(EU) 2015/2003Nařízení Komise (EU) 2015/2003 ze dne 10. listopadu 2015, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 808/2004 o statistice Společenství o informační společnosti (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 294, 11.11.2015, s. 32-49 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 10. listopadu 2015 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 1. prosince 2015 Nabývá účinnosti: 1. prosince 2015
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2015/2003

ze dne 10. listopadu 2015,

kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 808/2004 o statistice Společenství o informační společnosti

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 808/2004 ze dne 21. dubna 2004 o statistice Společenství o informační společnosti (1), a zejména na čl. 8 odst. 2 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení (ES) č. 808/2004 stanoví společný rámec pro systematické vypracovávání evropských statistik o informační společnosti.

(2)

Prováděcí opatření jsou zapotřebí k určení údajů, které mají být poskytnuty za účelem tvorby statistik v modulu 1: „Podniky a informační společnost“ a v modulu 2: „Jednotlivci, domácnosti a informační společnost“, a ke stanovení lhůt pro jejich předání.

(3)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro Evropský statistický systém,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Údaje, které mají být předány za účelem tvorby evropských statistik o informační společnosti, jak stanoví čl. 3 odst. 2 a článek 4 nařízení (ES) č. 808/2004, jsou vymezeny v modulu 1: „Podniky a informační společnost“ v příloze I a v modulu 2: „Jednotlivci, domácnosti a informační společnost“ v příloze II tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 10. listopadu 2015.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 143, 30.4.2004, s. 49.


PŘÍLOHA I

Modul 1: Podniky a informační společnost

A.   Témata a jejich proměnné

1)

Témata, která mají být zahrnuta pro referenční rok 2016, vybraná ze seznamu v příloze I nařízení (ES) č. 808/2004 jsou:

a)

systémy informačních a komunikačních technologií a jejich používání v podnicích;

b)

používání internetu a ostatních elektronických sítí v podnicích;

c)

elektronické obchodování;

d)

elektronické procesy v oblasti podnikání a organizační hlediska;

e)

schopnosti a potřeba dovedností v oblasti informačních a komunikačních technologií v podnicích;

f)

překážky ve využívání informačních a komunikačních technologií, internetu a ostatních elektronických sítí, elektronického obchodování a ostatních elektronických procesů v oblasti podnikání;

g)

přístup k technologiím poskytujícím možnost připojení k internetu nebo k jiným sítím odkudkoli a kdykoli (všudypřítomná možnost připojení) a jejich využívání.

2)

Zjišťují se tyto proměnné týkající se podniků:

a)

Systémy informačních a komunikačních technologií a jejich používání v podnicích

i)

za všechny podniky:

používání počítačů;

ii)

za podniky, jež používají počítače:

(nepovinně) zaměstnanci nebo procento celkového počtu zaměstnanců, kteří používají počítače pro pracovní účely.

b)

Používání internetu a ostatních elektronických sítí v podnicích

i)

za podniky, jež používají počítače:

přístup k internetu,

vystavení nebo zasílání faktur;

ii)

za podniky, jež mají přístup k internetu:

zaměstnanci nebo procento celkového počtu zaměstnanců, kteří používají počítače s přístupem k internetu pro pracovní účely,

internetové připojení: DSL nebo jakýkoli jiný typ pevného vysokorychlostního připojení,

internetové připojení: mobilní vysokorychlostní připojení prostřednictvím přenosného zařízení používajícího mobilní telefonní sítě (3G nebo 4G),

(nepovinně) internetové připojení: mobilní vysokorychlostní připojení prostřednictvím přenosného počítače používajícího mobilní telefonní sítě (3G nebo 4G),

(nepovinně) internetové připojení: mobilní vysokorychlostní připojení prostřednictvím jiného přenosného zařízení, například telefonu smartphone, používajícího mobilní telefonní sítě (3G nebo 4G),

zaměstnanci nebo procento celkového počtu zaměstnanců, kteří používají přenosné zařízení poskytované podnikem, jež umožňuje připojení k internetu prostřednictvím mobilní telefonní sítě, pro pracovní účely,

poskytování přenosných zařízení, která umožňují mobilní připojení k internetu, zaměstnancům, pro pracovní účely,

jež mají internetové stránky,

používání sociálních sítí nejen za účelem umístění placené reklamy,

používání podnikových blogů nebo mikroblogů nejen za účelem umístění placené reklamy,

používání internetových stránek určených ke sdílení multimediálního obsahu nejen za účelem umístění placené reklamy,

používání nástrojů sdílení znalostí založených na principu wiki nejen za účelem umístění placené reklamy;

iii)

za podniky, jež pro připojení k internetu využívají DSL nebo jakýkoli jiný typ pevného vysokorychlostního připojení:

maximální smluvně stanovená rychlost stahování nejrychlejšího pevného internetového připojení v Mbit/s v rozsahu: [0,< 2], [2,< 10], [10,< 30], [30,< 100], [≥100];

iv)

za podniky, jež mají internetové stránky, informace o nabídce funkce:

popis zboží či služeb, ceníky,

objednávání nebo rezervace on-line,

možnost pro návštěvníky uzpůsobit si či navrhnout on-line zboží nebo služby,

sledování nebo stav podaných objednávek,

individualizace obsahu internetových stránek pro pravidelné návštěvníky/návštěvníky, kteří stránky navštíví opakovaně,

hypertextové odkazy nebo jiné odkazy na profily podniku v sociálních médiích,

(nepovinně) vývěska volných pracovních míst nebo formulář žádosti o zaměstnání on-line;

v)

za podniky, jež poskytují zaměstnancům přenosná zařízení, která umožňují mobilní připojení k internetu, pro pracovní účely:

poskytování přenosných zařízení pro přístup k systému podnikové elektronické pošty,

poskytování přenosných zařízení pro přístup k podnikovým dokumentům a pro jejich úpravu,

poskytování přenosných zařízení pro používání specializovaných obchodních softwarových aplikací.

c)

Elektronické obchodování

i)

za podniky, jež používají počítače:

přijímání objednávek zboží či služeb provedených prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací (internetový prodej), v předchozím kalendářním roce,

přijímání objednávek zboží či služeb prostřednictvím zpráv typu EDI (prodej prostřednictvím EDI), v předchozím kalendářním roce,

(nepovinně) zadávání objednávek zboží či služeb prostřednictvím internetových stránek, aplikací nebo zpráv typu EDI, v předchozím kalendářním roce;

ii)

za podniky, jež přijaly objednávky zadané prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, v předchozím kalendářním roce:

hodnota nebo procento z celkového obratu elektronického prodeje, které jsou výsledkem objednávek provedených prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, v předchozím kalendářním roce,

procento elektronického prodeje (obratu) soukromým spotřebitelům (obchod mezi podnikem a spotřebitelem B2C), jež je výsledkem objednávek provedených prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, v předchozím kalendářním roce,

procento elektronického prodeje (obratu) jiným podnikům (obchod mezi podniky: B2B) a elektronického prodeje orgánům veřejné moci (obchod mezi podnikem a veřejnou správou: B2G), jež je výsledkem objednávek provedených prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, v předchozím kalendářním roce,

(nepovinně) používání platebních systémů on-line pro prodej prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, tj. platba je součástí procesu objednávky,

(nepovinně) používání platebních systémů off-line pro prodej prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, tj. platba není součástí procesu objednávky;

iii)

za podniky, jež přijaly objednávky výrobků nebo služeb prostřednictvím zpráv typu EDI:

hodnota nebo procento z celkového obratu elektronického prodeje, které jsou výsledkem objednávek provedených prostřednictvím zpráv typu EDI, v předchozím kalendářním roce;

iv)

za podniky, jež zadávaly objednávky prostřednictvím internetových stránek, aplikací nebo zpráv typu EDI, jsou nepovinné tyto informace:

zadávání objednávek zboží či služeb prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, v předchozím kalendářním roce,

zadávání objednávek zboží či služeb prostřednictvím zpráv typu EDI, v předchozím kalendářním roce,

zadávání objednávek zboží či služeb v hodnotě alespoň 1 % celkové hodnoty nákupu prostřednictvím internetových stránek, aplikací nebo zpráv typu EDI, v předchozím kalendářním roce.

d)

Elektronické procesy v oblasti podnikání a organizační hlediska

i)

za podniky, jež používají počítače:

(nepovinně) analýza dat velkého objemu (Big Data) za využití vlastních dat podniku z inteligentních zařízení nebo senzorů jako zdroje dat, v průběhu předchozího kalendářního roku,

(nepovinně) analýza dat velkého objemu (Big Data) za využití geolokačních dat jako zdroje dat, v průběhu předchozího kalendářního roku,

(nepovinně) analýza dat velkého objemu (Big Data) za využití dat získaných ze sociálních médií jako zdroje dat, v průběhu předchozího kalendářního roku,

(nepovinně) analýza dat velkého objemu (Big Data) za využití jiných zdrojů dat, která nejsou popsána v tomto bodě, v průběhu předchozího kalendářního roku;

ii)

za podniky, jež analyzují data velkého objemu (Big Data):

(nepovinně) využití vlastních zaměstnanců podniku pro analýzu dat velkého objemu (Big Data),

(nepovinně) využití externích poskytovatelů služeb pro analýzu dat velkého objemu (Big Data);

iii)

za podniky, jež používají počítače:

vystavení/zasílání jakéhokoli typu faktur v elektronické nebo papírové podobě jiným podnikům, v průběhu předchozího kalendářního roku,

vystavení/zasílání jakéhokoli typu faktur v elektronické nebo papírové podobě orgánům veřejné moci, v průběhu předchozího kalendářního roku,

vystavení/zasílání jakéhokoli typu faktur v elektronické nebo papírové podobě soukromým spotřebitelům, v průběhu předchozího kalendářního roku,

procento všech faktur přijatých jako elektronické faktury ve standardní podobě vhodné pro automatické zpracování (eInvoices), v průběhu předchozího kalendářního roku,

procento všech faktur přijatých jako faktury v papírové podobě nebo v elektronické podobě nevhodné pro automatické zpracování, v průběhu předchozího kalendářního roku;

iv)

za podniky, jež vydávaly/zasílaly faktury jiným podnikům nebo orgánům veřejné moci, v průběhu předchozího kalendářního roku:

procento všech faktur vydaných/zaslaných jako elektronické faktury ve standardní podobě vhodné pro automatické zpracování (eInvoices) jiným podnikům nebo orgánům veřejné moci, v průběhu předchozího kalendářního roku,

procento všech faktur vydaných/zaslaných jako faktury v elektronické podobě nevhodné pro automatické zpracování jiným podnikům nebo orgánům veřejné moci, v průběhu předchozího kalendářního roku,

procento všech faktur vydaných/zaslaných pouze jako faktury v papírové podobě jiným podnikům nebo orgánům veřejné moci, v průběhu předchozího kalendářního roku.

e)

Schopnosti a potřeba dovedností v oblasti informačních a komunikačních technologií v podnicích

i)

za podniky, jež používají počítače:

zaměstnání odborníků na informační a komunikační technologie,

poskytování jakéhokoli typu školení na rozvoj dovedností souvisejících s informačními a komunikačními technologiemi pro odborníky na tyto technologie, v průběhu předchozího kalendářního roku,

poskytování jakéhokoli typu školení na rozvoj dovedností souvisejících s informačními a komunikačními technologiemi pro jiné zaměstnance, v průběhu předchozího kalendářního roku,

nábor nebo pokus o nábor odborníků na informační a komunikační technologie, v průběhu předchozího kalendářního roku,

výkon níže uvedených funkcí informačních a komunikačních technologií v průběhu předchozího kalendářního roku, rozdělených podle kategorií „Především vlastními zaměstnanci podniku, včetně zaměstnanců pracujících v mateřském nebo přidruženém podniku“, „Především externími poskytovateli“, nebo „Nehodí se“:

údržba infrastruktury informačních a komunikačních technologií (serverů, počítačů, tiskáren, sítí),

podpora kancelářského softwaru,

vývoj softwaru/systémů pro řízení podniku,

podpora softwaru/systémů pro řízení podniku,

vývoj internetových aplikací,

podpora internetových aplikací,

bezpečnost a ochrana údajů;

ii)

za podniky, jež používají počítače a provedly nábor nebo se pokusily o nábor odborníků na informační a komunikační technologie, v průběhu předchozího kalendářního roku:

volná pracovní místa pro odborníky na informační a komunikační technologie, jež bylo těžké obsadit.

f)

Překážky ve využívání informačních a komunikačních technologií, internetu a ostatních elektronických sítí, elektronického obchodování a ostatních elektronických procesů v oblasti podnikání

i)

za podniky, jež používají počítače:

(nepovinně) překážky omezující nebo znemožňující prodej prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, které jsou důsledkem nevhodnosti zboží či služeb pro internetový prodej,

(nepovinně) překážky omezující nebo znemožňující prodej prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, které jsou důsledkem problémů spojených s logistikou,

(nepovinně) překážky omezující nebo znemožňující prodej prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, které jsou důsledkem problémů spojených s platbami,

(nepovinně) překážky omezující nebo znemožňující prodej prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, které jsou důsledkem problémů spojených s bezpečností informačních a komunikačních technologií či ochranou údajů,

(nepovinně) překážky omezující nebo znemožňující prodej prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, které jsou důsledkem problémů spojených s právním rámcem,

(nepovinně) překážky omezující nebo znemožňující prodej prostřednictvím internetových stránek nebo aplikací, které jsou důsledkem příliš vysokých investičních nákladů ve srovnání s očekávanými přínosy.

g)

Přístup k technologiím poskytujícím možnost připojení k internetu nebo k jiným sítím odkudkoli a kdykoli (všudypřítomná možnost připojení) a jejich využívání

i)

za podniky, jež mají přístup k internetu:

poskytování vzdáleného přístupu k systému podnikové elektronické pošty, dokumentům nebo aplikacím,

platba za reklamu na internetu,

používání služeb cloud computingu, s výjimkou bezplatných služeb;

ii)

za podniky, jež platí za reklamu na internetu a využívají některou z těchto metod cílené reklamy:

metoda reklamy založená na obsahu nebo klíčových slovech internetových stránek, jež uživatelé vyhledávají,

metoda reklamy založená na sledování minulých aktivit nebo profilu uživatelů internetu,

metoda reklamy založená na geolokaci uživatelů internetu,

jakákoli jiná metoda cílené reklamy, která není popsána výše;

iii)

za podniky, jež mají přístup k internetu a zakupují služby cloud computingu:

používání elektronické pošty v podobě služby cloud computingu,

používání kancelářského softwaru v podobě služby cloud computingu,

provozování databáze (databází) podniku v podobě služby cloud computingu,

ukládání souborů v podobě služby cloud computingu,

používání finančních a účetních softwarových aplikací v podobě služby cloud computingu,

používání řízení vztahů se zákazníky (Customer Relationship Management, CRM) v podobě služby cloud computingu,

používání výpočetní kapacity pro provozování vlastního softwaru podniku v podobě služby cloud computingu,

používání služeb cloud computingu poskytovaných na sdílených serverech, které provozují poskytovatelé služeb,

používání služeb cloud computingu poskytovaných na sdílených serverech, které provozují poskytovatelé služeb a jsou určeny výhradně příslušnému podniku.

3)

Doplňující proměnné týkající se všech podniků, které se zjišťují nebo získávají z alternativních zdrojů:

hlavní ekonomická činnost podniku v předchozím kalendářním roce,

průměrný počet zaměstnaných osob v předchozím kalendářním roce,

celková hodnota obratu bez DPH v předchozím kalendářním roce.

B.   Rozsah pokrytí

Proměnné stanovené v části A bodech 2 a 3 se zjišťují za tyto kategorie podniků:

1)

Ekonomická činnost: podniky zařazené do těchto kategorií NACE Rev. 2:

Kategorie NACE

Popis

Sekce C

„Zpracovatelský průmysl“

Sekce D, E

„Dodávání elektřiny, plynu a páry, zásobování vodou, činnosti související s odpadními vodami a odpady“

Sekce F

„Stavebnictví“

Sekce G

„Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel“

Sekce H

„Doprava a skladování“

Sekce I

„Ubytování, stravování a pohostinství“

Sekce J

„Informační a komunikační činnosti“

Sekce L

„Činnosti v oblasti nemovitostí“

Oddíly 69–74

„Odborné, vědecké a technické činnosti“

Sekce N

„Administrativní a podpůrné činnosti“

Skupina 95.1

„Opravy počítačů a komunikačních zařízení“.

2)

Velikost podniku: podniky s 10 nebo více zaměstnanci. Podniky s méně než 10 zaměstnanci se zahrnují nepovinně.

3)

Zeměpisný rozsah: podniky kdekoli na území členského státu.

C.   Referenční období

Referenčním obdobím pro proměnné, které se vztahují k předchozímu kalendářnímu roku, je rok 2015. Pro ostatní proměnné je referenčním obdobím rok 2016.

D.   Rozdělení údajů

U témat a jejich proměnných uvedených v části A bodě 2 se poskytnou tyto doplňující proměnné:

1)

Rozdělení podle ekonomické činnosti: podle těchto souhrnných ukazatelů NACE Rev. 2:

Agregace NACE Rev. 2

pro případný výpočet vnitrostátních souhrnných ukazatelů

 

10–18

 

19–23

 

24–25

 

26–33

 

35–39

 

41–43

 

45–47

 

47

 

49–53

 

55

 

58–63

 

68

 

69–74

 

77–82

 

26.1–26.4, 26.8, 46.5, 58.2, 61, 62, 63.1, 95.1

Agregace NACE Rev. 2

pro případný výpočet evropských souhrnných ukazatelů

 

10–12

 

13–15

 

16–18

 

26

 

27–28

 

29–30

 

31–33

 

45

 

46

 

55–56

 

58–60

 

61

 

62–63

 

77–78 + 80–82

 

79

 

95.1

2)

Rozdělení podle kategorií velikosti: údaje se rozdělí do těchto kategorií velikosti podle počtu zaměstnanců:

Kategorie velikosti

 

10 zaměstnanců a více

 

10 až 49 zaměstnanců

 

50 až 249 zaměstnanců

 

250 zaměstnanců a více

Pokud jsou takové podniky zahrnuty, údaje se poskytnou rozděleny v souladu s touto tabulkou:

Kategorie velikosti

 

Méně než 10 zaměstnanců (nepovinně)

 

Méně než 5 zaměstnanců (nepovinně)

 

5 až 9 zaměstnanců (nepovinně)

E.   Periodicita

Údaje požadované podle této přílohy se poskytnou jednou za rok 2016.

F.   Lhůty

1)

Agregované údaje, v případě potřeby označené jako důvěrné nebo nespolehlivé, uvedené v článku 6 a bodě 6 přílohy I nařízení (ES) č. 808/2004 se předají Eurostatu před 5. říjnem 2016. Do tohoto dne musí být datový soubor dokončen, validován a schválen.

2)

Metadata uvedená v článku 6 nařízení (ES) č. 808/2004 se předají Eurostatu před 31. květnem 2016.

3)

Zpráva o kvalitě uvedená v čl. 7 odst. 3 nařízení (ES) č. 808/2004 se předá Eurostatu do 5. listopadu 2016.

4)

Údaje a metadata se Eurostatu poskytnou v souladu se standardem pro výměnu dat určeným Eurostatem prostřednictvím služeb jednotného kontaktního místa. Pro metadata a zprávu o kvalitě se použije standardní struktura pro metadata stanovená Eurostatem.


PŘÍLOHA II

Modul 2: Jednotlivci, domácnosti a informační společnost

A.   Témata a jejich proměnné

1)

Témata, která mají být zahrnuta pro referenční rok 2016, vybraná ze seznamu v příloze II nařízení (ES) č. 808/2004 jsou:

a)

přístup jednotlivců a/nebo domácností k systémům informačních a komunikačních technologií a jejich používání;

b)

používání internetu a dalších elektronických sítí k různým účelům jednotlivci a/nebo domácnostmi;

c)

bezpečnost a důvěryhodnost informačních a komunikačních technologií;

d)

dovednosti a znalosti v oblasti informačních a komunikačních technologií;

e)

překážky ve využívání informačních a komunikačních technologií a internetu;

f)

používání informačních a komunikačních technologií jednotlivci k výměně informací a služeb s veřejnou správou (elektronická veřejná správa, e-government);

g)

přístup k technologiím poskytujícím možnost připojení k internetu nebo k jiným sítím odkudkoli a kdykoli (všudypřítomná možnost připojení) a jejich využívání.

2)

Zjišťují se tyto proměnné:

a)

Přístup jednotlivců a/nebo domácností k systémům informačních a komunikačních technologií a jejich používání

i)

za všechny domácnosti:

přístup k internetu doma (prostřednictvím jakéhokoli zařízení);

ii)

za domácnosti s přístupem k internetu:

internetové připojení: pevné vysokorychlostní připojení, např. DSL, ADSL, VDSL, kabel, optický kabel, satelit, veřejné WiFi,

internetové připojení: mobilní vysokorychlostní připojení (prostřednictvím mobilní telefonní sítě, alespoň 3G, např. UMTS, s využitím SIM karty nebo USB klíče, mobilního telefonu nebo telefonu smartphone jako modemu),

(nepovinně) internetové připojení: vytáčené připojení přes běžnou telefonní linku nebo ISDN,

(nepovinně) internetové připojení: mobilní nízkorychlostní připojení (prostřednictvím mobilní telefonní sítě, méně než 3G, např. 2G+/GPRS, s využitím SIM karty nebo USB klíče, mobilního telefonu nebo telefonu smartphone jako modemu).

b)

Používání internetu k různým účelům jednotlivci a/nebo domácnostmi

i)

za všechny jednotlivce:

poslední použití internetu (během posledních tří měsíců; před třemi měsíci až jedním rokem; před více než jedním rokem; jednotlivec nikdy nepoužil Internet);

ii)

za jednotlivce, kteří používali Internet:

poslední použití internetu k obchodním činnostem k soukromým účelům (během posledních tří měsíců; před třemi měsíci až jedním rokem; před více než jedním rokem; jednotlivec nikdy nepoužil Internet k nákupu nebo objednávce);

iii)

za jednotlivce, kteří během posledních tří měsíců použili Internet:

průměrná frekvence používání internetu během posledních tří měsíců (každý den nebo téměř každý den; alespoň jednou týdně (ale ne každý den); méně než jednou týdně),

používání stolního počítače pro přístup k internetu během posledních tří měsíců,

používání laptopu nebo netbooku pro přístup k internetu během posledních tří měsíců,

používání tabletu pro přístup k internetu během posledních tří měsíců,

používání mobilního telefonu nebo telefonu smartphone pro přístup k internetu během posledních tří měsíců,

používání jiných mobilních zařízení (např. multimediálních přehrávačů, herních konzolí, čteček elektronických knih, chytrých hodinek (smart watch)) pro přístup k internetu během posledních tří měsíců,

používání inteligentních televizorů (smart TV, přímo připojené k internetu, např. prostřednictvím WiFi, a nikoli prostřednictvím samostatného zařízení, které televizor využívá jako vetší obrazovku) pro přístup k internetu během posledních tří měsíců,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro odesílání a přijímání elektronické pošty,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro telefonování přes Internet, videotelefonování (prostřednictvím webové kamery) přes Internet (s využitím aplikací),

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro účast v sociálních sítích (vytvoření uživatelského profilu, vkládání zpráv nebo jiných příspěvků),

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro četbu zpravodajství on-line, novin on-line nebo zpravodajských magazínů on-line,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro hledání informací o zboží nebo službách,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro hraní nebo stahování her,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro poslech hudby (např. webových rádií, streamované hudby),

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro sledování televizních pořadů streamovaných přes Internet (živé vysílání nebo již odvysílané pořady), poskytovaných televizními stanicemi,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro sledování videa na vyžádání od poskytovatelů komerčních služeb,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro sledování videa prostřednictvím služeb pro sdílení souborů,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro vkládání vlastní tvorby (např. textů, fotografií, videosouborů, hudebních souborů, softwaru) na jakékoli internetové stránky za účelem sdílení,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro vytváření internetových stránek nebo blogů,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro hledání informací o zdraví,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro sjednání schůzky u praktického lékaře prostřednictvím internetových stránek (např. internetové stránky nemocnice nebo zdravotního střediska),

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro využívání služeb v souvislosti s cestováním nebo s ubytováním souvisejícím s cestováním,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro prodej zboží nebo služeb (např. prostřednictvím aukcí on-line),

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro internetové bankovnictví,

používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro využití platebních účtů k úhradě zboží nebo služeb nakoupených přes Internet,

používání úložiště dat (storage space) na internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro ukládání dokumentů, obrázků, hudebních souborů, videosouborů nebo jiných souborů (např. Google Drive, Dropbox, Windows OneDrive, iCloud, Amazon Cloud Drive),

používání internetu během posledních tří měsíců k činnostem spojeným s učením pro vzdělávací, profesní nebo soukromé účely formou účasti na kurzu on-line,

používání internetu během posledních tří měsíců k činnostem spojeným s učením pro vzdělávací, profesní nebo soukromé účely formou používání materiálů on-line jiných než úplné kurzy on-line (např. audiovizuální materiály, výukový software on-line, elektronické učebnice),

používání internetu během posledních tří měsíců k činnostem spojeným s učením pro vzdělávací, profesní nebo soukromé účely: komunikace s vyučujícími nebo studenty s využitím výukových internetových stránek/portálů,

(nepovinně) používání internetu během posledních tří měsíců k jiným činnostem než činnostem spojeným s učením pro vzdělávací, profesní nebo soukromé účely;

iv)

za jednotlivce, kteří během posledních tří měsíců použili inteligentní televizor (smart TV) pro přístup k internetu:

používání inteligentních televizorů pro sledování televizních pořadů streamovaných přes Internet (živé vysílání nebo již odvysílané pořady) během posledních tří měsíců,

používání inteligentních televizorů pro sledování videa (na vyžádání nebo od poskytovatelů služeb pro sdílení souborů) během posledních tří měsíců,

používání inteligentních televizorů pro surfování na internetu pomocí prohlížeče během posledních tří měsíců,

používání inteligentních televizorů pro využití jiných aplikací (např. Skype, Facebook, hry, nakupování on-line) během posledních tří měsíců;

v)

za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet k soukromým účelům:

používání internetu během posledních dvanácti měsíců za účelem nákupu nebo prodeje akcií, dluhopisů, fondů nebo jiných investičních služeb,

používání internetu během posledních dvanácti měsíců za účelem nákupu nebo obnovy pojištění, včetně pojištění, které se poskytuje v rámci balíčku s dalšími službami (např. cestovní pojištění poskytované společně s letenkou),

používání internetu během posledních dvanácti měsíců za účelem přijetí půjčky nebo úvěru od banky nebo jiného poskytovatele finančních služeb;

vi)

za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet k obchodním činnostem k soukromým účelům:

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání jídla nebo potravin,

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání zboží pro domácnost,

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání léků,

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání oblečení nebo sportovních potřeb,

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání počítačového hardwaru,

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání elektronických zařízení (včetně fotoaparátů),

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání telekomunikačních služeb (např. televize, předplaceného vysokorychlostního připojení, předplaceného připojení pomocí pevné linky nebo mobilního telefonu, doplnění kreditu pro předplacené telefonní karty),

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání ubytování na dovolené (např. hotelů),

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání dalších služeb spojených s cestováním (např. jízdenek/letenek, pronájmu auta),

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání vstupenek na různé akce,

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání filmů nebo hudby,

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání knih, časopisů nebo novin (včetně elektronických knih),

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání materiálů pro elektronické učení,

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání softwaru videoher, jiného počítačového softwaru a aktualizací,

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání jiného zboží nebo služeb,

zboží či služby zakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců u tuzemských prodejců,

zboží či služby zakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců u prodejců z jiných zemí EU,

zboží či služby zakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců u prodejců z ostatních zemí světa,

zboží či služby zakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců v případě, že země původu prodejce je neznámá,

počet objednávek přes Internet nebo množství zboží či služeb zakoupených přes Internet během posledních tří měsíců (počet objednávek/nákupů nebo podle jednotlivých kategorií: 1–2 objednávky/nákupy; mezi > 2 a 5 objednávkami/nákupy; mezi > 5 a 10 objednávkami/nákupy; > 10 objednávek/nákupů),

celková hodnota zboží či služeb (kromě akcií či jiných finančních služeb) zakoupených přes Internet během posledních tří měsíců (v eurech nebo podle jednotlivých kategorií: méně než 50 EUR; 50 EUR až méně než 100 EUR; 100 EUR až méně než 500 EUR; 500 EUR až méně než 1 000 EUR; 1 000 EUR nebo více; nezjištěno),

(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě technické závady na internetové stránce při objednávání či placení,

(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě obtíží při vyhledávání informací o zárukách a dalších zákonných právech,

(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě zboží/služeb dodaných později, než bylo uvedeno,

(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě vyšších celkových nákladů, než bylo uvedeno (např. vyšší dodací náklady, neočekávaný poplatek za transakci),

(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě dodání jiného nebo poškozeného zboží,

(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě problémů s podvodným jednáním (např. nebylo dodáno žádné zboží/služby, došlo ke zneužití údajů kreditní karty),

(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem v podobě obtížného vyřizování stížností a zjednávání nápravy nebo po podání stížnosti nenásledovala uspokojivá odpověď,

(nepovinně) problémy při použití internetu k obchodním činnostem, protože zahraniční prodejce zboží/služby neprodává v zemi zájemce,

(nepovinně) jiné problémy při použití internetu k obchodním činnostem,

(nepovinně) žádné problémy při použití internetu k obchodním činnostem,

frekvence používání informací získaných z více internetových stránek maloobchodních prodejců, výrobců nebo poskytovatelů služeb před nákupem během posledních dvanácti měsíců: vždy nebo téměř vždy, někdy, zřídka nebo nikdy,

frekvence používání informací získaných z internetových stránek nebo aplikací pro porovnání cen nebo produktů před nákupem během posledních dvanácti měsíců: vždy nebo téměř vždy, někdy, zřídka nebo nikdy,

frekvence používání informací o hodnocení ze strany zákazníků na internetových stránkách nebo blozích před nákupem během posledních dvanácti měsíců: vždy nebo téměř vždy, někdy, zřídka nebo nikdy,

zboží či služby nakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců okamžitým kliknutím/nákupem prostřednictvím reklamy umístěné na internetových stránkách nebo aplikacích sociálních médií.

c)

Bezpečnost a důvěryhodnost informačních a komunikačních technologií

i)

za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet:

osobní informace poskytnuté přes Internet během posledních dvanácti měsíců týkající se osobních údajů (např. jméno, datum narození, číslo průkazu totožnosti),

osobní informace poskytnuté přes Internet během posledních dvanácti měsíců týkající se kontaktních údajů (např. adresa bydliště, telefonní číslo, elektronická adresa),

osobní informace poskytnuté přes Internet během posledních dvanácti měsíců týkající se platebních údajů (např. číslo kreditní nebo debetní karty, číslo bankovního účtu),

jiné osobní informace poskytnuté přes Internet během posledních dvanácti měsíců (např. fotografie, informace o současné zeměpisné poloze, informace týkající se zdravotního stavu, zaměstnání, příjmů),

žádné osobní informace poskytnuté přes Internet během posledních dvanácti měsíců,

seznámení se s prohlášením o ochraně osobních údajů před poskytnutím osobních informací během posledních dvanácti měsíců,

omezený přístup k údajům o zeměpisné poloze během posledních dvanácti měsíců,

omezený přístup k profilu nebo obsahu na sociálních sítích během posledních dvanácti měsíců,

odmítnutí souhlasu s použitím osobních údajů pro reklamní účely během posledních dvanácti měsíců,

ověření, že internetové stránky, pro něž měly být osobní údaje poskytnuty, byly zabezpečené (např. internetové stránky https, logo nebo certifikát bezpečnosti), během posledních dvanácti měsíců,

žádost adresovaná internetovým stránkám nebo vyhledávačům o přístup k údajům, které mají o respondentovi, za účelem jejich aktualizace nebo odstranění, během posledních dvanácti měsíců,

informovanost o tom, že pomocí souborů cookies lze sledovat pohyb osob na internetu, vytvořit profil každého uživatele a zasílat uživatelům cílenou reklamu,

(nepovinně) obavy, že činnosti on-line jsou zaznamenávány pro účely na míru přizpůsobené reklamy (velké obavy, určité obavy nebo žádné obavy),

nastavení zabezpečení prohlížeče již bylo v minulosti změněno, aby se zabránilo nebo omezilo ukládání množství souborů cookies na vlastním počítači,

používání softwaru na ochranu před sledováním (anti-tracking software).

d)

Dovednosti a znalosti v oblasti informačních a komunikačních technologií

i)

za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet:

znalosti – přenos souborů mezi počítačem a jinými zařízeními,

znalosti – instalace softwaru nebo aplikací,

znalosti – změna nastavení jakéhokoli softwaru, včetně operačních systémů nebo programů pro počítačovou bezpečnost,

znalosti – kopírování nebo přesunování souborů či složek,

znalosti – používání softwaru pro zpracování textu,

znalosti – tvorba prezentací nebo dokumentů, které obsahují text, obrázky, tabulky nebo grafy,

znalosti – používání tabulkových procesorů,

znalosti – editace fotografií, videosouborů nebo audiosouborů,

znalosti – používání kódů určitého programovacího jazyka;

ii)

za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet:

znalosti – používání pokročilých funkcí tabulkových procesorů pro uspořádání a analýzu údajů, např. třídění, filtrování, používání vzorců, vytváření grafů.

e)

Překážky ve využívání informačních a komunikačních technologií a internetu

i)

za domácnosti bez přístupu k internetu doma s uvedením důvodu, proč nemají přístup k internetu doma:

mají přístup k internetu jinde,

nepotřebují Internet (např. z toho důvodu, že není užitečný nebo zajímavý),

náklady na vybavení jsou příliš vysoké,

příliš vysoké poplatky za připojení (telefon, smlouvy o poskytování služeb DSL),

nedostatek dovedností,

obavy o soukromí nebo bezpečnost,

vysokorychlostní Internet není v dané oblasti k dispozici,

jiný důvod či jiné důvody.

f)

Používání informačních a komunikačních technologií jednotlivci k výměně informací a služeb s veřejnou správou (elektronická veřejná správa, e-government)

i)

za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet:

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům pro získání informací z internetových stránek orgánů veřejné moci nebo internetových stránek veřejných služeb,

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům pro stahování úředních formulářů z internetových stránek orgánů veřejné moci nebo internetových stránek veřejných služeb,

používání internetu během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům pro předložení vyplněných internetových formulářů orgánům veřejné moci nebo institucím veřejných služeb;

ii)

za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům nepředložili žádné vyplněné formuláře na internetových stránkách orgánů veřejné moci a kteří tak neučinili z tohoto důvodu:

předložení úředních formulářů nebylo zapotřebí;

iii)

za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům nepředložili žádné vyplněné formuláře na internetových stránkách orgánů veřejné moci a kteří, přestože předložení úředních formulářů bylo nezbytné, tak neučinili z tohoto důvodu:

taková služba internetové stránky nebyla k dispozici,

nedostatek znalostí či vědomostí (jednotlivec např. nevěděl, jak internetovou stránku použít nebo bylo její použití příliš složité),

obavy týkající se ochrany a bezpečnosti osobních údajů,

(nepovinně) absence elektronického podpisu nebo problémy s ním či absence elektronického průkazu totožnosti/elektronického certifikátu nebo problémy s nimi (vyžaduje se pro ověření totožnosti nebo pro využití služby),

jiná osoba tak učinila jménem respondenta (např. konzultant, daňový poradce, příbuzný nebo člen rodiny),

jiný důvod nebo jiné důvody pro nepředložení žádných vyplněných formulářů na internetových stránkách orgánů veřejné moci.

g)

Přístup k technologiím poskytujícím možnost připojení k internetu nebo k jiným sítím odkudkoli a kdykoli (všudypřítomná možnost připojení) a jejich využívání

i)

za jednotlivce, kteří během posledních tří měsíců použili Internet:

používání mobilního telefonu nebo telefonu smartphone pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců,

používání mobilního telefonu nebo telefonu smartphone prostřednictvím mobilní telefonní sítě pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců,

používání mobilního telefonu nebo telefonu smartphone prostřednictvím bezdrátové sítě (např. WiFi) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců,

používání přenosného počítače (např. laptopu nebo tabletu) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců,

používání přenosného počítače (např. laptopu nebo tabletu) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště prostřednictvím mobilní telefonní sítě s použitím USB klíče, SIM karty nebo mobilního telefonu či telefonu smartphone jako modemu během posledních tří měsíců,

používání přenosného počítače (např. laptopu nebo tabletu) prostřednictvím bezdrátové sítě (např. WiFi) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců,

používání jiných mobilních zařízení (např. multimediálních přehrávačů, herních konzolí, čteček elektronických knih nebo chytrých hodinek (smart watch)) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců,

nepoužívání mobilního zařízení pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště během posledních tří měsíců.

B.   Rozsah pokrytí

1)

Statistické jednotky u proměnných uvedených v části A bodě 2 této přílohy, jež se týkají domácností, jsou domácnosti alespoň s jedním členem ve věku 16 až 74 let.

2)

Statistické jednotky u proměnných uvedených v části A bodě 2 této přílohy, jež se týkají jednotlivců, jsou jednotlivci ve věku 16 až 74 let.

3)

Zeměpisný rozsah zahrnuje domácnosti nebo jednotlivce nebo obojí, žijící kdekoliv na území dotčeného členského státu.

C.   Referenční období

Hlavním referenčním obdobím pro zjišťování statistických údajů je první čtvrtletí roku 2016.

D.   Doplňující sociálně-ekonomické proměnné

1)

U témat a jejich proměnných uvedených v části A bodě 2 této přílohy, jež se týkají domácností, se zjišťují tyto doplňující proměnné:

a)

region bydliště podle klasifikace regionů NUTS1;

b)

(nepovinně) region bydliště podle klasifikace NUTS2;

c)

zeměpisná poloha, tedy zda se bydliště nachází v méně rozvinutých regionech, v přechodových regionech nebo v rozvinutějších regionech;

d)

stupeň urbanizace, tedy zda se bydliště nachází v hustě obydlených oblastech, ve středně obydlených oblastech nebo v řídce obydlených oblastech;

e)

typ domácnosti s uvedením počtu členů domácnosti, (nepovinně) počtu osob ve věku od 16 do 24 let, (nepovinně) počtu studentů ve věku od 16 do 24 let, (nepovinně) počtu osob ve věku od 25 do 64 let, (nepovinně) počtu osob ve věku 65 let a více a samostatně se zjišťuje počet dětí mladších 16 let, (nepovinně) počet dětí ve věku od 14 do 15 let, (nepovinně) počet dětí ve věku od 5 do 13 let, (nepovinně) počet dětí ve věku 4 let nebo mladších);

f)

(nepovinně) čistý měsíční příjem domácnosti, který se zjišťuje jako hodnota nebo příjmová pásma odpovídající příjmovým kvartilům;

g)

(nepovinně) celkový čistý měsíční ekvivalizovaný příjem domácnosti v kvintilech.

2)

U témat a jejich proměnných uvedených v části A bodě 2 této přílohy, jež se týkají jednotlivců, se zjišťují tyto doplňující proměnné:

a)

pohlaví;

b)

země narození, s uvedením, zda se jedná o osobu narozenou v tuzemsku nebo v zahraničí, přičemž se rovněž uvede, zda se jedná o osobu narozenou v jiném členském státě EU nebo ve státě, který není členským státem EU;

c)

státní příslušnost, s uvedením, zda se jedná o státní příslušníky nebo cizí státní příslušníky, a upřesní se, zda osoba má státní příslušnost jiného členského státu EU nebo státní příslušnost státu, který není členským státem EU;

d)

věk, v celých letech; (nepovinně) mladší než 16 nebo starší než 74 let nebo obojí;

e)

(nepovinně) faktický rodinný stav, tedy zda se jedná o osobu žijící v partnerském svazku, či nikoli;

f)

úroveň dosaženého vzdělání (nejvyšší úspěšně ukončené vzdělání) podle Mezinárodní standardní klasifikace vzdělání (ISCED 2011): nanejvýš nižší sekundární vzdělání (ISCED 0, 1 nebo 2) nebo vyšší sekundární nebo postsekundární vzdělání nižší než terciární (ISCED 3 nebo 4) nebo nižší než primární vzdělání (ISCED 0) nebo primární vzdělání (ISCED 1) nebo nižší sekundární vzdělání (ISCED 2) nebo vyšší sekundární vzdělání (ISCED 3) nebo postsekundární vzdělání nižší než terciární (ISCED 4) nebo první stupeň terciárního vzdělání (ISCED 5) nebo titul bakalář nebo jeho ekvivalent (ISCED 6) nebo titul magistr nebo jeho ekvivalent (ISCED 7) nebo titul doktor nebo jeho ekvivalent (ISCED 8);

g)

situace ohledně zaměstnání, s uvedením, zda je osoba zaměstnanec nebo OSVČ, včetně pomáhajících rodinných příslušníků (nepovinně: zaměstnanec nebo OSVČ s plným pracovním úvazkem, zaměstnanec nebo OSVČ s částečným pracovním úvazkem, zaměstnanec s trvalým zaměstnáním nebo zaměstnáním na dobu neurčitou, zaměstnanec s dočasným zaměstnáním nebo smlouvou na dobu určitou, OSVČ, včetně pomáhajících rodinných příslušníků);

h)

(nepovinně) ekonomické odvětví zaměstnání:

Sekce NACE Rev. 2

Popis

A

Zemědělství, lesnictví a rybářství

B, C, D a E

Zpracovatelský průmysl, těžba a dobývání a jiná průmyslová odvětví

F

Stavebnictví

G, H a I

Velkoobchod a maloobchod, doprava, ubytování, stravování a pohostinství

J

Informační a komunikační činnosti

K

Peněžnictví a pojišťovnictví

L

Činnosti v oblasti nemovitostí

M a N

Podnikatelské služby

O, P a Q

Veřejná správa, obrana, vzdělávání, zdravotní a sociální péče

R, S, T a U

Ostatní služby

i)

situace ohledně zaměstnání, s uvedením, zda je osoba nezaměstnaná nebo student/studentka nezapojený/nezapojená do pracovního procesu nebo jiná osoba nezapojená do pracovního procesu (nepovinně: osoba je v důchodu, předčasném důchodu nebo ukončila samostatnou výdělečnou činnost, je trvale zdravotně postižená, v povinné základní vojenské nebo civilní službě, v domácnosti nebo neaktivní z jakéhokoli jiného důvodu;

j)

povolání podle Mezinárodní standardní klasifikace zaměstnání (ISCO-08), s uvedením, zda osoba je manuální pracovník, jiný pracovník, pracovník v oblasti informačních a komunikačních technologií, pracovník v jiné oblasti, než je oblast informačních a komunikačních technologií a nepovinně všechna zaměstnání podle ISCO-08 na úrovni dvou míst číselného kódu.

E.   Periodicita

Údaje se poskytnou jednou za rok 2016.

F.   Lhůty

1)

Individuální záznamy údajů neumožňující přímou identifikaci dotčených statistických jednotek, uvedené v článku 6 a v bodě 6 přílohy II nařízení (ES) č. 808/2004 se předají Eurostatu před 5. říjnem 2016. Do tohoto dne musí být datový soubor dokončen, validován a schválen.

2)

Metadata uvedená v článku 6 nařízení (ES) č. 808/2004 se předají Eurostatu před 31. květnem 2016.

3)

Zpráva o kvalitě uvedená v čl. 7 odst. 3 nařízení (ES) č. 808/2004 se předá Eurostatu do 5. listopadu 2016.

4)

Údaje a metadata se Eurostatu poskytnou v souladu se standardem pro výměnu dat určeným Eurostatem prostřednictvím služeb jednotného kontaktního místa. Pro metadata a zprávu o kvalitě se použije standardní struktura pro metadata stanovená Eurostatem.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU