(EU) 2020/1167Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2020/1167 ze dne 6. srpna 2020 o schválení technologie použité v účinném 48voltovém motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem pro použití v konvenčních spalovacích motorech a některých hybridních elektrických osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech jako inovativní technologie podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 258, 7.8.2020, s. 15-26 | Druh předpisu: | Prováděcí rozhodnutí |
Přijato: | 7. srpna 2020 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 27. srpna 2020 | Nabývá účinnosti: | 27. srpna 2020 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/1167 ze dne 6. srpna 2020 o schválení technologie použité v účinném 48voltovém motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem pro použití v konvenčních spalovacích motorech a některých hybridních elektrických osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech jako inovativní technologie podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 (Úř. věst. L 258 7.8.2020, s. 15) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2021/488 ze dne 22. března 2021, |
L 100 |
15 |
23.3.2021 |
|
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2022/252 ze dne 21. února 2022, |
L 41 |
33 |
22.2.2022 |
Opraveno:
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/1167
ze dne 6. srpna 2020
o schválení technologie použité v účinném 48voltovém motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem pro použití v konvenčních spalovacích motorech a některých hybridních elektrických osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech jako inovativní technologie podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631
(Text s významem pro EHP)
Článek 1
Inovativní technologie
Technologie používaná v účinném 48voltovém motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem se schvaluje jako inovativní technologie ve smyslu článku 11 nařízení (EU) 2019/631 vzhledem k tomu, že na snížení CO2 dosažené jejím prostřednictvím se pouze částečně vztahuje standardní zkušební postup stanovený v nařízení (EU) 2017/1151, a pod podmínkou, že předmětná technologie splňuje tyto podmínky:
inovativní technologií jsou vybavena osobní vozidla (M1) nebo lehká užitková vozidla (N1) s těmito vlastnostmi:
vozidla poháněná motory s vnitřním spalováním (vozidla s konvenčním spalovacím motorem) schopná provozu na benzin, naftu, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo ethanol (E85) nebo kombinaci těchto paliv;
hybridní elektrická vozidla s jiným než externím nabíjením schopná provozu na paliva uvedená v bodě i), u nichž lze použít nekorigované hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 podle bodu 1.1.4 dodatku 2 dílčí přílohy 8 k příloze XXI nařízení (EU) 2017/1151.
její účinnost, která je výsledkem účinnosti 48voltového motorgenerátoru a účinnosti 48 V/12 V DC/DC měniče a je stanovena podle bodu 2.3 přílohy, činí alespoň
73,8 % u vozidel s motorem poháněným benzinem nebo E85 kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;
73,4 % u vozidel s motorem poháněným benzinem nebo E85 přeplňovaným turbodmychadlem;
74,2 % u vozidel s naftovým motorem;
74,6 % u vozidel s motorem poháněným LPG kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;
74,1 % u vozidel s motorem poháněným LPG přeplňovaným turbodmychadlem;
76,3 % u vozidel s motorem poháněným CNG kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;
75,7 % u vozidel s motorem poháněným CNG přeplňovaným turbodmychadlem.
Článek 2
Žádost o certifikaci snížení emisí CO2
Článek 3
Certifikace snížení emisí CO2
Je-li inovativní technologie instalována v dvoupalivovém vozidle nebo ve vozidle flex-fuel, zaznamená schvalovací orgán certifikované snížení emisí CO2 takto:
u dvoupalivového vozidla s pohonem na benzin a plynná paliva hodnotu snížení emisí CO2 s ohledem na LPG nebo CNG;
u vozidla flex-fuel s pohonem na benzin a E85 hodnotu snížení emisí CO2 s ohledem na benzin.
Článek 4
Kód ekologické inovace
Článek 5
Vstup v platnost
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
PŘÍLOHA
Metoda pro stanovení snížení emisí CO2 dosaženého pomocí technologie použité v účinném 48voltovém motorgenerátoru ve spojení se 48 V/12 V DC/DC měničem pro konvenční spalovací motory a některé hybridní elektrické osobní automobily a lehká užitková vozidla
1. ÚVOD
Tato příloha stanoví metodu pro určení snížení emisí CO2 (oxid uhličitý) při použití účinného 48voltového motorgenerátoru (dále jen „48voltový motorgenerátor“) ve spojení se 48 V/12 V DC/DC měničem (dále jen „48 V/12 V DC/DC měnič“) ve vozidlech kategorie M1 nebo N1, jak je uvedeno v čl. 1 písm. a).
2. STANOVENÍ ÚČINNOSTÍ
Účinnost 48voltového motorgenerátoru a 48 V/12 V DC/DC měniče se stanoví zvlášť, jak je uvedeno v bodech 2.1 a 2.2. Výsledné hodnoty se v souladu s bodem 2.3 použijí jako vstup pro výpočet celkové účinnosti 48voltového motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem.
2.1. Účinnost 48voltového motorgenerátoru
Účinnost 48voltového motorgenerátoru se stanoví v souladu s normou ISO 8854:2012, přičemž je třeba zohlednit následující upřesnění.
Výrobce poskytne schvalovacímu orgánu důkazy, že rozmezí otáček 48voltového motorgenerátoru jsou stejná jako rozmezí otáček uvedená v tabulce 1 nebo tabulce 1a nebo jim jsou rovnocenná.
Účinnost 48voltového motorgenerátoru se určí na základě měření v každém provozním bodě uvedeném v tabulce 1 nebo tabulce 1a.
Intenzita proudu 48voltového motorgenerátoru odpovídá v každém provozním bodě polovině jmenovitého proudu. V každém provozním bodě se napětí a výstupní proud 48voltového motorgenerátoru musí při měření udržovat na konstantní úrovni, přičemž v případě napětí se jedná o hodnotu 52 V.
Je-li motorgenerátor namontován v osobních automobilech nebo lehkých užitkových vozidlech, které splňují požadavky stanovené v čl. 1 písm. a) bodě ii), a je připojen přímo ke vstupnímu hřídeli převodovky, tj. jako integrovaný startér-generátor, otáčky a frekvence provozních bodů se stanoví v souladu s tabulkou 1a.
Tabulka 1
Provozní bod i |
Doba do stabilizace [s] |
Otáčky
|
Frekvence provozních bodů
|
1 |
1 200 |
1 800 |
0,25 |
2 |
1 200 |
3 000 |
0,40 |
3 |
600 |
6 000 |
0,25 |
4 |
300 |
10 000 |
0,10 |
Tabulka 1a
Provozní body
Provozní bod i |
Doba do stabilizace [s] |
Otáčky ni [min-1] |
Frekvence provozních bodů hi |
1 |
1 200 |
950 |
0,30 |
2 |
1 200 |
1 250 |
0,50 |
3 |
600 |
1 550 |
0,16 |
4 |
300 |
1 850 |
0,04 |
Účinnost 48voltového motorgenerátoru v každém provozním bodě i[%] se vypočítá podle vzorce 1.
Vzorec 1
kde pro každý operační bod i
Ui |
je napětí [V]; |
Ii |
je intenzita proudu [A]; |
Μi |
je točivý moment [Nm]; |
ni |
jsou otáčky [min-1]. |
V každém provozním bodě se měření musí provádět v nepřetržitém sledu nejméně pětkrát a účinnost se vypočte pro každé z těchto měření, přičemž j je index odkazující na jednu sérii měření.
V každém provozním bodě se vypočte průměr těchto účinností
Účinnost 48voltového motorgenerátoru[%] se vypočítá podle vzorce 2.
Vzorec 2
kde
|
je průměrná účinnost 48voltového motorgenerátoru určená v provozním bodě i [%] |
hi |
je frekvence provozního bodu i podle tabulky 1. |
2.2. Účinnost 48 V/12 V DC/DC měniče
Účinnost 48 V/12 V DC/DC měniče se stanoví za těchto podmínek:
Jmenovitý výkon 48 V/12 V DC/DC měniče je stálý výstupní výkon certifikovaný dodavatelem v souladu s požadavky uvedenými v normě ISO 8854:2012.
Účinnost 48 V/12 V DC/DC měniče[%] se vypočte z měření intenzity proudu a napětí podle vzorce 3.
Vzorec 3
kde
|
je vstupní napětí, které je stanoveno na 52 [V] |
|
je intenzita proudu měřená na straně vstupu [A] |
|
je výstupní napětí, které je stanoveno na 14,3 [V] |
|
je intenzita proudu měřená na straně výstupu, která by se měla rovnat jmenovitému výkonu 48 V/12 V DC/DC měniče vydělenému výstupním napětím [A] |
Měření a výpočty účinnosti se musí provádět v nepřetržitém sledu nejméně pětkrát (5×).
Průměr těchto účinností poté představuje účinnost 48 V/12 V DC/DC měniče[%].
2.3. Kombinovaná účinnost
Účinnost 48voltového motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem[%] se vypočítá podle vzorce 4.
Vzorec 4
: |
je účinnost 48voltového motorgenerátoru, jak je určena v bodě 2.1 [%] |
|
je účinnost 48 V/12 V DC/DC měniče, jak je určena v bodě 2.2 [%] |
3. VÝPOČET SNÍŽENÍ EMISÍ CO2
3.1. Úspora mechanického příkonu
Rozdíl[W] mezi úsporou mechanického příkonu při použití 48voltového motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem za reálných podmíneka úsporou mechanického příkonu při použití 48voltového motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem za podmínek schvalování typuse vypočítá podle vzorce 5.
Vzorec 5
kde
se vypočítá podle vzorce 6 apodle vzorce 7.
Vzorec 6
Vzorec 7
kde
|
je účinnost 48voltového motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem, jak je určena v bodě 2.3 [%] |
|
je příkon za „reálných“ podmínek, který činí 750 W |
|
je příkon za podmínek „schvalování typu“, který činí 350 W |
|
je účinnost referenčního alternátoru, která činí 67 % |
3.2. Výpočet snížení emisí CO2
Snížení emisí CO2 dosažené pomocí 48voltového motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničemse vypočítá podle vzorce 8.
Vzorec 8
kde
|
je rozdíl mezi úsporou mechanického příkonu za reálných podmínek a úsporou mechanického příkonu za podmínek schvalování typu podle bodu 3.1 |
|
je průměrná rychlost jízdy v jízdním cyklu WLTP, která činí 46,6 km/h |
|
je spotřeba na efektivní výkon podle tabulky 2 [l/kWh] |
CF |
je přepočítací koeficient podle tabulky 3 |
Tabulka 2
Spotřeba na účinný výkon
Typ motoru |
Spotřeba na účinný výkon (VPe) [l/kWh] |
Benzinový/E85 |
0,264 |
Benzinový/E85 s turbodmychadlem |
0,280 |
Naftový |
0,220 |
LPG |
0,342 |
LPG s turbodmychadlem |
0,363 |
|
Spotřeba na účinný výkon (VPe) [m3/kWh] |
CNG (G20) |
0,259 |
CNG (G20) s turbodmychadlem |
0,275 |
Tabulka 3
Přepočítací koeficient podle paliva (CF)
Typ paliva |
Přepočítací koeficient (CF) [g CO2/l] |
Benzin/E85 |
2 330 |
Nafta |
2 640 |
LPG |
1 629 |
|
Přepočítací koeficient (CF) [gCO2/m3] |
CNG (G20) |
1 795 |
3.3. Výpočet nejistoty snížení emisí CO2
Nejistota snížení emisí CO2 vypočítaná podle bodu 3.2 musí být vyčíslena.
Za tímto účelem jsou třeba následující výpočty.
Zaprvé, směrodatná odchylka účinnosti 48voltového motorgenerátoru v každém provozním bodě[%] se vypočítá podle vzorce 9.
Vzorec 9
kde
|
je počet měření j provedených v každém provozním bodě i pro 48voltový účinný motorgenerátor, jak je uvedeno v bodě 2.1 |
|
je účinnost 48voltového motorgenerátoru vypočítaná pro individuální měření j v provozním bodě i, jak je uvedeno v bodě 2.1 [%] |
|
je průměrná účinnost 48voltového motorgenerátoru vypočítaná pro provozní bod i, jak je uvedeno v bodě 2.1 [%] |
Dále, směrodatná odchylka účinnosti 48voltového motorgenerátoru[%] se vypočítá podle vzorce 10.
Vzorec 10
kde
|
se určí podle vzorce 9 [%] |
hi |
je frekvence provozního bodu i podle tabulky 1. |
Směrodatná odchylka účinnosti 48 V/12 V DC/DC měniče[%] se poté vypočítá podle vzorce 11.
Vzorec 11
kde
L |
je počet měření l provedených pro 48 V/12 V DC/DC měnič, jak je uvedeno v bodě 2.2. |
|
je účinnost 48 V/12 V DC/DC měniče vypočítaná pro individuální měření l, jak je uvedeno v bodě 2.2 [%] |
|
je účinnost 48 V/12 V DC/DC měniče, jak je uvedeno v bodě 2.2 [%] |
Nakonec se nejistota snížení emisí CO2 48 voltového motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem vypočítá podle vzorce 12 a nesmí překročit 30 % snížení emisí CO2.
Vzorec 12
kde
|
je příkon za „reálných“ podmínek, který činí 750 W |
|
je příkon za podmínek „schvalování typu“, který činí 350 W |
|
je celková účinnost 48voltového motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem, jak je určena v bodě 2.3 [%] |
|
je spotřeba na efektivní výkon podle tabulky 2 [l/kWh] |
|
je přepočítací koeficient podle paliva podle tabulky 3 |
|
je průměrná rychlost jízdy v jízdním cyklu WLTP, která činí 46,6 km/h |
|
je směrodatná odchylka účinnosti 48voltového motorgenerátoru určená podle vzorce 10 [%] |
|
je účinnost 48voltového motorgenerátoru, jak je určena v bodě 2.1 [%] |
|
je směrodatná odchylka účinnosti 48 V/12 V DC/DC měniče určená podle vzorce 11 [%] |
|
je účinnost 48 V/12 V DC/DC měniče, jak je určena v bodě 2.2 [%] |
3.4. Zaokrouhlování
Snížení emisí CO2 vypočítané podle bodu 3.2 a nejistota snížení emisí CO2 vypočítaná podle bodu 3.3 musí být zaokrouhleny nahoru na nejvýše dvě desetinná místa.
Všechny hodnoty použité při výpočtu snížení emisí CO2 lze použít buď nezaokrouhlené, nebo se musí zaokrouhlit nahoru a vyjádřit na co nejmenší počet desetinných míst, díky čemuž bude úroveň maximálního celkového dopadu (tj. kombinovaného dopadu všech zaokrouhlených hodnot) na snížení nižší než 0,25 g CO2/km.
3.5. Kontrola minimálního limitu snížení emisí CO2
Schvalovací orgán zajistí, že každé vozidlo vybavené 48voltovým motorgenerátorem ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem splňuje kritérium minimálního limitu, jak je uvedeno v čl. 9 odst. 1 písm. b) prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 a prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014.
Při ověřování toho, zda je kritérium minimálního limitu splněno, schvalovací orgán podle vzorce 13 zohlední snížení emisí CO2 podle bodu 3.2, nejistotu podle bodu 3.3 a případně korekční koeficient CO2 v případě kladného hmotnostního rozdílu (Δm) mezi 48voltovým motorgenerátorem ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem a referenčním alternátorem.
Pro účely korekce kladného hmotnostního rozdílu se hmotnost referenčního alternátoru stanoví na 7 kg.
Výrobce poskytne schvalovacímu orgánu informace o hmotnosti 48voltového motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem, a to tak, jak jsou certifikovány dodavatelem.
Vzorec 13
kde
MT |
je 0,5 g CO2/km, jak je uvedeno v čl. 9 odst. 1 písm. b) prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 a prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014. |
|
je snížení emisí CO2, jak je uvedeno v bodě 3.2 |
|
je nejistota snížení emisí CO2, jak je uvedeno v bodě 3.3 |
|
je korekční koeficient CO2 v případě kladného hmotnostního rozdílu (Δm) [kg] mezi 48voltovým motorgenerátorem ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem a referenčním alternátorem, vypočítaný podle tabulky 4: |
Tabulka 4
Korekční koeficient CO2 v důsledku dodatečné hmotnosti
Benzinový motor/E85 (ΔCO2mP) [g CO2/km] |
0,0277•Δm |
Naftový motor (ΔCO2mD) [g CO2/km] |
0,0383•Δm |
LPG (ΔCO2mLPG) [g CO2/km] |
0,0251•Δm |
CNG (ΔCO2mCNG(G20)) [g CO2/km] |
0,0209•Δm |
4. CERTIFIKACE SNÍŽENÍ EMISÍ CO2
Snížení emisí CO2, které musí být schvalovacím orgánem certifikováno v souladu s článkem 11 prováděcích nařízení (EU) č. 725/2011 nebo (EU) č. 427/2014[g CO2/km], je snížení vypočítané podle vzorce 14. Snížení emisí CO2 se zaznamená do certifikátu schválení typu, a to pro každé vozidlo vybavené 48voltovým motorgenerátorem ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem.
Vzorec 14
kde
|
je snížení emisí CO2 stanovené podle vzorce 8 v bodě 3.2 |
|
je nejistota snížení emisí CO2 48voltového motorgenerátoru ve spojení s 48 V/12 V DC/DC měničem vypočítaná podle vzorce 12 v bodě 3.3 |