(EU) 2018/674Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/674 ze dne 17. listopadu 2017, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU, pokud jde o dobíjecí stanice pro motorová vozidla kategorie L, dodávky elektřiny z pevniny pro plavidla vnitrozemské plavby a LNG plnicí stanice pro vodní dopravu, a kterým se mění uvedená směrnice, pokud jde o přípojky pro motorová vozidla pro účely plnění plynného vodíku (Text s významem pro EHP. )
Publikováno: | Úř. věst. L 114, 4.5.2018, s. 1-3 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 17. listopadu 2017 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 24. května 2018 | Nabývá účinnosti: | 24. května 2020 |
Platnost předpisu: | Zrušen předpisem (EU) 2019/1745 | Pozbývá platnosti: | 12. listopadu 2021 |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2018/674
ze dne 17. listopadu 2017,
kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU, pokud jde o dobíjecí stanice pro motorová vozidla kategorie L, dodávky elektřiny z pevniny pro plavidla vnitrozemské plavby a LNG plnicí stanice pro vodní dopravu, a kterým se mění uvedená směrnice, pokud jde o přípojky pro motorová vozidla pro účely plnění plynného vodíku
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva (1), a zejména na čl. 4 odst. 14, čl. 5 odst. 3 a čl. 6 odst. 11 uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Normalizační práce Komise má zajistit, aby byly v evropských nebo mezinárodních normách stanoveny technické specifikace pro interoperabilitu dobíjecích a plnicích stanic, a to určením požadovaných technických specifikací s přihlédnutím ke stávajícím evropským normám a související mezinárodní činnosti v oblasti normalizace. |
(2) |
Podle čl. 10 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1025/2012 (2) požádala (3) Komise Evropský výbor pro normalizaci (CEN) a Evropský výbor pro normalizaci v elektrotechnice (CENELEC), aby vypracovaly a přijaly odpovídající evropské normy (EN), nebo změnily již existující evropské normy pro: dodávky elektřiny pro silniční a námořní dopravu a vnitrozemskou plavbu; dodávky vodíku pro silniční dopravu; dodávky zemního plynu, včetně biomethanu, pro silniční a námořní dopravu a vnitrozemskou plavbu. |
(3) |
Normy vypracované organizacemi CEN a CENELEC byly přijaty ze strany evropského průmyslu, aby byla v celé Unii zajištěna mobilita s vozidly a plavidly na různá paliva. |
(4) |
Dopisem ze dne 13. července 2017 informovaly organizace CEN a CENELEC Komisi o normách, které se mají uplatňovat na veřejně přístupné dobíjecí stanice na střídavý proud pro motorová vozidla kategorie L. |
(5) |
V červenci 2016 přijaly organizace CEN a CENELEC normu EN ISO 17268 „Plynný vodík – Plnicí rozhraní pozemních vozidel“, kterou zveřejnily v listopadu 2016. |
(6) |
V únoru 2017 přijaly a zveřejnily organizace CEN a CENELEC normu EN ISO 20519 „Lodě a lodní technika – Specifikace pro doplňování paliva plavidlům poháněným na zkapalněný zemní plyn“. |
(7) |
Ještě dříve, v prosinci 2009, byla přijata norma EN 15869-2 „Plavidla vnitrozemské plavby – Elektrická břehová přípojka, třífázový proud 400 V, do 63 A, 50 Hz – Část 2: Přípojka na břehu, požadavky na bezpečnost“, která byla zveřejněna v únoru 2010. |
(8) |
Normy, které jsou předmětem tohoto aktu v přenesené pravomoci, byly konzultovány se skupinou odborníků v rámci fóra pro udržitelnou dopravu a tato skupina k nim poskytla poradenství. |
(9) |
Komise by měla odpovídajícím způsobem doplnit a změnit směrnici 2014/94/EU, pokud jde o odkazy na evropské normy vypracované organizacemi CEN a CENELEC. |
(10) |
Kde mají být prostřednictvím aktů v přenesené pravomoci stanoveny, aktualizovány či doplněny nové technické specifikace uvedené v příloze II směrnice 2014/94/EU, by mělo platit přechodné období v délce 24 měsíců. Data zveřejnění norem byla dohodnuta po jednání s organizacemi CEN-CENELEC a s přihlédnutím k datu, ke kterému budou k dispozici nové plnicí a dobíjecí stanice, jak je stanoveno ve směrnici 2014/94/EU, ke zdokonalování příslušných technologií a k aktuální práci mezinárodních normalizačních organizací, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Veřejně přístupné dobíjecí stanice na střídavý proud se zdánlivým výkonem nejvýše 3,7 kVA vyhrazené pro elektrická vozidla kategorie L by měly být pro účely interoperability vybaveny alespoň:
a) |
zásuvkami nebo vozidlovými zásuvkovými přípojkami typu 3a, jak je popsáno v normě EN 62196-2 (u režimu nabíjení 3); |
b) |
zásuvkami a zásuvkovými přípojkami vyhovujícími normě IEC 60884 (u režimů nabíjení 1 nebo 2). |
Veřejně přístupné dobíjecí stanice na střídavý proud se zdánlivým výkonem vyšším než 3,7 kVA vyhrazené pro elektrická vozidla kategorie L by měly být pro účely interoperability vybaveny alespoň zásuvkami nebo vozidlovými zásuvkovými přípojkami typu 2, jak je popsáno v normě EN 62196-2.
Článek 2
Dodávky elektřiny z pevniny pro plavidla vnitrozemské plavby musí vyhovovat normě EN 15869-2 „Plavidla vnitrozemské plavby – Elektrická břehová přípojka, třífázový proud 400 V, do 63 A, 50 Hz – Část 2: Přípojka na břehu, požadavky na bezpečnost“.
Článek 3
LNG plnicí stanice pro plavidla vnitrozemské plavby nebo námořní lodě, na které se nevztahuje mezinárodní předpis pro stavbu a vybavení lodí hromadně přepravujících zkapalněné plyny (předpis IGC), musí vyhovovat normě EN ISO 20519.
Článek 4
V příloze II směrnice 2014/94/EU se bod 2.4 nahrazuje tímto:
„2.4 |
Přípojky pro motorová vozidla pro účely plnění plynného vodíku musí vyhovovat normě EN ISO 17268 „Plynný vodík – Plnicí rozhraní pozemních vozidel“.“ |
Článek 5
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se od 24. května 2020.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 17. listopadu 2017.
Za Komisi
předseda
Jean-Claude JUNCKER
(1) Úř. věst. L 307, 28.10.2014, s. 1.
(2) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1025/2012 ze dne 25. října 2012 o evropské normalizaci, změně směrnic Rady 89/686/EHS a 93/15/EHS a směrnic Evropského parlamentu a Rady 94/9/ES, 94/25/ES, 95/16/ES, 97/23/ES, 98/34/ES, 2004/22/ES, 2007/23/ES, 2009/23/ES a 2009/105/ES, a kterým se ruší rozhodnutí Rady 87/95/EHS a rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1673/2006/ES (Úř. věst. L 316, 14.11.2012, s. 12).
(3) M/533 prováděcí rozhodnutí Komise C(2015) 1330 final ze dne 12. března 2015 o žádosti o normalizaci adresované evropským normalizačním organizacím v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1025/2012, o vypracování evropských norem pro infrastrukturu pro alternativní paliva.