(EU) 2020/1790Rozhodnutí Rady (EU) 2020/1790 ze dne 16. listopadu 2020, kterým se Portugalsku povoluje uplatňovat snížené sazby spotřební daně na některé alkoholické výrobky vyráběné v autonomních oblastech Madeira a Azory
Publikováno: | Úř. věst. L 402, 1.12.2020, s. 1-6 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 1. prosince 2020 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 19. prosince 2020 | Nabývá účinnosti: | 1. ledna 2021 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | 31. prosince 2027 |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
1.12.2020 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 402/1 |
ROZHODNUTÍ RADY (EU) 2020/1790
ze dne 16. listopadu 2020,
kterým se Portugalsku povoluje uplatňovat snížené sazby spotřební daně na některé alkoholické výrobky vyráběné v autonomních oblastech Madeira a Azory
RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na článek 349 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,
s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu (1),
v souladu se zvláštním legislativním postupem,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Rozhodnutí Rady č. 376/2014/EU (2) opravňuje Portugalsko, aby v autonomní oblasti Madeira na rum a likéry vyráběné a spotřebovávané místně a v autonomní oblasti Azory na likéry a pálenky vyráběné a spotřebovávané místně uplatňovalo sníženou sazbu spotřební daně, jež může být nižší než minimální sazba spotřební daně stanovená směrnicí Rady 92/84/EHS (3), avšak ne o více než 75 % nižší, než je základní sazba spotřební daně z alkoholu na vnitrostátní úrovni. |
(2) |
V únoru 2019 portugalské orgány požádaly Komisi, aby předložila návrh rozhodnutí Rady, které by za stejných podmínek prodloužilo platnost oprávnění stanoveného v rozhodnutí č. 376/2014/EU a rozšířilo jeho územní působnost na pevninské Portugalsko s omezenějším snížením na dobu dalších sedmi let, totiž od 1. ledna 2021 do 31. prosince 2027. |
(3) |
Výrobci v autonomních oblastech Azory a Madeira čelí potížím při získávání přístupu na trhy mimo tyto oblasti a jediným možným odbytištěm pro prodej některých alkoholických výrobků jsou místní trhy. Tito výrobci čelí dodatečným nákladům, protože suroviny zemědělského původu jsou kvůli malé velikosti, roztříštěnosti a nízké mechanizaci zemědělských podniků dražší než při běžných podmínkách produkce. Navíc je výstup ze zpracování cukrové třtiny vzhledem k povrchu, podnebí, půdě a řemeslné produkci nižší než v jiných nejvzdálenějších regionech. Kromě toho vznikají dodatečné náklady související s přepravou určitých surovin a obalových materiálů, které nejsou vyráběny místně, na ostrovy. |
(4) |
V případě Azor je ostrovní povaha dvojí, jelikož se jedná o skupinu ostrovů rozprostřenou po na velké ploše. Doprava v těchto vzdálených regionech ostrovní povahy dále zvyšuje dodatečné náklady. Totéž platí pro určité nezbytné cesty a zásilky na pevninu. Dodatečné náklady jsou nezbytné rovněž pro skladování hotových výrobků, jelikož místní spotřeba neabsorbuje veškerý výstup, zejména co v případě výroby rumu. Malá velikost regionálního trhu zvyšuje jednotkové náklady, zejména kvůli nepříznivému poměru mezi fixními náklady a výstupem. Konečně dotčení výrobci hradí rovněž dodatečné náklady, které nesou místní ekonomiky obecně, zejména vyšší náklady na práci a na energie. |
(5) |
Výroba rumu se zvýšila v důsledku větší produkce cukrové třtiny. Ačkoli některý rum zraje nebo je používán jako základ pro likéry, neprodané množství rumu je nákladně skladováno, což dále zvyšuje dodatečné náklady výrobců. V důsledku dodatečných nákladů nejsou výrobci v autonomních oblastech Madeira a Azory schopni konkurovat výrobcům mimo ně, jelikož cena konečného výrobku je vyšší, a oni tak nemohou získat přístup na trhy. Tento problém by se vyřešil, pokud by byl přístup na trh pevninskho Portugalska zajištěn prostřednictvím snížených sazeb spotřební daně. |
(6) |
Aby nedošlo k vážnému ohrožení rozvoje autonomních oblastí Madeira a Azory a aby se v těchto oblastech zachoval alkoholový průmysl a pracovní místa, která poskytuje, je třeba obnovit a rozšířit rozsah působnosti povolení stanoveného v rozhodnutí č. 376/2014/EU. |
(7) |
Rozhodnutí č. 376/2014/EU je použitelné do 31. prosince 2020. Z důvodu jasnosti je třeba přijmout nové rozhodnutí povolující Portugalsku uplatňovat snížené sazby spotřební daně v autonomních oblastech Madeira a Azory. |
(8) |
Jelikož daňové zvýhodnění dosahuje pouze úrovně, jež je nezbytná k vyrovnání dodatečných nákladů, a jelikož dotyčné objemy jsou malé a daňové zvýhodnění je omezeno na spotřebu v autonomních oblastech Madeira a Azory a v pevninském Portugalsku, nenarušuje toto opatření integritu a soudržnost právního řádu Unie. |
(9) |
Aby mohla Komise posoudit, zda jsou nadále splněny podmínky opodstatňující povolení, mělo by Portugalsko Komisi do 30. září 2025 předložit monitorovací zprávu. |
(10) |
Tímto rozhodnutím není dotčeno možné použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie, |
PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:
Článek 1
Odchylně od článku 110 Smlouvy o fungování Evropské unie se Portugalsku povoluje uplatňovat na rum a likéry vyráběné a spotřebovávané místně v autonomní oblasti Madeira a na rum, likéry a pálenky vyráběné a spotřebovávané místně v autonomní oblasti Azory sazbu spotřební daně, která je nižší než plná sazba daně z alkoholu stanovená v souladu s článkem 3 směrnice 92/84/EHS.
Článek 2
Odchylně od článku 110 Smlouvy o fungování Evropské unie se Portugalsku povoluje uplatňovat na rum a likéry vyráběné v autonomní oblasti Madeira a spotřebovávané v pevninském Portugalsku a na rum, likéry a pálenky vyráběné v autonomní oblasti Azory a spotřebovávané v pevninském Portugalsku sazbu spotřební daně, která je nižší než plná sazba daně z alkoholu stanovená v souladu s článkem 3 směrnice 92/84/EHS.
Článek 3
1. V autonomní oblasti Madeira se povolení stanovené v článcích 1 a 2 omezuje na tyto výrobky:
a) |
do 24. května 2021 na rum vymezený v příloze II bodě 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 110/2008 (4) se zeměpisným označením „Rum da Madeira“ uvedeným v příloze III bodě 1 uvedeného nařízení a od 25. května 2021 na rum vymezený v příloze I bodě 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/787 (5) se zeměpisným označením „Rum da Madeira“; |
b) |
do 24. května 2021 na likéry a „crème de“ vymezené v příloze II bodech 32 a 33 nařízení (ES) č. 110/2008 vyráběné z regionálního ovoce nebo rostlin a od 25. května 2021 na likéry a „crème de“ vymezené v příloze I bodech 33 a 34 nařízení (EU) 2019/787 vyráběné z regionálního ovoce nebo rostlin. |
2. V autonomní oblasti Azory se povolení stanovené v článcích 1 a 2 omezuje na tyto výrobky:
a) |
do 24. května 2021 na rum vymezený v příloze II bodě 1 nařízení (ES) č. 110/2008 vyráběný z místní cukrové třtiny a od 25. května 2021 na rum vymezený v příloze I bodě 1 nařízení (EU) 2019/787 vyráběný z místní cukrové třtiny; |
b) |
do 24. května 2021 na likéry a „crème de“ vymezené v příloze II bodech 32 a 33 nařízení (ES) č. 110/2008 vyráběné z regionálního ovoce nebo surovin a od 25. května 2021 na likéry a „crème de“ vymezené v příloze I bodech 33 a 34 nařízení (EU) 2019/787 vyráběné z regionálního ovoce nebo surovin; |
c) |
do 24. května 2021 na pálenky vyráběné z vína nebo matoliny s vlastnostmi a jakostí stanovenými v příloze II bodech 4 a 6 nařízení (ES) č. 110/2008 a od 25. května 2021 na pálenky vyráběné z vína nebo matoliny s vlastnostmi a jakostí stanovenými v příloze I bodech 4 a 6 nařízení (EU) 2019/787. |
Článek 4
Snížená sazba spotřební daně vztahující se na výrobky uvedené v článku 1 tohoto rozhodnutí může být nižší než minimální sazba spotřební daně z alkoholu stanovená ve směrnici 92/84/EHS, ne však o více než 75 % nižší než základní vnitrostátní sazba spotřební daně z alkoholu.
