(EU) 2022/2309Nařízení Rady (EU) 2022/2309 ze dne 25. listopadu 2022 o omezujících opatřeních vzhledem k situaci na Haiti
| Publikováno: | Úř. věst. L 307, 28.11.2022, s. 17-28 | Druh předpisu: | Nařízení |
| Přijato: | 25. listopadu 2022 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
| Platnost od: | 28. listopadu 2022 | Nabývá účinnosti: | 28. listopadu 2022 |
| Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
|
NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2022/2309 ze dne 25. listopadu 2022 o omezujících opatřeních vzhledem k situaci na Haiti (Úř. věst. L 307 28.11.2022, s. 17) |
Ve znění:
|
|
|
Úřední věstník |
||
|
Č. |
Strana |
Datum |
||
|
L 47 |
1 |
15.2.2023 |
||
|
L 192 |
1 |
31.7.2023 |
||
|
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2023/2573 ze dne 13. listopadu 2023, |
L 2573 |
1 |
14.11.2023 |
|
|
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2024/291 ze dne 12. ledna 2024, |
L 291 |
1 |
15.1.2024 |
|
|
L 1803 |
1 |
25.6.2024 |
||
|
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/2465 ze dne 10. září 2024, |
L 2465 |
1 |
12.9.2024 |
|
|
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2024/2755 ze dne 24. října 2024, |
L 2755 |
1 |
24.10.2024 |
|
|
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2024/3138 ze dne 16. prosince 2024, |
L 3138 |
1 |
16.12.2024 |
|
|
L 608 |
1 |
25.3.2025 |
||
|
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2025/1433 ze dne 15. července 2025, |
L 1433 |
1 |
15.7.2025 |
|
|
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2025/1576 ze dne 29. července 2025, |
L 1576 |
1 |
29.7.2025 |
|
NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2022/2309
ze dne 25. listopadu 2022
o omezujících opatřeních vzhledem k situaci na Haiti
Článek 1
Pro účely tohoto nařízení se rozumí:
„nárokem“ jakýkoli nárok, uplatňovaný právní cestou či nikoli, jenž vznikl přede dnem 28. listopadu 2022 nebo po tomto dni na základě smlouvy nebo transakce nebo v souvislosti s nimi, a zejména:
nárok na plnění závazku vyplývajícího ze smlouvy nebo transakce nebo s nimi spojeného;
nárok na prodloužení doby platnosti nebo na vyplacení dluhopisů, finančních záruk nebo příslibu odškodnění v jakékoli formě;
nárok na náhradu škody související se smlouvou nebo transakcí;
protinárok;
nárok na uznání nebo vymáhání, včetně využití doložky vykonatelnosti, rozsudku či rozhodčího nálezu nebo jiného rovnocenného rozhodnutí bez ohledu na místo vydání;
„smlouvou nebo ransakcí“ jakákoli transakce bez ohledu na svou formu a použitelné právo a bez ohledu na to, zda zahrnuje jednu nebo více smluv nebo podobných závazků uzavřených mezi týmiž nebo různými stranami; v tomto smyslu se „smlouvou“ rozumí mimo jiné dluhopis, záruka nebo příslib odškodnění, zejména finanční záruka nebo příslib finančního odškodnění a úvěr, ať už jsou právně nezávislé či nikoli, a jakékoli související ujednání vyplývající z dané transakce nebo s ní související;
„příslušnými orgány“ příslušné orgány členských států uvedené na internetových stránkách, jejichž seznam je uveden v příloze II;
„hospodářskými zdroji“ aktiva všeho druhu, hmotná nebo nehmotná, movitá či nemovitá, která nejsou finančními prostředky, ale lze je použít k získání finančních prostředků, zboží nebo služeb;
„zmrazením hospodářských zdrojů“ zabránění použití hospodářských zdrojů k získání finančních prostředků, zboží nebo služeb jakýmkoli způsobem, zejména prodejem, pronájmem nebo zastavením;
„zmrazením finančních prostředků“ zabránění jakémukoli pohybu, převodu, změně nebo použití finančních prostředků, přístupu k nim nebo nakládání s nimi jakýmkoli způsobem, které by vedly k jakékoli změně jejich objemu, výše, umístění, vlastnictví, držby, povahy, určení nebo k jiné změně, která by umožnila použití těchto finančních prostředků, včetně správy portfolia;
„finančními prostředky“ finanční aktiva a výnosy všeho druhu, mimo jiné:
peníze v hotovosti, šeky, peněžní pohledávky, směnky, peněžní příkazy a jiné platební nástroje;
vklady u finančních institucí a jiných subjektů, zůstatky na účtech, pohledávky a závazky z pohledávek;
veřejně i soukromě obchodované cenné papíry a dluhové nástroje, včetně akcií a kapitálových podílů, certifikátů zastupujících cenné papíry, dluhopisů, směnek, opčních listů, dlužních úpisů a smluv o derivátových nástrojích;
úroky, dividendy nebo jiné výnosy nebo hodnoty pocházející z aktiv nebo jimi vytvářené;
úvěry, práva na započtení, záruky, závazky plnění nebo jiné finanční závazky;
akreditivy, konosamenty, dodací listy;
dokumenty prokazující podíl na finančních prostředcích nebo na finančních zdrojích;
„Výborem pro sankce“ Výbor Rady bezpečnosti OSN, který byl zřízen podle bodu 19 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022);
„technickou pomocí“ jakákoli technická podpora související s opravami, vývojem, výrobou, montáží, zkoušením, údržbou nebo jakoukoli jinou technickou službou, která může mít podobu pokynů, poradenství, školení, předávání pracovních znalostí nebo dovedností nebo konzultačních služeb, včetně ústních forem pomoci;
„územím Unie“ území členských států, na která se vztahuje Smlouva za podmínek v ní stanovených, včetně jejich vzdušného prostoru;
„zprostředkovatelskými službami“:
sjednávání nebo organizování operací týkajících se nákupu, prodeje nebo dodávek zboží a technologií nebo finančních a technických služeb ze třetí země do jakékoli jiné třetí země nebo
prodej nebo nákup zboží a technologií nebo finančních a technických služeb, které jsou umístěny ve třetích zemích, za účelem jejich převodu do jiné třetí země;
„financováním nebo finanční pomocí“ jakékoli jednání, bez ohledu na konkrétní zvolený prostředek, jímž fyzická nebo právnická osoba, subjekt nebo orgán podmíněně či nepodmíněně vyplatí nebo se zaváží vyplatit své vlastní finanční prostředky nebo hospodářské zdroje, mimo jiné granty, půjčky, záruky, kauce, dluhopisy, akreditivy, dodavatelské úvěry, odběratelské úvěry, dovozní nebo vývozní zálohy a všechny druhy pojištění a zajištění, včetně pojištění vývozních úvěrů. Platby, jakož i podmínky úhrady dohodnuté ceny za zboží nebo službu, uskutečněné v souladu s běžnou obchodní praxí, nepředstavují financování nebo finanční pomoc.
Článek 2
Zakazuje se:
přímo či nepřímo poskytovat technickou pomoc nebo zprostředkovatelské služby související s vojenskými činnostmi nebo s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním zboží a technologií uvedených na společném vojenském seznamu nebo střelných zbraní, jejich součástí a hlavních částí a střeliva, jak jsou vymezeny v nařízení (EU) č. 258/2012, jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu či orgánu na Haiti nebo pro použití na Haiti;
přímo či nepřímo poskytovat financování nebo finanční pomoc související s vojenskými činnostmi nebo s poskytováním, výrobou, údržbou nebo použitím zboží a technologií uvedených na společném vojenském seznamu nebo střelných zbraní, jejich součástí a hlavních částí a střeliva, jak jsou vymezeny v nařízení (EU) č. 258/2012, nebo s poskytováním související technické pomoci nebo zprostředkovatelských služeb jakékoli fyzické nebo právnické osobě, subjektu či orgánu na Haiti nebo pro použití na Haiti.
Článek 3
Článek 4
Příloha I zahrnuje fyzické nebo právnické osoby, subjekty a orgány, které Rada bezpečnosti OSN (dále jen „Rada bezpečnosti“) nebo Výbor pro sankce označily za osoby odpovědné za akce, které přímo či nepřímo ohrožují mír, bezpečnost nebo stabilitu Haiti, nebo se na nich podílejí, mimo jiné fyzické nebo právnické osoby, které ohrozily mír, bezpečnost nebo stabilitu na Haiti některou z následujících činností:
přímá nebo nepřímá účast na trestné činnosti a násilí zahrnující ozbrojené skupiny a zločinecké sítě, které podporují násilí, včetně násilného náboru dětí těmito skupinami a sítěmi, únosů, obchodování s lidmi a pašování migrantů, vražd a sexuálního a genderově podmíněného násilí, nebo jejich podpora;
podpora nedovoleného obchodování se zbraněmi a souvisejícím materiálem a jejich odklonu nebo souvisejících nezákonných finančních toků;
jednání v zájmu nebo jménem nebo na pokyn nebo formou jiné podpory či financování osoby nebo subjektu určených v souvislosti s činností popsanou v písenech a) a b), a to i prostřednictvím přímého nebo nepřímého využívání výnosů z organizované trestné činnosti, včetně výnosů z nedovolené výroby a obchodu s drogami a jejich prekursory pocházejícími z Haiti nebo přes jeho území, obchodování s lidmi a převaděčství migrantů z Haiti nebo pašování zbraní na Haiti nebo z Haiti;
porušování zbrojního embarga stanoveného v bodě 11 rezoluce Rady bezpečnosti č. 2653 (2022), nebo přímé či nepřímé dodávky, prodej nebo převod zbraní nebo jakéhokoli souvisejícího materiálu ozbrojeným skupinám či zločineckým sítím na Haiti, jakož i příjem zbraní nebo jakéhokoli souvisejícího materiálu, nebo jakéhokoli technického poradenství, odborné přípravy či pomoci, včetně finančních prostředků a finanční pomoci, související s násilnými činnostmi ozbrojených skupin či zločineckých sítí na Haiti;
plánování, řízení nebo páchání činů, které porušují mezinárodní právo v oblasti lidských práv, nebo činů představujících porušování lidských práv, včetně poprav bez řádného soudu, včetně poprav žen a dětí, a páchání násilných činů, únosů, násilných zmizení nebo únosů za účelem výkupného na Haiti;
plánování, řízení nebo páchání činů zahrnujících sexuální a genderově podmíněné násilí, včetně znásilnění a sexuálního otroctví, na Haiti;
kladení překážek dodávkám humanitární pomoci na Haiti nebo přístupu k humanitární pomoci či její distribuci v této zemi;
útoky na personál nebo prostory misí a operací OSN na Haiti a poskytování podpory těmto útokům;
účast na nezákonném využívání přírodních zdrojů nebo nezákonném obchodování s nimi.
Článek 4a
Příloha Ia obsahuje seznam fyzických nebo právnických osob, subjektů či orgánů označených Radou, které:
jsou odpovědné nebo spoluodpovědné za činy, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Haiti, nebo se přímo nebo nepřímo podílejí na těchto činech, které zahrnují:
přímou nebo nepřímou účast na trestné činnosti a násilí zahrnující ozbrojené skupiny a zločinecké sítě, které podporují násilí, včetně násilného náboru dětí těmito skupinami a sítěmi, únosů, obchodování s lidmi a pašování migrantů, vražd a sexuálního a genderově podmíněného násilí, nebo jejich podporu;
podporu nedovoleného obchodování se zbraněmi a souvisejícím materiálem a jejich odklonu nebo s tím souvisejících nezákonných finančních toků;
jednání v zájmu nebo jménem nebo na pokyn nebo jinou podporu či financování osoby nebo subjektu označených v souvislosti s činností popsanou v bodech i) a ii), a to i prostřednictvím přímého nebo nepřímého využívání výnosů z organizované trestné činnosti, včetně výnosů z nedovolené výroby a obchodu s drogami a jejich prekursory pocházejícími z Haiti nebo převáženými přes jeho území, z obchodování s lidmi a převaděčství migrantů z Haiti nebo pašování zbraní na Haiti nebo z Haiti;
porušování zbrojního embarga, nebo přímé či nepřímé dodávky, prodej nebo převod zbraní nebo jakéhokoli souvisejícího materiálu ozbrojeným skupinám či zločineckým sítím na Haiti, jakož i příjem zbraní nebo jakéhokoli souvisejícího materiálu, nebo jakéhokoli technického poradenství, odborné přípravy či pomoci, včetně finančních prostředků a finanční pomoci, souvisejících s násilnými činnostmi ozbrojených skupin či zločineckých sítí na Haiti;
plánování, řízení nebo páchání činů, které porušují mezinárodní právo v oblasti lidských práv, nebo činů představujících porušování lidských práv, včetně poprav bez řádného soudu, zahrnující popravy žen a dětí, a páchání násilných činů, únosů, násilných zmizení nebo únosů za účelem výkupného na Haiti;
plánování, řízení nebo páchání činů zahrnujících sexuální a genderové násilí, včetně znásilnění a sexuálního otroctví, na Haiti;
kladení překážek dodávkám humanitární pomoci na Haiti nebo přístupu k humanitární pomoci či její distribuci v této zemi;
útoky na personál nebo prostory delegací Unie a diplomatických misí a operací členských států na Haiti nebo poskytování podpory těmto útokům;
účast na nezákonném využívání přírodních zdrojů nebo nezákonném obchodování s nimi;
narušují demokracii nebo právní stát na Haiti tím, že se dopouštějí závažných finančních deliktů ve vztahu k veřejným financím nebo nedovoleného vývozu kapitálu nebo
jsou spojené s fyzickými nebo právnickými osobami, subjekty či orgány označenými podle písmen a) a b).
Článek 5
Ustanovení čl. 3 odst. 1 a 2 se nevztahují na zpřístupnění finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů nezbytných k zajištění včasného poskytnutí humanitární pomoci a provádění jiných činností, které podporují základní lidské potřeby, pokud takovou pomoc poskytují nebo jiné činnosti provádějí:
OSN, včetně jejích programů, fondů a dalších subjektů a orgánů, jakož i její specializované agentury a související organizace;
mezinárodní organizace;
humanitární organizace se statusem pozorovatele ve Valném shromáždění OSN a členové těchto humanitárních organizací;
dvoustranně nebo mnohostranně financované nevládní organizace, které se účastní plánů humanitární reakce OSN, plánů reakce na uprchlíky, jiných výzev OSN nebo humanitárních uskupení, jež koordinuje Úřad OSN pro koordinaci humanitárních záležitostí (OCHA);
zaměstnanci, příjemci grantů, dceřiné společnosti nebo prováděcí partneři subjektů uvedených v písmenech a) až d), pokud jednají v těchto funkcích; nebo
jiní vhodní aktéři, které určil Výbor pro sankce, pokud jde o přílohu I, a Rada, pokud jde o přílohu Ia.
Článek 6
Odchylně od článku 3 mohou příslušné orgány povolit za podmínek, které považují za vhodné, uvolnění některých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů nebo zpřístupnění některých finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů, poté co rozhodly, že dotčené finanční prostředky nebo hospodářské zdroje jsou:
nezbytné pro uspokojení základních potřeb fyzických nebo právnických osob, subjektů či orgánů uvedených na seznamu v příloze I nebo příloze Ia a rodinných příslušníků závislých na těchto fyzických osobách, včetně plateb za potraviny, plateb nájemného nebo splácení hypoték, plateb za léky a lékařskou péči, plateb daní, pojistného a poplatků za veřejné služby;
určené výlučně k úhradě přiměřených honorářů za odborné výkony nebo k náhradě výdajů vzniklých v souvislosti s poskytováním právních služeb;
určené výlučně k úhradě poplatků nebo nákladů na běžné vedení nebo správu zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů,
pokud se povolení týká fyzické nebo právnické osoby, subjektu nebo orgánu uvedených na seznamu v příloze I a za předpokladu, že příslušný orgán dotčeného členského státu oznámil Výboru pro sankce své rozhodnutí a úmysl udělit povolení a že Výbor pro sankce nevydá do pěti pracovních dnů od tohoto oznámení zamítavé rozhodnutí.
Odchylně od článku 3 mohou příslušné orgány členských států povolit, za podmínek, které považují za vhodné, uvolnění některých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů nebo zpřístupnění některých finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů, poté co rozhodnou, že dotčené prostředky nebo hospodářské zdroje jsou nutné k úhradě mimořádných výdajů, za předpokladu, že:
pokud se povolení týká fyzické nebo právnické osoby, subjektu nebo orgánu uvedených na seznamu v příloze I, příslušný orgán dotčeného členského státu toto rozhodnutí oznámil Výboru pro sankce a Výbor pro sankce toto rozhodnutí schválil, a
pokud se povolení týká fyzické nebo právnické osoby, subjektu nebo orgánu uvedených na seznamu v příloze Ia, dotčený členský stát oznámil ostatním členským státům a Komisi nejméně dva týdny před udělením povolení důvody, na jejichž základě se domnívá, že by konkrétní povolení mělo být uděleno.
Článek 6a
Článek 6b
Článek 7
Odchylně od čl. 3 odst. 1 mohou příslušné orgány členských států povolit uvolnění některých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů fyzickým nebo právnickým osobám, subjektům nebo orgánům uvedeným na seznamu v příloze I nebo v příloze Ia, nebo zpřístupnění některých finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů fyzickým nebo právnickým osobám, subjektům nebo orgánům uvedeným na seznamu v příloze I nebo v příloze Ia, jsou-li splněny tyto podmínky:
finanční prostředky nebo hospodářské zdroje:
jsou v případě fyzické nebo právnické osoby, subjektu nebo orgánu uvedených na seznamu v příloze I předmětem soudního rozhodnutí, správního rozhodnutí nebo rozhodčího nálezu, které byly vydány přede dnem, kdy byly právnická nebo fyzická osoba, subjekt nebo orgán uvedené v článku 4 zařazeny do přílohy I, nebo se na ně vztahuje soudcovské, správní nebo arbitrážní zástavní právo, které vznikly před tímto dnem;
jsou v případě fyzické nebo právnické osoby, subjektu nebo orgánu uvedených na seznamu v příloze Ia předmětem rozhodčího nálezu, který byl vydán přede dnem, kdy byly fyzická nebo právnická osoba, subjekt nebo orgán uvedené v článku 4a zařazeny do přílohy Ia, nebo jsou předmětem soudního či správního rozhodnutí vydaného v Unii nebo soudního rozhodnutí vykonatelného v dotčeném členském státě před tímto dnem či po něm;
finanční prostředky nebo hospodářské zdroje budou použity výlučně k uspokojení nároků zajištěných rozhodnutím či nálezem uvedeným v písmenu a) nebo uznaných jako platné takovým rozhodnutím či nálezem, a to v mezích stanovených platnými právními předpisy, kterými se řídí práva osob uplatňujících takové nároky;
rozhodnutí, nález nebo zástavní právo není ve prospěch fyzické nebo právnické osoby, subjektu či orgánu uvedených na seznamu v příloze I nebo v příloze Ia;
uznání rozhodnutí či nálezu nebo zástavního práva není v rozporu s veřejným pořádkem v daném členském státě a
v případě fyzické nebo právnické osoby, subjektu či orgánu uvedených na seznamu v příloze I členský stát oznámil rozhodnutí, nález nebo zástavní právo Výboru pro sankce.
Článek 8
Odchylně od čl. 3 odst. 1 v případě, že je platba fyzické nebo právnické osoby, subjektu či orgánu uvedených na seznamu v příloze I nebo v příloze Ia splatná na základě smlouvy nebo dohody, která byla uzavřena dotčenou fyzickou nebo právnickou osobou, subjektem či orgánem přede dnem, kdy tato fyzická nebo právnická osoba, subjekt či orgán byla zařazena na seznam v příloze I nebo v příloze Ia, nebo na základě závazku, který dotčené fyzické nebo právnické osobě, subjektu či orgánu vznikl před uvedeným dnem, mohou příslušné orgány členských států za podmínek, které považují za vhodné, povolit uvolnění některých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů, pokud dotčený příslušný orgán rozhodl, že:
finanční prostředky nebo hospodářské zdroje budou použity na platbu provedenou fyzickou nebo právnickou osobou, subjektem či orgánem uvedenými na seznamu v příloze I nebo v příloze Ia a
platba není v rozporu s čl. 3 odst. 2.
Článek 9
Ustanovení čl. 3 odst. 2 se nepoužije, jsou-li na zmrazené účty připsány:
úroky nebo jiné výnosy z těchto účtů;
platby splatné na základě smluv, dohod nebo závazků, které byly uzavřeny nebo vznikly přede dnem, kdy byly fyzické nebo právnické osoby, subjekty či orgány uvedené v článku 4 zařazeny do přílohy I nebo do přílohy Ia nebo
platby splatné fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu uvedeným na seznamu v příloze Ia na základě soudního nebo správního rozhodnutí nebo rozhodčího nálezu vydaných v Unii nebo vykonatelných v dotčeném členském státě,
pokud veškeré tyto úroky, jiné výnosy nebo platby jsou zmrazeny v souladu s článkem 3.
Článek 10
Aniž jsou dotčeny platná pravidla o ohlašování, důvěrnosti údajů a profesním tajemství, fyzické a právnické osoby, subjekty a orgány:
neprodleně poskytnou příslušnému orgánu členského státu, ve kterém mají bydliště nebo sídlo, veškeré informace, které mohou usnadnit zajištění souladu s tímto nařízením, jako jsou informace o účtech a částkách zmrazených v souladu s čl. 3 odst. 1, a předají tyto informace přímo nebo prostřednictvím dotčeného členského státu Komisi a
spolupracují s příslušným orgánem při ověřování informací uvedených v písmenu a).
Článek 11
Fyzické nebo právnické osoby, subjekty či orgány uvedené na seznamu v příloze I nebo Ia:
oznámí před 9. lednem 2023 nebo do šesti týdnů ode dne jejich zařazení na seznam v příloze I, podle toho, co nastane později, finanční prostředky nebo hospodářské zdroje v jurisdikci členského státu, které jim náleží, jsou jimi vlastněny, drženy nebo ovládány, příslušnému orgánu členského státu, v němž se tyto finanční prostředky nebo hospodářské zdroje nacházejí;
oznámí přede dnem 9. září 2023 nebo do šesti týdnů ode dne jejich zařazení na seznam v příloze Ia, podle toho, co nastane později, finanční prostředky nebo hospodářské zdroje v jurisdikci členského státu, které jim náleží, jsou jimi vlastněny, drženy nebo ovládány, příslušnému orgánu členského státu, v němž se tyto finanční prostředky nebo hospodářské zdroje nacházejí, a
spolupracují s příslušným orgánem při ověřování takových informací.
Článek 12
Článek 13
Nesmí být uspokojen žádný nárok vyplývající ze smlouvy nebo transakce, jejichž plnění nebo uskutečnění je přímo nebo nepřímo, zcela nebo částečně dotčeno opatřeními uloženými tímto nařízením, včetně náhrady škody nebo jiných nároků tohoto druhu, jako je nárok na náhradu škody nebo nárok vyplývající ze záruky, zejména nárok na prodloužení doby platnosti nebo vyplacení dluhopisů, záruk nebo příslibu odškodnění v jakékoli formě, zejména finančních záruk nebo příslibů finančního odškodnění, je-li vznesen:
fyzickými nebo právnickými osobami, subjekty či orgány uvedenými na seznamu v příloze I nebo v příloze Ia;
jakoukoli fyzickou nebo právnickou osobou, subjektem či orgánem jednajícími prostřednictvím nebo jménem fyzických nebo právnických osob, subjektů či orgánů uvedených v písmenu a).
Článek 14
Komise a členské státy se navzájem informují o opatřeních přijatých podle tohoto nařízení a sdílejí všechny další důležité informace, které mají k dispozici v souvislosti s tímto nařízením, zejména informace o:
finančních prostředcích zmrazených na základě čl. 3 odst. 1 a povoleních udělených na základě článků 6, 6a, 6b, 7 a 8;
porušování tohoto nařízení, problémech s jeho vymáháním a rozhodnutích vydaných vnitrostátními soudy.
Článek 15
Komise je zmocněna měnit přílohu II na základě informací poskytnutých členskými státy.
Článek 16
Seznam v příloze Ia je pravidelně přezkoumáván, a to alespoň každých 12 měsíců.
Článek 17
Článek 18
Rada, Komise a vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku (dále jen „vysoký představitel“) zpracovávají osobní údaje za účelem plnění svých úkolů podle tohoto nařízení. Mezi tyto úkoly patří:
pokud jde o Radu, příprava a provádění změn příloh I a Ia;
pokud jde o vysokého představitele, příprava změn příloh I a Ia;
pokud jde o Komisi:
začlenění obsahu příloh I a Ia do elektronického konsolidovaného seznamu osob, skupin a subjektů, na něž se vztahují finanční sankce Unie, a do interaktivní mapy sankcí, přičemž obojí je veřejně dostupné;
zpracování informací o dopadu opatření podle tohoto nařízení, jako je hodnota zmrazených finančních prostředků, a informací o povoleních udělených příslušnými orgány.
Článek 19
Článek 20
Toto nařízení se použije:
na území Unie, včetně jejího vzdušného prostoru;
na palubě všech letadel nebo plavidel spadajících do jurisdikce některého členského státu;
na všechny fyzické osoby nacházející se na území Unie nebo mimo ně, které jsou státními příslušníky některého členského státu;
na všechny právnické osoby, subjekty či orgány zapsané nebo zřízené podle práva některého členského státu, ať se nacházejí na území Unie nebo mimo ně;
na všechny právnické osoby, subjekty či orgány v souvislosti s jakoukoli podnikatelskou činností vykonávanou zcela nebo částečně v Unii.
Článek 21
Toto nařízení vstupuje v platnost dnem vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
PŘÍLOHA
Seznam fyzických a právnických osob, orgánů a subjektů uvedených v článcích 2, 3 a 9
OSOBY
1. Jimmy CHERIZIER (také znám jako „Barbeque“) se podílí na činnostech, které ohrožují mír, bezpečnost a stabilitu Haiti, a naplánoval, řídil nebo spáchal činy, které představují závažné porušování lidských práv. Jimmy Cherizier je jedním z nejvlivnějších vůdců haitských gangů a vede alianci haitských gangů známou jako „G9 Family and Allies“.
Funkce: Bývalý policejní důstojník
Datum narození: 30. března 1977.
Místo narození: Port au Prince (Haiti)
Státní příslušnost: Haitská
Národní identifikační číslo: 001-843-989-7 (NIF – Haiti)
Adresa: 16, Imp Manius, Delmas 40 B, Port-au-Prince, Haiti
Datum zařazení na seznam OSN: 21. října 2022
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce:
V době, kdy Cherizier sloužil jako důstojník haitské národní policie (HNP), plánoval a podílel se na smrtícím útoku na civilisty ve čtvrti La Saline v Port-au-Prince v listopadu 2018. Při tomto útoku bylo zabito nejméně 71 lidí, zničeno přes 400 domů a ozbrojené gangy znásilnily nejméně sedm žen. V průběhu let 2018 a 2019 vedl Cherizier ozbrojené skupiny při koordinovaných brutálních útocích ve čtvrtích Port-au-Prince. V květnu 2020 vedl Cherizier ozbrojené gangy při pětidenním útoku v několika čtvrtích Port-au-Prince, při němž byli zabiti civilisté a zapáleny domy. Od 11. října 2022 Cherizier a jeho konfederace gangů „G9 Family and Allies“ aktivně blokují volný pohyb pohonných hmot z největšího haitského terminálu Varreux. Jeho činnost tak přímo přispívá k hospodářskému ochromení a humanitární krizi na Haiti.
2. Johnson ANDRE (také znám jako Izo). Zařazen na seznam podle bodu 15 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022), jak je dále upřesněn v bodě 16 písm. a), e), f) a g) uvedené rezoluce, za účelem uplatnění opatření uvedených v bodech 3 a 6 uvedené rezoluce.
Funkce: vůdce gangu 5 Segond
Datum narození: 1997
Místo narození: Port au Prince (Haiti)
Státní příslušnost: haitská
Datum zařazení na seznam OSN: 8. prosince 2023
Pohlaví: muž
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce:
Johnson Andre (také znám jako „Izo“) je hlavním vůdcem gangu 5 Segond a hraje stále významnější úlohu v rámci koalice gangů G-Pep (viz dokument OSN S/2023/674, bod 54). Pod vedením Andreho se gang 5 Segond zapojil do různých trestných činností, které ohrožují mír, bezpečnost a stabilitu Haiti, včetně znásilňování, vloupání, rabování, únosů, obchodu s drogami, obchodování se zbraněmi a bránění dodávkám humanitární pomoci (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 4). Haitská národní policie (HNP) po Andrem rovněž pátrá v souvislosti s trestnými činy včetně vraždy, únosu za účelem vymáhání výkupného, nezákonného držení palných zbraní, krádeží vozidel a krádeže zboží (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 11).
Andre má ambice expandovat a pomocí značných zdrojů získaných prostřednictvím nezákonných činností rozšířil v průběhu posledních tří let vliv gangu 5 Segond, jenž šíří násilí i v dalších částech Port-au-Prince (viz dokument OSN S/2023/674, bod 54). Gang kromě toho provedl útoky na veřejné instituce, včetně soudu prvního stupně, který byl v roce 2022 vyrabován a v současné době zůstává pod kontrolou gangu 5 Segond (viz dokument OSN S/2023/674, bod 29).
Andre využil námořní trasy pro dopravu podpory buňkám svého gangu, které působí na severu města (jakož i na podporu gangu Canaan); tuto oblast využívá jako strategickou základnu pro své operace, provádí únosy osob v oblastech Delmas, Bon Repos a Lilavois a rovněž se dopouští únosů nákladních vozidel a krádeže zboží. V období od 18. dubna do 23. června 2023 gang 5 Segond provedl čtyři útoky spojené s únosem více než 30 osob (viz dokument OSN S/2023/674, bod 64).
Operace gangu rovněž vážně narušily volný pohyb osob a vozidel po státních silnicích č. 1 a 2 a vzhledem k pirátství i volný pohyb na moři. V říjnu 2022 příslušníci gangu 5 Segond zintenzivnili únosy nákladních vozidel přepravujících kontejnery s vysoce hodnotným zbožím po státní silnici č. 1. Na státní silnici č. 2 v oblasti Martissant gang 5 Segond vymáhal peníze za ochranu (viz dokument OSN S/2023/674, bod 79). Byl tak omezen přístup ke strategickým místům a došlo k narušení místní ekonomiky a přístupu k potravinám a dalšímu kritickému zboží, včetně humanitární pomoci.
V listopadu 2022 gang 5 Segond zadržel na autobusové zastávce 38 rukojmí – 36 cestujících a dva řidiče dvou minibusů, které měly vyjet do Miragoâne. Ve videonahrávce Andre prohlásil, že tento únos byl reakcí na smrt jednoho z jeho mužů.
Gang 5 Segond zneužíval nestabilního bezpečnostního prostředí k získávání dalších příjmů z obchodu s drogami. Podle některých zdrojů byly drogy přepravovány přímo z Jižní Ameriky do oblasti Village de Dieu, někdy společně s palnými zbraněmi. V oblasti Village-de-Dieu má Izo podporu dalších gangů, jako jsou Canaan, Gran Grif a Kokorat San Ras, které se podílejí na přepravě drog do přístavu Port-de-Paix a dál za hranice země (viz dokument OSN S/2023/674, bod 121).
Skupina odborníků rovněž upozornila na případy znásilnění, jichž se gang 5 Segond dopustil (viz dokument OSN S/2023/674, bod 136).
3. Renel DESTINA (také znám jako Ti Lapli. Zařazen na seznam podle bodu 15 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022), jak je dále upřesněn v bodě 16 písm. a), e), f) a g) uvedené rezoluce, za účelem uplatnění opatření uvedených v bodech 3 a 6 uvedené rezoluce.
Funkce: vůdce gangu Grand Ravine
Datum narození: 11. června 1982
Místo narození: Haiti
Státní příslušnost: haitská
Datum zařazení na seznam OSN: 8. prosince 2023
Pohlaví: muž
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce:
Renel Destina (také znám jako „Ti Lapli“) je vůdcem gangu Grand Ravine a klíčovým spojencem Johnsona Andreho. Gang Grand Ravine, který má 300 členů a který je spojencem v rámci koalice G-Pep, byl zapojen do různých činností ohrožujících mír, bezpečnost a stabilitu na Haiti (viz dokument OSN S/2023/674, bod 65).
Pod vedením Destiny spáchal gang Grand Ravine závažné trestné činy včetně vraždy, znásilnění, ozbrojených loupeží, ničení majetku, únosů za účelem vymáhání výkupného, krádeží vozidel, únosů nákladních vozidel a krádeže zboží a rabování (viz dokument OSN S/2023/674, bod 136, příloha 4). Haitská národní policie po Destinovi rovněž pátrá v souvislosti s trestnými činy včetně vraždy, únosu nákladních vozidel, nezákonného držení zbraní a únosů za účelem vymáhání výkupného (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 18).
Od konce roku 2022 se gang snažil rozšířit svou územní kontrolu nad čtvrtěmi Carrefour-Feuilles a Savanne Pistache, přičemž se dopouštěl trestných činů proti místním obyvatelům a páchal soustavné útoky na haitskou národní policii, včetně zabíjení, loupeží, znásilňování, rabování a vypalování obydlí a útoky na policisty. Ve dnech 4. a 14. srpna 2023 byli zabiti dva policisté. Dne 14. srpna 2023 gang Grand Ravine zaútočil na místní rozvodnu elektrické energie a vyřadil ji z provozu. Dne 15. srpna 2023 uprchlo ze čtvrtí Carrefour-Feuilles a Savane pistache 4 972 osob, což představuje přibližně 1 020 domácností (viz dokument OSN S/2023/674, bod 65). Dne 24. května 2023 zabili ozbrojenci z gangu Grand Ravine při útoku ve čtvrti Carrefour-Feuilles školáka (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 40).
Podle tiskové zprávy ministerstva spravedlnosti ze dne 7. listopadu 2022 byl Destina obviněn z únosu amerického občana, který byl spáchán v únoru 2021. Oběť únosu byla zadržována přibližně 14 dnů a v průběhu této doby jí bylo denně vyhrožováno střelnou zbraní; rodina oběti se zatím snažila získat obnos požadovaný za propuštění.
Podle článku, který dne 22. října 2020 zveřejnil Haitian Times, Destina prostřednictvím rozhlasového vysílání oznámil, že dne 18. října 2020 unesl Wolfa Halla, ředitele loterijní společnosti Titi Loto & T-Sound Lottery.
Gang Grand Ravine navíc ovládl oblast podél státní silnice č. 2 (NR2) spojující Port-au-Prince s jihem země s cílem získávat příjmy z vymáhání peněz za ochranu, únosů nákladních vozidel, pašování a dalších nezákonných činností (viz dokument OSN S/2023/674, bod 79). Byl tak omezen přístup ke strategickým místům a došlo k narušení místní ekonomiky a přístupu k potravinám a dalšímu kritickému zboží, včetně humanitární pomoci.
4. Wilson JOSEPH (také znám jako Lanmo San Jou). Zařazen na seznam podle bodu 15 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022), jak je dále upřesněn v bodě 16 písm. a), b), d) a e) uvedené rezoluce, za účelem uplatnění opatření uvedených v bodech 3 a 6 uvedené rezoluce.
Funkce: vůdce gangu 400 Mawozo
Datum narození: 28. února 1993
Místo narození: Haiti
Státní příslušnost: haitská
Datum zařazení na seznam OSN: 8. prosince 2023
Pohlaví: muž
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce:
Wilson Joseph (také znám jako „Lanmo San Jou“) je vůdcem gangu 400 Mawozo, který je aktivní v metropolitní oblasti Port-au-Prince, zejména v obci Croix-des-Bouquets, a je součástí koalice gangů G-Pep (viz dokument OSN S/2023/674, oddíl III část A. odst. 2.3).
Wilson Joseph je odpovědný – přímo nebo prostřednictvím příkazů členům gangu – za porušování lidských práv a za trestné činy, mimo jiné za útoky na bezbranné osoby s následkem smrti a zranění, narušování nebo bránění humanitární pomoci (např. poskytování zdravotnických služeb), znásilňování (včetně znásilňování nezletilých), nábor dětí, loupeže, rabování a ničení veřejného majetku, jako jsou věznice a policejní stanice, únosy osob a únosy nákladních vozidel (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 4). Tyto útoky vedly k velkému počtu vnitřně vysídlených osob. Haitská národní policie po Josephovi rovněž pátrá v souvislosti s trestnými činy včetně vraždy, pokusu o vraždu, krádeží vozidel a únosů (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 20).
Dne 24. července 2022 členové gangu 400 Mawozo zabili policejního komisaře v obci Croix-des-Bouquets a zohavili jeho tělesné ostatky (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 6). V únoru 2023 oznámilo středisko Higgins Brothers Surgicenter for Hope in Fonds Parisien, které se nachází v oblasti ovládané gangem 400 Mawozo, že v uplynulých dvou letech došlo opakovaně k případům střelby, loupežného přepadení a únosu personálu – chirurgů, lékařů a dalších zdravotníků – na cestě do práce (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 44). Joseph je rovněž zapojen do rozsáhle medializovaného případu únosu, ke kterému došlo v říjnu 2021, kdy bylo na Haiti uneseno 17 zahraničních křesťanských misionářů a rodinných příslušníků, včetně pěti nezletilých osob (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 32).
Gang 400 Mawozo se aktivně podílí na nedovoleném obchodování se zbraněmi a střelivem (viz dokument OSN S/2023/674, bod 104). Několik členů gangu, o nichž je známo, že jsou odpovědní za nedovolené obchodování se zbraněmi a střelivem, bylo zatčeno haitskou národní policií, mimo jiné 26. dubna 2022 v Malpasse a 14. května 2022 v Nippes na jihozápadě země (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 32). V květnu 2022 byli tři haitští státní příslušníci a jeden občan Spojených států obviněni z nedovoleného obchodování s palnými zbraněmi na Haiti ve prospěch gangu 400 Mawozo (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 32).
5. Vitelhomme INNOCENT. Zařazen na seznam podle bodu 15 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022), jak je dále upřesněn v bodě 16 písm. a), e) a f) uvedené rezoluce, za účelem uplatnění opatření uvedených v bodech 3 a 6 uvedené rezoluce.
Funkce: vůdce gangu Kraze Barye
Datum narození: 27. března 1986
Místo narození: Port au Prince (Haiti)
Státní příslušnost: haitská
Národní identifikační číslo: Haiti 004-341-263-3
Adresa: 64, Soisson, Tabarre 49, Port-au-Prince
Datum zařazení na seznam OSN: 8. prosince 2023
Pohlaví: muž
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce:
Vitelhomme Innocent je vůdcem gangu Kraze Barye, který se stal jedním z nejvlivnějších gangů v metropolitní oblasti Port-au-Prince a disponuje rostoucím počtem bojovníků a poloautomatických zbraní (viz dokument OSN S/2023/674, bod 66). Innocent byl zapojen do činností, které ohrožují mír, bezpečnost a stabilitu Haiti.
Pod vedením Innocenta se gang Krazye Barye dopustil porušování lidských práv, včetně znásilňování a vražd, náboru dětí a únosů za účelem vymáhání výkupného, jakož i dalších trestných činů, jako jsou ozbrojené loupeže, ničení majetku, krádeže vozidel a zábor půdy (viz dokument OSN S/2023/674, bod 141, příloha 4). Haitská národní policie po Innocentovi rovněž pátrá v souvislosti s trestnými činy včetně vraždy, pokusu o vraždu, znásilnění, ozbrojené loupeže a únosu (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 19).
Gang Kraze Barye opakovaně cílil své útoky na haitskou národní policii, což vedlo k zabití několika policistů a materiálním škodám na policejních stanicích. Terčem útoků Innocentova gangu byli v uplynulých třech letech opakovaně i obyvatelé obcí Petion-Ville, Kenscoff, Tabarre, Croix-des-Bouquets a Delmas; tyto útoky přispěly k vysídlení tisíců lidí. Innocent se nadále dopouští útoků na policii a obyvatelstvo, včetně záboru půdy a ničení majetku, zabíjení, rabování, krádeží a únosů vlivných osob (viz dokument OSN S/2023/674, bod 66).
V červenci 2023 pokračoval gang Kraze Barye v útocích, zabíjení a znásilňování obyvatel obcí Fort-Jacques, Truitiera a Dumornaye. K 10. srpnu 2023 vedly útoky gangu Kraze Barye k vysídlení přibližně 2 000 osob, včetně 229 nezletilých osob (viz dokument OSN S/2023/674, bod 151).
Innocent provedl cílené únosy významných osob, mimo jiné regionálního ředitele Národního přístavního úřadu v přístavu Cap-Haïtien, ředitele soukromé televizní stanice „Route des Freres“, ředitele „Radio Commerciale d’Haiti“ a známého novináře a bývalého předsedy prozatímní volební komise (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 22). Innocent byl obviněn v souvislosti s ozbrojeným únosem dvou občanů USA na Haiti, který byl spáchán v říjnu 2022, přičemž jeden z rukojmí byl během incidentu zabit (tisková zpráva, United States Attorney’s Office, District of Columbia, 24. října 2023).
6.
Prophane VICTOR. Zařazen na seznam podle bodu 15 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022), jak je dále upřesněn v bodě 16 písm. a) a b) uvedené rezoluce, za účelem uplatnění opatření uvedených v bodech 3, 6 a 11 uvedené rezoluce.
Funkce: bývalý poslanec haitského parlamentu, zapojený do obchodování se zbraněmi a používání násilí k zajištění politického prospěchu.
Datum narození: –
Místo narození: –
Státní příslušnost: haitská
Datum zařazení na seznam OSN:
27. září 2024
Pohlaví: muž
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce:
Prophane Victor je dlouhodobě zapojen do činností, které ohrožují mír, bezpečnost a stabilitu Haiti, jakož i celého regionu. Zejména podporuje a vyzbrojuje gangy, obchoduje se zbraněmi, odklání veřejné příjmy a používá násilí k zajištění vlastního politického prospěchu a finančního zisku.
Prophane Victor působil v posledním Národním shromáždění (2016–2020), v němž byl poslancem (deputé) za Petite Riviere, departement Artibonite, což je oblast, v níž roste násilí a jež je stále více ovládána gangy. Aby si Prophane Victor zajistil v roce 2016 zvolení poslancem a kontrolu nad danou oblastí, začal v Petite Riviere vyzbrojovat mladé muže, kteří následně vytvořili gang Gran Grif, jenž je v současnosti hlavním pachatelem činů porušování lidských práv, včetně sexuálního násilí, v departementu Artibonite (viz S/2023/674, bod 75). V současné době již není poslancem Parlamentu a nevykonává žádnou politickou funkci.
Kromě toho, že si svou politickou podporu zajistil využíváním gangů, je Victor bývalý vyšší celní úředník a podnikatel, který má kontrolu nad částmi celního úřadu, což mu umožňuje rozšiřovat své bohatství a beztrestně se zapojovat do řady trestných činností. Podle zpráv z ledna 2023 vyhrožoval Victor celním úředníkům při výkonu jejich činnosti.
Victor dále podporoval gang Gran Grif až do roku 2020 a následně začal podporovat konkurenční gangy v této oblasti (viz S/2023/674, bod 75).
7.
Luckson ELAN. Zařazen na seznam podle bodu 15 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022), jak je dále upřesněn v bodě 16 písm. a), b), d), e) a f) uvedené rezoluce, za účelem uplatnění opatření uvedených v bodech 3, 6 a 11 uvedené rezoluce.
Funkce: vůdce gangu Gran Grif
Datum narození:
6. ledna 1988
Místo narození: –
Státní příslušnost: haitská
Datum zařazení na seznam OSN:
27. září 2024
Pohlaví: muž
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce:
Luckson Elan, vůdce gangu Gran Grif, je dlouhodobě zapojen do činností, které ohrožují mír, bezpečnost a stabilitu Haiti, jakož i celého regionu. Jeho gang je největší a nejmocnější gang v departementu Artibonite, který dále rozšiřuje svou územní nadvládu, porušuje lidská práva a obchoduje se zbraněmi a střelivem.
Dne 8. února 2023 zadrželi členové sebeobranné skupiny „Koalice Jean Denis“ vozidlo přijíždějící z Port-au-Prince, které převáželo několik beden se zbraněmi a střelivem určených pro gang Gran Grif (viz zpráva Úřadu vysokého komisaře OSN pro lidská práva „
Criminal Violence Extends beyond Port-au-Prince
“ (Násilné trestné činy se šíří mimo Port-au-Prince), listopad 2023).
Pod Elanovým vedením se gang dopouští porušování lidských práv a dalších trestných činů, které zahrnují mimosoudní popravy, znásilňování, nábor dětí, loupeže, ničení majetku a únosy lidí a nákladních vozidel. Například dne 30. listopadu 2023 zabil Luckson Elan jednu ženu za to, že s ním odmítla mít sexuální vztah. V dubnu 2024 spáchal gang Gran Grif útoky proti soudní moci tím, že zabil dva právníky.
V období od října 2023 do ledna 2024 se gang Gran Grif dopustil devíti hromadných únosů, jejichž oběťmi bylo 157 osob. Gang Gran Grif rovněž provádí jeden z nejrozsáhlejších náborů dětí na Haiti.
SUBJEKTY
1. GRAN GRIF. Zařazen na seznam podle bodu 15 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022), jak je dále upřesněno v bodě 16 písm. a) uvedené rezoluce, za účelem uplatnění opatření uvedených v bodě 6 uvedené rezoluce.
Také znám jako: a) Gran Grif de Savien b) Savien gang c) Baz Gran Grif
Adresa: Haiti
Datum označení ze strany OSN: 8. července 2025
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce: Gran Grif je největší gang operující v haitském departementu Artibonite. Gran Grif je odpovědný za 80 % případů úmrtí civilistů, které byly v tomto departementu od roku 2022 nahlášeny. Gran Grif provedl útoky na haitskou národní policii a na mnohonárodní misi na podporu bezpečnosti schválenou OSN, mimo jiné útok v únoru 2025, při němž byl zabit keňský důstojník uvedené mnohonárodní mise. Dne 11. ledna 2024 příslušníci Gran Grif zavraždili muže, který se bránil útokům gangu, a jeho tělo rozřezali. Dne 3. října 2024 provedl gang Gran Grif, jemuž velel Luckson Elan (HTi.007), útok na místní část Pont-Sondé v obci Saint-Marc (departement Artibonite), při němž podle dostupných informací zpráv zahynulo přibližně 100 osob a 16 osob utrpělo zranění. Bylo doloženo nejméně pět případů znásilnění, z nichž jeden se týkal nezletilé osoby. Masakr rovněž donutil více než 6 000 osob opustit své domovy. Dne 11. prosince 2024 příslušníci gangu Gran Grif zabili v obci Petite-Rivière-de-l'Artibonite 70 osob. Stalo se tak poté, co skupina pro sebeobranu ve dnech 9. a 10. prosince 2024 zlynčovala 39 osob obviněných z napomáhání uvedenému gangu. V období od prosince 2023 do července 2024 unesl gang Gran Grif v průběhu devíti samostatně provedených únosů v Petite-Rivière-de-l’Artibonite celkem 157 osob. Dne 30. listopadu 2024 byla dvěma ranami do vaginy zastřelena 22letá žena, která odmítla pohlavní styk s vůdcem gangu Gran Grif Lucksonem Elanem. Příslušníci gangu Gran Grif rovněž spáchali řadu znásilnění. V dubnu a květnu 2024 zabili příslušníci gangu Gran Grif dva právníky. Útoky na právnickou profesi mají za cíl vytvořit atmosféru strachu a sloužit k zastrašování a závažným způsobem ohrožují nezávislý výkon soudní moci a výkon právního zastupování.
2. VIV ANSANM. Zařazen na seznam podle bodu 15 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022), jak je dále upřesněno v bodě 16 písm. a) a g) uvedené rezoluce, za účelem uplatnění opatření uvedených v bodě 6 uvedené rezoluce.
Také znám jako: a) Living Together b) G-9 c) G9 Family and Allies d) G9 Fanmi e Alye e) The Revolutionary Forces of the G9 Family and Allies f) Fòs Revolisyonè G9 an Fanmi e Alye g) G-Pèp h) G-People
Adresa: Haiti
Datum označení ze strany OSN: 8. července 2025
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce: Subjekt Viv Ansanm, v jehož čele stojí Jimmy Chérizier (HTi.001), vznikl v září 2023 jako koalice gangů na základě spojenectví mezi dvěma hlavními gangy – G-9 a G-Pèp – operujícími v Port-au-Prince. Uskupení poskytuje zločineckým skupinám platformu pro používání násilí k destabilizaci situace na Haiti a k maření akcí, jejichž cílem je obnovit kontrolu ze strany státu. V rámci kampaně, která mimo jiné donutila bývalého haitského premiéra Ariela Henryho odstoupit z funkce, provedl Viv Ansanm koordinované útoky na kritickou infrastrukturu na Haiti, mimo jiné na věznice, vládní budovy a na hlavní haitské letiště v Port-au-Prince. Dvě znepřátelené skupiny – G9 a G-Pèp – obnovily dne 29. února 2024 koalici Viv Ansanm s cílem vytvořit společnou frontu proti prozatímní vládě. Od konce února do května 2024 dosáhlo násilí v Port-au-Prince bezprecedentní úrovně; v tomto období došlo ke koordinovaným útokům gangů na důležité vládní budovy a na kritickou infrastrukturu. Od té doby míra násilí neustále roste, neboť Viv Ansanm se snaží konsolidovat své území a získat kontrolu nad dalšími čtvrtěmi v Port-au-Prince. Ve dnech 11. až 19. listopadu 2024 při pokusu o proniknutí do Delmas a Pétion-Ville zaútočily gangy Viv Ansanm na několika místech metropolitní oblasti Port-au-Prince, například ve čtvrtích Pernier, Nazon a Vivy Mitchel. Při násilnostech bylo zabito nejméně 220 osob, 92 bylo zraněno a téměř 41 000 osob opustilo své domovy. Ve dnech 26. až 29. ledna 2025 provedl Viv Ansanm několik útoků v Kenscoffu (departement Ouest) jižně od Port-au-Prince s cílem tuto oblast ovládnout a zajistit přístup do jihovýchodní části země. Odhaduje se, že při masakru bylo zabito 90 až 150 osob.
Při násilnostech bylo rovněž zničeno více než 100 obydlí a vysídleno 3 139 osob. Od začátku března 2024 provedl Viv Ansanm nejméně deset rozsáhlých útoků na Národní palác. Viv Ansanm rovněž opakovaně zaútočil mimo jiné na ministerstvo spravedlnosti, ministerstvo obrany a vnitra, na bývalou budovu Cour Supérieure des Comptes et du Contentieux Administratif (nejvyšší soud pro finanční záležitosti a správní spory) a na všeobecnou nemocnici, jakož i na jednotky haitské národní policie, včetně Unité Départementale de Maintien d’Ordre (útvar departementu pro udržování pořádku), a na policejní stanici v Port-au-Prince. Gangy 5 Segonn a Canaan, které jsou součástí Viv Ansanm, při útocích provedených dne 6. srpna 2024 v obcích Arcahaïe a Cabaret na sever od hlavního města zabily nejméně deset osob a zapálily několik domů ve snaze rozšířit kontrolu na pobřeží zálivu v Port-au-Prince, pravděpodobně s cílem usnadnit přesun drog a přístup do jiných oblastí. Do útoků Viv Ansanm v Port-au-Prince a do ostrahy kontrolních stanovišť jsou zapojovány nezletilé osoby. Děti jsou v závislosti na věku, pohlaví a dovednostech využívány k různým úkolům. Například dívky obvykle vykonávají domácí práce a slouží jako špionky, které získávají informace od potenciálních obětí únosu, nebo zjišťují informace o pohybu policejních jednotek či jiných gangů. Podle některých zpráv dívky rovněž nosí zbraně a pravděpodobně se účastní střetů. V období od února do května 2024 Viv Ansanm uplatňoval taktiku bezohledného ničení a plenění veřejné a soukromé infrastruktury a majetku v metropolitní oblasti Port-au-Prince. Například 24. března 2024 provedl Viv Ansanm rozsáhlý nerozlišující útok na několik bloků budov kolem Národního paláce. Cílem bylo vyhnat obyvatele a způsobit co nejvíce škod. Za jednoho z hlavních agresorů při tomto útoku byl označen Johnson „Izo“ André (Hti.002), vůdce skupiny 5 Segonn. V březnu 2024 zničil Viv Ansanm nemocnici Jude-Anne a vyplenil nemocnici a zdravotní středisko Saint-Martin ve čtvrti Delmas 18.
V období od února do května 2024 se příslušníci Viv Ansanm dopouštěli vandalství a zakládali požáry v prostorách Fakulty přírodních věd, Fakulty jazykovědy, Fakulty agronomie a veterinární medicíny, Lékařské a farmaceutické fakulty a École Normale Supérieure, jež jsou součástí Haitské státní univerzity, dále v Národní akademii umění a ve smíšené škole Les Frères Nau, v prostorách Národní knihovny v Port-au-Prince a v mnoha dalších vzdělávacích institucích. Od konce února 2024 provedli příslušníci Viv Ansanm útoky na kritickou infrastrukturu, vykradli kontejnery převážející dodávky první pomoci a vyrabovali nemocnice a lékárny a další místa organizující humanitární pomoc, zejména v metropolitní oblasti Port-au-Prince. Zablokované silniční trasy a uzavření hlavního letiště a námořního přístavu vážně omezily přepravu životně důležitých zásob a humanitárních pracovníků. Tato narušení zhoršila stávající nedostatek a bránila poskytování humanitární pomoci, která má naprosto zásadní význam. Dne 15. března 2024 Viv Ansanm spolu s civilisty vyraboval kontejner UNICEF s humanitární pomocí, který obsahoval dodávky pomoci nezbytné pro záchranu životů dětí. Uzavření hlavního obchodního přístavu v Port-au-Prince (APN/CPS) mělo rozsáhlé dopady na dodavatelský řetězec základních komodit a následně způsobilo nedostatek v oblasti humanitárního vybavení.
PŘÍLOHA Ia
Seznam fyzických a právnických osob, subjektů a orgánů uvedených v článku 4a
A. Fyzické osoby
|
|
Jméno |
Identifikační údaje |
Odůvodnění |
Datum zařazení na seznam |
|
1. |
Jonel CATEL také znám jako Johns CATHEL |
Funkce: vůdce gangu Terre Noire (spojen s koalicí gangů G9) Státní příslušnost: haitská Pohlaví: muž |
Jonel Catel je vůdcem gangu Terre Noir, který je spojen s koalicí gangů G9 na Haiti. Pod jeho velením se gang Terre Noir podílí na násilí a trestné činnosti na Haiti, včetně loupeží, vymáhání výkupného, únosů, vydírání, vražd a znásilňování. Jonel Catel je tudíž odpovědný za činy, které ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost na Haiti, včetně účasti na trestné činnosti a násilí, do nichž jsou zapojeny ozbrojené skupiny a zločinecké sítě, které podporují násilí, včetně únosů, vražd a sexuálního a genderově podmíněného násilí. |
16.12.2024 |
|
2. |
Gabriel JEAN-PIERRE také znám jako Ti-Gabriel; Ti Gabriel; Gabo |
Funkce: vůdce koalice gangů GPep (spojené s Brooklynským gangem) Datum narození: 31.3.1984 Státní příslušnost: haitská Pohlaví: muž |
Gabriel Jean-Pierre je vůdcem koalice gangů GPep na Haiti spojené s Brooklynským gangem. Pod jeho velením se koalice gangů GPep podílí na násilí a trestné činnosti na Haiti, včetně vydírání, ničení majetku, únosů, úkladných vražd a znásilňování. Gabriel Jean-Pierre je tudíž odpovědný za činy, které ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost na Haiti, včetně účasti na trestné činnosti a násilí, do nichž jsou zapojeny ozbrojené skupiny a zločinecké sítě, které podporují násilí, včetně únosů, vražd a sexuálního a genderově podmíněného násilí. |
16.12.2024 |
|
3. |
Ferdens TILUS také znám jako General Meyer; Jeneral Meyer; Jeneral Meyè |
Funkce: vůdce gangu Kokorat San Ras Datum narození: 15.9.1995 Státní příslušnost: haitská Pohlaví: muž |
Ferdens Tilus je vůdcem gangu Kokorat San Ras na Haiti (oblast Atribonite/Nord-Ouest). Pod jeho velením se gang Kokorat San Ras podílí na násilí a trestné činnosti na Haiti, včetně vražd, krádeží, znásilňování, únosů a zpronevěry majetku. Ferdens Tilus je tudíž odpovědný za činy, které ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost na Haiti, včetně účasti na trestné činnosti a násilí, do nichž jsou zapojeny ozbrojené skupiny a zločinecké sítě, které podporují násilí, včetně únosů, vražd a sexuálního a genderově podmíněného násilí. |
16.12.2024 |
|
4. |
Micanor ALTÈS také znám jako Monel Felix, Micanord; Mikano; Wa Mikanò; King Micanor; Alfred Mones |
Funkce: vůdce gangu Wharf Jérémie Státní příslušnost: haitská Pohlaví: muž Adresa: zóna Wharf Jérémie, v okolí La Saline, Port-au-Prince, Haiti |
Micanor Altès je vůdcem gangu Wharf Jérémie. Wharf Jérémie je pobřežní čtvrť v oblasti La Saline v Port-au-Prince. Již více než deset let je ovládána gangem vedeným Micanorem Altèsem. Gang pod jeho velením spáchal masakr, při němž bylo od 6. do 11. prosince 2024 ve čtvrti Wharf Jérémie zabito 207 osob. K masakru došlo poté, co Altèsův novorozený syn zemřel v důsledku neznámého onemocnění. Altès byl přesvědčen, že na jeho dítě svolaly kletbu starší osoby praktikující vúdú, které žijí v jím kontrolované oblasti, a nařídil únos a následně popravu všech obyvatel nad 60 let, kteří vúdú praktikovali. Micanor Altès je tudíž odpovědný za činy, které ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost na Haiti, včetně účasti na trestné činnosti a násilí, do nichž jsou zapojeny ozbrojené skupiny a zločinecké sítě. |
15.7.2025 |
|
5. |
Christ-Roi CHÉRY také znám jako Kris-La; Krisla; Chrisla; Chrislat |
Funkce: vůdce gangu Ti Bwa (spojeného s koalicí gangůViv Ansanm / G9) Státní příslušnost: haitská Pohlaví: muž Adresa: obec Carrefour, metropolitní oblast Port-au-Prince, Haiti |
Christ-Roi Chéry je vůdcem gangu Ti Bwa, který je spojen s koalicí gangů Viv Ansanm (rovněž označované jako G9) operující na Haiti. Gang Ti Bwa od února 2024 ovládá území obce Carrefour. Pod velením Christa-Roi Chéryho je gang Ti Bwa zapojen do násilí a trestné činnosti na Haiti, včetně vražd, loupeží, znásilňování, krádeží zboží a únosů nákladních vozidel, vydírání, cílených vražd a obchodu s drogami. Christ-Roi Chéry je tudíž odpovědný za činy, které ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost na Haiti, včetně účasti na trestné činnosti a násilí, do nichž jsou zapojeny ozbrojené skupiny a zločinecké sítě, které podporují násilí, včetně násilného náboru dětí těmito skupinami a sítěmi, únosů, vražd a sexuálního a genderově podmíněného násilí. |
15.7.2025 |
|
6. |
Jeff LAROSE také znám jako Jeff; Gwo Lwa; Taliban |
Funkce: vůdce gangu Canaan (spojeného s gangem G-Pép a koalicí gangů Viv Ansanm) Státní příslušnost: haitská Pohlaví: muž Adresa: obec Canaan, metropolitní oblast Port-au-Prince, Haiti |
Jeff Larose je vůdcem gangu Canaan, který je spojen s gangem G-Pép a koalicí gangů Viv Ansanm, operujícími na Haiti. Gang Canaan kontroluje lokality Canaan, Onaville, Jerusalem, Corail, Rosemberg, Lilavois, Bon Repos, jež se všechny nacházejí v metropolitní oblasti Port-au-Prince. Gang svou kontrolu tohoto původního území rozšířil a v působí i v oblasti Mirebalais (departement Centre). Pod velením Jeffa Larosea je gang Canaan zapojen do násilí a trestné činnosti na Haiti, včetně únosů, přivlastňování půdy, znásilňování, vloupání do domů, krádeží zboží a vozidel, vymáhání výkupného, vražd a obchodu s drogami. Jeff Larose je tudíž odpovědný za činy, které ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost na Haiti, včetně účasti na trestné činnosti a násilí, do nichž jsou zapojeny ozbrojené skupiny a zločinecké sítě, které podporují násilí, včetně násilného náboru dětí těmito skupinami a sítěmi, únosů, vražd a sexuálního a genderově podmíněného násilí. |
15.7.2025 |
PŘÍLOHA II
Internetové stránky pro informace o příslušných orgánech a adresa pro oznamování Komisi
BELGIE
https://diplomatie.belgium.be/en/policy/policy_areas/peace_and_security/sanctions
BULHARSKO
https://www.mfa.bg/en/EU-sanctions
ČESKO
www.financnianalytickyurad.cz/mezinarodni-sankce.html
DÁNSKO
https://um.dk/udenrigspolitik/sanktioner/ansvarlige-myndigheder
NĚMECKO
https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Artikel/Aussenwirtschaft/embargos-aussenwirtschaftsrecht.html
ESTONSKO
https://vm.ee/sanktsioonid-ekspordi-ja-relvastuskontroll/rahvusvahelised-sanktsioonid
IRSKO
https://www.dfa.ie/our-role-policies/ireland-in-the-eu/eu-restrictive-measures/
ŘECKO
http://www.mfa.gr/en/foreign-policy/global-issues/international-sanctions.html
ŠPANĚLSKO
https://www.exteriores.gob.es/es/PoliticaExterior/Paginas/SancionesInternacionales.aspx
FRANCIE
http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/autorites-sanctions/
CHORVATSKO
https://mvep.gov.hr/vanjska-politika/medjunarodne-mjere-ogranicavanja/22955
ITÁLIE
KYPR
LOTYŠSKO
LITVA
LUCEMBURSKO
MAĎARSKO
https://kormany.hu/kulgazdasagi-es-kulugyminiszterium/ensz-eu-szankcios-tajekoztato
MALTA
NIZOZEMSKO
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/internationale-sancties
RAKOUSKO
https://www.bmeia.gv.at/themen/aussenpolitik/europa/eu-sanktionen-nationale-behoerden/
POLSKO
https://www.gov.pl/web/dyplomacja/sankcje-miedzynarodowe
https://www.gov.pl/web/diplomacy/international-sanctions
PORTUGALSKO
https://portaldiplomatico.mne.gov.pt/politica-externa/medidas-restritivas
RUMUNSKO
SLOVINSKO
http://www.mzz.gov.si/si/omejevalni_ukrepi
SLOVENSKO
https://www.mzv.sk/europske_zalezitosti/europske_politiky-sankcie_eu
FINSKO
ŠVÉDSKO
https://www.regeringen.se/sanktioner
Adresa pro účely oznamování Evropské komisi:
European Commission
Directorate-General for Financial Stability, Financial Services and Capital Markets Union (DG FISMA)
Rue de Spa/Spastraat 2
B-1049 Bruxelles/Brussel, BELGIQUE/BELGIË
E-mail: [email protected]
( 1 ) Nejnovější znění je zveřejněno v Úř. věst. C, C/2024/1945, 1.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1945/oj.
( 2 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 258/2012 ze dne 14. března 2012, kterým se provádí článek 10 protokolu Organizace spojených národů proti nedovolené výrobě střelných zbraní a jejich součástí, dílů a střeliva a obchodování s nimi, který doplňuje Úmluvu Organizace spojených národů proti nadnárodnímu organizovanému zločinu (protokol OSN o střelných zbraních), a stanoví vývozní povolení, opatření pro dovoz a tranzit střelných zbraní, jejich součástí, dílů a střeliva (Úř. věst. L 94, 30.3.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/258/oj).