2008/944/SZBPSpolečný postoj Rady 2008/944/SZBP ze dne 8. prosince 2008 , kterým se stanoví společná pravidla pro kontrolu vývozu vojenských technologií a vojenského materiálu
| Publikováno: | Úř. věst. L 335, 13.12.2008, s. 99-103 | Druh předpisu: | Společný postoj |
| Přijato: | 17. září 2019 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
| Platnost od: | 8. prosince 2008 | Nabývá účinnosti: | 8. prosince 2008 |
| Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
|
SPOLEČNÝ POSTOJ RADY 2008/944/SZBP ze dne 8. prosince 2008, (Úř. věst. L 335 13.12.2008, s. 99) |
Ve znění:
|
|
|
Úřední věstník |
||
|
Č. |
Strana |
Datum |
||
|
L 239 |
16 |
17.9.2019 |
||
|
L 779 |
1 |
15.4.2025 |
||
SPOLEČNÝ POSTOJ RADY 2008/944/SZBP
ze dne 8. prosince 2008,
kterým se stanoví společná pravidla pro kontrolu vývozu vojenských technologií a vojenského materiálu
Článek 1
Žádosti o udělení vývozní licence uvedené v odstavci 1 zahrnují:
Právní předpisy členských států stanoví, v jakém případě se ve vztahu k těmto žádostem požaduje vývozní licence.
Článek 2
Kritéria
Vývozní licence je zamítnuta, pokud by její vydání bylo v rozporu s mezinárodními povinnostmi a závazky členských států, včetně:
povinností členských států a jejich závazku prosazovat plnění zbrojních embarg Organizace spojených národů, Evropské unie a Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě;
závazků členských států vyplývajících ze Smlouvy o nešíření jaderných zbraní, Úmluvy o zákazu biologických a toxinových zbraní a Úmluvy o zákazu chemických zbraní;
závazků členských států podle Úmluvy o některých konvenčních zbraních a příslušných protokolů, jež jsou k ní připojeny;
závazků členských států podle Smlouvy o obchodu se zbraněmi;
závazků členských států podle Úmluvy o zákazu použití, skladování, výroby a převodu protipěchotních min a o jejich zničení (dále jen „Ottawská úmluva“);
závazků členských států podle Akčního programu OSN k prevenci, potírání a vymýcení nezákonného obchodu s ručními a lehkými zbraněmi ve všech jeho aspektech;
závazků členských států vyplývajících z globálního rámce pro řízení konvenčního střeliva během jeho celého životního cyklu;
závazků členských států v rámci Australské skupiny, Režimu kontroly raketových technologií, Zanggerova výboru, Skupiny jaderných dodavatelů, Wassenaarského ujednání a Haagského kodexu chování proti šíření balistických střel.
Druhé kritérium: Dodržování lidských práv v zemi konečného určení a dodržování mezinárodního humanitárního práva touto zemí.
vývozní licenci zamítnou, jestliže existuje zřejmé riziko, že vojenské technologie nebo vojenský materiál, které mají být vyvezeny, mohou být použity k vnitřní represi nebo ke spáchání závažných genderově podmíněných násilných činů nebo závažných násilných činů namířených proti ženám a dětem nebo jiných závažných porušení lidských práv či k jejich usnadnění;
vydávají licence se zvláštní obezřetností a opatrností u zemí, kde jsou podle zjištění příslušných orgánů Organizace spojených národů, Evropské unie nebo Rady Evropy závažným způsobem porušována lidská práva, přičemž postupují individuálně a vezmou v úvahu povahu vojenských technologií nebo vojenského materiálu.
vývozní licenci zamítnou, jestliže existuje zřejmé riziko, že vojenské technologie nebo vojenský materiál, které mají být vyvezeny, mohou být použity ke spáchání činů představujících závažné porušení mezinárodního humanitárního práva, mimo jiné na skupinách požívajících ochrany podle tohoto práva, jako jsou ženy a děti, či k jejich usnadnění.
Členské státy zamítnou udělení licence na vývoz vojenských technologií nebo vojenského materiálu, které by podněcovaly či prodlužovaly ozbrojené konflikty nebo zhoršovaly existující napětí a konflikty v zemi konečného určení, aniž je dotčena legitimní a zákonná bezpečnost a obrana této země.
Členské státy zamítnou vývozní licenci v případě, že existuje zřejmé riziko, že by zamýšlený příjemce použil vojenské technologie nebo vojenský materiál, které mají být vyvezeny, k agresi vůči jiné zemi nebo k prosazení územního požadavku silou. Při zvažování těchto rizik berou členské státy mimo jiné v úvahu:
existenci nebo pravděpodobnost ozbrojeného konfliktu mezi příjemcem a jinou zemí;
územní požadavek, který se příjemce v minulosti snažil prosadit nebo hrozil prosadit silou;
pravděpodobnost, že by vojenské technologie nebo vojenský materiál byly použity k jiným účelům než pro legitimní národní bezpečnost a obranu přijímající země nebo pro výkon přirozeného práva přijímající země na sebeobranu v souladu s mezinárodním právem, zakotveného v článku 51 Charty Organizace spojených národů;
nutnost neovlivňovat nepříznivě jakýmkoliv významným způsobem regionální stabilitu.
Členské státy berou v úvahu:
potenciální dopady vojenských technologií nebo vojenského materiálu, které mají být vyvezeny, na své obranné a bezpečnostní zájmy, jakož i na obranné a bezpečnostní zájmy jiných členských států a spřátelených a spojeneckých zemí, aniž by bylo dotčeno posuzování kritérií týkajících se dodržování lidských práv a mezinárodního humanitárního práva, jakož i regionálního míru, bezpečnosti a stability;
riziko použití daných vojenských technologií nebo vojenského materiálu proti svým vlastním ozbrojeným silám nebo ozbrojeným silám členských států a spřátelených a spojeneckých zemí.
Členské státy berou v úvahu mimo jiné pověst kupující či přijímající země z hlediska:
její podpory nebo podněcování terorismu a mezinárodního organizovaného zločinu;
jejího dodržování mezinárodních závazků, zejména těch, které se týkají nevyužívání síly, a mezinárodního humanitárního práva;
jejího závazku k nešíření a dalším oblastem kontroly zbrojení a odzbrojení, zejména podepsání, ratifikaci a provádění příslušných úmluv o kontrole zbrojení a odzbrojení, jež jsou uvedeny v písmenech b) až d) prvního kritéria.
Při hodnocení vlivu vojenských technologií nebo vojenského materiálu, které mají být vyvezeny, na přijímající zemi a rizika, že by tyto technologie nebo tento materiál mohly být dodány nežádoucímu konečnému uživateli nebo pro nežádoucí konečné využití, jsou posuzovány tyto skutečnosti:
legitimní obranné a vnitrostátní bezpečnostní zájmy přijímající země, včetně případné účasti na mírových operacích Organizace spojených národů či jiných činnostech pro zachování míru;
technická schopnost přijímající země využít a chránit tyto technologie nebo tento materiál;
schopnost přijímající země provádět účinnou kontrolu vývozu, včetně případů, kdy vojenské technologie nebo vojenský materiál, které mají být vyvezeny, představují zboží, které má být zabudováno do výrobních celků pro opětovný vývoz přijímající zemí;
riziko, že tyto technologie nebo materiál budou znovu vyvezeny do nežádoucích míst určení, a pověst přijímající země z hlediska dodržování předpisů pro opětovný vývoz nebo předpisů pro předchozí souhlas s opětovným vývozem, jejichž zavedení považuje vyvážející členský stát za vhodné;
riziko, že tyto technologie nebo materiál budou dodány teroristickým organizacím nebo jednotlivým teroristům;
riziko nezamýšlených transferů technologií či jejich přepracování k jiným účelům, než pro které byly určeny;
riziko, že tyto technologie nebo materiál budou použity k obcházení omezujících opatření přijatých Organizací spojených národů nebo Evropskou unií;
riziko zhoršení konfliktů, násilností a protiprávních činností v důsledku zvláštní povahy vyvážených technologií a materiálu, zejména v souvislosti s rizikem odklonu ručních palných a lehkých zbraní.
S přihlédnutím k informacím z důležitých zdrojů, jako jsou zprávy předložené Rozvojovým programem Organizace spojených národů, Světovou bankou, Mezinárodním měnovým fondem a Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, berou členské státy v úvahu, zda by navrhovaný vývoz mohl vážně ohrozit udržitelný rozvoj země konečného určení. V této souvislosti posuzují relativní úroveň vojenských a sociálních výdajů této země, s přihlédnutím k případné pomoci poskytované této zemi ze strany Unie či na bilaterálním základě.
Článek 3
Tímto společným postojem není dotčeno právo členských států uplatňovat přísnější vnitrostátní politiky.
Článek 4
Článek 5
Vývozní licence se udělují pouze na základě předchozí spolehlivé znalosti konečného použití v zemi konečného určení. To bude obecně vyžadovat důkladnou kontrolu osvědčení konečného uživatele nebo příslušné dokumentace nebo určitou formu úředního povolení vydaného zemí konečného určení. Členské státy mohou používat další nástroje pro monitorování koncových uživatelů, včetně požadavku, aby koncoví uživatelé souhlasili s konkrétními ověřovacími mechanismy. Při posuzování žádostí o udělení licence pro vývoz vojenských technologií nebo vojenského materiálu za účelem výroby ve třetích zemích berou členské státy v úvahu zejména možné použití hotového výrobku v zemi výroby a riziko, že by hotový výrobek mohl být dodán nebo vyvezen nežádoucímu konečnému uživateli.
Článek 6
Aniž je dotčeno nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/821 ( 1 ), budou kritéria uvedená v článku 2 tohoto společného postoje a konzultační postup uvedený v článku 4 tohoto společného postoje uplatňovány také na členské státy, pokud jde o zboží nebo technologie dvojího užití uvedené v příloze I nařízení (EU) 2021/821, existuje-li vážný důvod se domnívat, že konečným uživatelem tohoto zboží a technologií budou ozbrojené síly, vnitřní bezpečnostní složky nebo podobné subjekty dané země. Odkazuje-li se v tomto společném postoji na vojenské technologie nebo vojenský materiál, rozumí se tím i takové zboží a technologie dvojího užití.
Článek 7
Článek 8
Článek 9
S přihlédnutím k zásadám a kritériím tohoto společného postoje členské státy v rámci SZBP případně společně posoudí situaci potenciálních nebo skutečných příjemců vývozů vojenských technologií a vojenského materiálu z členských států.
Článek 10
Ačkoli členské státy mohou případně také brát v úvahu dopad navrhovaných vývozů na své vlastní hospodářské, sociální, obchodní a průmyslové zájmy, tyto faktory neovlivňují uplatňování výše uvedených kritérií.
Článek 11
Členské státy vynakládají maximální úsilí, aby podnítily další státy vyvážející vojenské technologie nebo vojenský materiál k uplatňování kritérií tohoto společného postoje. Se třetími státy uplatňujícími tato kritéria si pravidelně vyměňují zkušenosti ze svých politik kontroly vývozu vojenských technologií a vojenského materiálu a z uplatňování kritérií.
Článek 12
Členské státy zajistí, aby jim jejich vnitrostátní právní předpisy umožnily kontrolovat vývoz technologií a materiálu uvedených na Společném vojenském seznamu EU. Společný vojenský seznam EU funguje jako referenční bod pro vnitrostátní seznamy vojenských technologií a vojenského materiálu členských států, tyto seznamy však přímo nenahrazuje.
Článek 13
Uživatelská příručka k tomuto společnému postoji, která je pravidelně hodnocena, slouží jako vodítko pro jeho provádění.
Článek 14
Tento společný postoj nabývá účinku dnem přijetí.
Článek 15
Tento společný postoj bude přezkoumán do 15. dubna 2030.
Článek 16
Tento společný postoj bude zveřejněn v Úředním věstníku Evropské unie.
( 1 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/821 ze dne 20. května 2021, kterým se zavádí režim Unie pro kontrolu vývozu, zprostředkování, technické pomoci, tranzitu a přepravy zboží dvojího užití (Úř. věst. L 206, 11.6.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/821/oj).