(EU) 2015/1937Rozhodnutí Komise (EU) 2015/1937 ze dne 21. října 2015 o zřízení nezávislé poradní Evropské fiskální rady

Publikováno: Úř. věst. L 282, 28.10.2015, s. 37-40 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 17. února 2016 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 1. listopadu 2015 Nabývá účinnosti: 1. listopadu 2015
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 14. října 2022

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2015/1937

ze dne 21. října 2015

o zřízení nezávislé poradní Evropské fiskální rady

(Úř. věst. L 282 28.10.2015, s. 37)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2016/221 ze dne 12. února 2016,

  L 40

15

17.2.2016

►M2

ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2022/1946 ze dne 10. října 2022,

  L 268

29

14.10.2022




▼B

ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2015/1937

ze dne 21. října 2015

o zřízení nezávislé poradní Evropské fiskální rady



Článek 1

Zřízení

Zřizuje se nezávislá Evropská fiskální rada (dále jen „rada“).

Článek 2

Poslání a úkoly

1.  
Rada přispívá jako poradce k výkonu funkcí Komise v rámci mnohostranného fiskálního dohledu, který je stanoven v článcích 121, 126 a 136 Smlouvy o fungování Evropské unie, a to v souvislosti s eurozónou.
2.  

Pro účely odstavce 1 plní rada tyto úkoly:

a) 

rada pro Komisi hodnotí provádění fiskálního rámce Unie, zejména pokud jde o horizontální soulad rozhodnutí a provádění rozpočtového dohledu, případy zvláště závažného nedodržení pravidel a přiměřenost aktuální orientace fiskální politiky na úrovni eurozóny i na úrovni jednotlivých členských států. V tomto hodnocení může rada rovněž předkládat návrhy pro budoucí vývoj fiskálního rámce Unie;

b) 

rada na základě ekonomického posouzení poskytuje Komisi doporučení ohledně vhodné budoucí orientace fiskální politiky eurozóny jako celku. Může Komisi poskytovat doporučení ohledně vhodného nastavení fiskální politiky jednotlivých států, aby odpovídalo jejímu doporučení pro celkovou orientaci fiskální politiky eurozóny v rámci pravidel Paktu o stabilitě a růstu. Pokud rada zjistí existenci rizika ohrožujícího řádné fungování hospodářské a měnové unie, může své doporučení doplnit konkrétním posouzením možných opatření politiky v rámci Paktu o stabilitě a růstu;

c) 

rada spolupracuje s fiskálními orgány členských států uvedenými v čl. 6 odst. 1 písm. b) směrnice Rady 2011/85/EU ( 1 ). Tato spolupráce je zaměřena zejména na výměnu osvědčených postupů a podporu vzájemného porozumění v otázkách týkajících se fiskálního rámce Unie;

d) 

rada poskytuje doporučení ad hoc na žádost předsedy Komise.

Článek 3

Složení

1.  
Rada se skládá z předsedy a čtyř členů.
2.  
Předseda dohlíží na plnění úkolů radě svěřených a zajišťuje její řádné fungování. Svolává a řídí zasedání rady. Předsedu a jednoho člena jmenuje Komise na návrh předsedy Komise po konzultaci s místopředsedou pro euro a sociální dialog a komisařem pro hospodářské a finanční záležitosti, daně a cla. Tři zbývající členy jmenuje Komise na návrh předsedy Komise po konzultacích s fiskálními orgány členských států, s Evropskou centrální bankou a s pracovní skupinou pro Euroskupinu. Na všechny členy rady včetně předsedy se uplatňuje politika rovných příležitostí.
3.  
Předseda a členové rady jsou renomovaní mezinárodní odborníci jmenovaní na základě zásluh, schopností, znalostí makroekonomie a veřejných financí a zkušeností relevantních pro fiskální politiku a rozpočtové řízení.
4.  
Členové rady jsou jmenováni na období tří let, které může být jednou prodlouženo. ►M2  Za výjimečných okolností lze jejich mandáty prodloužit až o dva roky. ◄
5.  
Předseda a členové rady jsou jmenováni jako zvláštní poradci, jejichž postavení a odměňování jsou definovány podle článků 5, 123 a 124 pracovního řádu ostatních zaměstnanců.
6.  
Cestovné a výdaje na pobyt vzniklé předsedovi a členům rady hradí Komise v souladu s předpisy platnými v rámci Komise. Tyto výdaje se hradí v mezích disponibilních prostředků, které jsou přiděleny v rámci ročního postupu pro přidělování zdrojů.
7.  

Radě je nápomocen sekretariát složený z vedoucího sekretariátu a vyčleněných pracovníků. Sekretariát je pro administrativní účely přiřazen Generálnímu sekretariátu a odpovídá za tyto činnosti:

a) 

je nápomocen rozhodování rady tím, že připravuje její zasedání, reviduje dokumenty určené k projednávání a sleduje postup činností podle priorit stanovených radou;

b) 

pod vedením předsedy poskytuje radě kvalitní analytickou, statistickou, správní a logistickou podporu;

c) 

zajišťuje spolupráci s fiskálními orgány členských států, jak vyžaduje poslání a plnění úkolů rady v souladu s článkem 2.

▼M1

8.  
Komise jmenuje vedoucího sekretariátu po konzultaci s předsedou Evropské fiskální rady. Vedoucí sekretariátu je jmenován na funkční období tří let, které lze jednou prodloužit. Mezi jeho úkoly patří příprava ustavení rady. Ostatní členové sekretariátu jsou úředníci, dočasní zaměstnanci, smluvní zaměstnanci či vyslaní národní odborníci vybraní vedoucím sekretariátu po dohodě s předsedou rady. Všichni členové sekretariátu jsou vybráni na základě vysoké úrovně kvalifikace a zkušeností v oblastech relevantních pro činnost rady a jsou přiděleni nebo přiřazeni (mis à disposition). ►M2  Za výjimečných okolností může orgán oprávněný ke jmenování prodloužit mandát vedoucího sekretariátu v souladu s mandátem rady. ◄
9.  
Odchylně od odstavce 8 platí, že nebyl-li předseda Evropské fiskální rady dosud jmenován, vedoucího sekretariátu jmenuje Komise přímo.

▼B

Článek 4

Nezávislost

1.  
Při plnění svých úkolů členové rady jednají nezávisle a nevyžadují ani nepřijímají pokyny od orgánů či institucí Unie, od vlád členských států ani od jiných veřejných či soukromých subjektů. Členové sekretariátu se řídí pouze pokyny rady.
2.  
Jakýkoli možný střet zájmů ve vztahu ke konkrétnímu posouzení nebo stanovisku oznámí členové rady předsedovi, který přijme vhodné opatření a může rozhodnout, že se dotyčný člen nebude podílet na přípravě a přijetí daného posouzení nebo stanoviska. Ocitne-li se v takové situaci předseda, rozhoduje o řešení rada.

Článek 5

Fungování

1.  
Rada přijme své doporučení, pouze pokud jsou přítomni alespoň tři členové včetně předsedy. Rada přijímá svá doporučení pokud možno na základě konsensu. Není-li možné dosáhnout konsensu, rozhoduje rada prostou většinou členů přítomných na zasedání včetně předsedy, přičemž zdržení se hlasování se jako hlasování nezapočítává. V případě rovnosti hlasů má předseda rozhodující hlas.
2.  
Rada přijme svůj jednací řád.
3.  
Rada postupuje podle svého jednacího řádu. Zasedání rady jsou neveřejná.
4.  
Rada a příslušné útvary Komise uzavřou memorandum o porozumění, které stanoví praktické postupy týkající se rozsahu a způsobů spolupráce, zejména též přístupu k příslušným informacím.

Článek 6

Transparentnost

Rada zveřejňuje výroční zprávu o činnosti, která obsahuje shrnutí jejích doporučení a hodnocení poskytnutých Komisi.

Článek 7

Závěrečná ustanovení

Toto rozhodnutí nabývá účinku dnem 1. listopadu 2015.



( 1 ) Směrnice Rady 2011/85/EU ze dne 8. listopadu 2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států (Úř. věst. L 306, 23.11.2011, s. 41).

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU