|
2)
|
Zjišťují se tyto proměnné:
a)
|
Přístup jednotlivců a/nebo domácností k systémům informačních a komunikačních technologií a jejich používání
i)
|
za všechny domácnosti:
—
|
přístup k internetu doma (prostřednictvím jakéhokoli zařízení);
|
|
ii)
|
za domácnosti s přístupem k internetu:
—
|
internetové připojení: pevné vysokorychlostní připojení, např. DSL, ADSL, VDSL, kabel, optický kabel, satelit, veřejné WiFi,
|
—
|
internetové připojení: mobilní vysokorychlostní připojení (prostřednictvím mobilní telefonní sítě, alespoň 3G, např. UMTS, s využitím SIM karty nebo USB klíče, mobilního telefonu nebo telefonu smartphone jako modemu),
|
—
|
(nepovinně) internetové připojení: vytáčené připojení přes běžnou telefonní linku nebo ISDN,
|
—
|
(nepovinně) internetové připojení: mobilní nízkorychlostní připojení (prostřednictvím mobilní telefonní sítě, méně než 3G, např. 2G+/GPRS, s využitím SIM karty nebo USB klíče, mobilního telefonu nebo telefonu smartphone jako modemu).
|
|
|
b)
|
Používání internetu k různým účelům jednotlivci a/nebo domácnostmi
i)
|
za všechny jednotlivce:
—
|
poslední použití internetu (během posledních tří měsíců; před třemi měsíci až jedním rokem; před více než jedním rokem; jednotlivec nikdy nepoužil Internet);
|
|
ii)
|
za jednotlivce, kteří používali Internet:
—
|
poslední použití internetu k obchodním činnostem k soukromým účelům (během posledních tří měsíců; před třemi měsíci až jedním rokem; před více než jedním rokem; jednotlivec nikdy nepoužil Internet k nákupu nebo objednávce);
|
|
iii)
|
za jednotlivce, kteří během posledních tří měsíců použili Internet:
—
|
průměrná frekvence používání internetu během posledních tří měsíců (každý den nebo téměř každý den; alespoň jednou týdně (ale ne každý den); méně než jednou týdně),
|
—
|
používání stolního počítače pro přístup k internetu během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání laptopu nebo netbooku pro přístup k internetu během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání tabletu pro přístup k internetu během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání mobilního telefonu nebo telefonu smartphone pro přístup k internetu během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání jiných mobilních zařízení (např. multimediálních přehrávačů, herních konzolí, čteček elektronických knih, chytrých hodinek (smart watch)) pro přístup k internetu během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání inteligentních televizorů (smart TV, přímo připojené k internetu, např. prostřednictvím WiFi, a nikoli prostřednictvím samostatného zařízení, které televizor využívá jako vetší obrazovku) pro přístup k internetu během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro odesílání a přijímání elektronické pošty,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro telefonování přes Internet, videotelefonování (prostřednictvím webové kamery) přes Internet (s využitím aplikací),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro účast v sociálních sítích (vytvoření uživatelského profilu, vkládání zpráv nebo jiných příspěvků),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro četbu zpravodajství on-line, novin on-line nebo zpravodajských magazínů on-line,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro hledání informací o zboží nebo službách,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro hraní nebo stahování her,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro poslech hudby (např. webových rádií, streamované hudby),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro sledování televizních pořadů streamovaných přes Internet (živé vysílání nebo již odvysílané pořady), poskytovaných televizními stanicemi,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro sledování videa na vyžádání od poskytovatelů komerčních služeb,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro sledování videa prostřednictvím služeb pro sdílení souborů,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro vkládání vlastní tvorby (např. textů, fotografií, videosouborů, hudebních souborů, softwaru) na jakékoli internetové stránky za účelem sdílení,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro vytváření internetových stránek nebo blogů,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro hledání informací o zdraví,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro sjednání schůzky u praktického lékaře prostřednictvím internetových stránek (např. internetové stránky nemocnice nebo zdravotního střediska),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro využívání služeb v souvislosti s cestováním nebo s ubytováním souvisejícím s cestováním,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro prodej zboží nebo služeb (např. prostřednictvím aukcí on-line),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro internetové bankovnictví,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro využití platebních účtů k úhradě zboží nebo služeb nakoupených přes Internet,
|
—
|
používání úložiště dat (storage space) na internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro ukládání dokumentů, obrázků, hudebních souborů, videosouborů nebo jiných souborů (např. Google Drive, Dropbox, Windows OneDrive, iCloud, Amazon Cloud Drive),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k činnostem spojeným s učením pro vzdělávací, profesní nebo soukromé účely formou účasti na kurzu on-line,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k činnostem spojeným s učením pro vzdělávací, profesní nebo soukromé účely formou používání materiálů on-line jiných než úplné kurzy on-line (např. audiovizuální materiály, výukový software on-line, elektronické učebnice),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k činnostem spojeným s učením pro vzdělávací, profesní nebo soukromé účely: komunikace s vyučujícími nebo studenty s využitím výukových internetových stránek/portálů,
|
—
|
(nepovinně) používání internetu během posledních tří měsíců k jiným činnostem než činnostem spojeným s učením pro vzdělávací, profesní nebo soukromé účely;
|
|
iv)
|
za jednotlivce, kteří během posledních tří měsíců použili inteligentní televizor (smart TV) pro přístup k internetu:
—
|
používání inteligentních televizorů pro sledování televizních pořadů streamovaných přes Internet (živé vysílání nebo již odvysílané pořady) během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání inteligentních televizorů pro sledování videa (na vyžádání nebo od poskytovatelů služeb pro sdílení souborů) během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání inteligentních televizorů pro surfování na internetu pomocí prohlížeče během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání inteligentních televizorů pro využití jiných aplikací (např. Skype, Facebook, hry, nakupování on-line) během posledních tří měsíců;
|
|
v)
|
za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet k soukromým účelům:
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců za účelem nákupu nebo prodeje akcií, dluhopisů, fondů nebo jiných investičních služeb,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců za účelem nákupu nebo obnovy pojištění, včetně pojištění, které se poskytuje v rámci balíčku s dalšími službami (např. cestovní pojištění poskytované společně s letenkou),
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců za účelem přijetí půjčky nebo úvěru od banky nebo jiného poskytovatele finančních služeb;
|
|
vi)
|
za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet k obchodním činnostem k soukromým účelům:
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání jídla nebo potravin,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání zboží pro domácnost,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání léků,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání oblečení nebo sportovních potřeb,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání počítačového hardwaru,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání elektronických zařízení (včetně fotoaparátů),
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání telekomunikačních služeb (např. televize, předplaceného vysokorychlostního připojení, předplaceného připojení pomocí pevné linky nebo mobilního telefonu, doplnění kreditu pro předplacené telefonní karty),
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání ubytování na dovolené (např. hotelů),
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání dalších služeb spojených s cestováním (např. jízdenek/letenek, pronájmu auta),
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání vstupenek na různé akce,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání filmů nebo hudby,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání knih, časopisů nebo novin (včetně elektronických knih),
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání materiálů pro elektronické učení,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání softwaru videoher, jiného počítačového softwaru a aktualizací,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání jiného zboží nebo služeb,
|
—
|
zboží či služby zakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců u tuzemských prodejců,
|
—
|
zboží či služby zakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců u prodejců z jiných zemí EU,
|
—
|
zboží či služby zakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců u prodejců z ostatních zemí světa,
|
—
|
zboží či služby zakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců v případě, že země původu prodejce je neznámá,
|
—
|
počet objednávek přes Internet nebo množství zboží či služeb zakoupených přes Internet během posledních tří měsíců (počet objednávek/nákupů nebo podle jednotlivých kategorií: 1–2 objednávky/nákupy; mezi > 2 a 5 objednávkami/nákupy; mezi > 5 a 10 objednávkami/nákupy; > 10 objednávek/nákupů),
|
—
|
celková hodnota zboží či služeb (kromě akcií či jiných finančních služeb) zakoupených přes Internet během posledních tří měsíců (v eurech nebo podle jednotlivých kategorií: méně než 50 EUR; 50 EUR až méně než 100 EUR; 100 EUR až méně než 500 EUR; 500 EUR až méně než 1 000 EUR; 1 000 EUR nebo více; nezjištěno),
|
—
|
(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě technické závady na internetové stránce při objednávání či placení,
|
—
|
(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě obtíží při vyhledávání informací o zárukách a dalších zákonných právech,
|
—
|
(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě zboží/služeb dodaných později, než bylo uvedeno,
|
—
|
(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě vyšších celkových nákladů, než bylo uvedeno (např. vyšší dodací náklady, neočekávaný poplatek za transakci),
|
—
|
(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě dodání jiného nebo poškozeného zboží,
|
—
|
(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě problémů s podvodným jednáním (např. nebylo dodáno žádné zboží/služby, došlo ke zneužití údajů kreditní karty),
|
—
|
(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě obtížného vyřizování stížností a zjednávání nápravy nebo po podání stížnosti nenásledovala uspokojivá odpověď,
|
—
|
(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem, protože zahraniční prodejce zboží/služby neprodává v zemi zájemce,
|
—
|
(nepovinně) jiné problémy při použití internetu k obchodním činnostem,
|
—
|
(nepovinně) žádné problémy při použití internetu k obchodním činnostem,
|
—
|
frekvence používání informací získaných z více internetových stránek maloobchodních prodejců, výrobců nebo poskytovatelů služeb před nákupem během posledních dvanácti měsíců: vždy nebo téměř vždy, někdy, zřídka nebo nikdy,
|
—
|
frekvence používání informací získaných z internetových stránek nebo aplikací pro porovnání cen nebo produktů před nákupem během posledních dvanácti měsíců: vždy nebo téměř vždy, někdy, zřídka nebo nikdy,
|
—
|
frekvence používání informací o hodnocení ze strany zákazníků na internetových stránkách nebo blozích před nákupem během posledních dvanácti měsíců: vždy nebo téměř vždy, někdy, zřídka nebo nikdy,
|
—
|
zboží či služby nakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců okamžitým kliknutím/nákupem prostřednictvím reklamy umístěné na internetových stránkách nebo aplikacích sociálních médií.
|
|
|
c)
|
Bezpečnost a důvěryhodnost informačních a komunikačních technologií
i)
|
za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet:
—
|
osobní informace poskytnuté přes Internet během posledních dvanácti měsíců týkající se osobních údajů (např. jméno, datum narození, číslo průkazu totožnosti),
|
—
|
osobní informace poskytnuté přes Internet během posledních dvanácti měsíců týkající se kontaktních údajů (např. adresa bydliště, telefonní číslo, elektronická adresa),
|
—
|
osobní informace poskytnuté přes Internet během posledních dvanácti měsíců týkající se platebních údajů (např. číslo kreditní nebo debetní karty, číslo bankovního účtu),
|
—
|
jiné osobní informace poskytnuté přes Internet během posledních dvanácti měsíců (např. fotografie, informace o současné zeměpisné poloze, informace týkající se zdravotního stavu, zaměstnání, příjmů),
|
—
|
žádné osobní informace poskytnuté přes Internet během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
seznámení se s prohlášením o ochraně osobních údajů před poskytnutím osobních informací během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
omezený přístup k údajům o zeměpisné poloze během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
omezený přístup k profilu nebo obsahu na sociálních sítích během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
odmítnutí souhlasu s použitím osobních údajů pro reklamní účely během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
ověření, že internetové stránky, pro něž měly být osobní údaje poskytnuty, byly zabezpečené (např. internetové stránky https, logo nebo certifikát bezpečnosti), během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
žádost adresovaná internetovým stránkám nebo vyhledávačům o přístup k údajům, které mají o respondentovi, za účelem jejich aktualizace nebo odstranění, během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
informovanost o tom, že pomocí souborů cookies lze sledovat pohyb osob na internetu, vytvořit profil každého uživatele a zasílat uživatelům cílenou reklamu,
|
—
|
(nepovinně) obavy, že činnosti on-line jsou zaznamenávány pro účely na míru přizpůsobené reklamy (velké obavy, určité obavy nebo žádné obavy),
|
—
|
nastavení zabezpečení prohlížeče již bylo v minulosti změněno, aby se zabránilo nebo omezilo ukládání množství souborů cookies na vlastním počítači,
|
—
|
používání softwaru na ochranu před sledováním (anti-tracking software).
|
|
|
d)
|
Dovednosti a znalosti v oblasti informačních a komunikačních technologií
i)
|
za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet:
—
|
znalosti – přenos souborů mezi počítačem a jinými zařízeními,
|
—
|
znalosti – instalace softwaru nebo aplikací,
|
—
|
znalosti – změna nastavení jakéhokoli softwaru, včetně operačních systémů nebo programů pro počítačovou bezpečnost,
|
—
|
znalosti – kopírování nebo přesunování souborů či složek,
|
—
|
znalosti – používání softwaru pro zpracování textu,
|
—
|
znalosti – tvorba prezentací nebo dokumentů, které obsahují text, obrázky, tabulky nebo grafy,
|
—
|
znalosti – používání tabulkových procesorů,
|
—
|
znalosti – editace fotografií, videosouborů nebo audiosouborů,
|
—
|
znalosti – používání kódů určitého programovacího jazyka;
|
|
ii)
|
za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet:
—
|
znalosti – používání pokročilých funkcí tabulkových procesorů pro uspořádání a analýzu údajů, např. třídění, filtrování, používání vzorců, vytváření grafů.
|
|
|
e)
|
Překážky ve využívání informačních a komunikačních technologií a internetu
i)
|
za domácnosti bez přístupu k internetu doma s uvedením důvodu, proč nemají přístup k internetu doma:
—
|
mají přístup k internetu jinde,
|
—
|
nepotřebují Internet (např. z toho důvodu, že není užitečný nebo zajímavý),
|
—
|
náklady na vybavení jsou příliš vysoké,
|
—
|
příliš vysoké poplatky za připojení (telefon, smlouvy o poskytování služeb DSL),
|
—
|
obavy o soukromí nebo bezpečnost,
|
—
|
vysokorychlostní Internet není v dané oblasti k dispozici,
|
—
|
jiný důvod či jiné důvody.
|
|
|
f)
|
Používání informačních a komunikačních technologií jednotlivci k výměně informací a služeb s veřejnou správou (elektronická veřejná správa, e-government)
i)
|
za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet:
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům pro získání informací z internetových stránek orgánů veřejné moci nebo internetových stránek veřejných služeb,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům pro stahování úředních formulářů z internetových stránek orgánů veřejné moci nebo internetových stránek veřejných služeb,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům pro předložení vyplněných internetových formulářů orgánům veřejné moci nebo institucím veřejných služeb;
|
|
ii)
|
za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům nepředložili žádné vyplněné formuláře na internetových stránkách orgánů veřejné moci a kteří tak neučinili z tohoto důvodu:
—
|
předložení úředních formulářů nebylo zapotřebí;
|
|
iii)
|
za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům nepředložili žádné vyplněné formuláře na internetových stránkách orgánů veřejné moci a kteří, přestože předložení úředních formulářů bylo nezbytné, tak neučinili z tohoto důvodu:
—
|
taková služba internetové stránky nebyla k dispozici,
|
—
|
nedostatek znalostí či vědomostí (jednotlivec např. nevěděl, jak internetovou stránku použít nebo bylo její použití příliš složité),
|
—
|
obavy týkající se ochrany a bezpečnosti osobních údajů,
|
—
|
(nepovinně) absence elektronického podpisu nebo problémy s ním či absence elektronického průkazu totožnosti/elektronického certifikátu nebo problémy s nimi (vyžaduje se pro ověření totožnosti nebo pro využití služby),
|
—
|
jiná osoba tak učinila jménem respondenta (např. konzultant, daňový poradce, příbuzný nebo člen rodiny),
|
—
|
jiný důvod nebo jiné důvody pro nepředložení žádných vyplněných formulářů na internetových stránkách orgánů veřejné moci.
|
|
|
g)
|
Přístup k technologiím poskytujícím možnost připojení k internetu nebo k jiným sítím odkudkoli a kdykoli (všudypřítomná možnost připojení) a jejich využívání
i)
|
za jednotlivce, kteří během posledních tří měsíců použili Internet:
—
|
používání mobilního telefonu nebo telefonu smartphone pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání mobilního telefonu nebo telefonu smartphone prostřednictvím mobilní telefonní sítě pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání mobilního telefonu nebo telefonu smartphone prostřednictvím bezdrátové sítě (např. WiFi) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání přenosného počítače (např. laptopu nebo tabletu) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání přenosného počítače (např. laptopu nebo tabletu) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště prostřednictvím mobilní telefonní sítě s použitím USB klíče, SIM karty nebo mobilního telefonu či telefonu smartphone jako modemu během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání přenosného počítače (např. laptopu nebo tabletu) prostřednictvím bezdrátové sítě (např. WiFi) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců,
|
—
|
používání jiných mobilních zařízení (např. multimediálních přehrávačů, herních konzolí, čteček elektronických knih nebo chytrých hodinek (smart watch)) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců,
|
—
|
nepoužívání mobilního zařízení pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců.
|
|
|
|