2013/730/SZBPRozhodnutí Rady 2013/730/SZBP ze dne 9. prosince 2013 na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na odzbrojení a kontrolu zbraní v jihovýchodní Evropě v rámci strategie EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi
Publikováno: | Úř. věst. L 332, 11.12.2013, s. 19-30 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 9. prosince 2013 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 9. prosince 2013 | Nabývá účinnosti: | 9. prosince 2013 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
ROZHODNUTÍ RADY 2013/730/SZBP ze dne 9. prosince 2013 (Úř. věst. L 332 11.12.2013, s. 19) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
L 300 |
19 |
17.11.2015 |
ROZHODNUTÍ RADY 2013/730/SZBP
ze dne 9. prosince 2013
na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na odzbrojení a kontrolu zbraní v jihovýchodní Evropě v rámci strategie EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi
Článek 1
1. Za účelem provádění strategie EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi a prosazování míru a bezpečnosti budou mít činnosti vyvíjené za podpory Unie v rámci projektu zaměřeného na omezení hrozby nedovoleného šíření ručních palných a lehkých zbraní v jihovýchodní Evropě a obchodování s nimi tyto konkrétní cíle:
Unie bude tento projekt, jehož podrobný popis je uveden v příloze, financovat.
Článek 2
1. Za provádění tohoto rozhodnutí odpovídá vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku (dále jen „vysoký představitel“).
2. Technickým prováděním projektu uvedeného v článku 1 je pověřeno středisko SEESAC.
3. Středisko SEESAC plní své úkoly pod vedením vysokého představitele. Za tímto účelem uzavře vysoký představitel s Rozvojovým programem OSN, jednajícím jménem střediska SEESAC, nezbytná ujednání.
Článek 3
1. Finanční referenční částka pro provádění projektu financovaného Unií, jak je uvedeno v článku 1, činí 5 127 650 EUR. Celkový odhadovaný rozpočet celého programu činí 14 335 403 EUR. Program bude společně financovat Unie, Ministerstvo zahraničních věcí Norského království a příjemce.
2. Výdaje financované referenční částkou stanovenou v odstavci 1 jsou spravovány v souladu s postupy a pravidly, kterými se řídí rozpočet Unie.
3. Na řádnou správu výdajů uvedených v odstavci 1 dohlíží Komise. Za tímto účelem uzavře s Rozvojovým programem OSN, jednajícím jménem střediska SEESAC, nezbytnou dohodu. Tato dohoda stanoví, že středisko SEESAC zajistí odpovídající zviditelnění příspěvku Unie úměrné jeho výši.
4. Komise bude usilovat o uzavření dohody uvedené v odstavci 3 co nejdříve po vstupu tohoto rozhodnutí v platnost. Informuje Radu o veškerých obtížích v tomto procesu a o dni uzavření uvedené dohody.
Článek 4
1. Vysoký představitel podává Radě zprávy o provádění tohoto rozhodnutí, založené na řádných čtvrtletních zprávách vypracovaných střediskem SEESAC. Rada na základě těchto zpráv provádí hodnocení.
2. Komise podává zprávy o finančních aspektech projektu podle článku 1.
Článek 5
1. Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dnem přijetí.
2. Použitelnost tohoto rozhodnutí končí 36 měsíců po dni uzavření dohody podle čl. 3 odst. 3. Pozbývá však platnosti šest měsíců ode dne jeho vstupu v platnost, nebude-li v této lhůtě uzavřena uvedená dohoda.
PŘÍLOHA
Příspěvek Evropské unie na projekt střediska SEESAC zaměřený na omezení hrozby nedovoleného šíření ručních palných a lehkých zbraní v jihovýchodní Evropě a obchodování s nimi
1. Úvod a cíle
Vzhledem k rozsáhlému hromadění zásob ručních palných a lehkých zbraní a střeliva v jihovýchodní Evropě, které je pro tuto oblast typické, k nedostatku zabezpečených skladů a přetrvávajícím nepostačujícím kapacitám pro jejich plné zabezpečení si země tohoto regionu zasluhují zvláštní pozornost, neboť představují významnou výzvu pro strategii Evropské unie pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi. Nedílnou součástí úsilí Unie o dosažení cílů strategie je tedy i nadále podporovat boj proti hrozbě, již představuje šíření ručních palných a lehkých zbraní v jihovýchodní Evropě a z této oblasti a související obchodování s těmito zbraněmi.
Celkovým cílem projektu je prosazovat mezinárodní mír a bezpečnost prostřednictvím trvalé podpory úsilí o omezení hrozby, kterou představuje rozsáhlé hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně v jihovýchodní Evropě a nedovolené obchodování s nimi. Konkrétně se v rámci projektu omezí nadbytečné zásoby ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně; zlepší zabezpečení skladů; zdokonalí sledování zbraní prostřednictvím lepší registrace a označování, jakož i posílí předávání informací a poznatků o hrozbě, již představují ruční palné a lehké zbraně, a související zvyšování informovanosti. Program rovněž přispěje ke stabilitě v jihovýchodní Evropě tím, že bude probíhat v rámci Rady pro regionální spolupráci (RCC).
V souladu s uvedenou strategií je cílem tohoto návazného projektu, který vychází zejména z úspěšného provádění rozhodnutí Rady 2010/179/SZBP, dále posílit vnitrostátní systémy kontroly a nadále podporovat multilateralismus za účelem vyvinutí regionálních mechanismů zaměřených na boj proti dodávce a destabilizujícímu šíření ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně. V zájmu zajištění komplexnějšího regionálního rozměru se v rámci tohoto návazného projektu zapojí do regionálních procesů zaměřených na kontrolu ručních palných a lehkých zbraní i Moldavská republika a Kosovo ( *1 ), aby se zaručil skutečně ucelený regionální přístup s dlouhodobým dopadem a udržitelností.
2. Výběr prováděcí agentury a koordinace s dalšími příslušnými iniciativami zaměřenými na financování
Středisko SEESAC je společnou iniciativou Rozvojového programu OSN (UNDP) a Rady pro regionální spolupráci (RCC, která nahradila Pakt o stabilitě pro jihovýchodní Evropu), a je tedy kontaktním místem pro činnosti související s ručními palnými a lehkými zbraněmi. Středisko SEESAC jakožto výkonná složka regionálního prováděcího plánu pro jihovýchodní Evropu zaměřeného na boj proti šíření ručních palných a lehkých zbraní spolupracuje již více než 11 let se zúčastněnými stranami z jednotlivých států jihovýchodní Evropy při uplatňování uceleného přístupu ke kontrole ručních palných a lehkých zbraní tím, že provádí rozsáhlou škálu činností, včetně: kampaní zaměřených na zvyšování informovanosti a sběr ručních palných a lehkých zbraní; řízení zásob těchto zbraní; snižování počtu nadbytečných zbraní; posílení schopností v oblasti označování a sledování, jakož i dokonalejší kontroly vývozu zbraní. Při provádění regionálních aktivit, do nichž bylo zapojeno mnoho zúčastněných stran a které probíhaly v politickém a hospodářském kontextu společném pro všechny země v regionu, a při zajišťování vlastní odpovědnosti regionu a dlouhodobé udržitelnosti příslušných opatření tak středisko SEESAC získalo jedinečné schopnosti a zkušenosti a zavedlo se jako hlavní regionální orgán v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní.
Středisko SEESAC navázalo komunikaci na bilaterální i multilaterální úrovni se všemi příslušnými aktéry a organizacemi. Rovněž působí jako sekretariát regionální řídící skupiny zabývající se problematikou ručních palných a lehkých zbraní v jihovýchodní Evropě. Také je členem řídícího výboru iniciativy zaměřené na regionální přístup ke snižování zásob (RASR) a v minulosti tomuto výboru předsedalo. Středisko SEESAC je pravidelně zváno, aby se účastnilo všech příslušných regionálních fór, jako jsou výroční zasedání ministrů spravedlnosti a vnitra zemí EU a západního Balkánu; proces NATO týkající se strukturální výměny informací o ručních palných a lehkých zbraních či proces na úrovni ministrů obrany ze zemí jihovýchodní Evropy (SEDM). Disponuje rozsáhlou sítí formálních i neformálních partnerství s organizacemi, jako je RACVIAC (Regionální středisko pro kontrolu zbraní, verifikaci a poskytování pomoci) – Středisko pro bezpečnostní spolupráci a Fórum OBSE pro bezpečnostní spolupráci (FSC). V rámci Koordinační akce OSN pro ruční palné zbraně (CASA) i dalších mechanismů jsou pořádána pravidelná koordinační zasedání s dalšími agenturami OSN, jako je Úřad OSN pro drogy a kriminalitu (UNODC) či Úřad OSN pro otázky odzbrojení (UNODA). Středisko SEESAC se tedy stalo regionálním centrem pro celou škálu otázek souvisejících s reformou bezpečnostního sektoru, se zvláštním zaměřením na kontrolu ručních palných a lehkých zbraní a řízení zásob zbraní. Středisko SEESAC se sídlem v Bělehradě v současné době působí po celé jihovýchodní Evropě a vyvíjí činnost v Albánii, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře, Chorvatsku, Moldavské republice, Srbsku a Bývalé jugoslávské republice Makedonii. Vlastní odpovědnost regionu zajišťuje Rada pro regionální spolupráci a regionální řídící skupina pro ruční palné a lehké zbraně, v jejímž rámci poskytují zástupci všech států jihovýchodní Evropy strategické poradenství ohledně činností střediska SEESAC a předkládají iniciativy v této oblasti a žádosti o tyto činnosti.
Ukázalo se, že řešení společných problémů prostřednictvím regionálních iniciativ je pro jihovýchodní Evropu přínosné nejen z hlediska sdílení zásadních informací a prosazování zdravé regionální soutěže, kterou podněcuje, ale především proto, že uplatňováním uceleného přístupu přispívá k dosažení stálých a snadno měřitelných výsledků. Zapojení střediska SEESAC do všech příslušných regionálních procesů a iniciativ (jako je proces SEDM, iniciativa RASR a středisko RACVIAC) umožňuje včasnou a otevřenou výměnu informací, získávání poznatků o situaci a předvídavost, jež zajistí, aby se prováděné činnosti nepřekrývaly, odpovídaly potřebám jednotlivých států a regionů a reagovaly na měnící se trendy.
Středisko SEESAC vychází při svých činnostech ze shromážděných základních údajů a jeho činnost je podmíněna potvrzením a politickou podporou, jež udělí zúčastněné strany z jednotlivých států. Středisko bylo při provádění činností plánovaných v rámci jeho předchozích projektů financovaných Evropskou unií velmi úspěšné a dosáhlo udržitelných výsledků projektu tím, že rozvinulo a posílilo odpovědnost jednotlivých států za příslušné projekty a činnosti, prosazovalo regionální koordinaci, předávání zkušeností a sdílení osvědčených postupů, jakož i výzkum na regionální úrovni. Díky svým odborným znalostem v oblasti ručních palných a lehkých zbraní a velmi dobré znalosti regionálních záležitostí a příslušných zúčastněných stran je středisko nejvhodnějším partnerem pro provádění této konkrétní činnosti.
Projekt rovněž doplňuje souběžnou iniciativu střediska SEESAC zaměřenou na kontrolu převodů zbraní, jejímž cílem je posílit způsobilost ke kontrole obchodu se zbraněmi prostřednictvím lepší transparentnosti a regionální spolupráce ( 1 ). Pokud jde zejména o Bosnu a Hercegovinu, projekt rovněž doplňuje další dva projekty, jimiž jsou:
Pokud jde o další země, na něž se tento projekt vztahuje, středisko SEESAC bude koordinovat svou činnost s touto mezinárodní pomocí:
Středisko SEESAC udržuje pravidelný kontakt s OBSE, NATO a organizací Norwegian Peoples Aid, jakož i s dalšími příslušnými aktéry v zájmu zajištění doplňkovosti činnosti, včasného provedení opatření a nákladově efektivního využívání zdrojů.
3. Popis projektu
V rámci projektu se bude potírat nedovolený obchod s ručními palnými a lehkými zbraněmi a střelivem pro ně, a tím bude dosažena větší bezpečnost a stabilita v jihovýchodní Evropě i mimo tuto oblast. Projekt přímo přispěje k provádění bezpečnostní strategie EU, strategie EU v oblasti ručních palných a lehkých zbraní, akčního programu OSN, mezinárodního nástroje pro sledování, protokolu OSN o střelných zbraních a konkrétně posílí regionální spolupráci při boji proti hrozbě, již představuje šíření ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně. Výsledkem projektu bude zejména:
Zeměpisnou oblastí působnosti projektu je jihovýchodní Evropa, přičemž přímými příjemci projektu jsou Albánie, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Kosovo (*1) , Moldavská republika, Srbsko a Bývalá jugoslávská republika Makedonie.
3.1. Lepší zabezpečení zásob zdokonalením infrastruktury a rozvojem kapacit
Cíl
Posílením bezpečnostních opatření a řízení zásob ve skladech konvenčních zbraní a střeliva v Albánii, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře, Kosovu (*1) , Moldavské republice, Srbsku a Bývalé jugoslávské republice Makedonii se omezí hrozba šíření ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a nedovoleného obchodování s nimi.
Popis
Úspěšné provádění rozhodnutí Rady 2010/179/SZBP na základě přístupu s dvojím zaměřením: 1) na lepší zabezpečení skladů ve třech zemích ( *2 ) a 2) na budování kapacit, pokud jde o zaměstnance pověřené řízením zásob ( *3 ), vedlo k výraznému zlepšení bezpečnostních opatření a omezení rizika nežádoucího šíření zásob ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně. Druhá fáze projektu, která bude vycházet z dosažených výsledků, dále zlepší zabezpečení skladů zbraní a střeliva v jihovýchodní Evropě tím, že poskytne další technickou pomoc a podporu v oblasti infrastruktury v souladu s mezinárodními osvědčenými postupy a normami. Prostřednictvím činností v rámci projektu bude poskytnuta podpora ministerstvu obrany Albánie, Bosny a Hercegoviny, Černé Hory, Moldavské republiky a Bývalé jugoslávské republiky Makedonie, jakož i ministerstvu vnitra Kosova (*1) , Srbské republiky a Bývalé jugoslávské republiky Makedonie, a to tím, že bude zajištěno a nainstalováno vybavení nezbytné pro zabezpečení zásob zbraní a střeliva. V případě potřeby bude rovněž poskytnuta odborná příprava pro zaměstnance odpovědné za řízení zásob. Sklady, jejichž zabezpečení bude zlepšeno, budou vybírány na základě vyhodnocení priorit a podle bezpečnostního rizika, které představují.
V rámci projektu jsou plánovány konkrétně tyto činnosti:
Výsledky projektu a ukazatele provádění projektu:
Výsledkem projektu bude větší bezpečnost v jihovýchodní Evropě, neboť se omezí riziko nedovoleného obchodu tím, že se:
3.2 Snižování zásob ničením ručních palných a lehkých zbraní a střeliva
Cíl
Zvýšit bezpečnost a omezit riziko šíření tím, že sníží množství nadbytečných konvenčních zbraní a střeliva ve skladech.
Popis
Projekt vychází z úspěšných výsledků předchozí fáze, během níž byl proveden dohled nad zničením celkového počtu 78 366 zbraní (45 275 v Srbsku a 33 091 v Chorvatsku), a jeho cílem je dále snížit množství nadbytečných ručních palných a lehkých zbraní v držení státních orgánů i civilistů, a omezit tak riziko odklonění těchto zbraní nebo nedovoleného obchodu s nimi. V rámci projektu bude zničeno až 165 000 ručních palných a lehkých zbraní, přičemž různé činnosti související s likvidací zbraní budou prováděny v těchto zemích:
Pokud jde o Albánii, k výsledkům dosaženým při ničení nadbytečného střeliva v držení ministerstva obrany se musí přiřadit i úspěchy dosažené při ničení ručních palných a lehkých zbraní, a to zejména s ohledem na objem nadbytečných zásob a problém jejich zabezpečení. Co se týče Srbska, výsledky dosažené v rámci rozhodnutí Rady 2010/179/SZBP je třeba posílit další likvidací nadbytečných a zabavených zbraní, přičemž je zásadně důležité zahájit podobné akce i v dalších zemích za účelem výrazného omezení rizika šíření nadbytečných zbraní a nedovoleného obchodu s nimi. V rámci projektu bude rovněž probíhat likvidace nadbytečných a zabavených výbušnin a střeliva do ručních palných a lehkých zbraní v držení ministerstev vnitra a ministerstev obrany.
Výsledky projektu / ukazatele provádění projektu
Výsledkem projektu bude výrazné omezení rizika šíření ručních palných a lehkých zbraní, neboť se sníží počet nadbytečných a zabavených ručních palných a lehkých zbraní, výbušnin a střeliva umístěného ve skladech v Albánii, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře, Kosovu (*1) , Moldavské republice, Srbsku a Bývalé jugoslávské republice Makedonii:
3.3 Lepší označování, sledování a evidence ručních palných a lehkých zbraní
Cíl
Na základě podpory poskytované na zřízení či posílení stávajících systémů elektronické registrace a evidence zbraní v jihovýchodní Evropě zlepšit schopnosti v oblasti označování a sledování.
Popis
Tato část projektu podporuje posílení účinného fungování právního státu při omezení, vedení evidence a určení množství ručních palných a lehkých zbraní a poptávky po nich. Projekt je koncipován v souladu s akčním programem OSN, mezinárodním nástrojem pro sledování, protokolem OSN o střelných zbraních a směrnicí Rady 91/477/EHS, jakož i společným postojem 2008/944/SZBP, a podpoří tedy jejich uplatňování tím, že zdokonalí kapacitu států jihovýchodní Evropy, pokud jde o označování, sledování a vedení evidence zbraní, přičemž bude věnovat zvláštní pozornost schopnostem vnitrostátních orgánů, pokud jde o vedení evidence legálních zbraní v držení civilistů, a to tím, že podpoří zdokonalení a digitalizaci takových systémů. Zároveň bude zlepšena kapacita související s označováním, sledováním a balistickou analýzou zbraní.
Projekt bude věnovat pozornost zajištění soudržnosti a doplňkovosti činností vyvíjených OSN a EU v rámci vnitrostátních, regionálních a tematických programů a při provádění veškerých činností sledujících uvedený cíl se bude usilovat o vysokou úroveň součinnosti a doplňkovosti s iniciativami Interpolu (iARMS) a Europolu v této oblasti.
Na základě kombinace odborné přípravy a pomoci na technické úrovni, které budou podpořeny analýzou právních předpisů a státních orgánů, přispěje projekt k posílení schopností v oblasti označování, sledování a evidence ručních palných a lehkých zbraní v jihovýchodní Evropě:
Na regionální úrovni:
Výsledky projektu / ukazatele provádění projektu:
3.4 Regionální spolupráce zaměřená na zvyšování informovanosti, sdílení informací a předávání poznatků
Cíl
Podporou a usnadněním sdílení poznatků, výměny informací a zvyšování informovanosti na základě užší regionální spolupráce dále posílit schopnost boje proti hrozbě, již představují ruční palné a lehké zbraně a střelivo pro ně v jihovýchodní Evropě.
Popis
Projekt posílí kapacitu národních úřadů pro ruční palné a lehké zbraně a příslušných orgánů zabývajících se kontrolou zbraní tím, že bude poskytnuta technická pomoc, budou rozvíjeny kapacity a zároveň se usnadní sdílení informací. V rámci projektu se bude úzce spolupracovat s příslušnými orgány, aby se prozkoumaly jejich potřeby a vyvinuly nezbytné podpůrné nástroje, které jim umožní dále posílit schopnosti v oblasti kontroly konvenčních zbraní a střeliva pro ně. Projekt zároveň zavede a umožní proces regionální výměny informací, do něhož budou v zájmu posílení regionální spolupráce a sdílení poznatků zapojeni zástupci národních úřadů pro ruční palné a lehké zbraně a orgánů zabývajících se kontrolou zbraní. Proces regionální výměny informací bude spočívat ve:
Formálním shromažďováním získaných poznatků a vytvořením znalostní základny se dále posílí kapacita zemí jihovýchodní Evropy, pokud jde o navrhování, formulaci a provádění činností v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní, a zároveň se umožní, aby tyto země předávaly své znalosti dalším regionům. Takto shromážděné značné zkušenosti zemí jihovýchodní Evropy mohou být využívány i v dalších částech světa.
Výsledky projektu a ukazatele provádění projektu:
regionální spolupráce za účelem boje proti hrozbě, kterou představuje rozsáhlé hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a nedovolené obchodování s nimi, bude posílena prostřednictvím:
kapacita národních úřadů pro ruční palné a lehké zbraně a dalších orgánů zabývajících se kontrolou zbraní bude posílena prostřednictvím:
3.5 Kampaně zaměřené na sběr zbraní a zvyšování informovanosti
Cíl
Zvýšit bezpečnost a omezit hrozbu nedovoleného obchodování s ručními palnými a lehkými zbraněmi a střelivem pro ně prostřednictvím:
Popis
Během první fáze projektu (rozhodnutí Rady 2010/179/SZBP) probíhala v Chorvatsku kampaň zaměřená na sběr zbraní a zvyšování informovanosti, která trvala rok a půl a při níž bylo shromážděno 1 753 zbraní, 16 368 nedovolených střepinových zbraní, 818 153 kusů střeliva a 620 kg výbušnin, což vedlo ke zvýšení povědomí veřejnosti o této problematice. Inovativní kampaň na zvyšování informovanosti v Srbsku, která využívala online platformu, napomohla středisku SEESAC shromáždit cenné informace o převládajících názorech ohledně ručních palných a lehkých zbraní a o jejich přítomnosti. Druhá fáze projektu bude vycházet z poznatků získaných při uvedených kampaních a zaměří se na tři oblasti, které se vzájemně posilují:
Výsledky projektu a ukazatele provádění projektu:
V rámci projektu se zlepší bezpečnost v jihovýchodní Evropě tím, že se sníží počet zbraní v nedovoleném držení obyvatelstva:
4. Příjemci
Přímými příjemci projektu budou vnitrostátní orgány ze zemí jihovýchodní Evropy odpovědné za kontrolu ručních palných a lehkých zbraní. Pokud jde o řízení zásob, činnosti v oblasti rozvoje kapacit a zlepšení infrastruktury ve skladech budou určeny ministerstvu obrany Bosny a Hercegoviny, Černé Hory Moldavské republiky a Bývalé jugoslávské republiky Makedonie, jakož i ministerstvu vnitra Kosova (*1) , Moldavské republiky, Srbska a Bývalé jugoslávské republiky Makedonie. Přímými příjemci činností zaměřených na snižování zásob zbraní budou ministerstvo vnitra Bosny a Hercegoviny, Černé Hory, Kosova (*1) , Moldavské republiky, Srbska a Bývalé jugoslávské republiky Makedonie a ministerstvo obrany Albánie, Bosny a Hercegoviny, Moldavské republiky a Bývalé jugoslávské republiky Makedonie. Přímými příjemci posílených schopností v oblasti označování, sledování a evidence ručních palných a lehkých zbraní bude ministerstvo vnitra Albánie, Kosova (*1) , Srbska a Bývalé jugoslávské republiky Makedonie, jakož i Státní vyšetřovací a ochranná agentura v Bosně a Hercegovině, zatímco regionální síť odborníků na střelné zbraně bude přínosem pro ministerstva vnitra ostatních zemí. Národní úřady pro ruční palné a lehké zbraně a další orgány ze zemí jihovýchodní Evropy odpovědné za kontrolu ručních palných a lehkých zbraní budou využívat odbornou přípravu a sdílení informací, jakož i regionální spolupráci.
Navrhované činnosti zcela odpovídají vnitrostátním prioritám v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní a byly potvrzeny příslušnými vnitrostátními orgány odpovědnými za kontrolu ručních palných a lehkých zbraní, které jim vyjádřily podporu a zavázaly se k dosažení cílů projektu.
Vzhledem ke snížení rizika souvisejícího s ručními palnými a lehkými zbraněmi, bude nepřímým příjemcem projektu i široká veřejnost ze zemí jihovýchodní Evropy a EU, která je ohrožena rozsáhlým šířením těchto zbraní.
5. Zviditelnění EU
Středisko SEESAC přijme veškerá nezbytná opatření, aby zajistilo, že veřejnost bude informována o skutečnosti, že dotčenou akci financuje Evropská unie. Tato opatření budou provedena v souladu s Příručkou pro komunikaci a zviditelnění v rámci vnější činnosti Unie, kterou vypracovala a vydala Evropská komise. Středisko SEESAC tudíž zajistí zviditelnění příspěvku EU prostřednictvím patřičného označení a reklamy, které vyzdvihnou úlohu Unie, zajistí transparentnost jejích činností a zvýší informovanost o důvodech vedoucích k tomuto rozhodnutí, jakož i o podpoře, kterou tomuto rozhodnutí poskytuje Unie, a o výsledcích této podpory. Na materiálech, které budou v rámci projektu vytvořeny, bude zřetelně vyobrazena vlajka Unie v souladu s pokyny Unie pro správné užívání a reprodukci vlajky.
Vzhledem k tomu, že plánované činnosti mají velmi odlišný obsah a povahu, bude využita celá řada propagačních nástrojů, včetně: tradičních sdělovacích prostředků, internetových stránek, sociálních médií, informačních a propagačních materiálů, včetně infografiky, letáků, oběžníků, tiskových zpráv a dalších materiálů dle potřeby. Publikace, veřejné akce, kampaně, vybavení a stavební práce provedené v rámci projektu budou patřičně označeny. V zájmu dalšího posílení dopadu zvyšování informovanosti vládních orgánů a veřejnosti z různých zemí, mezinárodního společenství, místních i mezinárodních sdělovacích prostředků budou jednotlivé cílové skupiny projektu osloveny vhodným slovním projevem.
6. Trvání
Na základě zkušeností získaných při provádění rozhodnutí Rady 2010/179/SZBP a s ohledem na regionální rozměr projektu, počet příjemců, jakož i množství a složitost plánovaných činností, je časový rámec provádění stanoven na 36 měsíců.
7. Obecná struktura
Technickým prováděním této akce je pověřeno středisko SEESAC, které je regionální iniciativou vyvíjenou v rámci mandátu Rozvojového programu OSN a Rady pro regionální spolupráci, která nahradila Pakt o stabilitě pro jihovýchodní Evropu. Středisko SEESAC je výkonnou složkou regionálního prováděcího plánu pro jihovýchodní Evropu zaměřeného na boj proti šíření ručních palných a lehkých zbraní, a je tedy kontaktním místem pro otázky související s ručními palnými a lehkými zbraněmi v regionu jihovýchodní Evropy.
Středisko SEESAC ponese celkovou odpovědnost za provádění činností v rámci projektu a bude odpovědné i za provedení projektu jako takového. Plánovaná doba trvání projektu je 3 roky (36 měsíců) a celkový odhadovaný rozpočet projektu činí 14 335 403 EUR, přičemž je zaručeno spolufinancování ze strany Norska.
8. Partneři
Středisko SEESAC bude tuto akci provádět přímo v úzké spolupráci s ministerstvem obrany Albánie, Bosny a Hercegoviny, Černé Hory Moldavské republiky a Bývalé jugoslávské republiky Makedonie, s ministerstvem vnitra Albánie, Bosny a Hercegoviny, Černé Hory, Kosova (*1) , Moldavské republiky, Srbska, Bývalé jugoslávské republiky Makedonie a Státní vyšetřovací a ochranou agenturou v Bosně a Hercegovině, jakož i s národními úřady pro ruční palné a lehké zbraně v Albánii, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře, Kosovu (*1) , Moldavské republice, Srbsku a Bývalé jugoslávské republice Makedonii.
Tato akce je součásti obecnějšího programu pro kontrolu zbraní v oblasti západního Balkánu a doplňuje ji projekt věnovaný kontrole vývozu zbraní, který je financován Ministerstvem zahraničních věcí Norského království a programem pro rozvoj kapacit pro řízení zásob konvenčního střeliva v Srbské republice (CASM). Celkový odhadovaný rozpočet programu činí 14 335 403 EUR, přičemž příspěvek EU činí až 5 127 650 EUR a pokrývá až 35,77 % celkového odhadovaného rozpočtu. Příspěvek Norska činí celkem 411 689 EUR (3 140 000 .NOK) podle operativního směnného kurzu OSN v červnu roku 2013, přičemž pokrývá 2,87 % celkového rozpočtu programu. Příspěvek příjemce představuje celkem 61,36 % celkového rozpočtu programu.
9. Podávání zpráv
Bez ohledu na skutečnost, zda Komise tuto akci plně financuje nebo pouze spolufinancuje, se bude na celou akci vztahovat povinnost podávání popisných i finančních zpráv, jak je uvedeno ve zvláštní dohodě o financování a přiloženém rozpočtu.
Čtvrtletně budou předkládány popisné zprávy o pokroku, aby bylo možné evidovat a sledovat pokrok směrem k dosažení zásadních cílů.
10. Odhadovaný rozpočet
Celkové odhadované náklady projektu financovaného ze strany EU činí 5 127 650 EUR.
( *1 ) Tímto označením nejsou dotčeny postoje k otázce statusu a označení je v souladu s rezolucí Rady bezpečnosti OSN 1244 (1999) a se stanoviskem Mezinárodního soudního dvora k vyhlášení nezávislosti Kosova.
( 1 ) Složku zabývající se kontrolou převodů zbraní financuje Ministerstvo zahraničních věcí Norského království a provádí středisko SEESAC.
( *2 ) V Chorvatsku se instalací videodohledu zlepšilo zabezpečení ústředního skladiště zbraní ministerstva vnitra „MURAT“; v Bosně a Hercegovině byla provedena montáž 41 bezpečnostních dveří a posílilo se zabezpečení ve čtyřech prostorách, v nichž ministerstvo obrany skladuje ruční palné a lehké zbraně a střelivo; zabezpečení skladiště střeliva „Taraš“ náležejícího Ministerstvu obrany Černé Hory bylo vylepšeno tak, aby odpovídalo mezinárodním bezpečnostním normám.
( *3 ) Byl uspořádán kurz řízení zásob, na němž bylo v otázkách řízení zásob proškoleno celkem 58 úředníků na operační úrovni z ministerstva obrany, ozbrojených sil a ministerstva vnitra Bosny a Hercegoviny, Bývalé jugoslávské republiky Makedonie, Černé Hory, Chorvatska a Srbska.