(EU) 2022/545Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/545 ze dne 26. ledna 2022, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 stanovením podrobných pravidel týkajících se zvláštních zkušebních postupů a technických požadavků pro schvalování typu motorových vozidel z hlediska jejich zapisovače údajů o události a pro schvalování typu těchto systémů jako samostatných technických celků a kterým se mění příloha II uvedeného nařízení (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 107, 6.4.2022, s. 18-23 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 26. ledna 2022 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 26. dubna 2022 Nabývá účinnosti: 6. července 2022
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



6.4.2022   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 107/18


NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2022/545

ze dne 26. ledna 2022,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 stanovením podrobných pravidel týkajících se zvláštních zkušebních postupů a technických požadavků pro schvalování typu motorových vozidel z hlediska jejich zapisovače údajů o události a pro schvalování typu těchto systémů jako samostatných technických celků a kterým se mění příloha II uvedeného nařízení

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 ze dne 27. listopadu 2019 o požadavcích pro schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla z hlediska obecné bezpečnosti a ochrany cestujících ve vozidle a zranitelných účastníků silničního provozu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 a o zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009, (ES) č. 79/2009 a (ES) č. 661/2009 a nařízení Komise (ES) č. 631/2009, (EU) č. 406/2010, (EU) č. 672/2010, (EU) č. 1003/2010, (EU) č. 1005/2010, (EU) č. 1008/2010, (EU) č. 1009/2010, (EU) č. 19/2011, (EU) č. 109/2011, (EU) č. 458/2011, (EU) č. 65/2012, (EU) č. 130/2012, (EU) č. 347/2012, (EU) č. 351/2012, (EU) č. 1230/2012 a (EU) 2015/166 (1), a zejména na čl. 4 odst. 6 a čl. 6 odst. 6 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení (EU) 2019/2144 stanoví obecnou povinnost vybavení motorových vozidel některými vyspělými systémy vozidel. Příloha II uvedeného nařízení by měla obsahovat seznam požadavků pro schválení typu motorových vozidel z hlediska zapisovačů údajů o události, jakož i pro schválení typu těchto systémů jako samostatných technických celků. Je nezbytné tyto požadavky doplnit stanovením podrobných harmonizovaných pravidel týkajících se zvláštních zkušebních postupů a technických požadavků pro takové schválení typu.

(2)

Technické požadavky a zkušební postupy stanovené tímto nařízením se týkají kategorií motorových vozidel M1 a N1, v souladu s příslušnými daty pro odmítnutí udělení EU schválení typu pro kategorie motorových vozidel stanovené v nařízení (EU) 2019/2144.

(3)

V souladu s čl. 3 bodem 13 nařízení (EU) 2019/2144 je zapisovačem údajů o události systém, jehož jediným účelem je zaznamenávat a uchovávat kritické parametry a informace týkající se nárazu krátce před srážkou, v jejím průběhu a bezprostředně po ní, za účelem k získání přesnějších a podrobnějších údajů o nehodách, které členským státům umožní provést analýzu bezpečnosti silničního provozu a posoudit účinnost konkrétních opatření.

(4)

Zkušební postupy a podrobné technické požadavky pro schvalování typu vozidel z hlediska zapisovačů údajů o události podléhají ustanovením předpisu OSN č. 160 (2). Uvedený předpis OSN by proto měl být doplněn na seznam platných požadavků uvedený v čl. 4 odst. 5 a čl. 5 odst. 3 nařízení (EU) 2019/2144.

(5)

Předpis OSN č. 160 obsahuje požadavky týkající se prvků údajů, které mají zapisovače údajů o události zaznamenávat, formát těchto údajů, požadavky na sběr a zaznamenávání údajů a uchovávání údajů ve vozidle, jakož i požadavky na vlastnosti a odolnost při nárazových zkouškách.

(6)

Všechny technické požadavky stanovené v předpisu OSN č. 160 ve znění série změn 01 (3) se použijí od dat uvedených v příloze II nařízení (EU) 2019/2144, aniž jsou dotčeny mezinárodní závazky Unie.

(7)

Aby bylo zajištěno, že výrobci vozidel přijmou vhodná opatření k zajištění ochrany údajů zapisovače údajů o události před manipulací a dostupnosti údajů zapisovače údajů o události prostřednictvím standardizovaného rozhraní a aby byla umožněna anonymizace těchto údajů, měly by být uvedené požadavky doplněny o další požadavky na získávání údajů, ochranu soukromí a zabezpečení údajů.

(8)

Aby bylo zajištěno, že údaje zaznamenané zapisovači údajů o události zůstanou anonymizovány, měli by být výrobci povinni přijmout vhodná opatření, která zabrání tomu, aby tyto údaje byly předávány nebo získány společně s jakýmikoli informacemi týkajícími se fyzické osoby.

(9)

Dokud nebudou zavedeny standardizované komunikační protokoly pro přístup k údajům o události a jejich získávání, měli by výrobci vozidel prostřednictvím aktu Komise v přenesené pravomoci poskytnout příslušným stranám informace o tom, jak získat přístup k údajům v zapisovači údajů o události, jak je získat a interpretovat.

(10)

Správný provozní stav zapisovače údajů o události, jakož i jeho správné fungování a integrita softwaru by měly být ověřovány pravidelnými technickými prohlídkami vozidel.

(11)

Tabulka obsahující seznam požadavků v příloze II nařízení (EU) 2019/2144 neobsahuje žádný odkaz na regulační akty, pokud jde o zapisovače údajů o události. Je proto nezbytné vložit do uvedené přílohy odkaz na toto nařízení a na předpis OSN č. 160.

(12)

Seznam předpisů OSN uvedený v čl. 4 odst. 2 nařízení (EU) 2019/2144 obsažený v příloze I uvedeného nařízení by měl být změněn tak, aby zahrnoval odkaz na předpis OSN č. 160 ve znění série změn 01.

(13)

Nařízení (EU) 2019/2144 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(14)

Ustanovení tohoto nařízení jsou úzce propojena, jelikož tato ustanovení stanoví pravidla týkající se technických požadavků pro schvalování typu motorových vozidel z hlediska zapisovače údajů o události, jakož i pro schvalování typu zapisovačů údajů o události jako samostatného technického celku. V důsledku pravidel stanovených v tomto nařízení je nutné vložit odkaz na toto nařízení, předpis OSN č. 160 a předpis OSN č. 160 ve znění série změn 01 do přílohy II nařízení (EU) 2019/2144. Je proto vhodné stanovit tato ustanovení v rámci jediného nařízení v přenesené pravomoci.

(15)

Jelikož se požadavky nařízení (EU) 2019/2144, pokud jde o zapisovače údajů o události pro vozidla kategorií M1 a N1, mají použít ode dne 6. července 2022, mělo by se toto nařízení použít od téhož data,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Oblast působnosti

Toto nařízení se použije pro vozidla kategorií M1 a N1 definované v článku 4 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 (4).

Článek 2

Použitelné technické požadavky

1.   Systém zapisovače údajů vozidla musí splňovat technické požadavky stanovené v:

a)

předpise OSN č. 160 a

b)

článcích 3, 4 a 5 tohoto nařízení.

2.   Schválení typu zapisovače údajů o události jako samostatného technického celku je podmíněno samostatným technickým celkem splňujícím požadavky, které se shodují s požadavky uvedenými v bodě 5.3 (úvodní pododstavec) a bodech 5.3.3, 5.3.4, 5.3.5 a 5.5 předpisu OSN č. 160.

3.   Je-li motorové vozidlo vybaveno zapisovačem údajů o události schváleným jako samostatný technický celek, musí vozidlo a jeho zapisovač údajů o události splňovat technické požadavky uvedené v odstavci 1 tohoto článku. Avšak pokud jde o bod 5 předpisu OSN č. 160, musí splňovat požadavky stanovené v bodech 5.1, 5.2, 5.3.1, 5.3.2, a 5.4 uvedeného předpisu.

Článek 3

Zabezpečení údajů

1.   Údaje týkající se nárazu, které zapisovač údajů o události zaznamenává a uchovává, musí být chráněny před manipulací splněním příslušných technických požadavků a přechodných ustanovení předpisu OSN č. 155 (5) v původním znění a ve znění jeho jakýchkoli pozdějších změn.

2.   Aktualizace softwaru prováděné u zapisovače údajů o události musí být chráněny tak, aby se přiměřeně zabránilo jejich narušení a aby se přiměřeně zabránilo neplatným aktualizacím.

Článek 4

Získání údajů

1.   Údaje týkající se nárazu zaznamenané zapisovači údajů o události se zpřístupní k získání přes sériové rozhraní normalizovaného konektoru datové linky uvedeného v bodě 2.9 přílohy X nařízení (EU) 2018/858. Pokud sériové rozhraní po srážce již není funkční, musí být možné získat údaje přímým připojením k zapisovači údajů o události.

2.   Výrobce vozidla poskytne schvalovacímu orgánu a na žádost schvalovacího orgánu i jakémukoli zúčastněnému výrobci nebo opravně konstrukčních částí, diagnostických nástrojů nebo zkušebních zařízení informace o možnostech přístupu k údajům, jejich získávání a interpretování.

3.   Vozidla a jejich zapisovače údajů o událostech musí být konstruovány tak, aby nástroj k získání údajů mohl vytvářet hlášení o událostech, která obsahují tyto prvky údajů:

a)

každý z povinných prvků údajů, které vyžaduje předpis OSN č. 160;

b)

přesný typ, variantu a verzi vozidla (včetně namontovaných systémů aktivní bezpečnosti a předcházení nehodám), ve kterém se nachází zapisovač údajů o události.

Údaje uvedené v písmenu b) výše musí být rovněž k dispozici po provedení nárazové zkoušky uvedené v bodě 5.4.3 předpisu OSN č. 160.

4.   Údaje zaznamenané zapisovačem údajů o události nesmí být k dispozici pro získání prostřednictvím rozhraní, která jsou přístupná bez odemknutí vozidla nebo použití nástrojů, nebo prostřednictvím rozhraní vozidla pro bezdrátová připojení.

5.   Údaje zapisovače údajů o události zpřístupněné podle odstavce 1:

a)

musí být k dispozici ve strojově čitelném formátu;

b)

nesmí obsahovat žádné informace umožňující přiřazení uvedených údajů určité fyzické osobě ani nesmí být s takovými informacemi zpřístupněny.

Článek 5

Ustanovení o technických prohlídkách

Pro účely pravidelných technických prohlídek vozidel musí být možné ověřit tyto vlastnosti systému zapisovače údajů o události:

(1)

jeho správný provozní stav, vizuálním pozorováním stavu varovného signálu poruchy po aktivaci hlavního spínače ovládání vozidla a případnou kontrolou žárovky. Zobrazuje-li se výstražný signál poruchy na společné ploše (plocha, na níž mohou být zobrazeny nejméně dvě informační funkce/symboly, nikoli však současně), musí se nejprve zkontrolovat, zda je společná plocha funkční, a teprve potom se zkontroluje stav výstražného signálu poruchy;

(2)

jeho správnou funkci a integritu softwaru, prostřednictvím elektronického rozhraní vozidla, jako je rozhraní stanovené v části I bodě 14 přílohy III směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/45/EU (6), pokud to umožňují technické vlastnosti vozidla a jsou zpřístupněna nezbytná data. Výrobci zajistí, aby byly k dispozici technické informace pro použití elektronického rozhraní vozidla v souladu s článkem 6 prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/621 (7).

Článek 6

Dočasná ustanovení týkající se schválení podle předpisu OSN č. 160

1.   S účinkem ode dne 6. července 2022 odmítnou vnitrostátní orgány z důvodů týkajících se zapisovačů údajů o události udělit EU schválení typu nebo vnitrostátní schválení typu novým typům vozidel, které nejsou v souladu s tímto nařízením a technickými požadavky předpisu OSN č. 160 ve znění série změn 01. Do 1. července 2024 však vnitrostátní orgány uznají schválení typu podle předpisu OSN č. 160 udělená mimo EU jakožto alternativu ke schválení podle předpisu OSN č. 160 ve znění série změn 01 pro účely udělení schválení EU v souladu s tímto předpisem.

2.   S účinkem ode dne 6. července 2024 zakáží vnitrostátní orgány z důvodů týkajících se zapisovačů údajů o události registraci, prodej a uvedení do provozu nových vozidel, pokud tato vozidla nejsou v souladu s tímto nařízením a technickými požadavky předpisu OSN č. 160 ve znění série změn 01, neboť prohlášení o shodě těchto vozidel pozbývají platnosti. Vnitrostátní orgány však do 1. července 2026 uznají schválení podle předpisu OSN č. 160 udělená mimo EU jako alternativu ke schválení podle předpisu OSN č. 160 ve znění série změn 01 pro účely registrace, prodeje a uvedení do provozu těchto vozidel v souladu s články 48, 49 a 50 nařízení (EU) 2018/858.

Článek 7

Změna nařízení (EU) 2019/2144

Přílohy I a II nařízení (EU) 2019/2144 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.

Článek 8

Vstup v platnost a datum použitelnosti

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 6. července 2022.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 26. ledna 2022.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 325, 16.12.2019, s. 1.

(2)  Předpis OSN č. 160 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska zapisovače údajů o události (Úř. věst. L 221, 21.6.2021, s. 15). Předpis OSN č. 160 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska zapisovače údajů o události [2021/1215] ve znění série změn 01 (Úř. věst. L 265, 26.7.2021, s. 3).

(3)  Předpis OSN č. 160 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska zapisovače údajů o události [2021/1215] ve znění série změn 01 (Úř. věst. L 265, 26.7.2021, s. 3).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES (Úř. věst. L 151, 14.6.2018, s. 1).

(5)  Předpis OSN č. 155 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska kybernetické bezpečnosti a systému řízení kybernetické bezpečnosti [2021/387] (Úř. věst. L 82, 9.3.2021, s. 30).

(6)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/45/EU ze dne 3. dubna 2014 o pravidelných technických prohlídkách motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a o zrušení směrnice 2009/40/ES (Úř. věst. L 127, 29.4.2014, s. 51).

(7)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/621 ze dne 17. dubna 2019 o technických informacích nezbytných pro technické prohlídky kontrolovaných položek, o používání doporučených metod technických prohlídek a o stanovení podrobných pravidel týkajících se formátu údajů a postupů pro přístup k příslušným technickým informacím (Úř. věst. L 108, 23.4.2019, s. 5).


PŘÍLOHA

Změna nařízení (EU) 2019/2144

Příloha I nařízení (EU) 2019/2144 se mění takto:

160

Zapisovač údajů o události (EDR)

Série změn 01

Úř. věst. L 265, 26.7.2021, s. 3.

M1, N1“.

V příloze II části E se řádek pro požadavek E5 nahrazuje tímto:

„Předmět

Regulační akty

Doplňková zvláštní technická ustanovení

M1

M2

M3

N1

N2

N3

O1

O2

O3

O4

Zvláštní technické celky

Konstrukční část

„E5 Zapisovač údajů o události

Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/545 (*1)

Předpis OSN č. 160

 

B

D

D

B

D

D

 

 

 

 

B

 


(*1)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/545 ze dne 26. ledna 2022, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 stanovením podrobných pravidel týkajících se zvláštních zkušebních postupů a technických požadavků pro schvalování typu motorových vozidel z hlediska jejich zapisovače údajů o události a pro schvalování typu těchto systémů jako samostatných technických celků a kterým se mění příloha II uvedeného nařízení (Úř. věst. L 107, 5.4.2022, s. 18).“


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU