(EU) 2022/805Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/805 ze dne 16. února 2022, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1011 a upřesňují poplatky, které se vztahují na dohled Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy nad některými administrátory referenčních hodnot (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 145, 24.5.2022, s. 14-19 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 16. února 2022 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 27. května 2022 Nabývá účinnosti: 27. května 2022
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



24.5.2022   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 145/14


NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2022/805

ze dne 16. února 2022,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1011 a upřesňují poplatky, které se vztahují na dohled Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy nad některými administrátory referenčních hodnot

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1011 ze dne 8. června 2016 o indexech, které jsou používány jako referenční hodnoty ve finančních nástrojích a finančních smlouvách nebo k měření výkonnosti investičních fondů, a o změně směrnic 2008/48/ES a 2014/17/EU a nařízení (EU) č. 596/2014 (1), a zejména na čl. 48 l odst. 3 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Článek 48 l nařízení (EU) 2016/1011 vyžaduje, aby orgán ESMA účtoval administrátorům referenčních hodnot s kritickým významem a administrátorům referenčních hodnot třetích zemí poplatky související se žádostmi o povolení podle článku 34 a o uznání podle článku 32 uvedeného nařízení a roční poplatky související s plněním jeho úkolů v souladu s uvedeným nařízením ve vztahu k referenčním hodnotám s kritickým významem a uznaným administrátorům referenčních hodnot třetích zemí. Ustanovení čl. 48 l odst. 2 nařízení (EU) 2016/1011 vyžaduje, aby tyto poplatky byly přiměřené obratu dotyčného administrátora referenčních hodnot a pokrývaly veškeré náklady vzniklé orgánu ESMA v souvislosti s povolením či uznáním a plněním úkolů týkajících se administrátorů referenčních hodnot s kritickým významem a administrátorů referenčních hodnot třetích zemí v souladu s tímto nařízením.

(2)

Poplatky účtované za činnosti orgánu ESMA související s administrátory referenčních hodnot s kritickým významem a referenčních hodnot třetích zemí by měly být stanoveny na takové úrovni, aby se zamezilo značné kumulaci nedostatku nebo přebytku. V případě opakovaného významného přebytku nebo nedostatku by měla být výše poplatků revidována.

(3)

Poplatky související s žádostmi o povolení („poplatky za povolení“) a o uznání („poplatky za uznání“) by měly být účtovány administrátorům referenčních hodnot s kritickým významem a referenčních hodnot třetích zemí, aby se pokryly náklady orgánu ESMA na zpracování žádostí o povolení a uznání, včetně nákladů na ověření, zda jsou tyto žádosti úplné, na vyžádání dodatečných informací, sepsání rozhodnutí a nákladů spojených s posouzením systémového významu referenčních hodnot s kritickým významem a také souladu administrátorů referenčních hodnot třetích zemí.

(4)

Vzhledem k tomu, že posuzování žádostí je z hlediska zdrojů stejně náročné, ať už jsou předkládány velkými, nebo malými administrátory, měl by být poplatek za uznání paušální poplatek za uznání stejný pro všechny administrátory ze třetích zemí.

(5)

Na základě očekávané pracovní zátěže a nákladů, které z toho pro orgán ESMA vyplývají, by měly být náklady na posouzení žádosti o uznání plně pokryty jednorázovým poplatkem za uznání a stanoveny na 40 000 EUR.

(6)

Referenční hodnoty s kritickým významem podléhají intenzivnější kontrole podle nařízení (EU) 2016/1011 a jejich administrátoři musí splňovat přísnější organizační požadavky. V důsledku toho představuje proces povolování pro orgán ESMA vyšší pracovní zátěž. Poplatek za povolení pro administrátora referenční hodnoty s kritickým významem by proto měl být podstatně vyšší než poplatek za posouzení žádosti o uznání.

(7)

V zájmu podpory kvality a úplnosti obdržených žádostí a v souladu s přístupem orgánu ESMA k registraci subjektů, nad nimiž vykonává dohled, by měl být poplatek za uznání splatný v době podání žádosti.

(8)

Roční poplatky jsou také účtovány administrátorům referenčních hodnot s kritickým významem a uznaným administrátorům referenčních hodnot třetích zemí na pokrytí nákladů orgánu ESMA na plnění jeho úkolů podle nařízení (EU) 2016/1011 v souvislosti s pokračujícím dohledem nad těmito administrátory. V případě referenčních hodnot třetích zemí by tyto poplatky měly pokrývat provádění a dodržování dohod o spolupráci s orgány třetích zemí a sledování vývoje v právní a dohledové oblasti v třetích zemích. U referenčních hodnot s kritickým významem by poplatky měly rovněž pokrývat výdaje vynaložené orgánem ESMA v souvislosti s průběžným dohledem nad tím, zda tito administrátoři dodržují požadavky stanovené v článku 48 l a hlavě VI nařízení (EU) 2016/1011, a to včetně dodržování prostřednictvím srovnatelného souladu, pokud byl přiznán.

(9)

Náklady na průběžný dohled nad referenční hodnotou s kritickým významem závisí na tom, zda je od orgánu ESMA vyžadováno, aby pro tuto referenční hodnotu zřídil kolegium orgánů dohledu a aby mu předsedal, což představuje značnou dodatečnou pracovní zátěž. V důsledku toho je při stanovování poplatků za dohled vhodné rozlišovat mezi oběma případy. Naproti tomu v rámci kategorie referenčních hodnot s kritickým významem by nemělo být nutné rozlišovat poplatky za dohled v souladu s ročním obratem administrátora, jelikož referenční hodnoty s kritickým významem mají z definice systémový dopad v Unii.

(10)

Žádost o uznání v Unii je rozhodnutím, které administrátoři referenčních hodnot třetích zemí přijali z obchodních důvodů, neboť se očekává, že nabídka jejich referenčních hodnot v Unii vytvoří příjmy. U uznaných administrátorů referenčních hodnot třetích zemí by proto poplatky za dohled měly být upraveny v závislosti na příjmech, které vyplývají z používání těchto referenčních hodnot v Unii. V případech, kdy nevzniknou žádné příjmy, by minimální poplatek za dohled měl být stanoven na 20 000 EUR.

(11)

Aby nedocházelo k podávání opakovaných nebo nepodložených žádostí, poplatky za uznání a povolení by se v případě, kdy žadatel svou žádost stáhne, neměly vracet. Protože administrativní práce potřebná v případě žádosti o uznání nebo povolení, která je zamítnuta, je stejná jako práce potřebná v případě žádosti, která je přijata, poplatky za uznání a povolení by se neměly vracet, jestliže je povolení či uznání zamítnuto.

(12)

V souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/168 (2) lze v Unii používat referenční hodnoty třetích zemí, aniž by příslušní administrátoři museli usilovat o rovnocennost, uznání nebo přejímání v přechodném období prodlouženém do roku 2023. Během tohoto přechodného období je uznávání v Unii pro administrátory referenčních hodnot nacházející se ve třetích zemích režimem dobrovolné účasti, což je známkou toho, že jejich referenční hodnoty zůstanou k dispozici pro použití v Unii i po skončení přechodného období. V důsledku toho by se během tohoto období ustanovení o poplatcích za uznání a dohled měla vztahovat pouze na administrátory nacházející se ve třetích zemích, kteří dobrovolně požádali o uznání před koncem přechodného období zavedeného nařízením (EU) 2021/168, a v případě, že příslušný vnitrostátní orgán nebo orgán ESMA uznání udělil.

(13)

Aby bylo zajištěno hladké uplatňování nových pravomocí dohledu svěřených orgánu ESMA, mělo by toto nařízení vstoupit v platnost co nejdříve,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Předmět a oblast působnosti

Toto nařízení stanoví pravidla týkající se poplatků, které může orgán ESMA účtovat administrátorům referenčních hodnot v souvislosti s povolováním, uznáváním a dohledem.

Článek 2

Definice

Pro účely tohoto nařízení se rozumí:

1)

„referenční hodnotou s kritickým významem“ referenční hodnota s kritickým významem podle čl. 20 odst. 1 písm. a) a c) nařízení (EU) 2016/1011;

2)

„referenční hodnotou třetí země“ referenční hodnota, jejíž administrátor se nachází mimo Unii.

Článek 3

Poplatky za uznání a poplatky za povolení

1.   Administrátor referenční hodnoty usazený ve třetí zemi, který žádá o uznání podle článku 32 nařízení (EU) 2016/1011, uhradí poplatek za uznání ve výši 40 000 EUR.

2.   Administrátor referenčních hodnot s kritickým významem, který žádá o povolení podle článku 34 nařízení (EU) 2016/1011, uhradí poplatek za povolení ve výši 250 000 EUR.

3.   Poplatek za povolení a poplatek za uznání se hradí při podání žádosti po obdržení výzvy orgánu ESMA k úhradě.

4.   V případě žádostí obdržených příslušnými vnitrostátními orgány po 1. říjnu 2021 a předaných orgánu ESMA se poplatky za uznání uhradí na začátku roku 2022.

5.   Poplatky za uznání a poplatky za povolení se nevrací.

Článek 4

Roční poplatky za dohled

1.   Administrátor jedné nebo více referenčních hodnot s kritickým významem hradí roční poplatek za dohled:

a)

ve výši 250 000 EUR v případech, kdy orgán ESMA musí předsedat kolegiu orgánů dohledu podle článku 46 nařízení (EU) 2016/1011;

b)

ve výši 200 000 EUR v případech, kdy orgán ESMA nemusí předsedat kolegiu orgánů dohledu podle článku 46 nařízení (EU) 2016/1011.

2.   Administrátor referenční hodnoty usazený ve třetí zemi uznaný orgánem ESMA uhradí roční poplatek za dohled vypočtený takto:

a)

roční poplatek za dohled pro daný rok (n) se rovná celkovému ročnímu poplatku pro uznané administrátory ze třetích zemí upravenému o koeficient obratu;

b)

celkový roční poplatek pro uznané administrátory ze třetích zemí za daný rok (n) se rovná rozpočtu orgánu ESMA na dohled podle nařízení (EU) 2016/1011 za daný rok (n) minus roční poplatky za dohled, které orgánu ESMA zaplatí administrátoři referenčních hodnot s kritickým významem za rok (n);

c)

pro každého administrátora ze třetí země se koeficient obratu rovná jeho podílu použitelného obratu na celkovém obratu vytvořeném všemi uznanými administrátory ze třetí země;

Image 1

d)

minimální roční poplatek za dohled pro uznané administrátory ze třetích zemí činí 20 000 EUR, včetně případů, kdy se použitelný obrat uznaného administrátora ze třetí země rovná nule.

3.   Administrátoři referenčních hodnot zaplatí orgánu ESMA své příslušné roční poplatky za dohled nejpozději do 31. března kalendářního roku, v němž jsou splatné. Nejsou-li k dispozici informace za předchozí kalendářní roky, jsou poplatky vypočítány na základě nejnovějších dostupných informací o ročních poplatcích. Zaplacené roční poplatky jsou nevratné.

Článek 5

Roční poplatky za dohled v roce uznání nebo povolení

Odchylně od článku 4 se poplatek za dohled v prvním roce pro uznané administrátory ze třetích zemí a pro povolené administrátory referenčních hodnot s kritickým významem s odkazem na rok, v němž nabyli uznání nebo povolení, vypočítá snížením poplatku za dohled, který se upraví tímto koeficientem:

Image 2

Poplatek za dohled za první rok se hradí poté, co orgán ESMA administrátorovi oznámí, že jeho žádost byla úspěšná, a do 30 dnů ode dne vydání příslušné výzvy orgánu ESMA k úhradě.

Odchylně od toho, pokud administrátor referenční hodnoty získá povolení v průběhu prosince, neplatí poplatek za dohled v prvním roce.

Článek 6

Použitelný obrat

Obratem uznaného administrátora referenční hodnoty třetí země jsou jeho příjmy získané v souvislosti s používáním jeho referenčních hodnot dohlíženými subjekty v Unii během posledního dokončeného finančního roku administrátora referenční hodnoty.

Uznaný administrátor referenční hodnoty třetí země každoročně poskytne orgánu ESMA auditované údaje, které potvrzují jeho příjmy získané v souvislosti s používáním jeho referenčních hodnot v Unii. Údaje jsou certifikovány externím auditem a předkládány orgánu ESMA elektronicky každý rok do 30. září. Je-li administrátor ze třetí země uznán po 30. září kalendářního roku, poskytne údaje neprodleně po uznání a do konce kalendářního roku uznání. Dokumenty obsahující auditované údaje se předloží v jazyce obvyklém ve finančních službách.

Jsou-li vykázané výnosy vyjádřeny v jiné měně než v eurech, přepočte je orgán ESMA na částku v eurech s použitím průměrného směnného kurzu eura platného v období, v jehož průběhu byly výnosy zaznamenány. Pro tento účel se použije referenční sazba směnného kursu eura zveřejněná Evropskou centrální bankou.

Administrátoři ze třetích zemí uznaní před 1. lednem 2022 poskytnou orgánu ESMA svůj obrat za rok 2020 do 31. ledna 2022.

Článek 7

Obecné způsoby plateb

1.   Všechny poplatky se platí v eurech.

2.   Za jakékoli prodlení se platí denní penále ve výši 0,1 % z dlužné částky.

Článek 8

Platba poplatků za žádost a povolení

1.   Poplatky za žádost, povolení nebo rozšíření povolení se hradí v plné výši v době, kdy administrátor referenční hodnoty podává žádost, a uhradí se v plné výši do 30 dnů ode dne vystavení faktury orgánu ESMA.

2.   Orgán ESMA nevrací poplatky administrátorovi referenční hodnoty, který se rozhodne svou žádost o povolení stáhnout.

Článek 9

Platba ročních poplatků za dohled

1.   Roční poplatek za dohled uvedený v článku 4 za finanční rok se orgánu ESMA zaplatí do 31. března kalendářního roku, za který je splatný. Poplatky se vypočítají na základě nejnovějších dostupných informací o ročních poplatcích.

2.   Orgán ESMA nevrací roční poplatky za dohled.

3.   Orgán ESMA zašle fakturu administrátorovi referenční hodnoty nejméně 30 dnů před splatností platby.

Článek 10

Náhrada poskytovaná příslušným vnitrostátním orgánům

1.   V případě přenesení úkolů orgánem ESMA na příslušné vnitrostátní orgány účtuje administrátorům ze třetích zemí a administrátorům referenčních hodnot s kritickým významem poplatek za uznání a roční poplatky za dohled pouze orgán ESMA.

2.   Orgán ESMA uhradí příslušnému vnitrostátnímu orgánu skutečné náklady vzniklé v důsledku činnosti provedené podle nařízení (EU) 2016/1011 ve výši, která splňuje tyto podmínky:

a)

částka je dohodnuta orgánem ESMA a příslušným orgánem před přenesením úkolů;

b)

částka je nižší než celková částka poplatků za dohled, které orgánu ESMA zaplatili příslušní administrátoři referenčních hodnot.

Článek 11

Přechodná ustanovení

1.   Článek 3 se nepoužije na administrátory referenčních hodnot s kritickým významem a referenčních hodnot třetích zemí, kteří již získali povolení nebo byli uznáni příslušnými vnitrostátními orgány před vstupem tohoto nařízení v platnost.

2.   Odchylně od čl. 12 odst. 1 v případě, že toto nařízení vstoupí v platnost po třetím měsíci roku 2022, jsou roční poplatky za dohled za rok 2022, které se vztahují na administrátory referenčních hodnot podléhající dohledu orgánu ESMA, splatné do 30 dnů ode dne vystavení faktury orgánu ESMA.

3.   Pro účely výpočtu ročních poplatků za dohled podle čl. 4 odst. 2, které se vztahují na administrátory referenčních hodnot podléhající dohledu orgánu ESMA za rok 2022, vychází použitelný obrat odchylně od čl. 4 odst. 2 písm. a) až d) předběžně z příjmů vytvořených v roce 2021. Jakmile budou k dispozici auditované účetní závěrky za rok 2021, administrátoři referenčních hodnot je neprodleně předloží orgánu ESMA. Orgán ESMA přepočítá roční poplatky za dohled za rok 2021 na základě auditovaných účetních závěrek a předloží každému administrátorovi referenční hodnoty konečnou fakturu na částku rozdílu.

Článek 12

Vstup v platnost a datum použitelnosti

Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie a použije se od téhož dne.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 16. února 2022.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 171, 29.6.2016, s. 1.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/168 ze dne 10. února 2021, kterým se mění nařízení (EU) 2016/1011, pokud jde o vynětí některých referenčních hodnot spotových směnných kurzů třetích zemí a stanovení náhrady za některé referenční hodnoty, jejichž poskytování je ukončováno, a kterým se mění nařízení (EU) č. 648/2012 (Úř. věst. L 49, 12.2.2021, s. 6).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU