(SZBP) 2023/2135Rozhodnutí Rady (SZBP) 2023/2135 ze dne 9. října 2023 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem narušujícím stabilitu a politickou transformaci Súdánu
Publikováno: | Úř. věst. L 2135, 11.10.2023 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 9. října 2023 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 12. října 2023 | Nabývá účinnosti: | 12. října 2023 |
Platnost předpisu: | Ne | Pozbývá platnosti: | 10. října 2024 |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2023/2135 ze dne 9. října 2023 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem narušujícím stabilitu a politickou transformaci Súdánu (Úř. věst. L 2135 11.10.2023, s. 1) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
L 383 |
1 |
22.1.2024 |
||
L 1784 |
1 |
24.6.2024 |
||
L 2655 |
1 |
9.10.2024 |
||
L 3154 |
1 |
16.12.2024 |
||
L 377 |
1 |
25.2.2025 |
ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2023/2135
ze dne 9. října 2023
o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem narušujícím stabilitu a politickou transformaci Súdánu
Článek 1
Členské státy přijmou nezbytná opatření k zamezení vstupu na své území nebo průjezdu přes ně:
fyzickým osobám, které jsou odpovědné za činnosti nebo politiky, jež ohrožují mír, stabilitu nebo bezpečnost Súdánu, nebo se na těchto činnostech nebo politikách přímo či nepřímo podílejí, podporují je nebo z nich mají prospěch;
fyzickým osobám, které maří nebo podkopávají úsilí o obnovení politické transformace v Súdánu;
fyzickým osobám, které brání dodávkám humanitární pomoci v Súdánu, přístupu k ní nebo její distribuci, včetně útoků na zdravotnické a humanitární pracovníky a zabavování a ničení humanitární nebo zdravotnické infrastruktury a vybavení;
fyzickým osobám, které se podílejí na plánování, řízení nebo páchání činů v Súdánu, které představují závažné porušování nebo zneužívání lidských práv či porušování mezinárodního humanitárního práva, včetně zabíjení a mrzačení, znásilňování a jiných závažných forem sexuálního a genderově podmíněného násilí, únosů a nuceného vysídlování;
fyzickým osobám spojeným s osobami popsanými v písmenech a) až d), tak jak jsou uvedeny na seznamu v příloze.
Odstavcem 1 nejsou dotčeny případy, kdy je členský stát vázán povinností podle mezinárodního práva, zejména:
pokud je hostitelskou zemí mezivládní mezinárodní organizace;
pokud je hostitelskou zemí mezinárodní konference svolané Organizací spojených národů nebo konané pod její záštitou;
podle mnohostranné dohody o výsadách a imunitách; nebo
podle Smlouvy o smíru z roku 1929 (Lateránský pakt) uzavřené mezi Svatým stolcem (Vatikánským městským státem) a Itálií.
Článek 2
Zmrazují se veškeré finanční prostředky a hospodářské zdroje, které patří níže uvedeným osobám, subjektům či orgánům, nebo které jsou jimi vlastněny, drženy či ovládány:
fyzickým nebo právnickým osobám, subjektům či orgánům, které jsou odpovědné za činnosti nebo politiky, jež ohrožují mír, stabilitu nebo bezpečnost Súdánu, nebo se na těchto činnostech nebo politikách přímo či nepřímo podílejí, podporují je nebo z nich mají prospěch;
fyzickým nebo právnickým osobám, subjektům či orgánům , které maří nebo podkopávají úsilí o obnovení politické transformace v Súdánu;
fyzickým nebo právnickým osobám, subjektům či orgánům, které brání dodávkám humanitární pomoci v Súdánu, přístupu k ní nebo její distribuci, včetně útoků na zdravotnické a humanitární pracovníky a zabavování a ničení humanitární nebo zdravotnické infrastruktury a vybavení;
fyzickým nebo právnickým osobám, subjektům či orgánům, které se podílejí na plánování, řízení nebo páchání činů v Súdánu, které představují závažné porušování nebo zneužívání lidských práv či porušování mezinárodního humanitárního práva, včetně zabíjení a mrzačení, znásilňování a jiných závažných forem sexuálního a genderově podmíněného násilí, únosů a nuceného vysídlování;
fyzickým nebo právnickým osobám, subjektům či orgánům spojeným s osobami popsanými v písmenech a) až d), tak jak jsou uvedeny na seznamu v příloze.
Odchylně od odstavců 1 a 2 mohou příslušné orgány členských států povolit za podmínek, které považují za vhodné, uvolnění některých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů nebo zpřístupnění některých finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů, pokud shledají, že dotyčné finanční prostředky nebo hospodářské zdroje jsou:
nezbytné pro uspokojení základních potřeb osob uvedených v příloze a na nich závislých rodinných příslušníků, včetně úhrad za potraviny, plateb nájemného nebo splácení hypoték, plateb za léky a lékařskou péči, plateb daní, pojistného a poplatků za veřejné služby;
určeny výlučně k úhradě přiměřených profesních odměn a náhradě výdajů vzniklých v souvislosti s poskytováním právních služeb;
určeny výlučně k úhradě poplatků nebo nákladů na běžné vedení nebo správu zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů,
nezbytné pro úhradu mimořádných výdajů, pokud příslušný orgán oznámí nejméně dva týdny před udělením povolení příslušným orgánům ostatních členských států a Komisi důvody, proč se domnívá, že by mělo být konkrétní povolení uděleno; nebo
určeny k platbě na účet diplomatické mise či konzulárního úřadu nebo mezinárodní organizace požívající výsad podle mezinárodního práva nebo k platbě z tohoto účtu, pokud mají být tyto platby použity pro služební účely diplomatické mise či konzulárního úřadu nebo mezinárodní organizace.
Dotčený členský stát uvědomí ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle tohoto odstavce do dvou týdnů od jeho udělení.
Odchylně od odstavce 1 mohou příslušné orgány členských států povolit uvolnění některých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů, pokud jsou splněny tyto podmínky:
finanční prostředky nebo hospodářské zdroje jsou předmětem rozhodčího nálezu, který byl vydán před zařazením fyzické nebo právnické osoby, subjektu či orgánu uvedených v odstavci 1 na seznam v příloze, nebo předmětem soudního či správního rozhodnutí vydaného v Unii nebo soudního rozhodnutí vykonatelného v dotčeném členském státě před tímto dnem či po něm;
finanční prostředky nebo hospodářské zdroje budou použity výlučně k uspokojení nároků zajištěných takovým nálezem či rozhodnutím nebo uznaných jako platné takovým nálezem či rozhodnutím, a to v mezích stanovených příslušnými právními předpisy, kterými se řídí práva osob uplatňujících takové nároky;
nález či rozhodnutí není ve prospěch fyzické nebo právnické osoby, subjektu či orgánů uvedených v příloze; a
uznání nálezu či rozhodnutí není v rozporu s veřejným pořádkem v dotčeném členském státě.
Dotčený členský stát uvědomí ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle tohoto odstavce do dvou týdnů od jeho udělení.
Odstavec 2 se nepoužije, jsou-li na zmrazené účty připsány:
úroky nebo jiné výnosy splatné z těchto účtů;
platby splatné podle smluv, dohod nebo závazků, které byly uzavřeny nebo vznikly přede dnem, od nějž se na tyto účty vztahují opatření podle odstavců 1 a 2; nebo
platby splatné na základě soudního či správního rozhodnutí nebo rozhodčího nálezu, které byly vydány v Unii nebo jsou vykonatelné v dotčeném členském státě;
pokud se na veškeré takové úroky, jiné výnosy a platby nadále vztahují opatření podle odstavce 1.
Odstavce 1 a 2 se nevztahují na poskytování, zpracování nebo vyplácení finančních prostředků, jiných finančních aktiv nebo hospodářských zdrojů či poskytování zboží a služeb nezbytných k zajištění včasného poskytnutí humanitární pomoci nebo k podpoře jiných činností, které podporují základní lidské potřeby, pokud takovou pomoc poskytují nebo jiné činnosti provádějí:
OSN, včetně jejích programů, fondů a dalších subjektů a orgánů, jakož i její specializované agentury a související organizace;
mezinárodní organizace;
humanitární organizace se statusem pozorovatele ve Valném shromáždění OSN a členové těchto humanitárních organizací;
dvoustranně nebo mnohostranně financované nevládní organizace, které se účastní plánů humanitární reakce OSN, plánů reakce na podporu uprchlíků, jiných výzev OSN nebo humanitárních uskupení, jež koordinuje Úřad OSN pro koordinaci humanitárních záležitostí (OCHA);
organizace a agentury, kterým Unie udělila osvědčení o humanitárním partnerství nebo které jsou certifikovány nebo uznány členským státem v souladu s vnitrostátními postupy;
specializované agentury členských států nebo;
zaměstnanci, příjemci grantů, dceřiné společnosti nebo prováděcí partneři subjektů uvedených v písmenech a) až f), pokud jednají v těchto funkcích.
Dotčený členský stát informuje ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle tohoto článku do čtyř týdnů od jeho udělení.
Článek 3
Článek 4
Článek 5
Rada a vysoký představitel mohou zpracovávat osobní údaje za účelem plnění svých úkolů podle tohoto rozhodnutí, zejména:
pokud jde o Radu, za účelem přípravy a přijímání změn přílohy;
pokud jde o vysokého představitele, za účelem přípravy změn přílohy.
Článek 6
Nebude uspokojen žádný nárok vyplývající ze smlouvy nebo transakce, jejichž plnění nebo uskutečnění je přímo nebo nepřímo, zcela nebo částečně dotčeno opatřeními uloženými tímto rozhodnutím, a to včetně odškodnění nebo jiných nároků tohoto druhu, jako je nárok na náhradu škody nebo nárok vyplývající ze záruky, zejména nárok na prodloužení doby platnosti nebo vyplacení dluhopisů, záruk nebo příslibu odškodnění v jakékoli formě, zejména finančních záruk nebo příslibů finančního odškodnění, je-li vznesen:
určenými fyzickými nebo právnickými osobami, subjekty či orgány uvedenými na seznamu v příloze;
jakýmikoli fyzickými nebo právnickými osobami, subjekty či orgány jednajícími prostřednictvím nebo jménem fyzických nebo právnických osob, subjektů či orgánů uvedených v písmeni a).
Článek 7
Zakazuje se účastnit se vědomě nebo úmyslně činností, jejichž cílem nebo následkem je obcházení zákazů stanovených v tomto rozhodnutí.
Článek 8
Pro dosažení co největšího účinku opatření stanovených v tomto rozhodnutí podporuje Unie třetí státy v přijímání omezujících opatření podobných těm, která jsou stanovena v tomto rozhodnutí.
Článek 9
Toto rozhodnutí je průběžně přezkoumáváno. Bude-li mít Rada za to, že jeho cílů nebylo dosaženo, odpovídajícím způsobem prodlouží dobu jeho použitelnosti nebo je změní.
Článek 10
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
PŘÍLOHA
A. Seznam fyzických osob podle čl. 1 odst. 1 a čl. 2 odst. 1
|
Jméno |
Identifikační údaje |
Odůvodnění |
Datum zařazení na seznam |
1. |
Mirghani Idriss SULEIMAN |
Státní příslušnost: súdánská Pohlaví: muž Funkce: generálporučík SAF; generální ředitel Defence Industries System; vedoucí výrobní agentury súdánské armády Přidružené osoby: generál Abdel Fattah al Burhan, vrchní velitel SAF Přidružené subjekty: Defence Industry System, SMT Engineering; SAF |
Generálporučík Mirghani Idriss Suleiman je důstojníkem SAF a generálním ředitelem společnosti Defence Industry System (DIS), na niž se vztahují sankce Evropské unie z důvodu poskytování podpory pro činnosti a politiky, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Súdánu. Společnost DIS je označována jako největší súdánský podnik působící v oblasti obrany, který prostřednictvím stovek dceřiných společností v různých odvětvích súdánského hospodářství vytváří příjmy, jež jsou odhadovány na 2 miliardy USD. DIS vyrábí pro SAF škálu ručních palných zbraní, konvenčních zbraní, střeliva a vojenských vozidel. Mirghani Idriss Suleiman coby generální ředitel DIS uskutečnil od začátku války celou řadu cest s generálem Abdelem Fattah al Burhanem, vrchním velitelem SAF, jejichž údajným účelem bylo posílit schopnost těchto sil bojovat proti RSF na různých frontách v Chartúmu, Dárfúru a v Kordofánu. Mirghani Idriss Suleiman tedy poskytuje podporu pro činnosti a politiky, jež ohrožují mír, stabilitu nebo bezpečnost Súdánu. |
24.6.2024 |
2. |
EL TAHIR Mohamed EL AWAD EL AMIN také znám jako: EL TAHIR Mohamed EL AWAD EL AMIN AL-TAHER; Mohammed AL-AWAD AL-AMIN |
Státní příslušnost: súdánská Pohlaví: muž Funkce: generálporučík, od 1. září 2022 velitel súdánských vzdušných sil; bývalý děkan Akademie súdánských vzdušných sil; bývalý velitel letecké základny v Chartúmu Přidružené osoby: generál Abdel-Fattah al-Burhan, vrchní velitel SAF; generálporučík Yasir al-Atta, zástupce vrchního velitele SAF; generál Mohamed Osman al-Hussein, náčelník štábu pozemních sil SAF Přidružené subjekty: SAF |
El Tahir Mohamed El Awad El Amin je generálporučíkem SAF a od 1. září 2022 velitelem súdánských vzdušných sil. Je tudíž pověřen operacemi, jež od 15. dubna 2023, kdy vypukl konflikt mezi SAF, RSF a jejich spojeneckými milicemi, provádějí vzdušné síly SAF; svědčí o tom i jeho účast na veřejných setkáních na vysoké úrovni mezi vysokými veliteli SAF, která se pod vedením vrchního velitele Abdelfattaha Al-Burhana uskutečnila v květnu a červenci 2023 ve vrchním velitelství SAF v Chartúmu. El Tahir Mohamed El Awad El Amin tedy nese přímou odpovědnost za velení při nerozlišujícím leteckém bombardování hustě osídlených obytných oblastí, zejména v Chartúmu, Omdurmanu, Nyale (Jižní Dárfúr) a v Severním Kordofánu vzdušnými silami SAF, jak zdokumentovala integrovaná mise OSN pro pomoc při transformaci v Súdánu (UNITAMS) ve svých zprávách určených generálnímu tajemníkovi ze dne 31. srpna 2023 a 13. listopadu 2023, vysoký komisař OSN pro lidská práva ve své zprávě ze dne 22. února 2024 a skupina odborníků OSN pro Súdán ve své zprávě ze dne 15. ledna 2024. El Tahir Mohamed El Awad El Amin se tedy přímo podílel na pokračování súdánského konfliktu, který ohrožuje mír, stabilitu a bezpečnost Súdánu, a byl zapojen do plánování, řízení a provádění leteckých operací, které vedly k závažnému porušování lidských práv a porušování mezinárodního humanitárního práva, neboť měly za následek vysoký počet civilních obětí, což vedlo k vysídlení civilního obyvatelstva, jakož i zničení kritické infrastruktury, včetně zdravotnických zařízení, mimo jiné nemocnice East Nile v Chartúmu v květnu 2023 a Pediatrické nemocnice Babiker Nahar v El-Fasher v květnu 2024. |
24.6.2024 |
3. |
Ali Ahmed KARTI MOHAMED |
Datum narození: 11.3.1953 Místo narození: Hagar Elassal – Súdán Státní příslušnost: súdánská Pohlaví: muž Funkce: stoupenec Národní kongresové strany; generální tajemník Súdánského islamistického hnutí; bývalý súdánský ministr zahraničních věcí Identifikační číslo: 11822483949 Přidružené subjekty: Ministerstvo zahraničních věcí Súdánu; Súdánské islamistické hnutí |
Ali Ahmed Karti Mohamed byl súdánským ministrem zahraničních věcí ve vládě Umara al-Bašíra. Po pádu al-Bašírova režimu byl Ali Ahmed Karti Mohamed vybrán jako jeden z vůdců Súdánského islamistického hnutí (SIM) a stál v čele úsilí o zmaření pokroku Súdánu směrem k úplnému přechodu k demokracii tím, že oslaboval bývalou prozatímní civilní vládu a proces rámcové politické dohody. Tyto kroky přispěly ke konfliktu mezi SAF a RSF, který propukl dne 15. dubna 2023. Spolu s dalšími radikálními súdánskými islamisty aktivně maří úsilí o dosažení příměří s cílem ukončit konflikt a staví se proti civilnímu úsilí o obnovení přechodu Súdánu k demokracii. Ali Ahmed Karti Mohamed je stoupencem Národní kongresové strany (NCP), kterou v roce 1998 založil Umar Al-Bašír. Národní kongresová strana je nástupnickou organizací Národní islámské fronty přidružené k Muslimskému bratrstvu. Ali Ahmed Karti Mohamed je v současné době generálním tajemníkem Súdánského islamistického hnutí, což je rozsáhlá aliance islamistických skupin, a je považován za osobu, která stojí za obnovou Národní kongresové strany. Islamistické hnutí má silný vliv na SAF, policii a zpravodajské služby. Ali Ahmed Karti Mohamed se tudíž přímo či nepřímo podílí na činnostech nebo politikách, které ohrožují mír, stabilitu nebo bezpečnost Súdánu, podporuje je nebo z nich má prospěch. |
24.6.2024 |
▼M5 ————— |
||||
5. |
Mustafa Ibrahim ABDEL NABI MOHAMED |
Státní příslušnost: súdánská Pohlaví: muž Funkce: ředitel banky Al-Khaleej Bank; většinový akcionář společnosti Shield Protective Solutions Co. Ltd. (Súdán); finanční poradce vůdce RSF Číslo cestovního pasu: B CH 4930920 Přidružené osoby: Musa Hamdan Dagalo Musa, bratr vůdce RSF Mohameda Hamdana Dagala Přidružené subjekty: Al-Khaleej Bank; Shield Protective Solutions Co. Ltd. (Súdán) |
Mustafa Ibrahim Abdel Nabi Mohamed je bývalým vysokým úředníkem Súdánské centrální banky, který se stal finančním poradcem jednotek RSF, jimž pomáhá spravovat síť zástupných společností a subjektů. V nedávné zprávě skupiny odborníků OSN týkající se sankcí v Dárfúru se bez uvedení jména odkazuje na bývalého vysokého úředníka Súdánské centrální banky, který sídlí v Dubaji a stal se finančním poradcem RSF. Zpráva rovněž uvádí, že Al Khaleej Bank se v roce 2019, kdy její většinový podíl nabyli jednotlivci a subjekty spojení s RSF, stala zásadním nástrojem financování těchto jednotek. Podle zjištění sdělovacích prostředků a analytických skupin se jedná o Mustafu Ibrahima Abdela Nabiho Mohameda. Je ředitelem súdánské banky Al Khaleej Bank. Více než 60 % akcií Al Khaleej Bank vlastní společnosti spojené s rodinou vůdce RSF Mohammada Hamdana Dagla (Hemedti). Mustafa Ibrahim Abdel Nabi Mohamed je rovněž většinovým akcionářem společnosti Shield Protective Solutions Co. Ltd. Dalším akcionářem této společnosti je jeden z bratrů Hemedtiho, konkrétně Musa Hamdan Dagalo Musa, přičemž tato společnost vlastní více než 14 % podíl v Al Khaleej Bank. Mustafa Ibrahim Abdel Nabi Mohamed se jako finanční poradce RSF a rodiny Dagalo přímo či nepřímo podílí na činnostech nebo politikách, které ohrožují mír, stabilitu nebo bezpečnost Súdánu, podporuje je nebo z nich má prospěch. |
24.6.2024 |
6. |
Masar Abdurahman ASEEL také znám jako: Massar Abdelrahman ASSIL Masar Abdelrahman ESEIL Massar ASSEL Masar ASIL |
Pohlaví: muž Funkce: emír kmene Mahamidů v Západním Dárfúru; člen Domorodé správy v Západním Dárfúru |
Masar Abdurahman Aseel je předním kmenovým vůdcem kmene Mahamidů v Západním Dárfúru. Kmen Mahamidů patří do kmene Rizeigat, který sdružuje arabské komunity žijící v Dárfúru a Čadu. Má titul emíra a je členem Domorodé správy v Západním Dárfúru. Masar Abdurahman Aseel od dubna 2023 napomáhal útokům vedeným jednotkami RSF a jejich spojeneckými milicemi na místní komunity žijící v El Geneina (Západní Dárfúr), zejména na Massality. Jak je uvedeno v 15. závěrečné zprávě skupiny odborníků OSN pro Súdán, jež byla zveřejněna v lednu 2024, přispěl především k náboru a vyzbrojování milicí jednotkami RSF a ke koordinaci mezi nimi. Tyto jednotky od konce dubna do začátku listopadu 2023 prováděly v Západním Dárfúru etnicky cílené útoky, zejména proti komunitám Massalitů. Jednotky RSF zveřejnily v březnu a dubnu 2024 propagandistické videonahrávky s Masarem Abdurahmanem Aseelem, které svědčí o jeho militantní podpoře RSF a o jeho úloze při mobilizaci jednotek pro RSF s cílem připojit se k boji proti SAF, který vypukl dne 15. dubna 2023. Masar Abdurahman Aseel se tudíž přímo či nepřímo podílel na činnostech nebo politikách, které ohrožují mír, stabilitu nebo bezpečnost Súdánu, podporoval je nebo z nich měl prospěch. Díky tomu, že Masar Abdurahman Aseel podporoval ovládnutí Západního Dárfúru jednotkami RSF, posílil své postavení a vliv v rámci Domorodé správy Západního Dárfúru na úkor vůdců jiných komunit, zejména Massalitů, proti nimž jsou zacíleny útoky RSF a jejich spojeneckých milicí. |
24.6.2024 |
7. |
Salah Abdallah Mohamed SALAH také znám jako: SALAH GOSH |
Datum narození: 1957 Místo narození: Núrí, Súdán Státní příslušnost: súdánská Číslo cestovního pasu: YSJCYKRYG1U5 Pohlaví: muž Funkce: bývalý poradce pro národní bezpečnost Súdánské republiky; bývalý ředitel súdánské Národní zpravodajské a bezpečnostní služby Přidružené osoby: bývalý prezident Súdánské republiky Umar al-Bašír; generál Abdelfattah al-Burhan Přidružené subjekty: Národní zpravodajská a bezpečnostní služba (NISS) |
Salah Abdallah Mohamed Salah je bývalým poradcem pro národní bezpečnost Súdánské republiky a bývalým ředitelem súdánské Národní zpravodajské a bezpečnostní služby (NISS). Salah Abdallah Mohamed Salah je odpovědný za několik státních převratů v Súdánu (zejména v letech 2012 a 2019) a pomáhal při provedení převratu v roce 2021. Je obecně považován za súdánského „šéfa špionáže“. Vzhledem ke svým odborným znalostem bývalého bezpečnostního úředníka hrál úlohu při napomáhání bývalým příslušníkům režimu s cílem umožnit jim návrat k moci a podkopával úsilí o vytvoření civilní vlády v Súdánu. Po pádu al-Bašírova režimu se Salah Abdallah Mohamed Salah i nadále zapojuje do činností, které destabilizují mír a stabilitu v zemi. Ačkoli se jen zřídka objevuje na veřejnosti, je nadále aktivní a je považován za „strůjce“ mnoha akcí, které provádějí súdánské ozbrojené síly (SAF) a útvar zpravodajských operací v rámci současné krize. Salah Abdallah Mohamed Salah je proto mezi tvrdými zastánci bývalého al-Bašírova režimu považován za vůdce, který je odpovědný za aktivity v bezpečnostní a vojenské oblasti a který má pevné postavení ve strukturách SAF. Jeho ideologické vazby na bývalý al-Bašírův režim, a zejména na Národní kongresovou stranu (NCP) jsou zásadní hybnou silou narativu, který podněcuje válku proti opoziční formaci, tedy proti jednotkám rychlé podpory (RSF). Salah Abdallah Mohamed Salah se tudíž podílí na činnostech, které ohrožují mír, stabilitu nebo bezpečnost Súdánu, a na činnostech, které podkopávají úsilí o obnovení politické transformace v Súdánu. |
16.12.2024 |
8. |
Tijani KARSHOM také znám jako: KHARSHOM; KARSHOUM; KHARSHOUM; AL-TIJANI AL-TAHIR KARSHOUM |
Státní příslušnost: súdánská Pohlaví: muž Funkce: bývalý zástupce guvernéra Západního Dárfúru (neboli „Wali“ v místní mluvě); de facto guvernér Západního Dárfúru Přidružené osoby: Abdulrahman JUMA BARAKALLAH; Masar Abdurahman ASEEL Přidružené subjekty: Shromáždění súdánských osvobozeneckých sil (GSLF) |
Tijani Karshom je čelný představitel kmene Mahamid a v červnu 2023, kdy došlo v hlavním městě Západního Dárfúru El Dženejně k masakru kmene Massalit, byl zástupcem guvernéra Západního Dárfúru. Je rovněž členem Shromáždění súdánských osvobozeneckých sil (GSLF), které usnadňovalo nábor milicí pro boj na straně jednotek rychlé podpory (RSF). Tijani Karshom je odpovědný za smrtící útok na guvernéra Západního Dárfúru v El Dženejně v červnu 2023 a za to, že nařídil jednotkám RSF, aby zabránily civilistům uvízlým v El Dženejně opustit město, a že řídil dva útoky na tábory pro vnitřně vysídlené osoby. Po masakru v El Dženejně zřídil výbor za účelem sběru a pohřbívání těl do masových hrobů. Po druhém masakru v Ardamattě v Západním Dárfúru, k němuž došlo v listopadu 2023, byl rovněž zapojen do snah o ukrytí těl. Tijani Karshom je také odpovědný za vedení útoku v El Dženejně na straně RSF a za to, že v květnu 2023, tedy měsíc před zavražděním guvernéra Západního Dárfúru, řídil dělostřeleckou palbu na úřad guvernéra. Tijani Karshom se tudíž podílí na činnostech, které ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Súdánu, a na plánování, řízení nebo páchání činů v Západním Dárfúru, které představují závažné porušování lidských práv a mezinárodního humanitárního práva, včetně zabíjení, znásilňování a jiných závažných forem sexuálního a genderově podmíněného násilí a únosů. |
16.12.2024 |
9. |
Mohamed Ali Ahmed SUBIR |
Státní příslušnost: súdánská Pohlaví: muž Funkce: generálporučík; ředitel Ředitelství vojenského zpravodajství (DMI) súdánských ozbrojených sil (SAF) Přidružené subjekty: súdánské ozbrojené síly (SAF); Ředitelství vojenského zpravodajství (DMI) |
Mohamed Ali Ahmed Subir je generálporučík súdánských ozbrojených sil (SAF) a ředitel Ředitelství vojenského zpravodajství (DMI) při SAF. V této funkci je pověřen operacemi, které provádí DMI od 15. dubna 2023, kdy vypukl konflikt mezi SAF, jednotkami rychlé podpory (RSF) a jejich spojeneckými ozbrojenými skupinami. O této skutečnosti svědčí jeho účast na veřejných zasedáních seniorních důstojníků SAF na vysoké úrovni, která se pod vedením vrchního velitele Abdelfattaha al-Burhana uskutečnila v květnu a červenci 2023 ve vrchním velitelství SAF v Chartúmu. Mohamed Ali Ahmed Subir tudíž nese velitelskou odpovědnost za obtěžování, svévolné zatýkání a zadržování obránců lidských práv, aktivistů místní komunity včetně protiválečných aktivistů, právníků, zdravotnických pracovníků, dobrovolníků podporujících záchranné služby, členů politických stran a výborů hnutí odporu a osob, které jsou považovány za příznivce RSF. Mohamed Ali Ahmed Subir byl rovněž zapojen do několika případů sexuálního násilí včetně znásilnění a vyhrožování znásilněním, které jsou přisuzovány DMI, a do páchání činů ze strany DMI, které představují mučení a jiné formy špatného zacházení. Mohamed Ali Ahmed Subir je také odpovědný za to, že DMI zavedla významná omezení týkající se přístupu k pomoci a jejího poskytování. Mohamed Ali Ahmed Subir se tudíž přímo podílí na páchání činů ze strany DMI, které představují závažné porušování lidských práv a mezinárodního humanitárního práva, a je tudíž odpovědný za činnosti, které přímo podkopávají úsilí o obnovení politické transformace v Súdánu. |
16.12.2024 |
▼M5 ————— |
B. Seznam právnických osob, subjektů či orgánů podle čl. 2 odst. 1
|
Název |
Identifikační údaje |
Odůvodnění |
Datum zařazení na seznam |
1. |
Defense Industries System také znám jako: Military Industry Corporation; Defense Industries Corporation |
Adresa: Khartoum North, Khartoum 10783 Typ subjektu: veřejný subjekt Datum registrace: 1993 |
Defense Industries System (Systém pro obranný průmysl, DIS), dříve znám jako Military Industrial Corporation (Vojenská průmyslová korporace, MIC), je rozsáhlý konglomerát vlastněný súdánskými ozbrojenými silami (SAF), který řídí síť společností ovládaných ozbrojenými silami. DIS vytváří značné roční příjmy, které byly v roce 2020 odhadovány na 2 miliardy USD. DIS vyrábí a silám SAF dodává řadu vojenského vybavení včetně zbraní munice, letadel a vojenských vozidel, které ozbrojené síly používají v rámci konfliktu v Súdánu. DIS spolu se společností SMT Engineering (SMT) ovládá prostřednictvím sítě přímých i nepřímých podílů řadu společností, které jsou součástí konglomerátu GIAD, jenž je ovládán SAF a je rovněž zapojen do výroby zbraní a vozidel pro ozbrojené síly, jakož i do poskytování služeb silám SAF, zejména prostřednictvím partnerství mezi společností GIAD pro automobilové služby a ženijním sborem. Generální ředitel DIS doprovází od dubna 2023 velitele Al-Burhana během jeho oficiálních návštěv v zahraničí. DIS tedy poskytuje podporu pro činnosti a politiky SAF, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Súdánu. DIS je kromě toho spojen se společností SMT, která rovněž poskytuje podporu pro činnosti a politiky SAF, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Súdánu. |
22.1.2024 |
2. |
SMT Engineering také známa jako: Sudan Master Technology; SMT |
Adresa: SMT Building Madani Road, KM 50 Khartoum, Giad Industrial Complex, Gamhuria Street, Khartoum Typ subjektu: státem ovládaná společnost |
Společnost SMT Engineering (SMT) je společnost se sídlem v Súdánu, která spolu s Defense Industries System (Systém pro obranný průmysl, DIS) prostřednictvím sítě přímých i nepřímých podílů vlastní nebo ovládá řadu společností, které jsou součástí konglomerátu GIAD, jenž je ovládán SAF. SMT je hlavním akcionářem ve třech společnostech konglomerátu GIAD, v nichž zbývající podíly vlastní DIS (GIAD pro odvětví osobních a nákladních vozidel, komplex GIAD pro odvětví těžkých mechanismů a komplex GIAD pro kovodělný průmysl). SMT rovněž přímo či nepřímo vlastní nebo ovládá mnoho dalších společností, které jsou součástí konglomerátu GIAD, v nichž má rovněž podíly DIS, například společnost GIAD pro automobilové služby. Konglomerát GIAD je zapojen do výroby zbraní a vozidel pro ozbrojené síly, jakož i do poskytování služeb silám SAF, zejména prostřednictvím partnerství mezi společností GIAD pro automobilové služby a ženijním sborem. DIS je rozsáhlý konglomerát vlastněný súdánskými ozbrojenými silami (SAF), který poskytuje podporu pro činnosti a politiky SAF, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Súdánu, zejména tím, že vyrábí a poskytuje řadu vojenského vybavení včetně zbraní, munice, letadel a vojenských vozidel, které ozbrojené síly používají v rámci konfliktu v Súdánu. Společnost SMT Engineering tedy poskytuje podporu pro činnosti a politiky SAF, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Súdánu. Kromě toho je spojena se subjektem DIS, který rovněž poskytuje podporu pro činnosti a politiky SAF, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Súdánu. |
22.1.2024 |
3. |
Zadna International Company for Investment Limited |
Adresa: Doha Street Property 436, Manshia Doha Street, Khartoum, Sudan, 11429 Typ subjektu: státem ovládaná společnost Datum registrace: 1997 |
Zadna International Company for Investment Limited (Zadna) je holdingová společnost působící v oblasti zemědělství a stavebnictví, která je z 99 % vlastněna Zvláštním fondem pro sociální zabezpečení ozbrojených sil (SFSSAF, dříve Charitativní organizace na podporu ozbrojených sil), který je ovládán súdánskými ozbrojenými silami (SAF). Vůdce SAF, velitel Al-Burhan, jmenoval v říjnu 2021 předsedou představenstva společnosti Zadna generála El Mirghaniho Idrise Suleimana, který je jedním z jeho přátel a ředitelem subjektu Defense Industries System (DIS). V květnu 2023 rovněž jmenoval generálním ředitelem společnosti Zadna Dr. Tahu Husseina Yousefa. SFSSAF a Zadna jsou součástí rozsáhlé sítě společností a organizací, které vlastní nebo ovládají síly SAF a jež jsou využívány k udržování kontroly ozbrojených sil nad súdánskou ekonomikou. Zadna je přední společností, která se podílí na významných mezinárodních obchodních dohodách, a je jedním ze subjektů s nejvyššími příjmy v rámci armádní sítě společností. Vytváří proto značné příjmy ve prospěch SAF, což ozbrojeným silám umožňuje financovat konflikt v Súdánu a pokračovat v něm. Společnost Zadna International Company for Investment Limited tedy poskytuje podporu pro činnosti a politiky SAF, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Súdánu. |
22.1.2024 |
4. |
Al Junaid Multi Activities Co Ltd také známa jako: Ajmac multi activities company; Al Gunade |
Adresa: Street 3 Khartoum Block 17 Alryad, Sudan Industrial Area 13, Sharjah, UAE P.O. Box 61401, Sharjah Typ subjektu: společnost s ručením omezeným Datum registrace: 2009 |
Společnost Al Junaid Multi Activities Co Ltd (Al Junaid) je súdánská holdingová společnost, jež je ovládána velitelem jednotek rychlé podpory (RSF) Mohamedem Hamdanem Dagalem (také známým jako Hemedti) a jeho bratrem Abdulem Rahimem Dagalem, který je rovněž jeho zástupcem ve funkci velitele jednotek rychlé podpory. Společnost vlastní Abdul Rahim Dagalo a jeho dva synové. Hemedti je členem představenstva společnosti. Společnost Al Junaid, která sídlí v Chartúmu, provozuje dceřiné společnosti v mnoha hospodářských odvětvích, včetně těžby zlata a obchodu se zlatem, a pokrývá značnou část súdánského odvětví zlata. Společnost má těžební koncese v Dárfúru, zejména v blízkosti Džebel Amir (Severní Dárfúr) a v oblasti Singo (Jižní Dárfúr), a působí i mimo tento region. Zlaté doly v Dárfúru, včetně lokality Džebel Amir, jsou od roku 2017 ovládány jednotkami RSF. Těžba zlata a obchod se zlatem prostřednictvím společnosti Al-Junaid vytváří významný zdroj příjmů pro rodinu Dagalo a RSF, což jim umožňuje financovat konflikt v Súdánu a pokračovat v něm. Jednotky RSF rovněž využívají svou produkci a vývoz zlata k zajištění vojenské podpory od Spojených arabských emirátů, do nichž je pašována většina súdánské produkce zlata, a od Wagnerovy skupiny, včetně poskytování zbraní používaných jednotkami RSF v rámci konfliktu v Súdánu. Společnost Al Junaid Multi Activities Co Ltd poskytuje podporu pro činnosti RSF, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Súdánu. |
22.1.2024 |
5. |
Tradive General Trading Co |
Adresa: P.O. Box 86436, Dubai (UAE) Typ subjektu: společnost s ručením omezeným Datum registrace: 2018 |
Tradive General Trading Co (Tradive) je společnost se sídlem ve Spojených arabských emirátech, jejímž ředitelem a skutečným majitelem je Algoney Hamdam Daglo, major jednotek rychlé podpory (RSF) a nejmladší bratr Mohameda Hamdana Dagala (také známého jako Hemedti). Společnost Tradive je součástí obchodní sítě jednotek RSF, která pro ně vytváří stabilní příjmy, jež jim umožňují financovat konflikt v Súdánu a pokračovat v něm. Je využívána jako krycí subjekt RSF, přes nějž proudí značné částky k jednotkám RSF a od nich a který umožňuje nákup materiálu na podporu operací RSF. Společnost Tradive například pro jednotky RSF nakoupila vozidla, včetně vozidel typu pick-up Toyota Hilux a Land Cruiser, která jsou často upravována na vysoce mobilní bojová vozidla – tzv. „technicals“, což jsou ozbrojená pouštní vozidla. V první polovině roku 2019 bylo ze Spojených arabských emirátů do Súdánu dovezeno více než tisíc takových vozidel. Tato upravená vozidla jednotky RSF používají již dlouho a i nadále je používají v rámci konfliktu v Súdánu, zejména k hlídkování v oblastech, které jsou pod kontrolou RSF. Společnost Tradive General Trading Co poskytuje podporu pro činnosti RSF, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Súdánu. |
22.1.2024 |
6. |
GSK ADVANCE COMPANY LTD |
Adresa: Ahmed Khair Street, Khartoum 11111, Sudan Typ subjektu: společnost s ručením omezeným |
GSK je společnost se sídlem v Súdánu působící v oblasti informačních technologií a bezpečnosti, kterou ze 60 % vlastní Algoney Hamdan Daglo, major jednotek rychlé podpory (RSF) a nejmladší bratr Mohameda Hamdana Dagala (také známého jako Hemedti). Společnost GSK je součástí obchodní sítě jednotek RSF, která pro ně vytváří stabilní příjmy, jež jim umožňují financovat konflikt v Súdánu a pokračovat v něm. Jednotky RSF ji využívají jako krycí subjekt, který usnadňuje peněžní toky směrem k RSF a podílí se na nákupních procesech ze strany RSF. Společnost GSK kromě toho přinejmenším od roku 2019 spolupracuje se společností Aviatrade LLC zabývající se vojenskými dodávkami, která má sídlo v Rusku, při nákupu a dodávkách materiálu a vybavení ve prospěch RSF, jakož i při zajišťování odpovídajícího výcviku, a při nákupu a dodávkách bezpilotních vzdušných prostředků, monitorovacích zařízení a náhradních dílů. Průzkumné a vyzbrojené drony používají jednotky RSF v rámci konfliktu v Súdánu. Společnost GSK Advance Company LTD poskytuje podporu pro činnosti RSF, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Súdánu. |
22.1.2024 |
( 1 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, .s 39).