(SZBP) 2020/489Rozhodnutí Rady (SZBP) 2020/489 ze dne 2. dubna 2020 o jmenování zvláštního zástupce Evropské unie pro dialog mezi Bělehradem a Prištinou a pro další regionální otázky týkající se západního Balkánu
Publikováno: | Úř. věst. L 105, 3.4.2020, s. 3-6 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 21. září 2020 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 2. dubna 2020 | Nabývá účinnosti: | 2. dubna 2020 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2020/489 ze dne 2. dubna 2020 (Úř. věst. L 105 3.4.2020, s. 3) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
L 308 |
4 |
22.9.2020 |
||
L 96 |
13 |
19.3.2021 |
||
L 190 |
131 |
19.7.2022 |
||
L 270 |
92 |
18.10.2022 |
||
L 2085 |
1 |
29.7.2024 |
ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2020/489
ze dne 2. dubna 2020
o jmenování zvláštního zástupce Evropské unie pro dialog mezi Bělehradem a Prištinou a pro další regionální otázky týkající se západního Balkánu
Článek 1
Zvláštní zástupce Evropské unie
Pan Miroslav LAJČÁK je jmenován zvláštním zástupcem Evropské unie (dále jen „zvláštní zástupce EU“) pro dialog mezi Bělehradem a Prištinou a pro další otázky týkající se západního Balkánu na období od 2. dubna 2020 do 31. března 2021.
Mandát pana Miroslava LAJČÁKA jako zvláštního zástupce EU pro dialog mezi Bělehradem a Prištinou a pro další otázky týkající se západního Balkánu se prodlužuje do 31. srpna 2022.
Mandát pana Miroslava LAJČÁKA jako zvláštního zástupce EU pro dialog mezi Bělehradem a Prištinou a pro další otázky týkající se západního Balkánu se prodlužuje do 31. srpna 2024.
Mandát pana Miroslava LAJČÁKA jako zvláštního zástupce EU pro dialog mezi Bělehradem a Prištinou a pro další otázky týkající se západního Balkánu se prodlužuje do 31. ledna 2025.
Rada může po posouzení Politickým a bezpečnostním výborem a na návrh vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku (dále jen „vysoký představitel“) rozhodnout o prodloužení nebo o dřívějším ukončení mandátu zvláštního zástupce EU.
Článek 2
Politické cíle
Mandát zvláštního zástupce EU vychází v souladu se stávajícími politikami Unie z těchto politických cílů Unie na západním Balkánu:
především dosáhnout komplexní normalizace vztahů mezi Srbskem a Kosovem, která je klíčová na jejich evropské cestě;
posílit vytváření dobrých sousedských vztahů a podporovat rovněž usmíření;
posílit viditelnost a účinnost Unie prostřednictvím veřejné diplomacie;
přispívat vhodným způsobem k jednotě, konzistentnosti a účinnosti opatření Unie na západním Balkánu.
Článek 3
Mandát
K dosažení uvedených politických cílů se zvláštnímu zástupci EU uděluje mandát:
pokud jde o klíčové aspekty mandátu, jménem vysokého představitele usnadňovat v úzké spolupráci s členskými státy dialog mezi Bělehradem a Prištinou a usilovat o komplexní normalizaci vztahů mezi Srbskem a Kosovem* prostřednictvím uzavření právně závazné dohody, která se bude zabývat v souladu s mezinárodním právem všemi nevyřešenými otázkami mezi stranami a přispěje ke stabilitě v regionu; monitorovat činnost stran související s prováděním předchozích dohod dosažených v rámci dialogu zprostředkovaného EU a podle potřeby při této činnosti napomáhat;
usilovat dále, tam kde je to vhodné, o zlepšení dobrých sousedských vztahů a podporovat usmíření mezi partnery na západním Balkánu, a pomáhat tak překonat zátěž minulosti;
aktivně se podílet na posilování účinnosti a viditelnosti Unie na západním Balkánu prostřednictvím veřejné diplomacie a informovat, tam kde je to vhodné, o hodnotách Unie a její širší agendě pro daný region a tyto hodnoty a agendu podporovat, a přispívat tak k širšímu porozumění a podpoře témat týkajících se Unie;
pracovat koordinovaným a soudržným způsobem v souladu s veškerým úsilím Unie a jejími komplexními politikami týkajícími se regionu, jakož i s delegacemi nebo zastoupeními Unie, a zejména s dalšími zvláštními zástupci EU působícími na západním Balkánu, a udržovat úzké kontakty s členskými státy;
podporovat činnost vysokého představitele a činnosti Unie v regionu.
Článek 4
Provádění mandátu
Článek 5
Financování
Finanční referenční částka určená na krytí výdajů souvisejících s mandátem zvláštního zástupce EU v období od 1. dubna 2021 do 31. srpna 2022 činí 2 580 000 EUR.
Finanční referenční částka určená na krytí výdajů souvisejících s mandátem zvláštního zástupce EU v období od 1. září 2022 do 31. ledna 2025 činí 6 650 000 EUR.
Článek 6
Sestavení a složení týmu
Článek 7
Výsady a imunity zvláštního zástupce EU a členů jeho týmu
Výsady, imunity a další záruky zvláštního zástupce EU a členů jeho týmu nezbytné pro naplnění a řádné působení mise se podle potřeby dohodnou s hostitelskými stranami. Členské státy a ESVČ poskytují za tímto účelem veškerou nezbytnou podporu.
Článek 8
Bezpečnost utajovaných informací EU
Zvláštní zástupce EU a členové jeho týmu dodržují bezpečnostní zásady a minimální bezpečnostní normy stanovené rozhodnutím Rady 2013/488/EU ( 1 ).
Článek 9
Přístup k informacím a logistická podpora
Článek 10
Bezpečnost
V souladu s politikou Unie pro bezpečnost personálu vyslaného mimo Unii při provádění operací podle hlavy V Smlouvy přijme zvláštní zástupce EU v souladu se svým mandátem a s ohledem na bezpečnostní situaci v oblasti své působnosti veškerá rozumně proveditelná opatření k zajištění bezpečnosti veškerého personálu, který je mu přímo podřízen, zejména tím, že:
na základě pokynů ESVČ vypracuje konkrétní bezpečnostní plán zahrnující zvláštní fyzická, organizační a procedurální bezpečnostní opatření, řízení bezpečných přesunů personálu do oblasti působnosti a uvnitř této oblasti, jakož i řízení bezpečnostních událostí, a dále pohotovostní plán a evakuační plán mise;
zajistí, aby byl veškerý personál vyslaný mimo Unii pojištěn pro případ zvýšeného rizika, jak vyžaduje situace v oblasti působnosti;
zajistí, aby všichni členové týmu zvláštního zástupce EU, kteří mají být vysláni mimo Unii, včetně najatého místního personálu, prošli před příjezdem nebo bezprostředně po příjezdu do oblasti působnosti náležitým bezpečnostním školením na základě stupně rizika, které pro oblast vyhodnotí ESVČ;
zajistí, aby byla provedena veškerá schválená doporučení vydaná na základě pravidelných posouzení bezpečnosti, a předkládá vysokému představiteli, Radě a Komisi písemné zprávy o provádění těchto doporučení a o dalších bezpečnostních otázkách v rámci zprávy o pokroku a zprávy o provádění mandátu.
Článek 11
Podávání zpráv
Zvláštní zástupce EU pravidelně podává zprávy vysokému představiteli a Politickému a bezpečnostnímu výboru. Podle potřeby podává zprávy rovněž pracovním skupinám Rady. Pravidelné zprávy jsou rozesílány prostřednictvím sítě COREU. Dále může zvláštní zástupce EU podávat zprávy i Radě pro zahraniční věci. Zvláštní zástupce EU se může podílet na podávání informací Evropskému parlamentu.
Článek 12
Koordinace a soudržnost
Článek 13
Přezkum
Provádění tohoto rozhodnutí a jeho soulad s jinými iniciativami Unie v regionu podléhají pravidelnému přezkumu. ►M5 Zvláštní zástupce EU předkládá Radě, vysokému představiteli a Komisi pravidelné zprávy o pokroku a do 1. ledna 2025 předloží závěrečnou souhrnnou zprávu o provádění mandátu. ◄
Článek 14
Vstup v platnost
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dnem přijetí.
( 1 ) Rozhodnutí Rady 2013/488/EU ze dne 23. září 2013 o bezpečnostních pravidlech na ochranu utajovaných informací EU (Úř. věst. L 274, 15.10.2013, s. 1).