Článek 5
Snížená sazba spotřební daně vztahující se na výrobky uvedené v článku 2 tohoto rozhodnutí může být nižší než minimální sazba spotřební daně z alkoholu stanovená ve směrnici 92/84/EHS, ne však o více než 50 % nižší než základní vnitrostátní sazba spotřební daně z alkoholu.
Článek 6
Do 30. září 2025 předloží Portugalsko Komisi monitorovací zprávu, která jí umožní posoudit, zda jsou nadále splněny podmínky opodstatňující povolení stanovené v článcích 1 a 2. Monitorovací zpráva obsahuje informace stanovené v příloze.
Článek 7
Toto rozhodnutí se použije ode dne 1. ledna 2021 do dne 31. prosince 2027.
Článek 8
Toto rozhodnutí je určeno Portugalské republice.
V Bruselu dne 16. listopadu 2020.
Za Radu
předseda
M. ROTH
(1) Stanovisko ze dne 15. září 2020 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).
(2) Rozhodnutí Rady č. 376/2014/EU ze dne 12. června 2014, kterým se Portugalsku povoluje uplatňovat snížené sazby spotřební daně na rum a likéry vyráběné a spotřebovávané místně v autonomní oblasti Madeira a na likéry a pálenky vyráběné a spotřebovávané místně v autonomní oblasti Azory (Úř. věst. L 182, 21.6.2014, s. 1).
(3) Směrnice Rady 92/84/EHS ze dne 19. října 1992 o sbližování sazeb spotřební daně z alkoholu a alkoholických nápojů (Úř. věst. L 316, 31.10.1992, s. 29).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 110/2008 ze dne 15. ledna 2008 o definici, popisu, obchodní úpravě, označování a ochraně zeměpisných označení lihovin a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 1576/89 (Úř. věst. L 39, 13.2.2008, s. 16).
(5) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/787 ze dne 17. dubna 2019 o definici, popisu, obchodní úpravě a označování lihovin, používání názvů lihovin v obchodní úpravě a při označování jiných potravin, ochraně zeměpisných označení lihovin, používání lihu a destilátů zemědělského původu při výrobě alkoholických nápojů a o zrušení nařízení (ES) č. 110/2008 (Úř. věst. L 130, 17.5.2019, s. 1).
PŘÍLOHA
Informace, které mají být obsaženy v monitorovací zprávě podle článku 6
1.
Odhadované dodatečné náklady. Informace se uvádějí pro každý výrobek, na který se vztahuje snížená sazba spotřební daně. Portugalské orgány v tabulce 1 vyplní alespoň následující informace, pokud jsou k dispozici. Informace uvedené v tabulce 1 musí být dostatečné ke zjištění, zda existují dodatečné náklady zvyšující cenu místně vyráběných produktů ve srovnání s produkty vyráběnými jinde.Tabulka 1
|
MADEIRA (EUR) |
AZORY (EUR) |
Poznámky (3) |
||||||
Cena cukrové třtiny (za 100 kg) |
|
|
|
||||||
Cena mučenky (za 100 kg) |
|
|
|
||||||
Cena limetky (za 100 kg) |
|
|
|
||||||
Cena alkoholu (za hlča (1) – bez daně) |
|
|
|
||||||
Náklady na přepravu (za kg) |
|
|
|
||||||
Ostatní náklady (2) |
|
|
|
||||||
Poznámky k tabulce 1:
|
2.
Jiné dotace. Portugalské orgány tabulku 2 vyplní pro každou oblast a uvedou veškerou další pomoc a podpůrná opatření, jejichž cílem je řešit dodatečné provozní náklady hospodářských subjektů související se statusem autonomních oblastí Madeira a Azory.Tabulka 2
Pomoc/podpůrné opatření(1) |
Období(2) |
Cílové odvětví(3) |
Výše rozpočtu v eurech(4) |
Roční výdaje v eurech (2019–2024)(5) |
Podíl rozpočtu připadající na kompenzaci dodatečných nákladů(6) |
Odhadovaný počet příjemců podpory(7) |
Poznámky(8) |
||||||||||||||||
[uveďte] |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
Poznámky k tabulce 2:
|
3.
Dopad na veřejný rozpočet. Portugalské orgány v tabulce 3 poskytnou odhadovanou celkovou výši daní (v eurech), které nebyly vybrány v důsledku uplatněných rozdílů ve zdanění.Tabulka 3
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Ušlé příjmy z daní |
|
|
|
|
|
|
4.
Dopad na celkovou hospodářskou výkonnost. Portugalské orgány tabulku 4 doplní pro každou oblast a uvedou veškeré údaje dokazující dopad snížené spotřební daně na socioekonomický rozvoj oblastí. Ukazatele požadované v tabulce 4 odkazují na výkonnost podporovaného odvětví ve srovnání s obecnou výkonností hospodářství Madeiry a hospodářství Azor. Pokud některé ukazatele nejsou k dispozici, uvedou se alternativní údaje o dopadu na celkovou hospodářskou výkonnost, které umožní provést analýzu socioekonomického dopadu.Tabulka 4
Rok(1) |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Poznámky(3) |
||||||
Regionální hrubá přidaná hodnota |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
V podporovaném odvětví(2) |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Celková regionální zaměstnanost |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
V podporovaném odvětví(2) |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Počet aktivních výrobců |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
V podporovaném odvětví(2) |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Index cenové hladiny – pevninské Portugalsko |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Index cenové hladiny v regionu |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Počet turistů v regionu |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Poznámky k tabulce 4:
|
5.
Specifikace režimu. Portugalské orgány tabulku 5 vyplní pro každý výrobek a pro každou z autonomních oblastí Madeira a Azory.Tabulka 5
Množství (v hlča(1)) |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
||
Výroba likérů |
|
|
|
|
|
|
||
Výroba pálenky |
|
|
|
|
|
|
||
Výroba rumu |
|
|
|
|
|
|
||
Likéry odeslané do pevninského Portugalska |
|
|
|
|
|
|
||
Likéry odeslané do jiných členských států |
|
|
|
|
|
|
||
Likéry vyvezené do třetích zemí |
|
|
|
|
|
|
||
Pálenky odeslané do pevninského Portugalska |
|
|
|
|
|
|
||
Pálenky odeslané do jiných členských států |
|
|
|
|
|
|
||
Pálenky vyvezené do třetích zemí |
|
|
|
|
|
|
||
Rum odeslaný do pevninského Portugalska |
|
|
|
|
|
|
||
Rum odeslaný do jiných členských států |
|
|
|
|
|
|
||
Rum vyvezený do třetích zemí |
|
|
|
|
|
|
||
Poznámky k tabulce 5:
|
6.
Nesrovnalosti. Portugalské orgány poskytnou informace o veškerých šetřeních či administrativních nesrovnalostech souvisejících s uplatňováním povolení, zejména o daňových únicích nebo pašování. Uvedou rovněž podrobné informace obsahující alespoň údaje o povaze případu, hodnotě a období.
|
7.
Stížnosti. Portugalské orgány poskytnou informace o tom, zda místní, regionální či vnitrostátní orgány obdržely jakékoli stížnosti týkající se uplatňování povolení, a to jak od subjektů, na které se povolení vztahuje, tak od subjektů, na které se nevztahuje.
|