(EU) 2023/2866Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/2866 ze dne 15. prosince 2023, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631, pokud jde o určení postupů provádění ověřování hodnot emisí CO2 a hodnot spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu)
Publikováno: | Úř. věst. L 2866, 18.12.2023 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 15. prosince 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 7. ledna 2024 | Nabývá účinnosti: | 7. ledna 2024 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/2866 ze dne 15. prosince 2023, (Úř. věst. L 2866 18.12.2023, s. 1) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/889 ze dne 15. března 2024, |
L 889 |
1 |
18.3.2024 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/2866
ze dne 15. prosince 2023,
kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631, pokud jde o určení postupů provádění ověřování hodnot emisí CO2 a hodnot spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu)
Článek 1
Předmět a oblast působnosti
Toto nařízení se nevztahuje na:
vozidla, která jsou osvobozena od povinnosti měřit emise CO2;
výrobce, kteří byli spolu se všemi svými spojenými podniky odpovědní za méně než 1 000 nových osobních automobilů nebo za méně než 1 000 nových lehkých užitkových vozidel registrovaných v Unii v kalendářním roce dva roky před kalendářním rokem, v němž byly vybrány rodiny vozidel pro ověřování v provozu v souladu s článkem 3.
Článek 2
Definice
Pro účely tohoto nařízení se použijí definice uvedené v článku 2 nařízení (EU) 2017/1151 ( 1 ), článku 3 nařízení (EU) 2019/631, bodě 3 předpisu OSN č. 154 a článku 2 nařízení (EU) nařízení v přenesené pravomoci 2023/2867 ( 2 ).
Kromě toho se rozumí:
„odchylkou hodnot emisí CO2“ případ, kdy emise CO2 u vozidel v provozu jsou při zohlednění statistického vyhodnocení zkoušek podle přílohy I vyšší než specifické emise CO2 uvedené v prohlášeních o shodě;
„zkouškou na vozidlovém dynamometru“ zkouška na vozidlovém dynamometru podle příloh B6 a B8 předpisu OSN č. 154, která se provádí na vozidle v provozu;
„zkouškou jízdního zatížení“ zkouška jízdního zatížení podle přílohy B4 předpisu OSN č. 154, která se provádí na vozidle v provozu;
„zkouškou umělých strategií“ specializovaná zkouška prováděná na vozidle v provozu za účelem ověření, zda jsou přítomny umělé strategie;
„vozidlem při vysoké úrovni z rodiny pro ověřování v provozu“ vozidlo při vysoké úrovni z kterékoli interpolační rodiny zahrnuté do rodiny pro ověřování v provozu, u kterého je deklarována nejvyšší hodnota emisí CO2.
Článek 3
Výběr rodin vozidel pro ověřování v provozu
Při výběru rodin pro ověřování v provozu v souladu s článkem 3 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2023/2867 orgán udělující schválení typu:
zahrne všechny rodiny pro ověřování v provozu, v souvislosti s nimiž v předchozích dvanácti měsících obdržel důkazy od Komise, orgánu udělujícího schválení typu, orgánu pro dozor nad trhem nebo třetí strany splňující požadavky stanovené prováděcím nařízením Komise (EU) 2022/163 ( 3 ) poukazující na existenci odchylky hodnot emisí CO2;
vybere další rodiny pro ověřování v provozu na základě Komisí provedeného posouzení rizika, že by se v těchto rodinách mohla nacházet vozidla vykazující odchylku hodnot emisí CO2, jak je oznámeno v souladu s odstavcem 3.
Komise při provádění posouzení uvedeného v odst. 2 písm. b) zohlední alespoň tyto prvky, jsou-li k dispozici:
celkový počet nových vozidel, která náleží do rodiny pro ověřování v provozu a byla uvedena na trh Unie;
rodiny pro ověřování v provozu, které mají podobné technické vlastnosti, ale nižší hodnoty emisí CO2 nebo spotřeby paliva a byly identifikovány na základě údajů shromážděných podle článku 14 prováděcího nařízení Komise (EU) 2021/392 ( 4 );
výsledky předchozích ověření v provozu, a zejména zjištění týkající se přítomnosti umělých strategií;
příslušné informace získané při zkouškách shodnosti v provozu podle nařízení (EU) 2017/1151;
údaje z reálného provozu ve smyslu čl. 2 písm. c) prováděcího nařízení (EU) 2021/392.
Článek 4
Typ a počet zkoušek ověřování v provozu
U každé rodiny pro ověřování v provozu vybrané v daném kalendářním roce v souladu s článkem 3 orgán udělující schválení typu provede v daném roce na vybraných vozidlech alespoň jednu z následujících zkoušek a zajistí přitom toto rozložení:
zkoušky na vozidlovém dynamometru nejméně u 75 % vybraných rodin pro ověřování v provozu;
zkoušky jízdního zatížení nejméně u 50 % vybraných rodin pro ověřování v provozu s vyloučením rodin pro ověřování v provozu, u nichž byla v rámci schvalování typu použita standardní metoda výpočtu jízdního zatížení;
zkoušky ke zjištění umělých strategií nejméně u 25 % vybraných rodin pro ověřování v provozu.
U každé vybrané rodiny pro ověřování v provozu se zkouší tento počet vozidel:
zkoušky na vozidlovém dynamometru a zkoušky jízdního zatížení: mezi třemi až deseti vozidly v souladu s metodou popsanou v příloze I;
zkoušky ke zjištění umělých strategií: nejméně jedno vozidlo.
Orgán udělující schválení typu se může rozhodnout, že do statistické metody popsané v příloze I zahrne výsledky zkoušek ověřování v provozu provedených Komisí, jiným orgánem udělujícím schválení typu, orgánem pro dozor nad trhem nebo třetí stranou splňující požadavky stanovené v prováděcím nařízení Komise (EU) 2022/163, pokud jsou splněny všechny tyto podmínky:
orgán udělující schválení typu byl informován o připravovaných zkouškách, aby mohl sledovat jejich průběh;
všechny výsledky zkoušek ověřování v provozu byly orgánu udělujícímu schválení typu nahlášeny do pěti dnů od každé zkoušky.
Článek 5
Výběr jednotlivých zkušebních vozidel
Orgán udělující schválení typu vybere zkušební vozidla, která v době výběru splňují všechna tato kritéria:
počet ujetých kilometrů je mezi 3 000 km a 40 000 km;
vozidla nejsou starší než dva roky, počítáno ode dne první registrace.
Bez ohledu na odstavec 1 může orgán udělující schválení typu v případě, že není schopen vybrat dostatečný počet vozidel, která by splňovala uvedená kritéria, vybrat zkušební vozidla, která v době výběru splňují všechna tato kritéria:
počet ujetých kilometrů je mezi 3 000 km a 100 000 km;
vozidla nejsou starší než pět let, počítáno ode dne první registrace.
Článek 6
Zkušební podmínky u zkoušek na vozidlovém dynamometru
V případě vozidel na dvojí palivo poháněných benzinem a zkapalněným ropným plynem nebo benzinem a stlačeným zemním plynem a v případě vozidel flex fuel na benzin a ethanol (E85), se zkouška na vozidlovém dynamometru provede s palivem, pro které musí členské státy hlásit hodnotu emisí CO2, jak je stanoveno v bodě 2a části A přílohy II nařízení (EU) 2019/631 nebo v bodě 2a části A přílohy III nařízení (EU) 2019/631.
Článek 7
Výsledek zkoušky jednotlivého zkušebního vozidla na vozidlovém dynamometru
Pro výpočet korekčních faktorů Ki, KCO2 a korekčního faktoru rodiny ATCT podle příloh B6, B7 a B8 předpisu OSN č. 154 uplatní orgán udělující schválení typu některý z těchto postupů:
použije korekční faktory Ki, KCO2 a korekční faktor rodiny ATCT, které byly použity pro schválení typu;
vypočítá korekční faktory Ki, KCO2 a korekční faktor rodiny ATCT na základě zkoušek provedených na vozidle vybraném pro tuto zkoušku ověřování v provozu podle postupů popsaných v přílohách B6, B7 a B8 předpisu OSN č. 154.
Orgán udělující schválení typu kromě toho stanoví ekvivalentní elektrický akční dosah na baterii a hodnotu emisí CO2 vypočítanou na základě zkoušky na vozidlovém dynamometru v režimu nabíjení-vybíjení podle přílohy B8 předpisu OSN č. 154 při zohlednění korekčních faktorů uvedených v odstavci 1.
Ve zkušebním protokolu se uvede poměr hodnoty vážených kombinovaných emisí CO2 vypočítané na základě zkoušek na vozidlovém dynamometru při zohlednění korekčních faktorů uvedených v odstavci 1 k hodnotě vážených kombinovaných emisí CO2 uvedené v bodě 49 prohlášení o shodě daného vozidla, jakož i informace o zhoršení stavu trakční baterie v čase a o ekvivalentním elektrickém akčním dosahu na baterii.
Článek 8
Statistické vyhodnocení výsledků zkoušek na vozidlovém dynamometru a výpočet velikosti odchylky
(g/km),
kde:
Článek 9
Zkušební podmínky u zkoušek jízdního zatížení
Orgán udělující schválení typu zajistí, aby pneumatiky vozidla vybraného pro zkoušku jízdního zatížení splňovaly všechny tyto podmínky:
patří do třídy energetické účinnosti, která je uvedena v prohlášení o shodě;
splňují kritéria stanovená v bodě 4.2.2.2 přílohy B4 předpisu OSN č. 154.
Jako alternativu k podmínce uvedené v písmenu a) může orgán udělující schválení typu použít korekci koeficientu jízdního zatížení f0 podle přílohy III. Výsledná hodnota f0, measured, corrected se potom považuje za hodnotu f0 stanovenou při zkoušce jízdního zatížení.
Článek 10
Výsledek zkoušky jízdního zatížení jednotlivého zkušebního vozidla
Článek 11
Statistické vyhodnocení výsledků zkoušek jízdního zatížení a výpočet velikosti odchylky
(g/km),
kde:
Článek 12
Zkušební podmínky u zkoušek ke zjištění umělých strategií
Orgán udělující schválení typu ověří přítomnost umělých strategií ve zkušebním vozidle vybraném v souladu s článkem 4 nejsou pomocí těchto zkoušek:
zkoušky na vozidlovém dynamometru;
zkoušky na vozidlovém dynamometru podle přílohy B6 předpisu OSN č. 154, jejíž zkušební fáze se provádějí v jiném pořadí, nebo jakékoli jiné zkoušky, u níž zkušební podmínky za nepřítomnosti umělých strategií nevedou k podstatné změně fyzické odezvy vozidla a/nebo některého jeho subsystému;
silniční zkoušky emisí v reálném provozu podle přílohy IIIA nařízení (EU) 2017/1151 nebo jakékoli jiné zkoušky na silnici, která by mohla prokázat přítomnost umělé strategie;
zkoušky na vozidlovém dynamometru, jejímž cílem je replikovat zkoušku na silnici provedenou podle písmena c).
Článek 13
Vyhodnocení výsledků zkoušek umělých strategií a výpočet velikosti odchylky
S cílem posoudit riziko přítomnosti umělých strategií ve zkušebním vozidle vyhodnotí orgán udělující schválení typu výsledky zkoušek provedených podle článku 12 tak, že porovná:
hodnoty emisí CO2 získané při zkoušce uvedené v čl. 12 písm. b) s hodnotami získanými při zkoušce uvedené v čl. 12 písm. a);
hodnoty emisí CO2 získané při zkoušce uvedené v čl. 12 písm. c) vydělené energetickou náročností cyklu s hodnotami získanými při zkoušce uvedené v čl. 12 písm. a);
hodnoty emisí CO2 získané při zkoušce uvedené v čl. 12 písm. d) vydělené energetickou náročností cyklu s hodnotami získanými při zkoušce uvedené v čl. 12 písm. c).
Článek 14
Zkušební protokol
Orgán udělující schválení typu uvede ve zkušebních protokolech podle čl. 5 odst. 1 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2023/2867 u každé zkoušené rodiny pro ověřování v provozu a u každého typu zkoušky alespoň tyto informace:
typ provedené zkoušky;
kontrolní seznam pro vozidla;
zkušební podmínky;
výsledky zkoušky u každého jednotlivého zkušebního vozidla;
statistické vyhodnocení výsledků zkoušky;
v příslušných případech výpočet velikosti odchylky;
v případě zkoušky ke zjištění umělých strategií: kritéria použitá k vyhodnocení výsledků zkoušky.
Do dvaceti pracovních dnů od dokončení zkoušek se zkušební protokol zpřístupní výrobci dotčených vozidel a zkušební protokol se spolu s následujícími údaji vztahujícími se ke každému jednotlivému zkušebnímu vozidlu nahraje v zašifrovaném formátu na vyhrazený server Komise:
u každé provedené zkoušky na vozidlovém dynamometru a zkoušky ke zjištění umělých strategií údaje uvedené v bodě 1 přílohy V;
u každé provedené zkoušky jízdního zatížení údaje uvedené v bodě 2 přílohy V.
Údaje a parametry uvedené v písmenech a) a b) se nezveřejní.
Pokud jsou všechny údaje o všech zkoušených vozidlech z rodiny pro ověřování v provozu nahrány správně, obdrží subjekt, který údaje nahrál, ze serveru Komise potvrzení o jejich přijetí.
Článek 15
Závěry orgánu udělujícího schválení typu
Pokud výrobce nijak nezareaguje, má se za to, že výsledky ověření v provozu přijal.
Orgán udělující schválení typu předá svůj závěr dotčenému výrobci a Komisi nejpozději 40 pracovních dnů ode dne, kdy poskytl informace výrobci podle odstavce 2.
Závěry orgánu udělujícího schválení typu uvedené v odstavci 3 musí obsahovat alespoň tyto informace:
v případě, že orgán udělující schválení typu neshledá žádný nesoulad mezi dotčenými hodnotami emisí CO2 nebo neprokáže přítomnost umělých strategií:
příslušnou rodinu pro ověřování v provozu, interpolační rodiny vozidel a v případě, že jsou zjištění založena na výsledcích zkoušek jízdního zatížení, dotčenou rodinu podle jízdního zatížení;
odůvodnění zjištění, že odchylky zjištěné při ověřování v provozu nezakládají nesoulad;
v případě, že orgán udělující schválení typu shledá nesoulad mezi dotčenými hodnotami emisí CO2 nebo přítomnost umělých strategií:
příslušnou rodinu pro ověřování v provozu, interpolační rodiny vozidel a v případě, že jsou zjištění založena na výsledcích zkoušek jízdního zatížení, dotčenou rodinu podle jízdního zatížení;
velikost odchylky hodnot emisí CO2;
v příslušných případech zjištěné umělé strategie.
Článek 16
Oprava průměrných specifických emisí CO2 výrobce
Článek 17
Přezkum
Komise do konce roku 2026 posoudí potřebu zvýšit minimální počet rodin pro ověřování v provozu, které mají být každoročně vybrány podle čl. 3 odst. 1, přičemž zohlední zejména:
celkový počet rodin pro ověřování v provozu, pro které orgán udělující schválení typu vydal schválení typu z hlediska emisí v předchozích letech;
počet vozidel zkoušených pro každou rodinu pro ověřování v provozu v souladu s článkem 4;
dostupnost zkušebních zařízení a předpověď vývoje této dostupnosti.
Článek 18
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
PŘÍLOHA I
Statistické vyhodnocení výsledků zkoušek na vozidlovém dynamometru a zkoušek jízdního zatížení
1) Výchozí bod
Výchozím bodem statistického vyhodnocení jsou hodnoty CO2 ratio vypočítané pro tři jednotlivá zkušební vozidla (N = 3) podle čl. 7 odst. 2 a 3 v případě výsledků zkoušek na vozidlovém dynamometru a podle čl. 10 odst. 4 v případě výsledků zkoušek jízdního zatížení.
Kritéria stanovená v bodě 2 určují, zda je třeba vyzkoušet další vozidla.
2) Statistické parametry
Stanoví se průměr (Xtests) a směrodatná odchylka (s) výsledků zkoušek ve vztahu k celkovému počtu zkoušených vozidel (N):
a
kde
x i |
je hodnota CO2 ratio vypočítaná pro jednotlivé zkušební vozidlo i podle čl. 7 odst. 2 a 3 v případě výsledků zkoušek na vozidlovém dynamometru a podle čl. 10 odst. 4 v případě výsledků zkoušek jízdního zatížení. |
3) Hodnocení
Pro tři vozidla vyzkoušená na začátku a po vyzkoušení každého dalšího vozidla se vyhodnotí hodnota Xtests, jak je uvedeno níže, s cílem učinit ve vztahu k rodině pro ověřování v provozu nebo k rodině podle jízdního zatížení jeden z těchto závěrů:
kde:
pro tP a tF se použijí hodnoty stanovené v níže uvedené tabulce,
s je směrodatná odchylka stanovená podle bodu 2,
A je 1,02 pro výsledky zkoušky na vozidlovém dynamometru;
A je 1,03 pro výsledky zkoušky jízdního zatížení;
A je 1,08 pro výsledky zkoušky jízdního zatížení u rodin zkoušených v roce 2024 nebo 2025.
Tabulka
Hodnoty parametrů t pro rozhodnutí o vyhovění/nevyhovění
Počet zkoušených vozidel |
tP |
tF |
3 |
2,2655 |
nejvyšší hodnota z 1,1062 a (0,02 /s) (1) |
4 |
1,5093 |
0,5970 |
5 |
1,1230 |
0,3737 |
6 |
0,8196 |
0,2430 |
7 |
0,5944 |
0,1548 |
8 |
0,3866 |
0,0902 |
9 |
0,1873 |
0,0402 |
10 |
0,0000 |
0,0000 |
(1)
Kde s je směrodatná odchylka stanovená podle bodu 2 . |
4) Výpočet velikosti odchylky
Pro účely výpočtu velikosti odchylky poté, co podle bodu 3 rodina vozidel nevyhověla, je výraz average (CO2 ratio) definován jako Xtests pro celkový počet zkoušených vozidel:
average (CO2 ratio) = X tests
PŘÍLOHA II
Kontrolní seznam pro vozidla vybíraná pro zkoušky ověřování v provozu
„Kritéria pro vyloučení“ znamenají, že pokud je popsaná podmínka splněna (odpověď na otázku je „ano“), vozidlo nemůže být pro zkoušky ověřování v provozu vybráno.
Označení jako „důvěrné“ znamená, že tyto informace jsou v příslušných případech uchovávány orgánem udělujícím schválení typu, avšak nejsou uvedeny ve zkušebním protokolu, který se předkládá Komisi.
1) Vlastnosti vozidla
1.1. Zaznamenají se a ve zkušebním protokolu uvedou tyto informace:
1.1.1 |
VIN: |
DŮVĚRNÉ |
1.1.2 |
Počet ujetých kilometrů: |
|
1.1.3 |
Datum první registrace: |
|
1.1.4 |
TAN (číslo schválení typu vozidla jako celku): |
|
1.1.5 |
Číslo schválení typu z hlediska emisí: |
|
1.1.6 |
VFN (identifikátor interpolační rodiny vozidla): |
|
1.1.7 |
Identifikátor rodiny podle jízdního zatížení: |
|
1.1.8 |
Název výrobce pneumatik, typ pneumatik a identifikační číslo pneumatik (je-li k dispozici) |
|
1.2. Vozidlo se posoudí na základě těchto kritérií pro vyloučení:
|
|
Ano/ne |
1.2.1 |
Počet ujetých kilometrů: Je počet ujetých kilometrů nižší než 3 000 km nebo vyšší než 100 000 km? |
|
1.2.2 |
Datum první registrace: Jedná se o datum více než pět let před datem výběru vozidla? |
|
2) Interview s vlastníkem/uživatelem vozidla
(Vlastník nesmí znát důsledky odpovědí)
2.1 Zaznamenají se tyto informace:
2.1.1 |
Jméno vlastníka |
DŮVĚRNÉ |
2.1.2 |
Kontaktní údaje (adresa / telefonní číslo) |
DŮVĚRNÉ |
2.2 Vozidlo se posoudí na základě těchto kritérií pro vyloučení:
|
Neoprávněné používání vozidla |
Ano/ne |
2.2.1 |
Přepravovalo vozidlo těžké náklady vyšší, než uvádějí specifikace výrobce? |
|
2.2.2 |
Bylo vozidlo využíváno pro závody nebo motoristické sporty? |
|
2.2.3 |
Jezdilo se s vozidlem v jiném státě než členském státě EU víc než 10 % doby řízení? |
|
2.2.4 |
Bylo vozidlo někdy použito s nesprávným druhem paliva (např. benzin místo nafty) nebo s nekomerčně dostupným palivem úrovně EU (černý trh nebo mísené palivo)? |
|
2.2.5 |
Byla použita přísada do pohonné hmoty neschválená výrobcem? |
|
|
Neautorizované opravy |
|
2.2.6 |
Bylo vozidlo udržováno v rozporu s pokyny výrobce? |
|
2.2.7 |
Byly provedeny větší neautorizované opravy motoru nebo vozidla? |
|
2.2.8 |
Účastnilo se vozidlo vážné nehody? |
|
|
Neoprávněné změny |
|
2.2.9 |
Proběhlo zvýšení výkonu / tuning? |
|
2.2.10 |
Byla trvale odstraněna některá z částí systému následného zpracování emisí? |
|
2.2.11 |
Byla nainstalována nějaká nedovolená zařízení (deaktivátor SCR, emulátor atd.)? |
|
3) Kontrola vozidla
3.1 Zkušební protokol musí obsahovat tyto informace:
3.1.1 |
Číslo dílu kalibrace kontrolního modulu hnacího ústrojí a kontrolní součet |
|
3.1.2 |
Diagnostika systémem OBD |
Načtěte diagnostické chybové kódy a vytiskněte záznam o chybách (1) |
3.1.3 |
Dotaz OBD – servisní režim 09 |
Načtěte servisní režim 09 a informace zaznamenejte |
3.1.4 |
Režim 07 OBD |
Načtěte servisní režim 07 a informace zaznamenejte |
3.1.5 |
Fotografie zkoušeného vozidla včetně fotografií podvozku |
|
(1)
Do diagnostiky systémem OBD musí být zapojeny všechny systémy a „záznamy o chybách / zjištěné a diagnostikované informace“ musí být součástí zkušebního protokolu. Tím je zaručeno, že se řádně odhalí chyby s nepřímým vlivem na emise. |
Poznámka: Veškeré kontroly vyžadující napojení OBD se provedou před zkouškou emisí a po ní.
3.2 Vozidlo se posoudí na základě těchto kritérií pro vyloučení:
|
|
Ano/ne |
3.2.1 |
Svítí na přístrojové desce nějaká výstražná světla značící chybnou funkci vozidla nebo systému následného zpracování výfukových plynů, kterou nelze vyřešit běžnou údržbou? (Světelná kontrolka chybné funkce, kontrolka servisu motoru atd.?) |
|
3.2.2 |
Byly provedeny nějaké poprodejní aerodynamické úpravy, které nelze před zkouškou odstranit (pozn.: střešní boxy, nosiče na náklad, spoilery apod. lze odstranit)? Nechybí žádné standardní aerodynamické části (přední deflektory, difuzéry, splittery apod.)? |
(Kritérium pro vyloučení pouze pro zkoušky jízdního zatížení) |
3.3 Při nesplnění následujících podmínek může být vozidlo vybráno pod podmínkou, že před provedením zkoušek v rámci ověřování v provozu budou přijata příslušná opatření:
|
Kontrola, kterou je třeba provést |
Zjištěný problém a opatření k nápravě |
3.3.1 |
Hladina palivové nádrže |
Pokud svítí kontrolka paliva, doplňte před zkouškou palivo. |
3.3.2 |
AdBlue |
Pokud po zapnutí motoru svítí kontrolka selektivní katalytické redukce (SCR), mělo by se doplnit AdBlue nebo by se měla provést oprava předtím, než se vozidlo použije pro zkoušku. |
3.3.3 |
Vzduchový filtr a olejový filtr Zkontrolujte jejich znečištění a poškození |
Pokud jsou poškozeny nebo silně znečištěny nebo pokud zbývá méně než 800 km do další doporučené výměny, filtry vyměňte. |
3.3.4 |
Kontrola hladin a tříd kapalin Zkontrolujte maximální a minimální hladiny (olej v motoru, chladicí kapalina) |
Pokud jsou pod minimální hladinou, doplňte je. Pokud jsou z nesprávné třídy, vyměňte je. |
3.3.5 |
Kabel zapalování (benzin) Zkontrolujte zapalovací svíčky, kabely apod. |
V případě poškození je vyměňte. |
3.3.6 |
Servis Zkontrolujte, zda nezbývá méně než 800 km do dalšího plánovaného servisu |
Pokud ano, proveďte servis. |
3.3.7 |
POUZE u zkoušek jízdního zatížení: Zkontrolujte, zda seřízení kol a nastavitelná výška vozidla / světlá výška nejsou mimo přípustné rozmezí |
Pokud ano, nastavte seřízení kol a výšku vozidla / světlou výšku v rámci přípustného rozmezí. |
3.3.8 |
POUZE u vozidel s počtem ujetých kilometrů vyšším než 40 000 km nebo u vozidel starších než dva roky |
Vyměňte nízkonapěťovou baterii za novou ekvivalentní baterii. |
PŘÍLOHA III
Korekce koeficientu jízdního zatížení f0
Krok 1: Přepočet hodnoty f0,CoC:
v případě, že ke stanovení jízdního zatížení jednotlivého vozidla byla použita metoda interpolace:
kde:
f0,H |
je koeficient jízdního zatížení f0 vozidla při vysoké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (N), |
f0,L |
je koeficient jízdního zatížení f0 vozidla při nízké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (N), |
TMH |
je zkušební hmotnost vozidla při vysoké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (kg), |
TML |
je zkušební hmotnost vozidla při nízké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (kg), |
TMCoC |
je zkušební hmotnost vozidla uvedená v prohlášení o shodě (kg), |
RRnew tyre |
je valivý odpor pneumatik vybraného vozidla v provozu, jak je definován v tabulce A4/2 v příloze XXI nařízení (EU) 2017/1151 (kg/t), |
RRH |
je skutečný valivý odpor pneumatik vozidla při vysoké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (kg/t), |
RRL |
je skutečný valivý odpor pneumatik vozidla při nízké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (kg/t), |
v případě, že ke stanovení jízdního zatížení jednotlivého vozidla nebyla použita metoda interpolace:
kde:
f0, r |
je koeficient jízdního zatížení f0 reprezentativního vozidla z rodiny podle matice jízdního zatížení nebo vozidla při vysoké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (N), |
TMr |
je zkušební hmotnost reprezentativního vozidla z rodiny podle matice jízdního zatížení nebo vozidla při vysoké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (kg), |
TMCoC |
je zkušební hmotnost vozidla uvedená v prohlášení o shodě (kg), |
RRnew tyre |
je valivý odpor pneumatik vybraného vozidla v provozu, jak je vymezen v tabulce A4/2 v příloze XXI nařízení (EU) 2017/1151 (kg/t), |
RRr |
je skutečný valivý odpor pneumatik reprezentativního vozidla z rodiny podle matice jízdního zatížení nebo vozidla při vysoké úrovni z rodiny podle jízdního zatížení (kg/t). |
Krok 2: Korekce hodnoty f0, measured:
f0, measured, corrected = f0, measured + (f0, CoC – f0, CoC, new tyre)
kde:
f0, measured |
je naměřený koeficient jízdního zatížení f0 (N), |
f0, CoC |
je koeficient jízdního zatížení f0 uvedený v prohlášení o shodě (N), |
f0, CoC, new tyre |
je koeficient jízdního zatížení f0 vypočítaný v kroku 1 (N). |
PŘÍLOHA IV
Výpočet hodnoty CO2, in-service verification v případě, že nebyla použita metoda interpolace
kde:
CED CoC |
: |
je energetická náročnost cyklu vypočítaná z koeficientů jízdního zatížení f0, f1 a f2 a zkušební hmotnosti, které jsou uvedeny v prohlášení o shodě, podle bodu 5 přílohy B7 předpisu OSN č. 154 (kJ), |
|
: |
je energetická náročnost cyklu vypočítaná z koeficientů jízdního zatížení f0, f1 a f2 a zkušební hmotnosti stanovené při zkoušce jízdního zatížení (kJ), |
a |
: |
je hodnota uvedená v následující tabulce (g/km/kJ). |
Druh paliva |
a |
nafta |
0,009 |
benzin |
0,010 |
zkapalněný ropný plyn |
0,008 |
zemní plyn |
0,007 |
PŘÍLOHA V
Údaje ze zkoušek ověřování v provozu, které mají být hlášeny
1) Údaje, které jsou získávány při zkouškách ověřování v provozu a mají být hlášeny v případě zkoušky na vozidlovém dynamometru nebo zkoušky ke zjištění umělých strategií
Hlásí se údaje uvedené v tabulce 2 v příloze prováděcího nařízení (EU) 2021/392, přičemž ve vztahu k uvedené tabulce jsou pro účely tohoto nařízení všechny odkazy na vozidlo H a L chápány jako odkazy na jednotlivé zkušební vozidlo a všechny odkazy na dokumentaci ke schválení typu jsou chápány jako odkazy na konkrétní záznamy v prohlášení o shodě daného vozidla.
Kromě toho se hlásí tyto údaje:
Č. |
Parametry |
Jednotka |
Zdroj |
Poznámky |
1 |
Další interpolační rodiny, které jsou součástí téže rodiny pro ověřování v provozu |
— |
Bod 2.1.1.2.1 dodatku 8a k příloze I nařízení (EU) 2017/1151 (první tři řádky tabulky) |
Na základě stejné zkoušky typu 1, tedy stejných hodnot nahlášených u „naměřené hodnoty“, „hodnoty korigované s ohledem na rychlost a vzdálenost“ a „korekčního koeficientu RCB“ |
2 |
Číslo vozidla |
— |
— |
Pořadí vozidla (1, 2, 3, ...10) ve statistickém vyhodnocení |
3 |
Celkový počet zkoušených vozidel |
— |
— |
Celkový počet vozidel zahrnutých do statistického vyhodnocení popsaného v příloze I |
4 |
Číslo rodiny podle jízdního zatížení nebo rodiny podle matice jízdního zatížení |
— |
Bod 0.2.3.4 nebo 0.2.3.5 prohlášení o shodě |
Rodina zkoušeného vozidla podle jízdního zatížení nebo podle matice jízdního zatížení |
5 |
Číslo schválení typu z hlediska emisí |
— |
Část dokumentace ke schválení typu |
Číslo schválení typu z hlediska emisí vztahující se k interpolační rodině zkoušeného vozidla |
6 |
Číslo schválení typu vozidla jako celku |
— |
Bod 0.11 prohlášení o shodě |
Identifikátor schválení typu vozidla jako celku podle definice v příloze IV nařízení (EU) 2020/683 |
7 |
Kombinovaný ekvivalentní elektrický akční dosah na baterii (EAER) – prohlášení o shodě |
km |
Bod 5.2 prohlášení o shodě |
Pouze v případě vozidel OVC-HEV |
8 |
Celkové množství spotřebovaného paliva (za dobu životnosti) |
l |
Tabulka 1 v příloze prováděcího nařízení (EU) 2021/392 |
Údaje získané ze zařízení OBFCM vozidla |
9 |
Celková ujetá vzdálenost (za dobu životnosti) |
km |
Tamtéž |
Tamtéž |
10 |
Celkové množství spotřebovaného paliva v režimu nabíjení-vybíjení (za dobu životnosti) |
l |
Tamtéž |
Tamtéž, pouze v případě vozidel OVC-HEV |
11 |
Celkové množství spotřebovaného paliva v řidičem volitelném režimu zvýšení stavu nabití (za dobu životnosti) |
l |
Tamtéž |
Tamtéž |
12 |
Celková vzdálenost ujetá v režimu nabíjení-vybíjení s vypnutým motorem (za dobu životnosti) |
km |
Tamtéž |
Tamtéž |
13 |
Celková vzdálenost ujetá v režimu nabíjení-vybíjení s běžícím motorem (za dobu životnosti) |
km |
Tamtéž |
Tamtéž |
14 |
Celková vzdálenost ujetá v řidičem volitelném režimu zvýšení stavu nabití (za dobu životnosti) |
km |
Tamtéž |
Tamtéž |
15 |
Celkové množství elektrické energie z rozvodné sítě do baterie (za dobu životnosti) |
kWh |
Tamtéž |
Tamtéž |
16 |
Výsledek zkoušky na vozidlovém dynamometru (CO2 ratio) |
— |
Čl. 7 odst. 2, v případě vozidel OVC-HEV čl. 7 odst. 3 |
— |
2) Údaje, které jsou získávány při zkouškách ověřování v provozu a mají být hlášeny v případě zkoušky jízdního zatížení
Č. |
Parametry |
Jednotka |
Zdroj |
Poznámky |
1 |
Číslo rodiny podle jízdního zatížení nebo rodiny podle matice jízdního zatížení |
— |
Bod 0.2.3.4 nebo 0.2.3.5 prohlášení o shodě |
|
2 |
Číslo interpolační rodiny vozidla |
|
Bod 0.2.3.1 prohlášení o shodě |
|
3 |
Další interpolační rodiny, které jsou součástí téže rodiny podle jízdního zatížení / rodiny podle matice jízdního zatížení |
— |
— |
Uveďte čísla všech interpolačních rodin vozidla |
4 |
Číslo vozidla |
— |
— |
Pořadí vozidla (1, 2, 3, ...10) ve statistickém vyhodnocení |
5 |
Celkový počet zkoušených vozidel |
— |
|
Celkový počet vozidel zahrnutých do statistického vyhodnocení popsaného v příloze I |
6 |
Číslo schválení typu z hlediska emisí |
— |
Dokumentace ke schválení typu |
Číslo schválení typu z hlediska emisí vztahující se k interpolační rodině zkoušeného vozidla |
7 |
Číslo schválení typu vozidla jako celku |
— |
Bod 0.11 prohlášení o shodě |
— |
8 |
Zkušební zařízení (název/místo) |
— |
— |
— |
9 |
Kategorie a třída vozidla |
— |
— |
M1 nebo N1 třída 1, 2 nebo 3 |
10 |
Počet kilometrů ujetých vozidlem |
km |
— |
Stav počitadla ujetých kilometrů před zkouškou jízdního zatížení |
11 |
Zkušební metoda |
— |
Příloha B4 předpisu OSN č. 154 |
Dojezdová zkouška na silnici / měření točivého momentu při jízdě na silnici / kombinace aerodynamického tunelu a pásového dynamometru / kombinace aerodynamického tunelu a vozidlového dynamometru |
12 |
Deklarovaný koeficient jízdního zatížení f0 |
N |
Bod 47.1.3 prohlášení o shodě |
|
13 |
Deklarovaný koeficient jízdního zatížení f1 |
N/(km/h) |
Bod 47.1.3 prohlášení o shodě |
|
14 |
Deklarovaný koeficient jízdního zatížení f2 |
N/(km/h)2 |
Bod 47.1.3 prohlášení o shodě |
|
15 |
Deklarovaná zkušební hmotnost |
kg |
Bod 47.1.1 prohlášení o shodě |
|
16 |
Deklarovaná energetická náročnost cyklu (CED) |
kJ |
Bod 3.2.3.2.3 přílohy B7 předpisu OSN č. 154 |
Energetická náročnost cyklu za úplný příslušný cyklus WLTC dané třídy použitá k interpolaci emisí CO2 zkoušeného vozidla |
17 |
Deklarované emise CO2 |
g/km |
Bod 49.4 prohlášení o shodě |
Hodnota emisí CO2 zkoušeného vozidla, v případě vozidel OVC-HEV hodnota kombinovaných emisí CO2 v režimu nabíjení-udržování |
18 |
Označení rozměru pneumatik (přední/zadní) |
— |
— |
Kód pneumatik (např. P195/55R1685H) použitých u zkušebního vozidla |
19 |
Deklarovaná třída valivého odporu pneumatik (přední/zadní) |
— |
Bod 35 prohlášení o shodě |
|
20 |
Třída valivého odporu pneumatik (přední/zadní) |
— |
— |
Třída valivého odporu pneumatiky použité při zkoušce jízdního zatížení nebo v případě pneumatik třídy nižší než A skutečný valivý odpor |
22 |
Průměrná teplota |
°C |
— |
Průměrná teplota naměřená při zkoušce jízdního zatížení – pouze v případě silničních zkoušek |
23 |
Průměrná rychlost větru |
m/s |
— |
Průměrná rychlost větru naměřená při zkoušce jízdního zatížení – pouze v případě silničních zkoušek |
24 |
Průměrný tlak vzduchu |
kPa |
— |
Průměrný tlak vzduchu naměřený při zkoušce jízdního zatížení – pouze v případě silničních zkoušek |
25 |
Průměrná hmotnost vozidla |
kg |
Bod 4.2.1.6 přílohy B4 předpisu OSN č. 154 |
Průměrná hmotnost zkoušeného vozidla naměřená před určením jízdního zatížení a po něm |
26 |
Konečný naměřený koeficient jízdního zatížení f0 |
N |
Příloha B4 předpisu OSN č. 154 |
Konečný koeficient jízdního zatížení f0 zkoušeného vozidla po všech korekcích |
27 |
Konečný naměřený koeficient jízdního zatížení f1 |
N/(km/h) |
Příloha B4 předpisu OSN č. 154 |
Konečný koeficient jízdního zatížení f1 zkoušeného vozidla po všech korekcích |
28 |
Konečný naměřený koeficient jízdního zatížení f2 |
N/(km/h)2 |
Příloha B4 předpisu OSN č. 154 |
Konečný koeficient jízdního zatížení f2 zkoušeného vozidla po všech korekcích |
29 |
Zkušební hmotnost |
kg |
Čl. 9 odst. 2 |
|
30 |
Konečná naměřená energetická náročnost cyklu (CED) |
kJ |
Bod 3.2.3.2.3 přílohy B7 předpisu OSN č. 154 |
Energetická náročnost cyklu za úplný příslušný cyklus WLTC vypočítaná z naměřených koeficientů jízdního zatížení a zkušební hmotnosti (body 26 až 29) |
31 |
Vypočítaná hodnota emisí CO2 (CO2, in-service verification) |
g/km |
Čl. 10 odst. 1 |
|
32 |
Výsledek zkoušky jízdního zatížení (CO2 ratio) |
— |
Čl. 10 odst. 4 |
|
PŘÍLOHA VI
Formát pro vykázání ročního přehledu ověření v provozu
A. Všeobecné informace
1 |
Orgán udělující schválení typu |
|
2 |
Datum ročního přehledu |
|
3 |
Předmětný rok |
|
4 |
Celkový počet rodin pro ověřování v provozu, pro které orgán vydal schválení typu z hlediska emisí ve třech kalendářních letech předcházejících ověřování v provozu |
|
5 |
Minimální počet rodin pro ověřování v provozu, které měly být zkoušeny (tj. 3 % z počtu uvedeného v bodě 4) |
|
6 |
Celkový počet rodin pro ověřování v provozu, které byly v předmětném roce zkoušeny |
|
B. Seznam rodin pro ověřování v provozu, které byly vybrány pro zkoušení
ISV ID |
OEM |
Identifikátory interpolačních rodin vozidel (IP ID) |
Důvod |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
… |
|
|
|
C. Shrnutí výsledků zkoušek ověřování v provozu
Typ zkoušky |
Min. |
Celkem |
Vyh. |
Nevyh. |
Neuzavřeno |
CDM (75 %) |
|
|
|
|
|
RL (50 %) |
|
|
|
|
|
AS (25 %) |
|
|
|
|
|
D. Podrobné výsledky zkoušek ověřování v provozu za předmětný rok
ISV ID |
OEM |
Typ zkoušky |
Datum zahájení |
GTAA/TS |
Počet vozidel |
CO2, ratio |
Závěr/odchylka |
Ref. č. prot. |
Ref. č. závěru |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Podrobné výsledky zkoušek ověřování v provozu, v jejichž případě bylo v předcházejícím ročním přehledu u závěru uvedeno „neuzavřeno“
Předmětný rok |
ISV ID |
OEM |
Typ zkoušky |
Datum zahájení |
GTAA/TS |
Počet vozidel |
CO2, ratio |
Závěr/odchylka |
Ref. č. prot. |
Ref. č. závěru |
… |
… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
( 1 ) Nařízení Komise (EU) 2017/1151 ze dne 1. června 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla, mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES, nařízení Komise (ES) č. 692/2008 a nařízení Komise (EU) č. 1230/2012 a zrušuje nařízení Komise (ES) č. 692/2008 (Úř. věst. L 175, 7.7.2017, s. 1).
( 2 ) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/2867 ze dne 5.října 2023, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 stanovením hlavních zásad a kritérií pro určení postupů ověřování hodnot emisí CO2 a spotřeby paliva u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v provozu (ověřování v provozu) (Úř. věst. L, 2023/2867, 18.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2867/oj).
( 3 ) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/163 ze dne 7. února 2022, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, pokud jde o funkční požadavky na dozor nad trhem s vozidly, systémy, konstrukčními částmi a samostatnými technickými celky (Úř. věst. L 27, 8.2.2022, s. 1).
( 4 ) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/392 ze dne 4. března 2021 o sledování a hlášení údajů týkajících se emisí CO2 z osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 a o zrušení prováděcích nařízení Komise (EU) č. 1014/2010, (EU) č. 293/2012, (EU) 2017/1152 a (EU) 2017/1153 (Úř. věst. L 77, 5.3.2021, s. 8).