(EU) 2020/1790Rozhodnutí Rady (EU) 2020/1790 ze dne 16. listopadu 2020, kterým se Portugalsku povoluje uplatňovat snížené sazby spotřební daně na některé alkoholické výrobky vyráběné v autonomních oblastech Madeira a Azory

Publikováno: Úř. věst. L 402, 1.12.2020, s. 1-6 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 1. prosince 2020 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 19. prosince 2020 Nabývá účinnosti: 1. ledna 2021
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti: 31. prosince 2027
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



1.12.2020   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 402/1


ROZHODNUTÍ RADY (EU) 2020/1790

ze dne 16. listopadu 2020,

kterým se Portugalsku povoluje uplatňovat snížené sazby spotřební daně na některé alkoholické výrobky vyráběné v autonomních oblastech Madeira a Azory

RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na článek 349 této smlouvy,

s ohledem na návrh Evropské komise,

po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,

s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu (1),

v souladu se zvláštním legislativním postupem,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Rozhodnutí Rady č. 376/2014/EU (2) opravňuje Portugalsko, aby v autonomní oblasti Madeira na rum a likéry vyráběné a spotřebovávané místně a v autonomní oblasti Azory na likéry a pálenky vyráběné a spotřebovávané místně uplatňovalo sníženou sazbu spotřební daně, jež může být nižší než minimální sazba spotřební daně stanovená směrnicí Rady 92/84/EHS (3), avšak ne o více než 75 % nižší, než je základní sazba spotřební daně z alkoholu na vnitrostátní úrovni.

(2)

V únoru 2019 portugalské orgány požádaly Komisi, aby předložila návrh rozhodnutí Rady, které by za stejných podmínek prodloužilo platnost oprávnění stanoveného v rozhodnutí č. 376/2014/EU a rozšířilo jeho územní působnost na pevninské Portugalsko s omezenějším snížením na dobu dalších sedmi let, totiž od 1. ledna 2021 do 31. prosince 2027.

(3)

Výrobci v autonomních oblastech Azory a Madeira čelí potížím při získávání přístupu na trhy mimo tyto oblasti a jediným možným odbytištěm pro prodej některých alkoholických výrobků jsou místní trhy. Tito výrobci čelí dodatečným nákladům, protože suroviny zemědělského původu jsou kvůli malé velikosti, roztříštěnosti a nízké mechanizaci zemědělských podniků dražší než při běžných podmínkách produkce. Navíc je výstup ze zpracování cukrové třtiny vzhledem k povrchu, podnebí, půdě a řemeslné produkci nižší než v jiných nejvzdálenějších regionech. Kromě toho vznikají dodatečné náklady související s přepravou určitých surovin a obalových materiálů, které nejsou vyráběny místně, na ostrovy.

(4)

V případě Azor je ostrovní povaha dvojí, jelikož se jedná o skupinu ostrovů rozprostřenou po na velké ploše. Doprava v těchto vzdálených regionech ostrovní povahy dále zvyšuje dodatečné náklady. Totéž platí pro určité nezbytné cesty a zásilky na pevninu. Dodatečné náklady jsou nezbytné rovněž pro skladování hotových výrobků, jelikož místní spotřeba neabsorbuje veškerý výstup, zejména co v případě výroby rumu. Malá velikost regionálního trhu zvyšuje jednotkové náklady, zejména kvůli nepříznivému poměru mezi fixními náklady a výstupem. Konečně dotčení výrobci hradí rovněž dodatečné náklady, které nesou místní ekonomiky obecně, zejména vyšší náklady na práci a na energie.

(5)

Výroba rumu se zvýšila v důsledku větší produkce cukrové třtiny. Ačkoli některý rum zraje nebo je používán jako základ pro likéry, neprodané množství rumu je nákladně skladováno, což dále zvyšuje dodatečné náklady výrobců. V důsledku dodatečných nákladů nejsou výrobci v autonomních oblastech Madeira a Azory schopni konkurovat výrobcům mimo ně, jelikož cena konečného výrobku je vyšší, a oni tak nemohou získat přístup na trhy. Tento problém by se vyřešil, pokud by byl přístup na trh pevninskho Portugalska zajištěn prostřednictvím snížených sazeb spotřební daně.

(6)

Aby nedošlo k vážnému ohrožení rozvoje autonomních oblastí Madeira a Azory a aby se v těchto oblastech zachoval alkoholový průmysl a pracovní místa, která poskytuje, je třeba obnovit a rozšířit rozsah působnosti povolení stanoveného v rozhodnutí č. 376/2014/EU.

(7)

Rozhodnutí č. 376/2014/EU je použitelné do 31. prosince 2020. Z důvodu jasnosti je třeba přijmout nové rozhodnutí povolující Portugalsku uplatňovat snížené sazby spotřební daně v autonomních oblastech Madeira a Azory.

(8)

Jelikož daňové zvýhodnění dosahuje pouze úrovně, jež je nezbytná k vyrovnání dodatečných nákladů, a jelikož dotyčné objemy jsou malé a daňové zvýhodnění je omezeno na spotřebu v autonomních oblastech Madeira a Azory a v pevninském Portugalsku, nenarušuje toto opatření integritu a soudržnost právního řádu Unie.

(9)

Aby mohla Komise posoudit, zda jsou nadále splněny podmínky opodstatňující povolení, mělo by Portugalsko Komisi do 30. září 2025 předložit monitorovací zprávu.

(10)

Tímto rozhodnutím není dotčeno možné použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Odchylně od článku 110 Smlouvy o fungování Evropské unie se Portugalsku povoluje uplatňovat na rum a likéry vyráběné a spotřebovávané místně v autonomní oblasti Madeira a na rum, likéry a pálenky vyráběné a spotřebovávané místně v autonomní oblasti Azory sazbu spotřební daně, která je nižší než plná sazba daně z alkoholu stanovená v souladu s článkem 3 směrnice 92/84/EHS.

Článek 2

Odchylně od článku 110 Smlouvy o fungování Evropské unie se Portugalsku povoluje uplatňovat na rum a likéry vyráběné v autonomní oblasti Madeira a spotřebovávané v pevninském Portugalsku a na rum, likéry a pálenky vyráběné v autonomní oblasti Azory a spotřebovávané v pevninském Portugalsku sazbu spotřební daně, která je nižší než plná sazba daně z alkoholu stanovená v souladu s článkem 3 směrnice 92/84/EHS.

Článek 3

1.   V autonomní oblasti Madeira se povolení stanovené v článcích 1 a 2 omezuje na tyto výrobky:

a)

do 24. května 2021 na rum vymezený v příloze II bodě 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 110/2008 (4) se zeměpisným označením „Rum da Madeira“ uvedeným v příloze III bodě 1 uvedeného nařízení a od 25. května 2021 na rum vymezený v příloze I bodě 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/787 (5) se zeměpisným označením „Rum da Madeira“;

b)

do 24. května 2021 na likéry a „crème de“ vymezené v příloze II bodech 32 a 33 nařízení (ES) č. 110/2008 vyráběné z regionálního ovoce nebo rostlin a od 25. května 2021 na likéry a „crème de“ vymezené v příloze I bodech 33 a 34 nařízení (EU) 2019/787 vyráběné z regionálního ovoce nebo rostlin.

2.   V autonomní oblasti Azory se povolení stanovené v článcích 1 a 2 omezuje na tyto výrobky:

a)

do 24. května 2021 na rum vymezený v příloze II bodě 1 nařízení (ES) č. 110/2008 vyráběný z místní cukrové třtiny a od 25. května 2021 na rum vymezený v příloze I bodě 1 nařízení (EU) 2019/787 vyráběný z místní cukrové třtiny;

b)

do 24. května 2021 na likéry a „crème de“ vymezené v příloze II bodech 32 a 33 nařízení (ES) č. 110/2008 vyráběné z regionálního ovoce nebo surovin a od 25. května 2021 na likéry a „crème de“ vymezené v příloze I bodech 33 a 34 nařízení (EU) 2019/787 vyráběné z regionálního ovoce nebo surovin;

c)

do 24. května 2021 na pálenky vyráběné z vína nebo matoliny s vlastnostmi a jakostí stanovenými v příloze II bodech 4 a 6 nařízení (ES) č. 110/2008 a od 25. května 2021 na pálenky vyráběné z vína nebo matoliny s vlastnostmi a jakostí stanovenými v příloze I bodech 4 a 6 nařízení (EU) 2019/787.

Článek 4

Snížená sazba spotřební daně vztahující se na výrobky uvedené v článku 1 tohoto rozhodnutí může být nižší než minimální sazba spotřební daně z alkoholu stanovená ve směrnici 92/84/EHS, ne však o více než 75 % nižší než základní vnitrostátní sazba spotřební daně z alkoholu.

Článek 5

Snížená sazba spotřební daně vztahující se na výrobky uvedené v článku 2 tohoto rozhodnutí může být nižší než minimální sazba spotřební daně z alkoholu stanovená ve směrnici 92/84/EHS, ne však o více než 50 % nižší než základní vnitrostátní sazba spotřební daně z alkoholu.

Článek 6

Do 30. září 2025 předloží Portugalsko Komisi monitorovací zprávu, která jí umožní posoudit, zda jsou nadále splněny podmínky opodstatňující povolení stanovené v článcích 1 a 2. Monitorovací zpráva obsahuje informace stanovené v příloze.

Článek 7

Toto rozhodnutí se použije ode dne 1. ledna 2021 do dne 31. prosince 2027.

Článek 8

Toto rozhodnutí je určeno Portugalské republice.

V Bruselu dne 16. listopadu 2020.

Za Radu

předseda

M. ROTH


(1)  Stanovisko ze dne 15. září 2020 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).

(2)  Rozhodnutí Rady č. 376/2014/EU ze dne 12. června 2014, kterým se Portugalsku povoluje uplatňovat snížené sazby spotřební daně na rum a likéry vyráběné a spotřebovávané místně v autonomní oblasti Madeira a na likéry a pálenky vyráběné a spotřebovávané místně v autonomní oblasti Azory (Úř. věst. L 182, 21.6.2014, s. 1).

(3)  Směrnice Rady 92/84/EHS ze dne 19. října 1992 o sbližování sazeb spotřební daně z alkoholu a alkoholických nápojů (Úř. věst. L 316, 31.10.1992, s. 29).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 110/2008 ze dne 15. ledna 2008 o definici, popisu, obchodní úpravě, označování a ochraně zeměpisných označení lihovin a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 1576/89 (Úř. věst. L 39, 13.2.2008, s. 16).

(5)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/787 ze dne 17. dubna 2019 o definici, popisu, obchodní úpravě a označování lihovin, používání názvů lihovin v obchodní úpravě a při označování jiných potravin, ochraně zeměpisných označení lihovin, používání lihu a destilátů zemědělského původu při výrobě alkoholických nápojů a o zrušení nařízení (ES) č. 110/2008 (Úř. věst. L 130, 17.5.2019, s. 1).


PŘÍLOHA

Informace, které mají být obsaženy v monitorovací zprávě podle článku 6

1.   

Odhadované dodatečné náklady. Informace se uvádějí pro každý výrobek, na který se vztahuje snížená sazba spotřební daně. Portugalské orgány v tabulce 1 vyplní alespoň následující informace, pokud jsou k dispozici. Informace uvedené v tabulce 1 musí být dostatečné ke zjištění, zda existují dodatečné náklady zvyšující cenu místně vyráběných produktů ve srovnání s produkty vyráběnými jinde.

Tabulka 1

 

MADEIRA (EUR)

AZORY (EUR)

Poznámky (3)

Cena cukrové třtiny (za 100 kg)

 

 

 

Cena mučenky (za 100 kg)

 

 

 

Cena limetky (za 100 kg)

 

 

 

Cena alkoholu (za hlča (1) – bez daně)

 

 

 

Náklady na přepravu (za kg)

 

 

 

Ostatní náklady (2)

 

 

 

Poznámky k tabulce 1:

(1)

Hektolitry čistého alkoholu.

(2)

Uveďte informace týkající se nákladů na vodu, energie a odpad, náklady v případě více zařízení a další související náklady

(3)

Uveďte informace týkající se veškerých specifikací a objasnění, na jejichž základě byly provedeny výpočty.

2.   

Jiné dotace. Portugalské orgány tabulku 2 vyplní pro každou oblast a uvedou veškerou další pomoc a podpůrná opatření, jejichž cílem je řešit dodatečné provozní náklady hospodářských subjektů související se statusem autonomních oblastí Madeira a Azory.

Tabulka 2

Pomoc/podpůrné opatření(1)

Období(2)

Cílové odvětví(3)

Výše rozpočtu v eurech(4)

Roční výdaje v eurech (2019–2024)(5)

Podíl rozpočtu připadající na kompenzaci dodatečných nákladů(6)

Odhadovaný počet příjemců podpory(7)

Poznámky(8)

[uveďte]

 

 

 

 

 

 

 

Poznámky k tabulce 2:

(1)

Uveďte označení a druh opatření.

(2)

Uveďte informace o letech, v nichž bylo opatření uplatňováno.

(3)

Uveďte informace pouze o odvětvově zaměřených opatřeních.

(4)

Uveďte informace o celkovém rozpočtu opatření a o zdrojích financování.

(5)

Uveďte informace o skutečných výdajích za každý rok sledovaného období (2019–2024), jsou-li tyto údaje k dispozici.

(6)

Uveďte přibližný odhad v procentním podílu na celkovém rozpočtu.

(7)

Uveďte přibližný odhad, je-li to možné.

(8)

Uveďte jakékoli komentáře a objasnění.

3.   

Dopad na veřejný rozpočet. Portugalské orgány v tabulce 3 poskytnou odhadovanou celkovou výši daní (v eurech), které nebyly vybrány v důsledku uplatněných rozdílů ve zdanění.

Tabulka 3

 

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Ušlé příjmy z daní

 

 

 

 

 

 

4.   

Dopad na celkovou hospodářskou výkonnost. Portugalské orgány tabulku 4 doplní pro každou oblast a uvedou veškeré údaje dokazující dopad snížené spotřební daně na socioekonomický rozvoj oblastí. Ukazatele požadované v tabulce 4 odkazují na výkonnost podporovaného odvětví ve srovnání s obecnou výkonností hospodářství Madeiry a hospodářství Azor. Pokud některé ukazatele nejsou k dispozici, uvedou se alternativní údaje o dopadu na celkovou hospodářskou výkonnost, které umožní provést analýzu socioekonomického dopadu.

Tabulka 4

Rok(1)

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Poznámky(3)

Regionální hrubá přidaná hodnota

 

 

 

 

 

 

 

V podporovaném odvětví(2)

 

 

 

 

 

 

 

Celková regionální zaměstnanost

 

 

 

 

 

 

 

V podporovaném odvětví(2)

 

 

 

 

 

 

 

Počet aktivních výrobců

 

 

 

 

 

 

 

V podporovaném odvětví(2)

 

 

 

 

 

 

 

Index cenové hladiny – pevninské Portugalsko

 

 

 

 

 

 

 

Index cenové hladiny v regionu

 

 

 

 

 

 

 

Počet turistů v regionu

 

 

 

 

 

 

 

Poznámky k tabulce 4:

(1)

Informace nemusí být dostupné pro všechny uvedené roky.

(2)

Uveďte informace o výrobcích rumu, likérů a pálenek

(3)

Uveďte poznámky a objasnění, která považujete za relevantní.

5.   

Specifikace režimu. Portugalské orgány tabulku 5 vyplní pro každý výrobek a pro každou z autonomních oblastí Madeira a Azory.

Tabulka 5

Množství (v hlča(1))

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Výroba likérů

 

 

 

 

 

 

Výroba pálenky

 

 

 

 

 

 

Výroba rumu

 

 

 

 

 

 

Likéry odeslané do pevninského Portugalska

 

 

 

 

 

 

Likéry odeslané do jiných členských států

 

 

 

 

 

 

Likéry vyvezené do třetích zemí

 

 

 

 

 

 

Pálenky odeslané do pevninského Portugalska

 

 

 

 

 

 

Pálenky odeslané do jiných členských států

 

 

 

 

 

 

Pálenky vyvezené do třetích zemí

 

 

 

 

 

 

Rum odeslaný do pevninského Portugalska

 

 

 

 

 

 

Rum odeslaný do jiných členských států

 

 

 

 

 

 

Rum vyvezený do třetích zemí

 

 

 

 

 

 

Poznámky k tabulce 5:

(1)

Hektolitry čistého alkoholu.

6.   

Nesrovnalosti. Portugalské orgány poskytnou informace o veškerých šetřeních či administrativních nesrovnalostech souvisejících s uplatňováním povolení, zejména o daňových únicích nebo pašování. Uvedou rovněž podrobné informace obsahující alespoň údaje o povaze případu, hodnotě a období.

 

7.   

Stížnosti. Portugalské orgány poskytnou informace o tom, zda místní, regionální či vnitrostátní orgány obdržely jakékoli stížnosti týkající se uplatňování povolení, a to jak od subjektů, na které se povolení vztahuje, tak od subjektů, na které se nevztahuje.

 


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU