(EU) 2018/1866Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/1866 ze dne 28. listopadu 2018, kterým se mění nařízení (ES) č. 474/2006, pokud jde o seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu nebo omezením provozování letecké dopravy v Unii (Text s významem pro EHP.)
Publikováno: | Úř. věst. L 304, 29.11.2018, s. 10-28 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 28. listopadu 2018 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 30. listopadu 2018 | Nabývá účinnosti: | 30. listopadu 2018 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2018/1866
ze dne 28. listopadu 2018,
kterým se mění nařízení (ES) č. 474/2006, pokud jde o seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu nebo omezením provozování letecké dopravy v Unii
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005 ze dne 14. prosince 2005 o vytvoření seznamu Společenství uvádějícího letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy ve Společenství, o informování cestujících v letecké dopravě o totožnosti provozujícího leteckého dopravce a o zrušení článku 9 směrnice 2004/36/ES (1), a zejména na čl. 4 odst. 2 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
V nařízení Komise (ES) č. 474/2006 (2) se stanoví seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii. |
(2) |
Podle čl. 4 odst. 3 nařízení (ES) č. 2111/2005 (3) sdělily některé členské státy a Evropská agentura pro bezpečnost letectví (dále jen „agentura EASA“) Komisi informace, které jsou podstatné pro aktualizaci uvedeného seznamu. Podstatné informace poskytly rovněž třetí země a mezinárodní organizace. Na základě těchto informací by měl být seznam aktualizován. |
(3) |
Komise informovala všechny dotčené letecké dopravce buď přímo, nebo prostřednictvím orgánů odpovědných za regulační dohled nad nimi o podstatných skutečnostech a úvahách, které budou základem pro rozhodnutí o uložení zákazu provozování letecké dopravy v Unii těmto dopravcům nebo o změně podmínek zákazu provozování letecké dopravy, který byl uložen leteckému dopravci uvedenému na seznamech v příloze A a B nařízení (ES) č. 474/2006. |
(4) |
Komise poskytla dotčeným leteckým dopravcům možnost nahlédnout do dokumentů poskytnutých členskými státy, předložit písemné připomínky a přednést ústně své stanovisko Komisi a výboru zřízenému nařízením (ES) č. 2111/2005 (dále jen „Výbor pro leteckou bezpečnost“). |
(5) |
Komise předala Výboru pro leteckou bezpečnost aktuální informace o probíhajících společných konzultacích podle nařízení (ES) č. 2111/2005 a nařízení Komise (ES) č. 473/2006 (4) s příslušnými orgány a leteckými dopravci z Angoly, Běloruska, Beninu, Gambie, Indonésie, Mauritánie, Mexika, Moldavska, Nepálu, Ruska, Thajska, Venezuely a Zambie. Komise rovněž informovala Výbor pro leteckou bezpečnost o situaci v oblasti letecké bezpečnosti v Afghánistánu, Gabonu, Kazachstánu, Libyi a Mosambiku. |
(6) |
Agentura EASA Komisi a Výbor pro leteckou bezpečnost rovněž informovala o výsledcích analýzy prohlídek na odbavovací ploše provedených v souladu s nařízením Komise (EU) č. 965/2012 (5) v rámci programu posuzování bezpečnosti zahraničních letadel („program SAFA“). |
(7) |
Agentura EASA Komisi a Výbor pro leteckou bezpečnost dále informovala o projektech technické pomoci prováděných ve třetích zemích, jichž se týká zákaz provozování letecké dopravy podle nařízení Komise (ES) č. 474/2006. Agentura EASA poskytla informace o plánech a žádostech o další technickou pomoc a spolupráci za účelem zlepšení správní a technické způsobilosti úřadů pro civilní letectví ve třetích zemích s cílem pomoci jim vyřešit nesoulad s platnými mezinárodními bezpečnostními normami v oblasti civilního letectví. Členské státy byly vyzvány, aby se k těmto žádostem vyjádřily na bilaterální úrovni v koordinaci s Komisí a agenturou EASA. Komise v této souvislosti zdůraznila, že ke zlepšování bezpečnosti letecké dopravy na celém světě je užitečné poskytovat – zejména prostřednictvím databáze Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) „Safety Collaborative Assistance Network“ – mezinárodní letecké komunitě informace o technické pomoci poskytované Unií a členskými státy třetím zemím. |
(8) |
Organizace Eurocontrol poskytla Komisi a Výboru pro leteckou bezpečnost informace o aktuálním stavu varovné funkce programu SAFA a provozovatelů ze třetích zemí (TCO) a poskytla aktuální statistické údaje, pokud jde o výstražné zprávy týkající se leteckých dopravců, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy. |
Letečtí dopravci Unie
(9) |
Na základě analýzy provedené agenturou EASA v souvislosti s informacemi, které vyplynuly z prohlídek na odbavovací ploše provedených u letadel leteckých dopravců Unie, z normalizačních kontrol provedených agenturou EASA a specifických kontrol a auditů provedených vnitrostátními leteckými úřady, přijalo několik členských států určitá donucovací opatření a informovalo o nich Komisi a Výbor pro leteckou bezpečnost. Bulharsko a Malta informovaly Komisi a Výbor pro leteckou bezpečnost o opatřeních přijatých v souvislosti s leteckými dopravci, kteří získali osvědčení v Bulharsku a na Maltě. |
(10) |
Členské státy zopakovaly, že jsou připraveny náležitě jednat, pokud by z jakýchkoli podstatných bezpečnostních informací vyplývalo, že v důsledku nedodržení příslušných bezpečnostních norem ze strany leteckých dopravců Unie existují bezprostřední bezpečnostní rizika. |
Letečtí dopravci z Angoly
(11) |
Dopisem ze dne 30. dubna 2018 požádala Komise příslušný orgán Angoly Instituto Nacional da Aviação Civil (dále jen „úřad INAVIC“) o seznam dokumentů a opatření, jež mají být dokončeny. |
(12) |
Úřad INAVIC poskytl veškerou požadovanou dokumentaci včas. Agentura EASA uvedenou dokumentaci analyzovala a dospěla k závěru, že informace jsou jasně prezentovány a dobře strukturovány. Kromě toho byly kopie osvědčení leteckého provozovatele a provozních specifikací poskytnutých úřadem INAVIC v souladu s formátem organizace ICAO. Úřad INAVIC předložil dobrý přehled o následných opatřeních v návaznosti na zjištění učiněná během dohledu nad bezpečností angolských leteckých dopravců v oblasti letového provozu a letové způsobilosti. |
(13) |
Postupy a předpisy úřadu INAVIC byly od roku 2015 aktualizovány, zejména v oblastech letové způsobilosti, letového provozu a leteckého lékařství. Dále v souladu s příslušnými mezinárodními bezpečnostními normami úřad INAVIC aktivně poskytuje úřadu ICAO aktualizace svého plánu nápravných opatření. |
(14) |
V zájmu důkladnějšího pochopení činností dohledu v Angole podloženého důkazy požádala Komise úřad INAVIC o poskytnutí zpráv z inspekcí nebo auditů o prodloužení platnosti osvědčení leteckého provozovatele, včetně podrobného popisu zjištění a následných opatření podniknutých v případě leteckých dopravců Sonair, Air Jet a Heli-Malongo. |
(15) |
Tyto zprávy byly zaslány agentuře EASA, která dospěla k závěru, že údaje v nich obsažené jsou podstatné a mají dobrou kvalitu. Uvedené zprávy rovněž prokázaly, že dotčení letečtí dopravci provedli na základě zjištění úřadu INAVIC vhodná nápravná opatření. |
(16) |
Úřad INAVIC Komisi informoval, že vydal osvědčení dvěma novým leteckým dopravcům, a sice Bestflya Aircraft Management a SJL. Úřad INAVIC dále informoval Komisi, že sedm leteckých dopravců, konkrétně Air Nave, Air26, Angola Air Services, Diexim, Fly540, Gira Globo a Mavewa, již není držitelem platného osvědčení leteckého provozovatele. |
(17) |
Na základě aktuálně dostupných informací dospěla Komise k závěru, že úřad INAVIC učinil pokrok, pokud jde o provádění mezinárodních bezpečnostních norem. Nicméně před přijetím jakéhokoli rozhodnutí o zrušení zákazu leteckých dopravců z Angoly je tento pokrok nutné ověřit při návštěvě Unie za účelem posouzení situace v úřadu INAVIC a u vybraných angolských leteckých dopravců. |
(18) |
Na základě společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozovat leteckou dopravu v Unii, by v této fázi měl být změněn a měl by zahrnovat nové letecké dopravce Bestflya Aircraft Management a SJL. Dopravci Air Nave, Air26, Angola Air Services, Diexim, Fly540, Gira Globo a Mavewa by měli být odstraněni z přílohy A nařízení (ES) č. 474/2006, protože již nejsou držiteli platného osvědčení leteckého provozovatele. |
Letečtí dopravci z Běloruska
(19) |
Dne 17. září 2018 zahájila Komise na základě bezpečnostních nedostatků zjištěných agenturou EASA v rámci řízení pro udělení oprávnění pro provozovatele ze třetích zemí (TCO) konzultace s běloruským úřadem pro civilní letectví (dále jen „úřad AD-BLR“) podle čl. 3 odst. 2 nařízení č. 473/2006. |
(20) |
Dne 8. listopadu 2018 uspořádala Komise, agentura EASA a zástupci úřadu AD-BLR technickou schůzku. Během této schůzky Komise zdůraznila, že je důležité, aby ji uvedený úřad řádně a pravidelně informoval o svých činnostech v oblasti dohledu nad bezpečností. Úřad AD-BLR prezentoval nápravná opatření, která byla přijata s cílem řešit bezpečnostní nedostatky zjištěné agenturou EASA v rámci řízení pro udělení oprávnění pro provozovatele ze třetích zemí (TCO), a své monitorovací činnosti. Úřad AD-BLR nepředložil dostatečné informace o plánování a výsledcích činností v oblasti dohledu, přestože Komise o uvedené informace požádala již při zahájení konzultací. S ohledem na obtíže, s nimiž se zejména kvůli bezpečnostním nedostatkům setkávají někteří žadatelé, kteří získali osvědčení v Bělorusku, při absolvování řízení pro udělení oprávnění pro provozovatele ze třetích zemí (TCO), Komise zopakovala, že je velmi důležité, aby úřad AD-BLR při plnění povinností v oblasti bezpečnosti dodržoval příslušné mezinárodní bezpečnostní normy. |
(21) |
Vzhledem ke stávajícím bezpečnostním nedostatkům pozvala Komise úřad AD-BLR na slyšení v souladu s článkem 7 nařízení (ES) č. 2111/2005, které se konalo dne 13. listopadu 2018. Během uvedeného slyšení poskytl úřad AD-BLR Komisi a Výboru pro leteckou bezpečnost obecné informace o leteckém odvětví v Bělorusku, pracovnících, kteří jsou k dispozici pro činnosti v oblasti dohledu, a o tom, jak Bělorusko provádí vyšetřování nehod. Úřad AD-BLR rovněž informoval o stavu dohledu nad bezpečností v Bělorusku s odkazem na příslušné kritické prvky stanovené úřadem ICAO. Úřad AD-BLR zopakoval výzvu k úzké spolupráci s EU a informoval o zahájení provádění některých nařízení EU, zejména nařízení týkajících se letové způsobilosti a provozu. Úřad AD-BLR je přesvědčen, že jeho činnost je plně v souladu s mezinárodními bezpečnostními normami, a vyzval EU, aby provedla návštěvu za účelem posouzení situace, a získala tak lepší přehled o systému dohledu nad bezpečností v Bělorusku. |
(22) |
Komise se domnívá, že kvůli nedostatku podložených informací a obtížné výměně informací od zahájení oficiálních konzultací je obtížné posoudit, jak úřad AD-BLR plní své povinnosti. Komise proto považuje za nutné provést před dalším zasedáním Výboru pro leteckou bezpečnost návštěvu Unie na místě za účelem posouzení situace. |
(23) |
Komise má dále za to, že výsledky prohlídek na odbavovací ploše v rámci programu SAFA u společnosti BELAVIA, jediného provozovatele pravidelné linky přepravy cestujících, který získal osvědčení v Bělorusku, nevyvolávají v souvislosti s tímto leteckým dopravcem v této fázi zvláštní obavy týkající se bezpečnosti. Co se týče nákladních leteckých dopravců, agentura EASA již přijala donucovací opatření vůči společnostem JSC Aircompany Grodno a Transaviaexport Airlines. |
(24) |
Ačkoli je zřejmé, že jednotlivé zjištěné nedostatky budou vyžadovat nápravu, nejsou ještě takového druhu, který by opravňoval k zařazení leteckých dopravců z Běloruska do přílohy A nařízení (ES) č. 474/2006. |
(25) |
Na základě informací, které jsou v tuto chvíli k dispozici, a společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že pokud jde o letecké provozovatele z Běloruska, neexistují v této fázi důvody měnit seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii. |
(26) |
Členské státy by měly nadále ověřovat skutečné dodržování příslušných mezinárodních bezpečnostních norem v Bělorusku upřednostněním prohlídek na odbavovací ploše u leteckých dopravců, kteří získali osvědčení v Bělorusku, podle nařízení (EU) č. 965/2012. |
(27) |
Pokud z jakýchkoli relevantních bezpečnostních informací vyplyne, že v důsledku nedodržení mezinárodních bezpečnostních norem existují bezprostřední bezpečnostní rizika, může být Komise nucena přijmout další opatření v souladu s nařízením (ES) č. 2111/2005. |
Letečtí dopravci z Beninu
(28) |
V květnu 2017 Komise odstranila všechny letecké dopravce, kteří spadají do působnosti Beninu, z přílohy A nařízení (ES) č. 474/2006 (6). |
(29) |
Dopisem ze dne 14. září 2018 si Komise vyžádala od Agence Nationale de l'Aviation Civile du Bénin (dále jen „beninský úřad ANAC“) seznam dokumentů týkajících se struktury tohoto úřadu, jeho systému dohledu a činností, včetně seznamu držitelů osvědčení leteckého provozovatele a registrovaných letadel, a přijatých donucovacích opatření. |
(30) |
Beninský úřad ANAC dne 15. října 2018 poskytl požadované informace, včetně podrobných informací o vnitřní organizaci tohoto úřadu, kvalifikaci jeho pracovníků, strategie pro odbornou přípravu, postupu dohledu, systému hlášení událostí a procesu vydávání a potvrzování licencí. |
(31) |
Z předložených dokumentů dále vyplynulo, že od beninského úřadu ANAC získali osvědčení letečtí dopravci, a sice Air Taxi Bénin a ASAB. |
(32) |
Komise vyzývá beninský úřad ANAC, aby pravidelně podával zprávy o soustavných zlepšeních při provádění mezinárodních bezpečnostních norem a o jakýchkoli nových souvisejících informacích, zejména o vydávání osvědčení novým leteckým dopravcům. |
(33) |
Na základě společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že pokud jde o letecké provozovatele z Beninu, neexistují v této fázi důvody měnit seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii. |
Letečtí dopravci z Gambie
(34) |
Letečtí dopravci z Gambie nebyli nikdy zařazeni do přílohy A nařízení (ES) č. 474/2006. Dopisem ze dne 24. srpna 2018 požádala Komise úřad pro civilní letectví Gambie (dále jen „úřad CAAG“) o poskytnutí dokumentace týkající se struktury tohoto úřadu, jeho systému dohledu, činností, včetně seznamu držitelů osvědčení leteckého provozovatele a registrovaných letadel, a přijatých donucovacích opatření. Úřad CAGG poskytl požadované informace dne 28. září 2018. |
(35) |
Úřad CAAG informoval Komisi, že v dané době nebyli v zemi žádní držitelé osvědčení a že registr letadel obsahuje 18 letadel. Řada těchto letadel je uskladněna, jiná již nejsou v provozu. |
(36) |
Pokud jde o leteckého dopravce Sonnig International Private Jets Gambia – SIPJ(G), úřad CAAG potvrdil, že uvedený dopravce není držitelem platného gambijského osvědčení leteckého provozovatele od srpna 2017. |
(37) |
Stejným dopisem úřad CAAG rovněž informoval, že úřad ICAO provedl v rámci programu ICAO USOAP-CMA ve dnech 16.–26. července 2018 ICAO audit dohledu nad bezpečností. Úřad CAAG se zavázal, že Komisi poskytne zprávu o auditu, jakmile bude k dispozici. Dřívější výsledky auditu z roku 2005 uváděly celkové účinné provádění ve výši 78,46 %. |
(38) |
Na základě uvedených informací se Komise domnívá, že v současnosti nic nenasvědčuje tomu, že by úřad CAAG nebyl schopen plnit své mezinárodní závazky v oblasti dohledu nad bezpečností. |
(39) |
Na základě společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že pokud jde o letecké provozovatele z Gambie, neexistují v této fázi důvody měnit seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii. |
Letečtí dopravci z Indonésie
(40) |
Všichni letečtí dopravci z Indonésie byli v červnu 2018 odstraněni z přílohy A nařízení (ES) č. 474/2006 (7). V zájmu dalšího monitorování dohledu nad bezpečností v Indonésii Komise a Generální ředitelství civilního letectví Indonésie (dále jen „úřad DGCA“) pokračují v konzultacích podle čl. 3 odst. 2 nařízení (ES) č. 473/2006. Komise monitoruje pokrok indonéského úřadu DGCA při uvádění systému dohledu nad bezpečností v Indonésii do souladu s mezinárodními bezpečnostními normami. V této souvislosti poskytl indonéský úřad DGCA Komisi dopisem ze dne 26. září 2018 dodatečné informace a informace o aktuálním stavu činností v oblasti indonéské letecké dopravy a dohledu nad bezpečností za období od května 2018 do srpna 2018 a o dohodnutém plánu nápravných opatření. |
(41) |
Uvedené informace obsahovaly seznam leteckých dopravců, kteří získali osvědčení v Indonésii, registrovaných letadel a činností v oblasti dohledu nad bezpečností, seznam donucovacích opatření přijatých indonéským úřadem DGCA, informace o aktuálním stavu plánů nápravných opatření v důsledku návštěvy Unie na místě za účelem posouzení situace v březnu 2018 a dále informace o aktuálním stavu provádění akčního plánu pro navigaci založenou na výkonnosti a informace o technické pomoci poskytnuté indonéskému úřadu DGCA. |
(42) |
Pokud jde o seznam leteckých dopravců, letadel a činností v oblasti dohledu, vydal indonéský úřad DGCA v uvedeném období jedno nové osvědčení leteckého provozovatele AOC část-121 a dvě nová osvědčení AOC část-135. |
(43) |
Co se týče přijatých donucovacích opatření, pozastavil indonéský úřad DGCA dvě osvědčení leteckého provozovatele (AOC část-121 a AOC část-135), zrušil jedno osvědčení o validaci a provedl jednu správní sankci týkající se držitele AOC část-135. Indonéský úřad DGCA navíc podnikl první kroky k posílení dohledu nad lékařskou částí udělování licencí v reakci na problémy zjištěné během návštěvy EU za účelem posouzení situace v březnu 2018, jelikož pozastavil činnost dvěma akreditovaným držitelům licence leteckého lékaře. |
(44) |
Doporučení ohledně provádění navigace založené na výkonnosti bylo rovněž zohledněno. Indonésie předpokládá, že do konce roku 2018 zavede coby prioritu postupy pro tuto navigaci na 23 z 25 mezinárodních letišť. Zavádění navigace založené na výkonnosti na vnitrostátních a vzdálených letištích pokračuje, byť ne stejným tempem. |
(45) |
Indonéský úřad DGCA také Komisi informoval o stavu nápravných opatření přijatých v návaznosti na validační misi koordinovanou úřadem ICAO, která se uskutečnila v roce 2017. Dne 25. července 2018 přezkoumal úřad ICAO plán nápravných opatření v oblasti letové způsobilosti. Úřad ICAO veškerá nápravná opatření zcela nebo částečně schválil. |
(46) |
Po smrtelné nehodě letu JT610 společnosti Lion Air dne 29. října 2018 kontaktoval indonéský úřad DGCA Komisi do 24 hodin a nadále poskytuje informace, včetně informací o preventivních opatřeních přijatých po nehodě vůči provozovatelům, kteří mají ve svém letadlovém parku stejný typ letadla (jedno letadlo provozuje společnost Garuda a deset společnost Lion Air). |
(47) |
Na základě společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že pokud jde o letecké provozovatele z Indonésie, neexistují v této fázi důvody měnit seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii. |
(48) |
Členské státy by měly nadále ověřovat skutečné dodržování příslušných mezinárodních bezpečnostních norem v Indonésii upřednostněním prohlídek na odbavovací ploše u leteckých dopravců, kteří získali osvědčení v Indonésii, podle nařízení (EU) č. 965/2012. |
(49) |
Pokud z jakýchkoli relevantních bezpečnostních informací vyplyne, že v důsledku nedodržení mezinárodních bezpečnostních norem existují bezprostřední bezpečnostní rizika, může být Komise nucena přijmout další opatření v souladu s nařízením (ES) č. 2111/2005. |
Letečtí dopravci z Mauritánie
(50) |
V prosinci 2012 se Komise rozhodla odstranit všechny letecké dopravce, kteří spadají do působnosti Mauritánie, z přílohy A nařízení (ES) č. 474/2006 (8). |
(51) |
Dopisem ze dne 30. srpna 2018 požádala Komise příslušný orgán Mauritánie Agence Nationale de l'Aviation Civile (dále jen „mauritánský úřad ANAC“) o poskytnutí dokumentů týkajících se struktury tohoto úřadu, jeho systému dohledu a činností, včetně seznamu držitelů osvědčení leteckého provozovatele a registrovaných letadel a rovněž přijatých donucovacích opatření. |
(52) |
Mauritánský úřad ANAC požadované informace poskytl dne 10. října 2018, včetně informací o své organizační struktuře a pracovnících, o držitelích osvědčení leteckého provozovatele spolu s provozními specifikacemi, o letadlech registrovaných v Mauritánii a o výsledcích činností dohledu nad bezpečností, o donucovacích opatřeních a seznamu incidentů a nehod od roku 2016. |
(53) |
Mauritánský úřad ANAC informoval Komisi, že v dané době působili dva letečtí dopravci, kteří získali osvědčení v Mauritánii, a sice Mauritania Airlines, se sídlem v Nouakchottu, který slouží jako národní letecký dopravce a společnost Class Aviation, působící jako letecké taxi. |
(54) |
Komise vyzývá mauritánský úřad ANAC, aby pravidelně podával zprávy o soustavných zlepšeních při provádění mezinárodních bezpečnostních norem. |
(55) |
Na základě společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že pokud jde o letecké provozovatele z Mauritánie, neexistují v této fázi důvody měnit seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii. |
Letečtí dopravci z Mexika
(56) |
Letečtí dopravci z Mexika nebyli nikdy zařazeni do přílohy A nařízení (ES) č. 474/2006. Po smrtelné nehodě mexického leteckého dopravce Global Air (Aerolíneas Damojh, S.A. de C.V.) na Kubě dne 18. května 2018 se Komise obrátila na mexický úřad Dirección General de Aeronáutica Civil (dále jen „mexický úřad DGAC“) a požádala jej o podrobné informace. Podle mexického úřadu DGAC bylo osvědčení leteckého provozovatele společnosti Global Air (Aerolíneas Damojh, S.A. de C.V.) pozastaveno, přičemž uvedené pozastavení bylo poté dne 29. srpna 2018 zrušeno po inspekcích provedených mexickým úřadem DGAC. Samotná nehoda a krátká doba mezi pozastavením osvědčení leteckého provozovatele a zrušením tohoto pozastavení vzbudily určité obavy ohledně způsobu, jakým mexický úřad DGAC provedl dohled nad bezpečností. Kromě uvedené nehody se objevily různé známky toho, že úroveň letecké bezpečnosti v Mexiku mohla klesnout, jelikož počet nehod a závažných incidentů v průběhu roku 2018 vzrostl. |
(57) |
Dne 16. října 2018 uspořádala Komise, agentura EASA a mexický úřad DGAC technickou schůzku. Během této schůzky poskytl mexický úřad DGAC podstatné informace o své struktuře, udělování licencí a osvědčení, jakož i o činnostech v oblasti dohledu, o pracovnících odpovědných za dohled nad bezpečností, o postupech dohledu a o právním rámci. Mexický úřad DGAC rovněž vysvětlil důvody rychlého zrušení pozastavení osvědčení leteckého provozovatele Global Air (Aerolíneas Damojh, S.A. de C.V.). |
(58) |
Komise zaznamenala rychlý růst odvětví letectví v Mexiku v roce 2017, zejména pokud jde o počet registrovaných letadel, leteckých dopravců a tras, a vyjádřila určité obavy ohledně schopnosti mexického úřadu DGAC vykonávat řádný dohled nad bezpečností. Mexický úřad DGAC odpověděl, že se domnívá, že potřebnou kapacitou disponuje, a zdůraznil skutečnost, že jeden velký dopravce (Mexicana de Aviación) vyhlásil úpadek a že noví letečtí dopravci (např. Volaris, Aerojet) používají stejné modely letadel. V důsledku toho nemá podle mexického úřadu DGAC nárůst registrovaných letadel významný dopad na schopnosti tohoto úřadu v oblasti dohledu. |
(59) |
Co se týče společnosti Global Air (Aerolíneas Damojh, S.A. de C.V.), mexický úřad DGAC vysvětlil, že uvedená společnost se proti rozhodnutí o pozastavení jejího osvědčení leteckého provozovatele a režimu zvláštních inspekcí mexického úřadu DGAC odvolala. Na konci soudního řízení požádala společnost Global Air (Aerolíneas Damojh, S.A. de C.V.) o zrušení registrace svých letadel a svého osvědčení leteckého provozovatele. V důsledku této žádosti již letadla společnosti Global Air (Aerolíneas Damojh, S.A. de C.V.) nemají oprávnění k provozování letecké dopravy v Mexiku. |
(60) |
Na základě této schůzky a žádosti Komise poskytl mexický úřad DGAC rovněž informace o nehodách a závažných incidentech, k nimž došlo za posledních pět let, a také o počtu pozastavení či zrušení osvědčení a dalších donucovacích opatření přijatých v letech 2017 a 2018. Mexický úřad DGAC rovněž zaslal Komisi zjištění a plány nápravných opatření, které jsou výsledkem dodatečných inspekcí provedených u společnosti Global Air (Aerolíneas Damojh, S.A. de C.V.) po nehodě na Kubě a zjištění a plány nápravných opatření týkající se tří dalších mexických leteckých dopravců. |
(61) |
Na základě uvedených konzultací a poskytnutých informací se Komise domnívá, že mexický úřad DGAC v současnosti vykonává dohled nad bezpečností dostatečně průběžně (např. obnovení osvědčení jednou za dva roky). Zdá se, že mexický právní rámec v oblasti letectví je komplexní a v souladu s příslušnými mezinárodními bezpečnostními normami. Výsledky prohlídek na odbavovací ploše v rámci programu SAFA u leteckých dopravců z Mexika nevyvolávají v této fázi zvláštní obavy týkající se bezpečnosti. |
(62) |
Na základě momentálně dostupných informací, včetně informací poskytnutých během technické konzultační schůzky dne 16. října 2018 a po ní, se Komise domnívá, že mexický úřad DGAC vykazuje v této fázi potřebné schopnosti a ochotu řešit bezpečnostní nedostatky. |
(63) |
Na základě společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že v této fázi neexistují důvody, aby seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii, byl změněn tak, aby do něj byli zařazeni letečtí dopravci z Mexika. |
(64) |
Pokud z jakýchkoli relevantních bezpečnostních informací vyplyne, že v důsledku nedodržení mezinárodních bezpečnostních norem existují bezprostřední bezpečnostní rizika, může být Komise nucena přijmout další opatření v souladu s nařízením (ES) č. 2111/2005. |
Letečtí dopravci z Moldavska
(65) |
Dopisem ze dne 27. září 2018 informovala Komise úřad pro civilní letectví Moldavska (dále jen „úřad CAAM“) o některých bezpečnostních problémech týkajících se leteckých dopravců, kteří získali osvědčení od úřadu CAAM. Komise současně úřad CAAM informovala o zahájení konzultací podle čl. 3 odst. 2 nařízení (ES) č. 473/2006. |
(66) |
Dne 12. října 2018 úřad CAAM Komisi informoval o činnostech v oblasti dohledu vykonaných v souvislosti s leteckými dopravci, kteří získali osvědčení v Moldavsku v posledních třech letech, a rovněž o dohledu vykonaném nad leteckým dopravcem Air Moldova. |
(67) |
Na základě momentálně dostupných informací, včetně posouzení oprávnění pro provozovatele ze třetích zemí (TCO) provedeného agenturou EASA, prohlídek na odbavovací ploše provedených členskými státy v rámci programu SAFA a informací poskytnutých úřadem CAAM, se Komise domnívá, že úřad CAAM by měl dále rozvíjet svoji kapacitu pro inspekce leteckých dopravců, za které zodpovídá v oblasti vydávání osvědčení a dohledu. |
(68) |
Dne 29. října 2018 uspořádala Komise, agentura EASA, úřad CAAM a zástupci společnosti Air Moldova technickou schůzku. Během této schůzky úřad CAAM předložil informace o svých činnostech v oblasti dohledu, včetně plánů, pokud jde o nábor a výcvik technického personálu, a strategickém přístupu ke zlepšení kapacity v oblasti dohledu. Společnost Air Moldova poskytla informace o tom, jak postupuje v souvislosti s obavami spojenými s předpokládaným nedostatkem příslušné kultury bezpečnosti v této společnosti, jež vyvstaly v souvislosti s určitými zjištěními v rámci programu SAFA. |
(69) |
S ohledem na zjištěné bezpečnostní nedostatky pozvala Komise úřad CAAM a letecké dopravce Air Moldova a Aerotranscargo ke slyšení před Výborem pro leteckou bezpečnost v souladu s článkem 7 nařízení (ES) č. 2111/2005. Toto slyšení se konalo dne 13. listopadu 2018. Úřad CAAM na něm prezentoval svoji organizační strukturu, včetně podrobností o své pracovní síle, a poskytl informace o právním rámci pro civilní letectví v Moldavsku a jeho budoucím vývoji, včetně provádění „Dohody o společném leteckém prostoru mezi Evropskou unií a jejími členskými státy a Moldavskou republikou“ (9). Podle informací poskytnutých úřadem CAAM bylo v roce 2018 do moldavských vnitrostátních právních předpisů provedeno čtrnáct legislativních aktů EU a dalších sedmnáct má být provedeno v průběhu roku 2019. |
(70) |
Úřad CAAM se při slyšení zavázal, že bude Komisi průběžně informovat o svých činnostech v oblasti dohledu a o opatřeních přijatých za účelem zlepšení bezpečnosti civilního letectví v Moldavsku. Úřad CAAM potvrdil, že vítá a podporuje návštěvu Unie v Moldavsku za účelem posouzení situace. |
(71) |
Společnost Air Moldova během slyšení představila strukturu a fungování svého systému řízení kvality a systému řízení bezpečnosti. Dále informovala Komisi a Výbor pro leteckou bezpečnost o postupech, které zavedla s cílem zajistit bezpečnost svého provozu, včetně identifikace nebezpečí, sledování letových údajů a posuzování a zmírňování rizik. Společnost Air Moldova podala vysvětlení ohledně svého vyšetřování závažného incidentu, který se týkal jednoho jejího letadla při přistávání na římském letišti Fiumicino v roce 2017, jakož i bezpečnostních opatření přijatých bezprostředně po tomto incidentu. |
(72) |
Společnost Aerotranscargo poskytla informace o svém systému řízení bezpečnosti, procesu analýzy letových údajů a ukazatelích výkonnosti v oblasti bezpečnosti. Společnost zejména sdělila konkrétní podrobnosti o své výkonnosti v oblasti bezpečnosti a zajištění bezpečnosti. |
(73) |
Komise má v úmyslu za pomoci agentury EASA a s podporou členských států uskutečnit v Moldavsku návštěvu Unie za účelem posouzení situace s cílem ověřit, zda vydávání osvědčení leteckým dopravcům v Moldavsku a dohled nad nimi probíhá v souladu s příslušnými mezinárodními bezpečnostními normami. Tato návštěva na místě za účelem posouzení situace se zaměří na úřad CAAM a na vybrané moldavské letecké dopravce. |
(74) |
Ačkoli je zřejmé, že jednotlivé zjištěné nedostatky budou vyžadovat nápravu, nejsou ještě takového druhu, který by opravňoval k zařazení leteckých dopravců z Moldavska do přílohy A nařízení (ES) č. 474/2006. |
(75) |
Na základě informací, které jsou v tuto chvíli k dispozici, a společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že v této fázi neexistují důvody, aby seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii, byl změněn tak, aby do něj byli zařazeni letečtí dopravci z Moldavska. |
(76) |
Členské státy by měly nadále ověřovat skutečné dodržování příslušných mezinárodních bezpečnostních norem v Moldavsku upřednostněním prohlídek na odbavovací ploše u leteckých dopravců, kteří získali osvědčení v Moldavsku, podle nařízení (EU) č. 965/2012. |
(77) |
Pokud z jakýchkoli relevantních bezpečnostních informací vyplyne, že v důsledku nedodržení mezinárodních bezpečnostních norem existují bezprostřední bezpečnostní rizika, může být Komise nucena přijmout další opatření v souladu s nařízením (ES) č. 2111/2005. |
Letečtí dopravci z Nepálu
(78) |
Dopisem ze dne 26. srpna 2018 informoval úřad pro civilní letectví Nepálu (dále jen „úřad CAAN“) Komisi o pokroku, který tento úřad učinil při provádění mezinárodních bezpečnostních norem. Podle poskytnutých informací dosáhl úřad CAAN při provádění mezinárodních bezpečnostních norem určitého omezeného pokroku. Poskytnuté informace však nepostačují k vyvození závěru ohledně skutečné bezpečnostní situace v Nepálu. |
(79) |
Z důkazů, které má Komise k dispozici, vyplývá, že od začátku roku 2018 došlo v Nepálu v odvětví civilního letectví k nejméně čtyřem nehodám. Poslední nehoda se odehrála dne 1. září 2018 na mezinárodním letišti Tribhuvan v nepálském městě Káthmándú a jejím účastníkem bylo letadlo provozované společností Yeti Airlines. Komise vyzývá úřad CAAN, aby pracoval na provádění doporučení vyplývajících z oficiálních zpráv o vyšetřování nehod a aby vypracoval analýzy jejich hlavních příčin a pracoval na jejich odstraňování. |
(80) |
Pokud jde o žádost úřadu CAAN o návštěvu Unie na místě za účelem posouzení situace, Komise se spolu s Výborem pro leteckou bezpečnost domnívá, že tato návštěva je předčasná, jelikož míra nehod v Nepálu je i nadále nepřijatelně vysoká. Nepál by tedy nejprve měl usilovat o snížení počtu nehod a poskytnout v tomto ohledu uspokojivé důkazy za dobu nejméně 2 let. |
(81) |
Na základě společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že pokud jde o letecké provozovatele z Nepálu, neexistují v této fázi důvody měnit seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii. |
Letečtí dopravci z Ruska
(82) |
Komise, agentura EASA a příslušné orgány členských států v uplynulém období nadále pozorně sledovaly úroveň bezpečnosti leteckých dopravců, kteří získali osvědčení v Rusku a kteří provozují leteckou dopravu v Unii, včetně upřednostňováním prohlídek na odbavovací ploše u některých ruských leteckých dopravců podle nařízení (EU) č. 965/2012. |
(83) |
Dne 5. října 2018 se zástupci Komise, agentury EASA a jednoho členského státu setkali se zástupci ruské federální agentury pro leteckou dopravu (dále jen agentura „FATA“), aby na základě zpráv o prohlídkách na odbavovací ploše (provedených v období od 19. září 2017 do 18. září 2018) přezkoumali úroveň bezpečnosti leteckých dopravců, kteří získali osvědčení v Rusku, a aby identifikovali případy, u nichž by činnosti v oblasti dohledu ze strany agentury FATA měly být posíleny. |
(84) |
Během tohoto setkání Komise podrobněji přezkoumala výsledky prohlídek na odbavovací ploše programu SAFA u čtyř leteckých dopravců, kteří získali osvědčení v Rusku. I když nebyly zjištěny žádné problémy ohledně bezpečnosti, agentura FATA Komisi informovala, že kvůli omezenému počtu inspekcí provedených u některých leteckých dopravců budou u dvou z těchto leteckých dopravců v průběhu následujícího čtvrtletí provedeny dodatečné kontroly. |
(85) |
Na základě momentálně dostupných informací, včetně informací poskytnutých agenturou FATA během setkání dne 5. října 2018, se Komise domnívá, že agentura FATA vykazuje v této fázi potřebné schopnosti a ochotu řešit bezpečnostní nedostatky. Na tomto základě dospěla Komise k závěru, že není nutné uspořádat s ruskými leteckými úřady nebo s jakýmikoli leteckými dopravci, kteří získali osvědčení v Rusku, slyšení před Výborem pro leteckou bezpečnost. |
(86) |
Na základě společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že v této fázi neexistují důvody, aby seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii, byl změněn tak, aby do něj byli zařazeni letečtí dopravci z Ruska. |
(87) |
Členské státy by měly i nadále ověřovat účinné dodržování příslušných mezinárodních bezpečnostních norem ze strany leteckých dopravců z Ruska upřednostněním prohlídek na odbavovací ploše podle nařízení (EU) č. 965/2012. |
(88) |
Pokud by prohlídky naznačovaly bezprostřední bezpečnostní riziko v důsledku nedodržení mezinárodních bezpečnostních norem, může být Komise nucena uložit některým leteckým dopravcům z Ruska zákaz provozování letecké dopravy a zařadit je na seznam v příloze A nebo B nařízení (ES) č. 474/2006. |
Letečtí dopravci z Thajska
(89) |
Dopisem ze dne 17. září 2018 požádala Komise úřad pro civilní letectví v Thajsku (dále jen „úřad CAAT“) o zprávu o pokroku týkající se činností tohoto úřadu v oblasti vydávání osvědčení a dohledu. |
(90) |
Dne 24. října 2018 předložil úřad CAAT zprávu o pokroku týkající se situace v civilním letectví v Thajsku, organizace úřadu CAAT, jeho systému dohledu a přijatých donucovacích opatření. |
(91) |
Uvedená zpráva o pokroku obsahovala podrobné informace o provádění plánu udržitelnosti vypracovaného úřadem CAAT, který zahrnoval organizační přezkum, požadovaná zlepšení, plánované přezkumy legislativy a předpisů a potřeby v oblasti hospodářské udržitelnosti a rozpočtu. |
(92) |
Úřad CAAT je stále v procesu obnovování osvědčení leteckých provozovatelů. Od září 2018 bylo toto osvědčení obnoveno 22 leteckým dopravcům, dále dva letečtí dopravci jsou ve fázi demonstrace a inspekce a dva ve fázi hodnocení dokumentů. Osvědčení bylo obnoveno všem leteckým dopravcům, kteří mají oprávnění k mezinárodnímu provozu. |
(93) |
Na základě společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že pokud jde o letecké provozovatele z Thajska, neexistují v této fázi důvody měnit seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii. |
(94) |
Členské státy by měly nadále ověřovat skutečné dodržování příslušných mezinárodních bezpečnostních norem v Thajsku upřednostněním prohlídek na odbavovací ploše u leteckých dopravců, kteří získali osvědčení v Thajsku, podle nařízení (EU) č. 965/2012. |
(95) |
Pokud z jakýchkoli relevantních bezpečnostních informací vyplyne, že v důsledku nedodržení mezinárodních bezpečnostních norem existují bezprostřední bezpečnostní rizika, může být Komise nucena přijmout další opatření v souladu s nařízením (ES) č. 2111/2005. |
Letečtí dopravci z Venezuely
(96) |
Dne 6. března 2017 požádal letecký dopravce Avior Airlines, který získal osvědčení ve Venezuele, agenturu EASA o oprávnění pro provozovatele ze třetích zemí (TCO). Agentura EASA uvedenou žádost posoudila a dne 4. října 2017 vydání oprávnění pro provozovatele ze třetích zemí (TCO) z bezpečnostních důvodů zamítla, protože společnost Avior Airlines nesplnila příslušné požadavky nařízení (EU) č. 452/2014. |
(97) |
Dne 14. listopadu 2017 proběhlo slyšení s úřadem Instituto Nacional de Aeronáutica Civil (dále jen „INAC“) a se společností Avior Airlines před Komisí a Výborem pro leteckou bezpečnost podle nařízení (ES) č. 2111/2005. Na základě tohoto slyšení změnila Komise v listopadu 2017 seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii, přičemž společnost Avior Airlines byla zařazena do přílohy A nařízení (ES) č. 474/2006 (10). |
(98) |
Komise pokračovala v konzultacích s úřadem INAC v souladu s čl. 3 odst. 2 nařízení (ES) č. 473/2006. Dne 29. srpna 2018 uspořádaly Komise, agentura EASA a úřad INAC technickou schůzku, během níž Komise vysvětlila své obavy ohledně schopnosti úřadu INAC plnit své mezinárodní závazky týkající se dohledu nad bezpečností jeho leteckých dopravců. |
(99) |
Během této technické schůzky předložil úřad INAC celkový přehled o svém procesu týkajícím se dohledu nad leteckým provozem a o státním programu bezpečnosti a dále uvedl některé příklady přijatých donucovacích opatření spolu s informacemi týkajícími se odvětví letectví ve Venezuele. V návaznosti na tuto schůzku poskytl úřad INAC další technickou dokumentaci. Kromě toho objasnil, že po zasedání Výboru pro leteckou bezpečnost v listopadu 2017 kontaktoval letecké dopravce s otevřenými zjištěními z prohlídek na odbavovací ploše v rámci programu SAFA a požádal je o reakci na tato zjištění. Podle informací poskytnutých členskými státy provádějícími prohlídky začali někteří venezuelští letečtí dopravci na tato zjištění skutečně reagovat, avšak občas nejednotným způsobem. Například byla pro stejná nebo podobná zjištění navržena jiná nápravná opatření, přičemž se zdá, že řada nápravných opatření řeší uvedená zjištění pouze částečně. |
(100) |
Agentura EASA, členské státy a Komise analyzovaly poskytnutou dokumentaci, posouzení oprávnění provozovatelů ze třetích zemí (TCO) vypracovaná agenturou EASA a rovněž zjištění v rámci programu SAFA a reakce na ně. Přestože některé prvky systému dohledu byly zavedeny a zdají se adekvátní, co se týče struktury, počtu pracovníků dohledu, dokumentovaných postupů a plánování inspekcí, poukázala analýza dostupných informací v tomto ohledu na řadu možných nesrovnalostí. Některé zprávy z inspekcí totiž popisují závažná zjištění, která by se obvykle neměla objevit, pokud by letečtí dopravci podléhali příslušnému průběžnému dohledu úřadu INAC. Zdá se, že opatření přijatá leteckými dopravci v reakci na zjištění uvedená ve zprávách z inspekcí úřadu INAC svědčí o nedostatečné analýze hlavních příčin a vhodných plánů nápravných opatření, jež by mohly zabránit opětovnému vzniku stejných či podobných případů nedodržení předpisů. Nezdá se, že by tento problém byl identifikován nebo řešen v rámci následných opatření týkajících se vlastních inspekcí úřadu INAC. |
(101) |
S ohledem na výše uvedené skutečnosti pozvala Komise v souladu s článkem 7 nařízení (ES) č. 2111/2005 úřad INAC ke slyšení před Výborem pro leteckou bezpečnost. Během slyšení dne 14. listopadu 2018 předložil úřad INAC Komisi a Výboru pro leteckou bezpečnost přehled informací o venezuelském právním rámci v oblasti letectví, struktuře úřadu INAC, pracovnících a údajích o odvětví letectví a rovněž podrobnější informace o činnostech dohledu v letech 2017 a 2018, o prováděných a plánovaných inspekcích, o donucovacích opatřeních, o stavu provádění státního programu bezpečnosti a o přístupu dohledu založeném na posouzení rizik, společně s dalšími relevantními technickými informacemi. Úřad INAC zopakoval svůj závazek plnit své mezinárodní závazky v souvislosti s leteckou bezpečností a svoji ochotu vytvořit rámec pro spolupráci s agenturou EASA. |
(102) |
Členské státy kladly během slyšení dotazy s cílem přesvědčit se, zda je systém dohledu ve Venezuele skutečně prováděn účinně. Ne všechny odpovědi úřadu INAC byly dostatečně podrobné. |
(103) |
Komise konstatuje, že míra účinného provádění v rámci programu USOAP úřadu ICAO pro Venezuelu činí 93,51 %. Audit USOAP-CMA úřadu ICAO proběhl v roce 2009, přičemž poslední validační mise koordinovaná úřadem ISAO proběhla v roce 2013. |
(104) |
Komise rovněž zaznamenala, že osm leteckých dopravců z Venezuely formálně požádalo agenturu EASA o oprávnění pro provozovatele ze třetích zemí (TCO). K dnešnímu dni neobdržel uvedené oprávnění žádný venezuelský letecký dopravce. Žádost společnosti Avior Airlines agentura EASA zamítla z bezpečnostních důvodů a dalších sedm žádostí zamítla buď z administrativních důvodů, nebo je letečtí dopravci sami stáhli. |
(105) |
Komise oceňuje, že Venezuela je odhodlána spolupracovat s Komisí a poskytovat průběžně aktuální informace o stavu svých povinností v oblasti dohledu. Komise rovněž kvituje ochotu úřadu INAC se setkat se zástupci Komise, agentury EASA a členských států, kdykoli to bude třeba. |
(106) |
Ačkoli je zřejmé, že jednotlivé zjištěné nedostatky budou vyžadovat nápravu, nejsou ještě takového druhu, který by opravňoval k zařazení leteckých dopravců z Venezuely do přílohy A nebo přílohy B nařízení (ES) č. 474/2006. |
(107) |
Na základě informací, které jsou v tuto chvíli k dispozici, a společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že v této fázi neexistují důvody, aby seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii, byl změněn tak, aby do něj byli zařazeni letečtí dopravci z Venezuely. |
(108) |
Členské státy by měly nadále ověřovat skutečné dodržování příslušných mezinárodních bezpečnostních norem ve Venezuele upřednostněním prohlídek na odbavovací ploše u leteckých dopravců, kteří získali osvědčení ve Venezuele, podle nařízení (EU) č. 965/2012. |
(109) |
Pokud by z jakýchkoli relevantních bezpečnostních informací vyplývalo, že v důsledku nedodržení mezinárodních bezpečnostních norem existují bezprostřední bezpečnostní rizika, může Komise přijmout další opatření podle nařízení (ES) č. 2111/2005. |
Letečtí dopravci ze Zambie
(110) |
V červnu 2016 se Komise rozhodla odstranit všechny letecké dopravce, kteří spadají do působnosti Zambie, z přílohy A nařízení (ES) č. 474/2006 (11). |
(111) |
Dopisem ze dne 3. května 2018 požádala Komise úřad pro civilní letectví Zambie (dále jen „úřad ZCAA“) o poskytnutí dokumentace týkající se struktury tohoto úřadu, jeho systému dohledu a činností, včetně seznamu držitelů osvědčení leteckého provozovatele a registrovaných letadel a donucovacích opatření. |
(112) |
Úřad ZCAA požadované informace poskytl dne 1. června 2018, včetně informací o své organizační struktuře a pracovnících, o držitelích osvědčení leteckého provozovatele spolu s provozními specifikacemi, o letadlech registrovaných v Zambii a o výsledcích činností dohledu nad bezpečností, o donucovacích opatřeních a seznamu incidentů a nehod od roku 2016. Úřad ZCAA dále poskytl informace o pokroku učiněném na základě doporučení vydaných v závěrečné zprávě z validační mise koordinované úřadem ICAO, která se uskutečnila v březnu 2016. |
(113) |
Komise vyzývá úřad ZCAA, aby pravidelně podával zprávy o soustavných zlepšeních při provádění mezinárodních bezpečnostních norem. |
(114) |
Na základě společných kritérií stanovených v příloze nařízení (ES) č. 2111/2005 se proto Komise domnívá, že pokud jde o letecké provozovatele ze Zambie, neexistují v této fázi důvody měnit seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii. |
(115) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro leteckou bezpečnost. |
(116) |
Nařízení (ES) č. 474/2006 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (ES) č. 474/2006 se mění takto:
1) |
příloha A se nahrazuje zněním uvedeným v příloze I tohoto nařízení; |
2) |
příloha B se nahrazuje zněním uvedeným v příloze II tohoto nařízení. |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 28. listopadu 2018.
Za Komisi,
jménem předsedy,
Violeta BULC
členka Komise
(1) Úř. věst. L 344, 27.12.2005, s. 15.
(2) Nařízení Komise (ES) č. 474/2006 ze dne 22. března 2006 o vytvoření seznamu Společenství uvádějícího letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy ve Společenství, uvedeného v kapitole II nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005 (Úř. věst. L 84, 23.3.2006, s. 14).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005 ze dne 14. prosince 2005, Úř. věst. L 344, 27.12.2005, s. 15.
(4) Nařízení Komise (ES) č. 473/2006 ze dne 22. března 2006, kterým se stanoví prováděcí pravidla pro seznam Společenství uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy ve Společenství, uvedený v kapitole II nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005, Úř. věst. L 84, 23.3.2006, s. 8.
(5) Nařízení Komise (EU) č. 965/2012 ze dne 5. října 2012, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se letového provozu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008, Úř. věst. L 296, 25.10.2012, s. 1.
(6) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/830 ze dne 15. května 2017, kterým se mění nařízení (ES) č. 474/2006, pokud jde o seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii, Úř. věst. L 124, 17.5.2017, s. 3, 12.–19. bod odůvodnění týkající se Beninu.
(7) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/871 ze dne 14. června 2018, kterým se mění nařízení (ES) č. 474/2006, pokud jde o seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii, Úř. věst. L 152, 15.6.2018, s. 5, 40.–64. bod odůvodnění týkající se Indonésie.
(8) Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 1146/2012 ze dne 3. prosince 2012, kterým se mění nařízení (ES) č. 474/2006 o vytvoření seznamu Společenství uvádějícího letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy ve Společenství, Úř. věst. L 333, 5.12.2012, s. 7, 71.–81. bod odůvodnění týkající se Mauritánie.
(9) Úř. věst. L 292, 20.10.2012, s. 3.
(10) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/2215 ze dne 30. listopadu 2017, kterým se mění nařízení (ES) č. 474/2006, pokud jde o seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu nebo omezením provozování letecké dopravy v Unii, Úř. věst. L 318, 2.12.2017, s. 1, 70.–81. bod odůvodnění týkající se Venezuely.
(11) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2016/963 ze dne 16. června 2016, kterým se mění nařízení (ES) č. 474/2006, pokud jde o seznam uvádějící letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy v Unii, Úř. věst. L 160, 17.6.2016, s. 50, 108.–121. bod odůvodnění týkající se Zambie.
PŘÍLOHA I
Příloha A nařízení (ES) č. 474/2006 se nahrazuje tímto:
„PŘÍLOHA A
SEZNAM LETECKÝCH DOPRAVCŮ, KTEŘÍ AŽ NA VÝJIMKY PODLÉHAJÍ ZÁKAZU PROVOZOVAT LETECKOU DOPRAVU V UNII (1)
Jméno právnické osoby leteckého dopravce, jak je uvedeno na jeho osvědčení leteckého provozovatele (AOC) (a jeho obchodní jméno, pokud je odlišné) |
Číslo osvědčení leteckého provozovatele (AOC) nebo číslo provozní licence |
Třípísmenný kód ICAO |
Stát provozovatele |
AVIOR AIRLINES |
ROI-RNR-011 |
ROI |
Venezuela |
BLUE WING AIRLINES |
SRBWA-01/2002 |
BWI |
Surinam |
IRAN ASEMAN AIRLINES |
FS-102 |
IRC |
Íránská islámská republika |
IRAQI AIRWAYS |
001 |
IAW |
Irák |
MED-VIEW AIRLINE |
MVA/AOC/10-12/05 |
MEV |
Nigérie |
AIR ZIMBABWE (PVT) LTD |
177/04 |
AZW |
Zimbabwe |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Afghánistánu odpovědných za regulační dohled, včetně |
|
|
Islámská republika Afghánistán |
ARIANA AFGHAN AIRLINES |
AOC 009 |
AFG |
Islámská republika Afghánistán |
KAM AIR |
AOC 001 |
KMF |
Islámská republika Afghánistán |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Angoly odpovědných za regulační dohled, s výjimkou dopravce TAAG Angola Airlines uvedeného v příloze B, včetně |
|
|
Angolská republika |
AEROJET |
AO-008/11-07/17 TEJ |
TEJ |
Angolská republika |
GUICANGO |
AO-009/11-06/17 YYY |
Neznámý |
Angolská republika |
AIR JET |
AO-006/11-08/18 MBC |
MBC |
Angolská republika |
BESTFLYA AIRCRAFT MANAGEMENT |
AO-015/15-06/17YYY |
Neznámý |
Angolská republika |
HELIANG |
AO 007/11-08/18 YYY |
Neznámý |
Angolská republika |
HELI-MALONGO |
AO-005/11-09/18YYY |
Neznámý |
Angolská republika |
SJL |
AO-014/13-08/18YYY |
Neznámý |
Angolská republika |
SONAIR |
AO-002/11-08/17 SOR |
SOR |
Angolská republika |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Konžské republiky odpovědných za regulační dohled, včetně |
|
|
Konžská republika |
AERO SERVICE |
RAC06-002 |
RSR |
Konžská republika |
CANADIAN AIRWAYS CONGO |
RAC06-012 |
Neznámý |
Konžská republika |
EMERAUDE |
RAC06-008 |
Neznámý |
Konžská republika |
EQUAFLIGHT SERVICES |
RAC 06-003 |
EKA |
Konžská republika |
EQUAJET |
RAC06-007 |
EKJ |
Konžská republika |
EQUATORIAL CONGO AIRLINES S.A. |
RAC 06-014 |
Neznámý |
Konžská republika |
MISTRAL AVIATION |
RAC06-011 |
Neznámý |
Konžská republika |
TRANS AIR CONGO |
RAC 06-001 |
TSG |
Konžská republika |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali oprávnění od orgánů Demokratické republiky Kongo odpovědných za regulační dohled, včetně |
|
|
Demokratická republika Kongo |
AIR FAST CONGO |
409/CAB/MIN/TVC/0112/2011 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
AIR KASAI |
409/CAB/MIN/TVC/0053/2012 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
AIR KATANGA |
409/CAB/MIN/TVC/0056/2012 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
AIR TROPIQUES |
409/CAB/MIN/TVC/00625/2011 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
BLUE AIRLINES |
106/CAB/MIN/TVC/2012 |
BUL |
Demokratická republika Kongo |
BLUE SKY |
409/CAB/MIN/TVC/0028/2012 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
BUSY BEE CONGO |
409/CAB/MIN/TVC/0064/2010 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
COMPAGNIE AFRICAINE D'AVIATION (CAA) |
409/CAB/MIN/TVC/0050/2012 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
CONGO AIRWAYS |
019/CAB/MIN/TVC/2015 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
DAKOTA SPRL |
409/CAB/MIN/TVC/071/2011 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
DOREN AIR CONGO |
102/CAB/MIN/TVC/2012 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
GOMAIR |
409/CAB/MIN/TVC/011/2010 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
KIN AVIA |
409/CAB/MIN/TVC/0059/2010 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
KORONGO AIRLINES |
409/CAB/MIN/TVC/001/2011 |
KGO |
Demokratická republika Kongo |
MALU AVIATION |
098/CAB/MIN/TVC/2012 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
MANGO AIRLINES |
409/CAB/MIN/TVC/009/2011 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
SERVE AIR |
004/CAB/MIN/TVC/2015 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
SERVICES AIR |
103/CAB/MIN/TVC/2012 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
SWALA AVIATION |
409/CAB/MIN/TVC/0084/2010 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
TRANSAIR CARGO SERVICES |
409/CAB/MIN/TVC/073/2011 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
WILL AIRLIFT |
409/CAB/MIN/TVC/0247/2011 |
Neznámý |
Demokratická republika Kongo |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Džibutska odpovědných za regulační dohled, včetně |
|
|
Džibutsko |
DAALLO AIRLINES |
Neznámý |
DAO |
Džibutsko |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Rovníkové Guineje odpovědných za regulační dohled, včetně |
|
|
Rovníková Guinea |
CEIBA INTERCONTINENTAL |
2011/0001/MTTCT/DGAC/SOPS |
CEL |
Rovníková Guinea |
Cronos AIRLINES |
2011/0004/MTTCT/DGAC/SOPS |
Neznámý |
Rovníková Guinea |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali oprávnění od orgánů Eritreje odpovědných za regulační dohled, včetně |
|
|
Eritrea |
ERITREAN AIRLINES |
AOC No 004 |
ERT |
Eritrea |
NASAIR ERITREA |
AOC No 005 |
NAS |
Eritrea |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Gabonské republiky odpovědných za regulační dohled, s výjimkou dopravců Afrijet a SN2AG uvedených v příloze B, včetně |
|
|
Gabonská republika |
AFRIC AVIATION |
010/MTAC/ANAC-G/DSA |
EKG |
Gabonská republika |
ALLEGIANCE AIR TOURIST |
007/MTAC/ANAC-G/DSA |
LGE |
Gabonská republika |
NATIONALE REGIONALE TRANSPORT (N.R.T) |
008/MTAC/ANAC-G/DSA |
NRG |
Gabonská republika |
SKY GABON |
009/MTAC/ANAC-G/DSA |
SKG |
Gabonská republika |
SOLENTA AVIATION GABON |
006/MTAC/ANAC-G/DSA |
SVG |
Gabonská republika |
TROPICAL AIR-GABON |
011/MTAC/ANAC-G/DSA |
Neznámý |
Gabonská republika |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Kyrgyzské republiky odpovědných za regulační dohled, včetně |
|
|
Kyrgyzská republika |
AIR BISHKEK (dříve EASTOK AVIA) |
15 |
EAA |
Kyrgyzská republika |
AIR MANAS |
17 |
MBB |
Kyrgyzská republika |
AVIA TRAFFIC COMPANY |
23 |
AVJ |
Kyrgyzská republika |
CENTRAL ASIAN AVIATION SERVICES (CAAS) |
13 |
CBK |
Kyrgyzská republika |
HELI SKY |
47 |
HAC |
Kyrgyzská republika |
AIR KYRGYZSTAN |
03 |
LYN |
Kyrgyzská republika |
MANAS AIRWAYS |
42 |
BAM |
Kyrgyzská republika |
S GROUP INTERNATIONAL (dříve S GROUP AVIATION) |
45 |
IND |
Kyrgyzská republika |
SKY BISHKEK |
43 |
BIS |
Kyrgyzská republika |
SKY KG AIRLINES |
41 |
KGK |
Kyrgyzská republika |
SKY WAY AIR |
39 |
SAB |
Kyrgyzská republika |
TEZ JET |
46 |
TEZ |
Kyrgyzská republika |
VALOR AIR |
07 |
VAC |
Kyrgyzská republika |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Libérie odpovědných za regulační dohled. |
|
|
Libérie |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Libye odpovědných za regulační dohled, včetně |
|
|
Libye |
AFRIQIYAH AIRWAYS |
007/01 |
AAW |
Libye |
AIR LIBYA |
004/01 |
TLR |
Libye |
BURAQ AIR |
002/01 |
BRQ |
Libye |
GHADAMES AIR TRANSPORT |
012/05 |
GHT |
Libye |
GLOBAL AVIATION AND SERVICES |
008/05 |
GAK |
Libye |
LIBYAN AIRLINES |
001/01 |
LAA |
Libye |
PETRO AIR |
025/08 |
PEO |
Libye |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Nepálu odpovědných za regulační dohled, včetně |
|
|
Nepálská federativní demokratická republika |
AIR DYNASTY HELI. S. |
035/2001 |
Neznámý |
Nepálská federativní demokratická republika |
AIR KASTHAMANDAP |
051/2009 |
Neznámý |
Nepálská federativní demokratická republika |
BUDDHA AIR |
014/1996 |
BHA |
Nepálská federativní demokratická republika |
FISHTAIL AIR |
017/2001 |
Neznámý |
Nepálská federativní demokratická republika |
GOMA AIR |
064/2010 |
Neznámý |
Nepálská federativní demokratická republika |
HIMALAYA AIRLINES |
084/2015 |
HIM |
Nepálská federativní demokratická republika |
MAKALU AIR |
057 A/2009 |
Neznámý |
Nepálská federativní demokratická republika |
MANANG AIR PVT LTD |
082/2014 |
Neznámý |
Nepálská federativní demokratická republika |
MOUNTAIN HELICOPTERS |
055/2009 |
Neznámý |
Nepálská federativní demokratická republika |
MUKTINATH AIRLINES |
081/2013 |
Neznámý |
Nepálská federativní demokratická republika |
NEPAL AIRLINES CORPORATION |
003/2000 |
RNA |
Nepálská federativní demokratická republika |
SAURYA AIRLINES |
083/2014 |
Neznámý |
Nepálská federativní demokratická republika |
SHREE AIRLINES |
030/2002 |
SHA |
Nepálská federativní demokratická republika |
SIMRIK AIR |
034/2000 |
Neznámý |
Nepálská federativní demokratická republika |
SIMRIK AIRLINES |
052/2009 |
RMK |
Nepálská federativní demokratická republika |
SITA AIR |
033/2000 |
Neznámý |
Nepálská federativní demokratická republika |
TARA AIR |
053/2009 |
Neznámý |
Nepálská federativní demokratická republika |
YETI AIRLINES DOMESTIC |
037/2004 |
NYT |
Nepálská federativní demokratická republika |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Svatého Tomáše a Princova ostrova odpovědných za regulační dohled, včetně |
|
|
Svatý Tomáš a Princův ostrov |
AFRICA'S CONNECTION |
10/AOC/2008 |
ACH |
Svatý Tomáš a Princův ostrov |
STP AIRWAYS |
03/AOC/2006 |
STP |
Svatý Tomáš a Princův ostrov |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Sierry Leone odpovědných za regulační dohled, včetně |
|
|
Sierra Leone |
AIR RUM, LTD |
Neznámý |
RUM |
Sierra Leone |
DESTINY AIR SERVICES, LTD |
Neznámý |
DTY |
Sierra Leone |
HEAVYLIFT CARGO |
Neznámý |
Neznámý |
Sierra Leone |
ORANGE AIR SIERRA LEONE LTD |
Neznámý |
ORJ |
Sierra Leone |
PARAMOUNT AIRLINES, LTD |
Neznámý |
PRR |
Sierra Leone |
SEVEN FOUR EIGHT AIR SERVICES LTD |
Neznámý |
SVT |
Sierra Leone |
TEEBAH AIRWAYS |
Neznámý |
Neznámý |
Sierra Leone |
Všichni letečtí dopravci, kteří získali osvědčení od orgánů Súdánu odpovědných za regulační dohled, včetně |
|
|
Súdánská republika |
ALFA AIRLINES SD |
54 |
AAJ |
Súdánská republika |
BADR AIRLINES |
35 |
BDR |
Súdánská republika |
BLUE BIRD AVIATION |
11 |
BLB |
Súdánská republika |
ELDINDER AVIATION |
8 |
DND |
Súdánská republika |
GREEN FLAG AVIATION |
17 |
Neznámý |
Súdánská republika |
HELEJETIC AIR |
57 |
HJT |
Súdánská republika |
KATA AIR TRANSPORT |
9 |
KTV |
Súdánská republika |
KUSH AVIATION CO. |
60 |
KUH |
Súdánská republika |
NOVA AIRWAYS |
46 |
NOV |
Súdánská republika |
SUDAN AIRWAYS CO. |
1 |
SUD |
Súdánská republika |
SUN AIR |
51 |
SNR |
Súdánská republika |
TARCO AIR |
56 |
TRQ |
Súdánská republika |
(1) Leteckým dopravcům uvedeným v příloze A by mohlo být dovoleno uplatňovat přepravní práva tím, že použijí letadlo pronajaté s posádkou od leteckého dopravce, na kterého se zákaz provozování letecké dopravy nevztahuje, za předpokladu, že jsou dodrženy příslušné bezpečnostní normy.
PŘÍLOHA II
Příloha B nařízení (ES) č. 474/2006 se nahrazuje tímto:
„PŘÍLOHA B
SEZNAM LETECKÝCH DOPRAVCŮ, KTEŘÍ PODLÉHAJÍ PROVOZNÍM OMEZENÍM V UNII (1)
Jméno právnické osoby leteckého dopravce, jak je uvedeno na jeho osvědčení leteckého provozovatele (AOC) (a jeho obchodní jméno, pokud je odlišné) |
Číslo osvědčení leteckého provozovatele (AOC) |
Třípísmenný kód ICAO |
Stát provozovatele |
Typ letadla podléhající omezení |
Poznávací značka/značky a případně výrobní číslo/čísla letadla podléhajícího omezení |
Stát zápisu do rejstříku |
TAAG ANGOLA AIRLINES |
001 |
DTA |
Angolská republika |
Celý letadlový park s výjimkou: letadel typu Boeing B737-700, letadel typu Boeing B777-200, letadel typu Boeing B777-300 a letadel typu B777-300ER. |
Celý letadlový park s výjimkou: letadel v rámci letadlového parku Boeing B737-700, jak je uvedeno v AOC, letadel v rámci letadlového parku Boeing B777-200, jak je uvedeno v AOC, letadel v rámci letadlového parku Boeing B777-300, jak je uvedeno v AOC, letadel v rámci letadlového parku B777-300ER, jak je uvedeno v AOC. |
Angolská republika |
AIR SERVICE COMORES |
06-819/TA-15/DGACM |
KMD |
Komory |
Celý letadlový park s výjimkou: LET 410 UVP. |
Celý letadlový park s výjimkou: D6-CAM (851336). |
Komory |
AFRIJET BUSINESS SERVICE (2) |
002/MTAC/ANAC-G/DSA |
ABS |
Gabonská republika |
Celý letadlový park s výjimkou: 2 letadel typu Falcon 50 a 2 letadel typu Falcon 900. |
Celý letadlový park s výjimkou: TR-LGV; TR-LGY; TR-AFJ; TR-AFR. |
Gabonská republika |
NOUVELLE AIR AFFAIRES GABON (SN2AG) |
003/MTAC/ANAC-G/DSA |
NVS |
Gabonská republika |
Celý letadlový park s výjimkou: 1 letadla typu Challenger CL-601 a 1 letadla typu HS-125-800. |
Celý letadlový park s výjimkou: TR-AAG a ZS-AFG. |
Gabonská republika; Jihoafrická republika |
IRAN AIR |
FS100 |
IRA |
Íránská islámská republika |
Všechna letadla typu Fokker F100 a typu Boeing B747. |
Letadla typu Fokker F100, jak je uvedeno v AOC; letadla typu Boeing B747, jak je uvedeno v AOC. |
Íránská islámská republika |
AIR KORYO |
GAC-AOC/KOR-01 |
KOR |
Korejská lidově demokratická republika |
Celý letadlový park s výjimkou: 2 letadel typu TU-204. |
Celý letadlový park s výjimkou: P-632 a P-633. |
Korejská lidově demokratická republika |
(1) Leteckým dopravcům uvedeným v příloze B by mohlo být dovoleno uplatňovat přepravní práva tím, že použijí letadlo pronajaté s posádkou od leteckého dopravce, na kterého se zákaz provozování letecké dopravy nevztahuje, za předpokladu, že jsou dodrženy příslušné bezpečnostní normy.
(2) Dopravce Afrijet má povoleno používat pro svou současnou úroveň provozu v Unii pouze konkrétní uvedená letadla.