(SZBP) 2022/2319Rozhodnutí Rady (SZBP) 2022/2319 ze dne 25. listopadu 2022, o omezujících opatřeních vzhledem k situaci na Haiti
Publikováno: | Úř. věst. L 307, 28.11.2022, s. 135-141 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 28. listopadu 2022 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 28. listopadu 2022 | Nabývá účinnosti: | 28. listopadu 2022 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2022/2319 ze dne 25. listopadu 2022, o omezujících opatřeních vzhledem k situaci na Haiti (Úř. věst. L 307 28.11.2022, s. 135) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
L 47 |
50 |
15.2.2023 |
||
L 192 |
21 |
31.7.2023 |
||
L 2575 |
1 |
14.11.2023 |
||
L 290 |
1 |
15.1.2024 |
||
L 1804 |
1 |
25.6.2024 |
||
L 1968 |
1 |
16.7.2024 |
ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2022/2319
ze dne 25. listopadu 2022,
o omezujících opatřeních vzhledem k situaci na Haiti
Článek 1
Zakazuje se:
přímo či nepřímo poskytovat Haiti technickou pomoc, výcvik nebo jinou pomoc, včetně poskytování vyzbrojených žoldnéřů, související s poskytováním, výrobou, údržbou a používáním věcí uvedených v odstavci 1;
přímo či nepřímo poskytovat Haiti související finanční prostředky nebo finanční pomoc, zahrnující zejména dotace, půjčky a pojištění vývozního úvěru, jakož i pojištění a zajištění pro jakýkoli prodej, dodávku, převod nebo vývoz věcí uvedených v odstavci 1 nebo na poskytování související technické nebo jiné pomoci.
Zákazy uvedené v odstavcích 1 a 2 se nevztahují na:
dodávky, prodej, převod nebo vývoz věcí uvedených v odstavci 1 nebo poskytování technické pomoci, výcviku nebo jiné pomoci nebo poskytování finančních prostředků nebo finanční pomoci uvedených v odst. 2 písm. a) a b) OSN nebo misi schválené OSN nebo pro bezpečnostní jednotce působící pod velením haitské vlády, které jsou určeny k použití těmito subjekty nebo v koordinaci s nimi a jejichž výhradním účelem je prosazování cílů, jimiž jsou mír a stabilita na Haiti;
dodávky, prodej, převod nebo vývoz věcí uvedených v odstavci 1 nebo poskytování technické pomoci, výcviku nebo jiné pomoci nebo poskytování finančních prostředků nebo finanční pomoci uvedených v odst. 2 písm. a) a b), které byly předem schváleny Výborem pro sankce za účelem prosazování cílů, jimiž jsou mír a stabilita na Haiti.
Článek 1a
Zakazuje se:
přímo či nepřímo poskytovat technickou pomoc, výcvik nebo jinou pomoc, včetně poskytování vyzbrojených žoldnéřů, související s vojenskou činností nebo s poskytováním, údržbou nebo používáním jakýchkoli zbraní a souvisejícího materiálu přímo či nepřímo jakékoli osobě nebo subjektu uvedeným na seznamu v příloze II;
poskytovat finanční prostředky nebo finanční pomoc související s vojenskou činností, zahrnující zejména dotace, půjčky a pojištění vývozního úvěru, jakož i pojištění a zajištění pro jakýkoliv prodej, dodávku, převod nebo vývoz zbraní a souvisejícího materiálu nebo na poskytování související technické či jiné pomoci přímo či nepřímo jakékoli fyzické osobě nebo subjektu uvedeným na seznamu v příloze II.
Článek 2
Členské státy přijmou nezbytná opatření, aby zabránily ve vstupu na svá území nebo průjezd přes ně osobám označeným Výborem pro sankce za osoby, které jsou odpovědné nebo spoluodpovědné za činy, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Haiti, nebo se na nich přímo nebo nepřímo podílejí, přičemž jde mimo jiné o tyto činy:
přímá nebo nepřímá účast na trestné činnosti a násilí, do nichž jsou zapojeny ozbrojené skupiny a zločinecké sítě, které podporují násilí, včetně násilného náboru dětí těmito skupinami a sítěmi, únosů, obchodování s lidmi a pašování migrantů, vražd a sexuálního a genderově podmíněného násilí, nebo jejich podpora;
podpora nedovoleného obchodování se zbraněmi a souvisejícím materiálem a jejich odklonu nebo souvisejících nezákonných finančních toků;
jednání v zájmu nebo jménem nebo na pokyn nebo formou jiné podpory či financování jednotlivce nebo subjektu označeného v souvislosti s činností popsanou v písmenech a) a b), a to i prostřednictvím přímého nebo nepřímého využívání výnosů z organizované trestné činnosti, včetně výnosů z nedovolené výroby a obchodu s drogami a jejich prekursory pocházejícími z Haiti nebo procházejícími přes jeho území, obchodování s lidmi a převaděčství migrantů z Haiti nebo pašování zbraní na Haiti nebo z Haiti;
porušování zbrojního embarga, nebo přímé či nepřímé dodávky, prodej nebo převod zbraní nebo jakéhokoli souvisejícího materiálu ozbrojeným skupinám či zločineckým sítím na Haiti, jakož i příjem zbraní nebo jakéhokoli souvisejícího materiálu, nebo jakéhokoli technického poradenství, odborné přípravy či pomoci, včetně finančních prostředků a finanční pomoci, související s násilnými činnostmi ozbrojených skupin či zločineckých sítí na Haiti;
plánování, řízení nebo páchání činů, které porušují mezinárodní právo v oblasti lidských práv, nebo činů představujících porušování lidských práv, včetně poprav bez řádného soudu, včetně poprav žen a dětí, a páchání násilných činů, únosů, násilných zmizení nebo únosů za účelem výkupného na Haiti;
plánování, řízení nebo páchání činů zahrnujících sexuální a genderově podmíněné násilí, včetně znásilnění a sexuálního otroctví, na Haiti;
kladení překážek dodávkám humanitární pomoci na Haiti nebo přístupu k humanitární pomoci či její distribuci v této zemi;
útoky na personál nebo prostory misí a operací OSN na Haiti nebo poskytování podpory těmto útokům.
Seznam osob, na něž se vztahuje tento odstavec, je uveden ►M2 v příloze I ◄ .
Odstavec 1 se nepoužije, pokud Výbor pro sankce v jednotlivých případech rozhodne, že:
vstup nebo průjezd dotčené osoby je odůvodněn humanitární potřebou, včetně náboženské povinnosti,
výjimka by přispěla k cílům dosažení míru a stability na Haiti.
Článek 2a
Členské státy přijmou nezbytná opatření, aby zabránily vstupu na své území nebo průjezdu přes ně fyzickým osobám, které:
jsou odpovědné nebo spoluodpovědné za činy, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Haiti, nebo se na nich přímo nebo nepřímo podílejí, a které zahrnují tyto činy:
přímá nebo nepřímá účast na trestné činnosti a násilí zahrnující ozbrojené skupiny a zločinecké sítě, které podporují násilí, včetně násilného náboru dětí těmito skupinami a sítěmi, únosů, obchodování s lidmi a pašování migrantů, vražd a sexuálního a genderově podmíněného násilí, nebo jejich podpora;
podpora nedovoleného obchodování se zbraněmi a souvisejícím materiálem a jejich odklonu nebo souvisejících nezákonných finančních toků;
jednání v zájmu, jménem nebo na pokyn nebo formou jiné podpory či financování osoby nebo subjektu označených v souvislosti s činností popsanou v bodech i) nebo ii), a to i prostřednictvím přímého nebo nepřímého využívání výnosů z organizované trestné činnosti, včetně výnosů z nedovolené výroby a obchodu s drogami a jejich prekursory pocházejícími z Haiti nebo přes jeho území, obchodování s lidmi a převaděčství migrantů z Haiti nebo pašování zbraní na Haiti nebo z Haiti;
porušování zbrojního embarga, nebo přímé či nepřímé dodávky, prodej nebo převod zbraní nebo jakéhokoli souvisejícího materiálu ozbrojeným skupinám či zločineckým sítím na Haiti, jakož i příjem zbraní nebo jakéhokoli souvisejícího materiálu, nebo jakéhokoli technického poradenství, odborné přípravy či pomoci, včetně finančních prostředků a finanční pomoci, související s násilnými činnostmi ozbrojených skupin či zločineckých sítí na Haiti;
plánování, řízení nebo páchání činů, které porušují mezinárodní právo v oblasti lidských práv, nebo činů představujících porušování lidských práv, včetně poprav bez řádného soudu, zahrnující popravy žen a dětí, a páchání násilných činů, únosů, násilných zmizení nebo únosů za účelem výkupného na Haiti;
plánování, řízení nebo páchání činů zahrnujících sexuální a genderové násilí, včetně znásilnění a sexuálního otroctví, na Haiti;
kladení překážek dodávkám humanitární pomoci na Haiti nebo přístupu k humanitární pomoci či její distribuci v této zemi;
útoky na personál nebo prostory delegací Unie a diplomatických misí a operací členských států na Haiti nebo poskytování podpory těmto útokům;
narušují demokracii nebo právní stát na Haiti tím, že se dopouštějí závažných finančních deliktů ve vztahu k veřejným financím nebo nedovoleného vývozu kapitálu;
jsou spojené s fyzickými osobami označenými podle písmen a) a b) nebo podle čl. 2 odst. 1.
Seznam fyzických osob, na něž se vztahuje tento odstavec, je uveden v příloze II.
Odstavcem 1 nejsou dotčeny případy, kdy je členský stát vázán povinností mezinárodního práva:
jako hostitelská země mezivládní mezinárodní organizace;
jako hostitelská země mezinárodní konference svolané Organizací spojených národů nebo konané pod její záštitou;
podle mnohostranné dohody o výsadách a imunitách nebo
na základě smlouvy o smíru z roku 1929 (Lateránský pakt) uzavřené mezi Svatým stolcem (Vatikánským městským státem) a Itálií.
Článek 3
Zmrazují se veškeré finanční prostředky a hospodářské zdroje, které jsou ve vlastnictví nebo pod přímou nebo nepřímou kontrolou osob či subjektů označených Výborem pro sankce za osoby, které jsou odpovědné nebo spoluodpovědné za činy, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Haiti, nebo se na nich přímo nebo nepřímo podílejí, přičemž jde mimo jiné o tyto činy:
přímá nebo nepřímá účast na trestné činnosti a násilí, do nichž jsou zapojeny ozbrojené skupiny a zločinecké sítě, které podporují násilí, včetně násilného náboru dětí těmito skupinami a sítěmi, únosů, obchodování s lidmi a pašování migrantů, vražd a sexuálního a genderově podmíněného násilí, nebo jejich podpora;
podpora nedovoleného obchodování se zbraněmi a souvisejícím materiálem a jejich odklonu nebo souvisejících nezákonných finančních toků;
jednání v zájmu nebo jménem nebo na pokyn nebo formou jiné podpory či financování jednotlivce nebo subjektu označeného v souvislosti s činností popsanou v písmenech a) a b), a to i prostřednictvím přímého nebo nepřímého využívání výnosů z organizované trestné činnosti, včetně výnosů z nedovolené výroby a obchodu s drogami a jejich prekursory pocházejícími z Haiti nebo procházejícími přes jeho území, obchodování s lidmi a převaděčství migrantů z Haiti nebo pašování zbraní na Haiti nebo z Haiti;
porušování zbrojního embarga, nebo přímé či nepřímé dodávky, prodej nebo převod zbraní nebo jakéhokoli souvisejícího materiálu ozbrojeným skupinám či zločineckým sítím na Haiti, jakož i příjem zbraní nebo jakéhokoli souvisejícího materiálu, nebo jakéhokoli technického poradenství, odborné přípravy či pomoci, včetně finančních prostředků a finanční pomoci, související s násilnými činnostmi ozbrojených skupin či zločineckých sítí na Haiti;
plánování, řízení nebo páchání činů, které porušují mezinárodní právo v oblasti lidských práv, nebo činů představujících porušování lidských práv, včetně poprav bez řádného soudu, včetně poprav žen a dětí, a páchání násilných činů, únosů, násilných zmizení nebo únosů za účelem výkupného na Haiti;
plánování, řízení nebo páchání činů zahrnujících sexuální a genderově podmíněné násilí, včetně znásilnění a sexuálního otroctví, na Haiti;
kladení překážek dodávkám humanitární pomoci na Haiti nebo přístupu k humanitární pomoci či její distribuci v této zemi;
útoky na personál nebo prostory misí a operací OSN na Haiti nebo poskytování podpory těmto útokům,
nebo osob či subjektů jednajících jejich jménem nebo na jejich pokyn či subjektů jimi vlastněných či ovládaných.
Seznam označených osob a subjektů, na něž se vztahuje tento odstavec, je uveden ►M2 v příloze I ◄ .
Opatření uvedená v odstavcích 1 a 2 se nepoužijí na finanční prostředky a hospodářské zdroje, u nichž příslušný členský stát shledal, že jsou:
nezbytné k úhradě základních výdajů, včetně plateb za potraviny, nájemného nebo splátek hypotéky, plateb za léky a lékařskou péči, daní, pojistného a poplatků za veřejné služby,
určeny výlučně k úhradě přiměřených honorářů za odborné výkony a k náhradě výdajů vzniklých v souvislosti s poskytováním právních služeb nebo poplatků či nákladů na služby v souladu s vnitrostátními právními předpisy;
určeny výlučně k úhradě poplatků nebo nákladů na běžné vedení nebo správu zmrazených finančních prostředků, dalších finančních aktiv a hospodářských zdrojů,
za předpokladu, že dotčený členský stát oznámil Výboru pro sankce svůj úmysl ve vhodných případech povolit přístup k těmto finančním prostředkům, jiným finančním aktivům či hospodářským zdrojům a že Výbor pro sankce nevydá do pěti pracovních dnů od tohoto oznámení zamítavé rozhodnutí.
Opatření uvedená v odstavcích 1 a 2 se nepoužijí na finanční prostředky nebo hospodářské zdroje, u nichž příslušný členský stát shledal, že jsou:
nezbytné k úhradě mimořádných výdajů, pokud toto rozhodnutí dotčený členský stát oznámil Výboru pro sankce a tento výbor je schválil;
předmětem soudcovského, správního nebo rozhodčího zástavního práva, soudního nebo správního rozhodnutí nebo rozhodčího nálezu; v tomto případě mohou být finanční prostředky, jiná finanční aktiva a hospodářské zdroje použity k uspokojení pohledávek zajištěných takovým zástavním právem nebo být předmětem výkonu takového rozhodnutí či nálezu, pokud zástavní právo bylo zřízeno nebo rozhodnutí či nález vydány přede dnem, kdy osoba nebo subjekt byly zařazeny na seznam ►M2 v příloze I ◄ , pokud není ve prospěch osoby nebo subjektu označených Výborem pro sankce a pokud je členský stát tomuto výboru oznámil.
Odstavec 2 se nepoužije, jsou-li na zmrazené účty připsány:
úroky nebo jiné výnosy z těchto účtů; nebo
platby splatné na základě smluv, dohod nebo závazků, které vznikly přede dnem, od nějž se na tyto účty vztahují opatření podle odstavců 1 a 2,
pokud jsou veškeré takové úroky, jiné výnosy a platby zmrazeny a nadále se na ně vztahují opatření podle odstavce 1.
Odstavce 1 a 2 se nevztahují na poskytování, zpracování nebo vyplácení finančních prostředků, jiných finančních aktiv nebo hospodářských zdrojů či poskytování zboží a služeb nezbytných k zajištění včasného poskytnutí humanitární pomoci a provádění jiných činností, které podporují základní lidské potřeby, pokud takovou pomoc poskytují nebo jiné činnosti provádějí:
OSN, včetně jejích programů, fondů a dalších subjektů a orgánů, jakož i její specializované agentury a související organizace;
mezinárodní organizace;
humanitární organizace se statusem pozorovatele ve Valném shromáždění OSN a členové těchto humanitárních organizací;
dvoustranně nebo mnohostranně financované nevládní organizace, které se účastní plánů humanitární reakce OSN, plánů reakce na podporu uprchlíků, jiných výzev OSN nebo humanitárních uskupení, jež koordinuje Úřad OSN pro koordinaci humanitárních záležitostí (OCHA);
zaměstnanci, příjemci grantů, dceřiné společnosti nebo prováděcí partneři subjektů uvedených v písmenech a) až d), pokud jednají v těchto funkcích; nebo
jiní příslušní aktéři, které určil Výbor pro sankce.
Článek 3a
Veškeré finanční prostředky a hospodářské zdroje, které jsou ve vlastnictví nebo pod přímou či nepřímou kontrolou fyzických nebo právnických osob, subjektů či orgánů, jež:
jsou odpovědné nebo spoluodpovědné za činy, jež ohrožují mír, stabilitu a bezpečnost Haiti, nebo se na nich přímo nebo nepřímo podílejí, a které zahrnují tyto činy:
přímá nebo nepřímá účast na trestné činnosti a násilí zahrnující ozbrojené skupiny a zločinecké sítě, které podporují násilí, včetně násilného náboru dětí těmito skupinami a sítěmi, únosů, obchodování s lidmi a pašování migrantů, vražd a sexuálního a genderově podmíněného násilí, nebo jejich podpora;
podpora nedovoleného obchodování se zbraněmi a souvisejícím materiálem a jejich odklonu nebo souvisejících nezákonných finančních toků;
jednání v zájmu, jménem nebo na pokyn nebo formou jiné podpory či financování osoby nebo subjektu určených v souvislosti s činností popsanou v bodech i) nebo ii), a to i prostřednictvím přímého nebo nepřímého využívání výnosů z organizované trestné činnosti, včetně výnosů z nedovolené výroby a obchodu s drogami a jejich prekursory pocházejícími z Haiti nebo převáženými přes jeho území, z obchodování s lidmi a převaděčství migrantů z Haiti nebo pašování zbraní na Haiti nebo z Haiti;
porušování zbrojního embarga, nebo přímé či nepřímé dodávky, prodej nebo převod zbraní nebo jakéhokoli souvisejícího materiálu ozbrojeným skupinám či zločineckým sítím na Haiti, jakož i příjem zbraní nebo jakéhokoli souvisejícího materiálu, nebo jakéhokoli technického poradenství, odborné přípravy či pomoci, včetně finančních prostředků a finanční pomoci, související s násilnými činnostmi ozbrojených skupin či zločineckých sítí na Haiti;
plánování, řízení nebo páchání činů, které porušují mezinárodní právo v oblasti lidských práv, nebo činů představujících porušování lidských práv, včetně poprav bez řádného soudu, zahrnující popravy žen a dětí, a páchání násilných činů, únosů, násilných zmizení nebo únosů za účelem výkupného na Haiti;
plánování, řízení nebo páchání činů zahrnujících sexuální a genderové násilí, včetně znásilnění a sexuálního otroctví, na Haiti;
kladení překážek dodávkám humanitární pomoci na Haiti nebo přístupu k humanitární pomoci či její distribuci v této zemi;
útoky na personál nebo prostory delegací Unie a diplomatických misí a operací členských států na Haiti nebo poskytování podpory těmto útokům;
narušují demokracii nebo právní stát na Haiti tím, že se dopouštějí závažných finančních deliktů ve vztahu k veřejným financím nebo nedovoleného vývozu kapitálu nebo
jsou spojené s fyzickými nebo právnickými osobami, subjekty či orgány označenými podle písmen a) a b) nebo podle čl. 3 odst. 1,
se zmrazují.
Seznam fyzických nebo právnických osob, subjektů nebo orgánů, na něž se vztahuje tento odstavec, je uveden v příloze II.
Odchylně od odstavců 1 a 2 mohou příslušné orgány členských států povolit za podmínek, které považují za vhodné, uvolnění některých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů nebo zpřístupnění některých finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů, pokud shledají, že dotyčné finanční prostředky nebo hospodářské zdroje jsou:
nezbytné pro uspokojení základních potřeb fyzických nebo právnických osob, subjektů nebo orgánů zařazených na seznam uvedený v příloze II a rodinných příslušníků závislých na těchto fyzických osobách, včetně plateb za potraviny, plateb nájemného nebo splátek hypoték, plateb za léky a lékařskou péči a plateb daní, pojistného a poplatků za veřejné služby;
určené výlučně k úhradě přiměřených honorářů za odborné výkony a k náhradě výdajů vzniklých v souvislosti s poskytováním právních služeb;
určené výlučně k úhradě poplatků nebo nákladů na běžné vedení nebo správu zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů;
nezbytné pro úhradu mimořádných výdajů, pokud příslušný orgán oznámí nejméně dva týdny před udělením povolení příslušným orgánům ostatních členských států a Komisi důvody, proč se domnívá, že by mělo být zvláštní povolení uděleno nebo
určené k výplatě na účet nebo z účtu diplomatické či konzulární mise nebo mezinárodní organizace požívající výsad podle mezinárodního práva, pokud jsou tyto platby zamýšleny k oficiálním účelům diplomatické nebo konzulární mise či mezinárodní organizace.
Dotčený členský stát uvědomí ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle tohoto odstavce do dvou týdnů od udělení povolení.
Odchylně od odstavce 1 mohou příslušné orgány členských států povolit uvolnění některých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů nebo zpřístupnění některých finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů, jsou-li splněny tyto podmínky:
finanční prostředky nebo hospodářské zdroje jsou předmětem rozhodčího nálezu, který byl vydán před zařazením fyzické nebo právnické osoby, subjektu či orgánu uvedených v odstavci 1 na seznam v příloze II, nebo předmětem soudního či správního rozhodnutí vydaného v Unii nebo soudního rozhodnutí vykonatelného v dotčeném členském státě před tímto dnem či po něm,
finanční prostředky nebo hospodářské zdroje budou použity výlučně k uspokojení nároků zajištěných takovým nálezem či rozhodnutím nebo uznaných jako platné takovým nálezem či rozhodnutím, a to v mezích stanovených příslušnými právními předpisy, kterými se řídí práva osob uplatňujících takové nároky;
rozhodnutí nebo nález není ve prospěch fyzické nebo právnické osoby, subjektu či orgánu uvedených v příloze II a
uznání nálezu či rozhodnutí není v rozporu s veřejným pořádkem v dotčeném členském státě.
Dotčený členský stát uvědomí ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle tohoto odstavce do dvou týdnů od udělení povolení.
Odstavec 2 se nepoužije, jsou-li na zmrazené účty připsány:
úroky nebo jiné výnosy z těchto účtů;
platby splatné na základě smluv, dohod nebo závazků, které byly uzavřeny nebo vznikly přede dnem, od nějž se na tyto účty vztahují opatření podle odstavců 1 a 2 nebo
platby splatné na základě soudního či správního rozhodnutí nebo rozhodčího nálezu, které byly vydány v Unii nebo jsou vykonatelné v dotčeném členském státě,
pokud se na veškeré takové úroky, jiné výnosy a platby nadále vztahují opatření podle odstavce 1.
Odstavce 1 a 2 se nevztahují na poskytování, zpracování nebo vyplácení finančních prostředků, jiných finančních aktiv nebo hospodářských zdrojů či poskytování zboží a služeb nezbytných k zajištění včasného poskytnutí humanitární pomoci a provádění jiných činností, které podporují základní lidské potřeby, pokud takovou pomoc poskytují nebo jiné činnosti provádějí:
Organizace spojených národů, včetně jejích programů, fondů a dalších subjektů a orgánů, jakož i její specializované agentury a související organizace;
mezinárodní organizace;
humanitární organizace se statusem pozorovatele ve Valném shromáždění OSN a členové těchto humanitárních organizací;
dvoustranně nebo mnohostranně financované nevládní organizace, které se účastní plánů humanitární reakce OSN, plánů reakce na uprchlíky, jiných výzev Organizace spojených národů nebo humanitárních uskupení, jež koordinuje Úřad OSN pro koordinaci humanitárních záležitostí (OCHA);
zaměstnanci, příjemci grantů, dceřiné společnosti nebo prováděcí partneři subjektů uvedených v písmenech a) až d), pokud jednají v těchto funkcích; nebo
další vhodní aktéři určení Radou.“
Dotčený členský stát informuje ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle tohoto odstavce do dvou týdnů po jeho udělení.
Článek 4
Článek 5
Článek 6
Článek 7
Rada a vysoký představitel zpracovávají osobní údaje za účelem plnění svých úkolů podle tohoto rozhodnutí, zejména:
pokud jde o Radu, za účelem přípravy a provádění změn příloh I a II;
pokud jde o vysokého představitele, za účelem přípravy změn příloh I a II.
Článek 7a
Nebude uspokojen žádný nárok vyplývající ze smlouvy nebo transakce, jejichž plnění nebo uskutečnění bylo přímo nebo nepřímo, zcela nebo částečně dotčeno opatřeními uloženými tímto rozhodnutím, a to včetně nároků na náhradu škody nebo jiných nároků tohoto druhu, jako je nárok na kompenzaci nebo nárok vyplývající ze záruky, zejména nárok na prodloužení doby platnosti nebo vyplacení dluhopisů, záruk nebo příslibu odškodnění v jakékoli formě, zejména finančních záruk nebo příslibů finančního odškodnění, je-li vznesen:
označenou fyzickou nebo právnickou osobou, subjektem či orgánem uvedenými na seznamu v příloze II nebo
jakoukoliv fyzickou nebo právnickou osobou, subjektem či orgánem jednajícími prostřednictvím nebo jménem fyzické nebo právnické osoby, subjektu a orgánu uvedených v písmenu a).
Článek 8
Článek 9
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dnem vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
PŘÍLOHA I
Seznam osob uvedených v čl. 1 odst. 1, čl. 2 odst. 1 a čl. 3 odst. 1 a subjektů uvedených v čl. 1 odst. 1 a čl. 3 odst. 1
OSOBY
1. Jimmy CHERIZIER (také znám jako „Barbeque“) se podílí na činnostech, které ohrožují mír, bezpečnost a stabilitu Haiti, a naplánoval, řídil nebo spáchal činy, které představují závažné porušování lidských práv. Jimmy Cherizier je jedním z nejvlivnějších vůdců haitských gangů a vede alianci haitských gangů známou jako „G9 Family and Allies“.
Funkce: Bývalý policejní důstojník
Datum narození: 30. března 1977.
Místo narození: Port au Prince (Haiti)
Státní příslušnost: Haitská
Národní identifikační číslo: 001-843-989-7 (NIF – Haiti)
Adresa: 16, Imp Manius, Delmas 40 B, Port-au-Prince, Haiti
Datum zařazení na seznam OSN: 21. října 2022
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce:
V době, kdy Cherizier sloužil jako důstojník haitské národní policie (HNP), plánoval a podílel se na smrtícím útoku na civilisty ve čtvrti La Saline v Port-au-Prince v listopadu 2018. Při tomto útoku bylo zabito nejméně 71 lidí, zničeno přes 400 domů a ozbrojené gangy znásilnily nejméně sedm žen. V průběhu let 2018 a 2019 vedl Cherizier ozbrojené skupiny při koordinovaných brutálních útocích ve čtvrtích Port-au-Prince. V květnu 2020 vedl Cherizier ozbrojené gangy při pětidenním útoku v několika čtvrtích Port-au-Prince, při němž byli zabiti civilisté a zapáleny domy. Od 11. října 2022 Cherizier a jeho konfederace gangů „G9 Family and Allies“ aktivně blokují volný pohyb pohonných hmot z největšího haitského terminálu Varreux. Jeho činnost tak přímo přispívá k hospodářskému ochromení a humanitární krizi na Haiti.
2. Johnson ANDRE (také znám jako Izo). Zařazen na seznam podle bodu 15 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022), jak je dále upřesněn v bodě 16 písm. a), e), f) a g) uvedené rezoluce, za účelem uplatnění opatření uvedených v bodech 3 a 6 uvedené rezoluce.
Funkce: vůdce gangu 5 Segond
Datum narození: 1997
Místo narození: Port au Prince (Haiti)
Státní příslušnost: haitská
Datum zařazení na seznam OSN: 8. prosince 2023
Pohlaví: muž
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce:
Johnson Andre (také znám jako „Izo“) je hlavním vůdcem gangu 5 Segond a hraje stále významnější úlohu v rámci koalice gangů G-Pep (viz dokument OSN S/2023/674, bod 54). Pod vedením Andreho se gang 5 Segond zapojil do různých trestných činností, které ohrožují mír, bezpečnost a stabilitu Haiti, včetně znásilňování, vloupání, rabování, únosů, obchodu s drogami, obchodování se zbraněmi a bránění dodávkám humanitární pomoci (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 4). Haitská národní policie (HNP) po Andrem rovněž pátrá v souvislosti s trestnými činy včetně vraždy, únosu za účelem vymáhání výkupného, nezákonného držení palných zbraní, krádeží vozidel a krádeže zboží (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 11).
Andre má ambice expandovat a pomocí značných zdrojů získaných prostřednictvím nezákonných činností rozšířil v průběhu posledních tří let vliv gangu 5 Segond, jenž šíří násilí i v dalších částech Port-au-Prince (viz dokument OSN S/2023/674, bod 54). Gang kromě toho provedl útoky na veřejné instituce, včetně soudu prvního stupně, který byl v roce 2022 vyrabován a v současné době zůstává pod kontrolou gangu 5 Segond (viz dokument OSN S/2023/674, bod 29).
Andre využil námořní trasy pro dopravu podpory buňkám svého gangu, které působí na severu města (jakož i na podporu gangu Canaan); tuto oblast využívá jako strategickou základnu pro své operace, provádí únosy osob v oblastech Delmas, Bon Repos a Lilavois a rovněž se dopouští únosů nákladních vozidel a krádeže zboží. V období od 18. dubna do 23. června 2023 gang 5 Segond provedl čtyři útoky spojené s únosem více než 30 osob (viz dokument OSN S/2023/674, bod 64).
Operace gangu rovněž vážně narušily volný pohyb osob a vozidel po státních silnicích č. 1 a 2 a vzhledem k pirátství i volný pohyb na moři. V říjnu 2022 příslušníci gangu 5 Segond zintenzivnili únosy nákladních vozidel přepravujících kontejnery s vysoce hodnotným zbožím po státní silnici č. 1. Na státní silnici č. 2 v oblasti Martissant gang 5 Segond vymáhal peníze za ochranu (viz dokument OSN S/2023/674, bod 79). Byl tak omezen přístup ke strategickým místům a došlo k narušení místní ekonomiky a přístupu k potravinám a dalšímu kritickému zboží, včetně humanitární pomoci.
V listopadu 2022 gang 5 Segond zadržel na autobusové zastávce 38 rukojmí – 36 cestujících a dva řidiče dvou minibusů, které měly vyjet do Miragoâne. Ve videonahrávce Andre prohlásil, že tento únos byl reakcí na smrt jednoho z jeho mužů.
Gang 5 Segond zneužíval nestabilního bezpečnostního prostředí k získávání dalších příjmů z obchodu s drogami. Podle některých zdrojů byly drogy přepravovány přímo z Jižní Ameriky do oblasti Village de Dieu, někdy společně s palnými zbraněmi. V oblasti Village-de-Dieu má Izo podporu dalších gangů, jako jsou Canaan, Gran Grif a Kokorat San Ras, které se podílejí na přepravě drog do přístavu Port-de-Paix a dál za hranice země (viz dokument OSN S/2023/674, bod 121).
Skupina odborníků rovněž upozornila na případy znásilnění, jichž se gang 5 Segond dopustil (viz dokument OSN S/2023/674, bod 136).
3. Renel DESTINA (také znám jako Ti Lapli. Zařazen na seznam podle bodu 15 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022), jak je dále upřesněn v bodě 16 písm. a), e), f) a g) uvedené rezoluce, za účelem uplatnění opatření uvedených v bodech 3 a 6 uvedené rezoluce.
Funkce: vůdce gangu Grand Ravine
Datum narození: 11. června 1982
Místo narození: Haiti
Státní příslušnost: haitská
Datum zařazení na seznam OSN: 8. prosince 2023
Pohlaví: muž
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce:
Renel Destina (také znám jako „Ti Lapli“) je vůdcem gangu Grand Ravine a klíčovým spojencem Johnsona Andreho. Gang Grand Ravine, který má 300 členů a který je spojencem v rámci koalice G-Pep, byl zapojen do různých činností ohrožujících mír, bezpečnost a stabilitu na Haiti (viz dokument OSN S/2023/674, bod 65).
Pod vedením Destiny spáchal gang Grand Ravine závažné trestné činy včetně vraždy, znásilnění, ozbrojených loupeží, ničení majetku, únosů za účelem vymáhání výkupného, krádeží vozidel, únosů nákladních vozidel a krádeže zboží a rabování (viz dokument OSN S/2023/674, bod 136, příloha 4). Haitská národní policie po Destinovi rovněž pátrá v souvislosti s trestnými činy včetně vraždy, únosu nákladních vozidel, nezákonného držení zbraní a únosů za účelem vymáhání výkupného (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 18).
Od konce roku 2022 se gang snažil rozšířit svou územní kontrolu nad čtvrtěmi Carrefour-Feuilles a Savanne Pistache, přičemž se dopouštěl trestných činů proti místním obyvatelům a páchal soustavné útoky na haitskou národní policii, včetně zabíjení, loupeží, znásilňování, rabování a vypalování obydlí a útoky na policisty. Ve dnech 4. a 14. srpna 2023 byli zabiti dva policisté. Dne 14. srpna 2023 gang Grand Ravine zaútočil na místní rozvodnu elektrické energie a vyřadil ji z provozu. Dne 15. srpna 2023 uprchlo ze čtvrtí Carrefour-Feuilles a Savane pistache 4 972 osob, což představuje přibližně 1 020 domácností (viz dokument OSN S/2023/674, bod 65). Dne 24. května 2023 zabili ozbrojenci z gangu Grand Ravine při útoku ve čtvrti Carrefour-Feuilles školáka (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 40).
Podle tiskové zprávy ministerstva spravedlnosti ze dne 7. listopadu 2022 byl Destina obviněn z únosu amerického občana, který byl spáchán v únoru 2021. Oběť únosu byla zadržována přibližně 14 dnů a v průběhu této doby jí bylo denně vyhrožováno střelnou zbraní; rodina oběti se zatím snažila získat obnos požadovaný za propuštění.
Podle článku, který dne 22. října 2020 zveřejnil Haitian Times, Destina prostřednictvím rozhlasového vysílání oznámil, že dne 18. října 2020 unesl Wolfa Halla, ředitele loterijní společnosti Titi Loto & T-Sound Lottery.
Gang Grand Ravine navíc ovládl oblast podél státní silnice č. 2 (NR2) spojující Port-au-Prince s jihem země s cílem získávat příjmy z vymáhání peněz za ochranu, únosů nákladních vozidel, pašování a dalších nezákonných činností (viz dokument OSN S/2023/674, bod 79). Byl tak omezen přístup ke strategickým místům a došlo k narušení místní ekonomiky a přístupu k potravinám a dalšímu kritickému zboží, včetně humanitární pomoci.
4. Wilson JOSEPH (také znám jako Lanmo San Jou). Zařazen na seznam podle bodu 15 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022), jak je dále upřesněn v bodě 16 písm. a), b), d) a e) uvedené rezoluce, za účelem uplatnění opatření uvedených v bodech 3 a 6 uvedené rezoluce.
Funkce: vůdce gangu 400 Mawozo
Datum narození: 28. února 1993
Místo narození: Haiti
Státní příslušnost: haitská
Datum zařazení na seznam OSN: 8. prosince 2023
Pohlaví: muž
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce:
Wilson Joseph (také znám jako „Lanmo San Jou“) je vůdcem gangu 400 Mawozo, který je aktivní v metropolitní oblasti Port-au-Prince, zejména v obci Croix-des-Bouquets, a je součástí koalice gangů G-Pep (viz dokument OSN S/2023/674, oddíl III část A. odst. 2.3).
Wilson Joseph je odpovědný – přímo nebo prostřednictvím příkazů členům gangu – za porušování lidských práv a za trestné činy, mimo jiné za útoky na bezbranné osoby s následkem smrti a zranění, narušování nebo bránění humanitární pomoci (např. poskytování zdravotnických služeb), znásilňování (včetně znásilňování nezletilých), nábor dětí, loupeže, rabování a ničení veřejného majetku, jako jsou věznice a policejní stanice, únosy osob a únosy nákladních vozidel (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 4). Tyto útoky vedly k velkému počtu vnitřně vysídlených osob. Haitská národní policie po Josephovi rovněž pátrá v souvislosti s trestnými činy včetně vraždy, pokusu o vraždu, krádeží vozidel a únosů (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 20).
Dne 24. července 2022 členové gangu 400 Mawozo zabili policejního komisaře v obci Croix-des-Bouquets a zohavili jeho tělesné ostatky (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 6). V únoru 2023 oznámilo středisko Higgins Brothers Surgicenter for Hope in Fonds Parisien, které se nachází v oblasti ovládané gangem 400 Mawozo, že v uplynulých dvou letech došlo opakovaně k případům střelby, loupežného přepadení a únosu personálu – chirurgů, lékařů a dalších zdravotníků – na cestě do práce (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 44). Joseph je rovněž zapojen do rozsáhle medializovaného případu únosu, ke kterému došlo v říjnu 2021, kdy bylo na Haiti uneseno 17 zahraničních křesťanských misionářů a rodinných příslušníků, včetně pěti nezletilých osob (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 32).
Gang 400 Mawozo se aktivně podílí na nedovoleném obchodování se zbraněmi a střelivem (viz dokument OSN S/2023/674, bod 104). Několik členů gangu, o nichž je známo, že jsou odpovědní za nedovolené obchodování se zbraněmi a střelivem, bylo zatčeno haitskou národní policií, mimo jiné 26. dubna 2022 v Malpasse a 14. května 2022 v Nippes na jihozápadě země (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 32). V květnu 2022 byli tři haitští státní příslušníci a jeden občan Spojených států obviněni z nedovoleného obchodování s palnými zbraněmi na Haiti ve prospěch gangu 400 Mawozo (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 32).
5. Vitelhomme INNOCENT. Zařazen na seznam podle bodu 15 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2653 (2022), jak je dále upřesněn v bodě 16 písm. a), e) a f) uvedené rezoluce, za účelem uplatnění opatření uvedených v bodech 3 a 6 uvedené rezoluce.
Funkce: vůdce gangu Kraze Barye
Datum narození: 27. března 1986
Místo narození: Port au Prince (Haiti)
Státní příslušnost: haitská
Národní identifikační číslo: Haiti 004-341-263-3
Adresa: 64, Soisson, Tabarre 49, Port-au-Prince
Datum zařazení na seznam OSN: 8. prosince 2023
Pohlaví: muž
Další informace z popisné části odůvodnění zařazení na seznam poskytnuté Výborem pro sankce:
Vitelhomme Innocent je vůdcem gangu Kraze Barye, který se stal jedním z nejvlivnějších gangů v metropolitní oblasti Port-au-Prince a disponuje rostoucím počtem bojovníků a poloautomatických zbraní (viz dokument OSN S/2023/674, bod 66). Innocent byl zapojen do činností, které ohrožují mír, bezpečnost a stabilitu Haiti.
Pod vedením Innocenta se gang Krazye Barye dopustil porušování lidských práv, včetně znásilňování a vražd, náboru dětí a únosů za účelem vymáhání výkupného, jakož i dalších trestných činů, jako jsou ozbrojené loupeže, ničení majetku, krádeže vozidel a zábor půdy (viz dokument OSN S/2023/674, bod 141, příloha 4). Haitská národní policie po Innocentovi rovněž pátrá v souvislosti s trestnými činy včetně vraždy, pokusu o vraždu, znásilnění, ozbrojené loupeže a únosu (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 19).
Gang Kraze Barye opakovaně cílil své útoky na haitskou národní policii, což vedlo k zabití několika policistů a materiálním škodám na policejních stanicích. Terčem útoků Innocentova gangu byli v uplynulých třech letech opakovaně i obyvatelé obcí Petion-Ville, Kenscoff, Tabarre, Croix-des-Bouquets a Delmas; tyto útoky přispěly k vysídlení tisíců lidí. Innocent se nadále dopouští útoků na policii a obyvatelstvo, včetně záboru půdy a ničení majetku, zabíjení, rabování, krádeží a únosů vlivných osob (viz dokument OSN S/2023/674, bod 66).
V červenci 2023 pokračoval gang Kraze Barye v útocích, zabíjení a znásilňování obyvatel obcí Fort-Jacques, Truitiera a Dumornaye. K 10. srpnu 2023 vedly útoky gangu Kraze Barye k vysídlení přibližně 2 000 osob, včetně 229 nezletilých osob (viz dokument OSN S/2023/674, bod 151).
Innocent provedl cílené únosy významných osob, mimo jiné regionálního ředitele Národního přístavního úřadu v přístavu Cap-Haïtien, ředitele soukromé televizní stanice „Route des Freres“, ředitele „Radio Commerciale d’Haiti“ a známého novináře a bývalého předsedy prozatímní volební komise (viz dokument OSN S/2023/674, příloha 22). Innocent byl obviněn v souvislosti s ozbrojeným únosem dvou občanů USA na Haiti, který byl spáchán v říjnu 2022, přičemž jeden z rukojmí byl během incidentu zabit (tisková zpráva, United States Attorney’s Office, District of Columbia, 24. října 2023).
PŘÍLOHA II
Seznam fyzických osob uvedených v čl. 2a odst. 1 a čl. 3a odst. 1
Seznam právnických osob, subjektů či orgánů uvedených v čl. 3a odst. 1
( 1 ) Rozhodnutí Rady (SZBP) 2021/38, ze dne 15. ledna 2021, kterým se stanoví společný přístup týkající se prvků certifikátů konečného uživatele pro účely vývozu ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně (Úř. věst. L 14, 18.1.2021, s. 4).
( 2 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 258/2012 ze dne 14. března 2012 , kterým se provádí článek 10 protokolu Organizace spojených národů proti nedovolené výrobě střelných zbraní a jejich součástí, dílů a střeliva a obchodování s nimi, který doplňuje Úmluvu Organizace spojených národů proti nadnárodnímu organizovanému zločinu (protokol OSN o střelných zbraních), a stanoví vývozní povolení, opatření pro dovoz a tranzit palných zbraní, jejich součástí, dílů a střeliva (Úř. věst. L 94, 30.3.2012, s. 1).
( 3 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).