změn 07 předpisu OSN č. 14 do předpisu OSN č. 145. Schválení typu udělená podle předpisu OSN č. 14 by proto měla být považována za rovnocenná schválení typu udělenému podle původního znění předpisu OSN č. 145. |
(9) |
Požadavky na bezpečnost elektrického hnacího ústrojí v případě nárazu zezadu byly beze změn převedeny ze série změn 03 předpisu OSN č. 34 do předpisu OSN č. 153. Schválení typu udělená podle předpisu OSN č. 34 by proto měla být považována za rovnocenná schválení typu udělenému podle původního znění předpisu OSN č. 153. |
(10) |
Požadavky na monitorování tlaku v pneumatikách byly beze změn převedeny ze série změn 02 předpisu OSN č. 64 (40) do předpisu OSN č. 141. Schválení typu udělená podle předpisu OSN č. 64 by proto měla být považována za rovnocenná schválení typu udělenému podle původního znění předpisu OSN č. 141. |
(11) |
Nařízení (EU) 2019/2144 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny nařízení (EU) 2019/2144
Přílohy I a II nařízení (EU) 2019/2144 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 8. června 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 325, 16.12.2019, s. 1.
(2) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 14 – Jednotná ustanovení týkající se schvalování typu vozidel týkající se kotevních úchytů bezpečnostních pásů, systémů kotevních úchytů ISOFIX, kotevních úchytů horního upínání ISOFIX a míst k sezení i-Size [2015/1406] (Úř. věst. L 218, 19.8.2015, s. 27).
(3) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 17 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska sedadel, jejich ukotvení a opěrek hlavy (Úř. věst. L 230, 31.8.2010, s. 81).
(4) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 29 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska ochrany cestujících v kabině užitkového vozidla (Úř. věst. L 304, 20.11.2010, s. 21).
(5) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 44 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu zádržných zařízení pro děti cestující v motorových vozidlech („dětské zádržné systémy“) (Úř. věst. L 233, 9.9.2011, s. 95).
(6) Předpis OSN č. 45 – Jednotná ustanovení pro schvalování čističů světlometů a motorových vozidel z hlediska čističů světlometů [2020/575] (Úř. věst. L 136, 29.4.2020, s. 1).
(7) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 48 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska montáže zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci (Úř. věst. L 323, 6.12.2011, s. 46).
(8) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 80 – Jednotná ustanovení pro schvalování sedadel autobusů a těchto autobusů z hlediska pevnosti sedadel a jejich ukotvení (Úř. věst. L 164, 30.6.2010, s. 18).
(9) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 94 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska ochrany cestujících při čelním nárazu (Úř. věst. L 254, 20.9.2012, s. 77).
(10) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 95 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska ochrany cestujících v případě bočního nárazu [2015/1093] (Úř. věst. L 183, 10.7.2015, s. 91).
(11) Předpis č. 118 Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) – Jednotná technická ustanovení týkající se vlastností materiálů používaných ve vnitřní konstrukci určitých kategorií motorových vozidel při hoření (Úř. věst. L 177, 10.7.2010, s. 263).
(12) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 122 – Jednotná technická ustanovení pro schvalování vozidel kategorií M, N a O z hlediska jejich systémů vytápění (Úř. věst. L 164, 30.6.2010, s. 231).
(13) Předpis OSN č. 126 – Jednotná ustanovení o schvalování oddělovacích systémů na ochranu cestujících před pohybem zavazadel, které jsou dodávány jako nepůvodní vybavení vozidla [2020/176] (Úř. věst. L 35, 7.2.2020, s. 37).
(14) Předpis OSN č. 127 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska vlastností týkajících se bezpečnosti chodců [2020/638] (Úř. věst. L 154, 15.5.2020, s. 1).
(15) Předpis OSN č. 135 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska jejich vlastností při bočním nárazu na sloup [2020/486] (Úř. věst. L 103, 3.4.2020, s. 12).
(16) Předpis OSN č. 137 – Jednotná ustanovení pro schvalování osobních automobilů z hlediska chování při čelním nárazu, se zaměřením na zádržné systémy [2020/576] (Úř. věst. L 136, 29.4.2020, s. 18).
(17) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 141 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska jejich systémů monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) [2018/1593] (Úř. věst. L 269, 26.10.2018, s. 36).
(18) Předpis OSN č. 142 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska montáže pneumatik [2020/242] (Úř. věst. L 48, 21.2.2020, s. 60).
(19) Předpis OSN č. 145 – Jednotná ustanovení týkající se schvalování typu vozidel s ohledem na systémy kotevních úchytů ISOFIX, kotevní úchyty horního upínání ISOFIX a místa k sezení i-Size [2019/2142] (Úř. věst. L 324, 13.12.2019, s. 47).
(20) Předpis OSN č. 148 – Jednotná ustanovení pro schvalování zařízení pro světelnou signalizaci (svítilen) pro motorová vozidla a jejich přípojná vozidla [2021/1719] (Úř. věst. L 347, 30.9.2021, s. 123).
(21) Předpis OSN č. 149 – Jednotná ustanovení týkající se schvalování zařízení (světlometů) a systémů pro osvětlení vozovky pro motorová vozidla [2021/1720] (Úř. věst. L 347, 30.9.2021, s. 173).
(22) Předpis OSN č. 150 – Jednotná ustanovení pro schvalování retroreflexních zařízení a značení pro motorová vozidla a jejich přípojná vozidla [2021/1721] (Úř. věst. L 347, 30.9.2021, s. 297).
(23) Předpis OSN č. 151 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska informačního systému pro eliminaci mrtvého úhlu určeného k detekci jízdních kol [2020/1596] (Úř. věst. L 360, 30.10.2020, s. 48).
(24) Předpis OSN č. 152 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska vyspělého systému nouzového brzdění (AEBS) pro vozidla kategorií M1 a N1 [2020/1597] (Úř. věst. L 360, 30.10.2020, s. 66).
(25) Předpis OSN č. 153 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska neporušenosti palivového systému a bezpečnosti elektrického hnacího ústrojí v případě nárazu zezadu [2021/386] (Úř. věst. L 82, 9.3.2021, s. 1).
(26) Předpis OSN č. 155 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska kybernetické bezpečnosti a systému řízení kybernetické bezpečnosti [2021/387] (Úř. věst. L 82, 9.3.2021, s. 30).
(27) Předpis OSN č. 157 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel, pokud jde o systém automatizovaného udržování vozidla v jízdním pruhu [2021/389] (Úř. věst. L 82, 9.3.2021, s. 75).
(28) Předpis OSN č. 158 – Jednotná ustanovení pro schvalování zařízení pro couvání a motorových vozidel, pokud jde o přehled řidiče o zranitelných účastnících silničního provozu za vozidlem [2021/828] (Úř. věst. L 184, 25.5.2021, s. 20).
(29) Předpis OSN č. 159 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska informačního systému k detekci chodců a cyklistů při rozjezdu vozidla [2021/829] (Úř. věst. L 184, 25.5.2021, s. 62).
(30) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 161 – Jednotná ustanovení pro ochranu motorových vozidel proti neoprávněnému použití a schvalování zařízení proti neoprávněnému použití (prostřednictvím blokovacího systému) [2021/2274] (Úř. věst. L 470, 30.12.2021, s. 1).
(31) Předpis OSN č. 162 – Jednotná technická ustanovení pro schvalování imobilizérů a schvalování vozidla z hlediska jeho imobilizéru [2021/2275] (Úř. věst. L 470, 30.12.2021, s. 23).
(32) Předpis OSN č. 163 – Jednotná ustanovení pro schvalování poplašného systému vozidel a schvalování vozidla z hlediska jeho poplašného systému vozidel [2021/2276] (Úř. věst. L 470, 30.12.2021, s. 48).
(33) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 0 – Jednotná ustanovení pro mezinárodní schvalování typu vozidla jako celku (IWVTA) [2018/780] (Úř. věst. L 135, 31.5.2018, s. 1).
(34) Předpis č. 90 Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) – Jednotná ustanovení pro schvalování typu náhradních částí s brzdovým obložením a náhradních obložení bubnových brzd pro motorová vozidla a jejich přípojná vozidla (Úř. věst. L 130, 28.5.2010, s. 19).
(35) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 13 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel kategorií M, N a O z hlediska brzdění [2016/194] (Úř. věst. L 42, 18.2.2016, s. 1).
(36) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 13-H – Jednotná ustanovení pro schvalování osobních automobilů z hlediska brzdění [2015/2364] (Úř. věst. L 335, 22.12.2015, s. 1).
(37) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 129 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu zdokonalených dětských zádržných systémů (ECRS) používaných v motorových vozidlech (Úř. věst. L 97, 29.3.2014, s. 21).
(38) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 139 – Jednotná ustanovení pro schvalování osobních automobilů z hlediska brzdových asistenčních systémů (BAS) [2018/1591] (Úř. věst. L 269, 26.10.2018, s. 1).
(39) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 140 – Jednotná ustanovení pro schvalování osobních automobilů z hlediska systémů elektronického řízení stability (ESC) [2018/1592] (Úř. věst. L 269, 26.10.2018, s. 17).
(40) Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) č. 64 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska jejich vybavení, které může zahrnovat: náhradní celek pro dočasné užití, pneumatiky schopné jízdy bez vzduchu v pneumatice a/nebo systém pro jízdu bez vzduchu v pneumatice a/nebo systém monitorování tlaku v pneumatikách (Úř. věst. L 310, 26.11.2010, s. 18).
PŘÍLOHA
Přílohy I a II nařízení (EU) 2019/2144 se mění takto:
1) |
příloha I se mění takto:
|
2) |
příloha II se mění takto:
|