(ES) č. 299/2001Nařízení Rady (ES) č. 299/2001 ze dne 12. února 2001 o uložení konečného antidumpingového cla z dovozu manganistanu draselného pocházejícího z Čínské lidové republiky

Publikováno: Úř. věst. L 44, 15.2.2001 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 12. února 2001 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 16. února 2001 Nabývá účinnosti: 16. února 2001
Platnost předpisu: Ne Pozbývá platnosti: 16. února 2006
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Nařízení Rady (ES) č. 299/2001

ze dne 12. února 2001

o uložení konečného antidumpingového cla z dovozu manganistanu draselného pocházejícího z Čínské lidové republiky

RADA EVROPSKÉ UNIE/EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,

s ohledem na nařízení Rady (ES) č. 384/96 ze dne 22. prosince 1995 o ochraně před dumpingovými dovozy ze zemí, které nejsou členy Evropského společenství [1], a zejména na čl. 11 odst. 2 a odst. 6 této smlouvy,

s ohledem na návrh předložený Komisí po konzultaci s poradním výborem,

vzhledem k těmto důvodům:

1. PŘEDCHÁZEJÍCÍ ŠETŘENÍ

1.1 Šetření týkající se Čínské lidové republiky

(1) Nařízením (EHS) č. 1531/88 [2] uložila Rada konečné antidumpingové clo na dovozy manganistanu draselného pocházejícího z Čínské lidové republiky (dále jen "Čína"). Výše uloženého cla se rovnala buď rozdílu mezi cenou za kilogram čisté váhy franko hranice Společenství před proclením a 2,25 ECU, nebo 20 % z této ceny, podle toho, která hodnota byla vyšší;

(2) v roce 1994, po přezkumu podle čl. 14 odst. 1 a čl. 15 odst. 3 nařízení (EHS) č. 2423/88 [3], uložila Rada nařízením (ES) č. 2819/94 [4] konečné antidumpingové clo na dovozy manganistanu draselného pocházejícího z Číny, ve výši 1,26 ECU za kg.

1.2 Šetření týkající se jiných zemí

(3) Antidumpingové šetření o manganistanu draselném pocházejícím z Indie a Ukrajiny bylo zahájeno v dubnu roku 1997. Konečná antidumpingová cla ve výši 5,6 % na dovozy z Indie a 3,6 % na dovozy z Ukrajiny byla uložena nařízením (ES) č. 1507/98 [5].

2. SOUČASNÉ ŠETŘENÍ

2.1 Žádost o přezkum

(4) V dubnu roku 1999 zveřejnila Komise oznámení o nadcházejícím pozbytí účinnosti [6] platných antidumpingových opatření proti dovozům manganistanu draselného pocházejícího z Číny. Dne 12. července 1999 předložila Evropský svaz chemického průmyslu (Conseil Européen des Fédérations de l'Indudtrie Chimique, CEFIC) žádost o přezkum těchto opatření podle čl. 11 odst. 2 nařízení (ES) č. 384/96 (dále jen "základní nařízení");

(5) tato žádost byla podána jménem jednoho a zároveň jediného výrobce ze Společenství zastupujícího tudíž celkový objem výroby manganistanu draselného ve Společenství. Požadavek byl odůvodněn tím, že pozbytí účinnosti těchto opatření by mělo pravděpodobně za následek pokračování nebo opakování dumpingu a újmy průmyslu Společenství.

2.2 Oznámení o zahájení

(6) Po konzultaci s poradním výborem, že existují dostatečné důkazy k přezkumu, zahájila Komise šetření podle čl. 11 odst. 2 základního nařízení [7].

2.3 Období šetření

(7) Šetření o pravděpodobném pokračování a opakování dumpingu probíhalo v době od 1. října 1998 do 30. září 1999 (dále jen "OŠ"). Průzkum příslušných trendů souvisejících s uvedeným opakováním újmy probíhal od roku 1995 do konce OŠ (dále jen "dotyčné období").

2.4 Strany účastnící se šetření

(8) Žádost podávajícímu výrobci ve Společenství, vývozcům a vyvážejícím výrobcům v Číně, dovozcům o nichž je známo, že se jich to týká a zástupcům vyvážející země bylo oficiálně oznámeno zahájení přezkumu. Všem těmto stranám, a těm, které se ve lhůtě uvedené v oznámení o zahájení samy přihlásily, byly zaslány dotazníky. Kromě toho byl informován také spolupracující výrobce ve Spojených státech, které byly vybrány jako srovnatelná země, a byl mu rovněž zaslán dotazník. Zainteresovaným stranám byla dána příležitost k písemnému sdělení svých stanovisek;

(9) na otázky v dotazníku odpověděl žádost podávající výrobce, jakož i jeden vývozce. Kromě toho sdělili písemně svá stanoviska také dva nezávislí další prodejci;

(10) na otázky uvedené v dotazníku odpověděl také výrobce ve srovnatelné zemi;

(11) pokud se týká vyvážející země, neodpověděl žádný z vývozců ani vyvážejících výrobců.

2.5 Ověřování přijatých informací

(12) Byly vyhledány a ověřeny veškeré informace považované za nezbytné pro zjištění pravděpodobnosti pokračování nebo opakování dumpingu a újmy, jakož i stanovení zájmů Společenství. Byla provedena kontrolní návštěva u jediného výrobce ve Společenství, společnosti Industrial Química del Nalón SA-INQ, Ovideo, Španělsko;

(13) zainteresovaným stranám byla dána příležitost vyžádat si slyšení, avšak žádná taková žádost nebyla podána.

3. DOTYČNÝ VÝROBEK A OBDOBNÝ VÝROBEK

3.1 Popis dotyčného výrobku

(14) Dotyčný výrobek je tentýž jako v předcházejícím šetření, tj. manganistan draselný, který má chemický vzorec KMnO4. Manganistan draselný má kód KN 24816100, a je sloučeninou manganu, draslíku a kyslíku, jejíž výroba vyžaduje dvě základní suroviny: louh draselný (KOH) a kysličník manganičitý nebo burel (MnO2). Výrobek se vyrábí ve třech stupních kvality: jako technický (97 % - 98 % čistého KMnO4 ve formě krystalického prášku), sypký (s přídavkem prostředku proti spékání) a farmaceutický (s minimální čistotou 99 % KMnO4 v krystalické formě). Všechny stupně kvality vykazují stejné fyzikální (krystalickou) a chemické vlastnosti. Proto bylo usouzeno, že pro účely šetření by měly být všechny stupně kvality považovány za jeden výrobek;

(15) manganistan draselný je silný oxidační prostředek používaný pro úpravu pitné vody, pro úpravu odpadních vod, při výrobě chemikálií a léčiv, při pěstování rostlin ve vodním roztoku, při rafinaci kovů, pro čištění povrchu kovů, jako desinfekční prostředek v zemědělství a veterinářské praxi, pro čištění plynů, dezodorizaci provozních plynů, pro bělení a zvláštní úpravy v textilním průmyslu, pro radioaktivní dekontaminaci, k čištění plynových turbin a k čištění vzduchu v ponorkách.

3.2 Obdobný výrobek

(16) Manganistan draselný, vyráběný a prodávaný na domácím trhu v USA, a ten, jenž se vyváží z Číny do Společenství, jakož i ten, který průmysl Společenství vyrábí a dodává na trh Společenství, mají stejné fyzikální vlastnosti a jsou určeny ke stejnému využití. Jsou to tedy obdobné výrobky ve smyslu ustanovení čl. 1 odst. 4 základního nařízení.

4. POKRAČOVÁNÍ NEBO OPAKOVÁNÍ DUMPINGU

4.1 Všeobecné

(17) Statistiky Eurostatu vykazují velmi nízkou úroveň dovozu manganistanu draselného z Číny - 30 tun v roce 1998 a 23 tun v OŠ. Nicméně čínské exportní statistiky (viz bod 44 odůvodnění) vykazují mnohem vyšší objem 450 tun v roce 1998 a v předcházejícím roce. S ohledem na tento rozdíl a vzhledem k absolutní neexistenci spolupráce ze strany čínských vývozců nebo vyvážejících výrobců je silně pravděpodobné, že stávající cla jsou obcházena prohlášením, že čínský výrobek pochází z řady jiných zemí;

(18) v souvislosti s pokračováním dumpingu bylo šetřeno, zda dochází k dumpingovým vývozům z dotyčné země do Společenství i v současnosti. Důvodem byla úvaha, že je-li tomu tak, pak lze logicky předpokládat, že to bude pokračovat i v budoucnosti;

(19) pokud jde o zkoumání pravděpodobného opakování dumpingu v případě, že by současná opatření byla zrušena, bylo šetřeno, jednak zda je budoucí dumping pravděpodobný, a také zda by se jakýkoliv takový dumping vyskytl ve významnějším rozsahu. Pravděpodobnost budoucího dumpingu byla stanovována podle vývozů z dotyčné země do třetích zemí, a otázka jeho rozsahu byla určována přezkumem všech příslušných tržních trendů, jak domácích tak i vývozních;

(20) protože účelem tohoto typu přezkumu je stanovení pravděpodobnosti dumpingu v případě, že by opatření byla zrušena, nebylo považováno za nutné nebo vhodné vypočítávat dumpingová rozpětí nebo náhrady s přesností, která by byla nezbytná při šetření prováděném podle článku 5 základního nařízení. Šetření však bylo prováděno podrobně do té míry, která by dovolila zjistit jak významný dumping se během období šetření vyskytl, bez ohledu na přesnou úroveň cen každé vývozní transakce, nákladů a náhrad nárokovaných, nebo jinak požadovaných;

(21) bylo zaznamenáno, že úřady Spojených států se nedávno rozhodly zachovat svá stávající antidumpingová opatření proti dovozům manganistanu draselného pocházejícího z Číny. Nepovažovalo se však za nutné nebo vhodné činit z této skutečnosti jiné závěry, než že činí jeden z důležitých trhů, na něž může být nějaká čínská výrobní kapacita přesměrována, daleko méně přitažlivým (viz bod 40 odůvodnění).

4.2 Pravděpodobnost pokračování dumpingu

4.2.1 Srovnatelná země

(22) Při neexistenci jakékoliv spolupráce ze strany čínských vývozců musela být běžné hodnota pro vývozy z Číny stanovena v souladu s čl. 2 odst. 7 písm. a) základního nařízení, tj. založena na informacích získaných z tržního hospodářství třetí země, v níž byl výrobek vyráběn a prodáván;

(23) v souladu s oznámením o zahájení byl návrh žadatele, aby bylo podobně jako v předcházejícím šetření použito Spojených států jako vhodné srovnatelné země, přijat z těchto důvodů:

USA jsou největším světovým trhem manganistanu draselného a po Číně jeho druhým největším výrobcem,

trh USA je otevřen dovozům, které představují podíl spotřeby kolem 10 % USA,

manganistan draselný ze všech zdrojů je poměrně homogenní výrobek,

ve většině hlavních použití je snaha nahradit manganistan draselný jinými náhradními chemikáliemi;

(24) ostatní země (např. Indie, Česká republika) byly, vzhledem k rozsahu výroby a podmínkám konkurence převládajícími na těchto trzích, považovány za méně vhodné srovnatelné země. Rovněž indičtí výrobci, kontaktovaní, když se o Indii uvažovalo jako o srovnatelné zemi, oznámili, že by nebyli schopni spolupracovat;

(25) vzhledem ke spolupráci výrobce z USA a k tomu, že od ostatních zainteresovaných stran nedošly žádné připomínky, zůstaly USA jedinou a rozumnou volbou, jak tomu bylo již při šetření v letech 1988 a 1994.

4.2.2 Běžná hodnota

(26) Především bylo zkoumáno, zda domácí prodej uskutečněný spolupracujícím výrobcem v USA bude reprezentativní ve srovnání s dovozy do Společenství, které jsou předmětem šetření. Bylo uznáno že ano, protože byl uskutečněn ve značném množství v porovnání s průměrným objemem vývozů, zaznamenaných vyvážejícími výrobci v Číně jako prodané v během OŠ;

(27) porovnáním prodejních cen všech stupňů kvality prodaného manganistanu draselného americkým výrobcem s výrobními náklady, bylo rovněž dokázáno, že by příslušné prodeje mohly být považovány za obchody uskutečněné v rámci obvyklého obchodního styku;

(28) běžná cena tak byla stanovena jako vážený průměr cen všech stupňů kvality manganistanu draselného, který spolupracující výrobce prodal na domácím trhu v USA v prvním čtvrtletí roku 1999. Ačkoliv americkým výrobcem poskytnuté údaje nepokrývají celé OŠ, byly tyto ceny shodné s váženým průměrem cen pro léta 1997 a 1998, které byly rovněž poskytnuty a mohou být proto považovány za reprezentativní pro OŠ;

(29) tyto údaje poskytnuté americkým spolupracujícím výrobcem byly rovněž ověřeny, pokud to bylo možné, na základě informací z jiných zdrojů. Vzhledem k rozsahu zjištěného dumpingu a ke skutečnosti, že přesný výpočet tohoto rozsahu není, jak je uvedeno v bodu 20 odůvodnění, požadován, bylo další ověřování formou kontroly na místě samém považováno za zbytečné.

4.2.3 Vývozní cena

(30) Protože nikdo z vyvážejících výrobců nespolupracoval, vývozní cena byla stanovena na základě skutečností, které byly k dispozici. V tomto případě to se vycházelo z údajů Eurostatu a z informací poskytnutých dovozcem, který nemá žádné vazby na čínské vývozce;

(31) podle údajů Eurostatu byla během OŠ vážená průměrná hodnota dovozů manganistanu draselného všech stupňů kvality z Číny na úrovni 1125 EUR/t CIF hranice Evropského společenství. Toto odpovídá přibližně ceně 960 EUR/t FOB čínská hranice;

(32) na základě žadatelem předloženého důkazu byla průměrná dovozní cena z Číny rovna asi 970 EUR/t CIF hranice Evropského společenství, což odpovídá přibližně 810 EUR/t FOB čínská hranice;

(33) jediný evropský dovozce, který při šetření spolupracoval, poskytl cenové údaje pohybující se v rozmezí výše uvedených čísel;

(34) čínské vývozní statistiky (viz bod 44 odůvodnění) vykazují pro rok 1998 hodnotu jednotky ve výši 886 EUR/t, což je rovněž ve shodě se zmíněnou cenovou úrovní;

(35) shrnuto, informace získané z nezávislých zdrojů ukazují, že vývozní cena se pohybuje přibližně od cca 800 do 1000 EUR/t FOB čínská hranice.

4.3 Srovnání

(36) Bylo provedeno srovnání vývozních cen na FCO čínská hranice s běžnou hodnotou pro Spojené státy, která byla upravena připočtením průměrné hodnoty vnitrozemské přepravy na území USA z továrny do přístavu (FOB hranice USA).

4.4 Dumpingové rozpětí

(37) Provedená analýza ukazuje, že vývozy do Společenství byly během OŠ dumpingové a že dumpingové rozpětí bylo značné. Podle různých zdrojů uvedených v bodech 30 až 35 odůvodnění, se pohybuje v rozmezí od 108 % do 174 %. Toto by odpovídalo zvláštním celním sazbám 1,308 a 1,543 EUR/kg v uvedeném pořadí, které jsou vyšší než současně platné clo 1,260 EUR/kg.

5. PRAVDĚPODOBNOST OPAKOVÁNÍ DUMPINGU

5.1 Pravděpodobnost opakování značných objemů

(38) Čína je největším světovým výrobcem a vývozcem manganistanu draselného a v současné době disponuje velkou nevyužitou výrobní kapacitou, která se v posledních několika letech značně rozšířila. Tato nadbytečná kapacita odpovídá pěti- až šestinásobku objemu trhu Společenství;

(39) Čína má potenciál ke zvýšení svých vývozů na trh Společenství ve velmi značných objemech, zejména když se v blízké budoucnosti neočekává růst odbytu na domácím trhu;

(40) Kromě toho čínské vývozy do USA, na největší světový trh co do spotřeby manganistanu draselného, které byly od roku 1983 předmětem antidumpingových cel, ve skutečnosti přestaly. Po přezkumu v roce 1999 se antidumpingové clo v poslední době udržuje na hodnotě 128,94 %;

(41) Indie, další důležitý trh, uložila od roku 1995 rovněž podstatné antidumpingové clo (v přepočtu 149 EUR/t) na dovozy zboží čínského původu;

(42) tyto faktory, spolu s poměrně stálou světovou spotřebou, mohou jen zvýšit přitažlivost trhu Společenství, po USA a samotné Číně druhého největšího na světě.

5.2 Pravděpodobnost opakování dumpingu

(43) S přihlédnutím ke všem zdrojům informací, které byly během řízení k dispozici, je evidentní, že čínští výrobci pokračovali v prodeji dotyčného výrobku do Společenství za dumpingové ceny i v době po zavedení současných opatření;

(44) kromě toho byly také ceny čínské vývozy na třetí trhy za vytrvale velmi nízké a dumpingové ceny, jak potvrdilo srovnání čínských vývozních statistik s běžnými hodnotami zjištěnými na základě tohoto řízení:

zdroj:

čínské vývozní statistiky

čínské vývozy manganistanu draselného | 1996 | 1997 | 1998 |

svět

množství (t) | 7924 | 10176 | 10396 |

cena za jednotku (EUR/t) | 1011 | 984 | 892 |

ES

množství (t) | 222 | 450 | 450 |

cena za jednotku (EUR/t) | 843 | 877 | 886 |

(45) za těchto okolností jsou všechno nasvědčuje tomu, že jakékoliv zvýšení exportu z Číny do Společenství by bylo realizováno za dumpingové ceny.

5.3 Závěr

(46) Poměrně ustálená spotřeba na světovém trhu, vzrůst objemu nevyužité kapacity v posledních pěti letech a omezený přístup na jiné klíčové vývozní trhy ukazují, že je pravděpodobné, že zrušení současných antidumpingových opatření vůči dovozům dotyčného výrobku z Číny by vedlo k opakování značného množství dumpingových vývozů na trh Společenství;

(47) zejména přezkum dumpingu s ohledem na prodej do Evropského společenství během OŠ a na prodej na trhy třetích zemí mimo Evropské společenství ukázalo, že čínští vývozci v dumpingových vývozech pokračují a rovněž prokázalo, že všechna zvýšená množství by byla z Číny vyvážena za dumpingové ceny.

6. DEFINICE VÝROBNÍHO ODVĚTVÍ SPOLEČENSTVÍ

(48) Žadatel (CEFIC) jedná jménem jediného výrobce dotyčného výrobku ve Společenství. Na tohoto výrobce (Industrial Química del Nalón SA-IQN) připadá 100 % manganistanu draselného vyrobeného ve Společenství během OČ a proto představuje podle čl. 4 odst. 1 základního nařízení "výrobní odvětví"

7. ANALÝZA SITUACE VÝROBNÍHO ODVĚTVÍ SPOLEČENSTVÍ

7.1 Spotřeba

(49) Spotřeba ve Společenství byla vypočtena pomocí ověřených údajů o prodeji poskytnutých průmyslem Společenství a o objemech dovozů získaných přes Eurostat. Spotřeba poklesla o 18 % v době od roku 1995 do konce OČ, ačkoliv spotřeba v roce 1995 byla v důsledku silného sucha ve Španělsku neobyčejně vysoká. Spotřeba se během OŠ, po poklesu v letech 1997 a 1998, přiblížila spotřebě v roce 1996

7.2 Objem a ceny dovozů z dotyčné země

(50) Údaje od Eurostatu naznačují, že dovozy z Číny zůstaly během dotyčného období na nízké úrovni v důsledku antidumpingových opatření. Jak je však uvedeno v bodu 44 odůvodnění, vývozní statistiky poskytnuté čínskou vládou svědčí o mnohem vyšších vývozech do Společenství, 220 t v roce 1996 a 450 t jak v letech 1997 a 1998. To představuje podíl na trhu ve výši 10 % [8] během OŠ, což rozhodně nelze považovat za nepatrné. I kdyby údaje od Eurostatu byly správné a objem dovozů během OŠ byl velmi malý, nebylo by to v souvislosti s přezkumem pozbytí účinnosti relevantní, protože nízký objem dovozů lze, přinejmenším částečně, přičíst k dobru již existujících opatření;

(51) pro nízký počet uskutečněných prodejů manganistanu draselného na trhu Společenství prokazatelně pocházejícího z Číny, a v důsledku neexistující spolupráce ze strany výrobců/vývozců uvedené země, je obtížné provést jakákoliv přesná cenová srovnání. Údaje, které jsou k dispozici však vedou k závěru, že čínské ceny zůstávají značně pod úrovní cen výrobce ve společenství. Údaje Eurostatu ukazují, že během OŠ byly čínské ceny (bez cla) v průměru o 38 % nižší než ceny výrobce ve Společenství. Podobné údaje týkající se Tchajwanu ukazují jen o málo nižší úroveň podbízení, v průměru 33 %;

(52) cena manganistanu draselného pocházejícího z Číny je značně jak pod průměrnou tržní cenou, tak i pod cenou výrobního odvětví Společenství. Pouze v roce 1997 se ceny blížily cenám výrobce ve Společenství, od té doby však jejich rozdíl stále roste. Po proniknutí na trh Společenství v roce 1997 podbízely tchajwanské ceny důsledně výrobce ve Společenství o cca 25 %. Protože na Tchajwanu očividně žádná výroba manganistanu draselného neexistuje, je to důvod k podezření, že jde o výrobek pocházející z Číny.

7.3 Dovozy z jiných třetích zemí

7.3.1 Objemy a podíl na trhu

(53) Celkový objem dovozů z jiných třetích zemí vzrostl o 54 % v době od roku 1995 do OŠ, ačkoliv dovozy z Ukrajiny a Indie následkem antidumpingových cel uložených vůči těmto zemím nařízením (ES) č. 1507/98 [9] značně klesly. Naopak, objem dovozů z USA, České republiky a Tchajwanu se výrazně zvýšil. Vývozy České republiky do Společenství představují 69 %její výrobní kapacity, která se odhaduje přibližně na 1000 tun za rok. Tchajwan, který až do roku 1997 do Společenství nevyvážel, od té doby své vývozy rok od roku zdvojnásobuje.

7.3.2 Prodejní ceny

(54) USA a Česká republika jsou hlavními dovozci do Společenství, proti nimž nejsou v současné době uplatňována žádná antidumpingová opatření. Ceny USA jsou téměř na úrovni cen výrobce ve Společenství, ale jsou mírně vyšší. Ceny České republiky jsou nejnižší z cen všech hlavních vývozců do Společenství. Jak je však vysvětleno v bodě 53 odůvodnění, je další pronikání českých výrobců na trh omezeno a představovalo by nanejvýše zvýšení podílu na trhu o dalších 5 %. Neexistují žádné důkazy, že tyto dovozy poškozují průmysl Společenství, nebo že jsou realizovány za dumpingové ceny.

7.4 Situace výrobního odvětví Společenství

7.4.1 Podíly na trhu a objem prodejů

(55) Výrobní odvětví Společenství představuje v OŠ 100 % výroby Společenství, protože ve Společenství je jediný výrobce manganistanu draselného. Až do roku 1998, kdy přestal podnikat, působil ve Společenství ještě jiný výrobce, společnost Chemie AG se sídlem v Německu. Tato společnost však byla při analyzování situace v výrobním odvětví Společenství brána v úvahu pouze jako ukazatel zaměstnanosti;

(56) během dotyčného období se snížil objem prodejů výrobního odvětví Společenství o 21 %, zatím co jeho podíl na trhu poklesl o 2 %. Spotřeba se však v tomtéž období snížila o 18 %, takže výrobní odvětví Společenství si mohlo na ochabujícím trhu udržet svůj většinový podíl;

(57) jak už bylo uvedeno v bodě 49 odůvodnění, byl rok 1995 výjimečný v důsledku velkého sucha na jihu Španělska a vyčerpání zásob vody. To přímo vedlo ke zvýšené spotřebě manganistanu draselného, potřebného pro úpravu silně znečištěné říční vody. Protože výrobní odvětví mělo k uspokojení této výjimečné poptávky nejlepší polohu, objem jeho prodejů a podíl na trhu se odpovídajícím způsobem zlepšily. Analýza období od roku 1996 do OŠ by byla smysluplnější a reprezentativnější. Zatímco se během tohoto období objem prodejů a podíl na trhu Společenství zvýšily, došlo během OŠ ke snížení obou těchto ukazatelů z nejvyšších hodnot dosažených v letech 1997 a 1998.

7.4.2 Výroba, kapacita a využití kapacity

(58) Využití kapacity výrobního odvětví Společenství se během dotyčného období zvýšilo o 15 %. V roce 1997 bylo využití kapacity nízké v důsledku velkého množství zásob na konci roku 1996 (viz bod 65 odůvodnění). Po zavedení antidumpingových opatření vůči Indii a Ukrajině se využití kapacity vrátilo na úroveň roku 1996.

7.4.3 Výrobní náklady

(59) Cena za výrobu jedné tuny manganistanu draselného stoupla během dotyčného období o 5 %. Že v roce 1997 dosáhla vrcholu, lze vysvětlit nízkou výrobou v tomto roce a s tím spojeným účinkem pevných nákladů na cenu za jednotku.

7.4.4 Zaměstnanost

(60) Přesto že zbývající výrobce ve Společenství sice udržel během dotyčného období stálý počet zaměstnanců, je třeba mít na zřeteli, že druhý výrobce ve Společenství během dotyčného období úplně ukončil svoji činnost, což mělo za následek propouštění.

7.4.5 Výroba a produktivita

(61) Během dotyčného období se výroba zvýšila o 16 % a produktivita o 21 %.

7.4.6 Vývoj cen

(62) Analýza prodejních cen výrobního odvětví Společenství ukázala, že prodejní ceny se během dotyčného období zvýšily o 12 %. K největšímu zvýšení došlo v roce 1998, kdy byla uložena antidumpingová opatření proti dovozům manganistanu draselného z Indie a Ukrajiny. Cena za jednotku zůstala stejná v posledních dvou letech.

7.4.7 Zisky

(63) Během dotyčného období vykázalo výrobní odvětví Společenství v roce 1995 zisk s následnými ztrátami v letech 1996, 1997 a 1998. Během OŠ se výrobní odvětví Společenství vrátilo k mírné výnosnosti. To se vysvětluje uložením antidumpingových opatření vůči Indii a Ukrajině v roce 1998 a následným výrazným zotavením.

7.8.4 Vývozní ceny výrobního odvětví Společenství

(64) Vývozy směřují hlavně do USA, Norska a Švýcarska. S výjimkou ztráty v roce 1995 vykázalo výrobní odvětví Společenství v období mezi rokem 1996 a OŠ ze svých vývozů zisk.

7.4.9 Vývoj zásob

(65) Na konci roku 1996 byly stavy zásob následkem zvýšené výroby vysoké, ale protože se již neopakovalo sucho jako v roce 1995, byly postupně snižovány.

7.4.10 Závěry vyvozené ze situace výrobního odvětví Společenství

(66) Většina ukazatelů naznačuje, že situace výrobního odvětví Společenství se zlepšuje. Toto je zvláště patrné po roce 1998, kdy byla uložena antidumpingová opatření vůči Indii a Ukrajině. Během dotyčného období se výkon a produktivita zvýšily, ceny stouply, a v OŠ bylo opět dosaženo mírné výnosnosti. Pokles spotřeby a objemu vývozů během dotyčného období je třeba vidět ve světle skutečnosti, že výchozí úroveň roku 1995 byla v důsledku katastrofálního sucha ve Španělsku vyšší. Oba ukazatele však svědčí o zlepšení během let 1997 a 1998, s určitým poklesem během OŠ. V téže době si výrobní odvětví Společenství udrželo svůj podíl na trhu;

(67) během dotyčného období se kapacita výrobního odvětví Společenství nezměnila, zatímco využití kapacity se zvýšilo. Náklady na výrobu manganistanu draselného se však zvýšily;

(68) celkem vzato, ukazatele poukazují na situaci, kdy antidumpingová opatření vůči Číně, Indii a Ukrajině umožnila výrobnímu odvětví Společenství soutěžit za korektních podmínek. Ceny vývozů z USA na trh Společenství, kde není ani známky škodlivého dumpingu, se blíží úrovni cen výrobce ve Společenství, takže je lze posuzovat jako ceny dosažitelné na korektním otevřeném trhu. Zavedením opatření vůči Číně, Indii a Ukrajině bylo umožněno zvýšení cen. Výsledkem toho byly výnosné obchody během OŠ, první od roku 1995.

8. PRAVDĚPODOBNOST OPAKOVÁNÍ ÚJMY

8.1 Výrobní odvětví

(69) Situace výrobního odvětví Společenství je uvedena v bodech 55 a 68 odůvodnění.

8.2 Pravděpodobné vývozy z Číny

(70) Existují důkazy, i když omezené, že ceny účtované čínskými vývozci, zejména za vývozy do Chile a Austrálie, jsou na úrovni, která by značně podbízela výrobní odvětví Společenství. Informace získané od Eurostatu a od čínských úřadů ukazují, že manganistan draselný přicházející z Číny značně podbízí během OŠ ceny výrobního odvětví Společenství;

(71) Kapacita čínských výrobců se značně zvýšila. Toto je třeba vidět na pozadí skutečnosti, že na domácím trhu není žádný výhled na zvýšení poptávky v budoucnosti, která by stála za zmínku. V OŠ se Čína podílela na trhu Společenství sice jen malou měrou, avšak její nadbytečná kapacita by sama o sobě několikanásobně uspokojila úplnou spotřebu Společenství.

8.3 Závěr

(72) V bodech 46 a 47 se dospělo k závěru, že existuje pravděpodobnost opakování dumpingových dovozů čínského manganistanu draselného na trh Společenství ve značné množství, pokud by se připustilo, aby antidumpingová opatření pozbyla účinnosti. Pravděpodobný objem a ceny těchto dovozů by měly na téměř jistě vážný negativní účinek trh Společenství;

(73) Pokud nedojde k dodatečnému zvýšení poptávky ve Společenství, bude muset dojít ke značnému snížení buď podílu na trhu, nebo ceny výrobního odvětví Společenství. S největší pravděpodobností by bylo ovlivněno obojí, a výsledkem by byl pokles výnosnosti a nakonec i ohrožení budoucí životaschopnosti výrobního odvětví Společenství. Z toho byl učiněn závěr, že odstranění antidumpingového opatření vůči dovozům manganistanu draselného z Číny by velmi pravděpodobně způsobilo výrobnímu odvětví Společenství materiální újmu.

9. ZÁJEM SPOLEČENSTVÍ

9.1 Úvod

(74) Podle ustanovení článku 21 základního nařízení bylo zkoumáno, zda by prodloužení účinnosti existujících antidumpingových opatření nebylo proti zájmu Společenství jako celku. Určení zájmu Společenství bylo založeno na zhodnocení všech dotyčných zájmů;

(75) aby se vyhodnotil pravděpodobný důsledek prodloužení nebo neprodloužení účinnosti těchto opatření, byly vyžádány informace od všech výše uvedených zainteresovaných stran. Byly rozeslány dotazníky výrobci ve Společenství a všem známým nezávislým dovozcům manganistanu draselného. Dotazníky zodpověděl pouze výrobce ve Společenství, jakož i jeden dovozce. Své příspěvky poslali rovněž další dva nezávislí další prodejci manganistanu draselného;

(76) je třeba připomenout, že v předcházejících šetřeních nebylo přijetí opatření považováno za neodpovídající zájmům Společenství. Navíc je třeba poznamenat, že současné šetření je přezkumem a tedy analýzou situace, v níž antidumpingová opatření již platí. To následně umožňuje vyhodnotit a vzít v úvahu jakýkoliv nevhodný negativní dopad, který mohla současná antidumpingová opatření v minulosti mít na dotyčné strany;

(77) na základě toho bylo zkoumáno, zda přes závěry o dumpingu, o situaci výrobního odvětví Společenství a o pravděpodobném pokračování a/nebo opakování škodlivého dumpingu, neexistují závažné důvody, které by vedly k závěrům, že v tomto konkrétním případě není zachování opatření v zájmu Společenství.

9.2 Zájmy výrobního odvětví Společenství

(78) Bylo usouzeno, že bez zachování antidumpingových opatření zavedených v předcházejícím šetření, se bude pravděpodobně škodlivý dumping opakovat nebo bude pokračovat, a že se stále ještě tak křehká situace výrobního odvětví Společenství zhorší. Výrobní odvětví Společenství prokázalo, že je schopné soutěžit na trhu Společenství s konkurenty, kteří neprodávají za dumpingové ceny. Výrobní odvětví Společenství rovněž prokázalo, že bylo schopné využít výhod platných antidumpingových opatření;

(79) během dotyčného období výrobní odvětví Společenství ukázalo, že je schopné soutěžit na trhu Společenství, na trhu USA i na trzích jiných třetích zemí, kde existují korektní podmínky. Kromě toho výrobní odvětví Společenství ukázalo, že je životaschopné a skutečně schopné využít platných antidumpingových opatření. Zlepšené využití produktivity (viz bod 61 odůvodnění) a využití kapacity (viz bod 58 odůvodnění), spolu návratem výnosnosti během OŠ ukázalo, že s exitujícími opatřeními, které odstraní škodlivý dumping, je schopno plně a efektivně soutěžit na trhu Společenství;

(80) kdyby však opatření proti škodlivému dumpingu pozbyla účinnosti, byl by trh Společenství otevřen velkému objemu dumpingových dovozů z Číny. Situace výrobního odvětví Společenství by se zhoršila do té míry, že by jeho životaschopnost byla vystavena rizikům s nežádoucími účinky na zaměstnanost, výběr zákazníkům, atd.

9.3 Zájmy uživatelů a dovozců

(81) Došel pouze jeden dotazník od dovozce, dva došly od nezávislých dalších prodejců, a od konečných uživatelů nedošel žádný. Dovozce neměl žádné připomínky ani pro ani proti pokračování opatření, zatímco nezávislí další prodejci byli pro zachování existujících opatření;

(82) za dané situace se důsledky antidumpingového cla na celkové náklady uživatelů a dovozců jeví jako omezené. Ostatní dovozy, které konkurují výrobnímu odvětví Společenství zaručí udržení vysoké úrovně soutěže. Protože k novému využití dotyčného výrobku patří i úprava pitné a odpadní vody, a protože zákazníky nejsou v tomto případě velké průmyslové podniky, ale obce nebo veřejná zařízení, je důležitým cílem stálost dodávky. Proto je v zájmu uživatelů, a zejména široké veřejnosti, aby výrobní odvětví Společenství zůstalo zachováno jako spolehlivý dodavatel tohoto výrobku a nebylo donuceno opustit trh. Nedostatečný ohlas od dovozců a uživatelů naznačuje, že současná platná opatření nemají významný dopad na jejich obchod.

9.4 Závěr k zájmu Společenství

(83) Pozbytí účinnosti opatření by mělo vážný dopad na hospodářský výhled výrobního odvětví Společenství, zatímco případné prodloužení účinnosti opatření se dovozců dotkne pouze postupným minimálním zvyšováním cen. Po zvážení všech možných zájmů se došlo k závěru, že zachování antidumpingových opatření odstraní škodlivé účinky dumpingových praktik a umožní tak pokračovat v korektní hospodářské soutěži. Takže neexistují žádné závažné důvody, které by neumožňovaly pokračovat v zavedených opatřeních.

10. KONEČNÝ ZÁVĚR

(84) To znamená, že podle ustanovení čl. 11 odst. 2 základního nařízení by v současné době platná antidumpingová opatření týkající se dovozů manganistanu draselného z Číny měla být zachována.

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

1. Ukládá se konečné antidumpingové clo z dovozu manganistanu draselnéhokódu KN 28416100, pocházejícího z Čínské lidové republiky.

2. Sazba cla, která se vztahuje na čistou cenu franko hranice Společenství před proclením, je 1,26 EUR/kg.

3. Pokud není uvedeno jinak, použijí se platná ustanovení týkající se cel.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropských společenství.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 12. února 2001.

Za Radu

předseda

B. Ringholm

[1] Úř. věst. L 56, 6.3.1996, s. 1. Nařízení naposledy pozměněné nařízením č. 2238/2000, (Úř. věst. L 257, 11.10.2000, s. 2).

[2] Úř. věst. L 138, 3.6.1988, s. 1.

[3] Úř. věst. L 209, 2.8.1988, s. 1.

[4] Úř. věst. L 298, 19.11.1994, s. 32. Nařízení naposledy pozměněné nařízením č. 1170/95 (Úř. věst. L 118, 25.5.1995, s. 6).

[5] Úř. věst. L 200, 16.7.1998, s. 4.

[6] Úř. věst. C 117, 29.4.1999, s. 3.

[7] Úř. věst. C 323, 11.11.1999, s. 5.

[8] Údaj zahrnuje rozpětí ± 5 % na ochranu utajení výrobce ve Společenství.

[9] Úř. věst. L 200, 16.7.1998, s. 4.

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU