(ES) č. 1467/97Nařízení Rady (ES) č. 1467/97 ze dne 7. července 1997 o urychlení a vyjasnění postupu při nadměrném schodku

Publikováno: Úř. věst. L 209, 2.8.1997, s. 6-11 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 7. července 1997 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 1. ledna 1999 Nabývá účinnosti: 1. ledna 1999
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 30. dubna 2024

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

NAŘÍZENÍ RADY (ES) č. 1467/97

ze dne 7. července 1997

o urychlení a vyjasnění postupu při nadměrném schodku

(Úř. věst. L 209 2.8.1997, s. 6)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

NAŘÍZENÍ RADY (ES) č. 1056/2005 ze dne 27. června 2005,

  L 174

5

7.7.2005

►M2

NAŘÍZENÍ RADY (EU) č. 1177/2011 ze dne 8. listopadu 2011,

  L 306

33

23.11.2011

►M3

NAŘÍZENÍ RADY (EU) 2024/1264  ze dne 29. dubna 2024,

  L 1264

1

30.4.2024




▼B

NAŘÍZENÍ RADY (ES) č. 1467/97

ze dne 7. července 1997

o urychlení a vyjasnění postupu při nadměrném schodku



ODDÍL 1

DEFINICE A HODNOCENÍ

▼M3

Článek 1

1.  
Toto nařízení obsahuje ustanovení k urychlení a vyjasnění postupu při nadměrném schodku. Cílem postupu při nadměrném schodku je zabránit vzniku nadměrných schodků veřejných financí, a pokud již k jejich vzniku dojde, napomoci jejich rychlému odstranění, přičemž dodržování rozpočtové kázně je posuzováno na základě kritérií schodku veřejných financí a veřejného dluhu.
2.  
Pro účely tohoto nařízení se ‚zúčastněnými členskými státy‘ rozumějí ty členské státy, jejichž měnou je euro.
3.  
Použijí se definice podle článku 2 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1263 ( 1 ).

Článek 2

1.  
Překročení schodku veřejných financí nad referenční hodnotu se podle čl. 126 odst. 2 písm. a) druhé odrážky Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen ‚Smlouva o fungování EU‘) považuje za výjimečné tehdy, pokud vznikne v důsledku prudkého hospodářského propadu v eurozóně nebo v Unii jako celku zjištěného Radou v souladu s článkem 25 nařízení (EU) 2024/1263 nebo pokud je způsobeno výjimečnými okolnostmi, které veřejná správa nemůže ovlivnit a které mají zásadní dopad na veřejné finance dotčeného členského státu, v souladu s článkem 26 uvedeného nařízení .

Kromě toho se překročení schodku veřejných financí nad referenční hodnotu považuje za dočasné, jestliže rozpočtové předpovědi předkládané Komisí naznačují, že po skončení prudkého hospodářského propadu či výjimečných okolností uvedených v prvním pododstavci schodek klesne pod referenční hodnotu.

2.  
Pokud poměr veřejného dluhu k hrubému domácímu produktu (HDP) překročí referenční hodnotu, považuje se za dostatečně se snižující a uspokojivým tempem se blížící referenční hodnotě v souladu s čl. 126 odst. 2 písm. b) Smlouvy o fungování EU, pokud dotčený členský stát dodržuje svou dráhu čistých výdajů stanovenou Radou.

Komise vypracuje zprávu v souladu s čl. 126 odst. 3 Smlouvy o fungování EU, pokud poměr veřejného dluhu k HDP překročí referenční hodnotu, pokud stav rozpočtu není téměř vyrovnaný nebo přebytkový a pokud odchylky zaznamenané na kontrolním účtu členského státu překročí:

a) 

buď 0,3 procentního bodu HDP ročně

b) 

nebo 0,6 procentního bodu HDP kumulativně.

3.  
Při vypracování zprávy podle čl. 126 odst. 3 Smlouvy o fungování EU přihlédne Komise ke všem rozhodujícím faktorům stanoveným v uvedeném článku, pokud významným způsobem ovlivňují posouzení toho, nakolik dotčený členský stát dodržuje kritéria schodku a dluhu.

Zpráva uvedená v čl. 126 odst. 3 Smlouvy o fungování EU musí náležitě odrážet:

a) 

míru problémů s veřejným dluhem na základě metodiky uvedené v článku 10 nařízení (EU) 2024/1263, vývoj situace veřejného dluhu a jeho financování a související rizikové faktory, zejména strukturu splatnosti, měnovou denominaci dluhu a podmíněné závazky, včetně veškerých implicitních závazků souvisejících se stárnutím obyvatelstva a soukromým dluhem;

b) 

vývoj střednědobé rozpočtové situace, zejména včetně rozsahu skutečného odchýlení od dráhy čistých výdajů stanovené Radou, v ročním a kumulativním vyjádření podle stavu na kontrolním účtu;

c) 

vývoj střednědobé hospodářské situace, včetně potenciálního růstu, vývoje inflace a cyklického vývoje ve srovnání s předpoklady, z nichž vychází dráha čistých výdajů stanovená Radou;

d) 

pokrok při provádění reforem a investic, zejména včetně politik k prevenci a nápravě makroekonomických nerovnováh a politik k provádění společné strategie Unie pro růst a zaměstnanost, včetně politik podporovaných Nástrojem pro oživení a odolnost zřízeným nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/241 ( 2 ), a celkovou kvalitu veřejných financí, zejména účinnost vnitrostátních rozpočtových rámců;

e) 

zvýšení vládních investic do obrany, v příslušných případech rovněž s ohledem na dobu zaznamenání výdajů na vojenské vybavení.

Komise věnuje patřičnou a jednoznačnou pozornost všem ostatním faktorům, které jsou podle názoru dotčeného členského státu významné pro celkové posouzení souladu s kritérii schodku a dluhu a které členský stát sdělil Radě a Komisi. V této souvislosti je třeba věnovat zvláštní pozornost finančním příspěvkům na podporu mezinárodní solidarity a dosažení společných priorit Unie uvedených v čl. 13 písm. c) nařízení (EU) 2024/1263.

4.  
Rada a Komise provedou vyvážené celkové hodnocení všech rozhodujících faktorů, konkrétně do jaké míry tyto faktory působí při posuzování souladu s kritérii schodku nebo dluhu jako přitěžující nebo polehčující. Pokud se členský stát potýká s významnými problémy s veřejným dluhem uvedenými v odst. 3 druhém pododstavci písm. a) tohoto článku, považuje se to za klíčový přitěžující faktor. Příznivý cyklický hospodářský, rozpočtový a finanční vývoj se nepovažuje za polehčující faktor, zatímco nepříznivý vývoj lze za polehčující faktor považovat.

Pokud při hodnocení souladu na základě kritéria schodku překročí poměr veřejného dluhu k HDP referenční hodnotu, budou tyto faktory zohledněny v postupu vedoucím k rozhodnutí o existenci nadměrného schodku podle čl. 126 odst. 4, 5 a 6 Smlouvy o fungování EU pouze v případě, že jsou zcela splněny obě podmínky základní zásady, a to že předtím, než jsou tyto rozhodující faktory zohledněny, zůstává schodek veřejných financí blízko referenční hodnotě a její překročení je dočasné.

Tyto faktory se však v postupu vedoucím k rozhodnutí o existenci nadměrného schodku zohlední při posuzování souladu na základě kritéria dluhu.

