32012D0121(01)Rozhodnutí Komise ze dne 19. ledna 2012 o zřízení skupiny orgánů dohledu nad těžbou ropy a zemního plynu v pobřežních vodách Evropské unie
Publikováno: | OJ-C 18, 21.1.2012, s. 8-10 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 19. ledna 2012 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 10. února 2012 | Nabývá účinnosti: | 10. února 2012 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
ROZHODNUTÍ KOMISE
ze dne 19. ledna 2012
o zřízení skupiny orgánů dohledu nad těžbou ropy a zemního plynu v pobřežních vodách Evropské unie
2012/C 18/07
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Článek 191 Smlouvy stanoví cíle zachování, ochrany a zlepšování kvality životního prostředí a stanoví povinnost zaměřit se ve všech činnostech Unie na vysokou úroveň ochrany založené na zásadách obezřetnosti a prevence a na uvážlivém a racionálním využívání přírodních zdrojů. |
(2) |
Politika Unie je zaměřena na snížení výskytu závažných havárií vztahujících se k těžbě ropy a zemního plynu v pobřežních vodách i na omezení jejich důsledků, což zvyšuje ochranu mořského prostředí a ekonomik pobřežních států před znečištěním, jakož i omezuje možná narušení domácí výroby energie v Unii, a na zlepšení mechanismů reakce v případě havárie. |
(3) |
Havárie, ke kterým došlo v roce 2010 v souvislosti s těžbou ropy a zemního plynu, zejména v případě Deepwater Horizon v Mexickém zálivu, si vyžádaly přezkum politik zaměřených na zajištění bezpečnosti provozu v pobřežních vodách. Komise vyjádřila své první stanovisko k bezpečnosti těžby ropy a zemního plynu v pobřežních vodách ve svém sdělení „Řešení otázky bezpečnosti těžby ropy a zemního plynu v pobřežních vodách“ (1) dne 12. října 2010. |
(4) |
Rizika závažné havárie při těžbě ropy a zemního plynu v pobřežních vodách Unie nejsou bezvýznamná. Odvětví těžby ropy a zemního plynu v pobřežních vodách je provozováno v několika oblastech Unie a existují vyhlídky na nový regionální rozvoj ve vodách Unie. Těžba ropy a zemního plynu v pobřežních vodách je významným prvkem zabezpečení dodávek energie v EU. |
(5) |
Zatímco v Unii již v oblasti těžby ropy a zemního plynu v pobřežních vodách existují příklady vynikajících výsledků ve vnitrostátních regulačních postupech, přizpůsobení provádění regulačního rámce pro aktivity v oblasti těžby ropy a zemního plynu v pobřežních vodách může dále zlepšit bezpečnost provozu v pobřežních vodách. |
(6) |
Průběžná výměna zkušeností, identifikace osvědčených postupů mezi regulačními orgány a průmyslem a zlepšení prováděcích opatření jsou uznávány jako klíčové aspekty dobře fungujícího regulačního režimu. |
(7) |
Význam součinnosti mezi orgány dohledu nad pobřežními vodami jasně prokázala činnost Fóra orgánů dohledu nad pobřežními vodami v Severním moři a fóra mezinárodních regulačních orgánů. Na základě těchto zkušeností je důležité, aby se maximalizovala účinnost přenosu zkušeností a znalostí v rámci Unie prostřednictvím formální struktury pro celou Unii. |
(8) |
Skupina orgánů dohledu nad těžbou ropy a zemního plynu v pobřežních vodách Evropské unie by měla vycházet z činnosti vnitrostátních regulačních orgánů a ve svém působení zúročit zkušenosti příslušných zúčastněných stran včetně příslušných třetích zemích. Skupina orgánů dohledu by měla usnadnit předávání znalostí mezi zúčastněnými stranami a pomáhat při tvorbě formálních pokynů týkajících se osvědčených postupů. |
(9) |
Cíle orgánů dohledu nad pobřežními vodami, jež spolupracují v záležitostech týkajících se předcházení výskytu závažných havárií a reakcí na ně, rovněž doplňují cíle stálé pracovní skupiny pro hornictví a další odvětví těžebního průmyslu zřízené podle článku 6 rozhodnutí Rady 2003/C 218/01, kterým se zřizuje Poradní výbor pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, a doplňují i cíle uvedeného výboru. |
(10) |
Měla by být stanovena pravidla týkající se zveřejňování informací členy skupiny orgánů dohledu a jejich zástupci, aniž by byly dotčeny bezpečnostní předpisy Komise uvedené v příloze rozhodnutí Komise 2001/844/ES, ESUO, Euratom. |
(11) |
Osobní údaje týkající se členů skupiny orgánů dohledu by se měly zpracovávat podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 45/2001 ze dne 18. prosince 2000 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány a institucemi Společenství a o volném pohybu těchto údajů (2), |
ROZHODLA TAKTO:
Článek 1
Předmět
Zřizuje se skupina orgánů dohledu nad těžbou ropy a zemního plynu v pobřežních vodách Evropské unie (dále jen „skupina orgánů dohledu“).
Článek 2
Úloha
1. Skupina orgánů dohledu slouží především jako fórum pro výměnu zkušeností a odborných znalostí mezi vnitrostátními orgány a Komisí.
2. Činnost skupiny orgánů dohledu může v koordinaci s činnostmi jiných příslušných skupin odborníků zahrnovat všechna témata, která se vztahují k předcházení závažných havárií a reakcím na ně při aktivitách v oblasti těžby ropy a zemního plynu v Unii, případně i za jejími hranicemi.
3. Skupina orgánů dohledu vede jednání, pomáhá Komisi a poskytuje jí stanoviska, buď na žádost Komise, nebo z vlastní iniciativy, zejména k této problematice:
a) |
stanovení priorit pro přípravu pokynů, norem a osvědčených postupů v odvětví ropy a zemního plynu; |
b) |
přípravě nebo zahájení a dohledu nad přípravou pokynů pro osvědčené postupy v daném odvětví; |
c) |
v zájmu sdílení zkušeností, usnadnění rychlé výměny informací mezi Komisí a vnitrostátními orgány týkající se např. výskytu i příčin závažných incidentů a reakcí na ně, dále událostí, které by mohly vést k závažným haváriím, jakož i operativních poznatků o vrtných zařízení, která mají být přemístěna mezi členskými státy; |
d) |
podpoře a usnadnění konsenzu mezi Komisí a vnitrostátními orgány ve věci osvědčených regulačních postupů; |
e) |
podpoře výměn a vyslání zaměstnanců mezi vnitrostátními orgány členských států s cílem zvýšit jejich znalosti a zkušenosti; |
f) |
výměně informací týkajících se uplatňování předpisů a politik členských států a Unie k činnostem v oblasti těžby ropy a zemního plynu v pobřežních vodách, včetně opatření, která mají zabránit úmyslným protiprávním činům proti těmto činnostem, a pomoci Komisi při sledování provádění příslušných acquis Unie. |
Článek 3
Konzultace
1. Aniž je dotčen článek 2, může Komise vést konzultace se skupinou orgánů dohledu v jakékoli věci týkající se hlavních rizik při vyhledávání, průzkumu a těžbě ropy a zemního plynu v pobřežních vodách.
2. Skupina orgánů dohledu vede konzultace s dalšími skupinami odborníků Komise, existují-li doplňující se zájmy, aby se relevantními otázkami zabývaly i další skupiny, a získává informace, jež jsou v jejím zájmu.
Článek 4
Členství – jmenování
1. Skupina orgánů dohledu se skládá z orgánů členských států odpovědných za regulační dohled nad těžbou ropy a zemního plynu a související politické otázky.
2. Orgány členských států jmenují své zástupce.
3. Názvy orgánů členských států se zveřejňují v Rejstříku expertních skupin Komise a dalších podobných subjektů (dále jen „rejstřík“).
4. Osobní údaje se shromažďují, zpracovávají a zveřejňují v souladu s nařízením (ES) č. 45/2001.
Článek 5
Činnost
1. Skupině orgánů dohledu předsedá zástupce Komise, který může jmenovat spolupředsedu.
2. Skupina orgánů dohledu může se souhlasem útvarů Komise zřizovat podskupiny pro přezkoumání konkrétních otázek, například výměny osvědčených postupů, na základě příslušného pověření. Tyto podskupiny se rozpouštějí, jakmile splní svůj mandát.
3. Zástupci příslušných odvětví, včetně průmyslu, odborových organizací, akademické obce, výzkumných organizací, nevládních organizací, příslušných agentur Unie, třetích zemí a ostatních zúčastněných stran se mohou po přizvání předsedou podílet na práci skupiny orgánů dohledu. Kromě toho mohou jednotlivci nebo organizace, jejichž účast může přispět k práci skupiny orgánů dohledu, získat status pozorovatele.
4. Skupina orgánů dohledu a její podskupiny obvykle zasedají v prostorách Komise, v souladu s postupy a rozvrhem stanoveným Komisí. Pokud není stanoveno jinak, Komise zabezpečuje sekretářské služby.
5. Členský stát může požádat o stanovisko skupiny orgánů dohledu k dokumentům a uveřejněným informacím o hlavních rizicích při těžbě ropy a zemního plynu podle ustanovení platných právních předpisů Unie.
6. Skupina orgánů dohledu pravidelně podává zprávy o své činnosti, zejména o identifikaci a provádění osvědčených postupů a výkonnosti odvětví těžby v pobřežních oblastech.
7. Skupina orgánů dohledu se schází nejméně jednou ročně.
8. Jmenovaní členové skupiny orgánů a předseda se scházejí nejméně jednou za rok s partnery ze stálé pracovní skupiny pro hornictví a další odvětví těžebního průmyslu, aby projednali práci obou organizací za předchozí období a sdíleli budoucí plány práce.
9. Informace získané v rámci účasti na práci skupiny orgánů dohledu nebo jejích podskupin se nevyzrazují, pokud Komise má za to, že se týkají důvěrných skutečností.
10. Skupina orgánů dohledu přijme svůj jednací řád na základě vzorového jednacího řádu pro skupiny odborníků.
Článek 6
Výdaje na zasedání
1. Účastníkům podílejícím se na činnostech skupiny orgánů dohledu nebo jejích podskupin nepřísluší za poskytované služby odměna.
2. Cestovné a náklady na pobyt vzniklé účastníkům v souvislosti s činností skupiny orgánů dohledu nebo jejích podskupin hradí Komise v souladu s předpisy platnými v rámci Komise.
3. Tyto náklady se hradí v mezích disponibilních prostředků, které jsou přiděleny v rámci ročního postupu pro přidělování zdrojů.
V Bruselu dne 19. ledna 2012.
Za Komisi
Günther OETTINGER
člen Komise
(1) KOM(2010) 560 v konečném znění.
(2) Úř. věst. L 8, 12.1.2001, s. 1.