(EU) 2021/1068Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1068 ze dne 24. června 2021, kterým se mění nařízení (EU) 2016/1628, pokud jde o přechodná ustanovení ohledně určitých strojů vybavených motory s rozsahem výkonu alespoň 56 kW, avšak méně než 130 kW a s rozsahem výkonu alespoň 300 kW, s cílem řešit dopad krize COVID-19 (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 230, 30.6.2021, s. 1-3 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 24. června 2021 | Autor předpisu: | Evropský parlament; Rada Evropské unie |
Platnost od: | 30. června 2021 | Nabývá účinnosti: | 30. června 2021 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
30.6.2021 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 230/1 |
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2021/1068
ze dne 24. června 2021,
kterým se mění nařízení (EU) 2016/1628, pokud jde o přechodná ustanovení ohledně určitých strojů vybavených motory s rozsahem výkonu alespoň 56 kW, avšak méně než 130 kW a s rozsahem výkonu alespoň 300 kW, s cílem řešit dopad krize COVID-19
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na článek 114 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,
s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru (1),
v souladu s řádným legislativním postupem (2),
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628 (3) stanoví požadavky týkající se mezních hodnot emisí plynných a tuhých znečišťujících látek a postupů EU schvalování typu pro různé kategorie motorů určených pro nesilniční mobilní stroje. |
(2) |
Data platná pro nové mezní hodnoty emisí, označovaná v nařízení (EU) 2016/1628 jako „etapa V“, jsou stanovena s cílem poskytnout výrobcům jasné a úplné informace a přiměřené období pro přechod na etapu V a zároveň podstatně snížit administrativní zátěž schvalovacích orgánů. |
(3) |
V důsledku rozšíření onemocnění COVID-19 a souvisejících narušení dodavatelského řetězce a výroby se výrobci nesilničních mobilních strojů, označení v nařízení (EU) 2016/1628 jako „výrobci původních zařízení“, potýkali s potížemi při dodržování lhůt 30. června 2020 a 31. prosince 2020 stanovených v uvedeném nařízení pro výrobu a pro uvádění na trh strojů vybavených určitými kategoriemi motorů, jež splňují méně přísné mezní hodnoty emisí než hodnoty etapy V. Nařízení (EU) 2016/1628 bylo proto změněno nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1040 (4) s cílem prodloužit tyto lhůty o 12 měsíců. |
(4) |
Vzhledem k tomu, že přetrvávající narušení dodavatelského řetězce a výroby v důsledku pandemie COVID-19 stále vede ke zpožděním při výrobě a uvádění na trh strojů vybavených jinými kategoriemi motorů (totiž motory s rozsahem výkonu nejméně 56 kW a nižším než 130 kW a s rozsahem výkonu nejméně 300 kW), jež splňují méně přísné mezní hodnoty emisí, než jsou vyžadovány v rámci etapy V, je velmi pravděpodobné, že výrobci původních zařízení nebudou schopni dodržet lhůty 30. června 2021 a 31. prosince 2021 stanovené v nařízení (EU) 2016/1628 pro výrobu a pro uvádění na trh strojů vybavených těmito motory, aniž by tito výrobci utrpěli vážné ekonomické škody. |
(5) |
S ohledem na současné okolnosti a v zájmu zajištění hladkého fungování vnitřního trhu, zajištění právní jistoty a zabránění možnému narušení trhu je nezbytné prodloužit platnost přechodných ustanovení nařízení (EU) 2016/1628 u uvedených kategorií motorů. |
(6) |
Vzhledem k tomu, že prodloužení platnosti přechodných ustanovení nebude mít žádný dopad na životní prostředí, neboť dotčené přechodné motory již byly vyrobeny, by příslušné lhůty měly být prodlouženy o šest měsíců v případě lhůty pro výrobu strojů vybavených těmito motory a o devět měsíců v případě lhůty pro uvádění strojů vybavených těmito motory na trh. |
(7) |
Jelikož cíle tohoto nařízení, totiž prodloužení platnosti některých přechodných ustanovení nařízení (EU) 2016/1628, nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jej, z důvodu jeho rozsahu a účinků, může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o Evropské unii. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje toto nařízení rámec toho, co je nezbytné pro dosažení tohoto cíle. |
(8) |
Vzhledem k naléhavosti dané výjimečnými okolnostmi způsobenými pandemií COVID-19 je vhodné stanovit výjimku ze lhůty osmi týdnů uvedené v článku 4 Protokolu č. 1 o úloze vnitrostátních parlamentů v Evropské unii, připojeného ke Smlouvě o Evropské unii, Smlouvě o fungování Evropské unie a Smlouvě o založení Evropského společenství pro atomovou energii. |
(9) |
Nařízení (EU) 2016/1628 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(10) |
Vzhledem k tomu, že přechodné období stanovené v nařízení (EU) 2016/1628 pro některé podkategorie motorů má skončit 31. prosince 2021 a že výrobci původních zařízení mohli vyrábět nesilniční mobilní stroje vybavené přechodnými motory těchto podkategorií do 30. června 2021, mělo by toto nařízení vstoupit v platnost co nejdříve, a to dnem vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. |
PŘIJALY TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Článek 58 nařízení (EU) 2016/1628 se mění takto:
1) |
v odstavci 5 se doplňuje nový pododstavec, který zní: „V případě motorů všech podkategorií, pro něž je v příloze III jako datum pro uvádění motorů etapy V na trh stanoven 1. leden 2020, s výjimkou motorů uvedených ve druhém a třetím pododstavci, se přechodné období prodlužuje o devět měsíců a osmnáctiměsíční období uvedené v prvním pododstavci se prodlužuje o šest měsíců.“; |
2) |
v odstavci 7 se doplňuje nové písmeno, které zní:
|
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dnem vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 24. června 2021.
Za Evropský parlament
předseda
D. M. SASSOLI
Za Radu
předseda
A. P. ZACARIAS
(1) Stanovisko ze dne 9. června 2021 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).
(2) Postoj Evropského parlamentu ze dne 10. června 2021 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 18. června 2021.
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628 ze dne 14. září 2016 o požadavcích na mezní hodnoty emisí plynných a tuhých znečišťujících látek a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích, o změně nařízení (EU) č. 1024/2012 a (EU) č. 167/2013 a o změně a zrušení směrnice 97/68/ES (Úř. věst. L 252, 16.9.2016, s. 53).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1040 ze dne 15. července 2020, kterým se mění nařízení (EU) 2016/1628, pokud jde o přechodná ustanovení, s cílem řešit dopad krize COVID-19 (Úř. věst. L 231, 17.7.2020, s. 1).