5.  
Pokud se členské státy mohou odchýlit od své dráhy čistých výdajů podle článků 25 a 26 nařízení (EU) 2024/1263, mohou Komise a Rada rozhodnout ve svém posouzení nedospět k závěru o existenci nadměrného schodku.
6.  
Pokud Rada na základě čl. 126 odst. 6 Smlouvy o fungování EU rozhodne, že v členském státě existuje nadměrný schodek, Rada a Komise v následujících fázích postupu podle článku 126 Smlouvy o fungování EU vezmou v úvahu rozhodující faktory uvedené v odstavci 3 tohoto článku, pokud mají vliv na situaci dotčeného členského státu, včetně faktorů uvedených v čl. 5 odst. 2 tohoto nařízení, zejména při stanovování lhůty pro nápravu nadměrného schodku a při případném prodlužování této lhůty. Tyto rozhodující faktory se však neberou v úvahu pro účely rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 12 Smlouvy o fungování EU o zrušení některých nebo všech jejích rozhodnutí podle čl. 126 odst. 6 až 9 a 11 Smlouvy o fungování EU.

▼M2

ODDÍL 1 A

HOSPODÁŘSKÝ DIALOG

Článek 2a

1.  
V zájmu prohloubení dialogu mezi orgány Unie, zejména mezi Evropským parlamentem, Radou a Komisí, a v zájmu zajištění větší transparentnosti a odpovědnosti může příslušný výbor Evropského parlamentu vyzvat předsedu Rady, Komisi a popřípadě také předsedu Evropské rady nebo předsedu Euroskupiny k vystoupení v tomto výboru za účelem projednání rozhodnutí Rady na základě čl. 126 odst. 6 Smlouvy o fungování EU, doporučení Rady podle čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU, výzvy Rady podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU a rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 11 Smlouvy o fungování EU.

Očekává se, že Rada se bude zpravidla řídit doporučeními a návrhy Komise nebo svůj postoj veřejně vysvětlí.

Příslušný výbor Evropského parlamentu může nabídnout členskému státu, jehož se daná rozhodnutí, doporučení nebo výzvy týkají, aby se výměny názorů zúčastnil.

2.  
Rada a Komise pravidelně informují Evropský parlament o uplatňování tohoto nařízení.

▼B

ODDÍL 2

URYCHLENÍ POSTUPU PŘI NADMĚRNÉM SCHODKU

▼M3

Článek 3

1.  
Do dvou týdnů poté, co Komise schválí zprávu vydanou podle čl. 126 odst. 3, k ní Hospodářský a finanční výbor podle čl. 126 odst. 4 Smlouvy o fungování EU vypracuje stanovisko.
2.  
Pokud Komise s plným zohledněním stanoviska uvedeného v odstavci 1 tohoto článku usoudí, že nadměrný schodek existuje, předloží v souladu s čl. 126 odst. 5 a 6 Smlouvy o fungování EU stanovisko a návrh Radě a informuje Evropský parlament o této skutečnosti.
3.  
Rada rozhodne o existenci nadměrného schodku v souladu s čl. 126 odst. 6 Smlouvy o fungování EU zpravidla do čtyř měsíců ode dne oznámení podle čl. 3 odst. 2 a 3 nařízení Rady (ES) č. 479/2009 ( 3 ). Pokud Rada rozhodne, že nadměrný schodek existuje, podá zároveň doporučení dotčenému členskému státu podle čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU. Rada svá rozhodnutí podle čl. 126 odst. 6 Smlouvy o fungování EU zveřejní.
4.  
Doporučení Rady podané v souladu s čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU stanoví nejvýše šestiměsíční lhůtu, během níž má dotčený členský stát přijmout účinná opatření. Pokud to vyžaduje závažnost situace, může být lhůta pro přijetí účinných opatření stanovena na tři měsíce. Doporučení Rady rovněž stanoví lhůtu pro odstranění nadměrného schodku.

Rada ve svém doporučení rovněž požádá členský stát, aby provedl nápravnou dráhu čistých výdajů, která zajistí, že schodek veřejných financí zůstane pod referenční hodnotou nebo bude ve lhůtě stanovené v doporučení snížen pod referenční hodnotu a udržován pod touto hodnotou.

Pokud byl postup při nadměrném schodku zahájen na základě kritéria schodku, je v letech, kdy se očekává, že schodek veřejných financí překročí referenční hodnotu, nápravná dráha čistých výdajů v souladu s minimální každoroční strukturální korekcí ve výši alespoň 0,5  % HDP jako doporučenou hodnotou.

Pokud byl postup při nadměrném schodku zahájen na základě dluhového kritéria, je nápravná dráha čistých výdajů přinejmenším stejně ambiciózní jako dráha čistých výdajů stanovená Radou v souladu s článkem 17 nařízení (EU) 2024/1263 a ve lhůtě stanovené Radou zpravidla napraví kumulované odchylky kontrolního účtu.

5.  
Ve lhůtě stanovené v odstavci 4 tohoto článku podá dotčený členský stát Radě a Komisi zprávu o opatřeních přijatých v reakci na doporučení Rady podle čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU. Zpráva zahrnuje cíle týkající se veřejných výdajů a příjmů a diskrečních opatření na straně výdajů i příjmů, které jsou v souladu s doporučením Rady, a rovněž informace o přijatých opatřeních a charakteru opatření potřebných k dosažení těchto cílů. Členský stát tuto zprávu zveřejní. Členský stát může vyzvat příslušnou nezávislou fiskální instituci, aby vypracovala nezávaznou samostatnou zprávu o dostatečnosti přijatých a plánovaných opatření s ohledem na cíle.
6.  

Rada může na doporučení Komise rozhodnout o přijetí revidovaného doporučení podle čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU, pokud:

a) 

v reakci na toto doporučení byla přijata účinná opatření a použijí se podmínky uvedené v článku 26 nařízení (EU) 2024/1263 nebo

b) 

se použijí podmínky uvedené v článku 25 nařízení (EU) 2024/1263.

Revidované doporučení může zejména prodloužit lhůtu pro odstranění nadměrného schodku, a to zpravidla o jeden rok.

Článek 4

1.  
Rada při zvažování, zda byla v reakci na její doporučení vydaná v souladu s čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU přijata účinná opatření, vychází při svém rozhodování ze zprávy předložené dotčeným členským státem v souladu s čl. 3 odst. 5 tohoto nařízení a z jejího provádění a rovněž z veřejně oznámených a dostatečně podrobných rozhodnutí vlády dotčeného členského státu.

Pokud Rada v souladu s čl. 126 odst. 8 Smlouvy o fungování EU zjistí, že dotčený členský stát nepřijal účinná opatření, podá o tom zprávu Evropské radě.

2.  
Rozhodnutí zveřejnit přijatá doporučení podle čl. 126 odst. 8 Smlouvy o fungování EU, jestliže se zjistí, že nebyla přijata žádná účinná opatření, učiní Rada neprodleně po uplynutí lhůty stanovené v souladu s čl. 3 odst. 4 tohoto nařízení.

▼M1

Článek 5

▼M3

1.  
Rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU vyzývající dotčený zúčastněný členský stát, aby přijal opatření ke snížení schodku, se přijme do dvou měsíců od rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 8 Smlouvy o fungování EU o tom, že nebyla přijata žádná účinná opatření. Ve výzvě Rada členský stát požádá, aby realizoval nápravnou dráhu čistých výdajů v souladu s požadavky stanovenými v čl. 3 odst. 4 tohoto nařízení. Rada rovněž uvede opatření přispívající k dosažení nápravné dráhy čistých výdajů.

▼M2

1a  
Po výzvě Rady podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU podá dotčený členský stát Radě a Komisi zprávu o opatřeních přijatých v reakci na tuto výzvu. Aby mohla Rada v případě potřeby přijmout rozhodnutí podle čl. 6 odst. 2 tohoto nařízení, obsahuje zpráva cíle týkající se veřejných výdajů a příjmů a diskrečních opatření na straně výdajů i příjmů a rovněž informace o opatřeních přijatých v reakci na konkrétní doporučení Rady. Členský stát tuto zprávu zveřejní.

▼M3

2.  

Rada může na doporučení Komise rozhodnout o přijetí revidované výzvy podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU, pokud:

a) 

v reakci na tuto výzvu byla přijata účinná opatření a uplatní se podmínky uvedené v článku 26 nařízení (EU) 2024/1263 nebo

b) 

uplatní se podmínky uvedené v článku 25 nařízení (EU) 2024/1263.

Revidovaná výzva může zejména prodloužit lhůtu pro odstranění nadměrného schodku, a to zpravidla o jeden rok.

▼M2

Článek 6

▼M3

1.  
Rada při zvažování, zda byla v reakci na její výzvu vydanou v souladu s čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU přijata účinná opatření, vychází při svém rozhodování ze zprávy předložené dotčeným členským státem v souladu s čl. 5 odst. 1a tohoto nařízení a z jejího provádění a rovněž z veřejně oznámených a dostatečně podrobných rozhodnutí vlády dotčeného členského státu. Zohledňuje se výsledek dohledové mise vykonané Komisí v souladu s článkem 10a tohoto nařízení.

▼M2

2.  
Pokud jsou splněny podmínky pro uplatnění čl. 126 odst. 11 Smlouvy o fungování EU, uloží Rada sankce podle uvedeného článku. Takové rozhodnutí se přijme nejpozději do čtyř měsíců od rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU vyzývajícího dotčený zúčastněný členský stát, aby učinil opatření.

Článek 7

Pokud se zúčastněný členský stát nepodřídí jednotlivým aktům, které Rada postupně přijme v souladu s čl. 126 odst. 7 a 9 Smlouvy o fungování EU, je rozhodnutí Rady podle s čl. 126 odst. 11 Smlouvy o fungování EU o uložení sankcí přijato zpravidla do šestnácti měsíců ode dne oznámení podle čl. 3 odst. 2 a 3 nařízení (ES) č. 479/2009. V případě, že se uplatní čl. 3 odst. 5 nebo čl. 5 odst. 2 tohoto nařízení, šestnáctiměsíční lhůta se odpovídajícím způsobem změní. V případě záměrně plánovaného schodku, o kterém Rada rozhodne, že je nadměrný, se použije zrychlené řízení.

▼M3

Článek 8

1.  
Případné rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 11 Smlouvy o fungování EU o zesílení sankcí se přijme nejpozději do dvou měsíců ode dne uplynutí oznamovacích lhůt podle nařízení (ES) č. 479/2009.
2.  
Případné rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 12 Smlouvy o fungování EU zrušit některá nebo všechna svá rozhodnutí se přijme co nejdříve, avšak nejpozději do dvou měsíců ode dne uplynutí oznamovacích lhůt podle nařízení (ES) č. 479/2009.
3.  
Rozhodnutí Rady podle čl. 126 odst. 12 Smlouvy o fungování EU se přijme pouze tehdy, pokud byl schodek snížen pod referenční hodnotu a podle prognóz Komise má pod referenční hodnotou v běžném a následujícím roce zůstat a pokud v případě, že byl postup při nadměrném schodku zahájen na základě dluhového kritéria, dotčený členský stát dodržel nápravnou dráhu čistých výdajů stanovenou Radou v souladu s čl. 3 odst. 4 nebo čl. 5 odst. 1 tohoto nařízení.

▼B

ODDÍL 3

POZASTAVENÍ POSTUPU A SLEDOVÁNÍ

Článek 9

▼M3

1.  

Postup při nadměrném schodku se pozastaví, pokud

a) 

dotčený členský stát jedná podle doporučení podaných v souladu s čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU;

b) 

dotčený zúčastněný členský stát jedná podle výzev vydaných v souladu s čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU.

▼M1

2.  
Doba, po kterou je postup pozastaven, se nezapočítává ani do lhůty uvedené v článku 6 ani do lhůty uvedené v článku 7.

▼M1

3.  
Po uplynutí lhůty uvedené v čl. 3 odst. 4 první větě a po uplynutí lhůty uvedené v ►M2  čl. 6 odst. 2 ◄ druhé větě uvědomí Komise Radu o tom, zda považuje přijatá opatření za dostačující k zajištění patřičného pokroku při odstraňování nadměrného schodku ve lhůtách stanovených Radou, za předpokladu, že se tato opatření plně provádějí a že hospodářský vývoj odpovídá prognózám. Zjištění Komise se zveřejní.

▼M3

Článek 10

1.  

Rada a Komise pravidelně sledují provádění opatření:

— 
která dotčený členský stát činí v reakci na doporučení podaná v souladu s čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU,
— 
která dotčený zúčastněný členský stát činí v reakci na výzvy vydané v souladu s čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU.
2.  
Pokud zúčastněný členský stát potřebná opatření neprovádí nebo pokud podle názoru Rady nejsou prováděná opatření dostatečná, Rada okamžitě přijme rozhodnutí podle čl. 126 odst. 9 nebo 11 Smlouvy o fungování EU.
3.  
Pokud aktuální údaje sdělené podle nařízení (ES) č. 479/2009 ukazují, že nadměrný schodek nebyl zúčastněným členským státem odstraněn ve lhůtách stanovených buď doporučeními podanými v souladu s čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU, nebo výzvami vydanými v souladu s čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU, přijme Rada okamžitě rozhodnutí podle čl. 126 odst. 9 nebo 11 Smlouvy o fungování EU.

▼M2

Článek 10a

▼M3

1.  
Komise zajistí nepřetržitý dialog s orgány členských států v souladu s cíli tohoto nařízení. Za tímto účelem Komise zejména provádí mise s cílem zhodnotit aktuální hospodářskou situaci v členském státě a zjistit, zda existují rizika či obtíže při naplňování cílů tohoto nařízení, a umožňuje výměnu informací s dalšími příslušnými zúčastněnými stranami, včetně vnitrostátních nezávislých fiskálních institucí.
2.  
Poté, co Rada učiní výzvu podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU, a pokud o to požádá parlament dotčeného členského státu, může Komise předložit své posouzení hospodářské a fiskální situace v daném členském státě. U členských států, kterým byla dána doporučení a výzvy v návaznosti na rozhodnutí podle čl. 126 odst. 8 a rozhodnutí podle čl. 126 odst. 11 Smlouvy o fungování EU, je možné pro účely sledování na místě provádět posílený dohled. Dotčené členské státy předloží veškeré informace, které jsou nezbytné pro přípravu a provedení mise.

▼M2

3.  
Komise může přizvat zástupce Evropské centrální banky k účasti na kontrolních misích v členském státě, jehož měnou je euro nebo který se účastní Dohody ze dne 16. března 2006 mezi Evropskou centrální bankou a národními centrálními bankami členských států mimo eurozónu o provozních postupech mechanismu směnných kurzů ve třetí etapě hospodářské a měnové unie ( 4 ) (ERM II).
4.  
Komise podá o výsledcích mise uvedené v odstavci 2 zprávu Radě a může rozhodnout, že svá zjištění zveřejní.
5.  
V případě kontrolní mise podle odstavce 2 předá Komise dotčenému členskému státu svá předběžná zjištění, aby se k nim mohl vyjádřit.

▼B

ODDÍL 4

SANKCE

▼M2

Článek 11

Kdykoli Rada podle čl. 126 odst. 11 Smlouvy o fungování EU rozhodne o uložení sankcí vůči zúčastněnému členskému státu, vyžaduje se zpravidla pokuta. Rada může rozhodnout o doplnění této pokuty jinými opatřeními podle čl. 126 odst. 11 Smlouvy o fungování EU.

▼M3

Článek 12

1.  
Výše pokuty činí až 0,05  % nejnovějšího odhadu HDP za předchozí rok pro šestiměsíční období a platí se každých šest měsíců, dokud Rada neusoudí, že dotčený členský stát přijal účinná opatření v reakci na výzvu vydanou podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU.
2.  
V každém šestiměsíčním období následujícím po období, kdy byla uložena pokuta, až do zrušení rozhodnutí o existenci nadměrného schodku Rada posoudí, zda dotčený zúčastněný členský stát přijal účinná opatření v reakci na výzvu Rady v souladu s čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU. Při tomto šestiměsíčním hodnocení rozhodne Rada v souladu s čl. 126 odst. 11 Smlouvy o fungování EU o zesílení sankcí, jestliže dotčený zúčastněný členský stát nevyhověl výzvě Rady.

▼M2 —————

▼M3

Článek 14

V souladu s čl. 126 odst. 12 Smlouvy o fungování EU zruší Rada sankce uvedené v čl. 126 odst. 11 první a druhé odrážce Smlouvy o fungování EU v závislosti na rozsahu, v jakém dotčený zúčastněný členský stát postoupil v odstraňování nadměrného schodku.

Článek 15

V souladu s čl. 126 odst. 12 Smlouvy o fungování EU zruší Rada veškeré zbývající sankce, jestliže je zrušeno rozhodnutí o existenci nadměrného schodku. Pokuty uložené podle článku 12 tohoto nařízení nebudou dotčenému zúčastněnému členskému státu vráceny.

Článek 16

Pokuty uvedené v článku 12 představují obecné příjmy rozpočtu Unie.

▼B

ODDÍL 5

PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

▼M3 —————

▼M3

Článek 17a

1.  
Do 31. prosince 2030 a poté každých pět let Komise zveřejní zprávu o uplatňování tohoto nařízení.

V této zprávě přezkoumá

a) 

účinnost tohoto nařízení při dosahování jeho cílů, jak je uvedeno v čl. 1 odst. 1 a

b) 

pokrok při zajišťování užší koordinace hospodářských politik a udržované konvergence hospodářské výkonnosti členských států v souladu se Smlouvou o fungování EU.

2.  
Ve vhodných případech bude zpráva uvedená v odstavci 1 doplněna o návrh na změnu tohoto nařízení.
3.  
Zpráva uvedená v odstavci 1 bude předložena Evropskému parlamentu a Radě.

▼M3

Článek 17b

Rada na doporučení Komise přijme revidované doporučení podle čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU nebo revidovanou výzvu podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU určené členským státům, na které se ke dni 30. dubna 2024 vztahuje doporučení podle čl. 126 odst. 7 Smlouvy o fungování EU nebo výzva podle čl. 126 odst. 9 Smlouvy o fungování EU a které přijaly účinná opatření.

Rada přijme revidované doporučení nebo revidovanou výzvu spolu s doporučením podle článku 17 nařízení (EU) 2024/1263, kterým stanoví dráhu čistých výdajů.

▼B

Článek 18

Toto nařízení vstupuje v platnost dnem 1. ledna 1999.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

▼M3 —————



( 1 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1263 ze dne 29. dubna 2024 o účinné koordinaci hospodářských politik a mnohostranném rozpočtovém dohledu a o zrušení nařízení Rady (ES) 1466/97 (Úř. věst. L, 2024/1263, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1263/oj).

( 2 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/241 ze dne 12. února 2021, kterým se zřizuje Nástroj pro oživení a odolnost (Úř. věst. L 57, 18.2.2021, s. 17).

( 3 ) Nařízení Rady (ES) č. 479/2009 ze dne 25. května 2009 o použití Protokolu o postupu při nadměrném schodku, připojeného ke Smlouvě o založení Evropského společenství (Úř. věst. L 145, 10.6.2009, s. 1).

( 4 )  Úř. věst. C 73, 25.3.2006, s. 21.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU