249/2025 Sb.Zákon o urychlení využívání některých obnovitelných zdrojů energie a o změně souvisejících zákonů (zákon o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie)

Částka: 249 Druh předpisu: Zákon
Rozeslána dne: 25. července 2025 Autor předpisu: Parlament
Přijato: 2. července 2025 Nabývá účinnosti: 1. srpna 2025
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
 Obsah   Tisk   Export  Skrýt přehled Celkový přehled   Skrýt názvy Zobrazit názvy  

Předpisem se mění

458/2000 Sb.; 100/2001 Sb.; 165/2012 Sb.; 283/2021 Sb.; 148/2023 Sb.;

Normy

ISO 50001-5;
Původní znění předpisu
249  
ZÁKON  
ze dne 2. července 2025  
o urychlení využívání některých obnovitelných zdrojů  
energie a o změně souvisejících zákonů  
(zákon o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie)  
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:  
ČÁST PRVNÍ  
URYCHLENÍ VYUŽÍVÁNÍ NĚKTERÝCH  
OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ ENERGIE  
HLAVA I  
Obecná ustanovení  
§ 1  
Předmět právní úpravy  
Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje  
a) postup vymezování nezbytné oblasti,  
b) postup vymezování akcelerační oblasti,  
c) zvláštní postupy týkající se záměru pro využití obnovitelného zdroje energie povolovaného  
v akcelerační oblasti,  
d) zvláštní postupy týkající se záměru pro využití obnovitelného zdroje energie povolovaného  
mimo akcelerační oblast.  
§ 2  
Vymezení pojmů  
Pro účely tohoto zákona se rozumí  
a) záměrem pro využití obnovitelného zdroje energie  
1. stavba, soubor staveb nebo zařízení pro výrobu energie z obnovitelného zdroje energie  
nebo stavba, soubor staveb nebo zařízení využívající pro výrobu energie kombinaci  
různých druhů obnovitelných zdrojů energie,  
2. změna stavby, souboru staveb nebo zařízení podle bodu 1,  
3. stavba nebo zařízení nezbytné pro připojení stavby, souboru staveb nebo zařízení  
podle bodu 1 k distribuční, přenosové nebo přepravní soustavě,  
4. stavba, soubor staveb nebo zařízení sloužící pro ukládání energie vyrobené stavbou,  
souborem staveb nebo zařízením podle bodu 1, které jsou připojeny ve stejném místě  
připojení,  
5. technická a dopravní infrastruktura nezbytná pro provoz stavby, souboru staveb nebo  
zařízení podle bodu 1, s výjimkou staveb a zařízení distribuční, přenosové a přepravní  
soustavy, a  
6. stavba, soubor staveb, zařízení nebo jiné opatření sloužící k vyloučení nebo zmírnění  
nepříznivých dopadů stavby, souboru staveb nebo zařízení podle bodu 1 do území,  
b) nezbytnou oblastí oblast vymezená s ohledem na potenciál pro výrobu energie z obnovitel-  
ného zdroje energie v rozsahu významném pro splnění vnitrostátních příspěvků České repub-  
liky k celkovému cíli Evropské unie v oblasti obnovitelných zdrojů energie stanovených  
Vnitrostátním plánem České republiky v oblasti energetiky a klimatu,  
c) akcelerační oblastí oblast vymezená za účelem urychlení využití obnovitelného zdroje energie.  
§ 3  
Nezbytná oblast  
(1) Nezbytnou oblast vymezuje vláda v politice územního rozvoje. Vláda může pro jeden druh  
obnovitelného zdroje energie vymezit jednu nebo více nezbytných oblastí.  
(2) Nezbytnou oblast vláda vymezí jako oblast se specifickými hodnotami a se specifickými pro-  
blémy mezinárodního nebo celostátního významu zejména s ohledem na  
a) odhadovaný vývoj a celkový plánovaný instalovaný výkon výroben energie z obnovitel-  
ného zdroje podle Vnitrostátního plánu České republiky v oblasti energetiky a klimatu,  
b) dostupnost energie z obnovitelného zdroje a potenciál výroben energie z obnovitelného  
zdroje,  
c) předpokládanou poptávku po energii s přihlédnutím k potenciální flexibilitě aktivní  
reakce na poptávku a očekávanému zvýšení účinnosti, jakož i k integraci do elektrizační  
soustavy, a  
d) dostupnost příslušné energetické infrastruktury, včetně sítí, zařízení pro ukládání energie  
a dalších nástrojů flexibility, nebo potenciál k vybudování nebo modernizaci takové  
infrastruktury.  
(3) Pro nezbytné oblasti se § 77 odst. 2 písm. c) stavebního zákona nepoužije.  
HLAVA II  
Vymezování akcelerační oblasti  
Díl 1  
Akcelerační oblast  
§ 4  
Kritéria pro vymezení akcelerační oblasti  
(1) Akcelerační oblast se vymezuje v nezbytné oblasti vymezené pro využití stejného druhu  
obnovitelného zdroje energie. Akcelerační oblast nelze vymezit na území evropsky významné  
lokality, ptačí oblasti a zvláště chráněného území a na území, které stanoví vláda nařízením  
s ohledem na ochranu životního prostředí, státní památkovou péči, obranu a bezpečnost státu,  
lázeňství, letectví nebo veřejnou meteorologickou službu.  
(2) Akcelerační oblast se vymezuje tak, aby záměry pro využití obnovitelného zdroje energie, pro  
který je tato oblast vymezována, neměly s ohledem na limity využití území významný dopad  
zejména na životní prostředí a zájmy obrany a bezpečnosti státu.  
(3) Při vymezování akcelerační oblasti se upřednostňují umělé a zastavěné plochy, jako jsou do-  
pravní infrastruktura a její blízké okolí, parkoviště, zemědělské stavby a stavby pro průmysl  
včetně nádvoří, skládky, území narušená povrchovou těžbou, kde ještě nebyla zahájena rekul-  
tivace, umělé vodní útvary, případně objekty technické vodohospodářské infrastruktury, a dále  
znehodnocená půda, kterou nelze využívat pro zemědělství.  
§ 5  
Postup vymezení akcelerační oblasti  
(1) Akcelerační oblast se vymezuje jako plocha nebo koridor v územním rozvojovém plánu, zá-  
sadách územního rozvoje nebo územním plánu.  
(2) Zpřesnit vymezení akcelerační oblasti lze v navazující územně plánovací dokumentaci, pouze  
pokud to nadřízený orgán ve stanovisku podle § 101 odst. 2 stavebního zákona nevyloučí.  
Díl 2  
Územní opatření o podmínkách a zmírňujících opatřeních  
Oddíl 1  
Obecná ustanovení  
§ 6  
Podmínky vydání územního opatření  
(1) Pro každou akcelerační oblast se vydává územní opatření o podmínkách a zmírňujících  
opatřeních (dále jen „územní opatření“).  
(2) Pokud navazující územně plánovací dokumentace přebírá nebo zpřesňuje akcelerační oblast  
z nadřazené územně plánovací dokumentace, další územní opatření se pro tuto akcelerační  
oblast nevydává.  
(3) Územní opatření vydané pro akcelerační oblast vymezenou v nadřazené územně plánovací  
dokumentaci je závazné pro obsah navazující územně plánovací dokumentace. K části navazu-  
jící územně plánovací dokumentace, která je v rozporu s územním opatřením vydaným k nad-  
řazené územně plánovací dokumentaci, se nepřihlíží.  
(4) K části územního opatření vydaného pro akcelerační oblast vymezenou v územně plánovací  
dokumentaci, která je v rozporu s touto územně plánovací dokumentací, se nepřihlíží.  
§ 7  
Obsah územního opatření  
(1) Územní opatření obsahuje  
a) určení druhu nebo druhů obnovitelných zdrojů energie, pro které se akcelerační oblast  
vymezuje, převzaté z příslušné územně plánovací dokumentace a  
b) podmínky a zmírňující opatření pro povolení, provedení nebo užívání záměrů pro vy-  
užití druhu nebo druhů obnovitelných zdrojů energie, pro které je oblast vymezována,  
sloužící k zajištění ochrany veřejných zájmů podle jiných právních předpisů, včetně  
podmínek a zmírňujících opatření podle § 11 odst. 2.  
(2) Součástí územního opatření je výkres s vyznačením území, kterého se územní opatření týká,  
v měřítku katastrální mapy nebo v měřítku 1 : 5 000 nebo 1 : 10 000. Výkres se zpracovává nad  
mapovým podkladem v měřítku katastrální mapy.  
(3) Součástí odůvodnění územního opatření je informace o rozloze akcelerační oblasti a odhad  
instalovaného výkonu záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie umístitelných v akce-  
lerační oblasti.  
§ 8  
Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území  
(1) Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území (dále jen „vyhodnocení vlivů“) obsahuje po-  
drobnosti potřebné ke stanovení podmínek a zmírňujících opatření pro povolení, provedení  
nebo užívání záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie v územním opatření. Podrob-  
nější požadavky podle § 10i zákona o posuzování vlivů na životní prostředí uvedené ve stano-  
visku podle § 89 odst. 3 stavebního zákona nesmí vyžadovat podrobnosti náležející svým ob-  
sahem navazující územně plánovací dokumentaci nebo rozhodnutí, s výjimkou požadavků  
vztahujících se k podmínkám a zmírňujícím opatřením podle věty první.  
(2) Na obsah a strukturu vyhodnocení vlivů územního opatření se použije přiměřeně příloha č. 4  
stavebního zákona.  
(3) Ustanovení § 10e odst. 5 zákona o posuzování vlivů na životní prostředí se použije při poři-  
zování územně plánovací dokumentace a územních opatření pro akcelerační oblasti obdobně.  
§ 9  
Působnost orgánů veřejné správy  
(1) Pořizovatelem územního opatření je pořizovatel územně plánovací dokumentace, kterou se  
vymezuje nebo byla vymezena akcelerační oblast.  
(2) Pokud je dotčený orgán příslušný uplatnit stanovisko podle jiného právního předpisu k návrhu  
územně plánovací dokumentace, kterou se vymezuje nebo byla vymezena akcelerační oblast, je  
také příslušný uplatnit stanovisko k územnímu opatření.  
(3) Územní opatření schvaluje a vydává orgán příslušný k vydání územně plánovací dokumentace,  
kterou se vymezuje nebo byla vymezena akcelerační oblast, (dále jen „schvalující orgán“).  
Oddíl 2  
Pořízení územního opatření společně  
s územně plánovací dokumentací  
§ 10  
Společné pořízení  
(1) Je-li součástí návrhu zadání územního rozvojového plánu, zásad územního rozvoje nebo územ-  
ního plánu požadavek na vymezení jedné nebo více akceleračních oblastí, ve vztahu k souvise-  
jícím územním opatřením se použije § 89 stavebního zákona obdobně; příslušný úřad podle  
zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (dále jen „příslušný úřad“) stanoví podrobnější  
požadavky podle § 10i zákona o posuzování vlivů na životní prostředí i v případech podle § 89  
odst. 3 písm. b) stavebního zákona.  
(2) K návrhu územně plánovací dokumentace podle odstavce 1 zajistí pořizovatel  
a) zpracování návrhu územního opatření pro každou akcelerační oblast, která má být vy-  
mezena, a  
b) vyhodnocení vlivů, které společně vyhodnotí jak obsah územně plánovací dokumentace,  
tak obsah souvisejících územních opatření.  
§ 11  
Návrh územního opatření  
(1) Návrh územního opatření připraví projektant oprávněný zpracovat územně plánovací doku-  
mentaci společně s osobami s autorizací podle § 19 zákona o posuzování vlivů na životní  
prostředí a § 45j zákona o ochraně přírody a krajiny, které navrhnou podmínky a zmírňující  
opatření podle odstavce 2. Zpracování návrhu územního opatření se považuje za vybranou  
činnost podle stavebního zákona.  
(2) Součástí návrhu územního opatření jsou také podmínky navržené za účelem vyloučení nepříz-  
nivých dopadů záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti na životní  
prostředí a veřejné zdraví nebo, pokud není možné tyto dopady vyloučit, podmínky a zmírňu-  
jící opatření navržené za účelem jejich zmírnění, včetně podmínek a zmírňujících opatření,  
jejichž účelem je vyloučení nebo podstatné omezení nepříznivých dopadů těchto záměrů s ohle-  
dem na zákazy stanovené v zákoně o ochraně přírody a krajiny k ochraně volně žijících ptáků  
a zvláště chráněných druhů živočichů a s ohledem na cíle ochrany povrchových vod podle  
vodního zákona. Návrh podmínek a zmírňujících opatření podle věty první vychází z limitů  
využití území v akcelerační oblasti, druhu obnovitelného zdroje energie, pro který je tato oblast  
vymezována, a předpokládaných dopadů záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie na  
životní prostředí a veřejné zdraví.  
(3) Za účelem navržení podmínek a zmírňujících opatření podle odstavce 2 zajistí pořizovatel  
zpracování posouzení návrhu akcelerační oblasti ve vztahu k výskytu volně žijících živočichů,  
planě rostoucích rostlin a přírodních stanovišť v akcelerační oblasti osobou s autorizací podle  
§ 45j zákona o ochraně přírody a krajiny. Náležitosti posouzení akcelerační oblasti ve vztahu  
k výskytu volně žijících živočichů, planě rostoucích rostlin a přírodních stanovišť, které je  
podkladem pro návrh územního opatření pro akcelerační oblast, stanoví Ministerstvo životního  
prostředí vyhláškou.  
(4) Posouzení podle odstavce 3 lze nahradit posouzením již dříve pořízeným pořizovatelem nebo  
jiným orgánem veřejné správy, jestliže toto posouzení pokrývá celou akcelerační oblast, splňuje  
náležitosti podle odstavce 3, bylo zpracováno osobou s autorizací podle § 45j zákona o ochraně  
přírody a krajiny a mezi dokončením posouzení a zahájením projednání návrhu územního  
opatření neuplynula doba delší než 2 roky.  
(5) Návrh územního opatření se zveřejňuje společně s návrhem územně plánovací dokumentace,  
kterou se vymezuje příslušná akcelerační oblast.  
§ 12  
Pořízení územního opatření  
(1) Návrh územního opatření projedná pořizovatel na společném jednání a na veřejném projednání  
spolu s návrhem územně plánovací dokumentace, se kterou se územní opatření společně poři-  
zuje.  
(2) Ustanovení § 94 až 98 a 101 až 103 stavebního zákona se použijí obdobně také ve vztahu  
k návrhu územního opatření pro každou akcelerační oblast, která má být vymezena.  
(3) Stanovisko k návrhu koncepce podle § 100 stavebního zákona uplatněné k návrhu územně  
plánovací dokumentace zahrnuje i stanovisko k návrhu územního opatření pro každou akce-  
lerační oblast, která má být vymezena.  
(4) Pokud schvalující orgán schválí návrh územně plánovací dokumentace, ale zamítne návrh územ-  
ního opatření pro akcelerační oblast v ní vymezenou, rozhodne vždy současně o tom, že  
a) schvaluje pořízení územního opatření pro tuto akcelerační oblast samostatným postu-  
pem, nebo  
b) uplatňuje vlastní podnět k pořízení změny územně plánovací dokumentace, kterou z ní  
bude tato akcelerační oblast vypuštěna.  
§ 13  
Stanovisko orgánu příslušného podle zákona  
o jednotném environmentálním stanovisku  
(1) Krajský úřad jako orgán příslušný k vydání jednotného enviromentálního stanoviska k záměru  
pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti (dále jen „příslušný orgán“)  
uplatní stanovisko podle § 54 odst. 1 stavebního zákona k návrhu územního opatření a v rozsahu  
své působnosti podle § 18 odst. 1 zákona o jednotném environmentálním stanovisku ve vztahu  
ke správním úkonům uvedeným v odstavcích 2 a 4 je dotčeným orgánem při jeho pořizování  
a změnách; příslušnost dotčených orgánů podle jiných právních předpisů tímto není dotčena.  
(2) Je-li stanovisko příslušného orgánu souhlasné, jsou jeho součástí podmínky a zmírňující  
opatření navržené za účelem zajištění souladu záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie  
v akcelerační oblasti s požadavky stanovenými v § 11 odst. 2 ve vztahu k ochraně volně žijících  
ptáků a zvláště chráněných druhů živočichů, a dále s požadavky pro vydání  
a) souhlasu se zásahem do významného krajinného prvku podle § 4 odst. 2 zákona o ochra-  
ně přírody a krajiny,  
b) povolení odchylného postupu při ochraně volně žijících ptáků podle § 5b odst. 1 zákona  
o ochraně přírody a krajiny,  
c) povolení výjimky ze zákazu ničit, poškozovat nebo upravovat jeskyně podle § 10 odst. 2  
zákona o ochraně přírody a krajiny,  
d) souhlasu k činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz podle § 12 odst. 2  
zákona o ochraně přírody a krajiny,  
e) povolení výjimky ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů podle § 56  
zákona o ochraně přírody a krajiny,  
f) souhlasu s dotčením zájmů chráněných lesním zákonem podle § 14 odst. 2 lesního  
zákona.  
(3) Příslušný orgán navrhne podmínky a zmírňující opatření podle odstavce 2 s ohledem na limity  
využití území v akcelerační oblasti a druh záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie, pro  
které je tato oblast vymezována.  
(4) Bude-li provedení záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti vy-  
žadovat vydání souhlasu s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 9  
zákona o ochraně zemědělského půdního fondu nebo rozhodnutí o odnětí pozemků plnění  
funkcí lesa nebo o omezení využívání pozemků pro plnění funkcí lesa podle § 16 lesního  
zákona, navrhne příslušný orgán ve stanovisku podle odstavce 1 také podmínky, při jejichž  
splnění lze vyhovět žádosti o jejich vydání.  
(5) Nachází-li se akcelerační oblast na území více správních obvodů, uplatní stanovisko podle od-  
stavce 1 příslušný orgán, v jehož správním obvodu se nachází větší část této oblasti, nedo-  
hodnou-li se příslušné orgány jinak. Příslušný orgán projedná návrh stanoviska s ostatními  
příslušnými orgány, na území jejichž správních obvodů se akcelerační oblast nachází.  
§ 14  
Stanovisko vodoprávního úřadu  
(1) Krajský úřad jako orgán příslušný k vydání rozhodnutí o výjimce podle § 23a odst. 8 vodního  
zákona (dále jen „vodoprávní úřad“) uplatní stanovisko podle § 54 odst. 1 stavebního zákona  
k návrhu územního opatření a je dotčeným orgánem při jeho pořizování a změnách.  
(2) Může-li provedení záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti vést  
ke zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo stavu útvaru  
podzemní vody nebo ke znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického  
potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní vody, je součástí  
stanoviska vodoprávního úřadu také návrh podmínek a zmírňujících opatření, jejichž účelem  
je předejít tomuto zhoršení nebo znemožnění.  
(3) Vodoprávní úřad navrhne podmínky a zmírňující opatření podle odstavce 2 s ohledem na limity  
využití území v akcelerační oblasti a druh obnovitelného zdroje energie, pro které je tato oblast  
vymezována.  
(4) Nachází-li se akcelerační oblast na území správních obvodů více vodoprávních úřadů, uplatní  
stanovisko podle odstavce 1 ten, v jehož správním obvodu se nachází větší část této oblasti,  
nedohodnou-li se vodoprávní úřady jinak. Příslušný vodoprávní úřad projedná návrh stanovis-  
ka s ostatními vodoprávními úřady, na území jejichž správních obvodů se akcelerační oblast  
nachází.  
Oddíl 3  
Pořízení územního opatření samostatným postupem  
§ 15  
Podmínky  
(1) Pořizovatel pořídí návrh územního opatření samostatným postupem bez zbytečného odkladu  
poté, co bylo zrušeno územní opatření nebo jeho část v přezkumném řízení nebo v řízení před  
soudem, pokud tímto rozhodnutím nedošlo současně ke zrušení vymezení akcelerační oblasti,  
pro kterou bylo územní opatření vydáno.  
(2) Pořizovatel pořídí návrh územního opatření samostatným postupem bez zbytečného odkladu  
také v případě, že schvalující orgán schválí pořízení územního opatření podle § 12 odst. 4  
písm. a).  
§ 16  
Pořízení  
(1) Pořizovatel oznámí příslušnému úřadu a současně orgánu ochrany přírody, že bude pořízeno  
územní opatření samostatným postupem, a označí akcelerační oblast, pro kterou má být toto  
územní opatření pořízeno.  
(2) Orgán ochrany přírody doručí pořizovateli a příslušnému úřadu do 20 dnů ode dne doručení  
oznámení podle odstavce 1 stanovisko, zda může mít územní opatření samostatně nebo ve  
spojení s jinými koncepcemi nebo záměry významný vliv na předmět ochrany nebo celistvost  
evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti. Příslušný úřad uplatní u pořizovatele do 30 dnů  
od obdržení oznámení podle věty první stanovisko, ve kterém i s přihlédnutím ke stanovisku  
orgánu ochrany přírody uvede, zda má být územní opatření posuzováno z hlediska vlivů na  
životní prostředí, popřípadě stanoví podrobnější požadavky podle § 10i zákona o posuzování  
vlivů na životní prostředí.  
(3) Při pořízení územního opatření samostatným postupem se dále postupuje podle § 11 odst. 1  
až 4 a § 13 a 14 obdobně. Ustanovení § 127 odst. 1, 3 a 6 a § 129 stavebního zákona se nepoužijí.  
(4) Zpracovává-li se vyhodnocení vlivů, postupuje se ve vztahu k návrhu územního opatření  
obdobně podle § 95 a 100 stavebního zákona.  
Oddíl 4  
Změna a pozbytí účinnosti územního opatření  
§ 17  
Změna územního opatření  
(1) Změna územního opatření se pořizuje  
a) společně se změnou vymezení akcelerační oblasti v územně plánovací dokumentaci,  
nebo  
b) samostatným postupem, pokud se vymezení akcelerační oblasti v územně plánovací  
dokumentaci nemění, ale je nutné s ohledem na změnu skutečností, za kterých bylo  
vydáno, změnit podmínky a zmírňující opatření v územním opatření.  
(2) Změna územního opatření se zpracovává, projednává a vydává v rozsahu měněných částí.  
(3) Podkladem pro pořízení změny územního opatření je aktualizace posouzení provedeného podle  
§ 11 odst. 3, došlo-li od doby pořízení územního opatření k podstatné změně z hlediska vý-  
skytu planě rostoucích rostlin, volně žijících živočichů nebo přírodních stanovišť nebo došlo-li  
ke změně okolností podstatných z hlediska možnosti uplatnění a účinku s nimi souvisejících  
podmínek a zmírňujících opatření. Náležitosti aktualizace posouzení akcelerační oblasti ve  
vztahu k výskytu volně žijících živočichů, planě rostoucích rostlin a přírodních stanovišť, které  
je podkladem pro návrh změny územního opatření pro akcelerační oblast, stanoví Ministerstvo  
životního prostředí vyhláškou.  
§ 18  
Změna územního opatření na základě zprávy  
o uplatňování územně plánovací dokumentace  
(1) Vymezila-li územně plánovací dokumentace jednu nebo více akceleračních oblastí, zahrnuje  
vyhodnocení podle § 107 odst. 2 písm. d) stavebního zákona pro každou tuto oblast též vy-  
hodnocení, zda se objevily nové skutečnosti nasvědčující tomu, že podmínky a zmírňující  
opatření stanovené v souvisejících územních opatřeních přestaly být dostačující k zajištění cílů  
a úkolů uvedených v § 11.  
(2) Příslušný orgán a vodoprávní úřad vydají ke zprávě o uplatňování územně plánovací doku-  
mentace, ve které je vymezena akcelerační oblast, vyjádření podle § 89 odst. 5 písm. a) staveb-  
ního zákona, ve kterém posoudí, zda se objevily nové skutečnosti vyvolávající potřebu změny  
podmínek a zmírňujících opatření stanovených na základě stanovisek podle § 13 a 14.  
(3) Je-li výsledkem vyhodnocení podle odstavce 1 zjištění, že stanovené podmínky a zmírňující  
opatření přestaly být dostačující, nebo je-li výsledkem vyhodnocení podle § 107 odst. 2 písm. e)  
stavebního zákona také návrh na pořízení změny územně plánovací dokumentace zahrnující  
změnu vymezení akcelerační oblasti, je součástí zprávy o uplatňování územně plánovací  
dokumentace návrh na pořízení změny územního opatření nebo vydání nového územního  
opatření. Ustanovení § 88 až 90 stavebního zákona se použijí obdobně i ve vztahu k návrhu  
na pořízení změny územního opatření.  
(4) Při pořízení změny územního opatření na základě schválené zprávy o uplatňování územně  
plánovací dokumentace se dále postupuje  
a) obdobně podle § 11 až 14 v případě podle § 17 odst. 1 písm. a), nebo  
b) obdobně podle § 16 odst. 3 a 4 v případě podle § 17 odst. 1 písm. b).  
(5) Při pořízení nového územního opatření se dále postupuje obdobně podle § 16.  
§ 19  
Podnět a pořízení změny územního opatření  
samostatným postupem  
(1) Nejde-li o změnu územního opatření pořizovanou na základě zprávy o uplatňování územně  
plánovací dokumentace, schvalující orgán rozhodne o pořízení změny územního opatření  
z vlastního podnětu nebo z podnětu osoby oprávněné podat podnět ke změně územně pláno-  
vací dokumentace, kterou je vymezena akcelerační oblast.  
(2) Podnět na pořízení změny územního opatření podle odstavce 1 se podává v případě územního  
opatření, které bylo vydáno spolu s územním rozvojovým plánem nebo jeho změnou, u Minis-  
terstva pro místní rozvoj, v ostatních případech u příslušného schvalujícího orgánu a obsahuje  
a) identifikační údaje osoby, která podnět podala, včetně uvedení skutečnosti prokazující,  
že je oprávněna podat podnět na pořízení změny územního opatření,  
b) identifikaci územního opatření, které navrhuje změnit,  
c) předmět změny územního opatření a důvody pro její pořízení a  
d) návrh úhrady nákladů na mapové podklady, na zpracování změny, na vyhodnocení  
vlivů, na aktualizaci posouzení podle § 17 odst. 3, na vyhotovení úplného znění územ-  
ního opatření po jeho změně a na náhradu za změnu v území.  
(3) Pořizovatel posoudí podnět na pořízení změny územního opatření z hlediska jeho úplnosti  
a souladu jeho obsahu s tímto zákonem a jeho prováděcími právními předpisy a s politikou  
územního rozvoje a nadřazenou územně plánovací dokumentací.  
(4) Pořizovatel bez zbytečného odkladu předloží podnět se svým vyjádřením k projednání schva-  
lujícímu orgánu. Souhlasí-li schvalující orgán s podnětem, rozhodne o pořízení změny územ-  
ního opatření, jinak podnět odloží.  
(5) Při pořízení změny územního opatření samostatným postupem se postupuje obdobně  
podle § 16.  
§ 20  
Pořízení změny územního opatření  
společně s územně plánovací dokumentací  
(1) Je-li součástí podnětu ke změně územně plánovací dokumentace podle § 109 stavebního zákona  
požadavek na změnu vymezení jedné nebo více akceleračních oblastí, návrh úhrady nákladů  
podle § 109 odst. 2 písm. d) stavebního zákona obsahuje též návrh úhrady nákladů podle § 19  
odst. 2 písm. d). Příslušný orgán ochrany přírody a příslušný úřad zpracují obsah stanovisek  
podle § 109 odst. 3 stavebního zákona i ve vztahu k obsahu změny souvisejících územních  
opatření.  
(2) Pořizovatel při postupu podle § 110 stavebního zákona posoudí podnět též z hlediska souladu  
s tímto zákonem a jeho prováděcími právními předpisy.  
(3) Schvalující orgán rozhodnutím o pořízení změny územně plánovací dokumentace rozhodne též  
o pořízení změny souvisejících územních opatření. Pořízení souvisejících územních opatření  
může schvalující orgán podmínit úhradou nákladů podle § 19 odst. 2 písm. d). Dále se postu-  
puje obdobně podle § 11 až 14.  
§ 21  
Pozbytí účinnosti územního opatření  
(1) Územní opatření pozbývá účinnosti dnem vydání nové územně plánovací dokumentace nebo  
nového územního opatření.  
(2) Územní opatření dále pozbývá účinnosti dnem zrušení vymezení akcelerační oblasti, pro jejíž  
území bylo vydáno.  
Díl 3  
Vymezení akcelerační oblasti bez územního opatření  
§ 22  
Podmínky vymezení akcelerační oblasti  
bez územního opatření  
(1) Územní opatření se pro akcelerační oblast vymezovanou v územním plánu nevydává, pokud  
a) posouzení akcelerační oblasti zpracované podle § 11 odst. 3 nebo 4 vyloučí nepříznivé  
dopady záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie, pro které je tato akcelerační  
oblast vymezována, na volně žijící ptáky, zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů a na  
přírodní stanoviště,  
b) provedení záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti nepo-  
vede ke zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo stavu  
útvaru podzemní vody nebo neznemožní dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekolo-  
gického potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní vody,  
c) orgán ochrany přírody ve stanovisku podle § 45i odst. 1 zákona o ochraně přírody  
a krajiny vyloučí významný vliv záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie,  
pro které je tato akcelerační oblast vymezována, na předmět ochrany nebo celistvost  
evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti a  
d) odhad instalovaného výkonu záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie umísti-  
telných v akcelerační oblasti nedosahuje příslušné limitní hodnoty podle přílohy č. 1  
zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.  
(2) Součástí odůvodnění územního plánu, ve kterém je vymezována akcelerační oblast bez územ-  
ního opatření, jsou vedle náležitostí stanovených stavebním zákonem informace o rozloze  
akcelerační oblasti a odhad instalovaného výkonu záměrů pro využití obnovitelného zdroje  
energie umístitelných v akcelerační oblasti.  
§ 23  
Postup vymezení akcelerační oblasti  
bez územního opatření  
(1) K návrhu zadání územního plánu zajistí pořizovatel vyhodnocení vlivů. Příslušný úřad stanoví  
podrobnější požadavky podle § 10i zákona o posuzování vlivů na životní prostředí i v případech  
podle § 89 odst. 3 písm. b) stavebního zákona.  
(2) K návrhu územního plánu uplatní příslušný orgán stanovisko podle § 13 a vodoprávní úřad  
stanovisko podle § 14.  
§ 24  
Změna akcelerační oblasti vymezené bez územního opatření  
(1) Podkladem pro pořízení změny územního plánu, ve kterém je vymezena akcelerační oblast bez  
územního opatření, je aktualizace posouzení zpracovaného podle § 11 odst. 3 nebo 4. Ustano-  
vení § 17 odst. 3 se použije obdobně.  
(2) Vyhodnocení podle § 107 odst. 2 písm. d) stavebního zákona pro územní plán, ve kterém je  
vymezena akcelerační oblast bez územního opatření, obsahuje též vyhodnocení, zda se objevily  
nové skutečnosti nasvědčující tomu, že podmínky a zmírňující opatření stanovené v územním  
plánu přestaly být dostačující k zajištění cílů a úkolů uvedených v § 11. Ustanovení § 18 odst. 2  
a 3 se použije obdobně. V případech podle § 18 odst. 3 je součástí zprávy o uplatňování  
územního plánu  
a) návrh na pořízení změny územního plánu, jsou-li splněny podmínky podle § 22 odst. 1,  
b) návrh na pořízení změny územního plánu a pořízení územního opatření, nejsou-li  
splněny podmínky podle § 22 odst. 1.  
HLAVA III  
Postupy související s povolováním záměrů pro využití  
obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti  
§ 25  
Posouzení souladu záměru pro využití obnovitelného zdroje  
energie s podmínkami a zmírňujícími opatřeními  
(1) Územní opatření je závazné pro vyjádření, závazné stanovisko nebo rozhodnutí vydávaná pro  
záměr pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti, s výjimkou vyjádření  
nebo závazného stanoviska podle § 36 stavebního zákona.  
(2) Nesplňuje-li záměr pro využití obnovitelného zdroje energie podmínky nebo zmírňující  
opatření stanovené v územním opatření nebo v územním plánu podle § 22, vydá správní orgán,  
jehož působnosti se tyto podmínky nebo zmírňující opatření týkají, nesouhlasné vyjádření nebo  
závazné stanovisko anebo zamítne žádost o vydání rozhodnutí.  
§ 26  
Žádost o vydání jednotného  
environmentálního stanoviska  
(1) Žádost o vydání jednotného environmentálního stanoviska pro záměr pro využití obnovitel-  
ného zdroje energie v akcelerační oblasti musí vedle náležitostí stanovených zákonem o jednot-  
ném environmentálním stanovisku obsahovat  
a) informace potřebné pro posouzení souladu záměru s podmínkami a zmírňujícími  
opatřeními z oblasti ochrany životního prostředí stanovenými v územním opatření nebo  
v územním plánu podle § 22,  
b) údaje o možných významných vlivech záměru na veřejné zdraví podle zákona o posu-  
zování vlivů na životní prostředí, jedná-li se o záměr, který podléhá posuzování vlivů na  
životní prostředí, a  
c) vyjádření osoby s autorizací podle § 45j zákona o ochraně přírody a krajiny, zda v pří-  
slušné akcelerační oblasti došlo v době od vydání územního opatření nebo územního  
plánu podle § 22 k podstatné změně z hlediska výskytu planě rostoucích rostlin, volně  
žijících živočichů nebo přírodních stanovišť a ke změně okolností podstatných z hlediska  
možnosti uplatnění a účinku s nimi souvisejících podmínek a zmírňujících opatření,  
zahrnující popis těchto změn.  
(2) Navrhuje-li žadatel dodatečná opatření za účelem vyloučení, zmírnění nebo kompenzace vlivů  
záměru pro využití obnovitelného zdroje energie na životní prostředí, je součástí žádosti o vy-  
dání jednotného environmentálního stanoviska návrh těchto dodatečných opatření.  
§ 27  
Doplnění žádosti o jednotné  
environmentální stanovisko  
(1) Do 10 pracovních dnů ode dne podání jinak bezvadné žádosti o vydání jednotného environ-  
mentálního stanoviska pro záměr pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti  
může příslušný orgán vyzvat žadatele k poskytnutí doplňujících informací týkajících se souladu  
záměru s podmínkami a zmírňujícími opatřeními z oblasti ochrany životního prostředí stano-  
venými v územním opatření nebo v územním plánu podle § 22; výzvu příslušný orgán  
odůvodní a stanoví v ní žadateli přiměřenou lhůtu.  
(2) Je-li vysoce pravděpodobné, že v akcelerační oblasti došlo v době od vydání územního opatření  
nebo územního plánu podle § 22 k podstatné změně okolností, a může-li tato změna okolností  
vést k závažnému zásahu, který by se mohl dotknout zájmů chráněných podle částí druhé, třetí  
a páté zákona o ochraně přírody a krajiny, může příslušný orgán do 10 pracovních dnů ode dne  
podání bezvadné žádosti o jednotné environmentální stanovisko pro záměr pro využití  
obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti vydat odůvodněné stanovisko podle § 67  
zákona o ochraně přírody a krajiny, ve kterém vymezí rozsah požadovaného hodnocení.  
(3) Po dobu od vydání odůvodněného stanoviska podle odstavce 2 do předložení hodnocení podle  
§ 67 zákona o ochraně přírody a krajiny žadatelem lhůty pro vydání jednotného environmen-  
tálního stanoviska a lhůty uvedené v § 28 neběží. Součástí hodnocení je návrh podmínek  
a zmírňujících opatření v rozsahu nově zjištěných skutečností.  
(4) Nevydá-li příslušný orgán ve lhůtě podle odstavce 2 odůvodněné stanovisko, hodnocení podle  
§ 67 zákona o ochraně přírody a krajiny se neprovádí.  
§ 28  
Posouzení podmínek pro výjimku z posouzení vlivů  
záměru na životní prostředí  
(1) Jedná-li se o záměr pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti, který pod-  
léhá posuzování vlivů podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, příslušný orgán  
posoudí, zda je  
a) záměr předmětem posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice České  
republiky podle § 11 odst. 1 písm. a) nebo b) zákona o posuzování vlivů na životní  
prostředí a  
b) s ohledem na ekologickou citlivost území, v němž se nachází, vysoce pravděpodobné, že  
záměr pro využití obnovitelného zdroje energie povede k významným nepříznivým  
vlivům na životní prostředí nebo veřejné zdraví, které nebyly zjištěny při pořizování  
územního opatření a které nelze vyloučit dodatečnými podmínkami a zmírňujícími  
opatřeními navrženými žadatelem nebo postupem podle § 27 odst. 3 ve spojení s § 30  
odst. 1.  
(2) V případě potřeby zašle příslušný orgán žádost o vyjádření příslušnému úřadu. Příslušný úřad  
vydá vyjádření bez zbytečného odkladu, nejpozději do konce lhůty stanovené příslušným  
orgánem, a uvede v něm, zda se jedná o záměr, který podléhá posuzování vlivů podle zákona  
o posuzování vlivů na životní prostředí, a zda jsou ve vztahu k záměru dány okolnosti podle  
odstavce 1. Tento postup se nepoužije v případě, je-li příslušný orgán současně příslušným  
úřadem.  
(3) V případě potřeby zašle příslušný orgán žádost orgánu ochrany přírody za účelem vydání  
stanoviska podle § 45i odst. 1 zákona o ochraně přírody a krajiny. Orgán ochrany přírody  
vydá stanovisko bez zbytečného odkladu, nejpozději do konce lhůty stanovené příslušným  
orgánem. Tento postup se nepoužije v případě, je-li příslušný orgán současně orgánem ochrany  
přírody příslušným podle zákona o ochraně přírody a krajiny.  
(4) V případě potřeby zašle příslušný orgán žádost o vyjádření orgánu ochrany veřejného zdraví.  
Orgán ochrany veřejného zdraví vydá vyjádření bez zbytečného odkladu, nejpozději do konce  
lhůty stanovené příslušným orgánem, a uvede v něm, zda jsou z hlediska jeho působnosti ve  
vztahu k záměru dány okolnosti podle odstavce 1 písm. b).  
(5) Je-li dána některá z okolností podle odstavce 1, příslušný orgán vydá do 45 dnů ode dne podání  
bezvadné žádosti o jednotné environmentální stanovisko nebo ode dne doručení doplňujících  
informací podle § 27 odst. 1, jsou-li příslušným orgánem vyžádány, rozhodnutí o tom, že  
záměr pro využití obnovitelného zdroje energie podléhá posouzení vlivů záměru na životní  
prostředí. Je-li záměrem pro využití obnovitelného zdroje energie stavba, soubor staveb nebo  
zařízení pro výrobu energie z obnovitelného zdroje energie s celkovým instalovaným výkonem  
nižším než 150 kW nebo jedná-li se o modernizaci stavby nebo zařízení pro výrobu energie  
z obnovitelného zdroje energie, vydá příslušný orgán rozhodnutí podle věty první do 30 dnů.  
(6) Nevydá-li příslušný orgán ve lhůtě podle odstavce 5 rozhodnutí o tom, že záměr pro využití  
obnovitelného zdroje energie podléhá posouzení vlivů záměru na životní prostředí, pak platí, že  
tento záměr nepodléhá posouzení vlivů na životní prostředí. Rozhodnutí podle § 7 odst. 6  
zákona o posuzování vlivů na životní prostředí se v tomto případě nevydává a ustanovení  
§ 45i odst. 2 až 8 zákona o ochraně přírody a krajiny se nepoužije.  
§ 29  
Posouzení vlivů záměru na životní prostředí  
(1) Rozhodnutí příslušného orgánu podle § 28 odst. 5 o tom, že záměr pro využití obnovitelného  
zdroje energie v akcelerační oblasti podléhá posouzení vlivů záměru na životní prostředí, je  
prvním úkonem v řízení. Odůvodněný písemný závěr podle § 7 odst. 5 zákona o posuzování  
vlivů na životní prostředí se v tomto případě nevydává. V odůvodnění rozhodnutí příslušný  
orgán uvede, z jakých důvodů podle § 28 odst. 1 záměr pro využití obnovitelného zdroje  
energie podléhá posouzení vlivů záměru na životní prostředí.  
(2) Rozhodnutí podle odstavce 1 se zveřejní bez zbytečného odkladu způsobem uvedeným v § 16  
odst. 1 zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a doručí se žadateli. Ustanovení § 16  
odst. 2 vět třetí, čtvrté a poslední zákona o posuzování vlivů na životní prostředí se použije  
obdobně. Právo podat odvolání proti rozhodnutí podle odstavce 1 má pouze žadatel.  
(3) Rozhodne-li příslušný orgán podle § 28 odst. 5 o tom, že záměr pro využití obnovitelného  
zdroje energie v akcelerační oblasti podléhá posouzení vlivů záměru na životní prostředí, vydá  
závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí současně jako  
jednotné environmentální stanovisko.  
(4) Při postupu podle odstavce 3 je příslušný orgán povinen vydat jednotné environmentální sta-  
novisko bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 6 měsíců ode dne právní moci rozhodnutí  
podle odstavce 1. Lhůtu pro vydání jednotného environmentálního stanoviska může příslušný  
orgán usnesením prodloužit nejvýše o 6 měsíců, odůvodní-li to mimořádnými okolnostmi.  
Toto usnesení příslušný orgán pouze poznamená do spisu a o prodloužení lhůty vyrozumí  
žadatele. Do doby předložení dokumentace podle zákona o posuzování vlivů na životní pro-  
středí lhůta podle věty první neběží.  
§ 30  
Vydání správních úkonů podle jiných právních předpisů  
(1) Správní úkony uvedené v § 13 odst. 2 se pro záměr pro využití obnovitelného zdroje energie  
v akcelerační oblasti vydávají, pouze je-li s ohledem na skutečnosti podle § 3 odst. 1 nebo 2  
stavebního zákona nutné stanovit další podmínky a zmírňující opatření.  
(2) Součástí jednotného environmentálního stanoviska pro záměr pro využití obnovitelného zdroje  
energie v akcelerační oblasti je posouzení souladu tohoto záměru s podmínkami a zmírňujícími  
opatřeními z oblasti ochrany životního prostředí stanovenými v územním opatření nebo  
v územním plánu podle § 22.  
(3) Příslušný orgán může stanovit jako podmínky pro povolení záměru podle § 6 odst. 2 písm. c)  
zákona o jednotném environmentálním stanovisku dodatečná opatření navržená žadatelem po-  
dle § 26 odst. 2.  
(4) Výjimka podle § 23a odst. 8 vodního zákona se pro záměr pro využití obnovitelného zdroje  
energie v akcelerační oblasti vydává pouze, vyplývá-li ze skutečnosti podle § 3 odst. 1 nebo 2  
stavebního zákona, že provedení záměru pro využití obnovitelného zdroje energie může vést ke  
zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo ke zhoršení stavu  
útvaru podzemní vody nebo ke znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologic-  
kého potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní vody.  
§ 31  
Lhůta pro vydání rozhodnutí  
Stavební úřad rozhodne o žádosti o povolení záměru pro využití obnovitelného zdroje energie  
v akcelerační oblasti do 60 dnů ode dne zahájení řízení.  
HLAVA IV  
Povolování záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie  
mimo akcelerační oblast  
§ 32  
Zvláštní postup při ochraně ptáků  
a zvláště chráněných druhů živočichů  
(1) Stanovení odchylného postupu podle § 5b zákona o ochraně přírody a krajiny ve vztahu  
k usmrcování nebo vyrušování volně žijících ptáků při výstavbě a provozu záměru pro využití  
obnovitelného zdroje energie se nevydává, pokud  
a) předmětem žádosti o jednotné environmentální stanovisko nebo o společné rozhodnutí  
podle zákona o ochraně přírody a krajiny je záměr pro využití obnovitelného zdroje  
energie nacházející se mimo akcelerační oblast,  
b) záměr vyžaduje stanovení postupu odchylného od zákazu úmyslného usmrcování nebo  
vyrušování volně žijících ptáků podle § 5a odst. 1 zákona o ochraně přírody a krajiny a  
c) žadatel navrhne podmínky a zmírňující opatření, které zajistí, že nebude docházet  
k usmrcování nebo vyrušování těchto ptáků nebo k ničení jejich biotopů v míře, která  
by mohla vést k významnému poškození nebo zničení jejich místních populací.  
(2) Povolení výjimky podle § 56 zákona o ochraně přírody a krajiny ve vztahu k rušení, zraňování  
nebo usmrcování zvláště chráněných druhů živočichů při výstavbě a provozu záměru pro vy-  
užití obnovitelného zdroje energie nacházejícího se mimo akcelerační oblast se nevydává, pokud  
a) předmětem žádosti o jednotné environmentální stanovisko nebo o společné rozhodnutí  
podle zákona o ochraně přírody a krajiny je záměr pro využití obnovitelného zdroje  
energie nacházející se mimo akcelerační oblast,  
b) záměr vyžaduje povolení výjimky ze zákazu rušení, zraňování nebo usmrcování zvláště  
chráněných živočichů podle § 50 odst. 2 zákona o ochraně přírody a krajiny a  
c) žadatel navrhne podmínky a zmírňující opatření, které zajistí, že nebude docházet  
k rušení, zraňování nebo usmrcování těchto zvláště chráněných druhů živočichů nebo  
k ničení jejich biotopů v míře, která by mohla vést k významnému poškození nebo  
zničení jejich místních populací.  
(3) Příslušný orgán uvede jako podmínky pro povolení záměru podle § 6 odst. 2 písm. c) zákona  
o jednotném environmentálním stanovisku podmínky a zmírňující opatření navržené žadate-  
lem, pokud  
a) jsou v souladu s požadavky stanovenými v odstavci 1 nebo 2 a  
b) nejsou zapracovány do dokumentace podle stavebního zákona.  
(4) Je-li podána žádost o společné rozhodnutí podle zákona o ochraně přírody a krajiny, postupuje  
orgán ochrany přírody obdobně podle odstavce 3; podmínky a zmírňující opatření stanoví  
společným rozhodnutím.  
HLAVA V  
Zvláštní ustanovení týkající se některých záměrů  
pro využití obnovitelného zdroje energie  
§ 33  
Povolení záměru uplynutím lhůty  
(1) Nevydá-li správní orgán rozhodnutí, které je potřebné k provedení záměru stavby, souboru  
staveb nebo zařízení využívajících pro výrobu elektřiny energii slunečního záření s celkovým  
instalovaným výkonem do 100 kW, do 30 dnů ode dne podání bezvadné žádosti, považuje se  
tento záměr za povolený.  
(2) Žádost podle odstavce 1 musí obsahovat též  
a) závazná stanoviska a vyjádření vyžadovaná pro provedení záměru podle odstavce 1  
jinými právními předpisy a  
b) popis technického řešení záměru podle odstavce 1, včetně návrhu připojení k distribuční  
soustavě nebo pokrytí vlastní spotřeby v odběrném místě, prokazující, že jeho instalo-  
vaný výkon nepřesáhne stávající kapacitu připojení k distribuční soustavě.  
(3) Považuje-li se záměr podle odstavce 1 za povolený, správní orgán o tom vydá žadateli osvěd-  
čení, ve kterém uvede popis tohoto záměru, označí pozemky dotčené záměrem a uvede, že se  
záměr považuje za povolený uplynutím lhůty podle odstavce 1; vztahuje-li se na tento záměr  
zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury, uvede rovněž tuto skuteč-  
nost. Osvědčení zveřejní správní orgán na své úřední desce nejméně po dobu 15 dnů a současně  
ho zašle nadřízenému správnímu orgánu a dotčeným orgánům.  
(4) Pokud nebyly splněny podmínky pro vydání rozhodnutí o povolení záměru podle odstavce 1,  
rozhodne správní orgán nadřízený správnímu orgánu příslušnému k vydání tohoto rozhodnutí  
na žádost účastníka řízení o žádosti podle odstavce 1 nebo z moci úřední, že se záměr podle  
odstavce 1 nepovažuje za povolený a věc se vrací správnímu orgánu příslušnému k vydání  
rozhodnutí podle odstavce 1 k novému projednání.  
(5) Účastník řízení o žádosti podle odstavce 1 může podat žádost podle odstavce 4 do 30 dnů ode  
dne zveřejnění osvědčení podle odstavce 3. Tuto žádost lze vzít zpět pouze se souhlasem všech  
účastníků řízení. Pro řízení o žádosti podle odstavce 4 se použijí přiměřeně ustanovení  
o odvolacím řízení.  
(6) Rozhodnutí v řízení o tom, že se záměr podle odstavce 1 nepovažuje za povolený, vedeném  
z moci úřední nelze vydat po uplynutí 6 měsíců ode dne zveřejnění osvědčení podle odstavce 3.  
Pro řízení z moci úřední se použijí přiměřeně ustanovení správního řádu o přezkumném řízení;  
ustanovení § 96 odst. 1 správního řádu se nepoužije.  
(7) Odvolání proti rozhodnutí vydanému v řízení o tom, že se záměr podle odstavce 1 nepovažuje  
za povolený, jakož ani přezkumné řízení a obnova řízení se nepřipouští.  
(8) Osvědčení podle odstavce 3 pozbývá právních účinků dnem nabytí právní moci rozhodnutí  
podle odstavce 4.  
HLAVA VI  
Přestupky  
§ 34  
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že poruší některou z podmínek nebo některé ze  
zmírňujících opatření stanovených v územním opatření pro povolení, provedení nebo užívání  
záměru pro využití obnovitelného zdroje energie.  
(2) Podnikající fyzická osoba nebo právnická osoba se dopustí přestupku tím, že poruší některou  
z podmínek nebo některé ze zmírňujících opatření stanovených v územním opatření pro po-  
volení, provedení nebo užívání záměru pro využití obnovitelného zdroje energie.  
(3) Za přestupek lze uložit pokutu do  
a) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1,  
b) 10 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 2.  
(4) Přestupek podle odstavce 1 nebo 2 projednává stavební úřad příslušný k povolení záměru pro  
využití obnovitelného zdroje energie, není-li dána příslušnost dotčeného orgánu podle § 35  
odst. 3, který je příslušný, jde-li o porušení některé z podmínek nebo některého ze zmírňujících  
opatření stanovených v územním opatření na základě jeho stanoviska.  
HLAVA VII  
Ustanovení společná, zmocňovací a přechodná  
§ 35  
Společná ustanovení  
(1) Zvláštní postup podle hlavy III se nepoužije pro záměry pro využití obnovitelného zdroje  
energie, které jsou umisťovány mimo akcelerační oblast nebo do akcelerační oblasti, která je  
vymezena pro odlišný druh obnovitelného zdroje energie. Zvláštní postup podle hlavy III se  
dále nepoužije, není-li pro příslušnou akcelerační oblast vydáno účinné územní opatření, ledaže  
by se jednalo o akcelerační oblast vymezenou v územním plánu podle § 22.  
(2) Nachází-li se záměr pro využití obnovitelného zdroje energie zčásti v akcelerační oblasti a zčásti  
mimo ni, zvláštní postup podle hlavy III se pro něj nepoužije; to neplatí, nachází-li se mimo  
akcelerační oblast pouze vedlejší stavba souboru staveb. Při vydávání vyjádření, závazných  
stanovisek a rozhodnutí pro tento záměr správní orgány zohlední podmínky a zmírňující  
opatření stanovené v územním opatření nebo v územním plánu podle § 22.  
(3) Dotčené orgány provádí kontrolu dodržování podmínek a zmírňujících opatření stanovených  
v územním opatření nebo v územním plánu podle § 22 na základě jimi vydaných stanovisek  
a v rozsahu své působnosti vymezené jinými právními předpisy ukládají opatření k nápravě  
závadného stavu vzniklého neplněním těchto podmínek a zmírňujících opatření.  
§ 36  
Vztah k jiným právním předpisům  
(1) Nestanoví-li tento zákon jinak, postupuje se podle zákona o posuzování vlivů na životní pro-  
středí, stavebního zákona a zákona o jednotném environmentálním stanovisku.  
(2) Územní opatření vydané vládou nelze přezkoumat v přezkumném řízení.  
§ 37  
Přechodná ustanovení  
(1) Nezbytné oblasti vymezené jako oblasti se specifickými hodnotami celostátního významu  
v politice územního rozvoje přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se považují za  
nezbytné oblasti podle tohoto zákona.  
(2) Plocha nebo koridor určená pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů vymezená v územním  
plánu, zásadách územního rozvoje nebo územním rozvojovém plánu přede dnem nabytí účin-  
nosti tohoto zákona, která splňuje požadavky stanovené v § 4 odst. 1 a 2, se považuje za  
akcelerační oblast ode dne vydání územního opatření podle tohoto zákona pro tuto oblast.  
(3) Bylo-li přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona schváleno zadání územního plánu, zásad  
územního rozvoje nebo územního rozvojového plánu nebo zadání jejich změny, obsahující  
požadavek na vymezení plochy nebo koridoru určené pro výrobu energie z obnovitelných  
zdrojů, která splňuje požadavky podle § 4 odst. 1 a 2, považuje se tato plocha nebo koridor  
za akcelerační oblast ode dne vydání územního opatření podle tohoto zákona pro tuto oblast.  
(4) Územní opatření podle odstavců 2 a 3 se pořídí postupem podle § 19 a dále podle § 16 s tím, že  
příslušný úřad stanoví podrobnější požadavky podle § 10i zákona o posuzování vlivů na životní  
prostředí i v případech podle § 89 odst. 3 písm. b) stavebního zákona.  
(5) Bylo-li před vydáním územního opatření vydáno souhlasné stanovisko podle § 9a zákona  
o posuzování vlivů na životní prostředí nebo byl-li zahájen proces posouzení vlivů záměru  
pro využití obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti na životní prostředí podle zákona  
o posuzování vlivů na životní prostředí nebo došel-li příslušný úřad ve zjišťovacím řízení  
ukončeném před vydáním územního opatření k závěru, že záměr pro využití obnovitelného  
zdroje energie v akcelerační oblasti podléhá posouzení vlivů záměru na životní prostředí, po-  
stupuje příslušný úřad podle právních předpisů účinných přede dnem nabytí účinnosti tohoto  
zákona.  
(6) Nebylo-li před vydáním územního opatření ukončeno zjišťovací řízení podle zákona o posu-  
zování vlivů na životní prostředí pro záměr pro využití obnovitelného zdroje energie v akcele-  
rační oblasti, postupuje se podle § 28; nejedná-li se o tentýž správní orgán, postoupí příslušný  
úřad podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí oznámení záměru pro využití  
obnovitelného zdroje energie spolu s vyjádřením podle § 28 odst. 2 příslušnému orgánu pro  
účely posouzení podmínek pro výjimku z posouzení vlivů záměru na životní prostředí.  
(7) Bylo-li před vydáním územního opatření vydáno rozhodnutí o tom, že záměr pro využití  
obnovitelného zdroje energie v akcelerační oblasti nepodléhá posouzení vlivů záměru na životní  
prostředí podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, považuje se toto rozhodnutí za  
výsledek posouzení podmínek pro výjimku z posouzení vlivů záměru na životní prostředí  
a postup podle § 28 a 29 se nepoužije.  
(8) Do 31. prosince 2026 může návrh územního opatření podle § 11 odst. 1 a posouzení akcelerační  
oblasti ve vztahu k výskytu volně žijících živočichů, planě rostoucích rostlin a přírodních  
stanovišť podle § 11 odst. 3 a 4 zpracovat kromě osoby s autorizací podle § 45j zákona o ochraně  
přírody a krajiny také osoba bez této autorizace, pokud má vysokoškolské vzdělání získané  
v magisterském nebo doktorském studijním programu se zaměřením na ekologii a ochranu  
životního prostředí, botaniku, fytocenologii, zoologii nebo biogeografii a alespoň pětiletou  
praxi v oblasti hodnocení vlivů na životní prostředí zahrnující průzkumy území se zaměřením  
na výskyt volně žijících živočichů, planě rostoucích rostlin a přírodních stanovišť.  
ČÁST DRUHÁ  
Změna energetického zákona  
§ 38  
Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích  
a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění zákona č. 151/2002 Sb., zákona č. 262/  
/2002 Sb., zákona č. 278/2003 Sb., zákona č. 356/2003 Sb., zákona č. 670/2004 Sb., zákona č. 186/  
/2006 Sb., zákona č. 342/2006 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č. 158/  
/2009 Sb., zákona č. 223/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 155/  
/2010 Sb., zákona č. 211/2011 Sb., zákona č. 299/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona č. 165/  
/2012 Sb., zákona č. 350/2012 Sb., zákona č. 90/2014 Sb., zákona č. 250/2014 Sb., zákona č. 104/2015  
Sb., zákona č. 131/2015 Sb., zákona č. 152/2017 Sb., zákona č. 183/2017 Sb., zákona č. 225/2017 Sb.,  
zákona č. 277/2019 Sb., zákona č. 1/2020 Sb., zákona č. 403/2020 Sb., zákona č. 609/2020 Sb., zákona  
č. 261/2021 Sb., zákona č. 284/2021 Sb., zákona č. 362/2021 Sb., zákona č. 382/2021 Sb., zákona  
č. 176/2022 Sb., zákona č. 232/2022 Sb., zákona č. 287/2022 Sb., zákona č. 365/2022 Sb., zákona  
č. 19/2023 Sb., zákona č. 427/2023 Sb., zákona č. 465/2023 Sb., zákona č. 469/2023 Sb., zákona  
č. 265/2024 Sb., zákona č. 87/2025 Sb. a zákona č. 152/2025 Sb., se mění takto:  
1. V § 49a se odstavec 3 zrušuje.  
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 3.  
2. V § 98a odst. 1 písm. a) se slova „u předávacího místa na hladině nízkého napětí“ zrušují.  
ČÁST TŘETÍ  
Změna zákona o posuzování vlivů na životní prostředí  
§ 39  
Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících  
zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění zákona č. 93/2004 Sb., zákona  
č. 163/2006 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 216/2007 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona  
č. 223/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 436/2009 Sb., zákona č. 38/2012 Sb., zákona č. 85/  
/2012 Sb., zákona č. 167/2012 Sb., zákona č. 350/2012 Sb., zákona č. 39/2015 Sb., zákona č. 268/2015  
Sb., zákona č. 256/2016 Sb., zákona č. 298/2016 Sb., zákona č. 225/2017 Sb., zákona č. 326/2017 Sb.,  
zákona č. 403/2020 Sb., zákona č. 261/2021 Sb., zákona č. 284/2021 Sb., zákona č. 413/2021 Sb.,  
zákona č. 149/2023 Sb., zákona č. 465/2023 Sb. a zákona č. 87/2025 Sb., se mění takto:  
1. V § 1 odst. 4 se na konci textu věty druhé doplňují slova „ , nestanoví-li jiný právní předpis  
jinak“.  
2. V § 8 odst. 1 se věta třetí nahrazuje větou „Součástí dokumentace jsou náležitosti stanovené pro  
žádost o vydání jednotného environmentálního stanoviska, vydává-li se podle § 1 odst. 4 závaz-  
né stanovisko současně jako jednotné environmentální stanovisko.“.  
3. V § 8 odstavec 2 zní:  
„(2) Pokud příslušný úřad dojde k závěru, že dokumentace neobsahuje stanovené náležitosti,  
vrátí ji do 10 pracovních dnů ode dne, kdy mu byla doručena, oznamovateli; jinak ji  
v téže lhůtě zveřejní podle § 16 a dokumentaci, popřípadě informaci o dokumentaci,  
zašle s žádostí o vyjádření dotčeným orgánům a dotčeným územním samosprávným  
celkům. Příslušný úřad bez zbytečného odkladu doručí dokumentaci zpracovateli po-  
sudku o vlivech záměru na životní prostředí (dále jen „posudek“).“.  
4. V § 8 odst. 3 větě třetí se za slova „Dotčené orgány“ vkládají slova „ , vyzve-li je k tomu podle  
§ 4 zákona o jednotném environmentálním stanovisku příslušný úřad,“.  
5. V § 9 odst. 2 se věta poslední zrušuje.  
6. V § 9a odst. 1 větě první se slova „ , popřípadě rovněž na základě žádosti o jednotné environ-  
mentální stanovisko“ zrušují a slovo „nim“ se nahrazuje slovem „ní“.  
7. V § 9a odst. 7 větě první se za slovo „nesouhlasné“ vkládá slovo „závazné“, ve větě třetí se za  
slovo „souhlasné“ vkládá slovo „závazné“ a ve větě čtvrté se za slovo „souhlasném“ vkládá slovo  
„závazném“.  
8. V § 9a odst. 7 větě páté se slova „věty první“ nahrazují slovy „odstavce 6“.  
9. V § 9a odst. 7 se věta poslední nahrazuje větami „Došlo-li ke změně okolností rozhodných pro  
vydání jednotného environmentálního stanoviska, je součástí souhlasného závazného stanoviska  
příslušného úřadu rovněž změna podle § 8 zákona o jednotném environmentálním stanovisku.  
Možnost stanovení platnosti závazného stanoviska podle § 8 odst. 3 zákona o jednotném  
environmentálním stanovisku je vyloučena.“.  
10. V § 10i odst. 1 větě první a v § 10i odst. 2 větě první se slova „a územního plánu“ nahrazují slo-  
vy „ , územního plánu a územního opatření o podmínkách a zmírňujících opatřeních podle  
zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie“.  
Poznámka pod čarou č. 4b zní:  
„4b) Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů.  
Zákon č. 249/2025 Sb., o urychlení využívání některých obnovitelných zdrojů energie a o změně souvisejících  
zákonů (zákon o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie).“.  
11. Poznámka pod čarou č. 4d zní:  
„4d) Zákon č. 283/2021 Sb., ve znění pozdějších předpisů.“.  
12. V § 16 odst. 1 se na konci písmene m) čárka nahrazuje slovem „a“.  
13. V § 16 odst. 1 se na konci písmene n) slovo „a“ nahrazuje tečkou a písmeno o) se zrušuje.  
14. V § 17 odst. 7 se věta druhá zrušuje.  
15. Za § 23 se vkládá nový § 23a, který včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 23 zní:  
„§ 23a  
Posuzování vlivů záměru modernizace výrobny elektřiny  
využívající energii slunečního záření na životní prostředí  
Modernizace23) výrobny elektřiny využívající energii slunečního záření, která nevyžaduje  
změnu plošného rozsahu původního záměru a která je v souladu s podmínkami stanovenými  
pro původní záměr za účelem prevence, vyloučení, snížení nebo kompenzace jeho negativních  
vlivů na životní prostředí, se nepovažuje za záměr ani jeho změnu podle tohoto zákona.  
23) § 2 odst. 2 písm. d) zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve  
znění pozdějších předpisů.“.  
16. V příloze č. 1 sloupci 2 se na konci textu bodu 5 doplňují slova „s výjimkou záměrů výrobny  
elektřiny využívající energii slunečního záření a zařízení pro ukládání energie jimi vyrobené,  
které jsou připojeny ve stejném místě připojení, instalovaných do stávajících nebo budoucích  
staveb, jejichž účelem není výroba elektrické energie nebo ukládání energie, které nejsou kulturní  
památkou a nejsou umístěné v památkové rezervaci nebo památkové zóně a které nejsou umís-  
těné na umělém vodním útvaru“.  
ČÁST ČTVRTÁ  
Změna zákona o podporovaných zdrojích energie  
§ 40  
Zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění  
zákona č. 407/2012 Sb., zákona č. 310/2013 Sb., zákona č. 90/2014 Sb., zákona č. 131/2015 Sb.,  
zákona č. 107/2016 Sb., zákona č. 190/2016 Sb., zákona č. 103/2017 Sb., zákona č. 183/2017 Sb.,  
zákona č. 541/2020 Sb., zákona č. 367/2021 Sb., zákona č. 382/2021 Sb., zákona č. 143/2022 Sb.,  
zákona č. 232/2022 Sb., zákona č. 19/2023 Sb., zákona č. 349/2023 Sb., zákona č. 469/2023 Sb.,  
zákona č. 265/2024 Sb. a zákona č. 87/2025 Sb., se mění takto:  
1. V části první se na konci nadpisu hlavy IV doplňují slova „a poplatek za výrobu elektřiny ve  
výrobně elektřiny využívající energii větru“.  
2. V části první se pod nadpis hlavy IV vkládá označení nového dílu 1, které včetně nadpisu zní:  
„Díl 1  
Odvod z elektřiny ze slunečního záření“.  
3. Za § 22 se vkládá nový díl 2, který včetně nadpisu zní:  
„Díl 2  
Poplatek za výrobu elektřiny ve výrobně elektřiny  
využívající energii větru  
§ 22a  
Poplatník poplatku  
(1) Poplatníkem poplatku je výrobce elektřiny provozující výrobnu elektřiny využívající  
energii větru.  
(2) Povinnost placení poplatku vzniká ke dni, ke kterému výrobci elektřiny vznikne podle  
stavebního zákona právo užívat nebo předčasně užívat výrobnu elektřiny nebo ke kte-  
rému byl povolen zkušební provoz výrobny elektřiny.  
(3) V případě více výrobců elektřiny, kteří provozují za jedním místem připojení do pře-  
nosové nebo distribuční soustavy výrobny elektřiny, je poplatníkem poplatku výrobce  
elektřiny, který sjednal smlouvu o připojení k přenosové nebo distribuční soustavě.  
§ 22b  
Předmět poplatku  
(1) Předmětem poplatku je elektřina vyrobená ve výrobně elektřiny využívající energii  
větru, jedná-li se o výrobnu elektřiny, která byla záměrem, pro jehož uskutečnění sta-  
vební zákon vyžadoval povolení záměru, a toto povolení záměru nabylo právní moci po  
nabytí účinnosti tohoto zákona.  
(2) Pro účely tohoto dílu se výrobnou elektřiny rozumí rovněž více zdrojů elektřiny, které  
jsou součástí společně povolovaného záměru, nebo více zdrojů elektřiny, které jsou  
umístěny za jedním místem připojení do přenosové nebo distribuční soustavy.  
§ 22c  
Základ poplatku  
Základem poplatku je množství elektřiny vyrobené ve výrobně elektřiny využívající energii  
větru v MWh v kalendářním roce snížené o technologickou vlastní spotřebu elektřiny.  
§ 22d  
Sazba a výpočet poplatku  
(1) Sazba poplatku činí 50 Kč za MWh množství elektřiny tvořící základ poplatku  
podle § 22c.  
(2) Výše poplatku se vypočte jako součin množství elektřiny tvořící základ poplatku podle  
§ 22c, sazby poplatku a koeficientu poplatku.  
(3) Koeficient poplatku je stanoven ve výši 1. Obec, na jejímž katastrálním území se nachází  
nebo má uskutečnit záměr výstavby výrobny elektřiny využívající energii větru, může  
obecně závaznou vyhláškou snížit koeficient poplatku až na výši 0.  
(4) Sazba poplatku a výše koeficientu poplatku ve výši stanovené ke dni vzniku povinnosti  
placení poplatku zůstávají zachovány ve stejné výši po dobu provozování výrobny  
elektřiny.  
(5) Je-li výrobna elektřiny umístěna na katastrálních územích více obcí, které podle od-  
stavce 4 stanovily jiné výše koeficientů poplatků, vypočte se výše poplatku podle množ-  
ství elektřiny tvořící základ poplatku vyrobené ve výrobních zdrojích podle jejich umís-  
tění na jednotlivých katastrálních územích obcí a výše koeficientu poplatku.  
§ 22e  
Poplatkové období  
Poplatkové období je kalendářní rok.  
§ 22f  
Správa poplatku  
(1) Správu poplatku vykonává obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jejímž správním  
obvodu se nachází největší část instalovaného výkonu výrobny elektřiny. Pokud je  
takových obecních úřadů více, správcem poplatku je obecní úřad obce s rozšířenou  
působností, jejíž správní obvod je největší.  
(2) Správa poplatku je výkonem přenesené působnosti.  
(3) Působnost správce poplatku vykonává v případě obce s rozšířenou působností její obec-  
ní úřad a v případě hlavního města Prahy Magistrát hlavního města Prahy. Rozhodnutí  
obecního úřadu obce s rozšířenou působností ve věcech správy poplatku za elektřinu  
vyrobenou ve výrobně elektřiny využívající energii větru přezkoumává v přenesené pů-  
sobnosti krajský úřad. V případě rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy jej pře-  
zkoumává ministerstvo. Ve věcech správy poplatku za elektřinu vyrobenou ve výrobně  
elektřiny využívající energii větru je krajský úřad podřízen ministerstvu.  
(4) Správce poplatku může za podmínek podle daňového řádu dožádat o provedení úkonů  
nebo dílčích řízení nebo jiných postupů orgán Finanční správy České republiky.  
(5) Při správě poplatku se postupuje podle daňového řádu.  
§ 22g  
Určení poplatku  
(1) Výnos z poplatku je z  
a) 98 % příjmem obce, na jejímž katastrálním území je výrobna elektřiny využíva-  
jící energii větru umístěna,  
b) 2 % příjmem správce poplatku.  
(2) Pokud je výrobna elektřiny umístěna na katastrálních územích více obcí, výnos z po-  
platku v části připadající obcím se rozdělí podle poměru instalovaného výkonu výrob-  
ních zdrojů umístěných na katastrálních územích obcí.  
(3) Správce poplatku převede výnos z poplatku podle odstavce 1 písm. a) obci, která není  
správcem poplatku, do třiceti dnů od úhrady poplatku.  
§ 22h  
Poplatkové přiznání  
(1) Poplatník poplatku je povinen podávat poplatkové přiznání do 2 měsíců po uplynutí  
poplatkového období a ve stejné lhůtě poplatek uhradit. Pokud povinnost úhrady po-  
platku za poplatkové období nevznikne, poplatkové přiznání se nepodává.  
(2) Před uplynutím lhůty pro podání poplatkového přiznání může poplatník poplatku na-  
hradit již podané přiznání opravným poplatkovým přiznáním; k předchozímu poplat-  
kovému přiznání se dále nepřihlíží.  
(3) Poplatkové přiznání lze podat pouze elektronicky na formulářovém podání.  
(4) Formát, náležitosti a vzor formulářového podání stanoví vláda nařízením.  
§ 22i  
Stanovení poplatku  
(1) Poplatek tvrzený v poplatkovém přiznání se považuje za vyměřený dnem uplynutí lhůty  
pro jeho podání, a to ve výši v něm tvrzené.  
(2) Poplatek tvrzený poplatníkem v dodatečném poplatkovém přiznání se považuje za do-  
měřený dnem podání dodatečného poplatkového přiznání, a to ve výši tvrzeného roz-  
dílu oproti poslednímu známému poplatku; to neplatí, je-li dodatečné poplatkové při-  
znání podáno v průběhu doměřovacího řízení zahájeného z moci úřední.  
(3) V dodatečném poplatkovém přiznání se neuvádí den zjištění rozdílu oproti poslednímu  
známému poplatku.  
(4) Poplatek vyměřený podle odstavce 1 nebo doměřený rozdíl podle odstavce 2 správce  
poplatku předepíše do evidence poplatků.  
(5) U nedoplatku z částky poplatku, která má být uhrazena na základě dodatečného po-  
platkového přiznání, začne lhůta pro uhrazení poplatku běžet dnem doměření poplatku  
na základě tohoto dodatečného poplatkového přiznání.  
§ 22j  
Zvláštní ustanovení o doměření poplatku z moci úřední  
K doměření poplatku z moci úřední může dojít také, pokud správce poplatku zjistí na základě  
postupu k odstranění pochybností, že poslední známý poplatek není ve správné výši.  
§ 22k  
Daňová uznatelnost poplatku  
Výdajem vynaloženým na dosažení, zajištění a udržení příjmů podle zákona upravujícího  
daně z příjmů je v případě poplatníka poplatku také částka odpovídající výši poplatku uhra-  
zená výrobcem elektřiny podle tohoto zákona.“.  
ČÁST PÁTÁ  
Změna stavebního zákona  
§ 41  
Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění zákona č. 195/2022 Sb., zákona č. 152/2023 Sb.,  
zákona č. 465/2023 Sb., zákona č. 126/2024 Sb., zákona č. 183/2024 Sb., zákona č. 437/2024 Sb.,  
zákona č. 23/2025 Sb., zákona č. 39/2025 Sb. a zákona č. 87/2025 Sb., se mění takto:  
1. V § 38 odst. 1 se slovo „plošného“ nahrazuje slovem „funkčního“.  
2. V § 61 písm. e) se slova „a územní opatření o asanaci území“ nahrazují slovy „ , územní opatření  
o asanaci území a územní opatření o podmínkách a zmírňujících opatřeních podle zákona  
o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie“.  
3. V § 73 odst. 4 se slovo „rozsah“ nahrazuje slovem „vymezení“.  
4. V § 74 odst. 2 se za písmeno b) vkládá nové písmeno c), které zní:  
„c) akcelerační oblasti celostátního významu a stanovuje druh primární energie zdrojů,  
pro něž se oblast vymezuje,“.  
Dosavadní písmena c) a d) se označují jako písmena d) a e).  
5. V § 77 odst. 2 písm. d) se za slovo „koridory“ vkládají slova „ , akcelerační oblasti“.  
6. V § 77 odst. 2 se za písmeno e) vkládá nové písmeno f), které zní:  
„f) vymezují akcelerační oblasti nadmístního významu a stanovují druh primární energie  
zdrojů, pro něž se oblast vymezuje,“.  
Dosavadní písmena f) až i) se označují jako písmena g) až j).  
7. V § 78 odst. 2 se slova „koridoru nebo“ nahrazují slovem „koridoru,“ a za slovo „plochy“ se  
vkládají slova „nebo akcelerační oblasti,“.  
8. V § 80 odst. 2 se na konci textu písmene d) doplňují slova „a vymezení akceleračních oblastí,  
včetně stanovení druhu primární energie zdrojů, pro něž se oblast vymezuje,“.  
9. V § 80 odst. 3 větě první se slova „a koridory“ nahrazují slovy „ , koridory a akcelerační oblasti“.  
10. V § 89 odst. 2 se slova „evropsky významnou lokalitu nebo ptačí oblast“ nahrazují slovy „před-  
mět ochrany a celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti“.  
11. V § 111 odst. 5 se za slovo „podle“ vkládá text „§ 90 odst. 3,“.  
12. V § 112 odst. 1 se věta poslední nahrazuje větami „Vyhodnocení vlivů navazuje na vyhodnocení  
vlivů nadřazené územně plánovací dokumentace. Vlivy, které byly posouzeny v nadřazené  
územně plánovací dokumentaci, se v rozsahu a podrobnosti, v jaké byly v této dokumentaci  
posouzeny, znovu neposuzují.“.  
13. V § 122 se na konci textu odstavce 3 doplňují slova „z důvodu veřejného zájmu“.  
14. V § 127 odst. 5 větě první se slova „o stavební uzávěře nebo územního opatření o asanaci území“  
zrušují.  
15. V § 127 odst. 6 se věta poslední zrušuje.  
16. V § 250 odst. 1 se na konci textu písmene h) doplňují slova „nebo s platným územním opatře-  
ním“.  
17. V § 311 odst. 3 se za slovo „plán“ vkládají slova „nebo územní opatření vydané vládou“.  
18. V příloze č. 1 odst. 1 písm. a) bodě 11 a v příloze č. 1 odst. 2 písm. j) se slova „vedení a“  
nahrazují slovy „nebo navýšení kapacity“.  
19. V příloze č. 1 odst. 1 písm. a) bod 12 zní:  
„12. výměna nebo navýšení kapacity sítí technické infrastruktury, pokud dochází k pře-  
kročení hranice jejich stávajícího ochranného nebo bezpečnostního pásma, bez roz-  
šíření jeho stávajícího rozsahu, výměna nebo navýšení kapacity sítě technické infra-  
struktury a změna její stávající trasy nebo hranice jejího stávajícího ochranného  
a bezpečnostního pásma se dotýkají pouze pozemků již dotčených trasou sítě tech-  
nické infrastruktury nebo jejím stávajícím ochranným nebo bezpečnostním pásmem,  
a pro provedení výměny nebo navýšení kapacity sítě technické infrastruktury mimo  
její stávající trasu je s vlastníkem dotčených pozemků uzavřena smlouva o zřízení  
věcného břemene nebo smlouva o smlouvě budoucí o zřízení věcného břemene,“.  
20. V příloze č. 1 odst. 2 písm. j) se za slovo „výměnu“ vkládají slova „nebo navýšení kapacity“.  
21. V příloze č. 6 části I odst. 1 se za písmeno a) vkládá nové písmeno b), které zní:  
„b) vymezení akceleračních oblastí celostátního významu, včetně určení druhu primární  
energie zdrojů, pro něž se oblast vymezuje,“.  
Dosavadní písmena b) až d) se označují jako písmena c) až e).  
22. V příloze č. 6 části I odst. 3 písm. a) se za slovo „včetně“ vkládají slova „akceleračních oblastí  
celostátního významu a“.  
23. V příloze č. 7 části I odst. 1 písm. d) se za slovo „koridory“ vkládají slova „a akcelerační oblasti“.  
24. V příloze č. 7 části I odst. 1 se za písmeno e) vkládá nové písmeno f), které zní:  
„f) vymezení akceleračních oblastí nadmístního významu, včetně určení druhu primární  
energie zdrojů, pro něž se oblast vymezuje,“.  
Dosavadní písmena f) až l) se označují jako písmena g) až m).  
25. V příloze č. 7 části I odst. 3 písm. b) se za slovo „včetně“ vkládají slova „akceleračních oblastí  
celostátního a nadmístního významu a“.  
26. V příloze č. 8 části I odst. 3 písm. b) se na konci bodu 5 doplňují slova „a akceleračních oblastí,“.  
ČÁST ŠESTÁ  
Změna zákona o jednotném environmentálním stanovisku  
§ 42  
Zákon č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku, ve znění zákona č. 465/2023 Sb.,  
se mění takto:  
1. V § 5 odst. 1 se věta druhá zrušuje.  
2. V § 5 odst. 3 se slovo „Doručením“ nahrazuje slovem „Vydáním“.  
3. V § 6 odst. 2 se na konci písmene b) slovo „a“ zrušuje.  
4. V § 6 odst. 2 se na konci písmene c) tečka nahrazuje slovem „a“ a doplňuje se písmeno d),  
které zní:  
„d) výčet jednotlivých správních úkonů, namísto nichž se vydává jednotné environmen-  
tální stanovisko.“.  
5. V § 6 odst. 3 se na konci písmene a) čárka nahrazuje slovem „a“.  
6. V § 6 odst. 3 se na konci písmene b) slovo „a“ nahrazuje tečkou a písmeno c) se zrušuje.  
7. V § 8 odst. 3 se slova „současně s ohledem na povahu změn stanoví, zda je jednotné environ-  
mentální stanovisko platné 5 let ode dne vydání jednotného environmentálního stanoviska nebo  
ode dne vydání jeho změny“ nahrazují slovy „jednotné environmentální stanovisko je platné 5  
let ode dne vydání jeho změny“ a na konci odstavce se doplňuje věta „Ustanovení § 7 tím není  
dotčeno.“.  
8. V § 9 odst. 1 se slova „a správní orgány příslušné podle jiných právních předpisů jsou povinny“  
nahrazují slovy „je povinen“.  
9. V § 10 odst. 1 se za slova „jednotné environmentální stanovisko“ vkládají slova „ , včetně jeho  
změny nebo prodloužení jeho platnosti,“.  
10. V § 10 odst. 2 se za slovo „stanoviska“ vkládají slova „ , u nichž je žadatelem fyzická osoba, a na  
jednotná environmentální stanoviska“.  
11. V § 14 odst. 1 písm. a) bodě 2 se slova „vyžaduje-li záměr výjimku“ nahrazují slovy „je-li jeho  
součástí výjimka“.  
12. V § 14 odst. 1 písm. a) bodě 3 se slova „je-li záměrem dotčen zemědělský půdní fond“ nahrazují  
slovy „vyžaduje-li záměr odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu“.  
13. V § 14 odst. 1 písm. a) bodě 4 se slova „jsou-li záměrem dotčeny pozemky určené“ nahrazují  
slovy „vyžaduje-li záměr odnětí pozemků určených“.  
14. V § 14 odst. 1 písm. a) se na konci bodu 6 slovo „nebo“ zrušuje.  
15. V § 14 odst. 1 písm. a) bodě 7 se slovo „umístěné“ nahrazuje slovem „umístěná“.  
16. V § 14 odst. 1 písm. a) se na konci bodu 7 čárka nahrazuje slovem „ , nebo“ a doplňuje se bod 8,  
který zní:  
„8. jedná-li se o záměr pro využití obnovitelného zdroje energie podle zákona o urychlení  
využívání obnovitelných zdrojů energie nacházející se zcela nebo zčásti v akcelerační  
oblasti vymezené pro urychlení využívání stejného druhu obnovitelného zdroje  
energie,“.  
17. V § 18 se doplňuje odstavec 3, který zní:  
„(3) Činnosti podle § 14 odst. 1 a § 15 zajišťují krajské úřady a obecní úřady obcí s roz-  
šířenou působností prostřednictvím úředníka, který prokázal zvláštní odbornou způ-  
sobilost podle zákona o úřednících územních samosprávných celků pro výkon ale-  
spoň jedné ze správních činností, jejíž náplň zahrnuje vydávání správního úkonu,  
namísto nějž se pro daný záměr vydává jednotné environmentální stanovisko. Pod-  
mínky, za nichž výjimečně může správní činnosti, pro něž je předpokladem pro-  
kázání zvláštní odborné způsobilosti, vykonávat i úředník, který nemá zvláštní od-  
bornou způsobilost podle zákona o úřednících územních samosprávných celků, tím  
nejsou dotčeny.“.  
ČÁST SEDMÁ  
ÚČINNOST  
§ 43  
Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlá-  
šení, s výjimkou ustanovení části druhé, která nabývají účinnosti dnem 1. srpna 2025.  
Pekarová Adamová v. r.  
Pavel v. r.  
Fiala v. r.  
1) Čl. 15b až 16d směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2001 ze dne 11. prosince 2018 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů (přepracované znění), ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2413.  
Zavřít
MENU