(EU) 2022/930Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/930 ze dne 10. března 2022, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 600/2014 upřesněním poplatků souvisejících s dohledem Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy nad poskytovateli služeb hlášení údajů
| Publikováno: | Úř. věst. L 162, 17.6.2022, s. 1-6 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
| Přijato: | 10. března 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
| Platnost od: | 20. června 2022 | Nabývá účinnosti: | 20. června 2022 |
| Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
|
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2022/930 ze dne 10. března 2022, (Úř. věst. L 162 17.6.2022, s. 1) |
Ve znění:
|
|
|
Úřední věstník |
||
|
Č. |
Strana |
Datum |
||
|
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/884 ze dne 7. května 2025, |
L 884 |
1 |
2.9.2025 |
|
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2022/930
ze dne 10. března 2022,
kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 600/2014 upřesněním poplatků souvisejících s dohledem Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy nad poskytovateli služeb hlášení údajů
Článek 1
Oblast působnosti
Toto nařízení v přenesené pravomoci se vztahuje na „poskytovatele služeb hlášení údajů“ ve smyslu čl. 2 odst. 1 bodu 36a nařízení (EU) č. 600/2014, kteří podléhají dohledu orgánu ESMA.
Článek 1a
Náhrada nákladů na dohled v plné výši
Poplatky účtované poskytovatelům služeb hlášení údajů zahrnují:
veškeré přímé a nepřímé náklady spojené s povolováním poskytovatelů služeb hlášení údajů a dohledem nad nimi ze strany orgánu ESMA v souladu s nařízením (EU) č. 600/2014;
veškeré náklady na náhradu příslušným orgánům, vzniklé v souvislosti s plněním úkolů na základě nařízení (EU) č. 600/2014, zejména v důsledku přenesení úkolů podle článku 38o uvedeného nařízení.
Článek 2
Poplatky za žádost a povolení
Pokud poskytovatel služeb hlášení údajů žádá o povolení k poskytování služeb hlášení údajů, uhradí:
u schválených systémů pro uveřejňování informací a schválených mechanismů pro hlášení obchodů poplatek za žádost ve výši 20 000 EUR za první žádost a 10 000 EUR za každou následující žádost o povolení dalších služeb hlášení údajů;
u schválených systémů pro uveřejňování informací a schválených mechanismů pro hlášení obchodů poplatek za povolení ve výši 80 000 EUR za první povolení a 40 000 EUR za každé následující povolení dalších služeb hlášení údajů;
u poskytovatelů konsolidovaných obchodních informací poplatek za povolení ve výši 100 000 EUR za první povolení a 50 000 EUR za každé následující povolení dalších služeb hlášení údajů.
Článek 3
Roční poplatky za dohled u schválených systémů pro uveřejňování informací a schválených mechanismů pro hlášení obchodů
Celkový roční poplatek za dohled a roční poplatek za dohled u daného schváleného systému pro uveřejňování informací nebo schváleného mechanismu pro hlášení obchodů se vypočítá takto:
celkovým ročním poplatkem za dohled za daný rok (n) je odhad výdajů souvisejících s dohledem nad činnostmi schválených systémů pro uveřejňování informací a schválených mechanismů pro hlášení obchodů podle nařízení (EU) č. 600/2014, jak je uveden v rozpočtu orgánu ESMA pro uvedený rok;
roční poplatek za dohled u schváleného systému pro uveřejňování informací nebo schváleného mechanismu pro hlášení obchodů za daný rok (n) je celkový roční poplatek za dohled stanovený podle písmene a) rozdělený mezi schválené systémy pro uveřejňování informací a schválené mechanismy pro hlášení obchodů, jež získaly povolení v roce (n), v poměru k jejich použitelnému obratu vypočtenému podle článku 4.
V případě, že schválený systém pro uveřejňování informací nebo schválený mechanismus pro hlášení obchodů, podléhá minimálním poplatkům za dohled za více než jednu službu hlášení údajů, uhradí minimální poplatek za dohled za každou poskytovanou službu.
Poplatek pro poskytovatele služeb hlášení údajů za první rok = poplatek za povolení × koeficient
koeficient =
Schválený systém pro uveřejňování informací nebo schválený mechanismus pro hlášení obchodů, kterým bylo povolení uděleno v prosinci, neplatí poplatek za dohled za první rok.
Odchylně od odstavců 2 a 3, pokud přehodnocení uvedené v čl. 1 odst. 3 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2022/466 vede k dohledu orgánu ESMA nad schváleným systémem pro uveřejňování informací nebo schváleným mechanismem pro hlášení obchodů, vypočítá se roční poplatek za dohled za rok, v němž se dohled orgánu ESMA začíná uplatňovat, pouze za sedm měsíců v daném roce, během nichž orgán ESMA vykonává dohled nad schváleným systémem pro uveřejňování informací nebo schváleným mechanismem pro hlášení obchodů v souladu s čl. 1 odst. 4 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2022/466.
Článek 3a
Roční poplatky za dohled pro poskytovatele konsolidovaných obchodních informací
Celkový roční poplatek za dohled a roční poplatek za dohled pro každého jednotlivého poskytovatele konsolidovaných obchodních informací se vypočítá takto:
celkovým ročním poplatkem za dohled za daný rok (n) je odhad výdajů souvisejících s dohledem nad činnostmi poskytovatele konsolidovaných obchodních informací podle nařízení (EU) č. 600/2014, jak je uveden v rozpočtu orgánu ESMA pro uvedený rok;
roční poplatek za dohled pro konkrétní poskytovatele konsolidovaných obchodních informací za daný rok (n) je celkový roční poplatek za dohled pro všechny poskytovatele konsolidovaných obchodních informací vypočtený v souladu s písmenem a) rozdělený mezi všechny poskytovatele konsolidovaných obchodních informací povolené v roce (n) v poměru k jejich použitelnému obratu vypočtenému v souladu s článkem 4.
Odchylně od odstavce 2, pokud poskytovatel konsolidovaných obchodních informací začne vykonávat činnost před 1. červencem daného roku (n), roční poplatek za dohled pro tohoto poskytovatele konsolidovaných obchodních informací za roky (n) a (n+1) se vypočítá takto:
pro rok (n) se použijí odstavce 4 a 5;
roční poplatek za dohled za rok (n+1) činí 400 000 EUR.
Odchylně od odstavce 2, pokud poskytovatel konsolidovaných obchodních informací začne vykonávat činnost 1. července nebo později daného roku (n), roční poplatek za dohled za roky (n), (n+1) a (n+2) se vypočítá takto:
pro rok (n) se použijí odstavce 4 a 5;
roční poplatek za dohled za rok (n+1) a (n+2) činí 400 000 EUR ročně.
Má se za to, že poskytovatel konsolidovaných obchodních informací začal vykonávat činnost v den udělení povolení orgánem ESMA podle článku 27db nařízení (EU) č. 600/2014 nebo v den následující po uplynutí přechodného období uvedeného v čl. 27db odst. 4 nařízení (EU) č. 600/2014, pokud toto přechodné období orgán ESMA udělí.
Poplatek pro poskytovatele konsolidovaných obchodních informací za rok (n) = 400 000 EUR × koeficient
koeficient =
Poplatek pro poskytovatele konsolidovaných obchodních informací za dny mezi povolením a dnem, kdy poskytovatel konsolidovaných obchodních informací začne vykonávat činnost = poplatek za povolení × koeficient
koeficient =
Odchylně od odstavce 2, pokud se roční poplatek za dohled pro alespoň jednoho poskytovatele konsolidovaných obchodních informací vypočítá v souladu s odstavcem 3 a roční poplatek za dohled pro alespoň jednoho dalšího poskytovatele konsolidovaných obchodních informací se nevypočítá v souladu s uvedeným odstavcem, roční poplatek za dohled pro tohoto jiného poskytovatele konsolidovaných obchodních informací nebo tyto jiné poskytovatele konsolidovaných obchodních informací se vypočítá takto:
celkovým ročním poplatkem za dohled pro daný rok n) je odhad výdajů souvisejících s dohledem nad činnostmi podle nařízení (EU) č. 600/2014 všech poskytovatelů konsolidovaných obchodních informací, jejichž roční poplatky za dohled nejsou vypočteny v souladu s odstavcem 3, jak jsou zahrnuty v rozpočtu orgánu ESMA na daný rok;
roční poplatek za dohled pro konkrétní poskytovatele konsolidovaných obchodních informací za daný rok (n) je celkový roční poplatek za dohled pro všechny poskytovatele konsolidovaných obchodních informací vypočtený v souladu s písmenem a) rozdělený mezi všechny poskytovatele konsolidovaných obchodních informací povolené v roce (n), jejichž roční poplatky za dohled nejsou vypočteny v souladu s odstavcem 3, v poměru k jejich použitelnému obratu vypočtenému v souladu s článkem 4.
Článek 4
Použitelný obrat
Poskytovatelé služeb hlášení údajů uchovávají pro účely tohoto nařízení auditované účetní závěrky, které rozlišují alespoň mezi:
příjmy plynoucími ze služeb schváleného mechanismu pro hlášení obchodů;
příjmy plynoucími ze služeb schváleného systému pro uveřejňování informací;
příjmy plynoucími z doplňkových služeb pro činnosti schváleného mechanismu pro hlášení obchodů;
příjmy plynoucími z doplňkových služeb pro činnosti schváleného systému pro uveřejňování informací;
příjmy plynoucími ze služeb poskytovatele konsolidovaných obchodních informací;
příjmy plynoucími z doplňkových služeb pro činnosti poskytovatele konsolidovaných obchodních informací.
Použitelným obratem poskytovatele služeb hlášení údajů za daný rok (n) je součet:
jeho příjmů plynoucích z hlavních funkcí poskytování služeb schváleného mechanismu pro hlášení obchodů, schváleného systému pro uveřejňování informací nebo poskytovatele konsolidovaných obchodních informací na základě auditované účetní závěrky za rok (n–2), nebo, pokud tato auditovaná účetní závěrka ještě není k dispozici, za předcházející rok (n–3) a
jeho použitelných příjmů z doplňkových služeb na základě auditované účetní závěrky za rok (n–2), nebo pokud tato auditovaná účetní závěrka ještě není k dispozici, za předcházející rok (n–3),
vydělený součtem
celkových příjmů všech povolených schválených mechanismů pro hlášení obchodů, schválených systémů pro uveřejňování informací nebo poskytovatelů konsolidovaných obchodních informací vytvořených z hlavních funkcí poskytování služeb schváleného mechanismu pro hlášení obchodů, schváleného systému pro uveřejňování informací nebo poskytovatele konsolidovaných obchodních informací na základě auditované účetní závěrky během roku (n–2), nebo pokud tato auditovaná účetní závěrka ještě není k dispozici, za předchozí rok (n–3) a
celkových použitelných příjmů z doplňkových služeb všech schválených mechanismů pro hlášení obchodů, schválených systémů pro uveřejňování informací nebo poskytovatelů konsolidovaných obchodních informací na základě auditované účetní závěrky během roku (n–2), nebo pokud tato auditovaná účetní závěrka ještě není k dispozici, za předchozí rok (n–3).
Za tímto účelem použije ESMA referenční sazbu směnného kurzu eura zveřejněnou Evropskou centrální bankou.
Článek 5
Obecné způsoby plateb
Článek 6
Platba poplatků za žádost a povolení
Článek 7
Platba ročních poplatků za dohled
Článek 8
Náhrada poskytovaná příslušným vnitrostátním orgánům
Orgán ESMA zajistí, aby náklady, které mají být uhrazeny příslušným vnitrostátním orgánům, splňovaly tyto podmínky:
měly by být předem dohodnuty mezi orgánem ESMA a příslušným vnitrostátním orgánem;
měly by být přiměřené obratu příslušného poskytovatele služeb hlášení údajů a
neměly by být vyšší než celková částka poplatků za dohled, které zaplatil příslušný poskytovatel služeb hlášení údajů.
