321
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 20. srpna 2025,
kterým se mění nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb.
Vláda nařizuje podle § 21 písm. b) zákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění zákona č. 362/2007 Sb., zákona č. 189/2008 Sb., zákona č. 88/2016 Sb. a zákona č. 250/2021 Sb.:
Čl. I
Nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb., se mění takto:
- 1
V § 3 odst. 1 písm. a) se slova
a metod hodnocení zkoušek z odborné způsobilosti, zajišťujících nestrannost, objektivitu, důvěrnost a vyloučení střetu zájmů
nahrazují slovya etický kodex odborné zkušební komise (dále jen
.etický kodex
)- 2
V § 3 odst. 1 se na konci textu písmene b) doplňují slova
bez zbytečného odkladu
.- 3
V § 3 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které znějí:
(3) Předkladatel musí předložit písemný návrh projektu podle odstavce 1 písm. a) v elektronické podobě.
(4) Etický kodex musí obsahovat alespoň
- a
identifikační údaje držitele akreditace,
- b
popis předmětu podnikání držitele akreditace,
- c
metody hodnocení zkoušek z odborné způsobilosti,
- d
vymezení osob, které se podílejí na zkoušce z odborné způsobilosti, včetně požadavku pro zajištění jejich nestrannosti,
- e
stanovení povinnosti mlčenlivosti držitele akreditace ve vztahu ke skutečnostem, které se dozvěděl v souvislosti s prováděním zkoušek z odborné způsobilosti,
- f
vyloučení střetu zájmů včetně zákazu přijetí daru a
- g
stanovení postupu pro řešení oznámení o porušení etického kodexu.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 5.
- 4
V § 5 se odstavce 3 a 4 zrušují.
Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 3.
- 5
V § 6 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:
(2) Držitel akreditace zveřejní termín zkoušky, kapacitu počtu uchazečů na daný termín a formu, kterou má být odevzdána písemná práce, na svých internetových stránkách nejméně 60 dnů před konáním zkoušky.
Dosavadní odstavce 2 až 6 se označují jako odstavce 3 až 7.
- 6
V § 6 odstavec 5 zní:
(5) Nejpozději 15 kalendářních dnů před stanoveným termínem zkoušky uchazeč zašle držiteli akreditace zpracovanou písemnou práci ve formě podle požadavku držitele akreditace podle odstavce 2 k posouzení. Odevzdání písemné práce lze požadovat v listinné nebo elektronické podobě.
- 7
V § 6 se na konci odstavce 6 doplňuje věta
O posouzení písemné práce vyhotoví držitel akreditace protokol s doplňujícími otázkami, který je k dispozici odborné zkušební komisi během ústní části zkoušky.
.- 8
V § 7 se na konci textu odstavce 2 doplňují slova
a byl-li zpracován protokol podle § 6 odst. 6
.- 9
V § 7 odst. 3 větě třetí se slovo
objektivní
zrušuje.- 10
V § 7 se na konci odstavce 7 doplňuje věta
Protokol podle § 6 odst. 6 je přílohou záznamu o provedení zkoušky.
.- 11
V § 9 se na konci písmene d) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno e), které zní:
- e
aktualizuje etický kodex v případě změny požadavků a metod podle § 3 odst. 4.
- 12
V příloze č. 1 písm. c) se za slovo
odstraňování
vkládá čárka.- 13
V příloze č. 1 se na konci písmene f) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno g), které zní:
- g
znalost povinností při evidenci úrazu, zjišťování příčin a okolností vzniku pracovního úrazu, hlášení pracovního úrazu, sepisování a zasílání záznamu o úrazu a záznamu o úrazu – hlášení změn.
- 14
V příloze č. 2 písm. b) a v příloze č. 3 části II bodě 2 písm. A a B se slova
technických předpisů
nahrazují slovyostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
.- 15
V příloze č. 3 části I se na konci textu nadpisu písmene A. doplňují slova
v listinné nebo elektronické podobě
.- 16
V příloze č. 3 části I písm. A. bodě 1 se slova
Písemné ověřování
nahrazují slovemOvěřování
.- 17
V příloze č. 3 části I písm. A. bodě 2 se slova
z 80
nahrazují slovyk zajišťování úkolů v prevenci rizik z 90
a slovaze 40 testových otázek
se nahrazují slovyz 50 testových otázek a u zkoušky z odborné způsobilosti k činnostem koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi držitel akreditace zajistí vygenerování náhodného písemného testu pro každého uchazeče z 80 testových otázek a u periodické zkoušky ze 40 testových otázek
.- 18
V příloze č. 3 části I písm. B. bodě 7 se slovo
písemné
zrušuje a na konci bodu se doplňuje větaPodklady lze uchovávat též v elektronické podobě tak, aby mohla být provedena kontrola ministerstvem.
.- 19
V příloze č. 3 části I písm. D. se slova
nejméně 90
nahrazují slovynejvýše 100
.- 20
V příloze č. 3 části II bodě 1 písm. A a B se na konci doplňuje tabulka, která zní:
Znalost povinností při evidenci úrazu, zjišťování přičiň a okolností vzniku pracovního úrazu, hlášení pracovního úrazu, sepisování a zasílání záznamu o úrazu a záznamu o úrazu - hlášeni změn Kritéria hodnoceni Způsob ověření Prokázat znalost jednotlivých ustanovení právních předpisů vztahujících se k evidenci úrazu, zjišťování příčin a okolností vzniku pracovního úrazu, hlášení pracovního úrazu, sepisování a zasílání záznamu o úrazu a záznamu o úrazu - hlášení změn. Písemný test 10 otázek Prokázat dovednost při aplikaci právních předpisů vztahujících se k evidenci úrazu, zjišťováni přičiň a okolností vzniku pracovního úrazu, hlášení pracovního úrazu, sepisování a zasílání záznamu o úrazu a záznamu o úrazu - hlášení změn. Ústní ověření s písemnou přípravou
1 vylosovaná ústní otázkaJe třeba splnil obě kritéria
Čl. II
Účinnost
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. listopadu 2025.