234/2025 Sb.Zákon o volebních kampaních a o transparentnosti a cílení politické reklamy
Částka: | 234 | Druh předpisu: | Zákon |
Rozeslána dne: | 15. července 2025 | Autor předpisu: | |
Přijato: | 11. června 2025 | Nabývá účinnosti: | 1. ledna 2026 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Původní znění předpisu
234
ZÁKON
ze dne 11. června 2025
o volebních kampaních a o transparentnosti
a cílení politické reklamy
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon upravuje
a) pravidla konání a financování volebních kampaní a dohled nad dodržováním pravidel
volebních kampaní ve volbách do Parlamentu České republiky, volbě prezidenta repub-
liky, volbách do zastupitelstev krajů, volbách do zastupitelstev obcí a volbách do Evrop-
ského parlamentu,
b) působnost Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí
(dále jen „Úřad pro dohled“) na úseku dohledu nad dodržováním pravidel volebních
kampaní.
(2) Tento zákon dále upravuje v návaznosti na přímo použitelný předpis Evropské unie1)
a) působnost správních orgánů a jejich spolupráci v oblasti politické reklamy podle nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/900 ze dne 13. března 2024 o transparentnosti
a cílení politické reklamy (dále jen „nařízení“),
b) registraci a rejstřík právních zástupců a
c) správní tresty za přestupky spočívající v porušení nařízení.
§ 2
Základní pojmy
(1) Volební kampaní se pro účely tohoto zákona rozumí jakákoliv propagace kandidující volební
strany nebo jejího kandidáta nebo volební agitace ve prospěch nebo neprospěch kandidující
volební strany nebo jejího kandidáta. Volební kampaň začíná dnem vyhlášení voleb, nejdříve
však 150 dnů před uplynutím stávajícího volebního období, a končí dnem, ve kterém bylo
ukončeno hlasování. Koná-li se druhé kolo voleb, končí volební kampaň pro kandidáty, kteří
se druhého kola neúčastní, dnem, ve kterém bylo ukončeno hlasování v prvním kole voleb.
(2) Propagací nebo agitací podle odstavce 1 se pro účely tohoto zákona rozumí veřejné jednání
určené na podporu kandidující volební strany nebo jejího kandidáta, nebo zaměřené proti nim,
anebo sloužící v jejich prospěch nebo neprospěch, včetně jakékoliv doprovodné a související
akce, za které se poskytne nebo obvykle poskytuje úplata.
(3) Kandidující volební stranou se pro účely tohoto zákona rozumí ten, kdo je podle příslušného
zákona o volbách oprávněn podat kandidátní listinu, ve volbě prezidenta republiky kandidát na
funkci prezidenta republiky, a vstoupil do volební kampaně.
(4) Dnem voleb se pro účely tohoto zákona rozumí první den voleb na území České republiky.
(5) Zákonem o volbách se pro účely tohoto zákona rozumí zákon upravující volby uvedené v § 1
odst. 1 písm. a).
(6) Vstupem do volební kampaně se pro účely tohoto zákona rozumí první úkon kandidující
volební strany, jejího kandidáta, osoby účastnící se volební kampaně s písemným souhlasem
kandidující volební strany nebo jiné osoby, která se hodlá účastnit volební kampaně bez pí-
semného souhlasu kandidující volební strany, naplňující znaky volební kampaně podle odstav-
ců 1 a 2. Vstup kandidující volební strany do volební kampaně nastává nejpozději dnem regis-
trace kandidátní listiny. Vstup osoby, která se hodlá účastnit volební kampaně bez písemného
souhlasu kandidující volební strany, do volební kampaně nastává nejpozději dnem provedení
registrace podle § 12 odst. 3.
(7) Registrovanou třetí osobou se pro účely tohoto zákona rozumí osoba, která je zapsána v registru
třetích osob podle § 12.
(8) Volebním účtem se pro účely tohoto zákona rozumí platební účet zřizovaný kandidující volební
stranou nebo registrovanou třetí osobou pro financování volební kampaně umožňující bez-
platný a nepřetržitý přístup třetích osob k zobrazování přehledu všech platebních transakcí
na tomto účtu uskutečněných od jeho zřízení do uplynutí doby uvedené v § 7 odst. 8 nebo § 13
odst. 2.
(9) Adresou místa trvalého pobytu se pro účely tohoto zákona v případě cizince rozumí adresa
místa, kde je cizinec přihlášen k pobytu na území České republiky.
ČÁST DRUHÁ
PRAVIDLA VOLEBNÍ KAMPANĚ
§ 3
Základní pravidla volební kampaně
(1) Volební kampaň musí probíhat čestně a poctivě.
(2) Ve volební kampani nesmí být o kandidující volební straně nebo o jejích kandidátech zveřejněna
informace nepravdivá nebo urážlivá.
(3) Osoba, která není kandidující volební stranou nebo jejím kandidátem, se může volební kampaně
účastnit
a) s písemným souhlasem kandidující volební strany; je-li kandidující volební stranou
koalice, postačí písemný souhlas alespoň jedné politické strany nebo alespoň jednoho
politického hnutí zastoupeného v koalici sděleného Úřadu pro dohled podle § 10 odst. 1
věty druhé,
b) bez písemného souhlasu kandidující volební strany, pokud se před vstupem do volební
kampaně registruje jako registrovaná třetí osoba u Úřadu pro dohled; to neplatí pro
osobu, jejíž výdaje na volební kampaň nepřesáhnou 3 000 Kč.
§ 4
Zvláštní pravidla volební kampaně
(1) Prostředky volební kampaně, které se neoznačují podle nařízení, musí obsahovat informaci
o jejich zadavateli a zpracovateli; tato povinnost se nevztahuje na prostředky volební kampaně,
u kterých to nelze rozumně vyžadovat. Informace podle věty první se uvede v podobě názvu
nebo zkratky v případě kandidující volební strany, jména a příjmení v případě fyzické osoby
a názvu v případě právnické osoby; registrované třetí osoby uvedou též registrační číslo regis-
trované třetí osoby přidělené Úřadem pro dohled. Informace o zadavateli a zpracovateli a regis-
trační číslo registrované třetí osoby musí být srozumitelné a u vizuální formy dobře čitelné.
(2) Pro volební kampaň může starosta vyhradit plochu pro vylepení volebních plakátů, a to nej-
později 16 dnů přede dnem voleb. Možnost jejího využívání musí odpovídat zásadě rovnosti
kandidujících volebních stran. Plochu pro vylepení volebních plakátů poskytne obec k využití
bezplatně; na takové bezúplatné plnění se nevztahují ustanovení tohoto zákona o financování
volební kampaně a ustanovení zvláštního zákona upravujícího hospodaření politických stran
a politických hnutí.
(3) K volební kampani nelze bezúplatně využívat lidské, finanční, materiální a nemateriální zdroje
státu nebo jiné osoby veřejného práva nebo právnické osoby, která je ovládána státem nebo
jinou osobou veřejného práva; tím nejsou dotčeny práva a povinnosti plynoucí z jiných práv-
ních předpisů. Věta první se nepoužije pro plochu ve vlastnictví obce, která je určena k bez-
úplatnému umísťování inzerce nebo obdobných sdělení; na takové bezúplatné plnění se nevzta-
hují ustanovení tohoto zákona o financování volební kampaně a ustanovení zvláštního zákona
upravujícího hospodaření politických stran a politických hnutí.
(4) Pro volby do Poslanecké sněmovny a volby do Evropského parlamentu mají v době začínající
16 dnů a končící 48 hodin před zahájením voleb kandidující volební strany, jejichž kandidátní
listina byla zaregistrována, vyhrazeno v Českém rozhlase celkem 14 hodin a v České televizi
celkem 14 hodin vysílacího času poskytnutého bezplatně v rámci jejich vysílacích okruhů.
Vyhrazený vysílací čas se rozdělí kandidujícím volebním stranám rovným dílem a jeho termíny
se určí losem. Odpovědnost za obsah těchto pořadů mají kandidující volební strany.
(5) V době začínající 16 dnů a končící 48 hodin před zahájením volby prezidenta republiky mají
kandidáti na funkci prezidenta republiky, jejichž kandidátní listina byla zaregistrována, vyhra-
zeno v České televizi celkem 5 hodin a v Českém rozhlase celkem 5 hodin vysílacího času
poskytnutého bezplatně v rámci jejich vysílacích okruhů. V době začínající 4 dny a končící
48 hodin před zahájením hlasování druhého kola volby mají kandidáti, kteří postoupili do
druhého kola volby, vyhrazenu v České televizi celkem 1 hodinu a v Českém rozhlase celkem
1 hodinu vysílacího času poskytnutého bezplatně v rámci jejich vysílacích okruhů. Vyhrazený
vysílací čas se rozdělí kandidátům rovným dílem. Termíny vysílacích časů určí Česká televize
a Český rozhlas losem. Odpovědnost za obsah těchto pořadů mají kandidáti. Jestliže kandidá-
tovi po zahájení volební kampaně zanikne kandidatura, ztrácí nárok na vysílací čas.
(6) Došlo-li k rozpuštění Poslanecké sněmovny, lhůta podle odstavce 2 činí 11 dnů a doba podle
odstavce 4 začíná 11 dnů před zahájením voleb.
§ 5
Volební kampaň ve volbách do zastupitelstev obcí
Na volební kampaň ve volbách do zastupitelstev obcí se nepoužijí § 3 odst. 3, § 4 odst. 1, část třetí
a § 24 odst. 1 písm. c).
§ 6
Omezení volební kampaně
(1) V době počínající třetím dnem přede dnem voleb a končící ukončením hlasování nesmějí být
žádným způsobem zveřejňovány výsledky předvolebních a volebních průzkumů.
(2) V objektu, v němž je umístěna volební místnost, a v jeho bezprostředním okolí je ve dnech, ve
kterých v těchto objektech probíhá hlasování, zakázána volební agitace pro kandidující volební
strany a jejich kandidáty.
ČÁST TŘETÍ
FINANCOVÁNÍ VOLEBNÍ KAMPANĚ
§ 7
Volební účet
(1) Každá kandidující volební strana si zřídí volební účet nejpozději ke dni vstupu do volební
kampaně. Za koalici tak učiní politická strana nebo politické hnutí zastoupené v koalici. Kan-
diduje-li koalice ve více volebních obvodech, může jednotlivá politická strana nebo politické
hnutí zastoupené v koalici zřídit volební účet pro jednotlivý volební obvod.
(2) Volební účet musí být veden u banky, spořitelního a úvěrního družstva nebo u zahraniční
banky, která vykonává na území České republiky svou činnost prostřednictvím své pobočky
a která podle zákona o bankách podléhá povinnosti poskytnout informace Úřadu pro dohled.
(3) Peněžní prostředky na volebním účtu lze v době volební kampaně užít pouze na financování
volební kampaně, pro kterou byl účet zřízen, a na úplatu za služby související s vedením
volebního účtu a poplatků za registraci kandidátní listiny podle zákona o volbách. Výběr
hotovosti z volebního účtu a její následné užití na financování volební kampaně se zaznamená
v účetnictví.
(4) Peněžní prostředky na volebním účtu nepodléhají po dobu volební kampaně výkonu rozhod-
nutí ani exekuci.
(5) S peněžními prostředky na volebním účtu nevyužitými podle odstavce 3 nesmí kandidující
volební strana a v případě koalice její členové nakládat po dobu, po kterou se vede řízení
o přestupku týkajícím se porušení pravidel financování volební kampaně, nejméně však po dobu
180 dnů ode dne vyhlášení celkového výsledku voleb; tento zákaz se nevztahuje na úhradu
výdajů na volební kampaň podle § 9.
(6) Peněžní prostředky na volebním účtu lze využít na úhradu pokuty uložené za přestupek
týkající se porušení pravidel financování volební kampaně.
(7) Do 60 dnů po uplynutí doby uvedené v odstavci 5 se veškeré peněžní prostředky na volebním
účtu nevyužité na volební kampaň převedou v případě
a) koalice na účet vedený podle zákona upravujícího sdružování v politických stranách
a politických hnutích; při tom je rozhodující dohoda členů koalice o podílu, který má
být převeden z volebního účtu koalice na účet politických stran nebo politických hnutí
zastoupených v koalici; není-li taková dohoda uzavřena, převedou se peněžní prostředky
z volebního účtu rovným dílem,
b) nezávislého kandidáta nebo kandidáta na funkci prezidenta republiky právnické osobě,
jejímž posláním je přispívat v souladu se zakladatelským právním jednáním vlastní čin-
ností k dosahování obecného blaha v podobě sociálního, zdravotního, sportovního,
ekologického, kulturního nebo jinak veřejně prospěšného účelu, a to v rozsahu a způso-
bem, který určí tento kandidát.
(8) Kandidující volební strana může volební účet zrušit nejdříve 90 dnů po uplynutí doby uvedené
v odstavci 5. Nezruší-li politická strana nebo hnutí volební účet po uplynutí této doby, nahlíží
se na tento účet jako na účet pro ostatní příjmy a výdaje podle zákona upravujícího sdružování
v politických stranách a politických hnutích.
§ 8
Obecná pravidla financování volební kampaně
(1) Financování volební kampaně zahrnuje veškeré výdaje kandidující volební strany, jejího kan-
didáta nebo osoby účastnící se volební kampaně s písemným souhlasem kandidující volební
strany, které souvisejí s volební kampaní a byly vynaloženy v době po začátku volební
kampaně, a bezúplatná plnění jimi přijatá pro účely volební kampaně v době po začátku volební
kampaně. Výdaje vynaložené před začátkem volební kampaně a bezúplatná plnění a nepeněžité
dary přijaté před začátkem volební kampaně jsou součástí financování volební kampaně do té
míry, v níž se ve volební kampani využijí. K úhradě peněžitých výdajů kandidující volební
strany a jejího kandidáta v době volební kampaně lze použít pouze peněžní prostředky vedené
na volebním účtu. Společné výdaje vynaložené ve více než jedné souběžně probíhající volební
kampani lze hradit z jakéhokoliv volebního účtu, ze kterého jsou tyto volební kampaně finan-
covány.
(2) Příjmy a výdaje na volební kampaň podle odstavce 1 vede kandidující volební strana odděleně
v rámci svého účetnictví podle zákona upravujícího účetnictví. Je-li kandidující volební stranou
koalice, odpovídá za vedení příjmů a výdajů podle odstavce 1 politická strana nebo politické
hnutí zastoupené v koalici, které zřídilo volební účet.
(3) Údaje o peněžních prostředcích na volebním účtu přijatých jako dar se evidují s uvedením
jména, příjmení, data narození a obce, v níž má fyzická osoba, která tyto prostředky poskytla,
trvalý pobyt, pokud ho na území České republiky má, nebo, jde-li o právnickou osobu nebo
podnikající fyzickou osobu, s uvedením její obchodní firmy nebo názvu, sídla a identifikačního
čísla osoby, bylo-li přiděleno.
(4) Údaje o nepeněžitých darech a bezúplatných plněních se evidují s uvedením předmětu plnění
a jména, příjmení, data narození a obce, v níž má fyzická osoba, která tato plnění poskytla,
trvalý pobyt, pokud ho na území České republiky má, nebo, jde-li o právnickou osobu nebo
podnikající fyzickou osobu, s uvedením její obchodní firmy nebo názvu, sídla a identifikačního
čísla osoby, bylo-li přiděleno.
(5) Pokud dar nebo bezúplatné plnění nepřesáhly hodnotu 1 000 Kč, evidují se podle odstavců 3 a 4
údaje pouze o jménu a příjmení fyzické osoby nebo údaje o obchodní firmě nebo názvu
právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby.
§ 9
Výdaje na volební kampaň
(1) Výdaje kandidující volební strany na volební kampaň podle § 8 odst. 1 nesmí přesáhnout
a) pro volby do Poslanecké sněmovny částku 90 000 000 Kč včetně daně z přidané hod-
noty,
b) pro volby do Senátu částku, která odpovídá součinu 2 000 000 Kč včetně daně z přidané
hodnoty a počtu volebních obvodů, v nichž byla zaregistrována kandidátní listina pří-
slušné kandidující volební strany, účastní-li se pouze prvního kola voleb, nebo součinu
2 500 000 Kč včetně daně z přidané hodnoty a počtu volebních obvodů, v nichž byla
zaregistrována kandidátní listina příslušné kandidující volební strany, účastní-li se kan-
didát prvního i druhého kola voleb,
c) pro volbu prezidenta republiky částku 40 000 000 Kč včetně daně z přidané hodnoty,
účastní-li se kandidát pouze prvního kola volby, nebo částku 50 000 000 Kč včetně daně
z přidané hodnoty, účastní-li se kandidát prvního i druhého kola volby,
d) pro volby do zastupitelstev krajů částku, která odpovídá součinu 7 000 000 Kč včetně
daně z přidané hodnoty a počtu krajů, v nichž byla zaregistrována kandidátní listina pro
volby do zastupitelstev krajů,
e) pro volby do Evropského parlamentu částku 50 000 000 Kč včetně daně z přidané
hodnoty.
(2) Do limitu podle odstavce 1 se započítávají výdaje, které kandidující volební strana, její kandidát
a osoby účastnící se volební kampaně s písemným souhlasem kandidující volební strany uhradili
nebo mají uhradit, včetně výdajů, které s písemným souhlasem kandidující volební strany
uhradily nebo se za ně zavázaly uhradit třetí osoby. Bylo-li plnění, které je součástí volební
kampaně, poskytnuto bezplatně nebo za cenu nižší než obvyklou, započítá se jeho obvyklá cena
podle zákona upravujícího oceňování majetku.
(3) Nejpozději 3 dny přede dnem voleb kandidující volební strana oznámí Úřadu pro dohled
všechny osoby v rozsahu údajů podle § 8 odst. 3, případně v rozsahu údajů podle § 8 odst. 5,
které ve prospěch kandidující volební strany nebo jejího kandidáta uhradily nebo se zavázaly
uhradit výdaje na volební kampaň, poskytly peněžitý dar, nepeněžitý dar nebo bezúplatné
plnění. Není-li takových osob, kandidující volební strana rovněž takovou informaci Úřadu
pro dohled oznámí. Oznámení se podává prostřednictvím elektronické aplikace dostupné na
internetových stránkách Úřadu pro dohled. Úřad pro dohled oznámení bez zbytečného od-
kladu zveřejní na svých internetových stránkách v podobě, v jaké ho kandidující volební strana
podala.
§ 10
Zveřejnění údajů o financování volební kampaně
(1) Kandidující volební strana oznámí Úřadu pro dohled zřízení volebního účtu a adresu interne-
tové stránky s přehledem platebních transakcí na volebním účtu bez zbytečného odkladu po
zřízení volebního účtu. Koalice sdělí Úřadu pro dohled své složení a informaci, která politická
strana nebo politické hnutí zastoupené v koalici zřídilo volební účet podle § 7 odst. 1, povede
příjmy a výdaje podle § 8 odst. 2, zajistí předložení zprávy o financování volební kampaně
podle odstavce 2 a oznámí Úřadu pro dohled všechny osoby podle § 9 odst. 3, případně
informaci, že takových osob není. Oznámení se podává prostřednictvím elektronické aplikace
dostupné na internetových stránkách Úřadu pro dohled. Úřad pro dohled oznámení podle věty
první bez zbytečného odkladu zveřejní na svých internetových stránkách.
(2) Kandidující volební strana do 90 dnů ode dne vyhlášení celkových výsledků voleb předloží
zprávu o financování volební kampaně prostřednictvím elektronické aplikace dostupné na
internetových stránkách Úřadu pro dohled. Úřad pro dohled zprávu bez zbytečného odkladu
zveřejní na svých internetových stránkách.
(3) Kódy pro označení jednotlivých typů výdajů na volební kampaň ve zprávě o financování
volební kampaně stanoví Úřad pro dohled vyhláškou.
(4) Zpráva o financování volební kampaně obsahuje přehled
a) peněžitých darů poskytnutých kandidující volební straně nebo jejímu kandidátovi na
volební kampaň a údaje o dárcích a poskytovatelích v rozsahu stanoveném v § 8 odst. 3,
případně v rozsahu údajů podle § 8 odst. 5, a přehled bezúplatných plnění a nepeněži-
tých darů poskytnutých kandidující volební straně nebo jejímu kandidátovi na volební
kampaň s uvedením obvyklé ceny a údaje o dárcích a poskytovatelích v rozsahu stano-
veném v § 8 odst. 4, případně v rozsahu údajů podle § 8 odst. 5,
b) peněžitých výdajů na volební kampaň a bezúplatných plnění nebo nepeněžitých darů
uplatněných ve volební kampani s identifikací druhu výdaje, na který byly použity; je-li
bezúplatné plnění nebo nepeněžitý dar poskytnut za cenu nižší než obvyklou, uvedou se
identifikační údaje poskytovatele v rozsahu stanoveném v § 8 odst. 4, případně v rozsahu
údajů podle § 8 odst. 5; kandidující volební strana, nejde-li o kandidáta na funkci pre-
zidenta republiky nebo nezávislého kandidáta, uvede dále přehled jednotlivých výdajů
na volební kampaň hrazených samotnými kandidáty a jejich účel,
c) dosud neuhrazených výdajů na volební kampaň a identifikační údaje osob, jimž mají být
uhrazeny, v rozsahu stanoveném v § 8 odst. 4, případně v rozsahu údajů podle § 8
odst. 5.
(5) Kandidující volební strana do 90 dnů ode dne vyhlášení celkových výsledků voleb předloží
Úřadu pro dohled vyčíslení veškerých příjmů a výdajů týkajících se volební kampaně a veškeré
související podklady. Účastní-li se kandidující volební strana souběžně více volebních kampaní,
v nichž jí vzniknou společné výdaje, předloží též vyčíslení těchto společných výdajů pro jed-
notlivé kampaně. Předložení vyčíslení příjmů a výdajů týkajících se volební kampaně a sou-
visejících podkladů podle vět první a druhé se provádí prostřednictvím elektronické aplikace
dostupné na internetových stránkách Úřadu pro dohled. Úřad pro dohled předložené vyčíslení
příjmů a výdajů bez zbytečného odkladu zveřejní na svých internetových stránkách.
(6) Nezávislý kandidát nebo kandidát na funkci prezidenta republiky do 15 dnů ode dne, kdy byly
peněžní prostředky na volebním účtu nevyužité na volební kampaň převedeny na veřejně pro-
spěšný účel podle § 7 odst. 7 písm. b), předloží Úřadu pro dohled prostřednictvím elektronické
aplikace dostupné na internetových stránkách Úřadu pro dohled informaci o tom, komu,
v jakém rozsahu a na jaký veřejně prospěšný účel byly tyto peněžní prostředky převedeny.
Úřad pro dohled předloženou informaci bez zbytečného odkladu zveřejní na svých interneto-
vých stránkách.
§ 11
Registrace třetí osoby
(1) Registrovanou třetí osobou pro účely tohoto zákona nemohou být
a) stát,
b) územní samosprávný celek,
c) dobrovolný svazek obcí,
d) příspěvková organizace zřízená státem, územním samosprávným celkem nebo dobro-
volným svazkem obcí,
e) státní podnik, národní podnik a právnické osoby s majetkovou účastí státu, jakož i práv-
nická osoba, na jejímž řízení a kontrole se podílí stát, a to i jako osoba ovládající,
f) veřejná vysoká škola a veřejná výzkumná instituce,
g) obecně prospěšná společnost, politický institut a ústav,
h) právnická osoba s majetkovou účastí územního samosprávného celku, jakož i právnická
osoba, na jejímž řízení a kontrole se podílí územní samosprávný celek, a to i jako osoba
ovládající,
i) právnická osoba, která má zapsané nebo skutečné sídlo mimo území České republiky,
j) právnická osoba, která nesplnila zákonnou povinnost zveřejnit svoji poslední účetní
závěrku v rozsahu stanoveném zákonem o účetnictví,
k) právnická osoba, jejíž skutečný majitel není zapsaný v evidenci skutečných majitelů,
ačkoliv v ní má být zapsán,
l) právnická osoba, jejíž skutečný majitel je fyzickou osobou podle písmene o),
m) právnická osoba, kterou ovládá právnická osoba podle písmene i),
n) jiná právnická osoba, stanoví-li tak jiný právní předpis,
o) fyzická osoba, která není státním občanem České republiky nebo státním občanem
jiného členského státu Evropské unie, který je přihlášen k trvalému nebo přechodnému
pobytu na území České republiky,
p) fyzická nebo právnická osoba, která na svůj účet a na svou odpovědnost zajišťuje obsah,
vydání a veřejné šíření periodického tisku,
q) provozovatel rozhlasového nebo televizního vysílání.
(2) Registrovat v registru třetích osob nelze ani svěřenský fond a zahraniční svěřenský fond a jemu
strukturou nebo funkcemi podobné zařízení řídící se právem jiného státu.
(3) Žádost o registraci třetí osoby obsahuje vedle obecných náležitostí podání podle správního řádu
též údaj o právní formě, jde-li o právnickou osobu. Žádost o registraci třetí osoby se podává
prostřednictvím elektronické aplikace dostupné na internetových stránkách Úřadu pro dohled
nebo prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy. Žádost se podává pro každé volby
zvlášť.
(4) Úřad pro dohled na základě žádosti třetí osoby bezodkladně přidělí třetí osobě registrační číslo
a provede registraci a zároveň zveřejní údaje o registraci na svých internetových stránkách.
Registraci osoby uvedené v odstavci 1 a svěřenského fondu a zahraničního svěřenského fondu
a jemu strukturou nebo funkcemi podobného zařízení řídící se právem jiného státu Úřad pro
dohled rozhodnutím zamítne.
(5) Zveřejňovanými údaji o registraci podle odstavce 4 jsou
a) jméno, příjmení, datum narození a obec trvalého pobytu, pokud ho na území České
republiky má, jde-li o fyzickou osobu,
b) název nebo obchodní firma, sídlo a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, jde-li
o podnikající fyzickou nebo právnickou osobu,
c) registrační číslo třetí osoby a datum provedení registrace.
§ 12
Registr třetích osob
(1) Registr třetích osob je informačním systémem veřejné správy, jehož správcem je Úřad pro
dohled.
(2) Registr třetích osob slouží k registraci osob, které se hodlají účastnit volební kampaně bez
písemného souhlasu kandidující volební strany.
(3) Do registru třetích osob se zapisují údaje z žádosti o registraci třetí osoby a den provedení
registrace.
(4) Údaje o registrované třetí osobě se v registru třetích osob uchovávají 6 let od vyhlášení celko-
vých výsledků posledních voleb, pro které byla registrace osoby provedena.
§ 13
Financování volební kampaně registrovanou třetí osobou
(1) Registrovaná třetí osoba, jejíž výdaje na volební kampaň podle odstavce 3 nezahrnují pouze
nepeněžité dary a bezúplatná plnění, si pro financování volební kampaně zřídí volební účet.
Registrovaná třetí osoba oznámí Úřadu pro dohled zřízení volebního účtu a adresu internetové
stránky, na které je volební účet přístupný, bez zbytečného odkladu po jeho zřízení. Oznámení
se podává prostřednictvím elektronické aplikace dostupné na internetových stránkách Úřadu
pro dohled. Úřad pro dohled údaje bez zbytečného odkladu zveřejní na svých internetových
stránkách.
(2) Financování volební kampaně registrovanou třetí osobou zahrnuje veškeré její výdaje na volební
kampaň. Výdaji registrované třetí osoby na volební kampaň se rozumí peněžní prostředky
uhrazené z volebního účtu, nepeněžité dary a bezúplatná plnění, které vynaložila na volební
kampaň. Na volební účet registrované třetí osoby lze připsat peněžní prostředky pouze jejich
převodem z platebního účtu. Volební účet může registrovaná třetí osoba zrušit nejdříve 30 dnů
po vyhlášení celkových výsledků voleb.
(3) Výdaje registrované třetí osoby na volební kampaň nesmí přesáhnout
a) pro volby do Poslanecké sněmovny částku 1 800 000 Kč včetně daně z přidané hodnoty,
b) pro volby do Senátu součin částky 40 000 Kč včetně daně z přidané hodnoty a počtu
volebních obvodů, v nichž registrovaná třetí osoba vede volební kampaň, koná-li se
pouze první kolo voleb, nebo součin částky 50 000 Kč včetně daně z přidané hodnoty
a počtu volebních obvodů, v nichž registrovaná třetí osoba vede volební kampaň, koná-li
se první i druhé kolo voleb,
c) pro volbu prezidenta republiky částku 800 000 Kč včetně daně z přidané hodnoty, koná-
-li se pouze první kolo volby, nebo částku 1 000 000 Kč včetně daně z přidané hodnoty,
koná-li se první i druhé kolo volby,
d) pro volby do zastupitelstev krajů součin částky 140 000 Kč včetně daně z přidané hod-
noty a počtu krajů, v nichž registrovaná třetí osoba vede volební kampaň,
e) pro volby do Evropského parlamentu částku 1 000 000 Kč včetně daně z přidané hod-
noty.
(4) Do limitu podle odstavce 3 se započítávají výdaje, které registrovaná třetí osoba uhradila nebo
má uhradit, včetně výdajů, které za ni s jejím písemným souhlasem uhradila nebo se zavázala
uhradit jiná osoba. Bylo-li plnění, které je součástí volební kampaně, poskytnuto bezplatně
nebo za cenu nižší než obvyklou, započítá se jeho obvyklá cena podle zákona upravujícího
oceňování majetku. Do limitu podle odstavce 3 se započítávají i výdaje registrované třetí osoby
na volební kampaň, které v této volební kampani vynaložila před její registrací v registru třetích
osob.
(5) O použití peněžitých prostředků na volební kampaň si registrovaná třetí osoba vede evidenci
v členění na
a) výdaje na předvolební průzkumy,
b) výdaje na úhradu inzerce v tisku,
c) výdaje na úhradu venkovní reklamy,
d) výdaje na propagaci na sociálních sítích,
e) výdaje na propagaci na internetu mimo výdajů podle písmene d),
f) jiné výdaje.
(6) Registrovaná třetí osoba uchová výpisy ze svého volebního účtu a evidenci podle odstavce 5 po
dobu 5 let ode dne vyhlášení celkových výsledků voleb a předloží tyto výpisy a evidenci na
požádání Úřadu pro dohled.
(7) Registrovaná třetí osoba předloží prostřednictvím elektronické aplikace dostupné na interneto-
vých stránkách Úřadu pro dohled do 10 dnů ode dne vyhlášení celkových výsledků voleb
přehled výdajů podle odstavce 5 nebo informaci, že takové výdaje neměla. Úřad pro dohled
informace bez zbytečného odkladu zveřejní na svých internetových stránkách.
§ 14
Omezení přijímat dary a jiná bezúplatná plnění
(1) Nezávislý kandidát, kandidát na funkci prezidenta republiky a registrovaná třetí osoba nesmí od
začátku volební kampaně do předložení vyčíslení příjmů a výdajů a souvisejících podkladů
podle § 10 odst. 5 a registrovaná třetí osoba do předložení přehledu výdajů podle § 13 odst. 7
přijmout dar nebo jiné bezúplatné plnění od toho, od koho je podle zákona upravujícího
sdružování v politických stranách a politických hnutích nesmí přijmout politická strana a poli-
tické hnutí.
(2) Kandidát na funkci prezidenta republiky nesmí přijmout dar nebo jiné bezúplatné plnění,
pokud by součet všech peněžitých darů, popřípadě peněžních částek odpovídajících obvyklé
ceně daru nebo jiného bezúplatného plnění přijatých od jedné a téže osoby, s výjimkou poli-
tických stran a politických hnutí, přesáhl částku 3 000 000 Kč. Za jednu a tutéž osobu se
považuje i právnická osoba, která je ve vztahu k osobě podle věty první osobou ovládající nebo
ovládanou.
(3) Pravidla pro naložení s darem nebo jiným bezúplatným plněním získaným politickou stranou
a politickým hnutím v rozporu se zákonem upravujícím sdružování v politických stranách
a politických hnutích se použijí obdobně, přičemž takový dar nebo bezúplatné plnění musí
být vráceny bez zbytečného odkladu poté, co se nezávislý kandidát, kandidát na funkci pre-
zidenta republiky a registrovaná třetí osoba o tom, že přijal dar nebo bezúplatné plnění v roz-
poru s odstavcem 1 nebo 2, prokazatelně dozvěděl nebo z veřejně dostupných zdrojů mohl bez
zjevných obtíží dozvědět.
§ 15
Dohled nad dodržováním pravidel volební kampaně
Úřad pro dohled
a) vykonává dohled nad dodržováním pravidel volební kampaně kandidujících volebních stran
a registrovaných třetích osob,
b) uveřejňuje na svých internetových stránkách jako otevřená data
1. adresu internetových stránek, na kterých je přístupný volební účet kandidujících
volebních stran,
2. přehled osob podle § 9 odst. 3,
3. zprávy o financování volební kampaně a příjmy a výdaje týkající se volební kampaně
kandidujících volebních stran,
4. informaci o převedení zůstatku na volebních účtech nezávislých kandidátů a kandidátů
na funkci prezidenta republiky na veřejně prospěšný účel,
5. údaje o registrovaných třetích osobách podle § 11 odst. 5,
6. adresu internetových stránek, na kterých je přístupný volební účet registrovaných
třetích osob, a
7. přehled výdajů registrovaných třetích osob a
c) registruje třetí osoby, které se hodlají účastnit volební kampaně, rozhoduje o zamítnutí regis-
trace třetí osoby a zveřejňuje údaje o registraci na svých internetových stránkách.
ČÁST ČTVRTÁ
TRANSPARENTNOST A CÍLENÍ POLITICKÉ REKLAMY
§ 16
Působnost správních orgánů
Působnost podle nařízení vykonávají
a) Úřad pro dohled,
b) Úřad pro ochranu osobních údajů,
c) Ministerstvo vnitra.
§ 17
Úřad pro dohled
Úřad pro dohled
a) vykonává dozor nad dodržováním povinností podle čl. 5 až 17 a 21 nařízení,
b) registruje právní zástupce podle čl. 21 odst. 1 nařízení,
c) spravuje rejstřík právních zástupců podle čl. 21 odst. 4 nařízení,
d) projednává přestupky v oblasti působnosti podle písmen a) až c),
e) vyřizuje v oblasti působnosti podle písmen a) až c) stížnosti podle čl. 24 nařízení,
f) zajišťuje v oblasti působnosti podle písmen a) až c) přeshraniční spolupráci s příslušným
dozorovým orgánem v jiném členském státě podle čl. 23 nařízení a podílí se na společném
vyšetřování podle čl. 23 odst. 8 nařízení,
g) do konce měsíce března předává Ministerstvu vnitra informaci o správních trestech, které
podle části páté hlavy II uložil v předcházejícím kalendářním roce,
h) může vydávat varování podle čl. 22 odst. 5 písm. b) nařízení,
i) plní další úkoly podle nařízení, pokud nejsou svěřeny jinému správnímu orgánu.
§ 18
Úřad pro ochranu osobních údajů
Úřad pro ochranu osobních údajů
a) vykonává dozor nad dodržováním povinností stanovených v čl. 18 až 20 nařízení,
b) projednává přestupky v oblasti působnosti podle písmene a),
c) vyřizuje v oblasti působnosti podle písmene a) stížnosti podle čl. 24 nařízení,
d) zajišťuje v oblasti působnosti podle písmene a) přeshraniční spolupráci s příslušným dozoro-
vým orgánem v jiném členském státě podle čl. 23 nařízení a podílí se na společném vyšetřování
v souladu s čl. 23 odst. 8 nařízení,
e) do konce měsíce března předává Ministerstvu vnitra informaci o správních trestech, které
podle tohoto zákona uložil v předcházejícím kalendářním roce.
§ 19
Ministerstvo vnitra
Ministerstvo vnitra
a) je vnitrostátním kontaktním místem podle čl. 22 odst. 9 nařízení,
b) koordinuje spolupráci mezi správními orgány podle § 16 (dále jen „správní orgán“),
c) uveřejňuje na svých internetových stránkách a na portálu Evropské komise podle čl. 26
nařízení termíny voleb a referend,
d) zpracovává podle čl. 25 odst. 8 nařízení každoročně zprávu o správních trestech uložených za
přestupky podle části páté hlavy II a zasílá ji Evropské komisi.
§ 20
Přeshraniční spolupráce
(1) Úkony příslušného orgánu jiného členského státu Evropské unie, který byl správním orgánem
požádán o poskytnutí součinnosti podle čl. 23 nařízení, lze využít v rámci úkonů předcháze-
jících kontrole pro posouzení, zda zahájit kontrolu, nebo jako podklady pro kontrolní zjištění
správním orgánem v rámci zahájené kontroly.
(2) Požádá-li správní orgán příslušný orgán jiného členského státu Evropské unie o součinnost při
doručení písemnosti do zahraničí, lze ji doručit také v elektronické podobě způsobem stano-
veným pro doručování obdobných písemností právem členského státu Evropské unie tohoto
příslušného orgánu.
(3) Zaměstnanec zařazený ve správním orgánu má při úkonech vyplývajících z čl. 23 nařízení práva
a povinnosti kontrolujícího podle kontrolního řádu a tohoto zákona s výjimkou povinnosti
vyhotovit protokol o kontrole. Správní orgán svá zjištění při prováděných úkonech včetně
shromážděných podkladů postoupí příslušnému orgánu jiného členského státu Evropské unie,
který požádal o poskytnutí součinnosti.
§ 21
Registrace právních zástupců
(1) Poskytovatel služeb politické reklamy podle čl. 3 bodu 6 nařízení (dále jen „poskytovatel služeb
politické reklamy“), který poskytuje služby politické reklamy v Evropské unii, ale nemá
v Evropské unii provozovnu, podává žádost o registraci svého právního zástupce podle čl. 21
odst. 1 nařízení prostřednictvím elektronické aplikace dostupné na internetových stránkách
Úřadu pro dohled vedené v českém a anglickém jazyce.
(2) Žádost obsahuje vedle obecných náležitostí žádosti podle správního řádu
a) název nebo obchodní firmu, adresu sídla a statutární orgán právního zástupce, jde-li
o právnickou osobu,
b) jméno, příjmení, datum narození a adresu místa pobytu právního zástupce, jde-li
o fyzickou osobu,
c) adresu pro doručování právního zástupce,
d) telefonní číslo právního zástupce,
e) kontakt pro doručování elektronické pošty právního zástupce,
f) plnou moc ve strojově čitelném formátu dokládající nezbytné pravomoci právního
zástupce podle čl. 21 odst. 3 nařízení.
(3) Je-li žádost bezvadná, Úřad pro dohled bez zbytečného odkladu provede registraci zveřejněním
údajů právního zástupce v rejstříku právních zástupců a právního zástupce o tom vyrozumí.
(4) Úřad pro dohled neprovede registraci a vydá o tom rozhodnutí, pokud
a) zjistí, že právní zástupce nemá v České republice místo pobytu nebo v ní není usazen,
b) zjistí, že právnímu zástupci nebyly poskytnuty nezbytné pravomoci podle čl. 21 odst. 3
nařízení, nebo
c) nebyly odstraněny vady žádosti.
(5) Dojde-li ke změně zveřejněného údaje právního zástupce v rejstříku právních zástupců, posky-
tovatel služeb politické reklamy prostřednictvím svého právního zástupce podá žádost o změnu
registrace; postup podle odstavců 1, 3 a 4 se použije obdobně.
(6) Právní zástupce, jehož údaje jsou zveřejněny v rejstříku právních zástupců (dále jen „registro-
vaný právní zástupce“), je povinen zajistit dodržování povinností stanovených nařízením
obdobně jako poskytovatel služeb politické reklamy, jehož jménem registrovaný právní
zástupce jedná.
§ 22
Rejstřík právních zástupců
(1) Rejstřík právních zástupců je veřejně přístupný informační systém veřejné správy.
(2) V rejstříku právních zástupců se vedou údaje o poskytovateli služeb politické reklamy a jeho
registrovaném právním zástupci v rozsahu podle § 21 odst. 2.
§ 23
Opatření k zajištění dodržování povinností
stanovených v nařízení
Správní orgán může zadavateli podle čl. 3 bodu 10 nařízení (dále jen „zadavatel“), poskytovateli
služeb politické reklamy, registrovanému právnímu zástupci nebo vydavateli politické reklamy podle
čl. 3 bodu 13 nařízení (dále jen „vydavatel“), který porušil některou z povinností stanovenou
nařízením, rozhodnutím
a) nařídit ukončení porušování povinností stanovených nařízením, nebo
b) uložit, aby v určené lhůtě přijal opatření nezbytná k dodržování povinností stanovených
nařízením.
ČÁST PÁTÁ
PŘESTUPKY
HLAVA I
Přestupky na úseku volebních kampaní
§ 24
Přestupky
(1) Přestupku se dopustí ten, kdo
a) se v rozporu s § 3 odst. 3 písm. b) účastní volební kampaně bez předchozí registrace
u Úřadu pro dohled,
b) jako osoba účastnící se volební kampaně v rozporu s § 4 odst. 1 nezajistí, aby jí využité
prostředky volební kampaně obsahovaly informaci o zadavateli a zpracovateli,
c) v rozporu s § 4 odst. 3 bezplatně využije nebo umožní bezplatné využití zdroje státu
nebo jiné osoby veřejného práva nebo právnické osoby, která je ovládána státem nebo
jinou osobou veřejného práva, k volební kampani,
d) zveřejní výsledky předvolebních nebo volebních průzkumů v rozporu s § 6 odst. 1, nebo
e) se v rozporu s § 11 odst. 1 nebo 2 účastní volební kampaně, ačkoli nemůže být regis-
trovanou třetí osobou.
(2) Nezávislý kandidát, kandidát na funkci prezidenta republiky, kandidující politická strana
a politické hnutí nebo politická strana a politické hnutí zastoupené v koalici se dopustí pře-
stupku tím, že
a) v rozporu s § 4 odst. 1 nezajistí, aby jimi využité prostředky volební kampaně obsaho-
valy informaci o zadavateli a zpracovateli,
b) nesplní některou z povinností týkajících se zřízení, vedení nebo zrušení volebního účtu
anebo nakládání s peněžními prostředky na volebním účtu podle § 7,
c) v rozporu s § 8 odst. 1 použije k úhradě výdajů na volební kampaň prostředky, které
nejsou na volebním účtu,
d) nevede příjmy a výdaje podle § 8 odst. 2,
e) neuvede údaje o peněžních prostředcích na volebním účtu nebo údaje o nepeněžitých
darech a bezúplatných plněních podle § 8 odst. 3 až 5,
f) nezajistí, aby výdaje na volební kampaň pro příslušné volby nepřesáhly stanovenou
částku podle § 9 odst. 1,
g) nesplní oznamovací povinnost podle § 9 odst. 3,
h) nesplní některou z povinností týkajících se zveřejnění údajů o financování volební
kampaně podle § 10, nebo
i) naloží s darem v rozporu s § 14.
(3) Registrovaná třetí osoba se dopustí přestupku tím, že
a) v rozporu s § 4 odst. 1 nezajistí, aby jí využité prostředky volební kampaně obsahovaly
informaci o zadavateli a zpracovateli,
b) nesplní některou z povinností týkajících se zřízení, oznámení, vedení nebo zrušení
volebního účtu podle § 13 odst. 1 a 2,
c) nezajistí, aby její výdaje na volební kampaň pro příslušné volby nepřesáhly limit podle
§ 13 odst. 3,
d) nevede evidenci o použití prostředků na volební kampaň podle § 13 odst. 5,
e) nepředloží výpisy z volebního účtu nebo evidenci o použití prostředků na volební
kampaň podle § 13 odst. 6,
f) nepředloží přehled výdajů na volební kampaň nebo informaci podle § 13 odst. 7, nebo
g) naloží s darem v rozporu s § 14.
(4) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 100 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a) až d), odstavce 2 písm. a) a h)
nebo odstavce 3 písm. a), b), d), e) a f),
b) 300 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. e) nebo odstavce 2 písm. e) a g),
c) 500 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 2 písm. b) až d),
d) výše jedenapůlnásobku částky, o kterou výdaje na volební kampaň přesáhly limit podle
§ 9 odst. 1 nebo podle § 13 odst. 3, jde-li o přestupek podle odstavce 2 písm. f) nebo
podle odstavce 3 písm. c),
e) výše dvojnásobku hodnoty daru nebo bezúplatného plnění, jde-li o přestupek podle
odstavce 2 písm. i) nebo odstavce 3 písm. g).
§ 25
Společná ustanovení k přestupkům
(1) Přestupky podle této hlavy projednává
a) Úřad pro dohled, jde-li o přestupky podle § 24 odst. 1 písm. a), b), c) a e) a § 24 odst. 2
a 3,
b) krajský úřad, jde-li o přestupek podle § 24 odst. 1 písm. d).
(2) K řízení o přestupku je místně příslušný krajský úřad, v jehož správním obvodu má podezřelý
z přestupku adresu místa trvalého pobytu, je-li fyzickou osobou, nebo sídlo, je-li právnickou
nebo podnikající fyzickou osobou. Nemá-li podezřelý z přestupku, který je fyzickou osobou,
adresu místa trvalého pobytu, k řízení o přestupku je příslušný krajský úřad, v jehož správním
obvodu má podezřelý z přestupku poslední známé místo pobytu.
(3) Do promlčecí doby přestupku podle § 24 odst. 2 se nezapočítává doba, po kterou osoba vy-
konávala funkci prezidenta republiky.
HLAVA II
Přestupky na úseku transparentnosti
a cílení politické reklamy
§ 26
(1) Zadavatel se dopustí přestupku tím, že neposkytne nezbytné informace podle čl. 7 odst. 3
prvního pododstavce nařízení nebo nezajistí jejich přesnost.
(2) Zadavatel nebo poskytovatel reklamních služeb jednající jménem zadavatele se dopustí přestup-
ku tím, že
a) neučiní pravdivá prohlášení podle čl. 7 odst. 1 nařízení,
b) nezajistí předání aktualizovaných informací poskytovateli služeb politické reklamy včas,
úplně a přesně podle čl. 7 odst. 3 druhého pododstavce nařízení,
c) nepostupuje podle čl. 7 odst. 3 třetího pododstavce nařízení v případě, že zjistí, že
informace jsou neúplné nebo nepřesné, nebo
d) neprovede opravu prohlášení nebo informací úplným a přesným způsobem bez zbyteč-
ného odkladu podle čl. 7 odst. 4 nařízení.
(3) Za přestupek podle odstavce 1 nebo 2 lze uložit pokutu do výše 6 % ročního celosvětového
obratu dosaženého pachatelem podle jeho poslední řádné účetní závěrky.
(4) Za přestupek podle odstavce 1 nebo 2 lze spolu s pokutou uložit správní trest zveřejnění
rozhodnutí o přestupku.
§ 27
(1) Poskytovatel služeb politické reklamy nebo registrovaný právní zástupce se dopustí přestupku
tím, že
a) v rozporu s čl. 5 odst. 1 nařízení podrobuje poskytování svých služeb diskriminačním
omezením nebo omezuje poskytování svých služeb evropské politické straně nebo
politické skupině v Evropském parlamentu,
b) poskytuje služby jiným osobám než uvedeným v čl. 5 odst. 2 nařízení v posledních
3 měsících před volbami nebo referendem,
c) nezajistí, aby smluvní ujednání splnila podmínky stanovené v čl. 6 odst. 2 nařízení,
d) v rozporu s čl. 7 odst. 1 nařízení nepožádá zadavatele nebo poskytovatele reklamních
služeb jednajícího jménem zadavatele o prohlášení,
e) nezajistí, aby smluvní ujednání uložila zadavateli nebo poskytovateli reklamních služeb
jednajícímu jménem zadavatele povinnosti stanovené v čl. 7 odst. 2 nařízení,
f) v rozporu s čl. 7 odst. 4 nařízení nepožádá zpracovatele o opravu prohlášení nebo
informace, ukážou-li se jako zjevně chybné,
g) nezajistí některý z požadavků na online rozhraní podle čl. 7 odst. 5 nařízení,
h) neplní některou z povinností uchovávání informací podle čl. 9 odst. 1 až 3 nařízení,
i) nezajistí předání informací vydavateli podle čl. 10 odst. 1 nařízení,
j) nezajistí aktualizaci poskytnutých informací podle čl. 10 odst. 2 nařízení,
k) nepostupuje podle čl. 12 odst. 2 třetího pododstavce nařízení v případě, že zjistí, že
informace jsou neúplné nebo nepřesné,
l) nesplní některou z povinností týkajících se předávání informací správnímu orgánu podle
čl. 16 odst. 1, 3 nebo 5 nařízení,
m) nepostupuje v posledním měsíci před volbami nebo referendem při vyřizování žádosti od
správního orgánu podle čl. 16 odst. 4 nařízení,
n) v rozporu s čl. 17 odst. 1 nařízení nepředá zúčastněnému subjektu informace nebo
nezajistí, aby předané informace splnily požadavky stanovené v tomto článku nařízení,
o) nepostupuje podle čl. 17 odst. 3, 5 nebo 6 nařízení při vyřizování žádosti zúčastněného
subjektu, nebo
p) v rozporu s čl. 19 odst. 3 nebo 4 nařízení neposkytne správci podle čl. 3 bodu 14 nařízení
některou z nezbytných informací ve stanoveném formátu.
(2) Poskytovatel služeb politické reklamy, který poskytuje služby politické reklamy v Evropské
unii, ale nemá v Evropské unii provozovnu, se dopustí přestupku tím, že
a) v rozporu s čl. 21 odst. 1 nařízení poskytuje služby politické reklamy bez předchozí
registrace právního zástupce u Úřadu pro dohled,
b) nepředloží Úřadu pro dohled aktualizované údaje o registrovaném právním zástupci
v souladu s čl. 21 odst. 1 druhým pododstavcem nařízení, nebo
c) neposkytne svému registrovanému právnímu zástupci nezbytné pravomoci nebo dosta-
tečné zdroje pro účely stanovené v čl. 21 odst. 3 nařízení.
(3) Odpovědností registrovaného právního zástupce za přestupek podle odstavce 1, kterého se
dopustí jménem poskytovatele služeb politické reklamy, jenž poskytuje služby politické
reklamy v Evropské unii, ale nemá v Evropské unii provozovnu, není dotčena odpovědnost
tohoto poskytovatele služeb politické reklamy za stejný přestupek.
(4) Za přestupek podle odstavce 1 nebo 2 lze uložit pokutu do výše 6 % ročního celosvětového
obratu dosaženého pachatelem podle jeho poslední řádné účetní závěrky.
(5) Za přestupek podle odstavce 1 nebo 2 lze spolu s pokutou uložit správní trest zveřejnění
rozhodnutí o přestupku.
§ 28
(1) Vydavatel se dopustí přestupku tím, že
a) nezajišťuje, aby každé politické reklamní sdělení plnilo podmínky stanovené v čl. 11
odst. 1 nebo 2 nařízení,
b) nezpřístupňuje informace u politického reklamního sdělení v souladu s podmínkami
stanovenými v čl. 11 odst. 3 nařízení,
c) nezajišťuje, aby oznámení o transparentnosti obsahovalo všechny informace stanovené
v čl. 12 odst. 1 nařízení,
d) v rozporu s čl. 12 odst. 2 druhým pododstavcem nařízení nezajišťuje přesnost stanove-
ných informací,
e) nepostupuje podle čl. 12 odst. 2 čtvrtého pododstavce nařízení v případě, že se dozví, že
stanovené informace jsou neúplné nebo nepřesné,
f) v rozporu s čl. 12 odst. 2 pátým pododstavcem nařízení zpřístupňuje politické reklamní
sdělení nebo neukončí jeho zveřejňování, doručování nebo šíření bez zbytečného
odkladu,
g) neinformuje zadavatele nebo poskytovatele služeb politické reklamy bez zbytečného
odkladu o přijatých rozhodnutích podle čl. 12 odst. 2 šestého pododstavce nařízení,
h) nezajišťuje, aby oznámení o transparentnosti plnilo požadavky stanovené v čl. 12 odst. 3
nařízení,
i) neuchovává oznámení o transparentnosti podle čl. 12 odst. 4 nařízení,
j) v rozporu s čl. 13 odst. 3 nařízení neposkytne přístup ke stanoveným informacím,
k) nesplní některou z povinností týkajících se přílohy zprávy o vedení podniku podle čl. 14
odst. 1 prvního pododstavce nařízení,
l) v rozporu s čl. 14 odst. 1 druhým pododstavcem nařízení nezpřístupňuje některou ze
stanovených informací Úřadu pro dohled,
m) v rozporu s čl. 15 odst. 1 nařízení nemá zavedeny nezbytné mechanizmy pro oznámení
politických reklamních sdělení, která mohou být v rozporu s nařízením,
n) nezajistí, aby zavedené mechanizmy podle čl. 15 odst. 1 nařízení naplnily požadavky
stanovené v čl. 15 odst. 2 a 3 nařízení,
o) v rozporu s čl. 15 odst. 4 nařízení nezašle bez zbytečného odkladu potvrzení o přijetí
oznámení,
p) nepostupuje při vyřizování oznámení v posledním měsíci před volbami nebo referendem
podle čl. 15 odst. 7 nařízení, nebo
q) nesplní některou z povinností týkajících se postupu při vyřizování oznámení podle čl. 15
odst. 8 až 10 nařízení.
(2) Vydavatel, který je velmi velkou online platformou podle čl. 3 bodu 8 nařízení nebo velmi
velkým internetovým vyhledávačem podle čl. 3 bodu 9 nařízení, se dopustí přestupku tím, že
a) nesplní některou z povinností zpřístupnění podle čl. 13 odst. 2 nařízení, nebo
b) nepostupuje při vyřizování oznámení podle čl. 15 odst. 5 nařízení.
(3) Vydavatel, který není velmi velkou online platformou podle čl. 3 bodu 8 nařízení ani velmi
velkým internetovým vyhledávačem podle čl. 3 bodu 9 nařízení, se dopustí přestupku tím, že
nepostupuje při vyřizování oznámení podle čl. 15 odst. 6 nařízení.
(4) Vydavatel, který není velmi velkou online platformou podle čl. 3 bodu 8 nařízení ani velmi
velkým internetovým vyhledávačem podle čl. 3 bodu 9 nařízení a zveřejňuje politické reklamní
sdělení prostřednictvím online služby, se dopustí přestupku tím, že nezpřístupní politické
reklamní sdělení nebo požadované informace podle čl. 13 odst. 4 nařízení.
(5) Za přestupek podle odstavců 1 až 4 lze uložit pokutu do výše 6 % ročního celosvětového obratu
dosaženého pachatelem podle jeho poslední řádné účetní závěrky.
(6) Za přestupek podle odstavců 1 až 4 lze spolu s pokutou uložit správní trest zveřejnění roz-
hodnutí o přestupku.
§ 29
(1) Správce podle čl. 3 bodu 14 nařízení se dopustí přestupku tím, že
a) využije techniky cílení nebo techniky doručování reklamních sdělení, které v kontextu
online politické reklamy zahrnují zpracování osobních údajů, i když není splněná
některá z podmínek stanovených v čl. 18 odst. 1 nařízení,
b) poruší zákaz podle čl. 18 odst. 2 nařízení,
c) nezajistí požadavky stanovené v čl. 18 odst. 4 nařízení v souvislosti s poskytováním
výslovného souhlasu nebo jeho odvoláním,
d) nedodrží některý z požadavků stanovených v čl. 19 odst. 1 nařízení,
e) v rozporu s čl. 19 odst. 2 nařízení nezajistí sdělení stanovených informací vydavateli,
není-li sám vydavatel, nebo je neposkytne podle požadavků stanovených v čl. 19 odst. 2
nebo 4 nařízení, nebo
f) v rozporu s čl. 20 nařízení nepřijme vhodná opatření, aby mohl zúčastněnému subjektu
bezplatně předat informace uvedené v čl. 19 nařízení.
(2) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) výše 6 % ročního celosvětového obratu dosaženého pachatelem podle jeho poslední
řádné účetní závěrky, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. f), nebo
b) částky odpovídající 20 000 000 EUR nebo, je-li pachatel podnikem podle čl. 4 bodu 18
obecného nařízení o ochraně osobních údajů2), do výše 4 % ročního celosvětového
obratu dosaženého pachatelem podle jeho poslední řádné účetní závěrky, podle toho,
která hodnota je vyšší, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a) až e). Pro přepočet
výše pokuty na českou měnu se použije kurz devizového trhu vyhlášený Českou ná-
rodní bankou pro den předcházející dni vydání rozhodnutí o přestupku. Výše pokuty
přepočtená na českou měnu se zaokrouhlí na celé koruny směrem nahoru.
(3) Za přestupek podle odstavce 1 lze spolu s pokutou uložit správní trest zveřejnění rozhodnutí
o přestupku.
§ 30
Společná ustanovení k přestupkům
(1) Přestupky podle této hlavy projednává
a) Úřad pro dohled, jde-li o přestupky podle § 26 až 28,
b) Úřad pro ochranu osobních údajů, jde-li o přestupky podle § 29.
(2) Aniž řízení o přestupku podle této hlavy zahájí, může správní orgán věc usnesením odložit též,
jestliže je vzhledem k významu a míře porušení nebo ohrožení chráněného zájmu, který byl
činem dotčen, způsobu provedení činu, jeho následku, okolnostem, za nichž byl čin spáchán,
chování podezřelého po spáchání činu nebo vzhledem ke splnění opatření k nápravě uloženého
na základě § 23 zřejmé, že účelu, jehož by bylo možno dosáhnout provedením řízení o pře-
stupku, bylo dosaženo nebo jej lze dosáhnout jinak. Usnesení o odložení věci podle věty první
se pouze poznamená do spisu; ustanovení zákona upravujícího odpovědnost za přestupky
a řízení o nich týkající se vyrozumění o odložené věci se v takovém případě nepoužije.
(3) Není-li o přestupku podle této hlavy pravomocně rozhodnuto příkazem, při určení druhu
a výměry správního trestu správní orgán přihlédne též ke stanovisku věcně příslušného samo-
regulačního orgánu podle jiného právního předpisu, je-li obviněným z přestupku poskytovatel
mediálních služeb podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1083 ze dne
11. dubna 2024, kterým se stanoví společný rámec pro mediální služby na vnitřním trhu a mění
směrnice 2010/13/EU (Evropský akt o svobodě médií), a obdrží-li správní orgán toto stanovis-
ko písemně do 20 pracovních dnů ode dne zahájení řízení o přestupku.
(4) Jako k přitěžující okolnosti se přihlédne k tomu, že přestupek podle § 26 odst. 1 nebo 2, § 27
odst. 1 písm. a), b), d) až g) nebo k) až m), § 28 odst. 1 písm. a) až j) a m) až q) nebo § 28 odst. 2
až 4 byl spáchán zveřejněním nebo šířením politické reklamy během posledního měsíce před
konáním voleb nebo referenda v České republice.
(5) Nelze-li skutečnou výši ročního celosvětového obratu pachatele zjistit z účetní závěrky, stanoví
výši ročního celosvětového obratu pachatele správní orgán kvalifikovaným odhadem.
ČÁST ŠESTÁ
PŘECHODNÉ USTANOVENÍ
§ 31
Přechodné ustanovení
Pro volby vyhlášené přede dnem 1. ledna 2026 se použijí dosavadní právní předpisy.
ČÁST SEDMÁ
ÚČINNOST
§ 32
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2026, s výjimkou ustanovení § 1 odst. 2, části čtvrté
a části páté hlavy II, která nabývají účinnosti dnem 10. října 2025.
Pekarová Adamová v. r.
Pavel v. r.
Fiala v. r.
1
2
)
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/900 ze dne 13. března 2024 o transparentnosti a cílení politické
reklamy.
)
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se
zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně
osobních údajů).
Zavřít