2006/145/ES2006/145/ES: Rozhodnutí Rady ze dne 20. února 2006 o zásadách, prioritách a podmínkách přístupového partnerství s Chorvatskem a o zrušení rozhodnutí 2004/648/ES

Publikováno: Úř. věst. L 55, 29.9.2006, s. 30-43 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 20. února 2006 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 28. února 2006 Nabývá účinnosti: 28. února 2006
Platnost předpisu: Zrušen předpisem 2008/119/ES Pozbývá platnosti: 19. února 2008
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



ROZHODNUTÍ RADY

ze dne 20. února 2006

o zásadách, prioritách a podmínkách přístupového partnerství s Chorvatskem a o zrušení rozhodnutí 2004/648/ES

(2006/145/ES)

RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,

s ohledem na nařízení Rady (ES) č. 533/2004 ze dne 22. března 2004 o založení evropského partnerství v rámci procesu stabilizace a přidružení (1), a zejména na články 1a a 2 tohoto nařízení,

s ohledem na návrh Komise,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Evropské rada na zasedání v Soluni ve dnech 19. a 20. června 2003 schválila zavedení partnerství jako nástroje pro realizaci evropské perspektivy zemí západního Balkánu v rámci procesu stabilizace a přidružení.

(2)

Nařízení (ES) č. 533/2004 stanoví, že o zásadách, prioritách a podmínkách partnerství a o jejich pozdějších případných změnách rozhoduje Rada.

(3)

Rada přijala dne 13. září 2004 evropské partnerství s Chorvatskem (2).

(4)

Dne 3. října 2005 členské státy zahájily jednání s Chorvatskem o jeho přistoupení k Evropské unii. Úspěch jednání bude záviset na míře pokroku, kterého Chorvatsko dosáhne v přípravě na přistoupení a který bude měřen mimo jiné podle provádění partnerství, které bude pravidelně přezkoumáváno.

(5)

Proto je vhodné přijmout přístupové partnerství, které aktualizuje stávající partnerství, aby na základě závěrů ze zprávy o pokroku o přípravách Chorvatska na další integraci do Evropské unie z roku 2005 bylo možné určit obnovené priority pro další práci.

(6)

Nařízení (ES) č. 533/2004 stanovilo, že činnosti navazující na přístupové partnerství budou zajištěny v rámci mechanismů zřízených na základě procesu stabilizace a přidružení.

(7)

Za účelem přípravy na další integraci Chorvatska do Evropské unie se očekává, že Chorvatsko vytvoří plán s časovým rozvrhem a konkrétními opatřeními pro splnění priorit tohoto přístupového partnerství.

(8)

Rozhodnutí 2004/648/ES by proto mělo být zrušeno,

ROZHODLA TAKTO:

Článek 1

V souladu s článkem 1 nařízení (ES) č. 533/2004 jsou zásady, priority a podmínky přístupového partnerství s Chorvatskem stanoveny v příloze, která je nedílnou součástí tohoto rozhodnutí.

Článek 2

Provádění přístupového partnerství se posuzuje pomocí mechanismů vytvořených v rámci procesu stabilizace a přidružení, zejména prostřednictvím výročních zpráv o pokroku předkládaných Komisí.

Článek 3

Rozhodnutí 2004/648/ES se zrušuje.

Článek 4

Toto rozhodnutí nabývá účinku třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 20. února 2006.

Za Radu

předseda

J. PRÖLL


(1)  Úř. věst. L 86, 24.3.2004, s. 1. Nařízení ve znění nařízení (ES) č. 269/2006 (Úř. věst. L 47, 17.2.2006, s. 7).

(2)  Rozhodnutí Rady 2004/648/ES ze dne 13. září 2004 o zásadách, prioritách a podmínkách evropského partnerství s Chorvatskem (Úř. věst. L 297, 22.9.2004, s. 19).


PŘÍLOHA

CHORVATSKO: PŘÍSTUPOVÉ PARTNERSTVÍ 2005

1.   ÚVOD

Zasedání Evropské rady v Soluni schválilo zavedení partnerství, které je prostředkem pro realizaci evropské perspektivy zemí západního Balkánu v rámci procesu stabilizace a přidružení.

Evropské partnerství s Chorvatskem bylo přijato Radou dne 13. září 2004. Dne 3. října 2005 členské státy zahájily jednání s Chorvatskem o jeho přistoupení k Evropské unii. Je vhodné přijmout přístupové partnerství, které aktualizuje předchozí partnerství na základě závěrů ze zprávy Komise o pokroku Chorvatska z roku 2005. Nové přístupové partnerství stanoví nové priority pro další činnost. Nové priority jsou přizpůsobeny konkrétním potřebám a stupni připravenosti země a budou v případě potřeby aktualizovány. Přístupové partnerství stanoví také obecné zásady pro finanční pomoc dané zemi.

Očekává se, že Chorvatsko vypracuje plán obsahující časový rozvrh a konkrétní opatření k realizaci priorit přístupového partnerství.

2.   ZÁSADY

Proces stabilizace a přidružení zůstává rámcem pro evropské směřování zemí západního Balkánu až do jejich budoucího přistoupení.

Hlavní priority stanovené pro Chorvatsko se týkají jeho schopnosti pokračovat v přípravě na přistoupení, a zejména jeho schopnosti plnit kritéria stanovená Evropskou radou na zasedání v Kodani v roce 1993 a podmínky stanovené pro proces stabilizace a přidružení, zejména podmínky vymezené Radou v jejích závěrech ze dne 29. dubna 1997 a 21. a 22. června 1999, v obsahu závěrečného prohlášení z vrcholné schůzky v Záhřebu ze dne 24. listopadu 2000 a soluňskou agendou, a požadavky rámce jednání přijatého Radou dne 3. října 2005.

3.   PRIORITY

Priority uvedené v přístupovém partnerství byly vybrány na základě realistického očekávání, že je Chorvatsko může splnit nebo v jejich plnění v příštích letech podstatně pokročí. Přitom se rozlišuje mezi krátkodobými prioritami, u nichž se očekává, že budou splněny do jednoho až do dvou let, a střednědobými prioritami, u nichž se očekává, že budou splněny do tří až čtyř let. Priority se týkají právních předpisů i jejich provádění. Pokud vezmeme v úvahu, že provádění a prosazování acquis je spojeno se značnými náklady a že požadavky EU jsou v některých oblastech velmi složité, nebyly do tohoto partnerství v této fázi zahrnuty všechny důležité úkoly. Budoucí partnerství bude zahrnovat další priority v souladu s pokrokem, kterého Chorvatsko dosáhne.

Pokud jde o krátkodobé priority, byly klíčové priority stanoveny a seskupeny v úvodu oddílu 3.1. Pořadí těchto klíčových priorit neodráží jejich důležitost.

3.1.   KRÁTKODOBÉ PRIORITY

Klíčové priority

Provádět strategii a akční plán pro reformu soudnictví po konzultaci s příslušnými orgány, včetně přijetí nezbytných nových právních předpisů.

Přijmout a zahájit provádění národní strategie pro předcházení a potírání korupce a zajistit potřebnou koordinaci mezi příslušnými vládními úřady a orgány zapojenými do jejího provádění, včetně zajištění plné funkčnosti Úřadu pro potírání korupce a organizované trestné činnosti.

Urychlit provádění ústavního práva, pokud jde o národnostní menšiny. Především naléhavě přijmout opatření k zajištění poměrného zastoupení menšin v místní a regionální samosprávě, ve státní správě a v soudních orgánech a v orgánech veřejné správy.

Dokončit proces návratu uprchlíků, včetně všech případů znovuobnovení držby, rekonstrukce a poskytnutí ubytování týkajících se bývalých držitelů či nájemců a dále posílit regionální spolupráci, která urychlí proces návratu uprchlíků a jejich místní integrace, a to především pomocí při provádění sarajevského prohlášení.

Pokračovat v úsilí zaměřeném na usmíření mezi občany v této oblasti.

Zajistit plnou spolupráci s Mezinárodním trestním tribunálem pro bývalou Jugoslávii.

Usilovat o vyřešení dosud neuzavřených bilaterálních otázek, zejména otázek hranic se Slovinskem, Srbskem a Černou Horou a Bosnou a Hercegovinou.

Zajistit řádné provádění všech závazků přijatých v rámci dohody o stabilizaci a přidružení v oblastech, jako je například politika hospodářské soutěže, kde je zejména potřeba přijmout a provést plán restrukturalizace v ocelářském průmyslu, a v oblasti nabývání nemovitostí. Uzavřít probíhající a nadcházející jednání o obchodních záležitostech týkajících se dohody o stabilizaci a přidružení (jako například o protokolu zavádějícím celní kvóty na cukr, protokolu o rozšíření a dalších obchodních koncesích pro zemědělské produkty a produkty rybolovu) a zajistit řádné provádění výsledků těchto jednání.

Politická kritéria

Demokracie a právní stát

Učinit opatření za účelem přijetí konzistentních a stálých právních předpisů v oblasti volebního práva, které upravují otázky jako například seznamy voličů, volby ze zahraničí a transparentní financování volební kampaně.

Veřejná správa

Plně provést opatření k reformě veřejné správy týkající se náboru, profesního postupu a odborné přípravy a zlepšit řízení lidských zdrojů ve všech orgánech veřejné správy, za účelem zajištění odpovědnosti, účinnosti, otevřenosti, transparentnosti, odpolitizování a vysoké úrovně odbornosti veřejné služby.

Zajistit účinnou nápravu zjištěných nedostatků s ohledem na civilní kontrolu všech bezpečnostních služeb.

Soudní systém

Pokročit ve snížení počtu neprojednaných případů u soudů.

Učinit pokrok při racionalizaci organizační struktury soudů, včetně rozvoje systémů moderních informačních technologií.

Vytvořit otevřený, spravedlivý a průhledný systém pro nábor, hodnocení a profesní postup a zvýšit profesionalitu soudnictví prostřednictvím poskytnutí odpovídajících státních prostředků na financování vysoce kvalitního odborného vzdělávání soudců, státních zástupců a administrativních pracovníků.

Přijmout opatření k zajištění řádného a úplného výkonu soudních rozhodnutí.

Zajistit přístup k justiční a právní pomoci a poskytnout odpovídající rozpočtové prostředky; rozšířit odborné vzdělávání v oblasti právních předpisů EU.

Protikorupční politika

Pokračovat ve vytváření kodexů chování/etických kodexů pro úředníky a volené zástupce a akční plány pro předcházení korupci v příslušných donucovacích orgánech (pohraniční policie, policie, celní orgány, soudnictví).

Přijmout opatření, která zajistí, že právní rámec pro potírání korupce je sjednocený a je prováděn a vymáhán jednotně, a vyvinout větší úsilí v oblasti aktivního předcházení, odhalování a účinného stíhání korupce, zejména korupce na vysoké úrovni.

Přijmout konkrétní opatření v zájmu zvýšení povědomí o korupci jako závažného trestného činu.

Lidská práva a ochrana menšin

Podporovat respektování a ochranu menšin v souladu s Evropskou úmluvou o lidských právech a se zásadami stanovenými Radou Evropy v Evropské rámcové úmluvě o ochraně národnostních menšin a v souladu s osvědčenými postupy v členských státech EU.

Zajistit, aby všechny případy etnicky motivovaných trestných činů byly řádně vyšetřeny a stíhány.

Pokračovat v provádění strategie a akčního plánu na ochranu a integraci Romů a zajistit dostupnost nezbytných prostředků.

Vytvořit a začít provádět komplexní strategii proti diskriminaci.

Přezkoumat právní předpisy v oblasti audiovizuálních médií v souladu s doporučeními, která vyjádřila v únoru 2004 společná skupina odborníků Rady Evropy, Komise a OBSE. Zejména přezkoumat zákon o elektronických sdělovacích prostředcích za účelem vytvořit transparentní, jednoznačný a účinný právní rámec a zajistit politickou nezávislost Rady pro elektronické sdělovací prostředky; zajistit, aby chorvatský rozhlas a televize a jeho programová rada pracovaly nezávisle a udržovaly si svoji stabilitu během přepracování zákona o chorvatském rozhlase a televizi. Přijmout další opatření k účinnému zabránění trestního postihu v případech pomluvy.

Regionální záležitosti a mezinárodní závazky

Podstatně zlepšit soudní procesy, které souvisejí se stíháním válečných zločinů, zejména tím, že se skončí s předpojatostí vůči obžalovaným srbského etnického původu a že bude trestní odpovědnost uplatňována jednotně bez ohledu na národnostní původ.

Pokud jde o návrat uprchlíků, dokončit bez odkladu vyřizování již podaných žádostí o rekonstrukci bydlení; do roku 2005 zrekonstruovat všechny domy, o jejichž rekonstrukci již bylo kladně rozhodnuto, a do konce roku 2006 zrekonstruovat všechny domy, o nichž bude kladně rozhodnuto. Bez dalšího odkladu dokončit opětovné obnovení držby domů.

Naléhavě zahájit a dokončit provádění programu ubytování uprchlíků, kteří pozbyli nájemního práva nebo práva držby v oblastech, kterých se netýkal zvláštní zájem státu, a urychlit provádění programu ubytování uprchlíků, kteří se vracejí do oblastí zvláštního zájmu státu. Zajistit vhodnou publicitu/informační kampaň.

Zajistit odpovídající koordinaci a spolupráci mezi všemi příslušnými orgány na ústřední a místní úrovni v záležitostech návratu uprchlíků.

Vytvořit sociální a hospodářské podmínky pro zlepšení prostředí pro opětovné začleňování navrátivších se osob a jejich přijetí příslušnými obcemi, mimo jiné i pomocí programů regionálního rozvoje v postižených oblastech. Opětovně umožnit podávání žádostí o konvalidaci a přezkoumat všechny žádosti podané od uplynutí předcházející lhůty.

Plně provést dohody se sousedními zeměmi, zejména v oblasti obchodu, boje proti organizované trestné činnosti, správy hranic a zpětného přebírání osob, přeshraniční spolupráce a soudní a policejní spolupráce, včetně spolupráce v souvislosti s válečnými zločiny, a uzavřít dosud neuzavřené dohody.

Hospodářská kritéria

Provádět řádnou makroekonomickou politiku zaměřenou na stabilitu, včetně rozvoje tržních peněžních nástrojů zlepšujících účinnost měnové politiky.

Posílit konsolidaci financí na základě stálých strukturálních opatření, zejména v oblasti podpor a sociálních výdajů a vyřešit otázku zpětného splacení v oblasti tzv. „starého penzijního dluhu“ způsobem, který neohrožuje konsolidaci financí. Zahájit provádění dalších opatření směřujících ke komplexní reformě zdravotnictví s ohledem na zlepšení jeho finanční situace.

Pokračovat ve strukturálních reformách veřejných financí, zejména v oblasti řízení výdajů. Zřídit transparentní a účinné řízení dluhů.

Urychlit privatizaci společností v majetku privatizačního fondu. Urychlit rekonstrukci a privatizaci nebo likvidaci velkých státních podniků, zejména v oblasti zemědělství a v ocelářském a loďařském průmyslu. Zavést další opatření k restrukturalizaci nebo privatizaci veřejných služeb (telekomunikace, energie, ropa atd.). Zlepšit transparentnost privatizačního procesu.

Dále zlepšit podnikatelské prostředí zjednodušením pravidel pro vstup společností na trh a jejich odchod z trhu. Zejména urychlit registrační řízení, zlepšit uplatňování konkurzních pravidel a zlepšit podmínky pro rozvoj soukromých podniků a přímých zahraničních investic, včetně prostřednictvím zvýšení účinnosti administrativy.

Urychlit pozemkovou reformu, zejména registraci a privatizaci zemědělské půdy, prostřednictvím založení moderních a výkonných katastrálních a pozemkových úřadů, aby se odstranily současné překážky rozvoje trhu s půdou a trhu s bydlením.

Vypracovat makroekonomické statistiky.

Schopnost převzít závazky vyplývající z členství

Volný pohyb zboží

Dokončit restrukturalizaci stávajícího právního a institucionálního rámce, tak aby se zajistilo oddělení regulačních, akreditačních, normalizačních a výrobních certifikačních funkcí a zřídit struktury dozoru nad trhem, jež budou v souladu s acquis. Urychlit přijímání evropských norem. Pokračovat v práci na provedení směrnic starého a nového přístupu.

Zahájit prověřování vnitrostátních právních předpisů s cílem zjistit neslučitelnost s články 28, 29 a 30 Smlouvy o ES, naplánovat její odstranění a zabránit zavedení nových překážek.

Právo usazování a volný pohyb služeb

Zahájit harmonizaci s acquis pro vzájemné uznávání odborných kvalifikací, včetně zřízení potřebné správní kapacity.

Zahájit prověřování vnitrostátních právních předpisů s cílem zjistit omezení práva usazování a svobody poskytování služeb, naplánovat jejich odstranění a zabránit zavedení nových překážek.

Posílit kapacitu vnitrostátního regulačního orgánu v oblasti poštovních služeb a zajistit jeho nezávislost.

Volný pohyb kapitálu

Zlepšit právní předpisy týkající se praní peněz a přistoupit k zajištění účinného provádění. Posílit správní kapacitu finančního zpravodajského útvaru a zlepšit jeho spolupráci s ostatními institucemi zapojenými do boje proti praní peněz.

Sjednotit postupy pro schvalování nákupu nemovitostí státními příslušníky EU na nediskriminačním základě a podstatně snížit počet nahromaděných nevyřízených žádostí.

Zadávání veřejných zakázek

Dokončit harmonizaci právních předpisů Chorvatska a prováděcích nařízení v oblasti zadávání veřejných zakázek, mimo jiné i v oblasti veřejných zakázek, koncesí a přezkumných postupů.

Posílit správní kapacitu Úřadu pro zadávání veřejných zakázek za účelem výkonu funkcí, které mu ukládá zákon o zadávání veřejných zakázek.

Práva duševního vlastnictví

Zlepšit vymáhání práv duševního, průmyslového a obchodního vlastnictví, zejména posílením správní kapacity, mimo jiné i v donucovacích orgánech a soudnictví.

Hospodářská soutěž

Zajistit další harmonizaci primárních a sekundárních právních předpisů, aby bylo možné zajistit účinnou antimonopolní kontrolu a kontrolu státní podpory pomocí závazných rozhodnutí platných pro všechna hospodářská odvětví, a u státní podpory pro režimy podpory i pro jednotlivá opatření v rámci podpor.

Posílit správní kapacitu a nezávislost úřadu pro hospodářskou soutěž v oblasti státní podpory a antimonopolních opatření. Zajistit rozvoj a odborné vzdělávání soudního stavu v oblasti hospodářské soutěže.

Posílit prosazování antimonopolního práva, zejména zaměřením se na předcházení závažnému narušení hospodářské soutěže a zavedením režimu odrazujících peněžních pokut. Posílit prosazování práva v oblasti státních podpor, zejména zajištěním dodržování oznamovací povinnosti a aktivním hodnocením všech opatření podpory.

Zajistit, aby stávající režimy podpory a veškeré finanční právní předpisy byly v souladu s acquis o státních podporách.

Přijmout a zahájit provádění životaschopných restrukturalizačních programů v odvětví oceli a stavby lodí v souladu s požadavky EU, aby se zajistilo mimo jiné to, že veškerá podpora je v souladu s acquis.

Zajistit transparentnost státních podpor vytvořením souhrnného registru a oznamováním všech platných opatření podpory na všech správních úrovních a zvýšit povědomí o zásadách hospodářské soutěže.

Finanční služby

Posílit regulační a správní rámec pro dozor nad finančními službami a zejména se připravit na přechod k zavedení plánovaného integrovaného kontrolního orgánu pro nebankovní finanční služby.

Připravit zavedení nového rámce v oblasti kapitálových požadavků pro úvěrové instituce a investiční firmy.

Informační společnost a média

Dále posílit kapacity vnitrostátního regulačního orgánu v oblasti telekomunikací a zajistit jeho nezávislost.

Zemědělství a rozvoj venkova

Zajistit řádné fungování agentury SAPARD/IPARD.

Urychlit práce související se zřízením řádně fungujícího systému evidence půdy a systému evidence a registrace skotu.

Posílit shromažďování a zpracování zemědělských statistických údajů v souladu s normami a metodikou EU.

Vytvořit strategii rozvoje venkova a politické nástroje pro navrhování, provádění, řízení, sledování, kontrolu a hodnocení programů rozvoje venkova.

Bezpečnost potravin, veterinární a rostlinolékařská politika

Pokračovat v harmonizaci veterinárního a rostlinolékařského odvětví, modernizovat předpisy v oblasti inspekcí, modernizovat zemědělskopotravinářské podniky za účelem splnění hygienických požadavků EU.

Vytvořit komplexní strategii v oblasti bezpečnosti potravin a veterinární a rostlinolékařské politiky. Posílit potřebné správní struktury a zlepšit spolupráci mezi nimi za účelem zajištění komplexního přístupu při zvyšování bezpečnosti potravin v rámci celého potravinového řetězce.

Rybolov

Posílit správní, a zejména inspekční struktury pro politiku rybolovu.

Zahájit práce na vytváření počítačového rejstříku rybářských plavidel.

S ohledem na chráněné ekologické a rybářské zóny, které Chorvatsko jednostranně vyhlásilo, pokračovat v provádění třístranné dohody z června 2004.

Dopravní politika

Pokračovat v provádění norem EU v oblasti sociálních a technických právních předpisů, které se týkají silniční přepravy, a bezpečnostních norem v oblasti námořní přepravy.

Posílit správní spolupráci v odvětví železniční dopravy.

Zajistit zřízení nezávislého orgánu pro šetření nehod a posílit vnitrostátní regulační orgány v odvětví letectví.

Uzavřít dohodu o Evropském společném leteckém prostoru (ECAA) s protokolem o přechodných opatřeních pro provádění právních předpisů EU v oblasti letectví.

Energetika

Pokračovat v provádění acquis EU v oblasti plynu a elektřiny.

Zajistit provozní kapacity a nezávislé fungování vnitrostátního regulačního orgánu.

Zahájit provádění závazků přijatých v rámci Smlouvy o Energetickém společenství.

Posílit správní kapacity a zlepšit harmonizaci s acquis v oblasti energetické účinnosti, obnovitelných zdrojů energie a v oblasti jaderné energie, jakož i zajistit vysokou úroveň jaderné bezpečnosti a radiační ochrany.

Daně

Urychlit harmonizaci daňových předpisů s acquis a zajistit jejich účinné vymáhání, zejména s ohledem na začlenění daňových volných zón do územní působnosti režimu DPH a zrušení stávajících zón s nulovou sazbou DPH.

Zahájit harmonizaci s acquis v oblasti přímých daní, včetně úpravy výměny informací s členskými státy s cílem usnadnit prosazování opatření proti vyhýbání se dani a daňovým únikům.

Zavázat se k zásadám etického kodexu v daňové politice podniků a zajistit, aby nová daňová opatření byla v souladu s těmito zásadami.

Výrazně posílit kapacity daňové a celní správy, zejména funkcí v oblasti výběru a kontroly; pokračovat v práci při vytváření funkčních a náležitě personálně obsazených orgánů pro výběr spotřební daně; zjednodušit postupy k účinnému postihu daňových podvodů.

Dále rozvíjet potřebné systémy informační techniky, které by umožňovaly výměnu elektronických dat mezi EU a jejími členskými státy.

Statistika

Posílit správní kapacitu chorvatského statistického úřadu, reformovat jeho regionální kanceláře a zlepšit koordinaci s ostatními poskytovateli úředních statistických údajů.

Rozvinout hospodářskou a sociální statistiku.

Sociální politika a zaměstnanost

Pokračovat v harmonizaci s aquis v oblastech pracovního práva, zdraví a bezpečnosti, rovnosti žen a mužů a nediskriminace.

Posílit příslušné správní a donucovací struktury a koordinaci mezi ministerstvy.

Politika podnikání a průmyslu

Dále zjednodušit a urychlit řízení pro registraci společností; zavést on-line přístup k určitým státním zařízením pro malé a střední podniky; dále rozvíjet hodnocení dopadu právních a správních předpisů.

Pokračovat v provádění Evropské charty pro malé podniky.

Regionální politika a koordinace strukturálních nástrojů

Rozvíjet celkovou a soudržnou strategii v oblasti regionálního rozvoje.

Určit a vybudovat kapacity klíčových řídících orgánů a subjektů pro provádění strukturálních nástrojů.

Spravedlnost, svoboda a bezpečnost

Posílit správu hranic, zejména posílením dohledu nad mořskými hranicemi; provést komplexní strategii správy hranic (včetně strategie týkající se zpětného přebírání); zvýšit investice do technického vybavení a infrastruktury; najmout další personál a vytvořit odpovídající infrastrukturu odborného vzdělávání.

Zlepšit vybavení k odhalení padělaných dokumentů a poskytnout školení pracovníkům v diplomatických misích a konzulárních úřadech.

Dále harmonizovat právní předpisy v oblasti azylové politiky s acquis. Zřídit stálé národní středisko pro příjem žadatelů o azyl.

Zlepšit spolupráci mezi donucovacími a soudními orgány, zejména v souvislosti s hospodářskou kriminalitou, organizovanou trestnou činností, podvody, praním špinavých peněz a korupcí; posílit boj proti obchodování s drogami a posílit programy drogové prevence a snížení poptávky po drogách; zajistit účinná opatření pro boj proti obchodování s lidmi a převádění osob, přičemž věnovat patřičnou pozornost zejména prevenci, ochraně a opětovnému začlenění obětí do společnosti. Poskytnout potřebnou specializovanou odbornou přípravu donucovacím orgánům.

Zvýšit mezinárodní spolupráci v oblasti terorismu a provádět v plné míře příslušné mezinárodní úmluvy; zlepšit spolupráci a výměnu informací mezi policií a zpravodajskými službami v rámci státu a s ostatními státy; posílit předcházení financování a přípravě teroristických činů.

Životní prostředí

Pokračovat v rozvoji horizontální legislativy, včetně posouzení dopadu na životní prostředí a účasti veřejnosti.

Jasně definovat odpovědnosti a posílit správní a operativní kapacity na národní a regionální úrovni pro účely plánování, včetně přípravy finančních strategií.

Dále posilovat kapacitu vnitrostátních a regionálních inspekčních služeb a zajistit jejich účinnost při vymáhání ekologických právních předpisů.

Naléhavě přijmout a začít provádět vnitrostátní programy pro nakládání s odpadem.

Celní unie

Dále posilovat správní a operativní kapacitu celních služeb, zejména v oblasti kontroly preferenčních předpisů o původu zboží, a urychlit harmonizaci s acquis EU. Učinit celní středisko odborného vzdělávání plně funkčním.

Dále rozvíjet potřebné systémy IT, které by umožňovaly výměnu elektronických dat mezi EU a jejími členskými státy.

Přijmout a provádět etický kodex pro celní služby.

Vnější vztahy

Pokračovat v politice liberalizace obchodu prováděním dohody o stabilizaci a přidružení, závazků WTO a dvoustranných dohod o volném obchodu. Pracovat na budoucích dvoustranných regionálních dohodách o volném obchodu v jihovýchodní Evropě.

Zajistit, aby opatření na ochranu obchodu byla v souladu s dohodou o stabilizaci a přidružení a závazky WTO.

Dokončit jednání a plně provést protokol zavádějící celní kvóty na cukr do dohod o stabilizaci a přidružení s cílem připravit chorvatské odvětví cukru na úpravy nutné pro fungování v rámci realistického a hospodářsky udržitelného prostředí. Výsledek přístupových jednání není dotčen výsledky těchto jednání o protokolu.

Finanční kontrola

Přijmout soudržný regulační rámec pro systém veřejné vnitřní finanční kontroly na základě strategického dokumentu.

Dále budovat a posilovat funkce veřejné vnitřní kontroly prostřednictvím zajištění odpovídajícího personálního obsazení, odborné přípravy a vybavení.

Zřídit účinné postupy pro odhalování, potírání a další šetření nesrovnalostí a případů podezření z podvodů, které dopadají na finanční zájmy Společenství, a pro jejich sdělování Komisi, a odpovídající správní struktury potřebné pro účinnou a odpovídající ochranu těchto zájmů a pro spolupráci s Evropským úřadem pro boj proti podvodům.

3.2.   STŘEDNĚDOBÉ PRIORITY

Politická kritéria

Demokracie a právní stát

Veřejná správa

Pokračovat v procesu budování institucí souvisejících přímo s acquis EU a zavést reformy pro celkové zlepšení účinnosti veřejné správy.

Soudní systém

Pokračovat v provádění reformy soudnictví, včetně odborné přípravy, a přijmout opatření pro snížení dalšího zahlcení všech soudů nevyřešenými případy.

Dále racionalizovat organizační strukturu soudů, včetně rozvoje systémů moderních informačních technologií.

Zajistit pravidelné a účinné vymáhání soudních rozhodnutí.

Protikorupční politika

Podporovat další pokrok v boji proti korupci a provádět odpovídající právní předpisy. Zejména zřídit v příslušných službách specializované jednotky pro boj s korupcí a poskytnout jim vhodnou odbornou přípravu a zdroje.

Zajistit dodržování norem stanovených mezinárodními právními nástroji prostřednictvím příslušných právních a správních opatření.

Lidská práva a ochrana menšin

Zajistit plné provádění ústavního práva v oblasti národnostních menšin, zejména pokud jde o poměrné zastoupení menšin.

Pokračovat v provádění celkové strategie proti diskriminaci.

Pokračovat ve zlepšování situace Romů prostřednictvím posílení provádění příslušné strategie, včetně zajištění potřebných finančních podpor na národní a místní úrovni, opatření proti diskriminaci zaměřených na získávání pracovních příležitostí, lepší dostupnosti vzdělání a lepších podmínek bydlení.

Pokračovat ve zlepšování sociálních a hospodářských podmínek za účelem zlepšení prostředí pro vracející se osoby a jejich přijetí příslušnými obcemi.

Regionální záležitosti a mezinárodní závazky

Zajistit hladké provádění konečných dohod o stávajících bilaterálních otázkách, zvláště o otázkách hranic.

Pokračovat v provádění stávajících dvoustranných dohod.

Hospodářská kritéria

Provádět udržitelný střednědobý rozpočtový rámec pomocí průběžného snižování celkového objemu veřejných výdajů, celkového schodku státního rozpočtu a zadlužení jako podílu na HDP. Upřednostňovat veřejné výdaje před volnými prostředky v případě výdajů spojených s acquis. Zavést komplexní reformu zdravotní péče a důchodového systému. Pokračovat ve snižování dotací velkým ztrátovým podnikům.

Dokončit prodej menšinových a většinových podílů státu ve společnostech v privatizačním fondu.

Dále zlepšovat podmínky pro vytváření a rozvoj soukromého podnikání a pro přímé zahraniční investice.

Dosáhnout podstatného pokroku v posilování finanční kázně velkých podniků, zejména v odvětví oceli, stavby lodí a železnic.

Dokončit pozemkovou reformu, se zvláštním důrazem na registraci a privatizaci zemědělské půdy.

Pokračovat v reformě pracovního trhu a reformě vzdělávání s ohledem na zvyšování účasti na trhu práce a míru zaměstnanosti.

Schopnost převzít závazky vyplývající z členství

Volný pohyb zboží

Dosáhnout podstatného pokroku v provádění směrnic starého přístupu (jako například ve farmaceutickém a chemickém odvětví) a nového přístupu a v plnění podmínek členství orgánů pro evropskou normalizaci CEN, CENELEC a ETSI.

Volný pohyb pracovníků

Zrušit diskriminační opatření vůči migrujícím pracovníkům EU a občanům EU.

Posílit správní struktury pro koordinaci programů sociálního zabezpečení.

Právo usazování a volný pohyb služeb

Zrušit zbývající překážky, jež omezují usazování fyzických a právnických osob z EU a poskytování přeshraničních služeb.

Dosáhnout podstatného pokroku v harmonizaci s acquis EU v oblasti vzájemného uznávání odborných kvalifikací, včetně předpisů týkajících se odborné přípravy, a dále rozvíjet potřebné správní struktury.

Volný pohyb kapitálu

Dosáhnout podstatného pokroku v odstranění zbývajících omezení pohybu kapitálu, a to zejména při nabývání nemovitostí, v souladu se závazky v rámci dohody o stabilizaci a přidružení.

Dokončit založení účinného systému proti praní peněz, zejména zajištěním, aby orgány byly plně funkční, přiměřeně financované a dobře koordinované s domácími a mezinárodními protějšky.

Zadávání veřejných zakázek

Zavést režim zadávání veřejných zakázek se všemi příslušnými správními strukturami a operačními nástroji, dosáhnout podstatného pokroku v práci na dokončení harmonizace s acquis EU a zajistit, že pravidla veřejného zadávání zakázek jsou účinně uplatňována všemi zadavateli a subjekty na všech úrovních. Podporovat používání elektronických prostředků při zadávání veřejných zakázek.

Práva duševního vlastnictví

Dokončit harmonizaci v oblasti práv duševního a průmyslového vlastnictví a posílit vymahatelnost těchto práv v boji proti pirátství a padělání.

Dále posilovat prosazování práv duševního vlastnictví a snižovat úrovně pirátství a padělání.

Hospodářská soutěž

Dále posilovat antimonopolní orgány a orgány poskytující státní podpory a dosáhnout důvěryhodných výsledků při vymáhání. Podstatně zlepšit transparentnost v oblasti státní podpory.

Zajistit odbornou přípravu v oblasti práva a politiky hospodářské soutěže na všech úrovních správy a soudnictví.

Finanční služby

Dokončit harmonizaci s požadavky EU o obezřetnosti a pokračovat v posilování postupů dohledu.

Dokončit provádění nového rámce v oblasti kapitálových požadavků pro úvěrové instituce a investiční firmy.

Informační společnost a média

Přijmout potřebnou primární a sekundární legislativu k dokončení regulačního rámce a zavedení konkurence do všech oblastí.

Zemědělství a rozvoj venkova

Posílit správní struktury a kapacity potřebné pro provádění tržní politiky a politiky rozvoje venkova.

Vypracovat registr vinic v souladu s požadavky EU.

Pokračovat v přípravě, která se týká zřizování účinných a finančně přiměřených subjektů pro řízení a kontrolu zemědělských fondů, podle požadavků EU a v souladu s mezinárodními účetními standardy.

Bezpečnost potravin, veterinární a rostlinolékařská politika

Podstatně zlepšit harmonizaci právních předpisů o potravinách a posílit potřebné prováděcí struktury.

Učinit významný pokrok v harmonizaci veterinárního a rostlinolékařského odvětví, včetně systému identifikace zvířat, ošetření zvířecího odpadu, modernizace zemědělsko-potravinářských závodů, programů pro kontrolu chorob zvířat, ochranu rostlin a kvalitu osiva a sadebního materiálu; významně zvýšit úroveň inspekčních struktur.

Rybolov

Podstatně zlepšit správní struktury a vybavení k zajištění účinného provádění společné politiky rybolovu, včetně řízení zdrojů, inspekcí a kontroly rybolovných činností, tržní politiky, strukturálních programů, rejstříků rybářských plavidel a plánu pro řízení rybolovných kapacit v souladu s dostupnými rybolovnými zdroji.

Dokončit zřízení počítačového rejstříku rybářských plavidel a satelitního systému sledování plavidel.

Dopravní politika

Pokračovat v práci na dokončení úplné harmonizace s acquis EU v oblasti silniční dopravy.

Přijmout prováděcí právní předpisy pro železniční dopravu, zejména ustanovení o interoperabilitě a nezávislé přidělování kapacit.

Pracovat na harmonizaci s acquis EU v oblasti vnitrozemské vodní dopravy, zejména pokud jde o bezpečnost plavby a říční informační služby.

Pokračovat v harmonizaci námořní dopravy a zajistit výkon odpovídající kontroly příslušným státem vlajky.

Dosáhnout úplné harmonizace s acquis EU v oblasti letectví.

Pokračovat v provádění memoranda o porozumění při rozvoji ústřední regionální dopravní sítě v jihovýchodní Evropě.

Energetika

Pokračovat v posilování správní kapacity a harmonizaci s acquis EU v oblastech energetické účinnosti a obnovitelných zdrojů energie, vnitřního energetického trhu (elektřina a plyn) a jaderné energie.

Zajistit, aby zásoby ropy zajišťovaly odpovídající stabilitu zásobování.

Řádně řešit otázku nakládání s radioaktivním odpadem.

Daně

Podstatně pokročit v práci dokončením harmonizace s daňovým acquis, pokud jde o DPH, spotřební daň a přímé zdanění, včetně etického kodexu v daňové politice podniků.

Pokračovat v posilování daňové správy – včetně odvětví informačních technologií – a zajistit její řádné fungování za účelem dosažení norem EU a propojitelnosti systémů informačních technologií. Vypracovat a provádět etický kodex.

Hospodářská a měnová politika

Zlepšit měnovou politiku za účelem širšího a účinnějšího využití tržně orientovaných měnových nástrojů.

Statistika

Pokračovat v rozvoji makroekonomických, hospodářských a sociálních statistik.

Sociální politika a zaměstnanost

Dosahovat dalšího souladu s acquis a posílit příslušné správní a donucovací struktury, včetně inspektorátů práce.

Podporovat úsilí sociálních partnerů při budování kapacit, zejména prostřednictvím autonomního dvoustranného sociálního dialogu mezi zaměstnavateli a zaměstnanci.

Vyvinout a provádět komplexní strategii zaměstnanosti se zapojením všech dotčených stran za účelem účasti na evropské strategii zaměstnanosti. Zajistit odpovídající analýzy a kapacity na provádění a hodnocení.

Vyvinout a provádět celostátní strategii pro sociální začlenění, včetně shromažďování údajů, v souladu s postupy EU s ohledem na budoucí účast na evropské strategii pro sociální začlenění.

Identifikovat potřeby rozvoje lidských zdrojů za účelem přípravy pro Evropský sociální fond.

Politika podnikání a průmyslu

Aktualizovat a lépe formulovat přístup politiky týkající se finančních nástrojů pro malé a střední podniky, které by měly vládě umožnit přechod od přímých půjček k mírnějším režimům podpor.

Regionální politika a koordinace strukturálních nástrojů

Zajistit jasné rozdělení odpovědností a posílit koordinaci mezi ministerstvy a mezi vnitrostátními a regionálními orgány.

Dále budovat kapacity v určených řídících orgánech a v orgánech poskytujících platby, včetně místních orgánů.

Zlepšit navrhování a provádění plánů regionálního rozvoje.

Zřídit řádné systémy sledování a hodnocení a posílit postupy finančního řízení a kontroly.

Zavést odpovídající regionální statistiku.

Spravedlnost, svoboda a bezpečnost

Uvést vnitrostátní právní předpisy v soulad s pravidly EU a osvědčenými postupy a dále posílit pohraniční kontrolu; vytvořit vnitrostátní databáze a registry a zajistit koordinaci mezi příslušnými službami.

Vytvořit vnitrostátní databázi pro kontrolu osobních údajů žadatelů o azyl, včetně otisků prstů, s ohledem na přípravu na účast v EURODAC.

Zvýšit úsilí o integraci uprchlíků.

Dále zlepšit vybavení a infrastrukturu policie, včetně zřízení počítačového systému pro vyšetřování; posílit spolupráci mezi policií a ostatními donucovacími orgány; posílit boj proti obchodování s drogami, organizované trestné činnosti, hospodářské kriminalitě (včetně praní a padělání peněz), podvodu a korupci; zlepšit harmonizaci odpovídajících vnitrostátních právních předpisů s acquis v těchto odvětvích.

Připravit se na používání různých právních nástrojů v oblasti soudní spolupráce v trestních a občanských věcech poskytnutím příslušné odborné přípravy týkající se soudů a jejich činností a dalších příslušných otázek.

Věda a výzkum

Začít navrhovat a používat integrovanou politiku výzkumu.

Vzdělávání a kultura

Zvýšit snahu při vytváření moderního systému odborného školství a vzdělávání a zajistit provádění boloňských kritérií ve vysokoškolském vzdělávání.

Životní prostředí

Zajistit začlenění požadavků na ochranu životního prostředí do definování a provádění ostatních odvětvových politik. Vypracovat strategii investic v oblasti životního prostředí, založenou na odhadu nákladů na harmonizaci. Pokračovat v provádění horizontální legislativy.

Pokračovat v práci na provedení acquis EU, se zvláštním důrazem na nakládání s odpady, kvalitu vody, ovzduší, ochranu přírody a integrovanou prevenci a kontrolu znečištění. Zvýšit investice do ekologické infrastruktury, s důrazem na čističky odpadních vod, dodávky pitné vody a nakládání s odpady.

Ratifikovat Kjótský protokol k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu.

Ochrana spotřebitele a zdraví

Dokončit harmonizaci s acquis EU v oblasti bezpečnostních opatření a posílit správní kapacitu potřebnou pro účinný dozor nad trhem.

Pokračovat v harmonizaci s acquis EU v oblasti opatření, která se netýkají bezpečnosti.

Celní unie

Posílit a konsolidovat správní a operativní kapacitu celních služeb. Rozšířit odborné vzdělávání všech zaměstnanců, zvýšit používání informačních technologií, které jsou kompatibilní s informačními technologiemi používanými v EU, a pokračovat v přípravách s cílem zajistit propojitelnost se systémy EU. Posílit audit a provádět hodnocení rizik a výběru.

Podstatně pokročit v harmonizaci s acquis, zejména v oblastech daňových volných zón, tranzitu, poplatků, celních kvót a dohledu nad dovozy a vývozy zboží.

Finanční kontrola

Vytvořit kapacity a harmonizovat systém veřejné vnitřní kontroly financí, včetně decentralizované manažerské odpovědnosti a funkčně nezávislé vnitřní kontroly, jakož i centrální koordinace a harmonizace.

Reformovat a posílit funkci vnější kontroly v souladu s osvědčenými postupy na mezinárodní úrovni a na úrovni EU.

4.   PROGRAMOVÁNÍ

Pomoc Společenství zemím západního Balkánu v rámci procesu stabilizace a přidružení bude poskytována prostřednictvím stávajících finančních nástrojů, zejména na základě nařízení Rady (ES) č. 2666/2000 ze dne 5. prosince 2000 o pomoci pro Albánii, Bosnu a Hercegovinu, Chorvatsko, Svazovou republiku Jugoslávii a Bývalou jugoslávskou republiku Makedonii (nařízení CARDS) (1) a předvstupních nástrojů Phare (2), SAPARD (3) a ISPA (4). Toto rozhodnutí tudíž nebude mít žádné finanční dopady. Chorvatsko může mít přístup k financování z programů určených více zemím nebo z horizontálních programů.

5.   PODMÍNKY

Pomoc Společenství zemím západního Balkánu v rámci procesu stabilizace a přidružení je podmíněna dalším pokrokem při plnění kodaňských kritérií a specifických priorit tohoto evropského partnerství. Nedodržení těchto podmínek by mohlo vést k tomu, že Rada přijme příslušná opatření na základě článku 5 nařízení (ES) č. 2666/2000. Pomoc Společenství rovněž závisí na splnění podmínek stanovených v závěrech Rady ze dne 29. dubna 1997 a 21. a 22. června 1999, zejména pokud se jedná o závazky příjemce provádět demokratické, hospodářské a institucionální reformy.

Pomoc Společenství při financování projektů prostřednictvím tří předvstupních nástrojů Phare, ISPA a SAPARD je podmíněna plněním závazků vyplývajících z dohody o stabilizaci a přidružení, dalším pokrokem při plnění kodaňských kritérií, a zejména pokrokem při plnění specifických priorit přístupového partnerství.

Nedodržení těchto obecných podmínek by mohlo vést k rozhodnutí Rady o zastavení finanční pomoci na základě článku 4 nařízení Rady (ES) č. 622/98 ze dne 16. března 1998 o pomoci kandidátským státům v rámci předvstupní strategie, a zejména o zavedení přístupového partnerství (5).

6.   SLEDOVÁNÍ

Provádění přístupového partnerství je přezkoumáváno v rámci mechanismů zřízených pro proces stabilizace a přidružení, zejména prostřednictvím výročních zpráv předkládaných Komisí.


(1)  Úř. věst. L 306, 7.12.2000, s. 1. Nařízení naposledy pozměněné nařízením (ES) č. 2112/2005 (Úř. věst. L 344, 27.12.2005, s. 23).

(2)  Nařízení Rady (EHS) č. 3906/89 (Úř. věst. L 375, 23.12.1989, s. 11). Nařízení naposledy pozměněné nařízením (ES) č. 2257/2004 (Úř. věst. L 389, 30.12.2004, s. 1).

(3)  Nařízení Rady (ES) č. 1268/1999 (Úř. věst. L 161, 26.6.1999, s. 87). Nařízení naposledy pozměněné nařízením (ES) č. 2112/2005.

(4)  Nařízení Rady (ES) č. 1267/1999 (Úř. věst. L 161, 26.6.1999, s. 73). Nařízení naposledy pozměněné nařízením (ES) č. 2112/2005.

(5)  Úř. věst. L 85, 20.3.1998, s. 1.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU