2009/33/ESSměrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/33/ES ze dne 23. dubna 2009 o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 120, 15.5.2009, s. 5-12 | Druh předpisu: | Směrnice |
Přijato: | 23. dubna 2009 | Autor předpisu: | Evropský parlament; Rada Evropské unie |
Platnost od: | 4. června 2009 | Nabývá účinnosti: | 4. června 2009 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
►M1 SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2009/33/ES ze dne 23. dubna 2009 o podpoře čistých silničních vozidel na podporu nízkoemisní mobility ◄ (Úř. věst. L 120 15.5.2009, s. 5) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2019/1161 ze dne 20. června 2019, |
L 188 |
116 |
12.7.2019 |
|
ROZHODNUTÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2024/1254 ze dne 24. dubna 2024, |
L 1254 |
1 |
30.4.2024 |
SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2009/33/ES
ze dne 23. dubna 2009
o podpoře čistých silničních vozidel na podporu nízkoemisní mobility
(Text s významem pro EHP)
Článek 1
Předmět a cíle
Tato směrnice od členských států vyžaduje zajištění toho, aby veřejní zadavatelé a odvětvoví zadavatelé zohledňovali při zadávání zakázek na určitá silniční vozidla energetické a ekologické dopady za dobu životnosti vozidla, včetně spotřeby energie, emisí CO2 a emisí určitých znečišťujících látek, s cílem podporovat a podněcovat trh s čistými a energeticky účinnými vozidly a posílit přínos odvětví dopravy k politikám Unie v oblasti životního prostředí, klimatu a energetiky.
Článek 2
Výjimky
Členské státy mohou z požadavků této směrnice vyjmout vozidla uvedená v čl. 2 odst. 2 písm. d) a odst. 3 písm. a) a b) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ( 1 ) a v části A bodech 5.2 až 5.5 a 5.7 přílohy I uvedeného nařízení.
Článek 3
Oblast působnosti
Tato směrnice se vztahuje na:
uzavírání smluv o veřejných službách ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 ( 4 ), jejichž předmětem je poskytování služeb v silniční osobní dopravě při překročení mezní hodnoty, kterou stanoví členské státy tak, aby nepřekračovala příslušnou mezní hodnotu stanovenou v čl. 5 odst. 4 uvedeného nařízení;
zadávání zakázek na služby uvedených v tabulce 1 přílohy této směrnice, pokud veřejní zadavatelé nebo odvětvoví zadavatelé mají povinnost v zadávacím řízení použít postupy stanovené ve směrnicích 2014/24/EU a 2014/25/EU.
Tato směrnice se vztahuje pouze na zakázky, u nichž byla zaslána výzva k účasti v soutěži po 2. srpnu 2021, nebo pokud není výzva k účasti v soutěži stanovena, na zakázky, u nichž veřejný zadavatel nebo odvětvový zadavatel zahájil zadávací řízení po uvedeném dni.
Tato směrnice se nepoužije na:
vozidla uvedená v čl. 2 odst. 2 písm. a), b) a c) a odst. 3 písm. c) nařízení (EU) 2018/858;
vozidla kategorie M3, která nejsou vozidly třídy I nebo třídy A ve smyslu čl. 3 bodů 2 a 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 661/2009 ( 5 ).
Článek 4
Definice
Pro účely této směrnice se rozumí:
„veřejnými zadavateli“ veřejní zadavatelé vymezení v čl. 2 odst. 1 bodu 1 směrnice 2014/24/EU a článku 3 směrnice 2014/25/EU;
„odvětvovými zadavateli“ zadavatelé vymezení v článku 4 směrnice 2014/25/EU;
„silničním vozidlem“ vozidlo kategorie M nebo N ve smyslu čl. 4 odst. 1 písm. a) a b) nařízení (EU) 2018/858;
„čistým vozidlem“:
vozidlo kategorie M1, M2 nebo N1 s maximálními emisemi výfukových plynů vyjádřenými v CO2 g/km a emisemi znečišťujících látek v reálném provozu nižšími než procentní podíl příslušných emisních limitů uvedených v tabulce 2 přílohy, nebo;
vozidlo kategorie M3, N2 nebo N3 využívající alternativní paliva ve smyslu čl. 2 bodů 1 a 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ( 6 ) s výjimkou paliv s vysokým rizikem nepřímé změny ve využívání půdy vyráběných ze surovin, u nichž je zjištěno značné rozšíření oblasti produkce na půdu s velkou zásobou uhlíku v souladu s článkem 26 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2001 ( 7 ). U vozidel využívajících tekutá biopaliva nebo syntetická či parafinická paliva nesmějí být tato paliva smíchána s konvenčními fosilními palivy;
„těžkým užitkovým vozidlem s nulovými emisemi“ čisté vozidlo ve smyslu bodu 4 písm. b) tohoto článku bez spalovacího motoru nebo se spalovacím motorem, který vypouští méně než 1 g CO2/kWh, měřeno v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 ( 8 ) a prováděcími opatřeními k němu, nebo který vypouští méně než 1 g CO2/km, měřeno v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ( 9 ) a prováděcími opatřeními k němu.
Článek 5
Minimální cíle pro zadávání zakázek
▼M1 —————
Článek 8
Výměna znalostí a osvědčených postupů
Komise usnadňuje a organizuje výměnu znalostí a osvědčených postupů mezi členskými státy ohledně postupů na podporu zadávání zakázek na čistá a energeticky účinná silniční vozidla veřejnými zadavateli a odvětvovými zadavateli.
Článek 9
Postup projednávání ve výboru
Tento výbor je výborem ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 182/2011 ( 10 ).
Článek 10
Předkládání zpráv a přezkum
Článek 11
Provedení
Tyto předpisy přijaté členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si stanoví členské státy.
Článek 12
Vstup v platnost
Tato směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Článek 13
Určení
Tato směrnice je určena členským státům.
PŘÍLOHA
INFORMACE PRO PROVÁDĚNÍ MINIMÁLNÍCH CÍLŮ PRO ZADÁVÁNÍ ZAKÁZEK NA ČISTÁ SILNIČNÍ VOZIDLA NA PODPORU NÍZKOEMISNÍ MOBILITY V ČLENSKÝCH STÁTECH
Tabulka 1: Kódy služeb uvedených v čl. 3 odst. 1 písm. c) podle společného slovníku pro veřejné zakázky (CPV)
Kód CPV |
Popis |
60112000-6 |
Služby veřejné silniční dopravy |
60130000-8 |
Služby jednoúčelové silniční osobní dopravy |
60140000-1 |
Nepravidelná osobní doprava |
90511000-2 |
Sběr odpadu |
60160000-7 |
Silniční poštovní doprava |
60161000-4 |
Přeprava balíků |
64121100-1 |
Doručování pošty |
64121200-2 |
Doručování balíků |
Tabulka 2: Emisní limity pro čistá lehká užitková vozidla
Kategorie vozidel |
do 31. prosince 2025 |
od 1. ledna 2026 |
||
|
CO2 g/km |
Emise látek znečišťujících ovzduší (1) v reálném provozu jako procento emisních limitů (2) |
CO2 g/km |
Emise látek znečišťujících ovzduší (1) v reálném provozu jako procento emisních limitů (2) |
M1 |
50 |
80 % |
0 |
nepoužije se |
M2 |
50 |
80 % |
0 |
nepoužije se |
N1 |
50 |
80 % |
0 |
nepoužije se |
(1)
Oznámené maximální hodnoty emise pro počet částic (PN) v reálném provozu (RDE) v #/km a oxidů dusíku (NOx) v mg/km, jak jsou uvedeny v bodě 48.2 prohlášení o shodě a popsány příloze IX směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES (*) jak pro úplné, tak pro městské RDE cesty.
(2)
Použitelné emisní limity stanovené v příloze I nařízení (ES) č. 715/2007 nebo následných právních aktech. |
(*) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES ze dne 5. září 2007, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla (rámcová směrnice) (Úř. věst. L 263, 9.10.2007, s. 1).
Tabulka 3: Minimální cíle pro zadávání zakázek pro podíl čistých lehkých užitkových vozidel v souladu s tabulkou 2 na celkovém objemu zakázek na lehká užitková vozidla uvedených v článku 3 na úrovni členských států.
Členský stát |
od 2. srpna 2021 do 31. prosince 2025 |
od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030 |
Lucembursko |
38,5 % |
38,5 % |
Švédsko |
38,5 % |
38,5 % |
Dánsko |
37,4 % |
37,4 % |
Finsko |
38,5 % |
38,5 % |
Německo |
38,5 % |
38,5 % |
Francie |
37,4 % |
37,4 % |
Spojené království |
38,5 % |
38,5 % |
Nizozemsko |
38,5 % |
38,5 % |
Rakousko |
38,5 % |
38,5 % |
Belgie |
38,5 % |
38,5 % |
Itálie |
38,5 % |
38,5 % |
Irsko |
38,5 % |
38,5 % |
Španělsko |
36,3 % |
36,3 % |
Kypr |
31,9 % |
31,9 % |
Malta |
38,5 % |
38,5 % |
Portugalsko |
29,7 % |
29,7 % |
Řecko |
25,3 % |
25,3 % |
Slovinsko |
22 % |
22 % |
Česko |
29,7 % |
29,7 % |
Estonsko |
23,1 % |
23,1 % |
Slovensko |
22 % |
22 % |
Litva |
20,9 % |
20,9 % |
Polsko |
22 % |
22 % |
Chorvatsko |
18,7 % |
18,7 % |
Maďarsko |
23,1 % |
23,1 % |
Lotyšsko |
22 % |
22 % |
Rumunsko |
18,7 % |
18,7 % |
Bulharsko |
17,6 % |
17,6 % |
Tabulka 4: Minimální cíle pro zadávání zakázek pro podíl čistých těžkých užitkových vozidel na celkovém objemu zakázek na čistá těžká užitková vozidla podle článku 3 na úrovni členských států (*)
Členský stát |
Nákladní automobily (kategorie vozidel N2 a N3) |
Autobusy (kategorie vozidel M3) (*1) |
||
|
od 2. srpna 2021 do 31. prosince 2025 |
od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030 |
od 2. srpna 2021 do 31. prosince 2025 |
od 1. ledna 2026 do 31. prosince 2030 |
Lucembursko |
10 % |
15 % |
45 % |
65 % |
Švédsko |
10 % |
15 % |
45 % |
65 % |
Dánsko |
10 % |
15 % |
45 % |
65 % |
Finsko |
9 % |
15 % |
41 % |
59 % |
Německo |
10 % |
15 % |
45 % |
65 % |
Francie |
10 % |
15 % |
43 % |
61 % |
Spojené království |
10 % |
15 % |
45 % |
65 % |
Nizozemsko |
10 % |
15 % |
45 % |
65 % |
Rakousko |
10 % |
15 % |
45 % |
65 % |
Belgie |
10 % |
15 % |
45 % |
65 % |
Itálie |
10 % |
15 % |
45 % |
65 % |
Irsko |
10 % |
15 % |
45 % |
65 % |
Španělsko |
10 % |
14 % |
45 % |
65 % |
Kypr |
10 % |
13 % |
45 % |
65 % |
Malta |
10 % |
15 % |
45 % |
65 % |
Portugalsko |
8 % |
12 % |
35 % |
51 % |
Řecko |
8 % |
10 % |
33 % |
47 % |
Slovinsko |
7 % |
9 % |
28 % |
40 % |
Česko |
9 % |
11 % |
41 % |
60 % |
Estonsko |
7 % |
9 % |
31 % |
43 % |
Slovensko |
8 % |
9 % |
34 % |
48 % |
Litva |
8 % |
9 % |
42 % |
60 % |
Polsko |
7 % |
9 % |
32 % |
46 % |
Chorvatsko |
6 % |
7 % |
27 % |
38 % |
Maďarsko |
8 % |
9 % |
37 % |
53 % |
Lotyšsko |
8 % |
9 % |
35 % |
50 % |
Rumunsko |
6 % |
7 % |
24 % |
33 % |
Bulharsko |
7 % |
8 % |
34 % |
48 % |
(*1)
Poloviny minimálního cíle pro podíl čistých autobusů musí být dosaženo prostřednictvím zakázek na autobusy s nulovými emisemi ve smyslu čl. 4 bodu 5. Tento požadavek se snižuje na jednu čtvrtinu v prvním referenčním období, pokud více než 80 % autobusů, které spadají do celkové množiny všech zakázek podle článku 3 zadaných v tomto období v daném členském státě, tvoří autobusy dvoupodlažní. |
( 1 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES (Úř. věst. L 151, 14.6.2018, s. 1).
( 2 ) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES (Úř. věst. L 94, 28.3.2014, s. 65).
( 3 ) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/25/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb a o zrušení směrnice 2004/17/ES (Úř. věst. L 94, 28.3.2014, s. 243).
( 4 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 ze dne 23. října 2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 1191/69 a č. 1107/70 (Úř. věst. L 315, 3.12.2007, s. 1).
( 5 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 661/2009 ze dne 13. července 2009 o požadavcích pro schvalování typu motorových vozidel, jejich přípojných vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla z hlediska obecné bezpečnosti (Úř. věst. L 200, 31.7.2009, s. 1).
( 6 ) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva (Úř. věst. L 307, 28.10.2014, s. 1).
( 7 ) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2001 ze dne 11. prosince 2018 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů (Úř. věst. L 328, 21.12.2018, s. 82).
( 8 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 ze dne 18. června 2009 o schvalování typu motorových vozidel a motorů z hlediska emisí z těžkých nákladních vozidel (Euro VI) a o přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidel, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a směrnice 2007/46/ES a o zrušení směrnic 80/1269/EHS, 2005/55/ES a 2005/78/ES (Úř. věst. L 188, 18.7.2009, s. 1).
( 9 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla (Úř. věst. L 171, 29.6.2007, s. 1).
( 10 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 182/2011 ze dne 16. února 2011, kterým se stanoví pravidla a obecné zásady způsobu, jakým členské státy kontrolují Komisi při výkonu prováděcích pravomocí (Úř. věst. L 55, 28.2.2011, s. 13).
( 11 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2195/2002 ze dne 5. listopadu 2002 o společném slovníku pro veřejné zakázky (CPV) (Úř. věst. L 340, 16.12.2002, s. 1).