31988L0321Směrnice Komise ze dne 16. května 1988, kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady 71/127/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se zpětných zrcátek motorových vozidel
Publikováno: | Úř. věst. L 147, 14.6.1988 | Druh předpisu: | Směrnice |
Přijato: | 16. května 1988 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 19. května 1988 | Nabývá účinnosti: | 19. května 1988 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Směrnice Komise ze dne 16. května 1988, kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady 71/127/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se zpětných zrcátek motorových vozidel (88/321/EHS) KOMISE EVROPSKÉHO SPOLEČENSTVÍ, s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, s ohledem na směrnici Rady 71/127/EHS ze dne 1. března 1971 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se zpětných zrcátek motorových vozidel [1], naposledy pozměněnou směrnicí Komise 86/562/EHS [2], a zejména na článek 9 uvedené směrnice, vzhledem k tomu, že na základě získaných zkušeností a současného stavu techniky je nyní možné zpřísnit některé požadavky směrnice 71/127/EHS zpřísnit v zájmu zvýšení bezpečnosti silničního provozu; vzhledem k tomu, že stávající požadavky na vozidla kategorie N2 o hmotnosti vyšší než 7,5 t a na vozidla kategorie N3 jiná než jsou tahače návěsů byly shledány nedostatečné, pokud se týká pole výhledu na straně spolujezdce podél vozidla a za vozidlem; že k odstranění tohoto nedostatku je nezbytná montáž přídavného "širokoúhlého" zpětného zrcátka; vzhledem k tomu, že stávající požadavky na vozidla kategorie N2 s hmotností nad 7,5 t byly shledány nedostatečné, pokud se týká pole výhledu v oblasti přiléhající k boku kabiny řidiče na straně spolujezdce; že k odstranění tohoto nedostatku je nezbytná montáž přídavného "blízkopohledového" zpětného zrcátka; vzhledem k tomu, že opatření této směrnice jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro přizpůsobování směrnic o odstraňování technických překážek obchodu v oblasti motorových vozidel technickému pokroku, PŘIJALA TUTO SMĚRNICI: Článek 1 Přílohy II a III směrnice 71/127/EHS se mění v souladu s přílohou této směrnice. Článek 2 1. Od 1. ledna 1989 nesmějí členské státy z důvodů týkajících se zpětných zrcátek - odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vydat doklad uvedený v čl. 10 odst. 1 třetí odrážce směrnice 70/156/EHS [3] nebo udělit vnitrostátní schválení typu pro typ vozidla, ani - zakázat první uvedení vozidla do provozu, pokud zpětná zrcátka tohoto typu vozidla nebo těchto vozidel splňují požadavky této směrnice. 2. Od 1. října 1990 členské státy - nesmějí již vydat doklad uvedený v čl. 10 odst. 1 třetí odrážce směrnice 70/156/EHS pro typ vozidla, jehož zpětná zrcátka nesplňují požadavky této směrnice, - mohou odmítnout udělit vnitrostátní schválení typu pro typ vozidla, jehož zpětná zrcátka nesplňují požadavky této směrnice, - mohou zakázat první uvedení do provozu vozidel, jejichž zpětná zrcátka nesplňují požadavky této směrnice. Článek 3 Členské státy uvedou v účinnost právní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí nejpozději do 1. ledna 1989. Neprodleně o nich uvědomí Komisi. Článek 4 Tato směrnice je určena členským státům. V Bruselu dne 16. května 1988. Za Komisi Cockfield místopředseda [1] Úř. věst. L 68, 22.3.1971, s. 1. [2] Úř. věst. L 327, 22.11.1986, s. 49. [3] Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1. -------------------------------------------------- PŘÍLOHA Příloha II směrnice 71/127/EHS se mění takto: V bodu 2.2.2 ve druhém sloupci tabulky, druhém řádku, se slova "M1 a N1" nahrazují slovy "M1, N1 a N2". Příloha III směrnice 71/127/EHS se mění takto: 1.2.3.4.5.6.7. Bod 2.1.1 se nahrazuje tímto: "2.1.1 Pole výhledu stanovená v bodu 5 musí být zajištěna minimálním počtem povinných zpětných zrcátek podle tabulky: Kategorie vozidla | Vnitřní zpětná zrcátka třída I | Vnější zpětná zrcátka | Hlavní zpětná zrcátka | Širokoúhlá zpětná zrcátka třída IV | Blízkopohledová zpětná zrcátka třída V | třída II | třída III | M1 | 1 (avšak viz bod 2.1.2) | – (avšak viz bod 2.1.2.3) | 1 na straně řidiče (avšak viz bod 2.2.1) | — | — | M2 | — | 2 (1 na levé a 1 na pravé straně) | — | – (avšak viz bod 2.2.4) | – (avšak viz body 2.2.2 a 3.7) | M3 | — | 2 (1 na levé a 1 na pravé straně) | — | – (avšak viz bod 2.2.4) | – (avšak viz body 2.2.2 a 3.7) | N1 | 1 (avšak viz bod 2.1.2) | – (avšak viz bod 2.1.2.3) | 1 na straně řidiče (avšak viz bod 2.2.1) | – (avšak viz bod 2.2.4) | — | N2 ≤ 7,5 t | – (avšak viz bod 2.2.3) | 2 (1 na levé a 1 na pravé straně) | – (avšak viz bod 2.1.3) | – (avšak viz bod 2.1.4) | – (avšak viz body 2.2.2 a 3.7) | N2 > 7,5 t | – (avšak viz bod 2.2.3) | 2 (1 na levé a 1 na pravé straně) | – (avšak viz bod 2.1.3) | 1 | – (avšak viz bod 3.7) | N3 | – (avšak viz bod 2.2.3) | 2 1 na levé a 1 na pravé straně | – (avšak viz bod 2.1.3) | 1 | 1 (avšak viz bod 3.7)" | V bodu 2.1.3 prvním řádku se slova "u vozidel kategorií N3" nahrazují slovy "u vozidel kategorie N2 a N3" . Za bod 2.1.3 se vkládá nový bod, který zní: "2.1.4 Zpětné zrcátko třídy IV je pro všechna vozidla kategorie N2 maximální hmotnosti do 7,5 t povinné, jestliže povinné zpětné zrcátko třídy II namontované na stejnou stranu není vypuklé." Bod 2.2.2 se nahrazuje tímto: "2.2.2 U vozidel kategorie N2 o maximální hmotnosti do 7,5 t a u vozidel kategorií M2 a M3 je přípustné vnější zpětné zrcátko třídy V." Bod 2.2.4 se nahrazuje tímto: "2.2.4 U vozidel kategorie N2 o maximální hmotnosti do 7,5 t a u vozidel kategorií M2 a M3 je přípustné vnější zpětné zrcátko třídy IV." V bodu 5.5.1 druhém řádku se slova "(u vozidel jezdících vpravo)" nahrazují slovy "(u vozidel s levostranným řízením)" . V bodu 5.5.1 třetím řádku se slova "(u vozidel jezdících vlevo)" nahrazují slovy "(u vozidel s pravostranným řízením)" . --------------------------------------------------