Článek 9
Přechodné ustanovení pro rok 2022
Pro účely výpočtu ročního poplatku za dohled vztahujícího se na poskytovatele služeb hlášení údajů pod dohledem orgánu ESMA za rok 2022 vybere orgán ESMA pevný poplatek na základě těchto výpočtů:
350 000 EUR v případě schválených systémů pro uveřejňování informací, které představovaly více než 10 % celkového počtu zveřejněných obchodů všech schválených systémů pro uveřejňování informací, a to buď pro kapitálové, nebo nekapitálové nástroje, během prvních šesti měsíců roku 2021, podle informací dotčeného příslušného orgánu;
50 000 EUR v případě schválených systémů pro uveřejňování informací, které představovaly méně než 10 % celkového počtu zveřejněných obchodů všech schválených systémů pro uveřejňování informací, a to buď pro kapitálové, nebo nekapitálové nástroje, během prvních šesti měsíců roku 2021, podle informací dotčeného příslušného orgánu;
650 000 EUR v případě schválených mechanismů pro hlášení obchodů, které předložily hlášení o obchodech relevantnímu příslušnému orgánu, na něž připadalo více než 10 % celkového počtu hlášení o obchodech předložených příslušným orgánům všemi oprávněnými schválenými mechanismy pro hlášení obchodů během prvních šesti měsíců roku 2021 podle informací dotčeného příslušného orgánu;
50 000 EUR v případě schválených mechanismů pro hlášení obchodů, které předložily hlášení o obchodech relevantnímu příslušnému orgánu, na něž připadalo méně než 10 % celkového počtu hlášení o obchodech předložených příslušným orgánům všemi oprávněnými schválenými mechanismy pro hlášení obchodů během prvních šesti měsíců roku 2021 podle informací dotčeného příslušného orgánu.
Článek 10
Přechodné ustanovení pro rok 2023
Pro účely odstavce 1 se použitelným obratem poskytovatele služeb hlášení údajů rozumí součet:
příjmů poskytovatele služeb hlášení údajů získaných z hlavních funkcí poskytování schváleného mechanismu pro hlášení obchodů nebo služeb schváleného systému pro uveřejňování informací během prvních šesti měsíců roku 2022 a
příjmů poskytovatele služeb hlášení údajů získaných z doplňkových služeb pro činnosti schváleného mechanismu pro hlášení obchodů nebo schváleného systému pro uveřejňování informací během prvních šesti měsíců roku 2022
vydělený součtem
celkových příjmů všech oprávněných schválených mechanismů pro hlášení obchodů nebo schválených systémů pro uveřejňování informací získaných z hlavních funkcí poskytování služeb schváleného mechanismu pro hlášení obchodů nebo schváleného systému pro uveřejňování informací během prvních šesti měsíců roku 2022 a
celkových příjmů získaných z doplňkových služeb pro činnosti schváleného mechanismu pro hlášení obchodů nebo schváleného systému pro uveřejňování informací všech schválených mechanismů pro hlášení obchodů nebo schválených systémů pro uveřejňování informací během prvních šesti měsíců roku 2022.
Poskytovatelé služeb hlášení údajů do 30. září 2022 informují orgán ESMA o výši příjmů získaných z hlavních funkcí poskytování schváleného mechanismu pro hlášení obchodů nebo služeb schváleného systému pro uveřejňování informací během prvních šesti měsíců roku 2022 a o výši příjmů z doplňkových služeb pro činnosti schváleného mechanismu pro hlášení obchodů nebo schváleného systému pro uveřejňování informací v prvních šesti měsících roku 2022.
Až budou k dispozici informace uvedené v odstavci 3 pro všechny poskytovatele služeb hlášení údajů, předloží orgán ESMA poskytovatelům služeb hlášení údajů druhou fakturu s uvedením konečné výše poplatku za dohled za rok 2023 na základě výpočtu uvedeného v odstavci 4. Orgán ESMA předloží uvedenou fakturu poskytovatelům služeb hlášení údajů nejpozději třicet dnů před konečným datem platby.
Článek 11
Vstup v platnost a datum použitelnosti
Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie a použije se od téhož dne.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
( 1 ) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/466 ze dne 17. prosince 2021, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 600/2014 a upřesňují kritéria k použití odchylky ze zásady, že schválený systém pro uveřejňování informací a schválené mechanismy pro hlášení obchodů podléhají dohledu Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy Úř. věst. L 96, 24.3.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/466/oj).
( 2 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 ze dne 18. července 2018, kterým se stanoví finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie, mění nařízení (EU) č. 1296/2013, (EU) č. 1301/2013, (EU) č. 1303/2013, (EU) č. 1304/2013, (EU) č. 1309/2013, (EU) č. 1316/2013, (EU) č. 223/2014 a (EU) č. 283/2014 a rozhodnutí č. 541/2014/EU a zrušuje nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012 (Úř. věst. L 193, 30.7.2018, s. 1).