(ES) č. 223/2009Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 223/2009 ze dne 11. března 2009 o evropské statistice a zrušení nařízení (ES, Euratom) č. 1101/2008 o předávání údajů, na které se vztahuje statistická důvěrnost, Statistickému úřadu Evropských společenství, nařízení Rady (ES) č. 322/97 o statistice Společenství a rozhodnutí Rady 89/382/EHS, Euratom, kterým se zřizuje Výbor pro statistické programy Evropských společenství (Text s významem pro EHP a pro Švýcarsko)
Publikováno: | Úř. věst. L 87, 31.3.2009, s. 164-173 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 11. března 2009 | Autor předpisu: | Evropský parlament; Rada Evropské unie |
Platnost od: | 1. dubna 2009 | Nabývá účinnosti: | 1. dubna 2009 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (ES) č. 223/2009 ze dne 11. března 2009 o evropské statistice a zrušení nařízení (ES, Euratom) č. 1101/2008 o předávání údajů, na které se vztahuje statistická důvěrnost, Statistickému úřadu Evropských společenství, nařízení Rady (ES) č. 322/97 o statistice Společenství a rozhodnutí Rady 89/382/EHS, Euratom, kterým se zřizuje Výbor pro statistické programy Evropských společenství (Text s významem pro EHP a pro Švýcarsko) (Úř. věst. L 087 31.3.2009, s. 164) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2015/759 ze dne 29. dubna 2015, |
L 123 |
90 |
19.5.2015 |
|
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2024/3018 ze dne 27. listopadu 2024, |
L 3018 |
1 |
6.12.2024 |
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (ES) č. 223/2009
ze dne 11. března 2009
o evropské statistice a zrušení nařízení (ES, Euratom) č. 1101/2008 o předávání údajů, na které se vztahuje statistická důvěrnost, Statistickému úřadu Evropských společenství, nařízení Rady (ES) č. 322/97 o statistice Společenství a rozhodnutí Rady 89/382/EHS, Euratom, kterým se zřizuje Výbor pro statistické programy Evropských společenství
(Text s významem pro EHP a pro Švýcarsko)
KAPITOLA I
OBECNÁ USTANOVENÍ
Článek 1
Předmět a oblast působnosti
Toto nařízení stanoví právní rámec pro vývoj, vypracovávání a šíření evropské statistiky.
V souladu se zásadou subsidiarity a ve shodě s nezávislostí, integritou a odpovědností vnitrostátních orgánů a úřadu Společenství je evropská statistika významnou statistikou nezbytnou pro plnění činností Společenství. Evropská statistika je určena v evropském statistickém programu. Je vyvíjena, vypracovávána a šířena v souladu se statistickými zásadami stanovenými v čl. 285 odst. 2 Smlouvy a dále rozvinutými v Kodexu evropské statistiky v souladu s článkem 11. Je prováděna v souladu s tímto nařízením.
Článek 2
Statistické zásady
Vývoj, vypracovávání a šíření evropské statistiky se řídí těmito statistickými zásadami:
„profesionální nezávislostí“, kterou se rozumí, že se statistika musí vyvíjet, vypracovávat a šířit nezávisle, zejména pokud jde o výběr používaných technik, definic, metodik a zdrojů a o načasování a obsah všech forem šíření, a že plnění těchto úkolů musí probíhat bez jakýchkoliv tlaků politických či zájmových skupin nebo orgánů Unie či vnitrostátních orgánů;
„nestranností“, kterou se rozumí, že se statistika musí vyvíjet, vypracovávat a šířit neutrálním způsobem a že se všem uživatelům musí dostat rovného zacházení;
„objektivitou“, kterou se rozumí, že se statistika musí vyvíjet, vypracovávat a šířit systematicky, spolehlivě a nepředpojatě; to předpokládá používání profesionálních a etických norem a skutečnost, že dodržované politiky a postupy jsou pro uživatele a respondenty zjišťování transparentní;
„spolehlivostí“, kterou se rozumí, že statistika musí měřit co nejvěrněji, nejpřesněji a nejsoustavněji skutečnost, kterou má podle zadání představovat, a to za předpokladu, že se pro výběr zdrojů, metod a postupů používají vědecká kritéria;
„statistickou důvěrností“, kterou se rozumí ochrana důvěrných údajů o jednotlivých statistických jednotkách, získaných přímo pro statistické účely nebo nepřímo z administrativních nebo jiných zdrojů, a to za předpokladu, že je zakázáno používat získané údaje pro jiné než statistické účely a jejich nedovolené zpřístupňování;
„efektivitou nákladů“, kterou se rozumí, že náklady na vypracovávání statistiky musí být přiměřené důležitosti výsledků a přínosů, o něž se usiluje, přičemž se musí optimálně využívat zdrojů a minimalizovat zatížení respondentů. Pokud je to možné, získávají se požadované informace z dostupných záznamů či zdrojů.
Statistické zásady stanovené v tomto odstavci jsou dále rozpracovány v kodexu v souladu s článkem 11.
Článek 3
Definice
Pro účely tohoto nařízení se rozumí
„statistikou“ kvantitativní a kvalitativní souhrnná a reprezentativní informace charakterizující kolektivní jev v dotčené populaci;
„vývojem“ činnosti prováděné s cílem stanovit, posílit a zlepšit statistické metody, standardy a postupy používané pro vypracovávání a šíření statistik, a dále pro navrhování nových statistik a ukazatelů;
„vypracováváním“ veškeré činnosti související se sběrem, uchováváním, zpracováváním a analýzou, které jsou nezbytné pro sestavování statistik;
„šířením“ zpřístupňování statistik a statistických analýz uživatelům;
„údaji“ veškeré digitální nebo nedigitální záznamy jednání, skutečností nebo informací a veškeré sestavy těchto jednání, skutečností nebo informací u zjišťovaných jednotek;
„metadaty“ veškeré informace, které definují a popisují údaje a procesy;
„držitelem údajů“ právnická nebo fyzická osoba nebo jiný subjekt, které jsou v souladu s příslušným unijním nebo vnitrostátním právem oprávněny a schopny spravovat a zpřístupňovat údaje získané jejich činností;
„sběrem údajů“ zjišťování a všechny jiné metody získávání informací z různých zdrojů, včetně administrativních zdrojů;
„zdrojem údajů“ zdroj poskytující údaje, které jsou samy o sobě nebo v kombinaci s údaji z jiných zdrojů relevantní a nezbytné pro vývoj a vypracovávání statistik, včetně statistických zjišťování, sčítání lidu, administrativních údajů nebo údajů zpřístupněných držiteli údajů na žádost;
„přístupem k údajům“ zpracování údajů, které poskytl nebo zpřístupnil držitel údajů, národním statistickým úřadem nebo jinými vnitrostátními orgány nebo Komisí (Eurostatem) v souladu se zvláštními technickými, právními nebo organizačními požadavky;
„statistickou jednotkou“ základní jednotka zjišťování, tedy fyzická osoba, domácnost, hospodářský subjekt a jiné podniky, ke kterým se údaje vztahují;
„důvěrnými údaji“ údaje, které umožňují přímou či nepřímou identifikaci statistických jednotek, čímž se zpřístupní individuální informace. Při rozhodování o tom, zda lze statistickou jednotku považovat za identifikovatelnou, se berou v úvahu všechny přiměřené prostředky, jejichž použití k identifikaci dané statistické jednotky třetí osobou lze rozumně předpokládat;
„použitím pro statistické účely“ výlučné použití pro vývoj, vypracování a šíření statistických výsledků a analýz statistickými orgány, včetně výzkumu a vědecké činnosti nebo stanovení opory výběru;
„přímou identifikací“ identifikace statistické jednotky z jejího jména nebo adresy nebo z veřejně dostupného identifikačního čísla;
„nepřímou identifikací“ identifikace statistické jednotky jakýmikoliv jinými prostředky než přímou identifikací;
„úředníky Komise (Eurostatu)“ úředníci Společenství ve smyslu článku 1 služebního řádu úředníků Evropských společenství, kteří pracují ve statistickém úřadu Společenství;
„ostatními zaměstnanci Komise (Eurostatu)“ pracovníci Společenství ve smyslu článků 2 až 5 pracovního řádu ostatních zaměstnanců Evropských společenství, kteří pracují ve statistickém úřadu Společenství.
KAPITOLA II
STATISTICKÁ SPRÁVA A ŘÍZENÍ
Článek 4
Evropský statistický systém
Evropský statistický systém (ESS) je partnerství tvořené statistickým úřadem Společenství, kterým je Komise (Eurostat), a národními statistickými úřady (NSÚ) a jinými vnitrostátními orgány, jež v jednotlivých členských státech odpovídají za vývoj, vypracovávání a šíření evropské statistiky.
Článek 5
Národní statistické úřady a jiné vnitrostátní orgány
Koordinační odpovědnost NSÚ zahrnuje všechny ostatní vnitrostátní orgány odpovědné za vývoj, vypracovávání a šíření evropské statistiky stanovené v evropském statistickém programu v souladu s článkem 1. NSÚ je na vnitrostátní úrovni odpovědný zejména za koordinaci plánování statistických programů a předkládání zpráv, sledování kvality, metodiky, předávání údajů a komunikace týkající se statistické činnosti ESS. V míře, v jaké mohou být některé z uvedených evropských statistik sestavovány národními centrálními bankami jakožto členy Evropského systému centrálních bank (ESCB), NSÚ a národní centrální banky úzce spolupracují podle vnitrostátních ujednání s cílem zajistit vypracovávání úplných a soudržných evropských statistik, a zároveň zajišťují nezbytnou spolupráci mezi ESS a ESCB, jak je stanoveno v článku 9.
Článek 5a
Předsedové NSÚ a vedoucí statistických útvarů jiných vnitrostátních orgánů
Za tímto účelem předsedové NSÚ:
mají výlučnou odpovědnost za rozhodování o procesech, statistických metodách, standardech a postupech a o obsahu a načasování zveřejňování statistických výstupů a publikací pro evropskou statistiku vyvíjenou, vypracovávanou a šířenou NSÚ;
mají pravomoc rozhodovat o všech záležitostech týkajících se vnitřního řízení NSÚ;
při plnění statistických úkolů jednají nezávisle a nežádají vládu ani jiné instituce, orgány, úřady nebo subjekty o pokyny ani je od nich nepřijímají;
odpovídají za statistickou činnost a plnění rozpočtu NSÚ;
zveřejňují výroční zprávy a mohou vyjádřit své připomínky k záležitostem týkajícím se prostředků, které jsou z rozpočtu přidělovány na statistickou činnost;
koordinují statistické činnosti všech vnitrostátních orgánů, které odpovídají za vývoj, vypracovávání a šíření evropské statistiky, jak je uvedeno v čl. 5 odst. 1;
v případě potřeby vypracovávají národní pokyny pro zajištění kvality při vývoji, vypracovávání a šíření veškeré evropské statistiky v rámci svých vnitrostátních statistických systémů a sledují a přezkoumávají jejich provádění, avšak odpovídají za zajištění souladu s těmito pokyny výhradně v rámci NSÚ; a
zastupují svůj vnitrostátní statistický systém v rámci ESS.
Článek 6
Komise (Eurostat)
Článek 6a
Generální ředitel Komise (Eurostatu)
Článek 7
Výbor pro evropský statistický systém
Komise konzultuje s Výborem pro evropský statistický systém, pokud jde o
opatření, která má Komise v úmyslu učinit pro vývoj, vypracovávání a šíření evropské statistiky, jejich zdůvodnění na základě efektivity nákladů, prostředky a harmonogramy pro jejich dosažení a zatížení respondentů při plnění zpravodajské povinnosti;
navrhovaný rozvoj a priority evropského statistického programu;
iniciativy pro zavádění přehodnocení priorit a snížení zatížení respondentů do praxe;
záležitosti týkající se statistické důvěrnosti;
další rozvoj kodexu a
všechny další otázky, zejména v oblasti metodiky, vznikající v souvislosti s vypracováním nebo prováděním statistických programů, které přednese jeho předseda buď z vlastního podnětu, nebo na žádost některého členského státu.
Článek 8
Spolupráce s dalšími orgány
Evropský poradní výbor pro statistiku a Evropský poradní výbor pro správu a řízení statistiky jsou konzultovány v rámci svých příslušných pravomocí.
Článek 9
Spolupráce s ESCB
Pro minimalizaci zátěže výkaznictví a zaručení soudržnosti nezbytné pro vypracovávání evropské statistiky ESS a ESCB úzce spolupracují, přičemž dodržují statistické zásady uvedené v čl. 2 odst. 1.
Článek 10
Mezinárodní spolupráce
Aniž je tím dotčeno postavení a úloha jednotlivých členských států, jsou postoje ESS ohledně záležitostí zvláštního významu pro evropskou statistiku na mezinárodní úrovni, jakož i zvláštní ujednání pro zastupování v mezinárodních statistických orgánech připravovány výborem pro ESS a koordinovány Komisí (Eurostatem).
Článek 11
Kodex evropské statistiky
Pokud nebude do 9. června 2017 závazek zveřejněn, příslušný členský stát předloží Komisí a zveřejní zprávu o pokroku při provádění kodexu a případně o úsilí vyvinutém pro stanovení závazku. Tyto zprávy o pokroku se pravidelně aktualizují nejméně jednou za dva roky po jejich prvním zveřejnění.
Do 9. června 2018 a poté každé dva roky předloží Komise Evropskému parlamentu a Radě zprávu o zveřejněných závazcích a případně o zprávách o pokroku.
Článek 12
Statistická kvalita
Pro zaručení kvality výsledků se evropská statistika vyvíjí, vypracovává a šíří na základě jednotných standardů a harmonizovaných metod. V této souvislosti se použijí tato kritéria kvality:
„relevance“ označuje míru, v jaké statistiky uspokojují stávající a potenciální potřeby uživatelů;
„přesnost“ označuje blízkost odhadů neznámým skutečným hodnotám;
„včasnost“ označuje dobu mezi dostupností informace a událostí nebo jevem, který popisuje;
„dochvilnost“ označuje časovou prodlevu mezi datem zveřejnění údajů a cílovým datem (datem, kdy měly být údaje dodány);
„dostupnost“ a „srozumitelnost“ označují, za jakých podmínek a v jaké formě mohou uživatelé údaje získat, používat a vykládat;
„srovnatelnost“ označuje měření dopadu rozdílů mezi použitými statistickými koncepty, nástroji a postupy měření, srovnávají-li se statistiky mezi zeměpisnými oblastmi, odvětvími nebo v čase;
„soudržnost“ označuje skutečnost, zda lze údaje spolehlivě různými způsoby a pro různé účely kombinovat.
Za účelem zajištění jednotného uplatňování kritérií kvality stanovených v odstavci 1 na údaje spadající do odvětvových právních předpisů v konkrétních statistických oblastech přijme Komise prováděcí akty, kterými stanoví formu, strukturu a periodicitu zpráv o kvalitě, na které se vztahují odvětvové právní předpisy. Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 27 odst. 2.
KAPITOLA III
VYPRACOVÁVÁNÍ EVROPSKÉ STATISTIKY
Článek 13
Evropský statistický program
Článek 14
Provádění evropského statistického programu
Evropský statistický program se provádí prostřednictvím jednotlivých statistických akcí, o nichž rozhoduje
Evropský parlament a Rada;
ve zvláštních a řádně odůvodněných případech Komise, zejména za účelem splnění neočekávaných požadavků, v souladu s odstavcem 2, nebo
vzájemná dohoda mezi NSÚ či jinými vnitrostátními orgány a Komisí (Eurostatem) v rámci jejich příslušných pravomocí. Tyto dohody se uzavírají písemnou formou.
Komise může prostřednictvím prováděcích aktů rozhodnout o přechodné přímé statistické akci, pokud:
akce nestanovuje sběr údajů za více než tři referenční roky;
údaje jsou již dostupné nebo přístupné v rámci příslušných NSÚ či jiných vnitrostátních orgánů nebo je lze získat přímo pomocí vhodných vzorků populace pro statistická zjišťování na unijní úrovni, přičemž je prováděna přiměřená koordinace s NSÚ a jinými vnitrostátními orgány; a
v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) č. 966/2012 ( 2 ) poskytuje Unie NSÚ a jiným vnitrostátním orgánům finanční příspěvky na pokrytí jejich dodatečných nákladů.
Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 27 odst. 2.
Při předkládání akcí, o nichž má být rozhodnuto podle odst. 1 písm. a) a b), Komise poskytne informace o
důvodech akce, zejména s ohledem na cíle dotčené politiky Společenství;
cílech akce a očekávaných výsledcích;
analýze efektivity nákladů, včetně hodnocení zatížení respondentů a nákladů na vypracovávání, a
způsobu provádění dané akce, včetně délky jejího trvání a úlohy Komise a členských států.
Článek 15
Sítě spolupráce
Jednotlivé statistické akce se rozvíjejí pokud možno v součinnosti v rámci ESS prostřednictvím sítí spolupráce, sdílením odborných znalostí a výsledků nebo prohloubením specializací na konkrétní úkoly. Za tímto účelem se vytvoří odpovídající finanční struktura.
Výsledek těchto akcí, jako jsou společné struktury, nástroje, procesy a metody, je zpřístupněn v rámci ESS. Iniciativy k vytvoření sítí spolupráce i výsledky přezkoumá výbor pro ESS.
Článek 16
Evropský přístup ke statistice
Ve zvláštních a řádně odůvodněných případech a v rámci evropského statistického programu je cílem evropského přístupu ke statistice
maximalizace dostupnosti statistických souhrnů na evropské úrovni a zlepšení včasnosti evropské statistiky;
snížení zatížení respondentů, NSÚ a jiných vnitrostátních orgánů založené na analýze efektivity nákladů.
K případům, v nichž je evropský přístup ke statistice důležitý, patří
vypracovávání evropské statistiky za využití
nezveřejněných vnitrostátních příspěvků nebo vnitrostátních příspěvků části členských států,
zvlášť navržených schémat statistického zjišťování,
částečných informací získaných metodami modelování;
šíření statistických souhrnů na evropské úrovni uplatňováním zvláštních metod řízení rizika prozrazení statistických údajů, aniž by tím byla oslabena vnitrostátní ustanovení týkající se šíření.
Článek 16a
Reakce statistiky na naléhavé politické potřeby v krizových situacích
Komise (Eurostat) posoudí krizové situace a ve vhodných případech provede naléhavé statistické akce v souladu s postupy stanovenými v tomto článku, pokud jsou splněny obě tyto podmínky:
je naprosto nezbytné reagovat na naléhavé politické potřeby vyplývající z dané krizové situace po aktivaci existujících krizových mechanismů v souladu s právními akty Unie, jako je prováděcí rozhodnutí Rady (EU) 2018/1993 ( 3 ) nebo jiné mimořádné právní akty Unie;
tyto naléhavé politické potřeby nelze uspokojit v rámci evropského statistického programu.
Naléhavé statistické akce uvedené v odstavci 1 provádí Komise (Eurostat) na úrovni Unie v úzké spolupráci s NSÚ a jinými vnitrostátními orgány a mohou zahrnovat:
vypracovávání evropské statistiky vycházející z nových zdrojů nebo nových sběrů údajů, avšak s ohledem na zátěž pro respondenty a efektivitu nákladů pro členské státy;
poskytování nových statistických ukazatelů a poznatků vycházejících ze stávajících údajů;
vývoj metodických pokynů s cílem zajistit, aby statistiky ve všech členských státech zasažených krizovou situací byly srovnatelné a konzistentní;
další koordinovaná opatření na úrovni Unie, jejichž cílem je zajistit včasnou a relevantní reakci statistiky na konkrétní situaci.
Aniž jsou dotčeny výsady rozpočtového orgánu, obdrží NSÚ a jiné vnitrostátní orgány uvedené na seznamu podle čl. 5 odst. 2 tohoto nařízení finanční příspěvek z programu pro vnitřní trh zřízeného nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/690 ( 4 ) a v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 ( 5 ) na pokrytí dodatečných nákladů vzniklých při provádění těchto naléhavých statistických akcí. Tyto NSÚ a jiné vnitrostátní orgány mohou mimoto žádat o podporu z jiných použitelných finančních programů Unie v souladu s pravidly, kterými se dané programy řídí. Členské státy mohou rovněž žádat o podporu z Nástroje pro technickou podporu zřízeného nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/240 ( 6 ). Pokud jsou prostředky k dispozici, je výše finančního příspěvku podle tohoto pododstavce stanovena v souladu s pravidly příslušného programu financování, zejména s pravidly evropského statistického programu.
Článek 17
Roční pracovní program
Komise každoročně do 30. dubna předkládá svůj pracovní program na následující rok výboru pro ESS.
Při přípravě každého ročního pracovního programu Komise zajistí účinné stanovování priorit včetně jejich přezkoumávání, podávání zpráv o statistických prioritách a přidělování finančních zdrojů. Komise co nejvíce zohlední připomínky výboru pro ESS. Každý roční pracovní program vychází z evropského statistického programu a určuje zejména:
akce, které Komise považuje za prioritní, přičemž se bere ohled na potřeby politiky Unie a finanční omezení jak na úrovni členských států, tak na úrovni Unie, jakož i na zátěž respondentů;
iniciativy související s přezkumem priorit, včetně negativních priorit, a snížením zátěže jak pro poskytovatele údajů, tak pro tvůrce statistiky; a
postupy a případné právní nástroje, které Komise navrhuje pro provádění ročního pracovního programu.
Článek 17a
Přístup k administrativním údajům a jejich použití a integrace pro účely vývoje, vypracovávání a šíření evropské statistiky
Článek 17b
Povinnost soukromých držitelů údajů zpřístupnit údaje pro vývoj, vypracování a šíření evropské statistiky
Zabezpečená infrastruktura uvedená v prvním pododstavci je založena na technologiích, které jsou speciálně koncipovány tak, aby splňovaly požadavky nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ( 9 ) a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ( 10 ).
Článek 17c
Žádosti o údaje a podmínky pro zpřístupňování údajů pro vývoj, vypracovávání a šíření evropské statistiky
Při žádosti o údaje podle článku 17b NSÚ nebo Komise (Eurostat):
upřesní, jaké údaje a metadata se požadují;
upřesní, pro jakou statistickou potřebu jsou údaje požadovány v souladu s čl. 17b odst. 1;
určí četnost, s níž mají být údaje zpřístupněny, a lhůty, v nichž mají být zpřístupněny;
určí provozní podmínky pro zpřístupňování údajů;
Pokud není do tří měsíců od oznámení žádosti o údaje uvedené v odstavci 1 uzavřena dohoda uvedená v odstavci 3 nebo pokud soukromý držitel údajů neplní dohodu:
v případě, že o údaje požádal NSÚ, může podat soukromému držiteli údajů druhou žádost, aby údaje zpřístupnil ve stanovené lhůtě, a soukromý držitel údajů poté zpřístupní tyto údaje v této lhůtě;
v případě, že o údaje požádala Komise (Eurostat), může přijmout rozhodnutí, kterým soukromému držiteli údajů uloží, aby údaje zpřístupnil ve lhůtě, která nesmí být kratší než 15 kalendářních dnů, a soukromý držitel údajů poté tyto údaje zpřístupní ve lhůtě stanovené v uvedeném rozhodnutí.
Na rozhodnutí uvedené v prvním pododstavci písm. b) tohoto odstavce se použije odstavec 1 tohoto článku. Uvedené rozhodnutí musí zohledňovat témata, u kterých při dialogu se soukromým držitelem údajů případně došlo k přiblížení názorů. V rozhodnutí se rovněž uvede lhůta, v níž má soukromý držitel údajů odpovědět, lhůta, v níž má soukromý držitel dat zpřístupnit údaje, pokuty stanovené podle odstavce 6, které mohou být uloženy v případě, že údaje nejsou poskytnuty včas, a prostředky nápravy proti rozhodnutí.
Článek 17d
Přezkum rozhodnutí, kterými se ukládají pokuty, Soudním dvorem Evropské unie
V souladu s článkem 261 Smlouvy o fungování Evropské unie má Soudní dvůr Evropské unie pravomoc k přezkumu v plné jurisdikci týkající se rozhodnutí, kterými Komise uložila pokuty. Uloženou pokutu může zrušit, snížit nebo zvýšit.
Článek 17e
Povinnosti NSÚ, jiných vnitrostátních orgánů a Komise (Eurostatu) při použití údajů, které soukromí držitelé údajů zpřístupnili pro vývoj, vypracovávání a šíření evropské statistiky
NSÚ a Komise (Eurostat) použijí údaje zpřístupněné v souladu s článkem 17b pro vývoj, vypracovávání a šíření evropské statistiky:
výhradně pro statistické účely;
v souladu se statistickými zásadami stanovenými v čl. 2 odst. 1 a
v souladu s povinností nesdílet údaje mimo ESS, pokud soukromý držitel údajů nevyjádřil se sdílením těchto údajů souhlas.
NSÚ a Komise (Eurostat):
přijmou vhodná opatření na ochranu statistické důvěrnosti a obchodního tajemství;
je-li zpracování osobních údajů nezbytné, přijmou technická a organizační opatření, která chrání práva a svobody subjektů údajů.
Článek 17f
Sdílení jiných než důvěrných údajů v ESS a mezi ESS a ESCB
KAPITOLA IIIa
VÝVOJ EVROPSKÉ STATISTIKY
Článek 17g
Statistika ve vývoji
KAPITOLA IV
ŠÍŘENÍ EVROPSKÉ STATISTIKY
Článek 18
Opatření týkající se šíření
Článek 19
Soubory k veřejnému použití
Údaje o jednotlivých statistických jednotkách mohou být šířeny ve formě souboru k veřejnému použití, který obsahuje anonymizované záznamy připravené tak, že nelze, ať už přímo, či nepřímo, identifikovat statistické jednotky, vezmou-li se v úvahu všechny přiměřené prostředky, jejichž použití třetí stranou lze rozumně předpokládat.
Pokud byly údaje předány Komisi (Eurostatu), vyžaduje se výslovný souhlas NSÚ či jiného vnitrostátního orgánu, který údaje poskytl.
KAPITOLA V
STATISTICKÁ DŮVĚRNOST
Článek 20
Ochrana důvěrných údajů
Statistické výsledky, které mohou umožňovat identifikaci statistické jednotky, mohou být šířeny NSÚ či jinými vnitrostátními orgány a Komisí (Eurostatem) v těchto výjimečných případech:
jestliže jsou konkrétní podmínky a formy stanoveny aktem Evropského parlamentu a Rady přijatým v souladu s článkem 251 Smlouvy a statistické výsledky se pozmění takovým způsobem, aby jejich šířením nebyla dotčena statistická důvěrnost, pokud o to statistická jednotka požádá, nebo
jestliže statistická jednotka vyjádřila jednoznačný souhlas se zpřístupněním údajů.
NSÚ či jiné vnitrostátní orgány a Komise (Eurostat) přijmou v rámci svých příslušných pravomocí veškerá nezbytná právní, správní, technická a organizační opatření, aby zajistily fyzickou a logickou ochranu důvěrných údajů (řízení rizika prozrazení statistických údajů).
NSÚ, jiné vnitrostátní orgány a Komise (Eurostat) přijmou všechna nezbytná opatření, aby zajistily sjednocení zásad a pokynů týkajících se fyzické a logické ochrany důvěrných údajů. Komise zajistí takové sjednocení prováděcími akty, aniž by se doplňovalo toto nařízení. Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 27 odst. 2.
Článek 21
Předávání důvěrných údajů
Článek 22
Ochrana důvěrných údajů v Komisi (Eurostatu)
Článek 23
Přístup k důvěrným údajům pro výzkumné účely
Komise (Eurostat) nebo NSÚ či jiné vnitrostátní orgány mohou v rámci svých pravomocí udělit výzkumným pracovníkům provádějícím statistické analýzy pro vědecké účely přístup k důvěrným údajům, včetně údajů zpřístupněných soukromými držiteli údajů, které umožňují pouze nepřímou identifikaci statistických jednotek. Pokud byly údaje předány Komisi (Eurostatu), vyžaduje se souhlas NSÚ či jiného vnitrostátního orgánu, který údaje poskytl.
Komise stanoví prostřednictvím prováděcích aktů opatření, pravidla a podmínky pro přístup na úrovni Unie. Tyto prováděcí akty se přijímají přezkumným postupem podle čl. 27 odst. 2.
Pro účely tohoto nařízení zahrnují výzkumné účely výzkumné činnosti, jako je technologický rozvoj a demonstrace, základní výzkum a aplikovaný výzkum.
▼M1 —————
Článek 25
Veřejně dostupné údaje
Údaje, které jsou podle právních předpisů dostupné veřejnosti a které podle vnitrostátního nebo unijního práva zůstávají veřejnosti dostupné, se nepovažují za důvěrné, jsou-li použity pro statistické účely nebo pro účely šíření statistik z nich získaných. Tyto údaje zahrnují zejména údaje o klíčových atributech jednotlivých společností, jak jsou uvedeny v prováděcím nařízení Komise (EU) 2023/138 ( 12 ).
Článek 26
Porušení statistické důvěrnosti
Členské státy a Komise přijmou vhodná opatření k zabránění jakémukoliv porušení statistické důvěrnosti a stanoví sankce za její porušení. Stanovené sankce musí být účinné, přiměřené a odrazující.
KAPITOLA VI
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
Článek 26a
Příspěvek k vnitrostátním rámcům pro správu údajů
Článek 27
Postup projednávání ve výboru
Článek 27a
Hodnocení a přezkum
Do 27. prosince 2029 provede Komise hodnocení tohoto nařízení a předloží zprávu o hlavních zjištěních Evropskému parlamentu a Radě. Hodnocení posoudí zejména:
reakci statistiky na krizovou situaci podle článku 16a;
povinnost soukromých držitelů údajů umožnit použití jejich údajů pro evropskou statistiku v souladu s články 17b, 17c, 17d a 17e;
sdílení údajů v ESS podle článku 17f;
vývoj evropské statistiky podle kapitoly IIIa.
Článek 28
Zrušení
Nařízení (ES, Euratom) č. 1101/2008 se zrušuje.
Odkazy na zrušené nařízení se považují za odkazy na toto nařízení.
Odkazy na Výbor pro statistickou důvěrnost zřízený zrušeným nařízením se považují za odkazy na výbor pro ESS zřízený článkem 7 tohoto nařízení.
Nařízení (ES) č. 322/97 se zrušuje.
Odkazy na zrušené nařízení se považují za odkazy na toto nařízení.
Rozhodnutí 89/382/EHS, Euratom se zrušuje.
Odkazy na Výbor pro statistické programy se považují za odkazy na výbor pro ESS zřízený článkem 7 tohoto nařízení.
Článek 29
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
( 1 ) Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 235/2008/ES ze dne 11. března 2008, kterým se zřizuje Evropská poradní komise pro dohled nad statistikou.(Úř. věst. L 73, 15.3.2008, s. 17).
( 2 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) č. 966/2012 ze dne 25. října 2012, kterým se stanoví finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie a kterým se zrušuje nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 (Úř. věst. L 298, 26.10.2012, s. 1).
( 3 ) Prováděcí rozhodnutí Rady (EU) 2018/1993 ze dne 11. prosince 2018 o opatřeních pro integrovanou politickou reakci EU na krize (Úř. věst. L 320, 17.12.2018, s. 28).
( 4 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/690 ze dne 28. dubna 2021, kterým se zavádí program pro vnitřní trh, pro konkurenceschopnost podniků včetně malých a středních podniků, pro oblast rostlin, zvířat, potravin a krmiv a pro evropskou statistiku (Program pro jednotný trh) a kterým se zrušují nařízení (EU) č. 99/2013, (EU) č. 1287/2013, (EU) č. 254/2014 a (EU) č. 652/2014 (Úř. věst. L 153, 3.5.2021, s. 1).
( 5 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 ze dne 18. července 2018, kterým se stanoví finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie, mění nařízení (EU) č. 1296/2013, (EU) č. 1301/2013, (EU) č. 1303/2013, (EU) č. 1304/2013, (EU) č. 1309/2013, (EU) č. 1316/2013, (EU) č. 223/2014, (EU) č. 283/2014, a rozhodnutí č. 541/2014/EU a zrušuje nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012 (Úř. věst. L 193, 30.7.2018, s. 1).
( 6 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/240 ze dne 10. února 2021, kterým se zřizuje Nástroj pro technickou podporu (Úř. věst. L 57, 18.2.2021, s. 1).
( 7 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/817 ze dne 20. května 2019, kterým se zřizuje rámec pro interoperabilitu mezi informačními systémy EU v oblasti hranic a víz a mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 767/2008, (EU) 2016/399, (EU) 2017/2226, (EU) 2018/1240, (EU) 2018/1726 a (EU) 2018/1861 a rozhodnutí Rady 2004/512/ES a 2008/633/SVV (Úř. věst. L 135, 22.5.2019, s. 27).
( 8 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2854 ze dne 13. prosince 2023 o harmonizovaných pravidlech pro spravedlivý přístup k datům a jejich využívání a o změně nařízení (EU) 2017/2394 a směrnice (EU) 2020/1828 (nařízení o datech) (Úř. věst. L, 2023/2854, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2854/oj).
( 9 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (Úř. věst. L 119, 4.5.2016, s. 1).
( 10 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).
( 11 ) Doporučení Komise 2003/361/ES ze dne 6. května 2003 o definici mikropodniků, malých a středních podniků (Úř. věst. L 124, 20.5.2003, s. 36).
( 12 ) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/138 ze dne 21. prosince 2022, kterým se stanoví seznam konkrétních datových souborů s vysokou hodnotou a opatření pro jejich zveřejnění a opakované použití (Úř. věst. L 19, 20.1.2023, s. 43).
( 13 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/868 ze dne 30. května 2022 o evropské správě dat a o změně nařízení (EU) 2018/1724 (akt o správě dat) (Úř. věst. L 152, 3.6.2022, s. 1).
( 14 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 182/2011 ze dne 16. února 2011, kterým se stanoví pravidla a obecné zásady způsobu, jakým členské státy kontrolují Komisi při výkonu prováděcích pravomocí (Úř. věst. L 55, 28.2.2011, s. 13).