(ES) č. 198/2006Nařízení Komise (ES) č. 198/2006 ze dne 3. února 2006 , kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1552/2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 32, 4.2.2006, s. 15-33 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 3. února 2006 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 24. února 2006 Nabývá účinnosti: 24. února 2006
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 19. listopadu 2014

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument je třeba brát jako dokumentační nástroj a instituce nenesou jakoukoli odpovědnost za jeho obsah

►B

NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 198/2006

ze dne 3. února 2006,

kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1552/2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích

(Text s významem pro EHP)

(Úř. věst. L 032, 4.2.2006, p.15)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  No

page

date

 M1

NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 822/2010 ze dne 17. září 2010,

  L 246

18

18.9.2010

►M2

NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 1153/2014 ze dne 29. října 2014,

  L 309

9

30.10.2014




▼B

NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 198/2006

ze dne 3. února 2006,

kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1552/2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích

(Text s významem pro EHP)



KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1552/2005 ze dne 7. září 2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích ( 1 ), a zejména na čl. 7 odst. 3, čl. 8 odst. 2, čl. 9 odst. 4, čl. 10 odst. 2 a na čl. 11 odst. 3 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení (ES) č. 1552/2005 vytváří společný rámec pro vypracování statistik Společenství týkajících se odborného vzdělávání v podnicích.

(2)

Za účelem provedení nařízení (ES) č. 1552/2005 by měla být přijata opatření týkající se požadavků na výběr šetřených jednotek a na přesnost, velikosti výběrového souboru, který musí splňovat tyto požadavky, a podrobné specifikace kategorií NACE a velikostních kategorií, na které se výsledky mohou členit.

(3)

Komise by měla definovat, které zvláštní údaje mají být shromažďovány v případě podniků s odborným vzděláváním a podniků bez odborného vzdělávání a v případě různých forem odborného vzdělávání.

(4)

Je třeba, aby byla přijata prováděcí opatření, která stanoví požadavky kladené na kvalitu údajů, jež mají být shromažďovány a předávány pro účely statistik Společenství týkajících se odborného vzdělávání v podnicích, strukturu zpráv o kvalitě a veškerá opatření nutná pro vyhodnocení nebo zlepšení kvality údajů.

(5)

Měl by být stanoven první sledovaný rok, pro který se mají údaje shromažďovat.

(6)

Rovněž je třeba přijmout ustanovení týkající se příslušného technického formátu a normy pro výměnu elektronicky předávaných údajů.

(7)

Opatření tohoto nařízení jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro statistické programy,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:



Článek 1

Toto nařízení stanoví prováděcí opatření k nařízení (ES) č. 1552/2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích.

Článek 2

Prvním sledovaným rokem, pro který mají být údaje shromážděny, je kalendářní rok 2005.

Článek 3

Konkrétní proměnné, které mají být předány Komisi (Eurostatu), jsou uvedeny v příloze I.

Článek 4

Požadavky na výběr šetřených jednotek a na přesnost, velikost výběrového souboru, který musí splňovat tyto požadavky, jakož i podrobné specifikace kategorií NACE a velikostních kategorií, na které se výsledky mohou členit, jsou uvedeny v příloze II.

Článek 5

Členské státy odpovídají za kontrolu údajů, opravy chyb, imputaci a vážení.

Zásady, jež mají být uplatňovány v případě imputace a vážení proměnných, jsou uvedeny v příloze III. Odchylky od těchto zásad musí být uvedeny a náležitě zdůvodněny ve zprávě o kvalitě.

Článek 6

Údaje se Komisi (Eurostatu) předávají ve formátu uvedeném v příloze IV a způsoby, které jsou zde popsány.

Článek 7

Každý členský stát zhodnotí kvalitu svých údajů a toto hodnocení předloží ve formě zprávy o kvalitě. Zpráva o kvalitě se vypracovává a předkládá Komisi (Eurostatu) ve formátu uvedeném v příloze V.

Článek 8

S cílem dosáhnout ve všech zemích vysoké úrovně harmonizace výsledků zjišťování navrhne Komise (Eurostat) v úzké spolupráci s členskými státy metodická a praktická doporučení a pokyny pro zjišťování ve formě „Příručky Evropské unie“.

Článek 9

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

▼M2




PŘÍLOHA I

Proměnné

Poznámka k tabulce:

Hodnoty „základní“ a „klíčová“ ve sloupci „Skupina proměnných“ jsou vysvětleny v příloze III. Hodnotou „ID“ se rozumí, že proměnná je „identifikační proměnnou“ (chybějící hodnoty nejsou povoleny). Hodnotou „QL“ ve sloupci „Typ proměnné“ se rozumí „kvalitativní proměnná“ typu ano/ne a hodnotou „QT“ se rozumí „kvantitativní proměnná“. „DOV“ znamená další odborné vzdělávání. „POV“ znamená počáteční odborné vzdělávání. NACE znamená klasifikaci ekonomické činnosti podle NACE Rev 2.

1.    Proměnné, které se zjišťují u všech podniků: výběrové charakteristiky



Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

COUNTRY

ID

 

Kód země

ENTERPR

ID

 

Identifikace podniku

REFYEAR

ID

 

Sledovaný rok

WEIGHT

ID

 

Váhový faktor. Dvě desetinná místa – k oddělení desetinných míst používejte „.“

NACE_SP

ID

 

Plán výběru – kategorie ekonomické činnosti

SIZE_SP

ID

 

Plán výběru – velikostní skupina

NSTRA_SP

ID

 

Plán výběru – počet podniků ve stratu vymezeném dle NACE_SP a SIZE_SP, tj. v základním souboru

N_SP

ID

 

Plán výběru – počet podniků vybraných z opory výběru ve stratu vymezeném dle NACE_SP a SIZE_SP

SUB_SP

ID

 

Ukazatel dílčího výběrového souboru udávající příslušnost podniku k dílčímu výběrovému souboru

N_RESPST

ID

 

Počet dotazovaných podniků ve vrstvě vymezené NACE_SP a SIZE_SP

N_EMPREG

ID

 

Počet zaměstnaných osob podle registru

RESPONSE

ID

 

Ukazatel odpovědi (typ jednotky výběru)

PROC

ID

 

Způsob sběru dat

IDLANGUA

ID

 

Jazyk sběru dat

IDREGION

ID

 

Identifikace regionu NUTS – úroveň 1

EXTRA1

ID

 

Pomocná proměnná 1 (viz příloha III)

EXTRA2

ID

 

Pomocná proměnná 2 (viz příloha III)

EXTRA3

ID

 

Pomocná proměnná 3 (viz příloha III)

2.    Proměnné, které se zjišťují u všech podniků: výchozí údaje



Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

A1

základní

QM

Skutečný kód NACE

A2tot

základní

QT

Celkový počet zaměstnaných osob k 31. prosinci sledovaného roku

A2 m

 

QT

Celkový počet zaměstnaných mužů k 31. prosinci sledovaného roku

A2f

 

QT

Celkový počet zaměstnaných žen k 31. prosinci sledovaného roku

A4

klíčová

QT

Celkový počet hodin odpracovaných ve sledovaném roce zaměstnanými osobami

A5

klíčová

QT

Celkové náklady práce (přímé + nepřímé) všech osob zaměstnaných ve sledovaném roce

3.    Proměnné, které se zjišťují u všech podniků: strategie v oblasti dalšího odborného vzdělávání



Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

A8

 

QL

Osoba nebo útvar odpovědný v rámci podniku za organizaci DOV

A9

 

QM

Vyhodnocení budoucích potřeb podniku z hlediska dovedností

 
 
 

Ano, ale nepravidelně (především ve spojitosti s personálními změnami)

 
 
 

Ano, je součástí celkového plánování v podniku

 
 
 

Ne

A10

 

QM

Reakce na budoucí potřeby:

 
 
 

Další odborné vzdělávání současných zaměstnanců

 
 
 

Nábor nových zaměstnanců s odpovídající kvalifikací, dovednostmi a kompetencemi

 
 
 

Nábor nových zaměstnanců kombinovaný se specifickým vzděláváním

 
 
 

Vnitřní reorganizace za účelem lepšího využití stávajících dovedností a kompetencí

A12

 

QM

Dovednosti a kompetence důležité v nejbližších letech (3 nejdůležitější)

 
 
 

Všeobecné dovednosti v oblasti IT

 
 
 

Odborné dovednosti v oblasti IT

 
 
 

Manažerské dovednosti

 
 
 

Schopnost týmové práce

 
 
 

Dovednosti při styku se zákazníkem

 
 
 

Schopnost řešit problémy

 
 
 

Dovednosti spojené s kancelářskou a administrativní činností

 
 
 

Znalost cizích jazyků

 
 
 

Technické, praktické a specifické pracovní dovednosti

 
 
 

Dovednosti v oblasti ústní nebo písemné komunikace

 
 
 

Dovednosti v oblasti čtení, psaní a počítání

 
 
 

Žádné z uvedeného

 
 
 

Neví

A13

 

QL

Výstupem plánování DOV v podniku je písemně vypracovaný vzdělávací plán nebo program

A14

 

QL

Roční rozpočet na vzdělávání, který zahrnuje i DOV

A15

 

QL

Národní, odvětvové nebo jiné dohody mezi sociálními partnery, které zahrnují poskytování DOV

A16a

 

QL

Zapojení zástupců/výborů zaměstnanců do procesu řízení DOV

A16b

 

QM

Hlediska, jimiž se zabývají zástupci/výbory zaměstnanců

 
 
 

Stanovení cílů vzdělávání

 
 
 

Stanovení kritérií pro výběr účastníků nebo specifických cílových skupin

 
 
 

Forma/typ vzdělávání (např. interní/externí kurzy; další formy jako např. školení na pracovišti)

 
 
 

Obsah vzdělávání

 
 
 

Rozpočet na vzdělávání

 
 
 

Výběr externích poskytovatelů vzdělávání

 
 
 

Hodnocení/posouzení výstupů vzdělávání

4.    Proměnné, které se zjišťují u všech podniků: charakteristiky dalšího odborného vzdělávání



Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

B1a

základní

QL

Poskytování interních kurzů DOV ve sledovaném roce

B1b

základní

QL

Poskytování externích kurzů DOV ve sledovaném roce

B2a

základní

QL

Poskytování školení na pracovišti ve sledovaném roce

 
 

QM

Účast na odborném vzdělávání na pracovišti pod vedením

 
 
 

Méně než 10 % všech zaměstnanců

 
 
 

Od 10 % do méně než 50 % všech zaměstnanců

 
 
 

50 % všech zaměstnanců nebo více

B2b

základní

QL

Zajištění rotace pracovních míst, výměn, dočasných přeložení nebo studijních pobytů ve sledovaném roce

 
 

QM

Účast na rotaci pracovních míst, výměnách, dočasných přeloženích nebo studijních návštěvách

 
 
 

Méně než 10 % všech zaměstnanců

 
 
 

Od 10 % do méně než 50 % všech zaměstnanců

 
 
 

50 % všech zaměstnanců nebo více

B2c

základní

QL

Účast na konferencích/workshopech ve sledovaném roce

 
 

QM

Účast na konferencích/workshopech

 
 
 

Méně než 10 % všech zaměstnanců

 
 
 

Od 10 % do méně než 50 % všech zaměstnanců

 
 
 

50 % všech zaměstnanců nebo více

B2d

základní

QL

Účast ve vzdělávacích kroužcích nebo kroužcích kvality ve sledovaném roce

 
 

QM

Účast ve vzdělávacích kroužcích nebo kroužcích kvality

 
 
 

Méně než 10 % všech zaměstnanců

 
 
 

Od 10 % do méně než 50 % všech zaměstnanců

 
 
 

50 % všech zaměstnanců nebo více

B2e

základní

QL

Plánované vzdělávání formou samostudia/e-learningu ve sledovaném roce

 
 

QM

Účast na samostudiu/e-learningu

 
 
 

Méně než 10 % všech zaměstnanců

 
 
 

Od 10 % do méně než 50 % všech zaměstnanců

 
 
 

50 % všech zaměstnanců nebo více

B3

 

QL

Poskytování kurzů DOV v roce před sledovaným rokem

B4

 

QL

Poskytování ostatních forem DOV v roce před sledovaným rokem

B5a

 

QL

Existence příspěvků na DOV ve sledovaném roce

 
 

QT

Výše příspěvků na DOV (v eurech)

B5b

 

QL

Existence příjmů z DOV ve sledovaném roce

 
 

QT

Výše příjmů z DOV (v eurech)

B6

 

QM

Opatření, z nichž plynou podniku výhody

 
 
 

Daňové pobídky (daňové odpočty, daňové výjimky, daňové dobropisy, daňové úlevy, odklad platby daní)

 
 
 

Příjmy ze vzdělávacích fondů (celostátní, regionální, odvětvové)

 
 
 

Dotace EU (např. Evropský sociální fond)

 
 
 

Vládní dotace

 
 
 

Jiné zdroje

 
 
 

Žádné z uvedeného

Oddíly 5 a 6 jsou určeny pro podniky poskytující kurzy DOV ve sledovaném roce [(B1a nebo B1b) = ano].

Oddíl 7 je určen pro všechny podniky poskytující vzdělávání ve sledovaném roce, tj.:

 podniky poskytující kurzy DOV v roce 2015 [(B1a nebo B1b) = ano], nebo

 podniky poskytující ostatní formy DOV v roce 2015 [(B2a nebo B2b nebo B2c nebo B2d nebo B2e) = ano].

Oddíl 8 se zaměřuje pouze na podniky neposkytující odborné vzdělávání.

5.    Proměnné, které se zjišťují u podniků, které poskytly kurzy dalšího odborného vzdělávání: účastníci, témata a poskytovatelé dalšího odborného vzdělávání



Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

C1tot

klíčová

QT

Celkový počet účastníků ve všech kurzech DOV

C2 m

 

QT

Počet účastníků kurzů DOV – muži

C2f

 

QT

Počet účastníků kurzů DOV – ženy

C3tot

klíčová

QT

Placená pracovní doba (v hodinách) strávená ve všech kurzech DOV

C3i

 

QT

Placená pracovní doba (v hodinách) za interní kurzy DOV

C3e

 

QT

Placená pracovní doba (v hodinách) za externí kurzy DOV

C4

 

QT

Podíl hodin odborného vzdělávání strávených na povinných kurzech bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

C5

 

QM

Témata (3 nejdůležitější)

 
 
 

Všeobecné dovednosti v oblasti IT

 
 
 

Odborné dovednosti v oblasti IT

 
 
 

Manažerské dovednosti

 
 
 

Schopnost týmové práce

 
 
 

Dovednosti při styku se zákazníkem

 
 
 

Schopnost řešit problémy

 
 
 

Dovednosti spojené s kancelářskou a administrativní činností

 
 
 

Znalost cizích jazyků

 
 
 

Technické, praktické a specifické pracovní dovednosti

 
 
 

Dovednosti v oblasti ústní nebo písemné komunikace

 
 
 

Dovednosti v oblasti čtení, psaní a počítání

 
 
 

Žádné z uvedeného

C6

 

QM

Poskytovatelé (externí kurzy DOV) (3 nejdůležitější)

 
 
 

Školy, vysoké školy, univerzity a další instituce vyššího vzdělávání

 
 
 

Veřejné vzdělávací instituce (financované nebo řízené vládou; např. střediska pro vzdělávání dospělých)

 
 
 

Soukromé společnosti poskytující vzdělávání

 
 
 

Soukromé společnosti, jejichž hlavní činností není poskytování vzdělávání

 
 
 

Sdružení zaměstnavatelů, obchodní komory, odvětvové organizace

 
 
 

Odborové organizace

 
 
 

Další poskytovatelé odborného vzdělávání

6.    Proměnné, zjišťované u podniků, které poskytovaly kurzy dalšího odborného vzdělávání: náklady na další odborné vzdělávání



Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

C7a

 

QL

Existence poplatků nebo plateb za kurzy

 
 

QT

Náklady na kurzy DOV – poplatky a platby za kurzy pro zaměstnance (v eurech)

C7b

 

QL

Existence plateb za cestovné (vč. ubytování) nebo diety

 
 

QT

Náklady na kurzy DOV – platby za cestovné (vč. ubytování) a diety (v eurech)

C7c

 

QL

Existence nákladů práce interních školitelů

 
 

QT

Náklady na kurzy DOV – náklady práce interních školitelů (v eurech)

C7d

 

QL

Existence nákladů na vzdělávací středisko, prostory nebo učební materiály

 
 

QT

Náklady na kurzy DOV – vzdělávací středisko, prostory a učební materiály pro kurzy DOV (v eurech)

C7sub

 

QL

Pouze „mezisoučet nákladů na DOV“ (žádné podkategorie)

 

klíčová

QT

Mezisoučet nákladů na DOV (v eurech)

PAC

klíčová

QT

Náklady vzniklé nepřítomností zaměstnanců – výpočet (PAC = C3tot × A5/A4 v eurech)

C7tot

klíčová

QT

Celkové náklady na DOV – výpočet (C7tot = C7sub + B5a – B5b v eurech)

7.    Proměnné, které se zjišťují u podniků poskytujících kurzy dalšího odborného vzdělávání nebo ostatní formy dalšího odborného vzdělávání: kvalita dalšího odborného vzdělávání, výstupy a obtíže



Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

D2a

 

QM

Vyhodnocení výstupů aktivit v oblasti DOV

 
 
 

Ano, u všech aktivit

 
 
 

Ano, u některých aktivit

 
 
 

Ne, dostačující je doklad o účasti

D2b

 

QM

Metody vyhodnocování

 
 
 

Osvědčení po písemné nebo praktické zkoušce

 
 
 

Zjišťování spokojenosti mezi účastníky

 
 
 

Vyhodnocení chování či výkonu účastníků s ohledem na cíle vzdělávání

 
 
 

Vyhodnocení/měření vlivu odborného vzdělávání na výkon příslušných útvarů nebo celého podniku

 
 
 

Ostatní

D3

 

QM

Faktory omezující poskytování DOV ve sledovaném roce

 
 
 

Žádné omezující faktory: úroveň poskytovaného odborného vzdělávání odpovídala potřebám podniku

 
 
 

Nábor jedinců s požadovanou kvalifikací, dovednostmi a schopnostmi

 
 
 

Obtíže při vyhodnocování vzdělávacích potřeb podniku

 
 
 

Nedostatek vhodných nabídek kurzů DOV na trhu

 
 
 

Vysoké náklady na kurzy DOV

 
 
 

Vyšší zaměření na poskytování POV než DOV

 
 
 

V posledních letech bylo vyvinuto zvýšené úsilí v oblasti DOV

 
 
 

Omezený čas, který mají zaměstnanci k dispozici pro účast na DOV

 
 
 

Jiné důvody

8.    Proměnné, které se zjišťují u všech podniků, které neposkytují další odborné vzdělávání: důvody neposkytování aktivit v oblasti dalšího odborného vzdělávání



Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

E1

 

QM

Důvody neposkytování dalšího odborného vzdělávání ve sledovaném roce

 
 
 

Stávající kvalifikace, dovednosti a schopnosti odpovídaly současným potřebám podniku

 
 
 

Upřednostňoval se nábor jedinců s požadovanou kvalifikací, dovednostmi a schopnostmi

 
 
 

Obtíže při vyhodnocování vzdělávacích potřeb podniku

 
 
 

Nedostatek vhodných nabídek kurzů DOV na trhu

 
 
 

Vysoké náklady na kurzy DOV

 
 
 

Vyšší zaměření na poskytování POV než DOV

 
 
 

Zvýšené úsilí v oblasti DOV bylo vyvinuto v posledních letech

 
 
 

Zaměstnanci nemají čas na účast na DOV

 
 
 

Jiné důvody

9.    Proměnné, které se zjišťují u všech podniků: počáteční odborné vzdělávání (POV)



Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Popis proměnné

F1

základní

QL

Účastníci POV obvykle zaměstnaní v podniku

F2

 

QM

Důvody poskytování POV (jestliže F1 = ano)

 
 
 

Kvalifikovat budoucí zaměstnance podle potřeb podniku

 
 
 

Vybrat nejlepší učně pro budoucí zaměstnání po dokončení počátečního odborného vzdělávání

 
 
 

Předejít možnému nesouladu s potřebami podniku v případě externího náboru

 
 
 

Využít produktivní kapacity účastníků POV již během jejich počátečního odborného vzdělávání

 
 
 

Jiné důvody




PŘÍLOHA II

Výběrový soubor

1. Za hlavní zdroj opory výběru se považují registry hospodářských subjektů, na které odkazuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 177/2008 ( 2 ). Stratifikovaný pravděpodobnostní výběr podniků, reprezentativní na vnitrostátní úrovni, vychází z této opory.

2. Výběrový soubor se stratifikuje podle kategorie NACE Rev. 2 a velikostní kategorie v souladu s těmito minimálními specifikacemi:

 20 kategorií NACE Rev. 2 [B, C10–C12, C13–C15, C17–C18, C19–C23, C24–C25, C26–C28+C33, C29–C30, C16+C31–C32, D–E, F, G45, G46, G47, H, I, J, K64–K65, K66, L+M+N+R+S],

 3 velikostní kategorie podniků podle počtu zaměstnaných osob: (10–49) (50–249) (250 a více) u zemí s méně než 50 miliony obyvatel,

 6 velikostních kategorií podniků podle počtu zaměstnaných osob v daném podniku: (10–19) (20–49) (50–249) (250–499) (500–999) (1 000 a více) u členských států s 50 miliony obyvatel nebo více.

3. Rozsah výběru se vypočte tak, aby maximální hodnota poloviční délky 95 % intervalu spolehlivosti pro odhadované parametry, které jsou poměrem „podniků s odborným vzděláváním“ (po zohlednění míry výpadků návratnosti (míry non-response) ve výběrovém souboru) pro každý z 60 výše uvedených stratifikovaných prvků (120 stratifikovaných prvků u členských států s 50 miliony obyvatel a více), byla 0,2.

4. Pro určení rozsahu výběru lze použít tento vzorec:

image

kde:

rh

=

očekávaná míra návratnosti v poli h daného strata,

c

=

maximální délka poloviny intervalu spolehlivosti,

teh

=

očekávaný podíl podniků poskytujících vzdělávání v poli h daného strata,

Nh

=

celkový počet podniků (poskytujících a neposkytujících vzdělávání) v poli h daného strata.




PŘÍLOHA III

Zásady imputace a vážení záznamů

Členské státy přijmou veškerá vhodná opatření k omezení výpadků návratnosti na položkové i jednotkové úrovni. K imputaci přistoupí až poté, co vynaložily veškeré přiměřené úsilí na to, aby využily jiné zdroje údajů.

Základními proměnnými, u kterých nejsou přípustné chybějící hodnoty, ani není povolena imputace, jsou:

 A1, A2tot, B1a, B1b, B2a(QL), B2b(QL) B2c(QL), B2d(QL) B2e(QL), F1.

Klíčovými proměnnými, u kterých je třeba vynaložit veškeré úsilí, aby se zabránilo případům chybějících hodnot, a u kterých se doporučuje imputace, jsou:

 A4, A5, C1tot, C3tot, C7sub(QT), PAC, C7tot.

Imputace u výpadků položkové návratnosti (položkové non-response) se doporučuje v rámci těchto všeobecných omezení:

1. Pokud záznam obsahuje méně než 50 % daných proměnných, považuje se tento záznam za neposkytnutou odpověď na úrovni jednotky.

2. V případě jediného pole NACE Rev. 2/velikost není imputace povolena, pokud u více než 50 %, podniků, které poskytly odpověď, chybějí údaje u více než 25 % kvantitativních proměnných.

3. V případě jediného pole NACE Rev. 2/velikost se neprovádí imputace u kvantitativní proměnné, jestliže je poměr podniků, které poskytly odpověď, pro tuto konkrétní proměnnou menší než 50 %.

4. V případě jediného pole NACE Rev. 2/velikost se neprovádí imputace u kvantitativní proměnné, jestliže je poměr podniků, které poskytly odpověď, pro tuto konkrétní proměnnou menší než 80 %.

Kvantitativní a kvalitativní proměnné jsou vymezeny v příloze I.

Pravidla pro imputaci jsou stanovena v příručce zmíněné v článku 8.

Členské státy vypočítají a poskytnou váhový faktor, jenž se použije použit na každý datový záznam společně s pomocnými proměnnými, které byly při výpočtu váhového faktoru použity. Tyto pomocné proměnné by měly být podle potřeby vykázány jako proměnné EXTRA1, EXTRA2, EXTRA3. Metodika výpočtu váhových faktorů se upřesní ve zprávě o kvalitě.

▼B




PŘÍLOHA IV

Formát datového souboru a pravidla pro přenos údajů

Údaje se Komisi (Eurostatu) předávají v elektronické podobě prostřednictvím zabezpečené softwarové aplikace pro přenos údajů (STADIUM/EDAMIS), kterou Komise (Eurostat) dá k dispozici.

Země předají ESTATu dvě sady zkontrolovaných údajů:

a) předběžně zkontrolovaný datový soubor před amputací;

b) kompletně zkontrolovaný datový soubor po imputaci.

Oba datové soubory musejí obsahovat proměnné uvedené v příloze 1.

Oba soubory musí být předloženy ve formátu .csv (comma separated variable). Prvním záznamem v každém souboru musí být záhlaví s názvy proměnných, které jsou uvedeny v příloze 1. Další záznamy upřesňují hodnoty těchto proměnných pro každý dotazovaný podnik.

▼M2




PŘÍLOHA V

Standardní zpráva o kvalitě

Členské státy předloží standardní zprávu o kvalitě v souladu se strukturou standardní zprávy o kvalitě Evropského statistického systému. Ke zprávě o kvalitě se předloží kopie národního dotazníku.

Uplatní se následující standardní kritéria kvality:

1.   RELEVANTNOST

Realizace šetření a stupeň, do jakého statistika splňuje aktuální a potenciální potřeby uživatelů. Zahrnuje popis uživatelů a jejich individuálních potřeb, jakož i hodnocení míry uspokojení těchto potřeb.

2.   PŘESNOST

2.1.    Výběrové chyby

To zahrnuje:

 popis plánu výběru a efektivního rozsahu výběru,

 popis výpočtu výsledných váhových faktorů včetně modelu výpadku návratnosti a užitých pomocných proměnných, použitý odhad, např. Horvitz-Thompsonův odhad, rozptyl odhadů podle výběrového strata, software pro odhad rozptylů. Ve zprávě by měl být uveden zejména popis použitých pomocných proměnných nebo informací pro účely přepočtu výsledných váhových faktorů v Eurostatu, což je nezbytné pro odhad rozptylu,

 popis zkreslení ve výběru a výsledcích za účelem analýzy výpadků návratnosti.

Tabulky, jež mají být poskytnuty (členěné podle NACE Rev. 2 a velikostních tříd podle národního plánu výběru):

 počet podniků v opoře výběru,

 počet podniků ve vzorku a v efektivním rozsahu výběru.

Tabulky, jež mají být poskytnuty pro pozorovaný efektivní rozsah výběru (členěné podle NACE Rev. 2 a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru):

 variační koeficienty ( 3 ) pro následující klíčové statistiky:

 celkový počet zaměstnaných osob, celkový počet podniků, které poskytly jakoukoli formu DOV, poměr celkového počtu podniků, které poskytly jakoukoli formu DOV k celkovému počtu podniků,

 celkový počet podniků, které poskytly kurzy DOV, poměr celkového počtu podniků, které poskytly kurzy DOV k celkovému počtu podniků,

 celkový počet osob zaměstnaných v podnicích, které poskytly jakoukoli formu DOV, celkový počet účastníků kurzů DOV, poměr celkového počtu účastníků kurzů DOV k celkovému počtu zaměstnaných osob, poměr celkového počtu účastníků kurzů DOV k celkovému počtu osob zaměstnaných v podnicích, které poskytly DOV,

 celkové náklady na kurzy DOV,

 celkový počet podniků, poskytujících POV, poměr celkového počtu podniků poskytujících POV k celkovému počtu podniků.

2.2.    Nevýběrové chyby

2.2.1.    Chyby pokrytí

To zahrnuje:

 popis registru použitého pro výběr a jeho celkové kvality, informace zahrnuté do registru a frekvence jejich aktualizace,

 chyby způsobené nesrovnalostmi mezi oporou výběru a cílovou populací a subpopulacemi (přesah pokrytí, neúplné pokrytí, chybná zatřídění),

 metody použité k získání těchto informací a poznámky ke zpracování chybně zatříděných případů.

Tabulky, jež mají být dodány pro pozorovaný efektivní rozsah výběru (členěné podle NACE Rev. 2 a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru):

 počet podniků,

 podíl počtu podniků, u nichž se pozorovaná strata shodují s výběrovými straty.

2.2.2.    Chyby měření

V příslušných případech posouzení chyb, které vznikly při shromažďování údajů vlivem těchto faktorů:

 návrh dotazníku (výsledky předběžných testů nebo laboratorních metod; strategie dotazování),

 zpravodajská jednotka/respondent vzhledem ke způsobu shromažďování údajů (např. problémy a strategie při vyhledávání vhodného respondenta, příp. respondentů v podniku, problémy s pamětí, chyby při vyplňování výkazů, pomoc respondentovi). Zahrnuje popis a posouzení opatření přijatých za účelem zajištění kvalitních informací týkajících se „účastníků“ a neshromažďování údajů o „jednotlivých akcích účastníků“,

 existence/využívání příslušných informačních systémů a administrativních záznamů v podniku, např. soulad mezi administrativní koncepcí a koncepcí šetření (sledované období, dostupnost jednotlivých údajů),

 metody použité za účelem omezení tohoto typu chyb, problémů s dotazníkem jako takovým nebo s jednotlivými daty.

2.2.3.    Chyby zpracování

Zahrnuje popis procesu úpravy údajů, jako je systém zpracování a použité nástroje, chyby způsobené kódováním, upravováním, vážením či tabulací, kontroly kvality na makroúrovni a mikroúrovni a opravy/neúspěšné úpravy.

2.2.4.    Chyby způsobené výpadky návratnosti

Zahrnuje vyhodnocení výpadky jednotkové a položkové návratnosti a popis přijatých opatření týkajících se „opakovaného kontaktování“, a také:

 zprávu o imputačních postupech včetně popisu metod použitých k imputaci a/nebo převažování,

 metodologické poznámky a výsledky analýzy výpadků návratnosti či jiné metody hodnocení dopadů výpadků návratnosti.

Budou poskytnuty tabulky týkající se pozorovaného efektivního rozsahu výběru (členěné podle NACE Rev. 2 a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru):

 míry jednotkové návratnosti ( 4 ),

 míry položkové návratnosti ( 5 ) u všech respondentů pro následující údaje: celkový počet odpracovaných hodin za všechny respondenty a celkové náklady práce za všechny respondenty,

 míry položkové návratnosti týkající se podniků poskytující kurzy DOV pro následující údaje:

 

 celkový počet účastníků kurzů DOV u podniků nabízejících kurzy DOV,

 celkový počet hodin všech kurzů DOV za podniky nabízející kurzy DOV, počet hodin interního DOV za podniky nabízející kurzy DOV, počet hodin externího DOV za podniky nabízející kurzy DOV,

 celkové náklady na kurzy DOV za podniky nabízející kurzy DOV.

3.   VČASNOST A DOCHVILNOST

Zahrnuje tabulku dat, kdy byly zahájeny a ukončeny jednotlivé etapy projektu, jako např. terénní práce (zohledňující různé způsoby shromažďování údajů), upomínky a další vyšetření, kontrola a úprava údajů, další validace a imputace, šetření výpadků návratnosti (podle potřeby), odhady, jakož i předání údajů Eurostatu a šíření vnitrostátních výsledků.

4.   DOSTUPNOST A SROZUMITELNOST

Zahrnuje typ výsledků zaslaných podnikům, plán šíření výsledků a kopii všech metodických dokumentů souvisejících s poskytovanými statistikami.

5.   SROVNATELNOST

Zahrnuje odchylky od standardního evropského dotazníku a definic uvedených v příručce zmíněné v článku 8 a popis vazeb na jiné statistické zdroje (použití určitých údajů dostupných v registrech, souvislosti mezi daným šetřením a jiným šetřením na národní úrovni).

6.   SOUDRŽNOST

Zahrnuje porovnání statistik určitého jevu nebo položky z jiných šetření nebo zdrojů a vyhodnocení jejich soudržnosti se strukturální statistikou podniků v případě počtu zaměstnaných osob jako funkce NACE Rev. 2 a velikostních skupin.

Tabulky, jež mají být dodány pro pozorovaný efektivní rozsah výběru (členěné podle NACE Rev. 2 a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru):

 počet zaměstnaných osob ze strukturální statistiky podniků a počet zaměstnaných osob z šetření DOV,

 procentuální podíl rozdílů (strukturální statistika podniků — šetření DOV)/strukturální statistika podniků.

7.   NÁKLADY A ZÁTĚŽ

Zahrnuje analýzu zátěže a přínosů na národní úrovni, při níž se zohledňuje například průměrná doba potřebná k vyplnění dotazníku, problematické otázky a proměnné, nejvíce/nejméně užitečné proměnné k popisu DOV na národní úrovni, odhadovaná nebo skutečná úroveň spokojenosti uživatelů údajů na národní úrovni, rozdíl v zátěži mezi malými a velkými podniky a úsilí vynaložené na snížení zátěže.



( 1 ) Úř. věst. L 255, 30.9.2005, s. 1.

( 2 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 177/2008 ze dne 20. února 2008, kterým se zavádí společný rámec pro registry hospodářských subjektů pro statistické účely (Úř. věst. L 61, 5.3.2008, s. 6).

( 3 ) Variační koeficient je poměr druhé odmocniny rozptylu odhadu a její očekávané hodnoty. Odhaduje se jako poměr druhé odmocniny odhadu rozptylu výběru k odhadované hodnotě. Odhad rozptylu výběru musí přihlížet k plánu výběru a ke změnám strat.

( 4 ) Míra jednotkové návratnosti je poměrem počtu dotčených respondentů k počtu dotazníků rozeslaných vybrané populaci.

( 5 ) Míra položkové návratnosti pro proměnnou je poměrem počtu dostupných údajů k počtu dostupných a chybějících údajů (rovnající se počtu dotčených respondentů).

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU