92/22/EHSSměrnice Rady 92/22/EHS ze dne 31. března 1992 o bezpečnostním zasklení a zasklívacích materiálech motorových vozidel a jejich přípojných vozidel

Publikováno: Úř. věst. L 129, 14.5.1992, s. 11-94 Druh předpisu: Směrnice
Přijato: 31. března 1992 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 13. dubna 1992 Nabývá účinnosti: 13. dubna 1992
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (ES) č. 661/2009 Pozbývá platnosti: 20. srpna 2009
Konsolidované znění předpisu s účinností od 28. listopadu 2001

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument je třeba brát jako dokumentační nástroj a instituce nenesou jakoukoli odpovědnost za jeho obsah

►B

SMĚRNICE RADY 92/22/EHS

ze dne 31. března 1992

o bezpečnostním zasklení a zasklívacích materiálech motorových vozidel a jejich přípojných vozidel

(Úř. věst. L 129, 14.5.1992, p.11)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  No

page

date

►M1

SMĚRNICE KOMISE 2001/92/ES Text s významem pro EHP ze dne 30. října 2001,

  L 291

24

8.11.2001


Ve znění:

 A1

Akt o přistoupení Rakouska, Švédska a Finska

  C 241

21

29.8.1994




▼B

SMĚRNICE RADY 92/22/EHS

ze dne 31. března 1992

o bezpečnostním zasklení a zasklívacích materiálech motorových vozidel a jejich přípojných vozidel



RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na článek 100a této smlouvy,

s ohledem na návrh Komise ( 1 ),

ve spolupráci s Evropským parlamentem ( 2 ),

s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru ( 3 ),

vzhledem k tomu, že je důležité přijmout opatření, jejichž cílem je postupné vytváření vnitřního trhu v období do 31. prosince 1992; že vnitřní trh zahrnuje oblast bez vnitřních hranic, v níž je zajištěn volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu;

vzhledem k tomu, že pro dosažení jednotného trhu je nutný postup plné harmonizace;

vzhledem k tomu, že se tento postup bude muset používat v době revize celého postupu EHS schválení typu, přičemž se bere v úvahu povaha usnesení Rady ze dne 7. května 1985 o novém přístupu k technické harmonizaci a normalizaci;

vzhledem k tomu, že se požadavky týkající se bezpečnostního zasklení v jednotlivých členských státech liší; že je proto nutné, aby všechny členské státy zavedly stejné požadavky vedle nebo namísto svých stávajících právních předpisů, zejména proto, aby bylo možné u všech typů vozidel užít postup pro EHS schválení typu, který je předmětem směrnice Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel ( 4 ), naposledy pozměněné směrnicí 87/403/EHS ( 5 );

vzhledem k tomu, že všechny předpisy o bezpečnostním zasklení musí obsahovat nejen požadavky týkající se jeho konstrukce, ale též jeho montáže na vozidla;

vzhledem k tomu, že harmonizovaným postupem schvalování typu bezpečnostního zasklení jako konstrukční části může každý stát potvrdit, že byly splněny společné požadavky na výrobu a zkoušky, a informovat ostatní členské státy o takovém potvrzení zasláním kopie certifikátu schválení typu konstrukční části vydaného pro každý typ bezpečnostního zasklení; že označení značkou EHS schválení typu konstrukční části každého bezpečnostního zasklení odpovídajícího typu, který byl schválen jako typ konstrukční části, znamená, že úřední přezkoušení tohoto typu zasklení v ostatních členských státech není již oprávněné;

vzhledem k tomu, že hledisko bezpečnosti je u čelních skel zvláště důležité, jelikož čelní skla jsou vystavena více než v případě ostatních typů bezpečnostního zasklení prudkému nárazu, buď v důsledku střetu vozidel, nebo úderů zvenku, a tak mohou způsobit vážná zranění; že při snaze o sbližování právních předpisů členských států, jejichž vzájemné rozdíly působí překážky obchodu, musí řešení, která se mají přijmout, vzít v úvahu požadavky na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a potřebu jejího zvýšení,

PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:



Článek 1

▼M1

1.  Členské státy udělí ES schválení typu pro každé bezpečnostní zasklení a zasklívací materiály motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, které splňují požadavky pro konstrukci a zkoušky stanovené v přílohách.

▼B

2.  Členské státy udělí schválení typu vozidla každému vozidlu, které splňuje požadavky na montáž stanovené v příloze III.

3.  Členský stát, který udělil EHS schválení typu konstrukční části, přijme v potřebném rozsahu, a je-li to třeba i ve spolupráci s příslušnými mi orgány ostatních členských států, opatření k ověření, že vyráběné typy se shodují s schváleným typem.

Článek 2

▼M1

Všechny žádosti o ES schválení typu konstrukční části podává výrobce nebo jeho oprávněný zástupce v členském státě. Členské státy vydají výrobci nebo jeho oprávněnému zástupci značku ES schválení typu konstrukční části podle vzoru uvedeného v příloze II A pro každý typ bezpečnostního zasklení a každý zasklívací materiál pro motorová vozidla a jejich přípojná vozidla, pro které udělily schválení typu podle článku 1.

▼B

Členské státy přijmou veškerá potřebná opatření, aby zabránily užívání jakýchkoliv značek, které by mohly vést k záměně konstrukčních částí bezpečnostního zasklení, kterým bylo uděleno schválení typu konstrukční části podle článku 1.

Článek 3

Příslušné orgány každého členského státu zašlou do jednoho měsíce příslušným orgánům ostatních členských států výtisk certifikátu schválení typu konstrukční části vydaného pro každý typ bezpečnostního zasklení a certifikát schválení typu pro každý typ vozidla, kterému jej udělují z hlediska montáže bezpečnostního zasklení.

Článek 4

Žádný členský stát nesmí zakázat uvedení bezpečnostního zasklení na trh nebo zakázat jeho užívání z důvodů týkajících se jeho konstrukce, pokud je toto zasklení opatřeno značkou EHS schválení typu konstrukční části.

▼M1

Příslušné správní orgány členských států se navzájem informují postupem určeným v čl. 4 odst. 6 směrnice 70/156/EHS o každém schválení typu konstrukční části, které udělily, odmítly nebo odejmuly podle této směrnice.

▼B

Článek 5

1.  Jestliže členský stát, který udělil EHS schválení typu konstrukční části, zjistí, že určitý počet kusů bezpečnostního zasklení opatřených stejnou značkou EHS schválení typu konstrukční části se neshoduje se schváleným typem, přijme potřebná opatření, aby se vyráběné typy se schváleným typem shodovaly. Příslušné orgány takového členského státu uvědomí příslušné orgány ostatních členských států o přijatých opatřeních, která mohou v případě nutnosti vést až k odejmutí EHS schválení typu konstrukční části. Uvedené orgány přijmou stejná opatření, jestliže dostanou o takovém porušení shody informaci od příslušných orgánů jiného členského státu.

2.  Příslušné orgány členských států se do jednoho měsíce navzájem informují o každém odejmutí EHS schválení typu konstrukční části a o důvodech takového opatření.

3.  Jestliže členský stát, který udělil EHS schválení typu konstrukční části, popírá porušení shody, které mu bylo oznámeno, vynasnaží se dotyčné členské státy spor urovnat. Komise je pravidelně informována a v případě potřeby vede vhodné konzultace za účelem dosažení urovnání.

Článek 6

Každé rozhodnutí o odmítnutí nebo odejmutí schválení typu konstrukční části nebo o zákazu uvádění na trh a používání učiněné podle předpisů přijatých k provedení této směrnice obsahuje podrobné odůvodnění. Takové rozhodnutí je oznámeno dotčené osobě, která je současně informována o možných opravných prostředcích podle právních předpisů platných v členských státech a o lhůtách pro jejich podání.

Článek 7

Žádný členský stát nesmí odmítnout EHS schválení typu vozidla nebo vnitrostátní schválení typu vozidla nebo odmítnout nebo zakázat uvádění na trh a do provozu nebo užívání vozidla z důvodů týkajících se jeho bezpečnostního zasklení, jestliže je toto zasklení opatřeno značkou EHS schválení typu konstrukční části a jestliže je namontováno v souladu s požadavky uvedenými v příloze III.

▼M1

Článek 8

Pro účely této směrnice se „vozidlem“ rozumí každé motorové vozidlo určené pro používání na silnici, s karoserií nebo bez karoserie, které má nejméně čtyři kola a maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h, a jeho přípojné vozidlo, kromě kolejových vozidel, zemědělských a lesnických traktorů a pojízdných strojů.

▼B

Článek 9

Změny nezbytné k přizpůsobení požadavků příloh této směrnice technickému pokroku se přijímají postupem podle článku 13 směrnice 70/156/EHS.

Článek 10

1.  Členské státy přijmou a vyhlásí právní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí nejpozději do 1. července 1992. Neprodleně o nich uvědomí Komisi.

Tato opatření přijatá členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si určí členské státy.

Tyto předpisy použijí od 1. října 1992.

2.  Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.

Článek 11

Tato směrnice je určena členským státům.

▼M1




SEZNAM PŘÍLOH



PŘÍLOHA I:

Správní opatření pro ES schválení typu

Dodatek 1:

Informační dokument pro typ bezpečnostního skla

Dodatek 2:

Osvědčení ES schválení typu pro typ bezpečnostního skla

Dodatek 3:

Informační dokument pro typ vozidla

Dodatek 4:

Osvědčení ES schválení typu pro typ vozidla

PŘÍLOHA II:

Oblast působnosti a definice

PŘÍLOHA II A:

Značky ES schválení typu konstrukční části

Dodatek 1:

Příklady značek schválení typu konstrukční části

PŘÍLOHA II B:

Všeobecné a individuální specifikace, zkoušky a technické požadavky

PŘÍLOHA III:

Vozidla: Požadavky týkající se montáže čelních skel a skel jiných než čelní skla do vozidel




PŘÍLOHA I

Správní opatření pro ES schválení typu

1.   ŽÁDOST O ES SCHVÁLENÍ TYPU KONSTRUKČNÍ ČÁSTI

1.1 ¹Všechny žádosti o schválení typu skla podle čl. 3 odst. 4 směrnice 70/156/EHS podává výrobce bezpečnostního skla.

1.2 Vzor informačního dokumentu je uveden v dodatku 1 této přílohy.

1.3 Technické zkušebně odpovědné za provedení zkoušek pro schválení typu musí být poskytnut:

1.3.1 dostatečný počet zkušebních kusů nebo vzorků dokončených tabulí skla uvažovaných typů, jejichž počet je, pokud je to nutné, určen dohodou s technickou zkušebnou odpovědnou za provedení zkoušek pro schválení typu.

2.   ŽÁDOST O ES SCHVÁLENÍ TYPU

2.1 Všechny žádosti podle čl. 3 odst. 4 směrnice 70/156/EHS o schválení typu vozidla z hlediska bezpečnostního zasklení předkládá výrobce vozidla.

2.2 Vzor informačního dokumentu je uveden v dodatku 1 této přílohy.

2.3 Technické zkušebně odpovědné za provedení zkoušek pro schválení typu musí být poskytnuto:

2.3.1 vozidlo reprezentující typ, přičemž, pokud je to nutné, se vozidlo určí dohodou s technickou zkušebnou odpovědnou za provedení zkoušek.

3.   UDĚLENÍ ES SCHVÁLENÍ TYPU PRO BEZPEČNOSTNÍ SKLO NEBO PRO VOZIDLO

3.1 Pokud byly splněny příslušné požadavky, je ES schválení typu podle čl. 4 odst. 3 a popřípadě podle čl. 4 odst 4 směrnice 70/156/EHS uděleno.

3.2 Vzor osvědčení ES schválení typu a jeho doplňky jsou uvedeny v:

 dodatku 2 této přílohy v souladu se žádostmi podle bodu 1.1,

 dodatku 4 této přílohy v souladu se žádostmi podle bodu 2.1.

3.3 Pro každé bezpečnostní sklo nebo typ vozidla se přidělí číslo schválení typu podle přílohy 7 směrnice 70/156/EHS. Týž členský stát nesmí přidělit stejné číslo pro jiné sklo nebo pro jiný typ vozidla.

4.   ÚPRAVY TYPU A ZMĚNY SCHVÁLENÍ

4.1 Pokud se provedou úpravy na typu vozidla schváleném podle této směrnice, použije se na ně článek 5 směrnice 70/156/EHS.

5.   SHODA VÝROBY

5.1 Opatření k zajištění shody výroby musí být přijata podle článku 10 směrnice 70/156/EHS.




Dodatek 1

image

image




Dodatek 2

Osvědčení ES schválení typu

VZOR

[maximální formát: A4 (210 × 297 mm)]

image




Doplněk 1 k osvědčení ES schválení typu č. …

týkající se ES schválení typu pro typ čelního skla podle směrnice 92/22/EHS ve znění směrnice 2001/92/ES

VRSTVENÁ ČELNÍ SKLA

(normální, upravená nebo s plastovým povlakem)

image




Doplněk 2 k osvědčení ES schválení typu č. …

týkající se ES schválení typu pro typ čelního skla podle směrnice 92/22/EHS ve znění směrnice 2001/92/ES

SKLOPLASTOVÁ ČELNÍ SKLA

image




Doplněk 3 k osvědčení ES schválení typu č. …

týkající se ES schválení typu pro typ čelního skla podle směrnice 92/22/EHS ve znění směrnice 2001/92/ES

TABULE ROVNOMĚRNĚ TVRZENÉHO SKLA

image




Doplněk 4 k osvědčení ES schválení typu č. …

týkající se ES schválení typu skla podle směrnice 92/22/EHS ve znění směrnice 2001/92/ES

TABULE VRSTVENÉHO SKLA JINÉ NEŽ ČELNÍ SKLA

image




Doplněk 5 k osvědčení ES schválení typu č. …

týkající se ES schválení typu pro typ čelního skla podle směrnice 92/22/EHS ve znění směrnice 2001/92/ES

SKLOPLASTOVÉ TABULE JINÉ NEŽ ČELNÍ SKLA

image




Doplněk 6 k osvědčení ES schválení typu č …

týkající se ES schválení typu pro typ čelního skla podle směrnice 92/22/EHS ve znění směrnice 2001/92/ES

CELKY S DVOJITÝM ZASKLENÍM

image




Doplněk 7 k osvědčení ES schválení typu č. …

týkající se ES schválení typu pro typ čelního skla podle směrnice 92/22/EHS ve znění směrnice 2001/92/ES

OBSAH SEZNAMU ČELNÍCH SKEL

image

image




Doplněk 8 k osvědčení ES schválení typu č. …

týkající se ES schválení typu pro typ tuhé plastové tabule jiné než čelní sklo podle směrnice 92/22/EHS ve znění směrnice 2001/92/ES

TUHÉ PLASTOVÉ TABULE JINÉ NEŽ ČELNÍ SKLA

image




Doplněk 9 k osvědčení ES schválení typu č. …

týkající se ES schválení typu pro typ pružné plastové tabule podle směrnice 92/22/EHS ve znění směrnice 2001/92/ES

PRUŽNÉ PLASTOVÉ TABULE JINÉ NEŽ ČELNÍ SKLA

image




Doplněk 10 k osvědčení ES schválení typu č. …

týkající se ES schválení typu pro typ tuhého plastového celku s dvojitým zasklením podle směrnice 92/22/EHS ve znění směrnice 2001/92/ES

TUHÉ PLASTOVÉ CELKY s DVOJITÝM ZASKLENÍM

image




Dodatek 3

image

image




Dodatek 4

VZOR

[maximální formát: A4 (210 × 297 mm))

image




Doplněk k osvědčení ES schválení typu č. …

týkající se ES schválení typu vozidla podle směrnice 92/22/EHS ve znění směrnice 2001/92/ES

image




PŘÍLOHA II

OBLAST PŮSOBNOSTI A DEFINICE

1.   Oblast působnosti

Tato směrnice se vztahuje na bezpečnostní zasklení a zasklívací materiály montované jako čelní sklo nebo jiná skla nebo jako dělicí panely motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a na jejich montáž, kromě skel pro osvětlovací a světelná signalizační zařízení a pro přístrojovou desku, speciálního skla s ochranou proti útoku, tvrzeného skla a čelních skel určených pro vozidla s maximální rychlostí 40 km/h používaná v extrémních prostředích.

2.   Definice

Předmětné položky jsou uvedeny v článku 2 předpisu č. 43 EHK/OSN v nejnovější verzi přijaté Evropským společenstvím.




PŘÍLOHA II A

ZNAČKY ES SCHVÁLENÍ TYPU KONSTRUKČNÍ ČÁSTI

1. Tabule bezpečnostního skla včetně vzorků a zkušebních kusů předané ke schválení typu konstrukční části musí být opatřeny obchodním názvem nebo značkou výrobce. Označení musí být zřetelně čitelná, nesmazatelná a viditelná.

2. Kromě údajů uvedených v bodu 3.3 přílohy I musí být značky uvedeny v souladu se značkami stanovenými v předpisu č. 43 EHK/OSN v nejnovější verzi přijaté Evropským společenstvím.




PŘÍLOHA II B

VŠEOBECNÉ A ZVLÁŠTNÍ SPECIFIKACE, ZKOUŠKY A TECHNICKÉ POŽADAVKY

S výjimkou ustanovení pro tvrzená čelní skla (na něž se tato směrnice nevztahuje) jsou ustanovení pro všeobecné a zvláštní specifikace, zkoušky a technické požadavky stanoveny v předpisu č. 43 EHK/OSN v nejnovější verzi přijaté Evropským společenstvím.

▼B




PŘÍLOHA III

VOZIDLA - POŽADAVKY NA MONTÁŽ ČELNÍCH SKEL A TABULÍ SKEL JINÝCH NEŽ ČELNÍ SKLA DO VOZIDEL

1.

Čelní skla a tabule skla jiné než čelní skla musí být namontovány takovým způsobem, aby přes namáhání, jimž je vozidlo za normálních provozních podmínek vystaveno, zůstávala ve své namontované poloze a zajišťovala výhled a bezpečnost cestujícím vozidla.

2.

U všech automobilů kategorií M a N se ověří:

2.1.

označení čelního skla příslušnou značkou EHS schválení typu konstrukční části uvedenou v bodu 4.4 přílohy II následovanou jednou z doplňujících značek stanovených v bodu 4.5.1 přílohy II,

2.1.1.

schválení typu čelního skla pro typ vozidla, na kterém je namontováno,

2.1.2.

správné nasazení čelního skla vzhledem k R-bodu vozidla. Podle volby výrobce se tato skutečnost ověří buď na vozidle, nebo na výkresech;

2.2.

označení bočních a zadních oken příslušnou značkou EHS schválení typu podle bodu 4.4 přílohy II. Boční a zadní okna, která dávají řidiči přímý výhled dopředu v rozsahu 180o nebo která dávají řidiči nepřímý výhled vnitřními a vnějšími zpětnými zrcátky vyhovujícími požadavkům směrnice 71/127/EHS, musí být opatřena doplňující značkou stanovenou v bodu 4.5.2 přílohy II;

2.3.

označení otevíratelného střešního okna značkou EHS schválení typu konstrukční části podle bodu 4.4 přílohy II. Otevíratelná střešní okna mohou být opatřena doplňující značkou podle bodu 4.5.2 přílohy II;

2.4.

zda jsou zasklení jiná než podle bodu 2.1 až 2.3 výše (například u vnitřních přepážek) opatřena značkou EHS schválení typu konstrukční části podle bodu 4.4 přílohy II následovanou popřípadě doplňující značkou podle bodu 4.5.2 přílohy II.

3.

Pro všechna vozidla kategorie O (tj. pro přípojná vozidla) se ověří, zda je zasklení opatřeno značkou EHS schválení typu konstrukční části podle bodu 4.4 přílohy II a popřípadě doplňkovou značkou podle bodu 4.5.2 přílohy II.

▼M1 —————



( 1 ) Úř. věst. C 95, 12.4.1990, s. 1.

( 2 ) Úř. věst. C 284, 12.11.1990, s. 80 a rozhodnutí ze dne 12. února 1992 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).

( 3 ) Úř. věst. C 225, 10.9.1990, s. 9.

( 4 ) Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1.

( 5 ) Úř. věst. L 220, 8.8.1987, s. 44.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU