(SZBP) 2023/891Rozhodnutí Rady (SZBP) 2023/891 ze dne 28. dubna 2023 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem destabilizujícím Moldavskou republiku
Publikováno: | Úř. věst. L 114, 2.5.2023, s. 15-21 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 28. dubna 2023 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 3. května 2023 | Nabývá účinnosti: | 3. května 2023 |
Platnost předpisu: | Ne | Pozbývá platnosti: | 29. dubna 2024 |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2023/891 ze dne 28. dubna 2023 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem destabilizujícím Moldavskou republiku (Úř. věst. L 114 2.5.2023, s. 15) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
L 140I |
9 |
30.5.2023 |
ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2023/891
ze dne 28. dubna 2023
o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem destabilizujícím Moldavskou republiku
Článek 1
Členské státy přijmou opatření nezbytná k tomu, aby zabránily ve vstupu na svá území nebo průjezdu přes ně:
fyzickým osobám, které nesou odpovědnost za činnosti nebo politiky, jež narušují nebo ohrožují svrchovanost a nezávislost Moldavské republiky nebo demokracii, právní stát, stabilitu či bezpečnost v Moldavské republice, nebo fyzickým osobám, které tyto činnosti nebo politiky podporují nebo je provádějí, kterýmkoliv z těchto způsobů:
bráněním demokratickému politickému procesu nebo jeho narušováním, mimo jiné bráněním konání voleb či jejich vážným narušováním nebo pokusy o destabilizaci či svržení ústavního pořádku;
plánováním, řízením nebo podporováním násilných demonstrací nebo jiných násilných činů nebo přímým či nepřímým zapojením do nich či jejich usnadňováním, nebo
pácháním závažných finančních deliktů ve vztahu k veřejným financím a nedovoleným vývozem kapitálu;
fyzickým osobám spojeným s osobami popsanými v písmenu a);
jež jsou uvedeny na seznamu v příloze.
Odstavcem 1 nejsou dotčeny případy, kdy je členský stát vázán povinností podle mezinárodního práva, zejména:
jako hostitelská země mezinárodní mezivládní organizace,
jako hostitelská země mezinárodní konference svolané Organizací spojených národů nebo konané pod její záštitou,
podle mnohostranné dohody o výsadách a imunitách nebo
podle smlouvy o smíru z roku 1929 (Lateránský pakt) uzavřené mezi Svatým stolcem (Vatikánským městským státem) a Itálií.
Článek 2
Zmrazují se veškeré finanční prostředky a hospodářské zdroje, které patří níže uvedeným osobám, subjektům nebo orgánům nebo které jsou těmito osobami, subjekty nebo orgány vlastněny, drženy či ovládány:
fyzickým osobám, subjektům nebo orgánům, které nesou odpovědnost za činnosti nebo politiky, jež narušují nebo ohrožují svrchovanost a nezávislost Moldavské republiky nebo demokracii, právní stát, stabilitu či bezpečnost v Moldavské republice, nebo fyzickým osobám, subjektům nebo orgánům, které tyto činnosti nebo politiky podporují nebo je provádějí, kterýmkoliv z těchto způsobů:
bráněním demokratickému politickému procesu nebo jeho narušováním, mimo jiné bráněním konání voleb či jejich vážným narušováním nebo pokusy o destabilizaci či svržení ústavního pořádku;
jiné plánováním, řízením nebo podporováním násilných demonstrací nebo jiných násilných činů nebo přímým či nepřímým zapojením do nich či jejich usnadňováním, nebo
pácháním závažných finančních deliktů ve vztahu k veřejným financím a nedovoleným vývozem kapitálu;
fyzickým nebo právnickým osobám, subjektům či orgánům spojeným s osobami popsanými v písmenu a),
jež jsou uvedeny na seznamu v příloze.
Odchylně od odstavců 1 a 2 mohou příslušné orgány členských států povolit uvolnění některých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů nebo zpřístupnění některých finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů za podmínek, které považují za vhodné, pokud shledají, že tyto finanční prostředky nebo hospodářské zdroje jsou:
nezbytné pro uspokojení základních potřeb osob uvedených v příloze a na nich závislých rodinných příslušníků, včetně úhrad za potraviny, plateb nájemného nebo splácení hypoték, plateb za léky a lékařskou péči, plateb daní, pojistného a poplatků za veřejné služby;
určené výlučně k úhradě přiměřených profesních odměn a k náhradě výdajů spojených s poskytováním právních služeb;
určené výlučně k úhradě poplatků nebo nákladů na běžné vedení nebo správu zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů;
nezbytné pro úhradu mimořádných výdajů, pokud příslušný orgán oznámí nejméně dva týdny před udělením povolení příslušným orgánům ostatních členských států a Komisi důvody, proč se domnívá, že by mělo být konkrétní povolení uděleno; nebo
určené k platbě na účet diplomatické mise či konzulárního úřadu nebo mezinárodní organizace požívající výsad podle mezinárodního práva nebo k platbě z tohoto účtu, pokud mají být tyto platby použity pro služební účely diplomatické mise či konzulárního úřadu nebo mezinárodní organizace.
Dotčený členský stát uvědomí ostatní členské státy a Komisi o každém povolení, které bylo uděleno podle tohoto odstavce.
Odchylně od odstavce 1 mohou příslušné orgány členských států povolit uvolnění některých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů, pokud jsou splněny tyto podmínky:
finanční prostředky nebo hospodářské zdroje jsou předmětem rozhodčího nálezu, který byl vydán přede dnem zařazení osoby, subjektu či orgánu podle odstavce 1 na seznam uvedený v příloze, nebo předmětem soudního nebo správního rozhodnutí vydaného v Unii nebo soudního rozhodnutí vykonatelného v dotčeném členském státě, a to před tímto dnem nebo po něm;
finanční prostředky nebo hospodářské zdroje budou použity výlučně k uspokojení nároků zajištěných takovým nálezem či rozhodnutím nebo uznaných jako platné takovým nálezem či rozhodnutím, a to v mezích stanovených použitelnými právními předpisy, kterými se řídí práva osob uplatňujících takové nároky;
nález či rozhodnutí není ve prospěch fyzické nebo právnické osoby, subjektu či orgánů uvedených v příloze a
uznání nálezu či rozhodnutí není v rozporu s veřejným pořádkem v dotčeném členském státě.
Dotčený členský stát informuje ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle tohoto odstavce do dvou týdnů po jeho udělení.
Odstavec 2 se nevztahuje na připisování na zmrazené účty:
úroků nebo jiných výnosů z těchto účtů;
plateb splatných podle smluv, dohod nebo závazků, které byly uzavřeny nebo vznikly přede dnem, od nějž se na tyto účty vztahují opatření podle odstavců 1 a 2, nebo
plateb splatných na základě soudních či správních rozhodnutí nebo rozhodčích nálezů, které byly vydány Unii nebo jsou vykonatelné v dotčeném členském státě,
pokud se na veškeré takové úroky, jiné výnosy a platby nadále vztahují opatření podle odstavce 1.
Článek 3
Článek 4
Článek 5
Rada a vysoký představitel mohou zpracovávat osobní údaje za účelem plnění svých úkolů podle tohoto rozhodnutí, zejména:
pokud jde o Radu, za účelem přípravy a přijímání změn přílohy;
pokud jde o vysokého představitele, za účelem přípravy změn přílohy.
Článek 6
Nebude uspokojen žádný nárok vyplývající ze smlouvy nebo transakce, jejichž plnění nebo uskutečnění bylo přímo nebo nepřímo, zcela nebo částečně dotčeno opatřeními uloženými tímto rozhodnutím, a to včetně nároků na náhradu škody nebo jiných nároků tohoto druhu, jako je nárok na kompenzaci nebo nárok vyplývající ze záruky, zejména nárok na prodloužení doby platnosti nebo vyplacení dluhopisů, záruk nebo příslibu odškodnění v jakékoli formě, zejména finančních záruk nebo příslibů finančního odškodnění, je-li vznesen:
určenými fyzickými nebo právnickými osobami, subjekty či orgány uvedenými na seznamu v příloze;
fyzickými nebo právnickými osobami, subjekty či orgány jednajícími prostřednictvím nebo jménem osob, subjektů či orgánů uvedených v písmenu a).
Článek 7
Pro dosažení co největšího účinku opatření stanovených v tomto rozhodnutí podporuje Unie třetí státy v přijímání omezujících opatření podobných těm, která jsou stanovena v tomto rozhodnutí.
Článek 8
Toto rozhodnutí se použije do 29. dubna 2024.
Toto rozhodnutí je průběžně přezkoumáváno. Pokud Rada usoudí, že jeho cílů nebylo dosaženo, bude případně prodlouženo či změněno.
Při přezkumu omezujících opatření přijatých podle čl. 1 odst. 1 písm. a) bodu iii) a čl. 2 odst. 1 písm. a) bodu iii) Rada případně zohlední, zda jsou dotyčné osoby ve vztahu k jednání, pro které byly zařazeny na seznam, předmětem soudního řízení, či nikoli.
Článek 9
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
PŘÍLOHA
SEZNAM FYZICKÝCH A PRÁVNICKÝCH OSOB, SUBJEKTŮ A ORGÁNŮ PODLE ČLÁNKŮ 1 A 2
A. Fyzické osoby
|
Jméno |
Identifikační údaje |
Odůvodnění |
Datum zařazení na seznam |
1. |
Ilan Mironovich SHOR také znám jako Ilan Mironovici ȘOR |
Funkce: podnikatel, předseda politické strany Šor Datum narození: 6.3.1987 Místo narození: Tel Aviv, Izrael Pohlaví: muž Státní příslušnost: moldavská, izraelská Číslo pasu: 0971007884125 (Moldavská republika) |
Ilan Šor je politik (předseda politické strany Šor) a podnikatel z Moldavské republiky, který se podílí na nezákonném financování politických stran v Moldavské republice, podněcování k násilí vůči politické opozici. Strana Šor, kterou Ilan Šor vede, se podílí na finančních odměnách a výcviku osob, které mají vyvolávat nepokoje a výtržnosti během protestů v Moldavské republice. Rozhodnutím ze dne 13. dubna 2023 uznal odvolací soud v Kišiněvě Ilana Šora vinným z podvodu a praní peněz ve věci bankovního podvodu (případ „Bank Fraud“), odsoudil ho k 15 letům odnětí svobody a rozhodl o zabavení majetku v hodnotě 254 milionů EUR. Finanční prostředky z tohoto rozsáhlého bankovního podvodu a styky se zkorumpovanými oligarchy a subjekty usazenými v Moskvě byly a stále jsou podle orgánů Moldavské republiky využívány k umělému vyvolávání politických nepokojů v zemi. Jeho činnosti, jejichž cílem je podvracet demokracii Moldavské republiky, zahrnují poskytování nezákonných finančních prostředků na podporu prokremelské politické činnosti v Moldavské republice. Příkladem použití takových finančních prostředků je organizace násilných protestů a shromáždění v letech 2022 a 2023, především v hlavním městě Kišiněvě, s pomocí demonstrantů, které platí strana Šor. Vzhledem k řízení a plánování násilných demonstrací a jeho závažným finančním deliktům ve vztahu k veřejným financím a nedovolenému vývozu kapitálu je Ilan Šor odpovědný za činnosti, jež narušují a ohrožují svrchovanost a nezávislost Moldavské republiky a demokracii, právní stát, stabilitu a bezpečnost v Moldavské republice. |
30. 5. 2023 |
2. |
Gheorghe Petru CAVCALIUC |
Funkce: politik, předseda politické strany „Budujeme Evropu doma“ (Partidul Acasă Construim Europa – PACE) bývalý zástupce ředitele Generálního policejního inspektorátu Datum narození: 25.10.1982 Místo narození: vesnice Micăuți, okres Strășeni, Moldavská republika Pohlaví: muž Státní příslušnost: moldavská Číslu průkazu totožnosti: 2000033042660 (Moldavská republika) |
Gheorghe Petru Cavcaliuc je bývalý zástupce ředitele Generálního policejního inspektorátu Moldavské republiky. Je známý tím, že společně s Ilanem Šorem organizoval v říjnu 2022 násilné protesty a účastnil se jich. Své styky v rámci Generálního policejního inspektorátu využívá k náboru bývalých policistů a vytvoření polovojenské skupiny na „ochranu“ násilných demonstrantů před vládou Moldavské republiky. V této souvislosti založil tzv. „stínovou vládu“ s cílem nahradit demokraticky zvolenou vládu Moldavské republiky. Vzhledem k řízení a plánování násilných demonstrací je Gheorghe Cavcaliuc odpovědný za činnosti, které narušují nebo ohrožují svrchovanost a nezávislost Moldavské republiky a demokracii, právní stát, stabilitu a bezpečnost v Moldavské republice. |
30. 5. 2023 |
3. |
Marina TAUBER |
Funkce: poslankyně parlamentu Moldavské republiky (od března 2019) Datum narození: 1.5.1986 Místo narození: Kišiněv, Moldavská republika Pohlaví: žena Státní příslušnost: moldavská |
Marina Tauberová je místopředsedkyně strany Šor a poslankyně parlamentu Moldavské republiky. Byla obviněna ve věci bankovního podvodu (případ „Bank Fraud“) a je vyšetřována v Moldavské republice v souvislosti se dvěma trestními případy týkajícími se nezákonného financování od zločinecké organizované skupiny a zfalšování zprávy o finančním řízení strany Šor. Dne 20. prosince 2022 provedli státní zástupci několik prohlídek v souvislosti s případem nezákonného financování strany Ilana Šora. Orgány Moldavské republiky poté identifikovaly finanční prostředky, které měly být podle státních zástupců použity na pořádání protivládních protestů a na odměňování účastníků těchto demonstrací. V roce 2023 byly po protestech organizovaných Lidovým hnutím, jehož součástí je strana Šor, zabaveny nože, hořlavé látky a dýky. Bylo zaznamenáno násilí a střety mezi policií a demonstranty, přičemž bylo zadrženo 54 osob, včetně nezletilých. Podle Generálního policejního inspektorátu Moldavské republiky patřila Marina Tauberová k hlavním organizátorům protestů strany Šor a Lidového hnutí. Podle protikorupčního státního zastupitelství Moldavské republiky využívala Marina Tauberová zvláštní komunikační nástroje k tomu, aby dávala předsedům a místopředsedům místních kanceláří strany Šor v zemi přímé pokyny, jak přivést lidi na demonstrace, organizovat dopravu a získat peníze na finanční odměny těchto lidí. Vzhledem k řízení a plánování násilných demonstrací a jejím závažným finančním deliktům týkajícím se veřejných finančních prostředků a nedovolenému vývozu kapitálu je Marina Tauberová odpovědná za činnosti, které narušují nebo ohrožují svrchovanost a nezávislost Moldavské republiky a demokracii, právní stát, stabilitu a bezpečnost v Moldavské republice. |
30. 5. 2023 |
4. |
Igor Yuryevich CHAIKA také znám jako Igor Yuryevich CHAYKA (Игорь Юрьевич ЧАЙКА) |
Funkce: ruský podnikatel Datum narození: 13.12.1988 Místo narození: Irkutsk nebo Moskva, bývalý SSSR (nyní Ruská federace) Pohlaví: muž Státní příslušnost: ruská |
Igor Čajka je ruský podnikatel odpovědný za poskytování peněz projektům ruské Federální bezpečnostní služby (FSB), jejichž cílem je destabilizovat Moldavskou republiku. Plnil úlohu ruské „pokladny“, z níž plynuly peníze subjektům podporujícím FSB v Moldavské republice s cílem dostat tuto zemi pod kontrolu Kremlu. Vzhledem ke svým závažným finančním deliktům týkajícím se veřejných finančních prostředků je Igor Čajka odpovědný za činnosti, které narušují a ohrožují svrchovanost a nezávislost Moldavské republiky a demokracii, právní stát, stabilitu a bezpečnost v Moldavské republice. |
30. 5. 2023 |
5. |
Vladimir Gheorghe PLAHOTNIUC také znám jako Vladimir ULINICI také znám jako Vladimir PLAKHOTNYUK také znám jako Vladislav Vladimir NOVAK (Владимир (Влад) Георгиевич ПЛАХОТНЮК) |
Funkce: podnikatel, politik Datum narození: 1.1.1966 nebo 25.12.1965 Místo narození: Pitușca, Călărași, bývalá SSR (nyní Moldavská republika) Pohlaví: muž Státní příslušnost: moldavská, rumunská, ruská Číslo pasu: 0960304018797 (Moldavská republika) |
Vladimir Plahotniuc je v Moldavské republice stíhán v řadě trestních řízení týkajících se trestných činů v souvislosti se zneužitím státních prostředků Moldavské republiky a jejich nezákonným převodem do zahraničí. V Moldavské republice byl obviněn ve věci bankovního podvodu (případ „Bank Fraud“), jehož hospodářské dopady v zemi stále přetrvávají. Je též vyšetřován za poskytnutí úplatku bývalému prezidentovi Moldavské republiky ve formě hotovosti uložené v pytli výměnou za politické výhody. Vzhledem ke svým závažným finančním deliktům týkajícím se veřejných finančních prostředků a nedovolenému vývozu kapitálu je Vladimir Plahotniuc odpovědný za činnosti a provádění politik, které narušují a ohrožují demokracii, právní stát, stabilitu nebo bezpečnost v Moldavské republice, vzhledem k oslabování demokratického politického procesu v Moldavské republice a závažnému finančnímu pochybení týkajícímu se veřejných prostředků. |
30. 5. 2023 |
( 1 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).