234/2025 Sb.Zákon o volebních kampaních a o transparentnosti a cílení politické reklamy

Částka: 234 Druh předpisu: Zákon
Rozeslána dne: 15. července 2025 Autor předpisu: Parlament
Přijato: 11. června 2025 Nabývá účinnosti: 1. ledna 2026 s výjimkou
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.


Ukázka textu předpisu:
234

ZÁKON
ze dne 11. června 2025
o volebních kampaních a o transparentnosti a cílení politické reklamy



        Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:



ČÁST PRVNÍ

OBECNÁ USTANOVENÍ


§ 1

Předmět úpravy

        (1) Tento zákon upravuje

a)   pravidla konání a financování volebních kampaní a dohled nad dodržováním pravidel volebních kampaní ve volbách do Parlamentu České republiky, volbě prezidenta republiky, volbách do zastupitelstev krajů, volbách do zastupitelstev obcí a volbách do Evropského parlamentu,

b)   působnost Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (dále jen „Úřad pro dohled“) na úseku dohledu nad dodržováním pravidel volebních kampaní.

        (2) Tento zákon dále upravuje v návaznosti na přímo použitelný předpis Evropské unie1)

a)   působnost správních orgánů a jejich spolupráci v oblasti politické reklamy podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/900 ze dne 13. března 2024 o transparentnosti a cílení politické reklamy (dále jen „nařízení“),

b)   registraci a rejstřík právních zástupců a

c)   správní tresty za přestupky spočívající v porušení nařízení.


§ 2

Základní pojmy

        (1) Volební kampaní se pro účely tohoto zákona rozumí jakákoliv propagace kandidující volební strany nebo jejího kandidáta nebo volební agitace ve prospěch nebo neprospěch kandidující volební strany nebo jejího kandidáta. Volební kampaň začíná dnem vyhlášení voleb, nejdříve však 150 dnů před uplynutím stávajícího volebního období, a končí dnem, ve kterém bylo ukončeno hlasování. Koná-li se druhé kolo voleb, končí volební kampaň pro kandidáty, kteří se druhého kola neúčastní, dnem, ve kterém bylo ukončeno hlasování v prvním kole voleb.

. . .

Obsah předpisu:
ČÁST PRVNÍ - OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1 - Předmět úpravy
§ 2 - Základní pojmy
ČÁST DRUHÁ - PRAVIDLA VOLEBNÍ KAMPANĚ
§ 3 - Základní pravidla volební kampaně
§ 4 - Zvláštní pravidla volební kampaně
§ 5 - Volební kampaň ve volbách do zastupitelstev obcí
§ 6 - Omezení volební kampaně
ČÁST TŘETÍ - FINANCOVÁNÍ VOLEBNÍ KAMPANĚ
§ 7 - Volební účet
§ 8 - Obecná pravidla financování volební kampaně
§ 9 - Výdaje na volební kampaň
§ 10 - Zveřejnění údajů o financování volební kampaně
§ 11 - Registrace třetí osoby
§ 12 - Registr třetích osob
§ 13 - Financování volební kampaně registrovanou třetí osobou
§ 14 - Omezení přijímat dary a jiná bezúplatná plnění
§ 15 - Dohled nad dodržováním pravidel volební kampaně
ČÁST ČTVRTÁ - TRANSPARENTNOST A CÍLENÍ POLITICKÉ REKLAMY
§ 16 - Působnost správních orgánů
§ 17 - Úřad pro dohled
§ 18 - Úřad pro ochranu osobních údajů
§ 19 - Ministerstvo vnitra
§ 20 - Přeshraniční spolupráce
§ 21 - Registrace právních zástupců
§ 22 - Rejstřík právních zástupců
§ 23 - Opatření k zajištění dodržování povinností stanovených v nařízení
ČÁST PÁTÁ - PŘESTUPKY
HLAVA I - Přestupky na úseku volebních kampaní
§ 24 - Přestupky
§ 25 - Společná ustanovení k přestupkům
HLAVA II - Přestupky na úseku transparentnosti a cílení politické reklamy
§ 26  
§ 27  
§ 28  
§ 29  
§ 30 - Společná ustanovení k přestupkům
ČÁST ŠESTÁ - PŘECHODNÉ USTANOVENÍ
§ 31 - Přechodné ustanovení
ČÁST SEDMÁ - ÚČINNOST
§ 32  
Zavřít
MENU