(EU) 2020/174Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2020/174 ze dne 6. února 2020 o schválení technologie použité ve 12voltových účinných alternátorech používaných v některých osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech jako inovativní technologie podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 35, 7.2.2020, s. 13-22 | Druh předpisu: | Prováděcí rozhodnutí |
Přijato: | 6. února 2020 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 27. února 2020 | Nabývá účinnosti: | 27. února 2020 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/174 ze dne 6. února 2020 o schválení technologie použité ve 12voltových účinných alternátorech používaných v některých osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech jako inovativní technologie podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 (Úř. věst. L 035 7.2.2020, s. 13) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2021/488 ze dne 22. března 2021, |
L 100 |
15 |
23.3.2021 |
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/174
ze dne 6. února 2020
o schválení technologie použité ve 12voltových účinných alternátorech používaných v některých osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech jako inovativní technologie podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631
(Text s významem pro EHP)
Článek 1
Inovativní technologie
Technologie použitá ve 12voltových účinných alternátorech určených k přeměně mechanické energie na elektrickou energii se schvaluje jako inovativní technologie ve smyslu článku 11 nařízení (EU) 2019/631 vzhledem k tomu, že se na ni nevztahuje standardní zkušební postup stanovený v nařízení (EU) 2017/1151, a pod podmínkou, že inovativní technologie splňuje tyto podmínky:
touto technologií jsou vybaveny osobní automobily (M1) a lehká užitková vozidla (N1) se spalovacími motory schopná provozu na benzin, naftu, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo ethanol (E85) nebo kombinaci těchto paliv;
technologie se používá výhradně pro nabíjení baterie vozidla a k napájení elektrického systému vozidla při chodu spalovacího motoru;
má účinnost, tj. míru přeměny z mechanické energie na elektrickou energii, nejméně:
73,8 % u vozidel s motorem poháněným benzinem nebo E85 kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;
73,4 % u vozidel s motorem poháněným benzinem nebo E85 přeplňovaným turbodmychadlem;
74,2 % u vozidel s naftovým motorem;
74,6 % u vozidel s motorem poháněným LPG kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;
74,1 % u vozidel s motorem poháněným LPG přeplňovaným turbodmychadlem;
76,3 % u vozidel s motorem poháněným CNG kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;
75,7 % u vozidel s motorem poháněným CNG přeplňovaným turbodmychadlem.
Článek 2
Žádost o certifikaci snížení emisí CO2
Článek 3
Certifikace snížení emisí CO2
Je-li inovativní technologie instalována v dvoupalivovém vozidle nebo ve vozidle flex-fuel, zaznamená schvalovací orgán certifikované snížení emisí CO2 takto:
u dvoupalivového vozidla s pohonem na benzin a plynná paliva hodnotu snížení emisí CO2 s ohledem na LPG nebo CNG;
u vozidla flex-fuel s pohonem na benzin a E85 hodnotu snížení emisí CO2 s ohledem na benzin.
Článek 4
Kód ekologické inovace
Článek 5
Vstup v platnost
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
PŘÍLOHA
Metodika pro určení snížení emisí CO2 u 12voltového účinného alternátoru v osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech poháněných spalovacím motorem [splňující podmínky stanovené v článku 1 odkazem na celosvětově harmonizovaný zkušební postup pro lehká vozidla]
1. ÚVOD
Aby bylo možné určit snížení emisí CO2, které lze přičíst použití 12voltového účinného alternátoru v osobním automobilu a lehkém užitkovém vozidle, které jsou poháněny spalovacím motorem, je třeba stanovit:
zkušební podmínky;
zkušební zařízení;
postup stanoveni celkové účinnosti;
postup stanovení snížení emisí CO2;
postup stanovení nejistoty snížení emisí CO2.
2. SYMBOLY, PARAMETRY A JEDNOTKY
Latinské symboly
|
– |
snížení emisí CO2 [g CO2/km] |
CO2 |
– |
oxid uhličitý |
CF |
– |
přepočítací koeficient (l/100 km) – (g CO2/km) [gCO2/l] podle tabulky 3 |
h |
– |
frekvence podle tabulky 1 |
I |
– |
intenzita proudu, při které se měření provádí [A] |
m |
– |
počet měření na vzorek |
M |
– |
točivý moment [Nm] |
n |
– |
otáčky [min-1] podle tabulky 1 |
P |
– |
výkon (W) |
sηEI |
– |
směrodatná odchylka účinnosti ekologicky inovativního alternátoru [%] |
|
– |
střední směrodatná odchylka účinnosti ekologicky inovativního alternátoru [%] |
|
– |
směrodatná odchylka celkového snížení emisí CO2 [g CO2/km] |
U |
– |
zkušební napětí, při kterém se měření provádí [V] |
v |
– |
průměrná rychlost jízdy při celosvětově harmonizovaném zkušebním cyklu pro lehká vozidla (WLTC) [km/h] |
VPe |
– |
spotřeba na efektivní výkon [l/kWh] podle tabulky 2 |
|
– |
citlivost vypočteného snížení emisí CO2 vzhledem k účinnosti ekologicky inovativního alternátoru |
Řecké symboly
Δ |
– |
rozdíl |
η |
– |
účinnost referenčního alternátoru [%] |
ηEI |
– |
účinnost účinného alternátoru [%] |
|
– |
průměrná účinnost ekologicky inovativního alternátoru v provozním bodě i [%] |
Dolní indexy
Index i je odkazem na provozní bod.
Index j je odkazem na měření vzorku.
EI |
– |
ekologicky inovativní |
m |
– |
mechanický |
RW |
– |
reálné podmínky |
TA |
– |
podmínky schvalování typu |
B |
– |
referenční stav |
3. ZKUŠEBNÍ PODMÍNKY
Zkušební podmínky musí splňovat požadavky stanovené v normě ISO 8854:2012 ( 1 ).
4. ZKUŠEBNÍ ZAŘÍZENÍ
Zkušební zařízení musí být v souladu se specifikacemi normy ISO 8854:2012 (1) .
5. MĚŘENÍ A URČOVÁNÍ ÚČINNOSTI
Účinnost 12voltového účinného alternátoru se určí v souladu s normou ISO 8854:2012 (1) , s výjimkou prvků uvedených v tomto odstavci.
Měření se provádějí v různých provozních bodech i podle tabulky 1. Intenzita proudu alternátoru je definována jako polovina jmenovitého proudu za všechny provozní body. Pro každou rychlost je nutné udržovat konstantní napětí a výstupní proud alternátoru; u napětí se jedná o hodnotu 14,3 V.
Tabulka 1
Provozní bod i |
Doba do stabilizace [s] |
Otáčky ni [min-1] |
Frekvence hi |
1 |
1 200 |
1 800 |
0,25 |
2 |
1 200 |
3 000 |
0,40 |
3 |
600 |
6 000 |
0,25 |
4 |
300 |
10 000 |
0,10 |
Účinnost se vypočte podle vzorce 1.
Vzorec 1
Všechna měření účinnosti se musí provádět nejméně pětkrát (5) po sobě. Je třeba vypočítat průměr měření v každém provozním bodě ().
Účinnost ekologicky inovativního alternátoru (ηEI) se vypočte podle vzorce 2.
Vzorec 2
Účinný alternátor přináší úsporu mechanického příkonu za reálných podmínek (ΔPmRW) a podmínek schvalování typu (ΔPmTA) podle vzorce 3.
Vzorec 3
ΔPm = ΔPmRW - ΔPmTA
Úspora mechanického příkonu za reálných podmínek (ΔPmRW) se vypočte podle vzorce 4 a úspora mechanického příkonu za podmínek schvalování typu (ΔPmTA) podle vzorce 5.
Vzorec 4
Vzorec 5
kde:
PRW |
: |
příkon za reálných podmínek [W], který činí 750 W |
PTA |
: |
příkon za podmínek schvalování typu [W], který činí 350 W |
ηB |
: |
účinnost referenčního alternátoru [%], která činí 67 % |
6. VÝPOČET SNÍŽENÍ EMISÍ CO2
Snížení emisí CO2 dosažené pomocí účinného alternátoru se vypočte podle vzorce 6.
Vzorec 6
kde:
v |
: |
průměrná rychlost jízdy v cyklu WLTC [km/h], která činí 46,60 km/h |
VPe |
: |
spotřeba na efektivní výkon podle níže uvedené tabulky 2: |
Tabulka 2
Spotřeba na efektivní výkon
Typ motoru |
Spotřeba na efektivní výkon (VPe) [l/kWh] |
Benzinový/E85 |
0,264 |
Benzinový/E85 s turbodmychadlem |
0,280 |
Naftový |
0,220 |
LPG |
0,342 |
LPG s turbodmychadlem |
0,363 |
|
Spotřeba na efektivní výkon (VPe) [m3/kWh] |
CNG (G20) |
0,259 |
CNG (G20) s turbodmychadlem |
0,275 |
CF: koeficient podle níže uvedené tabulky 3
Tabulka 3
Přepočítací koeficient podle paliva (CF)
Typ paliva |
Přepočítací koeficient (CF) [g CO2/l] |
Benzin/E85 |
2 330 |
Nafta |
2 640 |
LPG |
1 629 |
|
Přepočítací koeficient (CF) [gCO2/m3] |
CNG (G20) |
1 795 |
7. VÝPOČET STATISTICKÉ CHYBY
Ve výsledcích zkušební metody se vyčíslí statistické chyby způsobené měřeními. Pro každý provozní bod se vypočte směrodatná odchylka podle vzorce 7.
Vzorec 7
Směrodatná odchylka účinnosti účinného alternátoru (sηEI) se vypočte podle vzorce 8:
Vzorec 8
Směrodatná odchylka účinnosti alternátoru (sηEI) vede k chybě ve snížení emisí CO2 (). Tato chyba se vypočte podle vzorce 9:
Vzorec 9
8. STATISTICKÁ VÝZNAMNOST
Pro každý typ, variantu a verzi vozidla vybaveného účinným alternátorem je třeba prokázat, že chyba ve snížení emisí CO2 vypočtená podle vzorce 9 není vyšší než rozdíl mezi celkovým snížením emisí CO2 a minimálním limitem snížení emisí uvedeným v čl. 9 odst. 1 nařízení (EU) č. 725/2011 (viz vzorec 10).
Vzorec 10
kde:
MT |
: |
minimální limit [g CO2/km] |
|
: |
celkové snížení emisí CO2 [g CO2/km] |
|
: |
směrodatná odchylka celkového snížení emisí CO2 [g CO2/km] |
|
: |
korekční koeficient CO2 v důsledku kladného hmotnostního rozdílu mezi účinným alternátorem a referenčním alternátorem. se vypočte podle tabulky 4: |
Tabulka 4
Korekční koeficient CO2 v důsledku dodatečné hmotnosti
Benzinový motor/E85 (ΔCO2mP) [g CO2/km] |
0,0277•Δm |
Naftový motor (ΔCO2mD) [g CO2/km] |
0,0383•Δm |
LPG (ΔCO2mLPG) [g CO2/km] |
0,0251•Δm |
CNG (ΔCO2mCNG(G20)) [g CO2/km] |
0,0209•Δm |
V tabulce 4 „Δm“ představuje dodatečnou hmotnost v důsledku vybavení účinným alternátorem. Jedná se o kladný rozdíl mezi hmotností účinného alternátoru a hmotností referenčního alternátoru. Hmotnost referenčního alternátoru je 7 kg. Výrobce musí k hodnocení dodatečné hmotnosti schvalovacímu orgánu předložit ověřenou dokumentaci.
9. ZKUŠEBNÍ A HODNOTICÍ ZPRÁVA
Tato zpráva zahrnuje:
10. ÚČINNÝ ALTERNÁTOR URČENÝ K MONTÁŽI DO VOZIDEL
Schvalovací orgán certifikuje snížení emisí CO2 na základě měření, která se provádějí u účinného alternátoru a u referenčního alternátoru za použití zkušební metody stanovené v této příloze. Pokud je snížení emisí CO2 pod limitem uvedeným v čl. 9 odst. 1, použije se čl. 11 odst. 2 druhý pododstavec nařízení (EU) č. 725/2011.
( 1 ) ISO 8854:2012 Silniční vozidla – Alternátory s regulátory – Metody zkoušení a všeobecné požadavky.
Referenční číslo ISO 8854:2012, norma zveřejněna 1. 6. 2012.